Polské prototypy tanků 1935 - 1939
Napsal: 22/5/2010, 14:20
Lehký tank 9TP
Další typy budou postupně následovat, dokonce i s nákresy.
Nástupcem tanku 7TP se měl stát 9TP. Byla to modernizovaná verze tanku 7TP. Vývoj byl zahájen v roce 1938. Měly za úkol zvýšení bojové spolehlivosti a hodnoty tanku.
Současně byly prováděn výzkum v :
Biurze Badań Technicznych Broni Pancernych
Biurze Studiów Państwowych Zakładów Inżynierii.
V prvním projektu
----Zvažováno nahrazení motoru Saurer typ BLD, novým ZI typ PZlnż. 725. Był to benzínový motor o výkonu 105 koní a váze 350 kg. Menší rozměry motoru umožnily zmenšení výšky korby nového tanku. Projektována byla změna polohy hřídele. Dosavadní rozložení, ve kterém hřídel probíhal přes střed bojového prostoru, značně ztěžovalo práci osádky. Uvažována také montáž jednoho ventilátoru místo dvou v 7TP, a dosavadní převodová skříň měla být nahrazená hliníkovou.
----Na pojezdovém ústrojí bylo projektováno zesílení pryžové vrstvy pojezdových kol, což mělo zvýšit jejich životnost.
----Na základě těchto změn bylo možné zesílit tloušťku pancéřových plátů bez vzrůstu hmotnosti tanku. Pro dosažení vyšší odolnosti proti probití byla plánována také změna sklonu některých pancířů.
Ve druhém projektu Nebylo plánováno tolik konstrukčních změn.
----Hlavní úsilí bylo položeno na vzrůst bojové hodnoty a eliminaci vad tanku 7TP. Konstruktéři nahradili původní motor novým ZS typ CT1 D, který byl vyráběný v Polsku. Tento byl lehčí.
----Použití svařované korby zmenšilo hmotnost o dalších 200 kg. Byl zvětšen sklon a tloušťka předního pancéře korby, a to na 40 mm.
---Jiné změny :
původní převodovka byla nahrazena hliníkovou,
zwolnicie hnacích kol dostaly otrzymały osłonę,
upraven přístup do motorového prostoru,
upraveno rozložení zatížení nosných vozíků pojezdového ústrojí.
zvětšena byla i šířka pásů na 320 mm, což značně zlepšilo jeho průchodivost.
I přes úspory hmotnosti vzrostla celková hmotnost na 10.600 kg.
Po posouzení těchto dvou projektů, Velitelství tankových vojsk rezignovalo na pokračování dalšího vývoje konstrukce druhého projektu. Z tohoto důvodu byly v jeho rámci prováděly nadále jen zkoušky s modelem 7TP, ve kterém byl zabudovaný motor Z S CT1 D. V jejich průběhu bylo zjištěno, že tank má značně horší jízdní vlastnosti. Aby se toto eliminovalo, byla zkonstruovaná nová převodová skříň.
V roce 1939 PZlnż. postavili dva prototypy tanku 9TP. Vykonané testy prokázaly, že tanky 9TP neměly vady, které vykazoval model 7TP s motorem ZS CT1 D. Velitelství tankových vojsk v srpnu 1939 zadalo výrobu na 100 tanků 9TP, které měly být dodány do 1.06.1940. Následné vypuknutí války přerušil práce na tomto typu.
Další typy budou postupně následovat, dokonce i s nákresy.
Nástupcem tanku 7TP se měl stát 9TP. Byla to modernizovaná verze tanku 7TP. Vývoj byl zahájen v roce 1938. Měly za úkol zvýšení bojové spolehlivosti a hodnoty tanku.
Současně byly prováděn výzkum v :
Biurze Badań Technicznych Broni Pancernych
Biurze Studiów Państwowych Zakładów Inżynierii.
V prvním projektu
----Zvažováno nahrazení motoru Saurer typ BLD, novým ZI typ PZlnż. 725. Był to benzínový motor o výkonu 105 koní a váze 350 kg. Menší rozměry motoru umožnily zmenšení výšky korby nového tanku. Projektována byla změna polohy hřídele. Dosavadní rozložení, ve kterém hřídel probíhal přes střed bojového prostoru, značně ztěžovalo práci osádky. Uvažována také montáž jednoho ventilátoru místo dvou v 7TP, a dosavadní převodová skříň měla být nahrazená hliníkovou.
----Na pojezdovém ústrojí bylo projektováno zesílení pryžové vrstvy pojezdových kol, což mělo zvýšit jejich životnost.
----Na základě těchto změn bylo možné zesílit tloušťku pancéřových plátů bez vzrůstu hmotnosti tanku. Pro dosažení vyšší odolnosti proti probití byla plánována také změna sklonu některých pancířů.
Ve druhém projektu Nebylo plánováno tolik konstrukčních změn.
----Hlavní úsilí bylo položeno na vzrůst bojové hodnoty a eliminaci vad tanku 7TP. Konstruktéři nahradili původní motor novým ZS typ CT1 D, který byl vyráběný v Polsku. Tento byl lehčí.
----Použití svařované korby zmenšilo hmotnost o dalších 200 kg. Byl zvětšen sklon a tloušťka předního pancéře korby, a to na 40 mm.
---Jiné změny :
původní převodovka byla nahrazena hliníkovou,
zwolnicie hnacích kol dostaly otrzymały osłonę,
upraven přístup do motorového prostoru,
upraveno rozložení zatížení nosných vozíků pojezdového ústrojí.
zvětšena byla i šířka pásů na 320 mm, což značně zlepšilo jeho průchodivost.
I přes úspory hmotnosti vzrostla celková hmotnost na 10.600 kg.
Po posouzení těchto dvou projektů, Velitelství tankových vojsk rezignovalo na pokračování dalšího vývoje konstrukce druhého projektu. Z tohoto důvodu byly v jeho rámci prováděly nadále jen zkoušky s modelem 7TP, ve kterém byl zabudovaný motor Z S CT1 D. V jejich průběhu bylo zjištěno, že tank má značně horší jízdní vlastnosti. Aby se toto eliminovalo, byla zkonstruovaná nová převodová skříň.
V roce 1939 PZlnż. postavili dva prototypy tanku 9TP. Vykonané testy prokázaly, že tanky 9TP neměly vady, které vykazoval model 7TP s motorem ZS CT1 D. Velitelství tankových vojsk v srpnu 1939 zadalo výrobu na 100 tanků 9TP, které měly být dodány do 1.06.1940. Následné vypuknutí války přerušil práce na tomto typu.