Boje na mořích během Tichomořské války
Napsal: 12/3/2010, 17:13
Když většina bývalých španělských a portugalských kolonií ležících na území Jižní Ameriky získala ve 20. letech 19. století nezávislost, byly jejich hranice vytyčené pouze orientačně a proto není divu, že snad všechny tyto nově vzniklé státy vedly mezi sebou nejrůznější teritoriální spory, které nezřídka končily ozbrojeným konfliktem. Snad nezvětší z těchto válek byla vybojována mezi roky 1879 až 1883 a je nazývána Tichomořskou válkou kvůli místu svého konání, třebaže často se jí také říká ledková válka, protože právě kontrola nad rozsáhlými nalezišti ledku byla příčinou vypuknutí tohoto krvavého konfliktu.
V Tichomořské válce se střetli Bolívie a její spojenec Peru s Chile. Patrně největší vinu na vypuknutí tohoto konfliktu nese bolivijský president Hilarión Daza Grosellé, jenž nechal vypsat nové daně na chilské společnosti těžící ledek ve sporné oblasti, což vedlo k chilskému obsazení tohoto území, na což bolívijský president reagoval vyhlášením války, do níž se na straně vojensky slabé Bolívie zapojilo i Peru. Vojenské operace se zpočátku vedly na pobřeží Tichého oceánu v obtížně přístupných, řídce osídlených oblastech, bez kvalitních pozemních silnic, takže důležitou úlohu sehrály válečné flotily obou stran, které sváděly zápas o kontrolu nad přístavy a námořními komunikacemi kudy bylo možné zásobovat bojující armády.
Tyto boje nejsou v české literatuře odpovídajícím způsobem zpracované, třebaže se jednalo o největší námořní střetnutí v dlouhém mezidobí mezi známými bitvami u ostrova Lissa (1866) a v ústí řeky Ja-lu (1894). V Tichomořské válce se událo nejenom několik soubojů mezi pancéřovými plavidly, ale vedly se i operace proti námořnímu obchodu protivníka a došlo tu i k vůbec poslednímu úspěšnému použití klounu v tisícileté historii této zbraně. Nasazeny byly i torpédové čluny a na mořích došlo k několika vskutku obdivuhodným příkladům nevšedního hrdinství, které si i po letech zaslouží naši pozornost.
Peruánské válečné námořnictvo (Marina de Guerra del Perú) vzniklo v roce 1821 a brzy patřilo mezi nejsilnější v celé Jižní Americe. Celosvětově se proslavilo v boji proti Španělsku v 60. letech 19. století (někdy se tomuto konfliktu říká První Tichomořská válka), po jehož skončení disponovalo šesti obrněnými plavidly, což byla na tehdejší poměry nevídaná bojová síla (kupříkladu rakousko-uherské loďstvo mělo pouze o jednu pancéřovou loď více). Bohužel v 70. letech se jeho rozvoj podstatně zpomalil, takže jej předstihlo hned několik jihoamerických loďstev (mimo jiné i chilské).
Největší peruánskou válečnou lodí byla pancéřová fregata INDEPENDENCIA, kterou v roce 1865 postavila britská loděnice bratří Samundů. Její výtlak dosahoval 3200 tun a vyzbrojena byla několika těžkými děly umístěnými na přídi a zádi, zatímco v bočních bateriích se nalézalo celkem dvanáct děl ráže 162 mm. Její boky chránil pancíř silný 114 mm a rychlost činila 11 uzlů.

Pancéřová fregata Independencia
Další hodnotnou lodí byl známý monitor HUÁSCAR, který vznikl rovněž v Británii a Peru jej získalo v roce 1866. Výzbroj tvořila dvě děla ráže 254 mm, dvě ráže 120 mm, jedno kalibru 76 mm a jeden Gatlling. Boční pancéřový pás měl tloušťku od 60 mm do 114 mm, paluba byla silná 51 mm, dělostřeleckou věž chránily pancíře o tloušťce 140 mm a velitelský můstek 76 mm. Maximální rychlost dosahovala 12 uzlů a plný výtlak se pohyboval kolem 1800 tun.
V peruánské flotile sloužily ještě dva monitory získané z USA. Postavené byly v roce 1865 a jejich původní jména byla ONEOTA a CATAWABA. Po skončení války Severu a Jihu o ně americké námořnictvo ztratilo zájem, takže je v roce 1868 zakoupili Peruánci, kteří je přejmenovali na MANCO CAPAC a ATAHUALPA Vyzbroj tvořila dvojice monstrózních kanonů ráže 381 mm a teoreticky mohly dosáhnout rychlosti 8 uzlů. Boční pancéřování mělo sílu 130 mm, paluba 38 mm, zatímco dělové a velitelské věže 280 mm.
Mezi významné jednotky patřila paroplachetní korveta UNIÓN, kterou v roce 1864 postavili ve Francii pro loďstvo Konfederace, ale ke svému původnímu vlastníkovi se nikdy nedostala a v roce 1865 jí zakoupilo Peru. Výtlak byl asi 2000 tun a výzbroj tvořilo čtrnáct děl kalibru 162 mm a jedno lehké dělo. Maximální rychlost činila slušných 13 uzlů. Další korveta se jmenovala PILCOMAYO a dosahovala výtlaku 600 tun. Jednalo se o moderní loď, jež byla postavena v roce 1874 a její rychlost činila 11,5 uzle. Výzbroj tvořilo šest děl a jeden Gatlling
Naopak fregata APURIMAC pocházející z roku 1855 již byla beznadějně zastaralá. Její výtlak byl asi 1600 tun, vyzbroj tvořilo dvacet děl a mohla plout rychlostí sedmi uzlů.
Peruánci provozovali i několik dělových člunů. Největší se jmenoval TUMBES měl výtlak 400 tun a vyzbrojen byl několika kanony. Mezi dělové čluny bývají řazena i plavidla URCOS, CAPITANIA, ARNO, a RESGUARDO, jejichž výtlak se pohyboval kolem 30 tun a výzbroj tvořilo několik malorážních zbraní.

Torpédovka Alianza
Velmi zajímavou složkou zdejšího námořnictva představovaly torpédové čluny ALIANZA a REPÚBLICA. Oba vstoupily do služby až v roce 1879, takže se jednalo o zbrusu nová plavidla dosahující mimořádně vysoké rychlosti 17 uzlů. Stejného typu byla i torpédovka ALAY, která se nalézala teprve na cestě do Peru a po vypuknutí války se jí zmocnili Chilané a přejmenovali jí na GUACOLDA. Výtlak těchto plavidel byl pouze 30 tun a hlavní součást výzbroje byla takzvaná žerďová (tyčová) torpéda o hmotnosti 35 kg. V podstatě se jednalo o nálože trhaviny umístěné na tyči dlouhé několik metrů, které se odpálily po nárazu do nepřátelského plavidla. Žerďová torpéda byla již zastaralou zbraní a jejich výbuchy často ohrožovaly i plavidlo, které je neslo, takže služba na těchto lodích vyžadovala notnou dávku odvahy, jež však peruánským námořníkům rozhodně nechyběla.
Součástí válečného loďstva se staly i civilní parníky LIMENA, CHALACO, MAYRO, MARAŇÓN, OROYA a TALISMAN, které byly vyzbrojeny několika děly a sloužily jako transportní plavidla. V průběhu války zajali Peruánci několik chilských parníků, které posílily jejich flotilu a do služby vstoupila ponorka TORRO.
Když se v průběhu první fáze války jasně projevila skutečnost, že peruánské námořnictvo postrádá moderní obrněné jednotky, byl učiněn pokus zakoupit je v Evropě, ale zpočátku se na ně nedostávaly peněžní prostředky. Při obstarávání potřebných financí sehrály velkou úlohu zdejší ženy, které podpořily válečné úsilí svých manželů, synů a bratrů organizováním peněžní sbírky. Díky tomu se mohla do zahraničí vydat skupina námořních důstojníků, aby se pokusila dohodnout nákup vhodných jednotek. Jejich úsilí ovšem mařili chilští agenti, kteří se pohybovali zejména v Evropě kde dohlíželi na dodržovaní neutrality a snahy Peruánců soustavně hatili. Zoufalí Peruánci postupně neuspěli ve Francii, Itálii, Dánsku, Turecku, Portugalsku, Španělsku, Řecku, Brazílii a Číně. Proto se rozhodli změnit taktiku a objednali v Německu stavbu dvou křižníků pojmenovaných DIÓGENES a SÓCRATES. Jednalo se o plavidla s výtlakem asi 2300 tun, která dosahovala velmi vysoké rychlosti 16 uzlů, takže by se nepochybně jednalo o významnou posilu pro peruánskou flotilu. Fingovaným odběratelem bylo řecké námořnictvo a obě lodě byly opravdu postavené, ale při jejich zastávce ve Velké Británii, kde měly obdržet výzbroj, vzbudily podezření chilských agentů, takže je britská vláda zabavila.

Přístav Callao
Peruánské válečné námořnictvo mělo celkový výtlak 9500 tun (bez pomocných lodí) a ve vyzbrojeno bylo 65 lodních děl. Hlavní základnou byl dobře opevněný přístav Callao, který v roce 1866 dokázal odolat i útoku silné španělské eskadry, jíž velel admirál Casto Mendéz Núněz. Velký význam měly i přístavy Arica a Iquique, ležící poblíž hranice s Bolívií. Operačně se dělilo na tři eskadry. První velel námořní kapitán Grau a skládala se z monitoru HUÁSCAR, pancéřové fregaty INDEPENDENCIA a transportních plavidel OROYA, LIMENA a CHALACO. Druhé velel námořní kapitán García a patřily do ní korvety UNIÓN a PILCOMAYO, doplněné několika pomocnými plavidly, zatímco do třetí náležely monitory MANCO CAPAC a ATAHUALPA. Ostatní válečné lodě nebyly oficiálně součástí žádné z těchto formaci.
Závažný handicap představoval špatný stav některých plavidel, což se týkalo zejména monitorů ATAHUALPA, který nebyl vůbec schopen pohybu vlastní silou, takže sloužil pouze jako plovoucí baterie a MANCO CAPAC, jenž se mohl pohybovat pouze rychlostí necelých čtyř uzlů. Celkově Peruánci postrádali větší moderní plavidla, protože snad pouze HUÁSCAR a obě korvety mohly být pokládány za hodnotné válečné lodě.

Cuatro ases: Grau, Montero, Ferreyros, García
Výcvik řadových námořníků byl špatný a většinu posádek tvořili nezkušení nováčci. Naopak všichni peruánští námořní důstojníci byli velmi dobře připraveni a mohli se měřit se svými chilskými protějšky. Významné funkce zastávali kontraadmirál Lizardo Montero Flores (narozen roku 1832), námořní kapitáni Miguel Maria Grau Seminario, Aurelio García y García (narozen roku 1836) a Manuel Ferreyros, kteří byli považováni za elitu celého námořnictva a přezdívalo se jim „cuatro ases“ (čtyři esa). Jelikož admirál Montero velel pobřežní obraně peruánských přístavů na jihu země, stal se vrchním velitelem válečného loďstva námořní kapitán Grau, který zároveň velel i monitoru HUÁSCAR. Tato pozoruhodná osobnost se stala nejznámější postavou Tichomořské války a proto se jí budeme věnovat poněkud podrobněji.

Miguel Grau
O deset let později je společně s několika dalšími důstojníky vyslán do Evropy, aby tu dohlížel na stavbu a nákup nových válečných lodí, které měly posílit peruánské námořnictvo bojující proti Španělsku. Jedním z těchto plavidel byla i korveta UNIÓN a Grau se stal jejím prvním velitelem. UNIÓN odplula do Peru a aktivně se zapojila do bojů se Španěly, v nichž mladý důstojník načerpal své první bojové zkušenosti, ale brzy byl i se skupinkou dalších námořních důstojníků zatčen a obviněn ze vzpoury, protože se protivili rozkazům velení peruánského námořnictva, kde nejvyšší posty obsadili bývalí důstojníci z loďstva Konfederace (Tucker, Dahlgren...), kteří po porážce ve válce Severu proti Jihu přijali angažmá v námořnictvu Peru. Po několika měsících byli všichni vzbouřenci osvobozeni a vrátili se do řad peruánského námořnictva.
Brzy po svém omilostnění je jmenován velitelem monitoru HUÁSCAR. V roce 1873 následuje povýšení na námořního kapitána a o čtyři roky později se stal vrchním velitelem peruánského námořnictva. Pokoušel se přesvědčit vládu, aby objednala stavbu dvou moderních bitevních lodí, jež by se mohly postavit dvojici nových chilských obrněnců, ale jeho snaha nebyla úspěšná, takže během Tichomořské války musel bojovat proti značné nepřátelské přesile.
Chilské válečné loďstvo (Armada de Chile) vzniklo v roce 1818 a ze skromných počátku se postupně vypracovalo na pozici druhého nejsilnějšího námořnictva v celé Jižní Americe. Jádro flotily tvořila dvě sesterská plavidla BLANCO ENCALADA a ALMIRANTE COCHRANE, postavené v letech 1874 až 1875 ve Velké Británii. Jednalo se o kasematové bitevní lodě o výtlaku 3500 tun, jež dosahovaly rychlosti téměř 13 uzlů. Byly velmi kvalitně pancéřované; boční pás 229 až 115 mm, kasematy 205 mm, paluba 13 mm a velitelská věž 76 mm. Také výzbroj byla silná a tvořilo jí šest moderních Armstrongových děl ráže 229 mm a pět menších kanonů. První z těchto lodí se původně jmenovala VALPARAISO, ale snad ve všech zdrojích o Tichomořské válce se o ní hovoří jako o BLANCO ENCALADĚ třebaže tento název obdržela až v roce 1890.
Značnou sílu představovala i čtveřice korvet. Sesterské O´HIGGINS a CHACABUCO byly postaveny ve Velké Británii a Chilané je získali v roce 1866. Jednalo se o plavidla dosahující výtlaku 1670 tun, která mohla vyvinout maximální rychlosti 10 uzlů. Vyzbroj sestávala ze tří děl ráže 203 mm, dvou ráže 152 mm a čtyř kalibru 120 mm. Moderní byla i korveta ABTAO, která původně vznikala ve Francii pro námořnictvo Konfederace, ale v roce 1866 jí zakoupilo Chile. Výtlak byl 2100 tun, ale její výzbroj pravděpodobně tvořilo pouze jedno dělo ráže 152 mm a čtyři ráže 120 mm. Rychlost byla stejná jako u předchozích jednotek. Mezi korvety je ražena i zastaralá ESMERALDA s výtlakem 854 tun, pocházející z roku 1855. Vyzbrojena byla 22 děly a mohla se pohybovat rychlostí pouze 8 uzlů.

Děla na korvetě Abtao
V chilské flotile sloužily i dva dělové čluny. Zastaralý COVADONGA provozovali Chilané, již od roku 1859 a jednalo se o loď s výtlakem 630 tun, která dosahovala rychlosti 7 uzlů. Vyzbrojena byla dvěma děly ráže 152 mm, třemi ráže 120 mm a dvěma malokaliberními děly.
Podstatně modernější MAGALLANES byl postaven v roce 1875 v Británii a jeho výtlak dosahoval 950 tun. Mohl se pohybovat rychlostí až 11,5 uzlů a nesl jedno dělo ráže 178 mm a tři lehčí kanony.
I Chile měla počátkem války ve výzbroji dva malé torpédové čluny vyzbrojené žerďovými torpédy. Jmenovaly se JANAQUEO a VEDETTE a v podstatě se nijak nelišily od torpédovek, jaké používalo peruánské námořnictvo. K jejich koupi došlo v roce 1879 a v průběhu války získalo Chile podobné torpédové čluny COLO COLO, TUCAPEL, TAGUALDA, FRESIA, RECUMILLA, GLAURA, QUIDORA a GUALE.
Samozřejmě i Chilané používali velké množství pomocných jednotek sloužících především k transportům vojáků, jež si vláda pronajala za nemalé peníze zejména od domácích rejdařů. Tyto lodě většinou nesly vyzbroj tvořenou několika děly. Těchto pomocných plavidel bylo využíváno poměrně velké množství, takže tu budou jmenovitě uvedeny pouze nejvýznamnější jednotky, jimiž byly RIMAC, LOA, LAMAR, COPIAPO, AMAZONAS, MATÍAS COUSIŇO a TOLTEN.

Chilské námořnictvo v roce 1879
Celkově bylo chilské námořnictvo velmi dobře vyváženým celkem, který by se mohl měřit i s mnoha evropskými flotilami. Většina jednotek byla moderních a také důstojníci a mužstvo prodělali kvalitní výcvik a byli na válku dobře připraveni. Celková tonáž dosahovala 13 000 tun (bez pomocných plavidel) a počet děl činil 114 kusů. Námořnictvo mělo 1800 příslušníků a bylo organizováno podle britského vzoru. Mnoho vysokých důstojníků tvořili potomci britských poradců, kteří před léty pomáhali při vzniku zdejšího námořnictva, což vysvětluje jejich anglická jména (Williams, Condell, Thomson, ...). Velitelem chilské flotily se stal kontraadmirál Juan Williams Rebolledo (narozen roku 1825) a významné posty zaujímali i kapitán Carlos Armaldo Condell de la Haza (narozen roku 1843), fregatní kapitán Juan José Francisco Latorre Benavente (narozen roku 1846) a námořní kapitán Galvarino Riveros Cárdenas (narozen roku 1829).
Hlavní námořní základnou bylo Valparaiso, ale zdejší námořnictvo využívalo ještě celou řadu dalších přístavů ležících podél dlouhého chilského pobřeží. Kromě toho obsadili Chilané bolívijský přístav Antofagasta, který ležel přímo ve sporné oblasti, a mohli odtud snadno zásobovat jednotky bojující na pevnině.
Dne 5. dubna 1875 se před Iquique objevila eskadra složená z bitevních lodí BLANCO ENCALADA a ALMIRANTE COCHRANE, které doprovázel dělový člun MAGALLANES a korvety CHACABUCO, O´HIGGINS a ESMERALDA. Velitelem tohoto silného uskupení byl kontraadmirál Williams.

Admirál Williams
Peru nemělo v Iquique žádnou válečnou loď, ale plukovník Justo Pastor Dávila, jenž velel obraně přístavu, měl k dispozici několik dělostřeleckých baterií, dvě jednotky pravidelné armády a asi 1500 mužů domobrany, takže jeho obrané pozice byly poměrně silné. Útok začal 9. dubna, kdy korveta ESMERALDA zahájila ostřelování přístavu a Chilané o několik dní později přerušili také podmořský telegrafní kabel, ale žádné rozhodné akce nepodnikli a brzy byla většina jejich lodí odvolána k útokům na bolívijské přístavy.

Korveta Esmeralda
Peruánci se zatím k žádné větší aktivitě nechystali, jelikož mnoho jejich lodí bylo teprve narychlo uváděno do bojové pohotovosti a kapitán Grau nechtěl riskovat střet s nepřátelskou přesilou daleko od hlavní základny. Proto peruánská flotila v prvních dnech války vypravila pouze několik vojenských transportů, které do Aricy dopravily pomocné lodě TALISMAN a CHALACO. Ovšem přesto již o několik dní později došlo u Chipany k první námořní bitvě.
Jedním z chilských plavidel, které odpluly od Iquiqe, byl i dělový člun MAGALLANES, jemuž velel fregatní kapitán Latorre. MAGALLANES dostal za úkol dopravit do Antofagasty Williamsovy depeše veliteli tohoto přístavu, jenomže na moři zároveň operovaly i nepřátelské korvety PILCOMAYO (velitel fregatní kapitán Antonio de la Guerra) a UNIÓN (velitel námořní kapitán Nicolás Portal). Celému svazu velel námořní kapitán Garcia y Garcia, jenž dostal rozkaz útočit na nepřátelské námořní komunikace.
MAGALLANES se plavil podél peruánského pobřeží a dne 12. dubna spatřil poblíž ústí řeky Loa nepřátelské korvety PILCOMAYO a UNIÓN, jež rovněž zaznamenaly protivníkovu loď a neprodleně na ní zaútočily. MAGALLANES se stočil na sever, jeho velitel nařídil zničit veškerou korespondenci, kterou měl doručit do Antafagasty, a začal prchat směrem k Iquique.
Boj byl zahájen v 11:15 ze vzdálenosti 3600 m, ale nebyl veden s přílišnou intenzitou protože lodě obou soupeřů měly většinu zbraní umístěných v bočních bateriích; Peruánci tedy mohli zapojit do akce pouze děla na přídi, a Chilané naopak na zádi. Obě strany dosáhly několika zásahů a korveta PILCOMAYO musela zpomalit a její odstup od chilského dělového člunu se zvětšil na 5000 m. Také MAGALLANES byl lehce poškozen, ale jeho rychlost nijak neklesla. Honička pokračovala až do 17. hodiny, kdy se peruánské korvety stáhly, jelikož se obávaly zásahu nepřátelských lodí blokujících Iquique. Celé střetnutí bylo vlastně pouhou šarvátkou, v níž ani jedna strana neutrpěla žádné ztráty, protože přesnost střelby byla velmi nízká. Chilané vypálili 42 výstřelů, kdežto Peruánci 148.

Monitor Huáscar
Shodou okolností většina chilských válečných lodí toho dne přerušila blokádu Iquique, protože admirál Williams se rozhodl provést nečekaný útok na Callao a jádro jeho flotily rovněž vyplula 16. května na moře, takže velmi reálně hrozil střet hlavních sil obou protivníků, který by pravděpodobně skončil chilským vítězstvím. Naštěstí pro Peru se obě uskupení minula, takže jejich lodě mohly nerušeně zakotvit a Arice, kde se Grau dozvěděl překvapivou informaci, že před Iquique nyní operují pouze dvě zastaralé jednotky a neprodleně se rozhodl příznivé situace využít a nepřátelské lodě zničit.
HUÁSCAR a INDEPENDENCIA se v ranních hodinách dne 21. května 1879 přesunuly k Iquiqe, kde byla svedena první větší námořní bitva v tomto konfliktu. Blokádu přístavu toho dne prováděla korveta ESMERALDA a dělový člun COVADONGA, kterým veleli kapitáni Augustín Arturo Prat Chacón (narozen roku 1848) a Carlos Condell. Kromě těchto dvou válečných lodí se poblíž přístavu zdržoval i parník LAMAR. Chilské válečné lodě byly zastaralé konstrukce, takže byly pomalé a trupy měly ještě zhotovené ze dřeva a nebyly určené k přímému souboji s nepřátelskými obrněnými jednotkami. Celkem nesly 29 starých děl a vrchní velení nad tímto uskupením měl služebně starší kapitán Prat.

Carlos Condel
Naproti tomu Peru nasadilo do boje své nejsilnější lodě, jimiž byly monitor HUÁSCAR, kterému velel námořní kapitán Miguel Grau a pancéřová fregata INDEPENDENCIA, svěřená do rukou námořního kapitána Juana Guillermo Moore Ruize (narozen roku 1833), které celkem disponovaly 23 děly a teoreticky měly i velkou rychlostní převahu, takže se Peruáncům naskytla ideální příležitost udělit svým protivníkům tvrdou lekci a snížit chilskou námořní převahu.
Chilské lodě kotvily několik kilometrů od přístavu a kolem šesté hodiny ranní spatřily na obzoru husté sloupce kouře, takže kapitán Prat vyslal na průzkum COVADONGU, jež odhalila blížící se hlavní síly nepřátelského loďstva. Zaskočený Prat nařídil zničit veškeré lodní dokumenty a Chilané se začali chystat k boji, protože na ústup již bylo pozdě. Velitel peruánské eskadry je vyzval ke kapitulaci, ale takovéto výzvy se obvykle míjejí účinkem, jelikož nepsané zákony válčení na moři předepisují klást i v beznadějné situaci odpor až do konce, takže Chilané tuto výzvu odmítli. Jejich posádky se narychlo nasnídaly a poté k nim pronesl Arturo Prat projev, ve kterém je vyzýval ke statečnosti a hrdosti k válečné vlajce.
Také Grau promluvil ke své posádce a připomněl slavné okamžiky peruánského námořnictva z nedávné války se Španělskem a hovořil i o odplatě za chilské útoky proti peruánským přístavům.
Sotva oba velitelé domluvili a nad mořskou hladinou se rozeznělo hlasité volání: „Ať žije Peru!“ a „Ať žije Chile!“, dal Miguel Grau rozkaz k boji a HUÁSCAR vypálil první salvu ze svých těžkých děl. INDEPENDENCIA se opozdila, takže peruánský monitor zpočátku bojoval proti dvěma soupeřům, kteří upoutali jeho pozornost, čímž umožnili parníku LAMAR uniknout na volné moře. Chilské projektily nezpůsobily monitoru žádné škody, kdežto peruánská palba zasáhla ESMERALDU a snížila její rychlost na pouhých několik uzlů. Do bitvy se brzy zapojila i INDEPENDENCIA a kapitán Prat se po hodině boje rozhodl nařídit dělovému člunu COVADONGA, aby se pokusil uniknout.
Kapitán Condel potvrdil přijetí rozkazu a COVADONGA zamířila plnou parou na jih a brzy opustila přístav. Peruánský vrchní velitel dospěl k názoru, že HUÁSCAR si s poškozenou ESMERALDOU snadno poradí a vyslal za prchajícím dělovým člunem pancéřovou fregatu INDEPENDENCIA.

Arthuro Prat
Peruánský monitor zatím ostřeloval svého nepancéřovaného protivníka, ale projevila se nezkušenost jeho posádky a ESMERALDA prozatím neutrpěla žádné další škody. Kapitán Prat zaujal se svojí lodí pozici poblíž přístavu, takže nepřesná palba HUÁSCARU ohrožovala i budovy v Iquique. Grau se zpočátku obával zkrátit vzdálenost, protože obdržel mylnou informaci, podle níž měla být ESMERALDA chráněna minami, a proto se zatím držel v uctivé vzdálenosti. Na chilskou korvetu se ovšem zaměřilo i pobřežní dělostřelectvo, díky jehož přesné palbě musel Prat své stanoviště opustit. Při tomto manévru jej zasáhl i granát z HUÁSCARU, který způsobil menší požár, ale Chilané jej brzy dokázali uhasit.
Boj trval již několik hodin a Peruánci stále ještě nebyli schopni svého mnohem slabšího protivníka zdolat, takže kapitán Grau se nakonec rozhodl ESMERALDU taranovat. HUÁSCAR mohl vyvinout mnohem větší rychlost nežli poškozená korveta, ale ta přesto dokázala první útok směřující na její levý bok vymanévrovat a monitor se pouze neškodně otřel o bok ESMERALDY. Toho využil kapitán Prat, jenž si byl dobře vědom skutečnosti, že zánik jeho lodě je již stejně pouze otázkou času, a rozhodl se pokusit dobýt HUÁSCAR abordáží. Uchopil do jedné ruky důstojnickou šavli, do druhé revolver a s výkřikem: „za mnou“, přeskočil na palubu nepřátelského monitoru. Pokud by jej podpořil i zbytek posádky mohla snad jeho zoufalá akce uspět, ale odvážného kapitána následovali pouze seržant Juan de Dios Aldea Fonseca (narozen roku 1853) a námořník Arsenio Canave, takže se jednalo o beznadějný podnik. Canave navíc při skoku na palubu HUÁSCARU ztratil rovnováhu a zřítil se do moře. Oba zbývající odvážlivci se pokusili proniknout do velitelské věže HUÁSCARU a kapitán Grau byl údajně natolik uchvácen jejich odvahou, že se snažil ušetřit jejich životy, ale přesto je oba skosila palba z ručních zbraní.
Po hrdinské smrti kapitána Prata převzal velení na ESMERALDĚ poručík Luis Uribe Orrego (narozen roku 1847), jehož velení ovšem nemělo mít dlouhého trvání. Grau se nedal prvním neúspěchem odradit a HUÁSCASAR se znovu pokusil o klounový útok, který sice dopadl poněkud lépe a poškodil trup ESMERALDY, ale ta se přesto udržela na hladině a i tentokráte se Chilané pokusili o abordáž. Ignácio Serrano Montaner (narozen roku 1846) vedl skupinku dvanácti mužů, kteří pronikli na palubu monitoru, ale i oni zahynuli v nepřátelské palbě.

Ignácio Serrano
To se již měl naplnit osud statečně bojující ESMERALDY, neboť starou korvetu vzápětí z bezprostřední blízkosti zasáhly dva těžké projektily, které srazily lodní stěžeň a zmrzačená loď s palubou plnou roztrhaných těl, na níž však stále vlála chilská vlajka, se stala snadným cílem pro útočící HUÁSCAR. Ocelový kloun prorazil v boku chilské korvety velký otvor, jimž se do trupu okamžitě nahrnulo značné množství vody, načež se ESMERANDA kolem 12. hodiny potopila. Miguel Grau nařídil zachránit přeživší trosečníky, třebaže z vojenského hlediska by bylo asi výhodnější, aby se HUÁSCAR okamžitě vydal na pomoc obrněné fregatě INDEPENDENCIA.
Díky tomu bylo z vody vytaženo 57 mužů, ale i tak byly ztráty na životech chilských námořníků těžké, jelikož během boje zahynulo 143 Chilanů. Naopak Peruánci přišli pouze o jednoho muže a dalších sedm bylo zraněno. HUÁSCAR vypálil celkem 47 granátů, ale přesnost palby byla nízká, takže docílil pouze šesti zásahů.
Poté co se chilský dělový člun COVADONGA pokusil uniknout z boje jej začala pronásledovat pancéřová fregata INDEPENDENCIA, která mohla teoreticky dosáhnout mnohem větší rychlosti, takže šance na únik byla poměrně malá. Ovšem peruánský obrněnec pravděpodobně nebyl v dobrém technickém stavu a jeho posádka byla špatně vycvičená, což mu znemožňovalo vyvinout potřebnou rychlost, díky čemuž si COVADONGA dlouho udržovala dostatečný odstup a neutrpěla prakticky žádné další škody, třebaže již během předchozího boje inkasovala tři zásahy. Kapitán Condel si byl dobře vědom skutečnosti, že INDEPENDENCIA, která měla mnohem větší ponor, nemůže operovat v mělčích vodách, a proto se s COVADONGOU držel blízko břehu, díky čemuž se mu stále dařilo unikat.
Teprve ve vzdálenosti osmnácti kilometrů od Iquique došlo k rozhodujícímu zvratu. Kapitán Moore ztratil trpělivost a rozhodl se svého protivníka taranovat bez ohledu na skutečnost, že COVADONGA se stále držela v mělkých vodách. Jeho rozhodnutí se INDEPENDENCII stalo osudným, neboť obrněnec při pokusu o klounový útok najel v 12:35 na podmořský útes, na němž uvízl. Toho využil velitel chilského dělového člunu, který přimanévroval k zádi bezmocného obrněnce, kde bylo umístěno pouze jedno dělo, a zahájil zničující palbu. Na palubě INDEPENDENCIE nastalo opravdové peklo. Podpalubí bylo brzy takřka celé zaplněno vodou a na palubu dopadaly vybuchující projektily, které způsobily požár a vyřadily z boje mnoho námořníků.

Ztroskotaná Independencia
Teprve poté co ze stěžně zmizela peruánská vlajka nechal kapitán Condel zastavit dělostřelbu, čehož využila posádka INDEPENDENCIE ke spuštění člunů a evakuaci hořícího vraku (na palubě zůstalo pouze 20 mužů). Obě strany vedou dodnes spor jestli peruánskou vlajku srazila nepřátelská dělostřelba a nebo jí úmyslně stáhla vlastní posádka. Každopádně vlajka ze stěžně zmizela a novou nikdo nevyvěsil, což Chilané po právu považovali za znamení kapitulace a COVADONGA se tedy stala jedinou dřevěnou lodí v historii, jež dokázala zvítězit nad pancéřovaným protivníkem. Peruánci měli 5 mrtvých, 64 nezvěstných a 23 zraněných, zatímco Chilané ztratili pouze tři muže, ale počet zraněných se možná vyšplhal až na 97 osob. Mezi padlými Peruánci byl i poručík Guillermo García y García, jehož starší bratr Aurelio zastával vysokou funkci v peruánském námořnictvu. INDEPENDENCII zasáhlo celkem 10 projektilů a CAVADONGU asi šest a i ona utrpěla citelně škody.
Ve 14:20 se na scéně objevil HUÁSCAR a COVADONGA musela bojiště chvatně opustit. Peruánský monitor jí pronásledoval po tři hodiny, ale když kapitán Grau zjistil, že se mu do setmění nepodaří chilský dělový člun dostihnout, raději se vrátil k vraku INDEPENDENCIE. Snaha o záchranu ztroskotaného plavidla byla marná, takže Grau nařídil jeho zničení a brzy odplul do Iquique.

Kapitán Moore
Tato první větší bitva v Tichomořské válce bývá považována za peruánské vítězství, protože blokáda byla prolomena, jedna nepřátelská loď potopena a druhá přinucena uprchnout z boje. Také utrpěné ztráty hovoří ve prospěch Peru (70 mrtvých a nezvěstných oproti 203 mrtvým a zajatým). Ovšem zkušený námořní velitel, jimž Miguel Grau dozajista byl, si jistě dobře uvědomoval, že se jedná o Pyrrhovo vítězství, protože Peruánci ztratili jednu ze svých dvou nejlepších obrněných lodí a jejich loďstvo se stejně muselo z Iquique brzy stáhnout a blokáda tohoto důležitého přístavu byla brzy obnovena (trvala až do 2. srpna 1879). Ze ztráty INDEPENDENCIE byl obviněn kapitán Moore, jenž ale i během stíhání zůstal ve službě a později hrdinně padl při obraně Aricy. Prat a Serrano byli na náklady jistého španělského obchodníka pohřbeni v Iquique a jejich hroby tu stojí dodnes.
Jakmile byli Chilané obeznámeni s podrobnostmi statečného boje ESMERALDY byl Arturo Prat prohlášen za národního hrdinu a dodnes patří mezi uctívané osobnosti této války. To však příliš neusnadnilo život jeho mladé manželce, která se stala předčasně vdovou a musela se vyrovnat se ztrátou milovaného manžela. V této souvislosti je velmi zajímavé, že kapitán Miguel Grau se pokusil její bolest zmírnit alespoň tím, že jí napsal soustrastný dopis, v němž vylíčil okolnosti Pratovi hrdinské smrti. Rovněž jí zaslal i všechny jeho osobní věci, včetně důstojnické šavle. Vděčná vdova mu obratem zaslala děkovný list, v němž jej ujistila že jej nevinní ze smrti svého manžela a váží si jeho ušlechtilého gesta. Oba dopisy se zachovaly do dnešních dnů a jsou cenným svědectvím o charakteru kapitána Grau, jenž se již několik dní po vítězné bitvě pokoušel zmírnit utrpení vdovy po svém statečném protivníkovi. Miguel Grau si svým chováním získal přízvisko „rytíř moře“ a i v dalším průběhu války prokázal, že si je opravdu zaslouží.

Vdova po Arthuro Pratovi
V Tichomořské válce se střetli Bolívie a její spojenec Peru s Chile. Patrně největší vinu na vypuknutí tohoto konfliktu nese bolivijský president Hilarión Daza Grosellé, jenž nechal vypsat nové daně na chilské společnosti těžící ledek ve sporné oblasti, což vedlo k chilskému obsazení tohoto území, na což bolívijský president reagoval vyhlášením války, do níž se na straně vojensky slabé Bolívie zapojilo i Peru. Vojenské operace se zpočátku vedly na pobřeží Tichého oceánu v obtížně přístupných, řídce osídlených oblastech, bez kvalitních pozemních silnic, takže důležitou úlohu sehrály válečné flotily obou stran, které sváděly zápas o kontrolu nad přístavy a námořními komunikacemi kudy bylo možné zásobovat bojující armády.
Tyto boje nejsou v české literatuře odpovídajícím způsobem zpracované, třebaže se jednalo o největší námořní střetnutí v dlouhém mezidobí mezi známými bitvami u ostrova Lissa (1866) a v ústí řeky Ja-lu (1894). V Tichomořské válce se událo nejenom několik soubojů mezi pancéřovými plavidly, ale vedly se i operace proti námořnímu obchodu protivníka a došlo tu i k vůbec poslednímu úspěšnému použití klounu v tisícileté historii této zbraně. Nasazeny byly i torpédové čluny a na mořích došlo k několika vskutku obdivuhodným příkladům nevšedního hrdinství, které si i po letech zaslouží naši pozornost.
Vzájemný poměr sil
Tichomořské války se účastnily flotily všech tří bojujících států, ale jejich podíl na vojenských operacích byl velmi rozdílný. Bolívie provozovala pouze slabé loďstvo, takže spoléhala zejména na pomoc peruánské flotily, která patřila k nejsilnějším v celé Latinské Americe, třebaže za chilskou přeci jenom početně poněkud zaostávala.Námořní síly Bolívie
Často se uvádí, že Bolívie neměla žádné válečné námořnictvo, což neodpovídá skutečnosti, i když je pravda že bolivijská flotila patřila mezi nejslabší na celém kontinentu. Zdejší námořnictvo vzniklo v roce 1826 a v době vypuknutí války s Chile mělo ve stavu staré paroplachetní brigy GENERAL SUCRE a MARÍA LUISA sloužící již od 40. let, k nimž v roce 1875 přibyl ve Francii postavený dělový člun EL MORRO vyzbrojený několika děly. Kromě těchto tří jednotek provozovali Bolivijci ještě několik říčních dělových člunů a po vypuknutí války využívalo jejich námořnictvo i několik civilních parníků se jmény POTOSI, BOLIVAR, ELISA a CHARCHAMOCHA. Získat jakékoliv podrobnosti o bolívijských plavidlech je takřka nemožné a totéž platí i o jejich bojovém nasazení. Je známo pouze to, že většinu jejich lodí získali záhy Chilané po obsazení zdejších přístavů. Peruánské válečné námořnictvo (Marina de Guerra del Perú) vzniklo v roce 1821 a brzy patřilo mezi nejsilnější v celé Jižní Americe. Celosvětově se proslavilo v boji proti Španělsku v 60. letech 19. století (někdy se tomuto konfliktu říká První Tichomořská válka), po jehož skončení disponovalo šesti obrněnými plavidly, což byla na tehdejší poměry nevídaná bojová síla (kupříkladu rakousko-uherské loďstvo mělo pouze o jednu pancéřovou loď více). Bohužel v 70. letech se jeho rozvoj podstatně zpomalil, takže jej předstihlo hned několik jihoamerických loďstev (mimo jiné i chilské).
Největší peruánskou válečnou lodí byla pancéřová fregata INDEPENDENCIA, kterou v roce 1865 postavila britská loděnice bratří Samundů. Její výtlak dosahoval 3200 tun a vyzbrojena byla několika těžkými děly umístěnými na přídi a zádi, zatímco v bočních bateriích se nalézalo celkem dvanáct děl ráže 162 mm. Její boky chránil pancíř silný 114 mm a rychlost činila 11 uzlů.

Pancéřová fregata Independencia
Další hodnotnou lodí byl známý monitor HUÁSCAR, který vznikl rovněž v Británii a Peru jej získalo v roce 1866. Výzbroj tvořila dvě děla ráže 254 mm, dvě ráže 120 mm, jedno kalibru 76 mm a jeden Gatlling. Boční pancéřový pás měl tloušťku od 60 mm do 114 mm, paluba byla silná 51 mm, dělostřeleckou věž chránily pancíře o tloušťce 140 mm a velitelský můstek 76 mm. Maximální rychlost dosahovala 12 uzlů a plný výtlak se pohyboval kolem 1800 tun.
V peruánské flotile sloužily ještě dva monitory získané z USA. Postavené byly v roce 1865 a jejich původní jména byla ONEOTA a CATAWABA. Po skončení války Severu a Jihu o ně americké námořnictvo ztratilo zájem, takže je v roce 1868 zakoupili Peruánci, kteří je přejmenovali na MANCO CAPAC a ATAHUALPA Vyzbroj tvořila dvojice monstrózních kanonů ráže 381 mm a teoreticky mohly dosáhnout rychlosti 8 uzlů. Boční pancéřování mělo sílu 130 mm, paluba 38 mm, zatímco dělové a velitelské věže 280 mm.
Mezi významné jednotky patřila paroplachetní korveta UNIÓN, kterou v roce 1864 postavili ve Francii pro loďstvo Konfederace, ale ke svému původnímu vlastníkovi se nikdy nedostala a v roce 1865 jí zakoupilo Peru. Výtlak byl asi 2000 tun a výzbroj tvořilo čtrnáct děl kalibru 162 mm a jedno lehké dělo. Maximální rychlost činila slušných 13 uzlů. Další korveta se jmenovala PILCOMAYO a dosahovala výtlaku 600 tun. Jednalo se o moderní loď, jež byla postavena v roce 1874 a její rychlost činila 11,5 uzle. Výzbroj tvořilo šest děl a jeden Gatlling
Naopak fregata APURIMAC pocházející z roku 1855 již byla beznadějně zastaralá. Její výtlak byl asi 1600 tun, vyzbroj tvořilo dvacet děl a mohla plout rychlostí sedmi uzlů.
Peruánci provozovali i několik dělových člunů. Největší se jmenoval TUMBES měl výtlak 400 tun a vyzbrojen byl několika kanony. Mezi dělové čluny bývají řazena i plavidla URCOS, CAPITANIA, ARNO, a RESGUARDO, jejichž výtlak se pohyboval kolem 30 tun a výzbroj tvořilo několik malorážních zbraní.

Torpédovka Alianza
Velmi zajímavou složkou zdejšího námořnictva představovaly torpédové čluny ALIANZA a REPÚBLICA. Oba vstoupily do služby až v roce 1879, takže se jednalo o zbrusu nová plavidla dosahující mimořádně vysoké rychlosti 17 uzlů. Stejného typu byla i torpédovka ALAY, která se nalézala teprve na cestě do Peru a po vypuknutí války se jí zmocnili Chilané a přejmenovali jí na GUACOLDA. Výtlak těchto plavidel byl pouze 30 tun a hlavní součást výzbroje byla takzvaná žerďová (tyčová) torpéda o hmotnosti 35 kg. V podstatě se jednalo o nálože trhaviny umístěné na tyči dlouhé několik metrů, které se odpálily po nárazu do nepřátelského plavidla. Žerďová torpéda byla již zastaralou zbraní a jejich výbuchy často ohrožovaly i plavidlo, které je neslo, takže služba na těchto lodích vyžadovala notnou dávku odvahy, jež však peruánským námořníkům rozhodně nechyběla.
Součástí válečného loďstva se staly i civilní parníky LIMENA, CHALACO, MAYRO, MARAŇÓN, OROYA a TALISMAN, které byly vyzbrojeny několika děly a sloužily jako transportní plavidla. V průběhu války zajali Peruánci několik chilských parníků, které posílily jejich flotilu a do služby vstoupila ponorka TORRO.
Když se v průběhu první fáze války jasně projevila skutečnost, že peruánské námořnictvo postrádá moderní obrněné jednotky, byl učiněn pokus zakoupit je v Evropě, ale zpočátku se na ně nedostávaly peněžní prostředky. Při obstarávání potřebných financí sehrály velkou úlohu zdejší ženy, které podpořily válečné úsilí svých manželů, synů a bratrů organizováním peněžní sbírky. Díky tomu se mohla do zahraničí vydat skupina námořních důstojníků, aby se pokusila dohodnout nákup vhodných jednotek. Jejich úsilí ovšem mařili chilští agenti, kteří se pohybovali zejména v Evropě kde dohlíželi na dodržovaní neutrality a snahy Peruánců soustavně hatili. Zoufalí Peruánci postupně neuspěli ve Francii, Itálii, Dánsku, Turecku, Portugalsku, Španělsku, Řecku, Brazílii a Číně. Proto se rozhodli změnit taktiku a objednali v Německu stavbu dvou křižníků pojmenovaných DIÓGENES a SÓCRATES. Jednalo se o plavidla s výtlakem asi 2300 tun, která dosahovala velmi vysoké rychlosti 16 uzlů, takže by se nepochybně jednalo o významnou posilu pro peruánskou flotilu. Fingovaným odběratelem bylo řecké námořnictvo a obě lodě byly opravdu postavené, ale při jejich zastávce ve Velké Británii, kde měly obdržet výzbroj, vzbudily podezření chilských agentů, takže je britská vláda zabavila.

Přístav Callao
Peruánské válečné námořnictvo mělo celkový výtlak 9500 tun (bez pomocných lodí) a ve vyzbrojeno bylo 65 lodních děl. Hlavní základnou byl dobře opevněný přístav Callao, který v roce 1866 dokázal odolat i útoku silné španělské eskadry, jíž velel admirál Casto Mendéz Núněz. Velký význam měly i přístavy Arica a Iquique, ležící poblíž hranice s Bolívií. Operačně se dělilo na tři eskadry. První velel námořní kapitán Grau a skládala se z monitoru HUÁSCAR, pancéřové fregaty INDEPENDENCIA a transportních plavidel OROYA, LIMENA a CHALACO. Druhé velel námořní kapitán García a patřily do ní korvety UNIÓN a PILCOMAYO, doplněné několika pomocnými plavidly, zatímco do třetí náležely monitory MANCO CAPAC a ATAHUALPA. Ostatní válečné lodě nebyly oficiálně součástí žádné z těchto formaci.
Závažný handicap představoval špatný stav některých plavidel, což se týkalo zejména monitorů ATAHUALPA, který nebyl vůbec schopen pohybu vlastní silou, takže sloužil pouze jako plovoucí baterie a MANCO CAPAC, jenž se mohl pohybovat pouze rychlostí necelých čtyř uzlů. Celkově Peruánci postrádali větší moderní plavidla, protože snad pouze HUÁSCAR a obě korvety mohly být pokládány za hodnotné válečné lodě.

Cuatro ases: Grau, Montero, Ferreyros, García
Výcvik řadových námořníků byl špatný a většinu posádek tvořili nezkušení nováčci. Naopak všichni peruánští námořní důstojníci byli velmi dobře připraveni a mohli se měřit se svými chilskými protějšky. Významné funkce zastávali kontraadmirál Lizardo Montero Flores (narozen roku 1832), námořní kapitáni Miguel Maria Grau Seminario, Aurelio García y García (narozen roku 1836) a Manuel Ferreyros, kteří byli považováni za elitu celého námořnictva a přezdívalo se jim „cuatro ases“ (čtyři esa). Jelikož admirál Montero velel pobřežní obraně peruánských přístavů na jihu země, stal se vrchním velitelem válečného loďstva námořní kapitán Grau, který zároveň velel i monitoru HUÁSCAR. Tato pozoruhodná osobnost se stala nejznámější postavou Tichomořské války a proto se jí budeme věnovat poněkud podrobněji.
Miguel Maria Grau Seminario
Nejslavnější peruánský námořní velitel se narodil dne 27. července 1834. Jeho otcem byl podplukovník Juan Manuel Grau y Berrío, jenž se do Peru dostal společně s osvobozeneckou armádou Simóna Bolívara. Na moře poprvé vyplul již jako devítiletý chlapec a loď, na níž se plavil, ztroskotala a malý Miguel se zachránil pouze s velkou dávkou štěstí. Do řad peruánského válečného námořnictva vstoupil v roce 1854, kdy se stal kadetem, ale to již měl za sebou několikaletou službu v civilním loďstvu. První válečnou lodí, na které se mladý Grau plavil, byl ozbrojený parník RIMAC a později se školil ještě na několika dalších plavidlech. V roce 1856 se stal řádným důstojníkem a první lodí, na níž sloužil se stala fregata APURIMAC. 
Miguel Grau
O deset let později je společně s několika dalšími důstojníky vyslán do Evropy, aby tu dohlížel na stavbu a nákup nových válečných lodí, které měly posílit peruánské námořnictvo bojující proti Španělsku. Jedním z těchto plavidel byla i korveta UNIÓN a Grau se stal jejím prvním velitelem. UNIÓN odplula do Peru a aktivně se zapojila do bojů se Španěly, v nichž mladý důstojník načerpal své první bojové zkušenosti, ale brzy byl i se skupinkou dalších námořních důstojníků zatčen a obviněn ze vzpoury, protože se protivili rozkazům velení peruánského námořnictva, kde nejvyšší posty obsadili bývalí důstojníci z loďstva Konfederace (Tucker, Dahlgren...), kteří po porážce ve válce Severu proti Jihu přijali angažmá v námořnictvu Peru. Po několika měsících byli všichni vzbouřenci osvobozeni a vrátili se do řad peruánského námořnictva.
Brzy po svém omilostnění je jmenován velitelem monitoru HUÁSCAR. V roce 1873 následuje povýšení na námořního kapitána a o čtyři roky později se stal vrchním velitelem peruánského námořnictva. Pokoušel se přesvědčit vládu, aby objednala stavbu dvou moderních bitevních lodí, jež by se mohly postavit dvojici nových chilských obrněnců, ale jeho snaha nebyla úspěšná, takže během Tichomořské války musel bojovat proti značné nepřátelské přesile.
Chilské válečné loďstvo (Armada de Chile) vzniklo v roce 1818 a ze skromných počátku se postupně vypracovalo na pozici druhého nejsilnějšího námořnictva v celé Jižní Americe. Jádro flotily tvořila dvě sesterská plavidla BLANCO ENCALADA a ALMIRANTE COCHRANE, postavené v letech 1874 až 1875 ve Velké Británii. Jednalo se o kasematové bitevní lodě o výtlaku 3500 tun, jež dosahovaly rychlosti téměř 13 uzlů. Byly velmi kvalitně pancéřované; boční pás 229 až 115 mm, kasematy 205 mm, paluba 13 mm a velitelská věž 76 mm. Také výzbroj byla silná a tvořilo jí šest moderních Armstrongových děl ráže 229 mm a pět menších kanonů. První z těchto lodí se původně jmenovala VALPARAISO, ale snad ve všech zdrojích o Tichomořské válce se o ní hovoří jako o BLANCO ENCALADĚ třebaže tento název obdržela až v roce 1890.
Značnou sílu představovala i čtveřice korvet. Sesterské O´HIGGINS a CHACABUCO byly postaveny ve Velké Británii a Chilané je získali v roce 1866. Jednalo se o plavidla dosahující výtlaku 1670 tun, která mohla vyvinout maximální rychlosti 10 uzlů. Vyzbroj sestávala ze tří děl ráže 203 mm, dvou ráže 152 mm a čtyř kalibru 120 mm. Moderní byla i korveta ABTAO, která původně vznikala ve Francii pro námořnictvo Konfederace, ale v roce 1866 jí zakoupilo Chile. Výtlak byl 2100 tun, ale její výzbroj pravděpodobně tvořilo pouze jedno dělo ráže 152 mm a čtyři ráže 120 mm. Rychlost byla stejná jako u předchozích jednotek. Mezi korvety je ražena i zastaralá ESMERALDA s výtlakem 854 tun, pocházející z roku 1855. Vyzbrojena byla 22 děly a mohla se pohybovat rychlostí pouze 8 uzlů.

Děla na korvetě Abtao
V chilské flotile sloužily i dva dělové čluny. Zastaralý COVADONGA provozovali Chilané, již od roku 1859 a jednalo se o loď s výtlakem 630 tun, která dosahovala rychlosti 7 uzlů. Vyzbrojena byla dvěma děly ráže 152 mm, třemi ráže 120 mm a dvěma malokaliberními děly.
Podstatně modernější MAGALLANES byl postaven v roce 1875 v Británii a jeho výtlak dosahoval 950 tun. Mohl se pohybovat rychlostí až 11,5 uzlů a nesl jedno dělo ráže 178 mm a tři lehčí kanony.
I Chile měla počátkem války ve výzbroji dva malé torpédové čluny vyzbrojené žerďovými torpédy. Jmenovaly se JANAQUEO a VEDETTE a v podstatě se nijak nelišily od torpédovek, jaké používalo peruánské námořnictvo. K jejich koupi došlo v roce 1879 a v průběhu války získalo Chile podobné torpédové čluny COLO COLO, TUCAPEL, TAGUALDA, FRESIA, RECUMILLA, GLAURA, QUIDORA a GUALE.
Samozřejmě i Chilané používali velké množství pomocných jednotek sloužících především k transportům vojáků, jež si vláda pronajala za nemalé peníze zejména od domácích rejdařů. Tyto lodě většinou nesly vyzbroj tvořenou několika děly. Těchto pomocných plavidel bylo využíváno poměrně velké množství, takže tu budou jmenovitě uvedeny pouze nejvýznamnější jednotky, jimiž byly RIMAC, LOA, LAMAR, COPIAPO, AMAZONAS, MATÍAS COUSIŇO a TOLTEN.

Chilské námořnictvo v roce 1879
Celkově bylo chilské námořnictvo velmi dobře vyváženým celkem, který by se mohl měřit i s mnoha evropskými flotilami. Většina jednotek byla moderních a také důstojníci a mužstvo prodělali kvalitní výcvik a byli na válku dobře připraveni. Celková tonáž dosahovala 13 000 tun (bez pomocných plavidel) a počet děl činil 114 kusů. Námořnictvo mělo 1800 příslušníků a bylo organizováno podle britského vzoru. Mnoho vysokých důstojníků tvořili potomci britských poradců, kteří před léty pomáhali při vzniku zdejšího námořnictva, což vysvětluje jejich anglická jména (Williams, Condell, Thomson, ...). Velitelem chilské flotily se stal kontraadmirál Juan Williams Rebolledo (narozen roku 1825) a významné posty zaujímali i kapitán Carlos Armaldo Condell de la Haza (narozen roku 1843), fregatní kapitán Juan José Francisco Latorre Benavente (narozen roku 1846) a námořní kapitán Galvarino Riveros Cárdenas (narozen roku 1829).
Hlavní námořní základnou bylo Valparaiso, ale zdejší námořnictvo využívalo ještě celou řadu dalších přístavů ležících podél dlouhého chilského pobřeží. Kromě toho obsadili Chilané bolívijský přístav Antofagasta, který ležel přímo ve sporné oblasti, a mohli odtud snadno zásobovat jednotky bojující na pevnině.
Blokáda Iquique
Podle předválečných plánů se od chilské flotily očekávalo zahájení blokády hlavní peruánské námořní základny v Callau, čímž měla být získána kontrola nad námořními komunikacemi, což by následně umožnilo nerušeně vysílat konvoje s vojáky a válečným materiálem. Ovšem kontraadmirál Williams se rozhodl raději přistoupit k blokádě jihoperuánského přístavu Iquique, což zdůvodňoval zásobovacími obtížemi, jež by blokáda Callaa přinesla, protože Chilané by museli mít neustále na moři jádro svého loďstva, aby mohli čelit případnému vyplutí nepřátelské flotily. Naopak blokáda Iquique by mohla peruánskou flotilu vylákat na jih, kde by jí silnější chilská eskadra mohla porazit.Dne 5. dubna 1875 se před Iquique objevila eskadra složená z bitevních lodí BLANCO ENCALADA a ALMIRANTE COCHRANE, které doprovázel dělový člun MAGALLANES a korvety CHACABUCO, O´HIGGINS a ESMERALDA. Velitelem tohoto silného uskupení byl kontraadmirál Williams.

Admirál Williams
Peru nemělo v Iquique žádnou válečnou loď, ale plukovník Justo Pastor Dávila, jenž velel obraně přístavu, měl k dispozici několik dělostřeleckých baterií, dvě jednotky pravidelné armády a asi 1500 mužů domobrany, takže jeho obrané pozice byly poměrně silné. Útok začal 9. dubna, kdy korveta ESMERALDA zahájila ostřelování přístavu a Chilané o několik dní později přerušili také podmořský telegrafní kabel, ale žádné rozhodné akce nepodnikli a brzy byla většina jejich lodí odvolána k útokům na bolívijské přístavy.

Korveta Esmeralda
Peruánci se zatím k žádné větší aktivitě nechystali, jelikož mnoho jejich lodí bylo teprve narychlo uváděno do bojové pohotovosti a kapitán Grau nechtěl riskovat střet s nepřátelskou přesilou daleko od hlavní základny. Proto peruánská flotila v prvních dnech války vypravila pouze několik vojenských transportů, které do Aricy dopravily pomocné lodě TALISMAN a CHALACO. Ovšem přesto již o několik dní později došlo u Chipany k první námořní bitvě.
Jedním z chilských plavidel, které odpluly od Iquiqe, byl i dělový člun MAGALLANES, jemuž velel fregatní kapitán Latorre. MAGALLANES dostal za úkol dopravit do Antofagasty Williamsovy depeše veliteli tohoto přístavu, jenomže na moři zároveň operovaly i nepřátelské korvety PILCOMAYO (velitel fregatní kapitán Antonio de la Guerra) a UNIÓN (velitel námořní kapitán Nicolás Portal). Celému svazu velel námořní kapitán Garcia y Garcia, jenž dostal rozkaz útočit na nepřátelské námořní komunikace.
MAGALLANES se plavil podél peruánského pobřeží a dne 12. dubna spatřil poblíž ústí řeky Loa nepřátelské korvety PILCOMAYO a UNIÓN, jež rovněž zaznamenaly protivníkovu loď a neprodleně na ní zaútočily. MAGALLANES se stočil na sever, jeho velitel nařídil zničit veškerou korespondenci, kterou měl doručit do Antafagasty, a začal prchat směrem k Iquique.
Boj byl zahájen v 11:15 ze vzdálenosti 3600 m, ale nebyl veden s přílišnou intenzitou protože lodě obou soupeřů měly většinu zbraní umístěných v bočních bateriích; Peruánci tedy mohli zapojit do akce pouze děla na přídi, a Chilané naopak na zádi. Obě strany dosáhly několika zásahů a korveta PILCOMAYO musela zpomalit a její odstup od chilského dělového člunu se zvětšil na 5000 m. Také MAGALLANES byl lehce poškozen, ale jeho rychlost nijak neklesla. Honička pokračovala až do 17. hodiny, kdy se peruánské korvety stáhly, jelikož se obávaly zásahu nepřátelských lodí blokujících Iquique. Celé střetnutí bylo vlastně pouhou šarvátkou, v níž ani jedna strana neutrpěla žádné ztráty, protože přesnost střelby byla velmi nízká. Chilané vypálili 42 výstřelů, kdežto Peruánci 148.
Bitva u Iquique
Chilské válečné lodě se kromě blokády Iquique zaměřily i na útoky na peruánské a bolívijské přístavy (Pisagua, Mollendo, Huanillos, …), kde potopily několik plavidel a bombardovaly přístavní zařízení. Tyto akce zapůsobily na peruánskou vládu a kapitán Grau dostal rozkaz přesunout hlavní síly do přístavu Arica, ukončit blokádu Iquique a zabránit Chilanům v dalších útocích. Grau neměl v tento velikášský plán důvěru protože se obával, že jeho lodě budou přinuceny k bitvě s nepřátelskou přesilou, ale musel se podvolit příkazu od samotného peruánského presidenta; tudíž 16. května vyplul na moře s monitorem HUÁSCAR, který doprovázela pancéřová fregata INDEPENDENCIA, a přemístil se do přístavu Arica. 
Monitor Huáscar
Shodou okolností většina chilských válečných lodí toho dne přerušila blokádu Iquique, protože admirál Williams se rozhodl provést nečekaný útok na Callao a jádro jeho flotily rovněž vyplula 16. května na moře, takže velmi reálně hrozil střet hlavních sil obou protivníků, který by pravděpodobně skončil chilským vítězstvím. Naštěstí pro Peru se obě uskupení minula, takže jejich lodě mohly nerušeně zakotvit a Arice, kde se Grau dozvěděl překvapivou informaci, že před Iquique nyní operují pouze dvě zastaralé jednotky a neprodleně se rozhodl příznivé situace využít a nepřátelské lodě zničit.
HUÁSCAR a INDEPENDENCIA se v ranních hodinách dne 21. května 1879 přesunuly k Iquiqe, kde byla svedena první větší námořní bitva v tomto konfliktu. Blokádu přístavu toho dne prováděla korveta ESMERALDA a dělový člun COVADONGA, kterým veleli kapitáni Augustín Arturo Prat Chacón (narozen roku 1848) a Carlos Condell. Kromě těchto dvou válečných lodí se poblíž přístavu zdržoval i parník LAMAR. Chilské válečné lodě byly zastaralé konstrukce, takže byly pomalé a trupy měly ještě zhotovené ze dřeva a nebyly určené k přímému souboji s nepřátelskými obrněnými jednotkami. Celkem nesly 29 starých děl a vrchní velení nad tímto uskupením měl služebně starší kapitán Prat.
Carlos Condel
Naproti tomu Peru nasadilo do boje své nejsilnější lodě, jimiž byly monitor HUÁSCAR, kterému velel námořní kapitán Miguel Grau a pancéřová fregata INDEPENDENCIA, svěřená do rukou námořního kapitána Juana Guillermo Moore Ruize (narozen roku 1833), které celkem disponovaly 23 děly a teoreticky měly i velkou rychlostní převahu, takže se Peruáncům naskytla ideální příležitost udělit svým protivníkům tvrdou lekci a snížit chilskou námořní převahu.
Chilské lodě kotvily několik kilometrů od přístavu a kolem šesté hodiny ranní spatřily na obzoru husté sloupce kouře, takže kapitán Prat vyslal na průzkum COVADONGU, jež odhalila blížící se hlavní síly nepřátelského loďstva. Zaskočený Prat nařídil zničit veškeré lodní dokumenty a Chilané se začali chystat k boji, protože na ústup již bylo pozdě. Velitel peruánské eskadry je vyzval ke kapitulaci, ale takovéto výzvy se obvykle míjejí účinkem, jelikož nepsané zákony válčení na moři předepisují klást i v beznadějné situaci odpor až do konce, takže Chilané tuto výzvu odmítli. Jejich posádky se narychlo nasnídaly a poté k nim pronesl Arturo Prat projev, ve kterém je vyzýval ke statečnosti a hrdosti k válečné vlajce.
Také Grau promluvil ke své posádce a připomněl slavné okamžiky peruánského námořnictva z nedávné války se Španělskem a hovořil i o odplatě za chilské útoky proti peruánským přístavům.
Sotva oba velitelé domluvili a nad mořskou hladinou se rozeznělo hlasité volání: „Ať žije Peru!“ a „Ať žije Chile!“, dal Miguel Grau rozkaz k boji a HUÁSCAR vypálil první salvu ze svých těžkých děl. INDEPENDENCIA se opozdila, takže peruánský monitor zpočátku bojoval proti dvěma soupeřům, kteří upoutali jeho pozornost, čímž umožnili parníku LAMAR uniknout na volné moře. Chilské projektily nezpůsobily monitoru žádné škody, kdežto peruánská palba zasáhla ESMERALDU a snížila její rychlost na pouhých několik uzlů. Do bitvy se brzy zapojila i INDEPENDENCIA a kapitán Prat se po hodině boje rozhodl nařídit dělovému člunu COVADONGA, aby se pokusil uniknout.
Kapitán Condel potvrdil přijetí rozkazu a COVADONGA zamířila plnou parou na jih a brzy opustila přístav. Peruánský vrchní velitel dospěl k názoru, že HUÁSCAR si s poškozenou ESMERALDOU snadno poradí a vyslal za prchajícím dělovým člunem pancéřovou fregatu INDEPENDENCIA.
Arthuro Prat
Peruánský monitor zatím ostřeloval svého nepancéřovaného protivníka, ale projevila se nezkušenost jeho posádky a ESMERALDA prozatím neutrpěla žádné další škody. Kapitán Prat zaujal se svojí lodí pozici poblíž přístavu, takže nepřesná palba HUÁSCARU ohrožovala i budovy v Iquique. Grau se zpočátku obával zkrátit vzdálenost, protože obdržel mylnou informaci, podle níž měla být ESMERALDA chráněna minami, a proto se zatím držel v uctivé vzdálenosti. Na chilskou korvetu se ovšem zaměřilo i pobřežní dělostřelectvo, díky jehož přesné palbě musel Prat své stanoviště opustit. Při tomto manévru jej zasáhl i granát z HUÁSCARU, který způsobil menší požár, ale Chilané jej brzy dokázali uhasit.
Boj trval již několik hodin a Peruánci stále ještě nebyli schopni svého mnohem slabšího protivníka zdolat, takže kapitán Grau se nakonec rozhodl ESMERALDU taranovat. HUÁSCAR mohl vyvinout mnohem větší rychlost nežli poškozená korveta, ale ta přesto dokázala první útok směřující na její levý bok vymanévrovat a monitor se pouze neškodně otřel o bok ESMERALDY. Toho využil kapitán Prat, jenž si byl dobře vědom skutečnosti, že zánik jeho lodě je již stejně pouze otázkou času, a rozhodl se pokusit dobýt HUÁSCAR abordáží. Uchopil do jedné ruky důstojnickou šavli, do druhé revolver a s výkřikem: „za mnou“, přeskočil na palubu nepřátelského monitoru. Pokud by jej podpořil i zbytek posádky mohla snad jeho zoufalá akce uspět, ale odvážného kapitána následovali pouze seržant Juan de Dios Aldea Fonseca (narozen roku 1853) a námořník Arsenio Canave, takže se jednalo o beznadějný podnik. Canave navíc při skoku na palubu HUÁSCARU ztratil rovnováhu a zřítil se do moře. Oba zbývající odvážlivci se pokusili proniknout do velitelské věže HUÁSCARU a kapitán Grau byl údajně natolik uchvácen jejich odvahou, že se snažil ušetřit jejich životy, ale přesto je oba skosila palba z ručních zbraní.
Po hrdinské smrti kapitána Prata převzal velení na ESMERALDĚ poručík Luis Uribe Orrego (narozen roku 1847), jehož velení ovšem nemělo mít dlouhého trvání. Grau se nedal prvním neúspěchem odradit a HUÁSCASAR se znovu pokusil o klounový útok, který sice dopadl poněkud lépe a poškodil trup ESMERALDY, ale ta se přesto udržela na hladině a i tentokráte se Chilané pokusili o abordáž. Ignácio Serrano Montaner (narozen roku 1846) vedl skupinku dvanácti mužů, kteří pronikli na palubu monitoru, ale i oni zahynuli v nepřátelské palbě.

Ignácio Serrano
To se již měl naplnit osud statečně bojující ESMERALDY, neboť starou korvetu vzápětí z bezprostřední blízkosti zasáhly dva těžké projektily, které srazily lodní stěžeň a zmrzačená loď s palubou plnou roztrhaných těl, na níž však stále vlála chilská vlajka, se stala snadným cílem pro útočící HUÁSCAR. Ocelový kloun prorazil v boku chilské korvety velký otvor, jimž se do trupu okamžitě nahrnulo značné množství vody, načež se ESMERANDA kolem 12. hodiny potopila. Miguel Grau nařídil zachránit přeživší trosečníky, třebaže z vojenského hlediska by bylo asi výhodnější, aby se HUÁSCAR okamžitě vydal na pomoc obrněné fregatě INDEPENDENCIA.
Díky tomu bylo z vody vytaženo 57 mužů, ale i tak byly ztráty na životech chilských námořníků těžké, jelikož během boje zahynulo 143 Chilanů. Naopak Peruánci přišli pouze o jednoho muže a dalších sedm bylo zraněno. HUÁSCAR vypálil celkem 47 granátů, ale přesnost palby byla nízká, takže docílil pouze šesti zásahů.
Poté co se chilský dělový člun COVADONGA pokusil uniknout z boje jej začala pronásledovat pancéřová fregata INDEPENDENCIA, která mohla teoreticky dosáhnout mnohem větší rychlosti, takže šance na únik byla poměrně malá. Ovšem peruánský obrněnec pravděpodobně nebyl v dobrém technickém stavu a jeho posádka byla špatně vycvičená, což mu znemožňovalo vyvinout potřebnou rychlost, díky čemuž si COVADONGA dlouho udržovala dostatečný odstup a neutrpěla prakticky žádné další škody, třebaže již během předchozího boje inkasovala tři zásahy. Kapitán Condel si byl dobře vědom skutečnosti, že INDEPENDENCIA, která měla mnohem větší ponor, nemůže operovat v mělčích vodách, a proto se s COVADONGOU držel blízko břehu, díky čemuž se mu stále dařilo unikat.
Teprve ve vzdálenosti osmnácti kilometrů od Iquique došlo k rozhodujícímu zvratu. Kapitán Moore ztratil trpělivost a rozhodl se svého protivníka taranovat bez ohledu na skutečnost, že COVADONGA se stále držela v mělkých vodách. Jeho rozhodnutí se INDEPENDENCII stalo osudným, neboť obrněnec při pokusu o klounový útok najel v 12:35 na podmořský útes, na němž uvízl. Toho využil velitel chilského dělového člunu, který přimanévroval k zádi bezmocného obrněnce, kde bylo umístěno pouze jedno dělo, a zahájil zničující palbu. Na palubě INDEPENDENCIE nastalo opravdové peklo. Podpalubí bylo brzy takřka celé zaplněno vodou a na palubu dopadaly vybuchující projektily, které způsobily požár a vyřadily z boje mnoho námořníků.

Ztroskotaná Independencia
Teprve poté co ze stěžně zmizela peruánská vlajka nechal kapitán Condel zastavit dělostřelbu, čehož využila posádka INDEPENDENCIE ke spuštění člunů a evakuaci hořícího vraku (na palubě zůstalo pouze 20 mužů). Obě strany vedou dodnes spor jestli peruánskou vlajku srazila nepřátelská dělostřelba a nebo jí úmyslně stáhla vlastní posádka. Každopádně vlajka ze stěžně zmizela a novou nikdo nevyvěsil, což Chilané po právu považovali za znamení kapitulace a COVADONGA se tedy stala jedinou dřevěnou lodí v historii, jež dokázala zvítězit nad pancéřovaným protivníkem. Peruánci měli 5 mrtvých, 64 nezvěstných a 23 zraněných, zatímco Chilané ztratili pouze tři muže, ale počet zraněných se možná vyšplhal až na 97 osob. Mezi padlými Peruánci byl i poručík Guillermo García y García, jehož starší bratr Aurelio zastával vysokou funkci v peruánském námořnictvu. INDEPENDENCII zasáhlo celkem 10 projektilů a CAVADONGU asi šest a i ona utrpěla citelně škody.
Ve 14:20 se na scéně objevil HUÁSCAR a COVADONGA musela bojiště chvatně opustit. Peruánský monitor jí pronásledoval po tři hodiny, ale když kapitán Grau zjistil, že se mu do setmění nepodaří chilský dělový člun dostihnout, raději se vrátil k vraku INDEPENDENCIE. Snaha o záchranu ztroskotaného plavidla byla marná, takže Grau nařídil jeho zničení a brzy odplul do Iquique.

Kapitán Moore
Tato první větší bitva v Tichomořské válce bývá považována za peruánské vítězství, protože blokáda byla prolomena, jedna nepřátelská loď potopena a druhá přinucena uprchnout z boje. Také utrpěné ztráty hovoří ve prospěch Peru (70 mrtvých a nezvěstných oproti 203 mrtvým a zajatým). Ovšem zkušený námořní velitel, jimž Miguel Grau dozajista byl, si jistě dobře uvědomoval, že se jedná o Pyrrhovo vítězství, protože Peruánci ztratili jednu ze svých dvou nejlepších obrněných lodí a jejich loďstvo se stejně muselo z Iquique brzy stáhnout a blokáda tohoto důležitého přístavu byla brzy obnovena (trvala až do 2. srpna 1879). Ze ztráty INDEPENDENCIE byl obviněn kapitán Moore, jenž ale i během stíhání zůstal ve službě a později hrdinně padl při obraně Aricy. Prat a Serrano byli na náklady jistého španělského obchodníka pohřbeni v Iquique a jejich hroby tu stojí dodnes.
Jakmile byli Chilané obeznámeni s podrobnostmi statečného boje ESMERALDY byl Arturo Prat prohlášen za národního hrdinu a dodnes patří mezi uctívané osobnosti této války. To však příliš neusnadnilo život jeho mladé manželce, která se stala předčasně vdovou a musela se vyrovnat se ztrátou milovaného manžela. V této souvislosti je velmi zajímavé, že kapitán Miguel Grau se pokusil její bolest zmírnit alespoň tím, že jí napsal soustrastný dopis, v němž vylíčil okolnosti Pratovi hrdinské smrti. Rovněž jí zaslal i všechny jeho osobní věci, včetně důstojnické šavle. Vděčná vdova mu obratem zaslala děkovný list, v němž jej ujistila že jej nevinní ze smrti svého manžela a váží si jeho ušlechtilého gesta. Oba dopisy se zachovaly do dnešních dnů a jsou cenným svědectvím o charakteru kapitána Grau, jenž se již několik dní po vítězné bitvě pokoušel zmírnit utrpení vdovy po svém statečném protivníkovi. Miguel Grau si svým chováním získal přízvisko „rytíř moře“ a i v dalším průběhu války prokázal, že si je opravdu zaslouží.

Vdova po Arthuro Pratovi