Mil Mi-4

Moderátor: Julesak

Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

A já vůl sem mu nevěnoval pozornost. :-(
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Každý vrtulník má jistá omezení při visení. Je to dáno schopností dosažení autorotace při vysazení motoru ( motorů).
Mi-4 měl zakázáno visení mezi 10-ti a 100 metry. U země do deseti metrů působí na vrtulník efekt blízkosti země a pád není tak tvrdý. Ve 100 metrech je již pilot schopen převést stroj do klesání s autorotací a je možné vrtulník uchránit od zničení. Rotor se tlakem vzduchu roztočí a vytvoří dostatečný vztlak.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Příspěvek od Julesak »

Bohužiaľ, tému Mi-8/8M na palbe ešte nemáme :cry: tak to dávam do témy Mi-4, hoci to nie je najlepšie riešenie:

Krásna veľká snímka nástupcu Mi-4, Mi-8 vo verzii pre elektronický boj Mi-8PPA(Mi-8MP -?):
Obrázek

Otázočka: tie zariadenia za predným kolesom podvozku sú vstupy vzduchu pre chladenie elektroniky?
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Máš pravdu, jsou to chladiče.

Stroj Mi-8PPA měl pracovní rychlost cca 150 km/h a ideální operační výšku 1 200 m - 1 500 m. V mírové době se rušící systém zapínal pouze v horském údolí Vysokých Tater mezi dvoutisícimetrovými velikány.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Příspěvek od Julesak »

A to prečo? Kvôli civilným systémom? Neobmedzovalo to potom výcvik?
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Nácvik operátorů systému se prováděl bez vyzařování, přesto že rušička fungovala - t. zv. nasucho.
Dokážeš si představit, jaký chaos by v civilním sektoru nastal při plném výkonu tohoto zařízení? Došlo by k přerušení civilní letecké radiokorespondence, vypověděly by vysílačky policii - tehdy VB -, nedovolali by se hasiči ani sanitky. K tomu všemu přičti rušení rozhlasového a televizního signálu. Systém mohl mít vliv i na kardiostimulátory a jiná zařízení.
Uživatelský avatar
jano
desátník
desátník
Příspěvky: 44
Registrován: 1/6/2010, 12:15

Příspěvek od jano »

Nedá my to nespýtať sa čo by sa stalo z vysielačkami a vôbec s komunikáciou na bojisku v prípade nasadenia tohto systému v boji.A ešte aký bol jeho dosah a spôsob nasadenia .
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Při správné činnosti rušiče by protivník měl silně ztížený příjem na standardních vlnových rozsazích. Ze sluchátek by operátoři radiostanic a radiotelefonů slyšeli pouze změť zvuků.
Běžná vzdálenost PPA-čka od čáry dotyku byla do 150 km.
RAYTHEON
7. Major
7. Major
Příspěvky: 602
Registrován: 14/5/2007, 20:44

Příspěvek od RAYTHEON »

to Pop

Techncký dotaz: pro letecký provoz se používá pásmo 118 až 138 MHz, pro pozemní spojení zhruba od 20 do 80 MHz. Potíž je v tom, že tyto kmitočty používaly a dodnes používají skoro všechny armády, má to své dobré důvody. Jak poznal rušič na Mi-4 imperialistický rádiový provoz od vlastního když měl dosah 150 km?
Z antén, které jsou namontovány na obrázku Julesaka moc moudrý nejsem, tady by asi pomohl Barrymore.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Nepoznal, jenže je trochu rozdíl, když si na podobné " potíže " připravený a když ne.
Ale to je problém skoro s každým rušičem...
Je samozřejmě výhodné, když ho můžeš na chvilku vypnout...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
RAYTHEON
7. Major
7. Major
Příspěvky: 602
Registrován: 14/5/2007, 20:44

Příspěvek od RAYTHEON »

to Kopapaka

Na podobné lapálie jsou pravidelně nachystány OBĚ strany.
Máš nějaké bližší údaje o rušiči PPA?
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Samozřejmě, že sou na to připraveni všichni a každé takové použití bude mít hodně dobrý důvod.
Nic bližšího nemám, kromě toho, že rušiče jsou ( byly? ) poslední Mi-8 u nás a že se " TO " pěkně blbě umývalo. Ale to není nic, co by člověka hned nenapadlo :D
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Nasazení rušiče sleduje obyčejně několik cílů:

a) Zamezit protivníkovi v předávání informací na začátku rozvíjející se bojové akce našich vojsk.

b) Působit znepřátelené straně průběžné spojovací potíže.

c) Maskovat vlastní rádiový provoz.

Mohou být i jiné důvody, ale obyčejně jsou základem výše uvedené body.

--------------------------------------------------------------------------------------

Rušící systém nemusí nutně zabírat celé pásmo a může být omezen na některou část. Tím vytváří pro vlastní vojska komunikační mezery. Ty lze v závislosti na čase nebo prostoru nasazení měnit.
RAYTHEON
7. Major
7. Major
Příspěvky: 602
Registrován: 14/5/2007, 20:44

Příspěvek od RAYTHEON »

to Pop

Díky za citaci služební příručky, na tohle by jeden samostatně nepřišel.


na http://www.vrtulnik.cz/mil/reb2.htm je uvedeno následující:
1. pod vystouplými kryty na boku stroje jsou antény na rušení v pásmu centimetrových a decimetrových vln
2. křížové dipólu viditelné zvenku slouží pro rušení metrových vln, údajně se to nepoužívalo.

Co se z těchto informací dá odvodit. Rušič PPA byl pravděpodobně určen pro zarušení rádiového provozu v rozsahu 1 až 10 GHz hrubou silou, tedy vysílaným šumem. Nejspíše se takto pokoušeli o narušení navigačního systémy TACAN, který NATO používá dodnes či mikrovlnných spojů. Pokud se týče zvenku viditelných antén pro metrové pásmo, patrně šlo o rušení II. leteckého pásma (230 až 400 MHz), které VS nepoužívala pro letecký provoz, zatímco NATO ho používalo a používá dodnes.

Udávaný výkon 250W a charakter antén vylučují účinné rušení VKV rozhlasu. Pokud se týká Tebou uváděného rušení SNB, hasičů, záchranek atd. pak je třeba si nejdříve ujasnit, kde tyto služby vysílaly. Jednalo se v případě SNB o segment mezi 79 a 81 MHz, sanitky vysílaly a vysílají kolem 75 MHz (v některých případech v pásmu 160MHz), hasiči jsou také v pásmu 160 MHz (míněno analogový provoz). Z toho všeho vyplývá, že rušič PPA mohl takovýto provoz zarušit pouze v ojedinělých případech, kdyby se dostal do těsné blízkosti základnové stanice.

Upozorňuji na skutečnost, že tyto závěry jsou činěny pouze na základě výše uvedeného odkazu a že nemusí být správné. Pokud má někdo k rušiči PPA bližší informace, budu vděčný za jejich poskytnutí.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Ani jsem netušil, že píši jako kniha!?! Ještě navíc vojenský předpis. Dík za "pochvalu", Raytheon.

Již v 80. letech 20. století, a možná o deset let dříve, používaly letouny NATO radiostanice s plynulou volbou. T. zn., že piloti mohli zcela klidně přejít i do prvního leteckého pásma.
Oproti tomu měla letadla a vrtulníky VS pevně nastavené radiostanice. Užívalo se dvacet kanálů - dvacítka výlučně v krajní nouzi, protože na ní byla naladěna frekvence pro mezinárodní záchranný systém. Středisko pro západní a střední Evropu sídlilo v Paříži.
RAYTHEON
7. Major
7. Major
Příspěvky: 602
Registrován: 14/5/2007, 20:44

Příspěvek od RAYTHEON »

to Pop

Ano, máš pravdu. NATO používalo a používá obě letecká pásma, VS používala pouze první. Po našem vstupu do NATO muselo být II. letecké pásmo vyklizeno od nejrůznějších pozemních pohyblivých služeb či datových spojů a předáno AČR, byl to proces komplikovaný a náročný. Velká část vojenského leteckého provozu AČR se však dodnes odehrává především v I. pásmu.

Obě pásma používají pevné kanály s roztečí 25 kHz, v této souvislosti hovořit o "radiostanici s plynulou volbou" či "pevně nastavené radiostanici" je tedy poněkud nepřesné. Patrně máš na mysli možnost použití jednoho či obou pásem. Pro upřesnění: v budoucnu se plánuje v I. pásmu zavedení kroku 25/3 neboli 8,33 kHz, pár kanálů už takto funguje na zkoušku. Letový provoz houstne a volné kmitočty začínají docházet.

Frekvence 121,500 EMERGENCY a 123,100 SAR jsou samozřejmě všem pilotům bez ohledu na barvu pleti, náboženského či politického vyznání či sexuální orientace důvěrně zámé a každý z nich je musí umět používat.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Páni možno sa mýlim, ale Mi-8PPA so stanicou "Azalija" mal za hlavnú úlohu pomáhať útočným lietadlám rušením radarov prehľadových, sledovacích a navádzacích, pl systémov.
Obdobných verzií Mi-8 bolo/je viacej

Obrázek Obrázek
RAYTHEON
7. Major
7. Major
Příspěvky: 602
Registrován: 14/5/2007, 20:44

Příspěvek od RAYTHEON »

to Rabo

To máš asi pravdu, ale já reagoval na fotku Julesáka z 6/7/2010, 14:31, která korespoduje s mnou citovaným odkazem na www.vrtulnik.cz a ukazuje jiné zařízení, než je na Tvých fotkách.

Na Tvých fotografiích jsou jiné antény, zcela zřetelně pro vyšší frekvence, je tedy pravděpodobné, že se jedná o prostředky pro zarušení radarů či navigačních zařízení.

Rušič PPA měl mít název "Akacia" - viz odkaz na www.vrtulnik.cz. Je to tak správně, nebo máš jiné informace a platí Tebou uváděné "Azalija"?
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Skôr som poukazoval na to, že tento komplex pozostávajúci zo staníc - SPS-63 / to sú tie škatuľe pod výfukmi / a SPS-5M2 "Fusel" /to sú tie kvietky/, nie sú na rušenie rádiovej komunikácie.

Nakoľko sa jedná o nie príliš známe objekty tak ich názvy hlavne na fórach vrtulníkárov - http://vertoletciki.forumbb.ru/viewtopic.php?id=24

http://vertoletciki.forumbb.ru/viewtopic.php?id=264

Tu je to troška domotkané exportnými názvami - http://helicopter.start.bg/article.php?aid=2309
Legio148
Příspěvky: 3
Registrován: 30/6/2014, 13:33

Skúsenosti z prevádzky Mi4

Příspěvek od Legio148 »

Pop píše:Mi-4 byl určitě dříč.Snad do dnešní doby drží světový rekord svojí kategorie v dostupu se zátěží 500 kg a 1 000 kg. Navíc byl schopný vzlétat z letišť nacházejících se ve velké nadmořské výšce.

Pokud vím, piloti z něho vcelku rádi skákali své pravidelné seskoky padákem.
Kamarádi mi vyprávěli o super zážitku, když odlétali na konci cvičení ze záložního letiště poblíž městečka Blatná.
Vrtulníky přistávaly jak na běžícím páse. Technický personál do nich naložil část své výbavy, naskočilo několik příslušníků ILS a Mi-4 během několika minut zase frčely na mateřské letiště v Č. Budějovicích. Poslední vrtulník měl být obsazen pouze lidmi, kteří se nevešli do předchozých strojů. Vše bylo vypočteno na nosnost objednaných helikoptér. Když nastoupil poslední příslušník letky, zjistil velitel skupiny, že na stojánce zůstala bedna s materiálem. Tu kdosi zapoměl naložit do předešlých strojů a sám odletěl. Chtě-nechtě, bedna se naložit musela. Jenže to byl kámen úrazu. Když pilot vrtulníku chtěl odstartovat, nešlo to. Provedl další pokus o vzlet, Mi-4 se klepal na zemi. Přetížený stroj nešlo od země odlepit. Bednu s materiálem museli vzít. A tak se losovalo, kdo zůstane na již zcela opuštěném letišti. Nakonec vše vyřešil velitel posádky. Naroloval s Mi-4 na dráhu a provedl klasický letounový vzlet s rozjezdem. Čtyřka se klepala a vrněla, nakonec se vznesla a pomalu metr za metrem stoupala k obloze.

Létání s sebou přináší i stinné stránky. Nejinak tomu bylo i s Mi-4 - kami. Údajně během letu na střelnici došlo k nepředpokládanému odhozu gondoly s kulometem, která byla umístěna pod přídí vrtulníku. Bohužel se v tu chvíli nacházel na svém stanovišti palubní střelec. Ten letěl k zemi s gondolou.
Podle vyšetřovací komise gondolu odhodil od trupu vrtulníku samotný střelec, který na svém stanovišti v tu chvíli neměl co dělat a nudil se. Nechtěně přitom zachytil o nouzový odhoz gondoly.

Kdysi jsem viděl film o letecké společnosti Aeroflot. Mezi jinými stroji figuroval i Mi-4 vzlétající z nějakého letiště na Kavkaze. Kola hlavního podvozku měl zakryta elegantními kapkovitými kryty.
V období rokov 1974-1975 som slúžil ako záklaďák v Prostějove ako mechanik vrtulníku Mi4 č 8542.
Spomínaný prípad nešťastia palubného technika sa udial na jar 1974 v Prostějove. Neodhadzovala sa celá strelecká gondola ale iba spodné dvierka o rozmeroch cca 100 x80 cm na ktorých normálne strelec kľačal. Za normálnych okolností musel byť palubár ako strelec pripútaný lankom a musel mať pripnutý padák. Palubár išiel po vykonaní strelby iba "vypáliť ranu istoty" a nemal ani lano ani padák ( oboje bolo dosť nepohodlné). Žiaľ systém úchytu dvierok nevydržal a palubár vypadol asi z výšky 300m.
Okamžite bol vyhlásený "podvozok" a výsledkom bolo že nudzový odhod bol do budúcnosti mechanicky zablokovaný. Mimochodom hodinky toho palubára, "Longines" , pád prežili a boli odložené ešte roky u staršinu oddelenia. Zažil som ešte jednu nehodu Mi4, uleteli lopatky chladiaceho ventilátora a prerušili tiahla ovládania motora.Piloti s tým ale pristali. Robila sa potom defektoskopia lopatiek ventilátora. Uvediem ešte jednu zaujímavosť. V lete 1975 vymieňali na "mojom vrtulníku" motor a súčasne namontovali do vnútra ovládaci pult , takú krabicu o rozmeroch cca 150x100x120 cm ktorá vážila cca 1200kg. Mala to byť retranslačná stanica pre spojenie pozemných vojsk. (Mimochodom nepamätám si , že by sa montovali nejaké dodatočné antény). Piloti na to nadávali, bolo to ťažké a zavadzalo to aj palubárovi, ktorý sa horko ťažko dostával na svoje bidielko na rebríku. Zúčastnilo sa to jedného cvičenia a našťastie sa našli ľudia , ktorí uznali, že životnosť takéhoto zariadenia v boji by bola minimálna.
Ešte na jednu zaujímavosť som si spomenul. Robili sme aj mínovanie z vrtuľníka. To sa demontovali krídla zadných dverí, nahradili sa jednoduchou hrazdičkou a dovnútra sa namontovali stojany na protitankové tanierové míny. Dvaja záklaďáci a palubár boli ako obsluha. Míny sme hádzali na taký žľab dlhý cca 6 m, ktorý bol dolu mierne zahnutý a šúchal sa po zemi. Mínovalo sa v prízemnom lete a míny sme hádzali v pravidelných intervaloch do žľabu. Pri jednom prelete sme odhodili cca 20 ks mín (na letištnú trávnatú plochu) a potom sa urobil okruh vo výške cca 100m a išlo sa znova. Zaujímavé bolo, že prúd vzduchu z rotoru spôsobil skoro dokonalé zamaskovanie mín. Zistili sme to náhodou. Po každom prelete išli ľudia z "letištného práporu" v trase mínovania a zbierali míny. Raz sa nám jedna mína zasekla v lyžine a tak sme asi 4 míny odhodili mimo lyžiny ,cca 2m. Táto partia,cca 10 ľudí ich nemohla nájsť.
Myslím, že zataľ na túto tému stačí, bolo by rozprávania snáď na celú knihu.
Odpovědět

Zpět na „Vrtulníky“