Korzárská loď Alabama

Moderátoři: jarl, Pátrač

Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4086
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Korzárská loď Alabama

Příspěvek od jarl »

Korzárská loď Alabama
Obrázek
Když 12. dubna roku 1861 vypukla americká občanská válka známá spíše jako válka Severu proti Jihu, stálo velení konfederačního válečného loďstva před nelehkým úkolem, jak vést válečné operace proti nepřátelským námořním komunikacím, které chránilo nepoměrně silnější unionistické námořnictvo. Nakonec se Konfederace uchýlila ke způsobu jaký dříve běžně používaly všechny flotily čelící mnohem silnějšímu protivníkovi. Vláda hromadně vydávala takzvané korzárské listy, které každému soukromníkovi umožňovaly prohlásit své plavidlo za jižanskou válečnou loď a přepadat unionistická obchodní plavidla. Kromě těchto privátních korzárů existovali ještě i korzáři státní, kteří používali přímo lodě postavené na náklady konfederační vlády. Mnoho z těchto lodí se v průběhu následujících několika let proslavilo, ale zdaleka nejznámějším ze všech jižanských přepadových plavidel se stala ALABAMA, jejíž impozantní bojová kariéra si zaslouží podrobnější zpracování.

Pobřeží jižních států bylo prakticky od samotného počátku války blokováno unionistickým loďstvem a početně slabé konfederační námořnictvo se soustřeďovalo zejména na obranu nejdůležitějších přístavů a na výpady proti nepřátelským obchodním komunikacím zcela rezignovalo. Konfederace si ovšem nechávala v zahraničí stavět speciální válečné lodě určené primárně k napadání nepřátelské námořní přepravy, z nichž se později vyvinuly dnešní křižníky (tento název snad vznikl díky tomu že tato plavidla křižovala po světových mořích). Stavba těchto přepadových lodí by pochopitelně nebyla možná bez tiché podpory, jíž Konfederaci poskytovaly vlády Francie a Velké Británie, které Konfederované státy americké sice nikdy oficiálně neuznaly (tudíž jejich podpora byla nelegální), ale přesto jim v průběhu tohoto konfliktu ochotně dodávaly nejrůznější válečný materiál.

Stavbu ALABAMY provedla známá britská loděnice John Laird Sons and Company v Birkenheadu. Na uzavření nelegálního kontraktu v hodnotě 47 500 liber šterlinků se velkou měrou podílel slavný jižanský agent James Dunwoody Bulloch, jenž v Británii založil obchodní společnost prodávající pašovanou bavlnu, která se stala téměř jediným zdrojem konfederačních financí. Za utržené peníze nakupoval Bulloch válečný materiál, jenž byl následně pašován do jižanských přístavů. Z těchto podloudných obchodů byla financována i stavba několika přepadových lodí, mezi nimiž nechyběla ani legendární ALABAMA, která během stavby nesla fiktivní jméno ENRICA. Jižané používali před názvy svých lodí zkratku CSS, aby se jejich plavidla odlišila od unionistických válečných lodí používajících i nadále původní označení USS, takže celý název tohoto plavidla zněl CSS ALABAMA (Seveřané od roku 1861 provozovali jednotku USS ALABAMA).

Nový přírůstek konfederačního loďstva byl předán zákazníkovi 29. července roku 1862 (ještě jako ENRICA) a do služby ve válečném námořnictvu oficiálně vstoupil 24. srpna téhož roku, když byl slavnostně přejmenován na ALABAMU. Třebaže skutečný účel stavby byl utajován, nebylo přílišným tajemstvím, že se v loděnici John Laird Sons and Company realizuje válečná loď, která má v budoucnu posílit námořnictvo Konfederace. Přesto britská vláda nijak nezasáhla a umožnila dohotovenému plavidlu nerušeně odplout, což bylo v rozporu s tehdejšími mezinárodními předpisy, neboť Británie vyhlásila v probíhající občanské válce neutralitu a Konfederaci navíc nikdy oficiálně neuznala.

ALABAMU je těžké přesně zařadit do určité kategorie tehdejších válečných lodí, ale nejpřesnější patrně bude hovořit o ní jako o korvetě. Tato jednotka měla dřevěný trup dlouhý 67 m, široký 9,65 m a její ponor činil 5,38 m. Výtlak dosahoval hodnoty 1050 tun. Nad hladkou palubou se vypínaly tři stěžně s plným oplachtěním a jeden komín. ALABAMA zcela postrádala jakékoliv nástavby a na palubě stála pouze lodní děla. Trup byl zhotoven z anglického dubu a nebyl opatřen žádným pancéřování, které by plavidlo připravovalo o potřebnou rychlost a zbytečně zvyšovalo spotřebu uhlí, ale části nacházející se pod čarou ponory byly pobité měděným plechem, jenž lodní trup ochraňoval před působením agresivní mořské vody. Loď nesla i několik záchranných člunů zavěšených na jeřábech podél lodních boků a na zádi.

Výzbroj tvořilo šest děl ráže 170 mm, která se tehdejší terminologií označovala jako 32liberní, jelikož jejich projektily měly hmotnost 32 liber, což odpovídá 15 kg. Tato děla stála volně na palubě podél boků (vždy tři na každé straně) a představovala hlavní lodní výzbroj. Kromě nich nesla ALABAMA ještě jedno 110liberní dělo umístěné v podélné ose u paty předního stěžně, jehož granáty měly hmotnost 50 kg a jedno záďové dělo ráže 203 mm (68liberní) vystřelující náboje vážící 31 kg. Všechna děla byla ještě nabíjená zepředu, jednalo se o typ Blakely a vyrobila je britská zbrojovka Wesly & Preston. Na válečné plavidlo odpovídající velikosti byla nesená výzbroj poměrně slabá ale zamýšlenému účelu, kterým bylo zejména přepadávání obchodních plavidel, plně vyhovovala.

Obrázek
Záďové 68liberní dělo

K pohonu sloužily dva horizontální parní stroje o celkovém výkonu 600 koňských sil, jež vyrobila společnost John Laird Sons and Company. Výkon strojů byl převáděn na jeden lodní šroub dodaný firmou Griffiths, který se dal uvolnit a zvednout nad úroveň hladiny, aby nezpomaloval rychlost lodě pokud plula pod plachtami. Maximální rychlost se pohybovala kolem 13 uzlů a v případě že ALABAMU poháněly pouze plachty byla rychlost závislá na síle větru a mohla dosahoval až 10 uzlů. Vezenou zásobu paliva tvořilo 350 tun uhlí a toto množství umožňovalo plavbu vysokou rychlostí po dobu osmnácti dní.

Posádku ALABAMY tvořilo 29 důstojníků a 116 lodníků. Většinu řadových členů tvořili najatí britští námořníci, kteří byli členy posádky ještě před přeměnou plavidla v jižanskou válečnou loď, a zbytek byl později zverbován v britských zámořských přístavech a zejména z posádek zajatých lodí. Takto byli získáni i někteří unionističtí námořníci tmavé barvy pleti, kteří neměli žádný morální problém s přechodem k válečnému loďstvu Konfederace, třebaže Lincolnova vláda se snažila probíhající válku prezentovat jako spravedlivý boj za osvobození černých otroků z područí jižanských otrokářů.

Většinu velitelského sboru naopak tvořili řádní konfederační námořní důstojníci, jimž se podařilo tajně vycestovat do Velké Británie, ale vyskytovali se mezi nimi i občané neutrálních států (Llewellyn, Robertson, Alcott a Fulham z Británie, von Meulnier a Schroeder z Pruska). Velitelem ALABAMY byl jmenován fregatní kapitán Raphael Semmes (narozen roku 1809). Byl to zkušený námořník, jenž již během války s Mexikem velel válečné lodi SOMERS a po vypuknutí války Severu proti Jihu měl na povel přepadovou loď SUMTER, která během krátké doby dokázala ukořistit celkem šestnáct unionistických lodí. Prvním důstojníkem se stal John McIntoch Kell (narozen roku 1823), druhým důstojníkem byl Richard Fielder Armstrong, jako třetí důstojník sloužil Joseph David Wilson, funkce čtvrtého důstojníka byla svěřena Johnu Lowovi a pátým důstojníkem se stal Arthur Sinclair. Mezi dalšími členy důstojnického sboru nechyběl ani Irvine Stephens Bulloch, jenž byl bratrem jižanského agenta Bullocha, který se rozhodující měrou zasloužil o stavbu ALABAMY.

Obrázek
Důstojníci na palubě Alabamy

ALABAMA byla od samého počátku projektována jako přepadová loď a k tomuto účelu byla znamenitě uzpůsobena, protože dosahovala vysoké rychlosti a také její nautické vlastnosti byly velmi dobré. Výzbroj byla na zajímání obchodních plavidel více než dostatečná a díky bohatému oplachtění měla téměř neomezený akční rádius. Na druhou stranu se musela vyhýbat střetům s regulérními válečnými loděmi, které jí většinou převyšovaly svou silnější výzbrojí, ale ALABAMA jim díky své rychlosti mohla většinou snadno uniknout.
Slavná korzárská kariéra přepadové lodě ALABAMA
Přeměna v korzárské plavidlo
Nově realizovaná loď neunikla pozornosti agentů Unie, kteří neúspěšně usilovali o její zabavení, takže si alespoň přímo v liverpoolském přístavu pořídili její fotografii, jejíž kopii později dostali všichni velitelé seveřanských válečných plavidel. U břehů Británie v té době operovalo jedno unionistické válečné plavidlo, takže hrozilo nebezpeční že nově postavená loď bude ihned poté co opustí britské výsostné vody potopena. Proto se urychleně vydala na cestu k Azorským ostrovům kde čekala na setkání se zásobovacími plavidly, která sem měla dopravit potřebné vybavení a jižanské důstojníky. Brzy připlula plachetnice AGRIPPINA přivážející 350 tun uhlí a lodní děla s municí. Dne 20. srpna dorazil i parník BAHAMA, na jehož palubě se nalézal kapitán Semmes a dalších 23 důstojníků.

Obrázek
Vlajka konfederačního válečného námořnictva

Okamžitě se začalo s přestavbou na válečnou loď a plavidlo bylo slavnostně přejmenováno na ALABAMU a vstoupilo do služby v konfederačním válečném loďstvu. Kapitán Semmes nechal původní posádku nastoupit na palubu a všem mužům nabídl možnost podepsání nové, časově neomezené smlouvy, která jim kromě jednorázové obměny za podpis zaručovala i dvojnásobnou mzdu a speciální bonusy za zničené nepřátelské obchodní lodě. Většina posádky nadšeně souhlasila a Semmes toho dne získal prvních 83 členů své slavné posádky. Kromě lukrativního kontraktu ovlivnila rozhodování těchto mužů jistě i skutečnost že ALABAMA se stala regulérní válečnou lodí, což z nich v případě zajetí činilo válečné zajatce, kteří nemohli být trestně stíháni jako piráti a nepochybně i odvěká touha po dobrodružném životě, jenž se diametrálně odlišoval od nudné služby v obchodním loďstvu. Zbytek posádky byl naloděn na doprovodná plavidla a dopraven zpět do Británie, zatímco jejich dosavadní druhové se vydali na dobrodružnou plavbu, která z nich měla později učinit jednu z nejslavnějších lodních posádek v historii námořního válčení.
Korzárská kampaň Alabamy
Začátek korzárské kariéry nové přepadové lodě byl velmi úspěšný a ALABAMA se v průběhu září postupně zmocnila deseti unionistických plavidel, mezi nimiž se nejčastěji vyskytovaly velrybářské lodě lovící velké mořské kytovce, jejichž tuk byl v té době velmi ceněnou surovinou. Největším úspěchem se stalo zajetí lodě OCEAN ROVER která měla i s přepravovaným nákladem sama hodnotu 70 000 dolarů. Semens nechal posádky zajatých plavidel vysadit na Azorských ostrovech a jejich lodě nařídil spálit. Po těchto úspěších bylo jasné že zdejší vody se pro jižanského korzára brzy stanou nebezpečnou oblastí, kterou začnou pročesávat zalarmované nepřátelské válečné lodě, takže se rozhodl změnit operační oblast.

ALABAMA přeplula Atlantik a u pobřeží Newfoudlandu se stočila k jihu, aby se plavila podél amerického pobřeží kde neměla o kořist nouzi, takže v průběhu října zajala jedenáct nepřátelských plavidel, mezi nimiž byl i parník MANCHESTER, jehož potopením přišla Unie o 164 000 dolarů. Později se ALABAMA u ostrova Martinik setkala se zásobovací lodí AGRIPPINA a brzy poté zajala další tři unionistické lodě a následně odplula do Karibského moře kde pokračovala ve své korzárské činnosti. Za zmínku stojí zejména zajetí obchodní lodě ARIEL, k němuž došlo 7. prosince 1862. ARIEL se stal zatím nejcennější kořistí, jelikož tato loď a její náklad měly hodnotu 261 000 dolarů.

Obrázek
Alabama na své slavné plavbě

Zajímání obchodních plavidel bylo velmi snadné, neboť tyto lodě obvykle nenesly žádnou dělovou výzbroj a jejich posádky tedy raději kapitulovaly a přešly do zajetí, aniž by kladly marný odpor. Ovšem velitel ALABAMY musel být neustále na pozoru, protože se kdykoliv mohla na obzoru objevit nepřátelská válečná loď, jež by se dozajista pokusila pomstít své zajaté krajany. Scénář těchto akcí byl téměř vždy stejný. Jakmile hlídky spatřily nějakou unionistickou obchodní loď, pokusila se ALABAMA vydávající se za neutrální (většinou britské) obchodní plavidlo, přiblížit na dostřel a teprve poté odhalila svou pravou totožnost a vyzvala neopatrnou loď ke kapitulaci.

Po této sérii úspěchů se ALABAMA vydala do nitra Mexického zálivu, kde se přiblížila k pobřeží Texasu, jenž náležel ke Konfederovaným státům americkým. Těžko říci proč se dosud opatrný kapitán Semmes odhodlal k tomuto riskantnímu počínání, protože u texaského pobřeží operovaly nepřátelské válečné lodě provádějící blokádu, takže reálně hrozil střet s některým z těchto plavidel. Uvádí se, že Semmes se z ukořistěných dokumentů dozvěděl o chystané invazi na pobřeží Texasu, které se pokusil zabránit, ale je také možné, že velitel úspěšného korzára takovéto střetnutí úmyslně vyhledával, aby dokázal že se nebojí ani souboje s nepoměrně silnějšími soupeři, než jaké představovala takřka bezbranná obchodní plavidla. Každopádně se ALABAMA 11. ledna 1863 poblíž Galvestonu střetla s kolesovým dělovým člunem HATTERAS, který v boji potopila.

Obrázek
Souboj Alabamy s dělovým člunem Hatteras

HATTERAS měl výtlak 1144 tun, byl vyzbrojen pěti děly, a velel mu kapitán Blake. Dělový člun prováděl blokádu texaského přístavu Galveston a v odpoledních hodinách dne 11. ledna spatřil neznámý parník plavící se pod britskou vlajkou, jenž se blížil k pobřeží. HATTERAS se jej vydal stíhat a vzdálenost mezi oběma plavidly se pomalu zmenšovala, třebaže seveřanský dělový člun mohl vyvinout maximální rychlost pouze osm uzlů. Z toho se dá usuzovat že Semmes se o útěk ve skutečnosti nepokoušel a pouze oddaloval začátek boje až do příchodu noční tmy.

Kolem 19. hodiny se HATTERAS přiblížil k neznámému plavidlu na vzdálenost několika stovek metrů a vyzval je k identifikaci. Korzár se prohlásil za britskou obchodní loď SPITFIRE, ale kapitán Blake se s tímto prohlášením nespokojil a vyslal k podezřelé lodi člun, jehož posádka měla provést důkladnou prohlídku neznámého plavidla. Jakmile se člun přiblížil k ALABAMĚ odhalil korzár svou pravou totožnost a zahájil palbu ze všech děl na vzdálenost necelých 200 metrů. HATTERAS sice palbu brzy opětoval, ale to již inkasoval několik těžkých zásahů, které probily trup pod čarou a způsobily požár.

Hluk boje se nesl až k hlavnímu uskupení blokádních plavidel a válečná loď BROOKLYN se okamžitě vydala napadenému plavidlu na pomoc, ale dříve nežli dorazila na místo boje byl již osud unionistického dělového člunu zpečetěn. Mohutné požáry začaly mezitím ohrožovat muniční skladiště, takže kapitán Blake byl nucen boj přerušit a vzdát se. Posádka HATTERASU ztratila dva mrtvé a dalších pět mužů utrpělo nejrůznější zranění. Přeživší muže vzala ALABAMA do zajetí, s výjimkou šesti námořníků, kteří se v době boje nalézaly v záchranném člunu a podařilo se jim využít noční tmy a uprchnout. Naproti tomu ALABAMA měla pouze dva zraněné a její poškození nestála za řeč. Těžce poškozený HATTERAS se v ranních hodinách následujícího dne potopil.

Po tomto úspěchu bylo jasné že ALABAMA bude muset zdejší vody urychleně opustit, takže kapitán Semmes nařídil změnu kursu a korzárská loď zamířila k jamajskému přístavu Port Royal, kde vysadila zajaté námořníky a odplula do středního Atlantiku, aby pokračovala v potápění nepřátelských obchodních plavidel. Díky svým úspěchům se ALABAMA brzy proslavila a stala se častým námětem pro novináře nejenom z obou znepřátelených táborů, ale prakticky z celého světa. Velmi populární se stal její velitel, jemuž se později začalo přezdívat „nepolapitelný Semmes". Unionistické námořnictvo se začalo věnovat honbě na nebezpečného korzára a velitelé všech válečných plavidel obdrželi fotografii ALABAMY, aby se již nemohla opakovat situace, která vedla k potopení dělového člunu HATTERAS.

Obrázek
Kapitán Semmes

I z těchto důvodů se Semmes rozhodl přenést svou činnost do vzdálenějších vod, kde operovalo nepoměrně méně nepřátelských válečných plavidel, nežli v jeho dosavadních působištích. Také začal používat nejrůznější triky, kterými se snažil ztížit identifikaci svého plavidla, takže často měnil oplachtění a s oblibou používal vlajky nejrůznějších neutrálních zemí.

ALABAMA zamířila k pobřeží Brazílie kde se během několika měsíců (březen až červen) zmocnila více nežli dvaceti obchodních lodí, z nichž největší význam mělo zajetí parníku SEA LARK, k němuž došlo 3. května 1863, a Unii ztrátou tohoto jediného plavidla vznikla škoda přesahující půl miliónu dolarů! Není divu že po těchto úspěších sláva ALABAMY a jejího kapitána stále stoupala a nepřátelskému námořnímu obchodu byl zasazen velmi citelný úder. Kromě přímých ztrát nelze přehlížet i ztráty nepřímé, které byly dokonce mnohem vyšší nežli škody vzniklé potápěním obchodních lodí. Činnost konfederačních přepadových lodí (ALABAMA nebyla zdaleka jediná) dostala americké přepravce do velmi svízelné situace, protože jim astronomicky vylétly ceny pojistných sazeb, k čemuž se brzy připojil i znatelný odliv klientů, kteří začali upřednostňovat rejdaře z neutrálních států. Situace byla brzy natolik závažná, že mnoho dopravců zkrachovalo a ostatní často raději svá plavidla prodali evropským konkurentům, což zasadilo americké námořní plavbě těžkou ránu.

V té době došlo i k zajetí plachetnice CONRAD, jíž nechal Semmens přejmenovat na TUSCALOOSA, vyzbrojil jí dvěma lehkými děly, a po osazení patnácti vlastními muži z ní vytvořil další korzárské plavidlo. Poté opět změnil působiště a vydal se do vod obklopujících jižní Afriku. Zde korzárovi štěstí příliš nepřálo, neboť se zmocnil pouze čtyř lodí. Kromě toho zde operovalo unionistické válečné plavidlo VANDERBILT nesoucí silnou výzbroj a dosahující vysoké rychlosti čtrnácti uzlů, což ALABAMU donutilo opět změnit rajón a odplout do Indického oceánu kde operovala od září do října. Zde se její kořistí stala pouze dvě nepřátelská civilní plavidla, jelikož ve zdejších vodách se příliš mnoho unionistických lodí neplavilo a ALABAMA potkávala převážně britské a nizozemské parníky a plachetnice. Zato i v těchto vzdálených mořích operovala seveřanská válečná loď WYOMING, ale ALABAMA se jí dokázala vyhnout.

Obrázek
Alabama v Singapuru

Korzár poté proplul mezi indonéskými ostrovy a nějaký čas působil v Jihočínském moři, aby se později zastavil v Singapuru. Štěstí se tentokráte od Semmese úplně odklonilo a ALABAMA zajala pouze plachetnici CONTEST v hodnotě 122 815 dolarů. O něco lépe se konfederačnímu korzárovi vedlo v prosinci roku 1863 kdy při plavbě Malackým průlivem zajal lodě TEXAN STAR, SONORA a HIGLANDER, jež nechal spálit a jejich posádky vysadil v Malajsii, kde byl Semmes během vánočních svátků pozván britskými obchodníky na štědrovečerní večeři.

Třebaže ALABAMA se plavila převážně pouze pod plachtami, přeci jenom se začal povážlivě zhoršovat stav jejího pohonného mechanismu (zejména kotlů) a loď začala akutně potřebovat provést nejnutnější údržbu. Z tohoto důvodu se Semmes rozhodl odplout do Evropy kde se měla ALABAMA podrobit důkladné opravě, protože spoléhal na skutečnost, že sympatie, které vlády Francie a Velké Británie Konfederaci projevovaly v prvních letech války, dosud nevymizely a on dostane možnost provést kýženou údržbu. Korzárská loď znovu proplula Indickým a Atlantickým oceánem a cestou se zmocnila několika obchodních lodí, které se staly posledními položkami v předlouhém seznamu jejich objetí.
Zkáza Alabamy
Kapitán Semmes přivedl své plavidlo dne 11. června 1864 do francouzského přístavu Cherbourg a neprodleně požádal místní úřady o prodloužení povolené lhůty k pobytu v neutrálních přístavech. To bylo rozhodnutí, které přesahovalo kompetenci velitele přístavu, jenž celou záležitost přednesl francouzské vládě. Mezitím objevil ALABAMU zdejší unionistický konzul, který neprodleně odeslal do Vlissingenu telegrafickou depeši, která informovala velitele seveřanské válečné lodě KEARSARGE o přítomnosti slavného korzára, takže kapitán John Ancrum Winslow, jenž KEARSARGE velel, okamžitě nařídil zvednout kotvy o plnou parou vyplul k Cherbourgu.

KEARSARGE dorazila k Cherbourgu 14. června a zablokovala cestu na volné moře. To pro korzára nevěstilo nic dobrého, protože o dva dny později francouzská vláda zamítla jeho žádost o prodloužení pobytu a nařídila mu opustit přístav nejpozději do 20. června. Zdejší vládní činitelé si po úspěších seveřanských vojsk dosažených v předchozím roce již nedělaly žádné iluze o konečném výsledku války a bylo jim jasné že za svou dosavadní podporu Konfederaci budou muset brzy zaplatit, takže nechtěli zbytečně zvětšovat seznam svých pomyslných hříchů, tím že by ALABAMĚ povolili překročit limit pro pobyt v neutrálních přístavech.

Obrázek Obrázek
Kearsarge a kapitán Winslow

Kapitán Semmes měl tedy na výběr ze tří možností. Mohl svou loď odzbrojit a prodat, popřípadě nechat ALABAMU po uplynutí stanovené lhůty internovat francouzskými úřady, či vyplout na moře a vybojovat bitvu, v níž neměl příliš velké naděje na vítězství. Protože velitelé válečných lodí obvykle nejevili přílišnou snahu kapitulovat bez boje, panovalo všeobecné přesvědčení že před Cherbourgem dojde brzy k námořní bitvě, což vyprovokovalo mnoho Francouzů k cestě do tohoto přístavu (z Paříže při této příležitosti dokonce vyjely zvláštní vlaky), aby si nenechali ujít jedinečnou příležitost zhlédnout na vlastní oči souboj dvou válečných plavidel.

Kapitán Semmes jejich naděje nezklamal a dne 19. června doručil svému protějšku výzvu na souboj. Topiči na ALABAMĚ roztopili kotle a kolem 10. hodiny se slavná korzárská loď vydala na svou poslední plavbu. Její naděje na úspěch v nadcházejícím boji nebyly příliš velké protože ALABAMA nemohla vyvinout dostatečnou rychlost a její munice byla po dlouhém pobytu na moři znehodnocena. Ani posádka se svojí kvalitou nemohla měřit s námořníky na palubě KEARSARGE, kteří za sebou měli standardní vojenský výcvik a všichni byli regulérními příslušníky válečného námořnictva, zatímco ALABAMA měla posádku složenou zejména z najatých civilních námořníků z neutrálních zemí. V této souvislosti je zajímavé že tito muži v naprosté většině vydrželi ve službě až do hořkého konce a nepokusili se před bojem dezertovat či odepřít poslušnost.

U důstojníků něco takového nemůže překvapit, neboť ti pocházeli většinou z odtržených jižanských států, jejichž občané v této válce bojovali s velkým odhodláním, díky čemuž trvalo celé čtyři roky, nežli dokázala nepoměrně silnější unionistická vojska zvítězit a obnovit jednotu Spojených států amerických. Řadoví námořníci tedy nebojovali za „svou věc“ a jejich loajalita mohla být pochybná. Jak se zdá kapitán Semmes si během dlouhé a dobrodružné plavby dokázal získat přízeň svých podřízených, kteří se nyní vyznačovali vysokou morálkou a hrdostí na příslušnost k posádce nejslavnějšího korzárského plavidla, třebaže bojovou připraveností za svými soupeři přeci jenom zaostávali.

Ani kapitán Winslow se boji rozhodně nemínil vyhýbat a učinil náležité přípravy, které mu dodaly rozhodující výhodu, protože nařídil, aby byl pravý lodní bok opatřen provizorním pancéřováním z kotevních řetězů, které velmi dobře chránilo kotelny a strojovnu. KEARSARGE měla výtlak asi 1500 tun, její rychlost činila 11 uzlů a vyzbrojená byla celkem sedmi děly.

ALABAMA vyplula na moře v doprovodu francouzské válečné lodě COURONNE, jež měla dohlížet, aby byl boj zahájen až mimo francouzské teritoriální vody. Před Cherbourgem se nalézalo i větší množství nejrůznějších menších plavidel, mezi nimiž vynikala britská jachta DEERHOUND, na jejichž palubách se tísnila spousta zvědavců dychtících spatřit nadcházející boj z bezprostřední blízkosti.

Obrázek
Schéma bitvy u Cherbourgu

Bitvu zahájila ALABAMA, která stačila vypálit dvě salvy, nežli jí dělostřelci z KEARSARGE začali odpovídat. Dělostřelba unionistického plavidla však neměla potřebnou účinnost a vypálené projektily většinou nedokázaly probít improvizovaný pancíř chránící bok KEARSARGE. Obě lodě kolem sebe po celou dobu bitvy opisovaly pravidelné kruhy a příčinu těchto neobvyklých manévrů velmi dobře vysvětluje následující pasáž převzatá z knihy Na mořích a oceánech: „K tomuto manévru došlo proto, že pluly opačnými kursy a obě pálily z pravoboku. Každá z nich se snažila dostat do postavení, z něhož by mohla protivníka ostřelovat po celé délce trupu. Přitom je proud neustále snášel na západ od Cherbourgu, takže v průběhu boje opsaly sedm spirál.“

Brzy se projevila dělostřelecká převaha unionistické lodě a ALABAMA utrpěla mnohonásobné průstřely trupu a velké ztráty na posádce, zatímco KEARSARGE sice inkasovala množství zásahů, ale ty nezpůsobily prakticky žádné škody, protože většina granátů vůbec neexplodovala. Kvalitně vycvičení unionističtí dělostřelci byli mnohem úspěšnější a již po hodině boje připomínala ALABAMA spíše plovoucí vrak nežli válečné plavidlo. Do nitra konfederačního plavidla se hrnula mořská voda, která brzy uhasila oheň pod kotly a ALABAMA úplně ztratila možnost účinně manévrovat. Kapitán Semmes byl nucen stáhnout vlajku na znamení kapitulace a nařídil evakuaci potápějícího se plavidla. Sám opustil ALABAMU jako poslední a podařilo se mu doplavat k jachtě DEERHOUND, která jej společně s několika desítkami dalších jižanských námořníků vzala na palubu, a k velké zuřivosti kapitána Winslowa, s nimi odplula do Británie. Brzy poté co ALABAMU opustila její posádka se tato loď zádí napřed potopila.

Obrázek
Bitva u Cherbourgu

Zbytek přeživších námořníků vylovily záchranné čluny z KEARSARGE a tito muži se stali válečnými zajatci. Přesto byly ztráty konfederačních námořníků velmi těžké protože během boje zemřelo čtyřicet mužů, zatímco na KEARSARGE padl pouze jeden námořník a další dva utrpěli zranění. Nepoměr ztrát byl způsoben nejenom provizorní pancéřovou ochrannou unionistického plavidla, ale i vyšší účinností použité munice a nepoměrně přesnější dělostřelbou, protože ALABAMA sice vypálila mnohem více výstřelů nežli její protivník (celkem 370), ale mnoho projektilů svůj cíl minulo a ostatní většinou nevybuchly.

Unie později požádala vládu Velké Británie o vydání kapitána Semmese a jeho mužů, ale Britové jim nevyhověli a Semmes se v Británii usadil natrvalo. Z vítězného kapitána Winslowa se stal slavný muž, který byl následně povýšen na komodora a vyznamenán americkým Kongresem.

Celá korzárská plavba ALABAMY byla nepochybně mimořádným vojenským i námořnickým výkonem, jenž v dějinách moderního válčení prakticky nemá obdobu. ALABAMA dokázala během kampaně trvající celkem 657 dní potopit přibližně sedmdesát nepřátelských lodí, čímž Unii způsobila přímé škody udávené v rozmezí od 5 do 6 miliónů tehdejších dolarů, což je výkon před nimž blednou nejenom úspěchy všech německých válečných lodí napadajících nepřátelský obchod během První a Druhé světové války, ale i činy slavných francouzských korzárů ze 17. a 18. století, díky čemuž se ALABAMA stala nejúspěšnější přepadovou lodí všech dob a její prvenství již pravděpodobně nebude nikdy překonáno.

Obrázek
Mapka korzárské kampaně Alabamy

Velký podíl na dosažených úspěších má nepochybně kapitán Semmes, který dokázal dlouhou dobu unikat všem pronásledovatelům a způsobovat unionistickému námořnímu obchodu obrovské ztráty, přičemž však maximálně šetřil životy posádek zajímaných obchodních lodí a během celé kampaně nezemřel ani jeden muž ze zajatých civilních plavidel. Celkem ALABAMA zajala zhruba 2000 nepřátelských námořníků, kteří byli postupně vysazováni v neutrálních přístavech, či vsazeni na palubu některé ze zadržených lodí a propuštěni na svobodu.

Činnost konfederačních přepadových plavidel měla zvláštní dohru ještě po skončení války Severu proti Jihu, protože vláda USA se obrátila na mezinárodní arbitráž a obvinila Velkou Británie z odpovědnosti za všechny škody, jež během války způsobily přepadové lodě postavené ve zdejších loděnicích díky nevšímavému postoji britské vlády. Mezinárodní soud ve švýcarské Ženevě odsoudil Británii k vyplacení obrovského odškodnění ve výši 3 510 000 liber šterlinků, které bylo opravdu neprodleně zaplaceno.

Orientační seznam lodí zajatých a potopených Alabamou plus datum jejich zkázy:
OCMULGEE (4.září 1862)
STARLIGHT (7. září 1862)
OCEAN ROVER (8. září 1862)
ALERT (9. září 1862)
WEATHER GAUGE (9. září 1862)
ALTAMAHA (13. září 1862)
BENJAMIN TUCKER (14. září 1862)
COURSER (17. září 1862)
ELISHA DUNBAR (18. zří 1862)
BRILLIANT (3. října 1862)
EMILY FARNUM (4. října 1862)
WAVE CREST (7. října 1862)
DUNKIRK (8. října 1862)
TONAWANDA (9. října 1862)
MANCHESTER (11. října 1862)
LAMPLIGHTER (15. října 1862)
LAFAYETTE (23. října 1862)
CRENSHAW (26. října 1862)
LAURAETTA (28. října 1862)
BARON DE CASTINE (29. října 1862)
LEVI STARBUCK (2. listopadu 1862)
T.B. WALES (8. listopadu 1862)
PARKER COOK (30. listopadu 1862)
UNION (5. prosince 1862)
ARIEL (7. prosince 1862)
HATTERAS (11. ledna 1863)
GOLDEN RULE (26. ledna 1863)
CHASTELAINE (27. ledna 1863)
PALMETTO (3. února 1863)
OLIVE JANE (21. února 1863)
GOLDEN EAGLE (21. února 1863)
WASHIGTHON (27. února 1863)
BETHIA THAYER (1. března 1863)
JOHN A. PARKE (2. března 1863)
PUNJAB (15. března 1863)
MORNING STAR (23. března 1863)
KING FISHER (23. března 1863)
NORA (25. března 1863)
CHARLES HILL (25. března 1863)
LUISA HATCH (4. dubna 1863)
LAFAYETTE (15. dubna 1863)
CATE CORY (15. dubna 1863)
NYE (24. dubna 1863)
DORCAS PRINCE (26. dubna 1863)
SEA LARK (3. května 1863)
UNION JACK (3. května 1863)
GILDERSLEEVE (25. května)
JUSTINA (25. května 1863)
JABEZ SNOW (29. května 1863)
AMAZONIAN (2. června 1863)
TALISMAN (5. června 1863)
CONRAD (20. června 1863)
ANNA F. SCHMIDT (2. července 1863)
EXPRESS (6. července 1863)
SEA BRIDE (5 srpna 1863)
MARTHA WENSEL (9. srpna 1863)
VIRGINIA (17. září 1863)
AMANDA (6. listopadu 1863)
WINGER RACER (10. listopadu 1863)
CONTEST (11. listopadu 1863)
TEXAN STAR (24 prosince prosince 1863)
SONORA (26. prosince 1863)
HIGHLANDER (26. prosince 1863)
EMMA JANE (14. ledna 1864)
ROCKINGHAM (23 března 1864)
TYCOON (28. března 1864)

Technické parametry Alabamy:
Délka: 67 m.
Šířka: 9,65 m.
Ponor: 5,38 m.
Výtlak: 1050 tun.
Rychlost: 13 uzlů.
Výkon strojů: 600 koňských sil.
Posádka: 29 důstojníků a 116 námořníků.
Výzbroj: osm děl.

Použité zdroje:
Ivan Hrbek: Na mořích a oceánech. Vydalo nakladatelství Panorama 1989.
Ivan Brož: Hvězdy proti hvězdám. Vydalo nakladatelství Epocha 2009.
http://www.marshall.edu/library/speccol ... s_alabama/
http://css-alabama.com/css.html
http://www.cityofart.net/bship/site_nav.html
http://www.lib.ua.edu/content/libraries ... a/main.htm
http://www.history.navy.mil/photos/sh-u ... labama.htm
http://www.csa-dixie.com/liverpool_dixie/alabama.htm
http://americancivilwar.com/tcwn/civil_ ... index.html
http://www.uri.edu/artsci/his/mua/alaba ... oject.html
http://www.wikipedia.org/
Naposledy upravil(a) jarl dne 16/4/2012, 20:46, celkem upraveno 4 x.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Tkuh
praporčík
praporčík
Příspěvky: 378
Registrován: 26/7/2009, 15:57

Příspěvek od Tkuh »

Skvělé jako vždy, i když tentokrát píšeš neobvykle o docela známé lodi :rotuj: :rotuj: :rotuj:
Je zajímavé jak poslední boj alabamy měli místní jako v televizi :D , trefilo se pár zbloudilých granátů do "publika"? To si to asi obnovené Spojené státy Americké pěkně zavařily, když po největší velmoci té doby(Velké Británie) chtěla odškodné za činnost Alabamy. Ale asi to pro Velkou Británii nebyla nějaká opravdu astronomická částka, jinak by to nebylo tak jednoduché.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4086
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Tkuh - pokud vím tak žádný z čumilů k úhoně nepřišel. Co se toho odškodnění týče tak jestli si dobře vzpomínám Američané původně prohlásili že činnost konfederačních přepadových lodí prodloužila válku a dva roky a požadovali proplacení celých válečných nákladů za poslední dva roky. Britové ovšem zase prohlásili že díky přerušení vývozu jižanské bavlny utrpěli i oni obrovské hospodářské ztráty, které odečetli od částky požadované Američany, takže výsledkem bylo oněch 3 510 000 liber. Ale i tak to tehdy byla vysoká částka. Pokud o tom někdo víte něco bližšího tak se prosím ozvěte.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Příspěvek od Scrat »

Tkuh píše:To si to asi obnovené Spojené státy Americké pěkně zavařily, když po největší velmoci té doby(Velké Británie) chtěla odškodné za činnost Alabamy. Ale asi to pro Velkou Británii nebyla nějaká opravdu astronomická částka, jinak by to nebylo tak jednoduché.
Právě že ani ne. Britové nikdy oficiálně nepřiznali sebemenší podíl viny na řádění jižanských korzárů a i díky tomu se spor vlekl až do roku 1872. Proto všechny zainteresované velmi překvapilo že stanovenou sankci zaplatila vláda Velké Británie krátce po vynesení rozsudku a hlavně bez protestů a odvolávání se.
A výše pokuty?
Musíš brát do úvahy tehdejší hodnotu anglické měny a ta byla na dnešní poměry doslova šílená. Nevím přesně jak to bylo v období americké občanské války ale ještě o padesát let později měla libra hodnotu někde mezi 1100 - 1200 dnešních Kč. A během panování královny Victorie, tedy v době vrcholného rozkvětu Britského impéria to bylo zřejmě ještě více. Někde (ale už nevím kde to bylo) jsem četl že pokud byly v určitých obdobích 19. století Libry případně Guineye raženy ve zlatě, tak ani samotný použitý materiál neměl hodnotu dané mince.
Takže pro nějaký jiný stát by byla pokuta zřejmě velmi citelná, ale Velká Británie mohla takovou částku oželet. A pro Spojené Státy to byla finační injekce velmi vítaná, v průběhu války klesla hodnota dolaru kvůli nekontrolovanému vydávání nových emisí o nějakých 50 - 60 %. Hodnota jižanského dolaru měla koncem války hodnotu pouze 9 - 10 předválečných centů.

S tou bavlnou to bylo všelijaké. Je ale pravdou že než se Unii plně podařilo realizovat plán Anaconda tak britské a francouzské společnosti na dopravě bavlny vydělaly obrovské částky. Později to už nešlo a tak tytéž společnosti najednou neměly s čím kšeftovat. Jednak zafungovala blokáda ale hlavně kvůli nedostatku potravin na území Konfederace se na bavlníkových plantážích ve velké míře pěstovalo obilí a kukuřice.

Scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
Uživatelský avatar
Tkuh
praporčík
praporčík
Příspěvky: 378
Registrován: 26/7/2009, 15:57

Příspěvek od Tkuh »

Děkuju tohleto mi víc než stačí. Kdyby to pro Británii byla citelná ztráta, asi by se odvolávala a odvolávala, taky by protestovala a možná tehdy i vyhrožovala USA?!!!
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Jarl – huboce smekám. Ale jestli si vzpomeneš slíbil jsem Ti, že pokud tento článek vydáš, dám Ti k němu takový malý doplněk. A tímto doplńkem zároveň odpovím Tkuhovi.

Popravdě řečeno si myslím, že by úspěchy všech konfederačních korzárů vůbec nebyly možné bez tolerance v minimu a plné podpory v maximu ze strany některých Evropských zemí.

Velvyslanec v Británii, Charles Francis Adams, vnuk jednoho z amerických prezidentů byl na svém místě po celou dobu občanské války. I když osobnost Lincolna v něm nevyvolávala žádné nadšení, byl to vlastenec a Američan tělem i duší. Po celou dobu tvrdě bojoval proti politice prokonfederačních skupin v Britském parlamentu a snažil se omezovat vliv emisarů Konfederace.

Bohužel pro věc Unie byly sympatie aristokratických politiků na straně Jihu. Jižanské paláce ve kterých chodily nazdobené elegantní dámy a aristokratické manýry jižanských statkářů jim byly mentálně bližší než hrubá prostota Severu. Navíc Britové jsou konzervativní a radikální změny které Unie představovala, jim prostě připadly jako zbytečné a násilné narušení zavedených a podle nich dobrých zvyků.

Věc zašla tak daleko, že Adams dokonce bojoval a díky svým skvělým schopnostem nakonec zabránil navázaní oficiálních diplomatických styků mezi Británií a konfederací. To by totiž mohlo vést k válce mezi Unií a Británií od samého počátku.

Případ Alabama jak bych to já tak trochu eufemisticky nazval je dokonalou ukázkou nijakosti Britské politiky. Dne 23.června roku 1962 Adams dostal zaručené informace , že se Liverpoolu staví něco velkého. Navštívil lorda Russella na rovinu mu řekl, že toto plavidlo je zcela jistě válečnou lodí a musí být zadržena dokud nebude jasné kdo je budoucí majitel. Žádal záruky, že se plavidlo nedostane do rukou Konfederace. Tyto záruky nedostala ani nemohl. Britské úřady se uchýlily i k fabulaci, kdy uznaly že papíry lodi nejsou v pořádku a že o jejím osudu rozhodne soud.
Jenomže výsledek byl ten , že koncem června Alabama vyplula s britskou posádkou na zkušební plavbu ze které se ale nevrátila. Na jedné straně pak Adams přijímal omluvné depeše od britských politiků a na druhé pak četl oslavné tirády britského tisku na mimořádně odvážný kousek v Liverpoolu.

Alabama se zakotvila na Azorách. Sem jako další sled připluly dvě nákladní lodě z výzbrojí, výstrojí, potravinami a důstojníky konfederace. Jinak a to je podle mě zásadní informace byla posádka tvořena britskými námořníky. To je podle mě základ bojových úspěchů tohoto korzára a je to tedy více než úspěch Konfederace úspěch Británie.To tvrdím i přesto, že nijak nechci zpochybnit schopnosti a zkušenosti konfederačních námořních důstojníků Adams to od svých agentů na Azorách ví, dodává britské vládě i seznam britských občanů v posádce, ale není mu to nic platné.

Jak se postupně vrací zajatci z potopených unionistických lodí, Američané zjišťují že Alabama při nájezdech běžně používá britskou vlajku, kterou sejme a nahradí Konfederační až když kořist nemá šanci. Dochází zprávy o ovacích, které obyvatelé britských kolonií připravují Alabamě její posádce při tom, když si v přístavech britských kolonií doplňuje munici, posádku a prodává kořist pro financování svých akcí a pro podporu války na americkém kontinentu.

Všechny protesty končí stejně:

„Vláda Jejího Veličenstva naprosto odmítá zodpovědnost za činnost Alabamy“.

Hodně zlé krve pak způsobila zpráva, že posádka a cestující britské lodi připravili nadšené oslavy Alabamě, když se potkaly na širém moři. Situace došla tak daleko, že Adams očekával že do šesti měsíců bude válka mezi Unií a Británií v plném chodu. Bylo to podpořeno i zjištěním, že konfederační emisar James Bullock dostal od britských bank půjčku ve výši 3 miliony liber. Adams nabyl dojem, že politika bohatých se v Británii obrací proti Unii. Ale nevzdal se. Zahájil širokou kampaň. Jenže narážel na to, že pojem svoboda si britská aristokracie vykládala než jinak, než unionisté.
Navíc pokud by nebyly další lodě v britských loděnicích stavěné prodány Konfederaci, mohlo by to narušit obchod a snížit zisky britských podnikatelů - libra tak vyhrávala nad ideou.

V určitý moment se situace vyhrotila tak moc, že v Kongresu se ozvalo – „Dobře, když Británie válku chce, tak ji bude mít“. A toho se Británie poprvé od počátku svých námluv s Konfederací polekala. A tak byla zastavena stavba další tentokrát už obrněné lodi pro Konfederaci - lodi zvané Alexander.
Druhý obrněnec se stavěl dál, ale ani třikrát zfalšované dokumenty nepomohly- lodě měly být zabaveny.

Navíc americká diplomacie dosáhla nevídaného úspěchu. V duchu příprav na možný konflikt s Británií došlo k jejímu sblížení s Ruskem. A to už Brity opravdu znepokojilo. V září a říjnu se v Brooklynu a v San Francisku objevily flotily ruského námořnictva. Dostalo se jim slavného přivítání. Ruský admirál Popov dokonce prohlásil a tisk to s velkou slávou opakovaně uváděl, že ruské námořnictvo je ochotno pomoci s akcemi proti lodím, které narušují rusko americký obchod. To už byl Britové na omdlení. A lodě byly definitivně zadrženy.

Navíc se podařilo porazit konfederaci u Gettysburgu a Vicksburkgu. James Bullock tuto bitvu prohrál. Ale podařilo se mu koupit rychlé fregaty. Ty pod názvem Shenandoah, Tallahasse a Georgia zničí další desítky unionistických obchodních lodí. Zvláště ta první - Shenandoah pod velením kapitána Jamese Wadella pronikla do Pacifiku a zahájila ničivé tažení proti unionistickém velrybářům. Škody byly obrovské. Potopil 40 lodí a škoda byla skoro taková jako u Alabamy.

Většina korzárů neměla odvahu čelit následkům po kapitulaci do rukou Unie a nechala se internovat přímo v Británii nebo jejích koloniích. Na celém tomto snažení se podílela i Francie – maskovala pochybné transakce, Egypt a Portugalsko.

To co naspal Jarl o reparacích je pravdivé a nevím o ničem jiném než uvedl. Za sebe uvedu, že obrovské škody které způsobili konfederační korzáři americkému obchodnímu loďstvu byl tak velké, že se tato loďstvo nevzpamatovalo ani do začátku I. Světové války. To se odrazilo na poměrech možného a skutečného dovozu z USA do bojující Británie a tato země tak po mnoha letech sklidila alespoň trochu bouře, kterou pomohla šířit po Atlantiku.

Dobrá práce kolego , moc dobrá. Zdraví a pár slovy přispěl Pátrač

EDIT: to co naspal kolega Scrat tak nějak povrzuje i můj příspěvek.
Naposledy upravil(a) Pátrač dne 26/4/2010, 07:03, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4086
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Děkuji Scratovi a Patračovi za zajimavé doplnění. Osobně se domnívám že Británie podporovala Konfederaci zejména proto že hospodářsky sílící USA představovaly nebezpečnou konkurenci a odstředivé tendenze otrokářských států byly vítaným způsobem jak tuto vzrůstající konkurenci citelně oslabit.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
major.plk
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 22/9/2009, 10:07
Bydliště: liptákov

Příspěvek od major.plk »

Pátrač:Na celém tomto snažení se podílela i Francie – maskovala pochybné transakce, Egypt a Portugalsko.

[align=justify]K těm aktivitám Egypta resp. Osmanské říše v Občanské válce a v Mexické intervenci
existoval jeden velice rozumný důvod a zdaleka nesouvsel s tím že by zmiňované vlády tak soutěžil v rektální alpinismu vůči Británii nebo Francii...Ono, dokud se válčilo v americe byla CENA BAVLNY 5x VYŠŠÍ než před válkou, a cena obilnin byla také značně vysoká...
to byl dost dobrý důvod že???
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Jako vždy....za vším hledej peníze:-(
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Majore- máš pravdu. Naprostou pravdu.

Já to nechtěl až tak rozepisovat ale pokud by Jarl naznal, že mu to nezableší dikusi tak bych to dokázal poměrně snadno sestavit. Já to v jakési podobě mám.

Miroslav - Nešlo jen o peníze. Třeba za rok od zahájení nepřátelsví přišlo jen v Británii o práci v přádelnách bavlny více než 25 000 lidí - nebylo co spřádat. Proto kvetlo korzárství ale také plavby jižanských lodí s bavlnou, které napřed museli prorazit blokádu.
Naposledy upravil(a) Pátrač dne 26/4/2010, 15:25, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
major.plk
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 22/9/2009, 10:07
Bydliště: liptákov

Bavlna a co by kdyby??

Příspěvek od major.plk »

Asi tu není vhodné vést diskuzi na téma cena bavlny a industrializace protože tu máme diskutovat o jedné a to veleuspěšné korzárské lodi.

Ale stejně si neodpustím trochu zašťourat do toho " co by kdyby" se ještě pár let udržely bavlny a obilnin tak moc nahoře. Dost v zrostly ceny bavlny už s indickým povstáním 1857. Právě Turecko na tom děsně získalo a jeho příjmy nevěřitelně rostly a je třeba si uvědomit, že bavlna v té době počátků industrializace byla "strategickou" surovinou. V letech 1855-1865 vzrostly zisky turecké státní pokladny téměř o 100% a tu si je třeba uvědomit, že se nejednalo o dnešní inflační měnu. Ty částky byly v mnoha ohledech investovány do industrializace, budování železnic, obchodní i válečného loďstva. "Turecké hospodářství" je pro mnohé synonymem hlouposti, ale pravda je taková, že v té době odešlo např. z Řecka 3x víc ekonomických emigrantů do Turecka než politických opačným směrem a z jižní itálie hledalo v Turecku práci asi 120 000 - 150 000! dělníků (opravdu stopadesat tísic). To jsou symboly nemalého hospodářského rozmachu. Co kdyby se to povedlo a Osmanská říše provedla úspěšnou industrializaci???

V roce 1900 mělo mnohem menší průmysl než v šedesátých letech. Dobře to vidíte např. i v oblasti zbrojní výroby. Domácí loděnice zvládly postavit i pár panceřových fregat (v četně strojního vybavení) ale v roce 1900 se zmohly akorát na pár dělových člunů. Ještě v 90. letech vyráběly turecké dělovky např. 480 licenčních horských děl Krupp C/91 75mm o 15 let později pouze zakoupily opět licenci na Kruppův kanon 75mm vz. 1903 ale vyrobeno bylo pouze 8 kusů. A takto můžu pokračovat.

Západní státy je donutily snižit v roce 1882 daně a cla na úroveň 5-7% takže dost ničily domací průmysl. V Japonsku, které realizovalo uspěšně industrializaci to bylo 33%) . Takže vláda neměla na investice.
Navíc kdy prudký pokles zisků z bavlny. Ten počátkem 70 let nutil k tomu aby byly zvýšeny daně u zemědělců na Balkaně , Anatolil postihlo sucho takže celkem pochopitelně zde k tomu nárustu nedošlo.
naryskin
Příspěvky: 1
Registrován: 11/9/2009, 13:37

Výše odškodnění - zamyšlení "kolik" to vlastně byl

Příspěvek od naryskin »

Vyjádření poměru hodnoty peněz v čase lze srovnat z mnoha pohledů na základě mnoha parametrů, a výsledky se mohou a budou dost výrazně lišit.

Zjednodušeně, je nutné se rozhodnout, zda chci srovnat pohled dělníka/námořníka a jeho nákladů na základní potřeby (jídlo, tabák, pivo...), nebo pohled makroekonoma na výkonnost/efektivitu ekonomiky (např. HDP per capita)

Pro tento konkrétní případ dopadu výše odškodnění na ekonomiku by bylo možná vhodné použít podíl částky na HDP.
Mohlo by to dát zhruba představu, jak důležitá byla tato položka pro královnu.

Ł3,5 milionu mezi lety 1865-1870 by pak odpovídalo současné sumě zhruba Ł4,75 miliardy


Naryskin

p.s. moc hezký článek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4086
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Pátrač píše:Já to nechtěl až tak rozepisovat ale pokud by Jarl naznal, že mu to nezableší dikusi tak bych to dokázal poměrně snadno sestavit. Já to v jakési podobě mám.
Klidně se do toho pusť. Třeba to tak úplně nesouvisí s úvodním článkem, ale zatím se tu objevovaly samé zajímavé věci, takže jestli máš připraveno něco podobného tak se neboj o pošli to.

Vidím že Alabama a konfederační korzárská válka zaujala celkem dost čtenářů, což mě velmi těší. Podle mého názoru je to opravdu velmi zajímavé téma, ke kterému se dá ještě ledacos přidat.

Naryskyn - Nevíš prosím jaký byl na přelomu 60. a 70. let 19. století britský státní rozpočet? Podle toho bychom si mohli snadno udělat představu jak citelná tahle částka pro Británii tektrát byla.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Tkuh
praporčík
praporčík
Příspěvky: 378
Registrován: 26/7/2009, 15:57

Příspěvek od Tkuh »

Sakra, koukám, že to mohlo být kolem tiché spolupráce VB s Konfederací pěkně divoký. To mohl být konflikt, který by vyřešil mocenské postavení ve světě na dlouhou dobu. Ale na jeho výsledek bych si netroufal tipovat, to teda ne. Osvědčenou metodou, jak eliminovat konfederační korzáry by mohlo být ozbrojení obchodních lodí nebo konvoje, jako to zkusila Británie během WWI kvůli U-bootům.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

NO tak jak to rozepsal major, vypadá to že psal mimo téma. Ale udělal poměrně dobrý úvod pro mě, abych se podíval na tu bavlněnou strategii a mohl tak rozkreslit hlavní důvody korzárských aktivit konfederace.Takže jarle- já to spáchám a nebude to trvat dlouho. JInak pokud máš cokoliv co by doplnilo Tvoji původní práci - neváhej.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

V roce 1872 bylo HDP UK ve výši 1.220.000.000 liber, tudíž kompenzace dělala 0,29% HDP. Bohužel na hlubší ekonomický rozbor nemám čas, ale veškerá historická data lze najít ZDE.
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

jarl píše: … ale části nacházející se pod čarou ponory byly pobité měděným plechem, jenž lodní trup ochraňoval před působením agresivní mořské vody …
Měděné pobití trupu lodí mělo zabraňovat usazování mořských řas a živočichů. Tenká vrstva chemicky narušené mědi na povrchu plechu byla během plavby lodi smývána, což právě zabraňovalo obrůstání trupu mořskými organizmy.
Ale asi to nefungovalo stoprocentně; podle knihy Encyklopedie válečných lodí od Chrise Chanta plula Alabama do Evropy kvůli očištění dna, zarostlého mořskými řasami a živočichy.
Kniha je překlad anglického originálu, na textech odborně spolupracoval ing. Evžen Škňouřil, ale občas jsou v ní zajímavé údaje, například pojízdná dělová věž Monitoru.
Nakonec trochu OT: když jsem viděl obrázek uspořádání paluby Alabamy, vybavil se mi boj turecké parní fregaty Pervaz Barchi a ruské Vladimir na začátku krymské války. Turecká loď měla 10 děl v bočních bateriích, ruská měla 11 děl, to liché pravděpodobně v podélném směru. Ruský kapitán zaujal polohu za zádí turecké lodě, která nemohla opětovat jeho palbu. To byl základ vítězství ruské lodě. Semmes měl udělat něco podobného a ne se snažit přeprat Kearsarge bočními salvami. Ale on tu kauzu asi neznal.
Obrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4086
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

vodouch - Tomu že by Alabama plula do Evropy pouze proto, aby si nechala očistit dno, se mi moc věřit nechce. Přeci jenom k očištění dna stačilo loď umístit na několik dnů do suchého doku a předpokládám že nějaký dok by se našel i na Dálném východě (třeba v Singapuru, nebo Hongkongu, eventuélně i v Indonésii, kde byli Nizozemci usazeni už několik století). Mé zdroje se většinou shodují v tom, že Alabama plula do Evropy kvůli opotřebovaným strojům a kotlům.

Srovnání souboje Alabamy a Kearsarge s tím bojem na Černém moři je zajímavé, ale myslím si, že díky tomu že Kearsarge měla rychlostní převahu (ať už jí způsobylo obrostlé dno, nebo opotřebení strojů), tak Alabama ani neměla reálnou možnost usadit se za zádí unionistického plavidla a tímto způsobem boj rozhodnout. Ale to je samozřejmě pouze můj názorů jaká byla skutečnost můžu pouze odhadovat.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Jelínek Milan
desátník
desátník
Příspěvky: 40
Registrován: 28/11/2010, 14:42
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jelínek Milan »

Nechci se do toho moc plést, a s takovým zpožděním, ale k tomu čištění dna - co udává hrůzná "Encyklopedie lodí", je půvabné - lodím s velkým obrostem stačilo na pár dnů najet "sladkou vodu" a skoro všechno odpadalo, kvůli tomu se nemusely vracet z dálav do Evropy. Korzár už byl na rozsypání... Atd. (:o)) MJ
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4086
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Jelínek Milan - Diskusi je možné obnovit kdykoliv. Stačí, aby autor ohlasu mohl k probíranému tématu sdělit něco nového (a o tom ve Vašem případě není pochyb). Osobně jsem přesvědčen, že Alabama plula do Evropy kvůli celkovému opotřebení a obrostlé dno nemohlo být tou hlavní příčinou proč se Semmes vydal na tak dalekou plavbu.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Odpovědět

Zpět na „Spojené státy americké“