Německé vzducholodě 1914-1916

Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Německé vzducholodě 1914-1916

Příspěvek od sa58 »

Vzducholodě v německé armádě a námořnictvu 1914-1916

Německo se za WW1 dostalo na špičku vývoje a výroby vzducholodí. Jako jediná země v této válce používala velké vzducholodě nejen k hlídkování a průzkumu, ale také jako první „strategické bombardéry“ při útocích na zázemí protivníků. Žádná jiná země nepostavila a nepoužívala vzdycholodě v takovém rozsahu jako císařské Německo.

Německá vzduchoplavba je nerozlučně zpjata se jménem Ferdinand von Zeppelin. Je třeba sklonit se před nesmírnou houževnatostí tohoto starce. Po jeho vytlačení z vývoje vzducholodí těsně před válkou se vrhl na konstrukci a výrobu velkoletadel.

V roce 1909 vyrostla Zeppelinovi vážná konkurence. Profesor dr. Johann Schütte vypracoval odlišné pojetí vzducholodí, navrhl dokonalou aerodynamickou formu tělesa. Na rozdíl od Zepellina použil jako základu překližku a dřevo. První vzducholoď byla zalétána v roce 1911. Vzducholodě Schütte-Lanz se stavěly celou válku, pozici zepelínů však nikdu neohrozili. Byly jakýmsi modernizačním činitelem, který dotlačil Zepellina k modernějšímu řešení

Německá armáda viděla ve svých vzducholodích především průzkumný a bombardovací prostředek, schopný spolupracovat přímo s frontou a napadat nepřítele podle okamžitých potřeb. Vybudovala řadu základen na západní hranici a hned na začátku války zahájila akce. Cena za nasazení nad frontou však byla velká, za první měsíc bojů pozbylo Německo čtyři zepelíny – Z.V, Z.VI, Z.VII a Z.VIII . Armádní letectvo poznalo svoji chybu posílat vzducholodě za dne nad frontu přeplněnou palebnými prostředky.Aktivita zepelínů se přenesla na noční dobu, pokud možno bezměsíčnou, úkoly byly vybírány s větším rozmyslem a měly spíše strategický význam.

Námořní vzduchoplavba byla na začátku války příliš slabá, ve službách námořnictva byl pouze jeden zepelín L.3 který ovšem okamžitě začal hlídkovat nad Severním mořem ze základny ve Fulsbüttel. Na rozdíl od armády se námořní vzduchoplavba systematicky rozvíjela a byla vedoucím činitelem v bojovém použití zepelínů.

Se vstupem Británie do války vybuchla v Německu vlna hysterické nenávisti k proradnému Albionu. Výrazem pomsty se mělo stát soustavné ničení Británie na dosud nedostupných ostrovech pomocí zepelínů.


Obrázek První Zeppelin

Obrázek havárie LZ4

Obrázek první vzducholoď Schütte-Lanz
Naposledy upravil(a) sa58 dne 16/12/2009, 17:24, celkem upraveno 3 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

pokračování

Příspěvek od sa58 »

První část zepelínů dodaných do konce roku 1914 a začátkem roku 1915 tvořily stroje řady „m“ o objemu 22 500 m3. Pod tělesem byly dvě téměř shodně dlouhé gondoly. Přední, velitelská měla již zasklenou kabinu a v zadní části byl jeden motor Maybach MC-X o výkonu 210 HP, pohánějící tlačnou vrtuli. V zadní gondole byli dva MC-X, jejichž náhon byl rozdělen mezi tlačnou vrtuli na zádi kabiny a dvě vrtule na ramenech na bocích tělesa. Tyto stroje byly dlouhé 158m, nesly 9200 kg užitečného nákladu, dostup do 2850 m a rychlost až 85 km/h. Armáda dostala typy Z.IX – Z.XI, typ Z.XII byl větší o objemu 25 000 m3 a aby se vyhla uvedení čísla třináct, přebrala na čas tovární označení LZ. Většinu strojů řadu „m“ dostalo námořnictvo a využilo je hlavně k hlídkování nad Severním a Baltickým mořem.

První pumy dopadly na Británii v noci 19.1.1915 na východní pobřeží a to na města Yarmouth a Kings Lynn. Svrhli je zepelíny L.3 a L.4. Tyto zepelíny byly o měsíc později zničeny bouří u Dánska. Přesto se objevovaly zepelíny na Británií stále častěji a snažily se proniknout nad Londýn.
Paříž byla napadnuta v noci 21.3.1915 a to Z.X, LZ 35 a SL.2. Nad frontou byly několikrát zasaženy a SL.2 se musela po nouzovém shozu pum vrátit. Zbylé zepelíny shodily pumy na Paříž z výšky 2400 m. Domů se vrátila jen LZ 35, Z.X byla sestřelena.
Na východní frontě bombardovaly zepelíny Z.XI, LZ 34 a upravená dopravní „Sachsen“ Varšavu, Grodno, Kovno a jiné pevnosti. LZ 34 byla sestřelena v květnu u Kovna.

Počátkem roku 1916 se objevují zepelíny o objemy 24 900 m3, armádní LZ 39 a námořní L.9. V dubnu 1915 se u armádní LZ 38 poprvé objevila kubatura 32 000 m3 a čtyři motory MC-X – řada „p“. Bylo jich postaveno ještě 19, výrobní čísla L.Z. 40 – 58. Tato řada měla již užitečný náklad 16 200 kg, dostup 3 900 m, rychlost 98 km/h. Armádní letectvo začalo značit od této řady své vzducholodě písmeny LZ a číslem o 30 větším než výrobní číslo.

Zepelín LZ 38 získal armádě prvenství v náletu na Londýn. Stalo se tak v noci 31.5.1915 a na město se sneslo 60 trhavých a 89 zápalných pum. Trhavé pumy se dodávali v ráži 50, 60, 100 a 300 kg, termitové 10 kg. Zaměřovaly se pumovým zaměřovačem Zeiss, typický náklad pro zepelíny s kubaturou 32 000 m3 byl až 2 000 kg. Při letu dlouhém 1 440 km bylo možno vzít asi 1 600 kg, při 1 700 km klesl náklad na 1 460 kg. Nálety na jižní Anglii trvaly většinou 20 – 26 hodin, většinou v nepříznivých podmínkách.

V roce 1915 se stal důležitým doplňkem armádních vzducholodí „Spähkob“, což byla malá gondola spuštěná na několik set metrů dlouhém laně. Pozorovatel byl spuštěn pod mraky a odtud telefonicky naváděl svoji vzducholoď. První byl použit u Z.XII, byla to upravená velká máselnice opatřená malými stabilizačními ploškami. (já bych do toho nikdy nevlezl)

Za rok 1915 provedlo 37 vzducholodí 20 náletů na Británii a Londýn, svrhli 37 tun pum. V tomto roce vznikla také základna v maďarském Temešváru. V bulharském městě Jambol byla založena základna pro zepelíny spolupracující s německým loďstvem v Černém moři.
Uživatelský avatar
Radola Gajda
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 407
Registrován: 10/10/2004, 14:29
Bydliště: ČR

Příspěvek od Radola Gajda »

.58:Gratuluji za člsaánek,nedávno jsem zrovna o těchto strojích přemýšlel.
Co takhle počet posádky,velitelé,poválečné osudy,sestřely stíhačkami?
Obrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

část 3

Příspěvek od sa58 »

po delší době je tu pokračování :oops:

Začátkem roku 1916 byly vzducholodě na vrcholu své slávy, kromě počasí a pozemní dělostřelecké palby jim ve vzduchu nemohl nikdo vážně uškodit. Letadla byly slabé se slabou výzbrojí. Přes občasné úspěchy neznamenaly vážnou hrozbu. Letadla většinou ničily vzducholodě na zemi, první úspěšný úrok se datuje k 8. říjnu 1914 – pilot Marix na letounu Sopwith Taiblod bombardoval armádní základnu u Düsseldorfu a zničil dvěmi 9 kg pumami nejnovější armádní Z.IX.
Dne 7.6.1915 došlo k historickému boji letounu a zepelínu ve vzduchu, LZ 37 byl napaden podporučíkem Warnefordem na letounu Morane-Saulnier LA. Schodou okolností se podařilo letounu dostat nad zepelín a svrhnout na cíl šest 9 kg pum. LZ 37 padl v plamenech u belgického Gentu, pilot dostal za zničení zepelínu nejvyšší britské vyznamenání, Victoria Cross!
Dostup letounu B.E.2c byl 2100 – 3000m z výzbroje stíhací perutě RFC na ostrovech byl příliš nízký na účinný boj se zepelíny. První noční sestřel zepelínu se zdařil v noci 31.3.1916 při náletu sedmi námořních zepelínů. L.15 byl ve výšce 2600 m a stíhači se podařilo dostat nad něj a svrhnout několik dávek výbušných šipek Ranken a zápalnou pumu. L.15 byl těžce poškozen a spadl do moře.
Zásadní obrat v boji proti zepelínům nastal až při masovém používání speciálního a zápalného střeliva pro kulomety Lewis – trhavé střely Buckingham a Brock, zápalné Pomeroy. První sestřel nastal 2.9.1916 a to armádního SL.11. Do konce války sestřelily jen B.E.2c zepelíny L.21, L.31, L.32 a L.34.
Na ostrovech nálety zepelínů vázaly značné síly – koncem roku 1m3 a to bylo 12 perutí RFC, protiletadlové a světlometné oddíly vázaly cca 12 000 lidí. Škody nebyly relativně velké, poplachy a nejistota silně působily na obyvatelstvo.

Na jaře 1916 se přišla nová řada Zeppelinu – q – o objemu 35 800 m3 a do konce roku vyrobilo 12 strojů. Byly to čtyřmotorové typy s Maybachy HSLu, schopné vystoupit do 4 200 m a létat rychlostí 95 km/h. Nosnost až 18 300 kg. Pro příklad, v září 1916 proběhl s L.24 1460 km dlouhý bojový let s osádkou 16 osob v nejvyšší výšce 3 500 m při průměrné rychlosti 75 km/h. Přitom se spotřebovalo 2 550 kg paliva z 3 760 kg natankovaného. Na palubě bylo 2 200 kg pum a 6 700 kg vodní přítěže. Celý let trval 19 hodin a 40 minut.

V květnu 1916 se do výzbroje dostala vývojová sere „r“, zahájená L.Z.62 (námořní označení L.30). Stroje této série byly šestimotorové, objem 55 200 m3. Délka 198 m, nosnost 32 500 kg, dostup 5 400 m, rychlost 103 km/h. Bylo vyrobeno 17 stojů, z toho 15 přebralo námořnictvo.
Stroje této třídy nosily běžně deset kulometů Maxim – dva v přední gondole, po dvou v bočních gondolách, jeden za ocasními plochami a tři na plošině na hřbetě.

Obrázek B.E.2c

Obrázek L.Z. 62
Naposledy upravil(a) sa58 dne 1/5/2008, 17:21, celkem upraveno 3 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

Ta "r" seria vzhladom k svojej obrannej výzbroji už určite nebola lacnou korisťou...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Nějaké detaily L.30

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) sa58 dne 1/5/2008, 17:22, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Teda to je krása, takový obr! A 10 kulometů...sakra! Ani ostatní parametry nebyly vůbec špatné.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

Hmm to střelište je jak stvorené pre človeka so závraťami... :mrgreen:
Naposledy upravil(a) Bruno dne 5/6/2005, 11:15, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

A sedět na 55200 m2 vodíku muselo být fakt vzrušující...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

YAMATO píše:Teda to je krása, takový obr! A 10 kulometů...sakra! Ani ostatní parametry nebyly vůbec špatné.
jj, první létající pevnost :D - až na vodík :shock:

oproti poválečným typům to byl drobeček :D
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ten vodík, to musel být horor, když to chytlo...viz. Hindenburg.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

Až sa nechce veriť že to pár ludí prežilo...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Hmmm, docela se i divím, že z toho už za války neudlaly plovoucí letiště jako třeba v 30, letech američané.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Myslíš třeba nést na obranu stíhačku? Jestli to bylo v té době vůbec technicky reálné...přeci jen ty letouny za WW I nebyly ještě nic moc...a ještě ten vodík v kombinaci s jejich motory...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Pravda, američani v těch 30. letech používaly už helium-ale stejně. Ono občas jiskra jako jiskra. Každopádně na palubě Hindenburgu se klidně kouřilo.
A proč ne??? V podvěsu pod vzducholodí by určitě nést šla-prostě by se uvolnila a násldně zažehla motor. Spíš je otázka jestli by to k něčemu bylo. Já spíš uvažuji u těch největších udělat na vršku něco jako přistávací dráhu...
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Američané měli používat parazitní letouny na vzducholodích ZRS-4 AKRON a ZRS-5 MACON. jednalo se o upravené námořní Curtiss XF9C-1 a cvičné Consolidated N2Y-1. MACON nesl dva letouny F9C-1, které létaly bez podvozku

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) sa58 dne 1/5/2008, 17:24, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Takže vlastně ty letouny nemohli operovat ze země, výhradně ze vzducholodí? To jsem nevěděl, zajímavé.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Zkusím někdy popsat US vzducholodě (zas jich tolik nebylo) a jejich tragický konec.... Ale to nespadá do WW1

Doporučuji návštěvu Zeppelin Museum Friedrichshafen, je tam dokonce replika kabin Hindenburgu a jako strop je výřez pláště - musela to být fantazie letěl v takovém korábu, žádné tlačení se v turistické třídě - kabinky s umývarnou, jídelna, kuřárna!
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

YAMATO píše:Myslíš třeba nést na obranu stíhačku? Jestli to bylo v té době vůbec technicky reálné...přeci jen ty letouny za WW I nebyly ještě nic moc...a ještě ten vodík v kombinaci s jejich motory...
Parazitní stíhací letouny pro ochranu vzducholodí
V říjnu roku 1917 byla Britskou Admiralitou převzata nová vzducholoď R.23. Ta mimo jiné sloužila v létě 1918 při zkouškách s parazitními stíhacími letouny Soptwith 2F.1 "Camel".

Inspirací této myšlenky byla obrana před Zeppeliny a snaha napadat je ještě na příletových trasách nad Severním mořem. Dolet normální stíhačky té doby to neumožnoval a proto se hledala jiná cesta. Byl tu nápad dopravit stíhací letoun zavěšený pod vzducholodí vstříc nepříteli. Před cílem se měl teprve letoun odpoutat a provést vlastní akci a vrátit se na pozemní základnu. Autory této myšlenky byly námořní letci Usbourne a Ireland. Ti ji také realizovali. Poprvé tato zkoušeka byla provedena v srpnu 1915 a to na malé hlídkové vzducholodi tyu S.S. pod níž bylo zavěšené letadlo B.E.2c. Po dalších úpravách se oba letci pokusily o ceý proces za letu, ale dne 21.února 1916 se jim pokusný letoun zapletl do uvolňovacích lanek a zřítil se k zemi. Oba piloti zahynuli. Celý projekt ak byl na čas opuštěn.

Ovšem již ve stejném roce se na základně Felixstowe technici a piloti pokoušeli vynést do vzduchu jednomístnou stíhačku Bristol Scout C na zlášením stojanu, který byl upevněn na horním křídle třímotorového létajícího člunu Porte "Baby". V květnu se tak skutečně podařilo. Plovákový letoun vynesl stíhačku do 300 výšky, kde se tato snadno odpoutala provedla vlastní let.

Samozřejmě i Němci se pokoušeli o stejný způsob ochrany svých Zeppelínů. Údajně byly již první zkoušeky tohoto typu provedeny v roce 1915, ale skutečné doklady jsou až z podzimu roku 1917. To na zákaldně Juteborg byl pod trup vzducholodi L.55 zavěšen Albatros D.III. První pokus za letu však byl uskutečněn až 26.ledna 1918. Test byl úspěšný, ale Němci tuto myšlenku již dále na doporučení svého velitele Strassera nerozpracovávali. ten í totiž považoval za příliš komplikovanou.

O málo později a možná bez příme souvislosti na tomto projektu začali znovu pracovat Britové. V létě 1918 byla na základně Pulham upravena vzducholoď R.23 tak, aby mohla pod kýlem nést dva zavěšené letouny Camel 2F.1 a to za sebou. letouny měli na horním křídle závěsnou vzpěru tvarovanou tak, aby se mohly zaklesnout za lano napjaté ve vodorovné poloze pod kýlem vzducholodi ve směru letu. Podobný systém byl již zkoušen před válkou, ale pro námořnictvo. Což znamenalo, že v případě nouze se na bok lodi dal vyklopit stožár s lanem a letadlo mělo na tomto laně přistát. tento projekt se však neuskutečnil. V srpnu 1918 se pak skutečně podařilo odpoutat jednomu Camelu ze vzducholodě R.23 za letu. Dál se na tomto projektu pracovalo ještě ve dvacátých letech, ale nakonec to od Britů převzali Američané.

Vojenská letadla 1 - Václav Němeček - 1989
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re:

Příspěvek od vodouch »

kacermiroslav píše:Inspirací této myšlenky byla obrana před Zeppeliny a snaha napadat je ještě na příletových trasách nad Severním mořem. Dolet normální stíhačky té doby to neumožnoval a proto se hledala jiná cesta. Byl tu nápad dopravit stíhací letoun zavěšený pod vzducholodí vstříc nepříteli. Před cílem se měl teprve letoun odpoutat a provést vlastní akci a vrátit se na pozemní základnu. Autory této myšlenky byli námořní letci Usbourne a Ireland. Ti ji také realizovali. Poprvé tato zkouška byla provedena v srpnu 1915 a to na malé hlídkové vzducholodi typu S.S. pod níž bylo zavěšené letadlo B.E.2c. Po dalších úpravách se oba letci pokusili o celý proces za letu, ale dne 21.února 1916 se jim pokusný letoun zapletl do uvolňovacích lanek a zřítil se k zemi. Oba piloti zahynuli.
Projekt A. P. 1, myšlenka, se kterou přišel Commander Neville Usborne, nebyl parazitní stíhací letoun v pravém smyslu slova.
Němeček, Vojenská letadla, citace:
"Názvem parazitní letoun označujeme ... takový stroj, který je vynášen do vzduchu jiným, větším letadlem ... a teprve pro nějakou zvláštní akci je vypouštěn."
A. P. 1 byla v podstatě vzducholoď S. S., u níž byl pod obal zavěšen kompletní letoun B. E. 2c, tedy i s křídly a kormidly (Němeček ve své knize uveřejnil i fotografii). Balón měl letounu zajistit hlavně vytrvalost, částečně i dostup-vzducholoď S. S. měla vyšší dostup než letoun B. E. 2c. Domnívám se, že řízení letounu bylo napojeno na kormidla obalu (je to nepotvrzená domněnka a vedl mě k ní následující text).
Webová stránka
http://www.usbornefamilytree.com/neville1883.htm
uvádí:
Dne 21. února 1916 vystoupili Commander Usborne a Squadron Commander de Courcy Ireland z Kingsnorth do výše asi 4000 stop. Pak, důsledkem náhlé ztráty rovnováhy (equilibrium-také vyvážení), se přední závěsná lana oddělila, nos letadla se propadl dolů, přetížil zbývající dva dráty, které se porušily.
Řízení B. E. tím bylo poškozeno a učinilo bezpečný sestup nemožným. Bylo vidět, jak B. E. sklouzlo bokem po křídle a převrátilo se, vyhodilo Irelanda, který spadl do řeky Medway a utopil se. Usborne zůstal s B. E., které havarovalo na nákladním nádraží Strood.
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Letectvo Německa“