Americký střední tank M4 Sherman

Obrněná technika USA do roku 1945
Odpovědět
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Americký střední tank M4 Sherman

Příspěvek od Skeptik »

Zemakt píše:Zajímavé, že tento problém onen pamětník nezmiňuje. Obecně pak toto vadilo snad každému podvozku. Více méně samozřejmě.
Musel by jsi těch rozhovorů přečíst víc, v každém nelze říct vše - např. to o tom klouzání na ledě jsem u Lozy četl poprvé.
Navíc to ani není celý přepis rozhovoru - toto třeba taky nebylo přeloženo:
Высокое расположение центра тяжести было серьезным недостатком Шермана. Танк часто опрокидывался на бок, как матрешка.
Vysoká poloha těžiště byla vážným nedostatkem Shermana. Tank se často převracel na bok, jako matrjoška.

Jinak ceký rozhovor v ruštině je zde
https://iremember.ru/memoirs/tankisti/l ... edorovich/
a anglický překlad tady
https://iremember.ru/en/memoirs/tankers/dmitriy-loza/
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Americký střední tank M4 Sherman

Příspěvek od kenavf »

Zemakt píše:Tak to nevím. Myslím, že systém Christie je právě tento, viz foto. A torzky jsou prostě torzky. Systém odpružení pomocí torzních tyčí. Takto se to v literatuře běžně označuje.

Jestli je to hodně či málo, je zřejmě jedno. Protože se od toho později upustilo.
No, vyzerá že systém Christie je hlavne o tej polohe tých dvoch ramien a tým umožní montáž pružiny v ľubovolnej polohe a umožní to veľký zdvih kola a nieje problém s dĺžkou pružiny ani s jej zdvihom. Keď sa použije torzná tyč tak v podstate to druhé rameno(u pružiny) už nepotrebujete takže potom to už nie je "Christie".

Obrázek
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
lasib
rotný
rotný
Příspěvky: 83
Registrován: 6/6/2014, 13:29

Re: Americký střední tank M4 Sherman

Příspěvek od lasib »

Spomienky ruskeho tankoveho veliteľa Dmitrija Lozu na Shermany ... Celkovo to bolo dobré vozidlo, ale rovnako ako v prípade akéhokoľvek tanku, malo svoje plusy a mínusy....
Vedeli ste, že jeden z návrhárov Shermana bol ruský inžinier menom Timoshenko? Bol to vzdialený príbuzný maršala Timoshenka.

Nedostaky:
Sherman mal svoje slabosti, jedna z najväčších bola jeho ťažisko. tank sa často nakláňal na bok, podobne ako Matrjoška. Dodnes som však vďaka tomuto jeho nedostatku živý. Bojovali sme v Maďarsku v decembri 1944. Viedol som svoj prapor a moj vodič-mechanik nabehol bokom na vyvšený koniec chodnika. Moj tank sa prevalil na bok. Boli sme samozrejme vyradení, ale vďaka tomu sme prežili. Zatiaľ štyri z mojich ďalších tankov šli dopredu a všetky boli zničené.
Prvotným nedostatkom Shermanu bola konštrukcia vodičového poklopu. Na prvej zásielke tankov Sherman z USA bol umiestnený v streche trupu a jednoducho sa otvorál smerom hore. Mechanik vodiča ho často otvoril a zdvihol hlavu, aby mohol vidieť lepšie. Pri otáčaní hlavnej veže bolo niekoľko prípadov, keď hlaveň zasiahla tento poklop a zasiahla hlavu vodiča. Stalo sa to raz alebo dvakrát v mojej jednotke. Neskôr Američania tento nedostatok napravili. Potom sa poklop zdvihol a jednoducho sa posunul nabok, podobne ako na moderných tankoch. ..
Jeden veľký plus Shermanu bol v dobíjaní svojich batérií. Na našom T-34 bolo nutné spustiť motor, naplných 500 koňských síl, aby bolo možné nabíjať batérie. Sherman bol vybavený pomocným benzínovým motorom malým ako pre motocykel. Spustite ho a nabíjate si batérie.
Sherman mal dva motory spojené spojkou. To bolo dobré aj zlé. Vyskytli sa prípady, kedy bol jeden z týchto motorov v boji zničený. Potom sa spriahadlo spojky mohlo odpojiť a tank sa mohol odplaziť z boja na jednom motore. Nad oboma motormi umiestnené silné ventilátory..... Keď sme zastavili, hneď sme zakryli horuci motorový priestor plachtou. Potom sme mali v tanku niekoľko hodín teplo; sme spali aj v ňom. Lepšie ako v kožušinovej kombinéze ...
Chcem tiež dodať, že Shermanov pancier bol súdržný (???)... . Boli prípady na našich T-34, keď projektil zasiahol tank a neprenikol pancierom. Posádka však bola zranená, pretože z vnútornej steny odleteli kusy panciera a zasiahli posádky do rúk a očí. Toto sa nikdy nestalo na Shermanovi.
Čo sa týka bojov Sherman vs. Tiger:
Po zásahu od Tigra - bol vždy aspoň jeden alebo dvaja členovia posadky Svetlana zranení alebo zabití. Záviselo od toho, kde bol tank zasiahnutý ...
.. Sherman nikdy nedokázal poraziť tygra s čelným výstrelom. Museli sme donútiť Tigera, aby odhalil bok. Ak sme sa bránili a Tigre útočili, mali sme svoju taktiku. Na každého Tigra boli určené dva Shermany. Prvý Sherman vystrelil na pás a poškodil ho. Tigra potom pohybom dopredu na jednom pase otočilo do boku a ... v tomto momente sa druhý Sherman snažil zasiahnuť palivovú nádrž tanku. Takto sme to robili. Jeden nemecký tank bol zničený našimi dvoma, a preto víťazstvo bolo pripísané obom posádkam Shermanov ...
niečo o IS-2 v ruštine :lej:
https://iremember.ru/memoirs/tankisti/l ... edorovich/
Naposledy upravil(a) lasib dne 22/8/2018, 16:15, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Americký střední tank M4 Sherman

Příspěvek od Zemakt »

kenafv: dík :up:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Americký střední tank M4 Sherman

Příspěvek od Mirek58 »

A jen poznámka k potřebnému počtu normohodin na výrobu jednoho tanku.
Myslím že je to silně zavádějící údaj, protože není jasné co všechno je započítáno do výsledného čísla.
Asi bych zde volil jako srovnávací údaj cenu produktu, ta se dá sice s obtížemi, přepočítat na srovnatelný základ.
ObrázekObrázek
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Americký střední tank M4 Sherman

Příspěvek od kenavf »

Dzin píše:..
Co se týká výroba, tak to mi musíš upřesnit, protože nikde jsme nenarazil na to, že by Shermen byl nějak nákladněji vyráběný, než T-34. Naopak, všude se zdůrazňuje, že Sherman byl speciálně uzpůsoben co nejjednodušší masové výrobě, tedy podobně jako T-34. Dokonce jsem našel i údaje, že Sherman se vyrobil za 3/4 člověkohodin, než T-34...
To že by bol vyrobený za 3/4 normohodin by za určitých okolností možno bolo možné ale to neznamená že by bol lacnejší. Alebo veríte tomu že by sovietsky pracujúci počas WWII mal obdobnú mzdu ako jeho americký kolega? Prípadne že by ceny komponentov boli obdobné?

Sherman cena v r. 1945 45 až 65000USD
https://en.wikipedia.org/wiki/M4_Sherman

cena T-34 cca 150000 Rub(včera som to niekde čítal ako vývoj ceny, už neviem kde, na začiatku stál 270000Rub)
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Americký střední tank M4 Sherman

Příspěvek od ringlett »

Skeptik píše:Nikoli, Sherman se svojí výškou skoro 3 metry je o půl metru vyšší než T-34/76 a o 30 cm vyšší než PzKpfw IV
A to vůbec není zanedbatelné.
Když jsem je viděl kdysi zaparkované bok po boku, Sherman, Pantera a Téčko nepřišla mi jejich výška nijak výrazně odlišná, všechno to jsou velké krámy.


Sherman 2,74 m
Sherman HVSS 2,97m
Panther Pz.V 2,99m
Pz.IV 2,68 m
T-34 2,45 m
T-34-85 2,6m


Tak tedy dobrá. Panther byla replika, ale Téčko i Šerman originály. Stále trván na tom, že dojem z velké výšky Šermenu je způsobený spíš jeho siluetou. A to tvrdím jako člověk, co ty stroje běžně ve svém životě potkává (no dobře, dvakrát-třikrát ročně).

Edit, pravopis, replika a doplnění chybějící části věty.
Naposledy upravil(a) ringlett dne 22/8/2018, 19:47, celkem upraveno 3 x.
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Americký střední tank M4 Sherman

Příspěvek od Mirek58 »

Tak cena T34/76 se vyvíjela od nějakých 400 000 rublů po 100 000 rub. T 34/85 byla kolem 130 000 rublů.
Je tam obrovský vliv zjednodušení jednotlivých komponentů.
Např u plátů trupu se vynechala polovina drážkování a úkosy na horizontálních plochách pancíře ve spojích.
Lišta spojující čelní plochy ( břit) byla zjednodušena tak, že byly vypuštěny šrouby a byla připevněna jen svary.
Kanon L 11 byl vyměněn za F 34, opět nižší cena díky menšímu počtu dílů děla.
Svařovaná věž nahrazena odlévanou.
Jestli takovým procesem prošel i M4 nevím jistě.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Americký střední tank M4 Sherman

Příspěvek od Zemakt »

No nevím nevím, ale nemá v globálním konfliktu větší opodstatnění hodnota normohodin, než jednotková cena?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Americký střední tank M4 Sherman

Příspěvek od Mirek58 »

Jistě, měla by, kdyby bylo jasně dané co obsahuje výsledek. A to není.
ObrázekObrázek
lasib
rotný
rotný
Příspěvky: 83
Registrován: 6/6/2014, 13:29

Re: Americký střední tank M4 Sherman

Příspěvek od lasib »

ringlett píše:
Skeptik píše:Nikoli, Sherman se svojí výškou skoro 3 metry je o půl metru vyšší než T-34/76 a o 30 cm vyšší než PzKpfw IV
A to vůbec není zanedbatelné.
Když jsem je viděl kdysi zaparkované bok po boku, Sherman, Pantera a Téčko nepřišla mi jejich výška nijak výrazně odlišná, všechno to jsou velké krámy.


Sherman 2,74 m
Sherman HVSS 2,97m
Panther Pz.V 2,99m
Pz.IV 2,68 m
T-34 2,45 m
T-34-85 2,6m


Tak tedy dobrá. Panther byla replika, ale Téčko i Šerman originály. Stále trván na tom, že dojem z velké výšky Šermenu je způsobený spíš jeho siluetou. A to tvrdím jako člověk, co ty stroje běžně ve svém životě potkává (no dobře, dvakrát-třikrát ročně).

Edit, pravopis, replika a doplnění chybějící části věty.
Bočný a čelný pohľad ... IS-2, T-34(starší model)
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Americký střední tank M4 Sherman

Příspěvek od Zemakt »

Výsledkem je přece to, kolik clovekohodin ti zabere výroba produktu. A to jestli to pácháš jen šroubovákem, nebo aku šroubovákem je vcelku nepodstatné, ne?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Americký střední tank M4 Sherman

Příspěvek od kenavf »

Zemakt píše:No nevím nevím, ale nemá v globálním konfliktu větší opodstatnění hodnota normohodin, než jednotková cena?
V priemysle prepnutom na vojnovú výrobu v rámci vojnového stavu čo by sa tak týkalo SSSR, ale USA myslím nemalo hospodárstvo prepnuté na válečnú výrobu. Ale je vidno že aj tí rusi to nakoniec počítali na Ruble a nie len na normohodiny (v rámci dostupnosti pracovnej sily)
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Americký střední tank M4 Sherman

Příspěvek od Mirek58 »

No, tak vzhledem k tomu, že mezi počtem pracovní síly ve zbrojním sektoru mezi SSSR a III. říší byla cca parita, musela nastoupit tvrdá produktivita a nákladová ekonomika.
To bylo dosaženo v tech pohledu ve snižování počtu součástek (podsestav) výsledného produktu.
Dosáhlo se tímto přístupem snížení nároků na čas/normohodiny, tedy prac. sílu.
Zvýšení využití množství vstupního materiálu ( Např na výrobu PPŠ bylo zapotřebí celkem 25 kg oceli, Sudajevův PPS 43 potřeboval pouze 9kg)
Tedy jasný inženýring ala Ford.
Ale takový přístup naopak vyžadoval sofistikované nástroje. A v tomto případě se náklady na tyto nástroje objeví pouze ve finančním vyjádření, nikoliv v normohodinách.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Americký střední tank M4 Sherman

Příspěvek od Zemakt »

kenafv: to nikdo netvrdí. Samozřejmě že se počítalo jak na měnu tak na normohodiny. To i to mělo své opodstatnění, a taktéž se to vzájemně ovlivňovalo. Ve zkratce, méně normohodin méně peněz, logicky. Já si jenom myslím, že náročnost výroby nějaké konstrukce je mnohem vypovídající v přepočtu na normohodiny než na peníze.

Mirek: přesně tak.
Ale takový přístup naopak vyžadoval sofistikované nástroje. A v tomto případě se náklady na tyto nástroje objeví pouze ve finančním vyjádření, nikoliv v normohodinách.
Samozřejmě že ty náklady se ti objeví ve finančním vyjádření, nicméně díky těmto vydáním ti klesá počet normohodin, čímž vykazuješ větší efektivitu výroby/úsporu, přičemž v tak velkých objemech výroby je to ještě markantnější. Viz třeba ten vývoj ceny T 34.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Americký střední tank M4 Sherman

Příspěvek od Dzin »

Skeptik
Máš pravdu, samotnou konstrukcí zbraně to přímo nebylo. Vyšší palebnou sílu měl Sherman díky kombinaci s účinější municí. Porovnání při ostřelování Tigeru jsem vzal, protože je to jediný mě známí dokument, kde se obě zbraně porovnávají vůči stejnému cíly stejnou metodikou. Což je důležité, protože spousta jiných porovnání vychází z rozdílných testů.

Ohledně podkaliberní munice, Američané měli podkaliberní (konkrétně HVAP) munici pro 75mm kanony, jednalo se o typ T45. Jak už název napovídá, zůstalo jen u prototypu, protože Americká armáda se rozhodla upřednostnit co nejrychlejší a největší zavedení 76mm munice, kterou vyhodnotila jako výkonnější. Jinak byl T45 výkoný, podle amerických údajů dosahoval o 1/2 - 1/3 lepší průbojnosti, než stávající 75mm průbojná munice.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Americký střední tank M4 Sherman

Příspěvek od Dzin »

K tomu proč Američané nevyráběli T-34. Našel jsme fragmenty testů T-34 dodaných ze SSSR do USA včetně určitých doplňujících komentářů.

Provozuschopnost.
Podle amerických testů došlo po ujetí 343 kilometrů (213 mil) k úplnému zničení motoru V-2. Jako viník byl označen velmi špatný filtr motoru.

K tomu lze najít, že dodaný T-34 měl filtr staršího typu, který bylo potřeba řádně čistit a olejovat. Američané to v průběhu testu neudělali (nevěděli to?) a proto motor vykázal naprosto nestandartní rychlost opotřebení.

Pancíř
Podle hodnocení Američanů je pancíř T-34 povrchově kalený a většinou z měkké oceli. Podle jejich hodnocení špatně odolává nárazům a navrhují změnit technologii tvrzení. Současně velmi oceňují tvarování pancíře a celkově T-34.

Korba.
Při brodění se projevovala netěsnost a došlo k nabírání vody. Podobně byla zjištěna netěsnost poklopů a docházelo k pronikání vody při dešti. Podobně je hodnocena i netěsnost poklopů na věži.

Věž.
Američané ji hodnotí jako velmi stísněnou pro vedení bojové činnosti a považují to za velkou slabost tanku. Dále hodnotí mechanizmus otáčení věže jako velmi nespolehlivý.

Palebná síla.

Výkony F-34 jsou hodnoceny jako nižší než americká 75mm M3 a tedy nedostatečné. Zbraň je hodnocena jako spolehlivá, jednoduchá a snadno obslužná. Uložení střeliva je hodnoceno jako velmi promyšlené.

Pásy.
V rámci testů došlo k rozpadnutí pásů. Jako příčina jsou uvedeny čepy spojující pásy článku, které špatně vedou a ohýbají se. Myšlenka celokovových pásů je ovšem oceňována. Jako velmi dobré je hodnocena schopnost překonávání sklonu terénu.

Zavěšení kol.
Opět bylo kritizováno jako špatné, Američané dávají přednost jinému způsobu.

Motor.
Zde je hodnocen startér motoru jako slabí. Jinak je výkon motoru hodnocen pozitivně stejně jako i myšlenka použití vznětového motoru u tanku.

Převodové ústrojí.
Zde je jako velmi špatná hodnocená převodovka.

Testovací tank ovšem měl mít jen 4 převodové stupně, zatímco v té době vyráběné v SSSR už měl mít pěti stupňovou převodovku.

Spojka.
U tanku je použita třecí spojka, kterou Američané považují při použití u tanků za zastaralou a tedy nevyhovující.

Celkové hodnocení.
Testované T-34 se mají vykazovat hrubou výrobou, kdy některé části jsou vyráběny ještě zcela nevyvinutou technologií. M4 se oproti testovaná T-34 vyznačuje jednodušší údržbou a obsluhou a spolehlivější konstrukcí. Dále disponuje lepší manévrovací schopností a vyšší palebnou silou.


Jak vidno na základě hodnocení T-34 neměli Američané důvod ji převzít místo M4, protože ji nehodnotí jako lepší.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Americký střední tank M4 Sherman

Příspěvek od Skeptik »

Nicméně je třeba říci, že naprostá většina amerických výhrad je dána buď kvalitou výroby (která byla v SSSR opravdu zcela odlišná od USA … viz třeba šok sovětských pilotů prvních Airacober z toho, že měli kožené polstrování a zpracování kabiny jako limuzíny včetně integrovaného zapalovače cigaret), nebo technologií … třeba ten filtr (i Sověti ho vyměnili) nebo elektrická instalace (přetížený elektromotor a jeho jiskření při otáčení věže) nebo stará převodovka (i tu následně Sověti měnili).
Konstrukčně je ale T-34-76 mODEL 1941 Američany hodnocen pozitivně - tedy samozřejmě s výjimkou zavěšení kol Christie (logicky, hodnotili to lidé, kteří systém Christie již jednou odmítli ve prospěch zastaralého systému "vozíčků", tak se přece "nestřelí do vlastní nohy" a nepřiznají, že se spletli).

K závěrečnému hodnocení asi tolik.
Pokud by byl T-34 amerikanizován = vyráběn pomocí amerických technologií a s americkými komponenty (hlavně co se týče segmentů pohonu a elektrického vybavení, kde byli Američané díky rozvinutému automobilovému průmyslu absolutní špičkou) tak by nejspíš vykazoval lepší bojové schopnosti než tehdy vyvíjený M4. Ale to je KDYBY.
S těmito technologiemi byl výsledný M4 Sherman +/- rovnocenný T-34-76 model 1942 (vyráběný od prosince 1941) či model 1943 (vyráběný od května 1942)
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Americký střední tank M4 Sherman

Příspěvek od Mirek58 »

Povrchově kalený pancíř u T 34?
To se mi nějak nezdá!
Podle mě by povrchově kalený pancíř vyloučil svařování.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Americký střední tank M4 Sherman

Příspěvek od Rase »

Ony ty první verze obou tanků nebyly moc oslnivé. Taková T-34/85 nebo M4 s dlouhou hlavní (Sherman Firefly), už byly kvalitou mnohem dál. Zajímavé je i srovnání z ruské strany, byť jen z pohledu důstojníka a né komise:
Rase píše:Vzpomínka na Shermany v SSSR

Plukovník Dmitrij Fjodorovič Loza (1922-2001), skončil válku jako velitel sovětské tankové brigády vyzbrojené tanky Sherman, zmiňuje pár velice zajímavých informací o pásech těchto tanků: "...díky tomu, že Shermany měly pásy potažené vrstvou gumy, byla jejich životnost dvakrát delší než u ocelových pásů, které navíc dělaly velký hluk. Pásy u tanků T-34 vydržely průměrně 2 500 kilometrů, u Shermanu 5 000 kilometrů. V roce 1944 jsme v Rumunsku zažili vedra kolem 30 stupňů Celsia. Když jsme jeli asi 100 kilometrů po dálnici, guma se začala tavit a odlepovat po kusech. Najednou všude lítala guma, kola se začala zasekávat a tanky dělaly ohromný rachot. Museli jsme na tři dny zastavit. Další nevýhodou těchto pogumovaných pásů bylo, že na lehce zmrzlém povrchu tank klouzal jako tlustá kráva. Museli jsme kolem nich omotávat ostnaté dráty nebo cokoliv, co zvýšilo přilnavost. Později nám z Ameriky dodali i speciální bloky pásů s ostny. Celkem jich bylo pro každý tank čtrnáct. To ostatně dokládá jednu velmi pozitivní věc u amerických vozidel. Kdykoli Američané zjistili, že je na jejich tancích nevyhovujícího, velmi rychle zjednali nápravu a přišli s nějakým řešením."

http://www.radiodixie.cz/clanek/tanky-s ... -pametnika
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“