Některé projekty něm. bit.křižníků na rýsovacích prknech

Moderátor: jarl

Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Některé projekty něm. bit.křižníků na rýsovacích prknech

Příspěvek od kacermiroslav »

STUDIE NĚMECKÝCH BITEVNÍCH KŘIŽNÍKŮ
Německo
1914
WW1


Kdysi jsem tu na Palbě uveřejnil několik německých projektů bitevních křižníků, které nepřekročily rámec studie na rýsovacích prknech. Jelikož jsem dohledal další zdroj, z kterého se dají čerpat další studie, tak jsem si říkal, že o tom něco napíšu, doplním informace z úvodního článku a podělím se s vámi o ně. Samozřejmě informace je potřeba brát s rezervou a především si pak uvědomit, že kromě konstrukčních prací nemělo Německo více sil na to, aby některou z těchto studií mohlo zhmotnit. Ve finále to tak byla de facto jen ztráta času a plýtvání sil, které se dali využít třeba na konstrukce výkonnějších ponorek. Protože ponorková zbraň již za Velké války prokázala, že je účinným prostředkem a jako jediná dokáže Velkou Británií srazit na kolena. Nicméně je zajímavé sledovat, jakou cestou se mohla dále v německém císařství ubírat stavba bitevních křižníků, pokud by k tomu vůbec Německo v důsledku válečné situace dostalo příležitost.


GK 3021
První studie zřejmě vznikala pod dojmem informací o chystané stavbě britských lehkých bitevních křižníků třídy COURAGEOUS stavěných od jara roku 1915 do začátku roku 1917. Pokud pak budeme věřit razítku na výkresové dokumentaci, tak tento projekt pochází již z června roku 1914. Zřejmě i Němci usoudili, že potřebujou lehké bitevní křižníky s menším počtem velkých děl a s malým ponorem, které se lépe hodí k bojům na mělkém Severním a Baltském moři. Možná se uvažovalo i o průniku do Severního Atlantiku k narušování obchodních tras z USA, ale to je už jen má čistá spekulace. V každém případě vznikl tento projekt, který počítal s hlavní výzbrojí v podobě děl, která se vyráběla pro bitevní křižníky třídy MACKENSEN (zahájení stavby na počátku roku 1915). Ta měla být soustředěna do dvou dvoudělových věží zřejmě typu Drh LC/1914 ležících v ose lodi s Kruppovými děly 35 cm/45 (13.78") SK L/45 s jednou věží na přídi a zádi. Stranový odměr dělových věží byl +150 / -150 stupňů, elevace -8 / +16 stupňů. Po bitvě u Jutska byla vedena diskuse na změnu elevace děl z uvedených -8 / +16° na -5 / +20°. Tím by se výrazně zvýšil dostřel děl. V námořním provedení se jednalo o dělo o hmotnosti 73,5 tuny při délce hlavně 15,75 m. Děla vystřelovala APC projektily o hmotnosti 600 kg počáteční rychlostí 815 m/s na vzdálenost 20.000 metrů při maximální elevaci ve věžích 16°. Předpokládaná kadence palby byla 2,5 rány za minutu. Cyklus tedy trval necelých 25 sec. Pracovní tlak v komoře dosahoval hodnoty 3.150 kg/cm2 a předpokládaná životnost hlavně byla 250 výstřelů. O kvalitě Kruppových zbraní svědčí, že později jedno z dohotovených děl používané po zrušení stavby u polního dělostřelectva zaznamenalo 578 výstřelů, což výrazně překračovala předpokládanou životnost hlavně.

Sekundární výzbroj byla početná a poměrně zajímavě umístěna pro maximální efektivnost. Na úrovni hlavní velitelské věže stály na každém boku dvě děla ráže 150mm umístěná v kasematách s možností vést palbu směrem v ose lodi a na bok. Jednalo se o manuálně nabíjená děla 15 cm SK L/45. Náměr i odměr se prováděl ručně. Tato námořní od roku 1908 nesla prakticky všechna velká německá hladinová plavidla. Hmotnost děla byla 5,73 tuny při délce 6,71 m a vystřelovala projektily HE o hmotnosti 45,3 kg. Rychlost palby byla závislá na sehranosti obsluhy, protože nabíjení bylo prováděno manuálně. Za ideálních podmínek tak byla kadence 5-7 ran za minutu. Výmetná složka RPC/12 měla hmotnost 13,7 kg a udělila projektilu úsťovou rychlost 835 m/s. Další děla pak stála na hlavní palubě v samostatných krytých dělových věžích s velkou elevací. Tady si troufám odhadnout, že se zřejmě mohla využít i v boji proti vzdušným cílům, i když tato ráže na to díky nižší kadenci nebyla zrovna ideální. V roce 1914 byly ale konstruktéři asi jiného názoru. Jak jsem avizoval, tak rozmístění těchto děl ve věžích bylo zajímavé. Na úrovní předního komínu na každém boku stála jedna věž, ale další již byly umístěné v ose lodi. Jedna věž tak stála mezi komíny a zbylé tři mezi zadním komínem a zadní velitelskou věží. Celkem se tedy na palubě mělo nacházet deset děl ráže 150mm s tím, že boční salvu mohlo vést sedm děl.

Při rozměrech 240 x 27 x 8,5 metrů měla mít loď výtlak kolem 30.000 tun. Šestnáct kotlů na uhlí, stejný počet kotlů na naftu a čtyři turbíny pak měly zajistit rychlost 31 až 32 uzlů. Odvod spalin byl zajištěn dvojicí mohutných komínů. Nafta pak měla být uskladněná v palivových nádržích v prostoru mezi vnějším bokem a vnitřním prostorem. Ten byl od kotelen, strojoven a dalších prostor oddělen 60mm pancéřovou stěnou. Hlavní boční pancéřový pás o délce 150 metrů měl sílu 150mm a na obou koncích jej uzavíraly stejně silné přepážky. Tato pancéřová citadela chránila všechny důležité části lodi, jako kotelny, strojovnu a muniční sklady. Na boční pancéřový pás navazovala další vnitřní 30mm silná přepážka. Tento prostor pak do určité míry měly chránit i plně nacpané uhelné bunkry umístěné nad těmi s naftou. Horizontální ochranu tvořily dvě pancéřové paluby, vnější o síle 20mm a vnitřní 60mm silná. Hlavní velitelskou věž z vertikální strany chránilo 300mm ocele v nižších patrech to bylo zeslabeno na 200 až 150mm. Zadní pak chránilo 200mm. Dělostřelecké baterie z čelní strany chránilo320mm, šikmé stropní desky krylo 180mm a strop 110/120mm. Podlaha byla silná 200mm, barbety měly 250mm a směrem dolů se zeslabovaly na 120 a nakonec 90mm.
Obrázek


GK 3022
Rovněž tato studie pochází z léta 1914 a prakticky až na pár detailů v rozmístění výzbroje se shodovala s předchozím projektem. Ubylo několik děl ráže 150mm ve věžích tak, že v ose na zádi stály již jen dvě věže a další dvě byly na každém boku v prostoru mezi komíny. Ostatní děla stejné ráže konstruktéři umístili do kasemat. Dvě kasematy na přídi a jedna na zádi (na každém boku). Při stejných rozměrech měl být tento projekt již schopen rychlosti 33-34 uzlů, což znamenalo zvýšení počtu kotlů na 24 kusů na uhlí a 16 kombinovaných (uhlí/nafta), plus čtyři turbíny. Hmotnost výkonnější a početnější pohonné jednotky musel být někde vykompenzován, proto konstruktéři sáhli do pancéřové ochrany. Hlavní boční pancéřový pás byl zeslaben jen pouhých 100mm, protitorpédové přepážky rovněž zeslabily ze 60 na 50mm. Další úbytek pancéřování postihl hlavní baterie, jejichž čela nyní chránilo 200mm, šikmé stropní desky pak 150 a samotných strop 100-120mm. Podlaha byla rovněž zeslabená na 150mm a i barbety postihla zeštíhlovací kůra. Nyní je chránilo 200mm a směrem dolů 100 až 60mm. Dokonce i velitelským věžím konstruktéři ubraly ocel a to na 250mm a směrem dolů na 150mm, u zadní věže to pak bylo již jen 150mm.
Obrázek


GK 3521
V případě této studie z léta 1914 se konstruktéři již rozhodli zvýšit ráži hlavních děl na 380mm děla, která byla vyvinuta pro bitevní lodě třídy BADEN. Dispozičně studie vycházela z předchozích, takže na každém konci lodi stály v ose hlavní dělové věže a za nimi se nacházely velitelské (hlavní a zadní) věže s bojovými stěžni a dalšími palubními nástavbami. Charakteristický znak všech výše uvedených studií, dvou mohutných komínů, zůstal zachován. Střední dělostřelectvo pak bylo na palubě zastoupeno celkem dvanácti hlavněmi ráže 150mm. Jednalo se o stejná děla jako u předchozích studií, proto je zbytečné se o jejich parametrech dále rozepisovat. Část děl pak byla umístěná v kasematách a na úrovni přední a zadní hlavní baterie. Čtyři děla pak konstruktéři nechali umístit do samostatných věží s velkou elevací po dvou na každém boku v prostoru mezi druhým komínem a zadním bojovým stěžněm. Jejich umístění pak umožňovalo za optimálních podmínek vést palbu v ose lodi. Pro instalaci těžších děl hlavní baterie bylo potřeba rozšířit trup, čímž vzrostl i výtlak plavidla na 35.000 tun. Rozměry pak tato studie měla mít 240 x 29,5 x 9 metrů. Šestnáctka kotlů na uhlí doplněná o čtrnáct kotlů na naftu měla zajistit dostatečný výkon pohonné jednotky k rychlosti 31-32 uzlů.

Výše uvedená děla hlavní ráže pak byla umístěna ve dvoudělových věžích typu DRH LC/1913, která byla použitá již u bitevních lodí třídy BADEN stavěných od roku 1913/1914 i u podtřídy SACHSEN (někdy slučována s třídou BADEN), která se začala stavět v letech 1914/1915, ale nebyla nikdy dokončena. Stranový odměr věží byl +/-150°, rychlost otáčení věží 3° za sekundu. Hlavně děl třídy BADEN po dokončení měli elevaci -8/+16 stupňů s rychlostí zdvihu 5° za sekundu. Elevace u sesterské lodě Beyern byla zvýšená na 20 stupňů (dodatečně zřejmě i u Badenu), což předpokládám, by byla i hodnota použitá u později tohoto projektu. Ve věžích pak byla instalována nejtěžší Kruppova děla 38cm/45 (14,96“) SK L/45 ráže 380mm s jejichž vývojem se započalo v roce 1913. Hmotnost jednotlivého děla se pohybovala kolem 80 tun. Hlaveň byla dlouhá 17,1 metrů, přičemž vrtání bylo v délce 16,122 m. Drážkování - 100 drážek 3x6mm, objem komory 270 dm3, pracovní tlak 3.150 kg/cm2, životnost hlavně kolem 300 ran. K palbě se používali dva typy munice. Vysoce explozivní HE L/4,1 o hmotnosti 750 kg (1.653 lbs.) a stejně těžký protipancéřový APC L/3,1, plus výmetná složka o váze 277 kg (RPC/12). Nehledě na hmotnost tak už i jejich samotné rozměry jsou úctyhodné, APC měřil 118cm a HE dokonce 156cm. V obou případech byla počáteční rychlost střely 800 metrů za sekundu. Při elevaci 16 stupňů a s použitím AP projektilu byl dostřel 20.400 metrů, se zvýšením elevace na maximálních 20° vzrostl dostřel již na 23.200 metrů. A co průraznost? Na vzdálenost 10 kilometrů AP projektil probíjel pancíř silný 390mm, na 12.500 metrů stále slušných 350mm a na hranici téměř maximálního dostřelu 20.000 metrů ještě 265mm. To znamenalo, že i na maximální dostřel dokázal tento projektil probít pancíř prakticky všech tehdy existujících plavidel. Samozřejmě za předpokladu, že by takový pancíř měli na horizontálně chráněných místech (což samozřejmě nebylo), protože z této max. vzdálenosti projektil na cíl dopadal téměř kolmě. Co se kadence týče, tak ta byla 2,5 rány za minutu, což bylo více, než u britských lodí s 381mm děly, kde byla kadence 2 rány za minutu. Nicméně Britové používali o více jak 100 kg těžší projektil, takže tím trošku vyrovnávali menší kadenci. Bitevní lodě třídy BADEN nesly s sebou na palubě zásobu 90 nábojů pro každou hlaveň. Předpokládám, že i bitevní křižníky by na tom byly obdobně.

Oproti předchozím studím, doznala tato výrazně vylepšenou pancéřovou ochranu. Hlavní boční pancíř v délce 150mm měl na úrovni hladiny sílu 300mm a směrem nahoru se zeslaboval na 220 a 150mm, kde navazoval na horní pancéřovou palubu o tloušťce 20mm. O několik pater níže chránila útroby lodi další 30 až 60mm silná palubu. Podhladinová část byla chráněna bočním pancířem silným 50mm, kde se za ním nacházely sklady pohonných hmot a protitorpédové přepážky 60mm silné. Věže hlavních dělostřelectva z čelní strany krylo 320mm ocele, stropy 110-120mm a podlahy 200mm. Barbeta o síle 300mm sahala několik pater do vnitřku lodi, kde se postupně zeslabovala na 120 a nakonec na 90mm. Rovněž velitelská věž byla kvalitně chráněna 300mm a 200mm pancířem. Zadní pak měla pasivní ochranu zeslabenou na 200mm. Pancéřová citadela byla na koncích na úrovní hlavní těžkého dělostřelectva uzavřená deskami o síle 150mm.
Obrázek


ZÁVĚR
Na těchto několika studiích pocházejících z období těsně před vypuknutím Velké války jsem chtěl ukázat, že i Němci si pohrávali s myšlenkou vrátit se k dvouvěžovému uspořádání velkých hladinových lodí, jaký známe z dob před stavbou revolučního Dreadnoughtu. Co je k tomu přesně vedlo bohužel nevím, protože jen na základě výkresů, z kterých jsem především čerpal, se můžu o pozadí jejich vzniku pouze dohadovat. Ale myslím si, že nebudu tak daleko od pravdy, když budu toho názoru, že se Němci, stejně jako Britové snažili postavit jednotky, které by byly dostatečně rychlé na honbu za pancéřovými křižníky, dostatečně silně vyzbrojené, aby deklasovaly většinu starších řadových bitevních lodí a především pak mohly operovat na mělkém Baltském a Severním moři. Jejich stavba by pak díky redukci výzbroje mohla být cenově přijatelnější, než například skutečně realizované (i když nedokončené) projekty tříd MACKENSEN a YORCK s dvojnásobnou výzbrojí. Možná Němcům i šlo o stavbu lodí, které by mohly provádět rychlé přepady britského pobřeží a lákat před hlavně děl hlavních sil britské jednotky ženoucí se ztrestat jejich opovážlivost. Nakolik by tato koncepce byla úspěšná nám, ale vypovídá stavba britských lodí typu COURAGEOUS. Počet děl byl totiž shledán jako nedostatečný pro vedení efektivní palby a především pak pancéřová ochrana byla velice slabá a nedokázala lodě ochránit ani před středním dělostřelectvem. V tom ale byla německá konstrukční škola dál, protože u většiny projektů počítala s loděmi poměrně kvalitně chráněnými. Nicméně ale asi se stejně shodneme na tom, že to byla slepá ulička vývoje a stavba bitevních křižníků alespoň s osmi děly hlavní ráže měla větší smysl i při vyšších nákladech, než tyto projekty.


Zdroje:
http://www.wikipedia.org
http://www.palba.cz
http://www.dreadnoughtproject.org/plans ... enentwurf/


PS: Další projekty pro vás připravím v dalším článku
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Některé projekty něm. bit.křižníků na rýsovacích prknech

Příspěvek od kacermiroslav »

STUDIE NĚMECKÝCH BITEVNÍCH KŘIŽNÍKŮ
Německo
1914
WW1



GK 4531
Všechny předchozí studie měly jeden shodný rys a to hlavní výzbroj soustředěnou do dvou hlavních dělových věží. Admiralitě a konstruktérům bylo asi záhy jasno, že tato koncepce nemá dostatečnou palebnou sílu na to, aby dokázala bojovat samostatně proti dreadnoughtům, pokud by k tomu byla donucená. Ostatně za tento přehmat Britové zaplatily docela vysokou cenu stavbou tří bitevních křižníků s děly ráže 381 a 457mm (COURAGEOUS a FURIOUS), které se prakticky k bojové činnosti, pro kterou byly navržené, nehodily. Pro Brity bylo štěstí, že dvacátá léta doznala velký rozmach námořních leteckých sil a trupy těchto lehkých bitevních křižníků se ideálně hodily na přestavbu na letadlové lodě. Němci tuto slepou uličku zřejmě pochopili brzy, a proto ještě v létě roku 1914 představili další, vylepšené studie. Tato pak zřejmě vycházela GK 4021, kterou jsem uvedl v prvním úvodním článku toho vlákna. Bohužel nějak nechápu jak je možné, že GK 4021 pochází z roku 1917, zatímco vylepšená podoba má na studií razítko z léta 1914. Zřejmě tu je třeba rozlišovat studií a další projektovou dokumentací, která dále studií rozvíjela. Jestli tomu tedy dobře rozumím.

V tomto případě konstruktéři vsadili na zvýšení počtu děl na celkových šest hlavní ve třech věžích a dále pak i na zvýšení ráže. Ta měla být 420mm s děly o délce 45 násobku ráže. Tato zbraň nebyla v Kruppových závodech k dispozici a proto by se případný vývoj a stavba neúměrně prodloužila. Nicméně rýsovací prkno, stejně jako papír snese vše a proto si konstruktéři mohli popustit uzdu fantazie stejně jako v případě druhoválečných studií typů H-39 až H-44, které jsou zde na Palbě také na příslušném místě uveřejněné. Zajímavé je pak rozmístění této hlavní výzbroje. Zatímco britské bitevní křižníky RENOWN měly první dvě věže v super pozici na přídi, tak Němci je měli na zádi. Zřejmě tato německá koncepce odpovídá myšlence použití lodí. Tedy alespoň já se domnívám, že jejich primárním úkolem mělo být provádění rychlých palebných přepadů britského západního pobřeží a lákat za sebou lodě protivníka před děla hlavních německých sil. Proto jen jedna věž v ose přes příď ale dvě přes záď. Těžká ráže pak měla vyrovnat početní protivníkovou převahu a doposud i panující britskou převahu v ráži. Přeci jenom Němci v předválečné době razili teorií, že jejich Kruppová děla jsou kvalitnější, než děla protivníků a proto je možné je ponechat v menší ráži. Takže zatímco Britové stavěli lodě s děly ráže 343 a 381mm, tak ve stejné době Němci teprve přecházeli na ráži 305 až 350mm.

Výsledný projekt GK 4531 pak počítal s trupem o rozměrech 240 x 33,5 x 10 metrů s výtlakem kolem 45.000 tun. Čtyři turbíny, šestnáct kotlů na uhlí a stejný počte kotlů na naftu mělo zajistit lodi rychlost 30,5 – 31 uzlů. Sekundární výzbroj se skládala z 12 děl ráže 150mm (L/45) z části umístěných v kasematách na úrovni hlavní velitelské věže a zadní dělové věže. Z části pak ve věžích s velkou elevací. Které stály v páru na každém boku u dělové věže „B“. Ty opět stály mimo osu tak, aby obě mohly vést palbu směrem přes záď. Na pancéřovou ochranu kladli Němci téměř vždy vysoký důraz a ani v tomto případě tomu nebylo jinak. Boční pancéřový pás o délce kolem 170m, byl na vodorysce chráněn 350mm pancířem, který se směrem nahoru zeslaboval na 250mm a směrem dolů na 170mm. Na koncích byla pancéřová citadela uzavřená 170mm přepážkami. Obdobně silný pancíř, tedy o síle 170mm, se dále táhl nahoru na úroveň hlavní paluby o síle 20mm. Podhladinová část byla proti torpédům chráněná 30mm deskami a za prázdným vnitřním prostorem, který měl za úkol absorbovat výbuch torpéd, se nacházely tanky pro naftu. Ty pak od vnitřních prostor oddělovala 70mm přepážka. Hlavní paluba měla za úkol iniciovat projektily k výbuchu a tak v útrobách lodi byla druhá pancéřová paluba silná 60mm. Dělostřelecké baterie krylo z čela 350mm, šikmé stropní desky 250mm a strop 150-170mm. Podlahy měly tloušťku 250mm. Barbeta v horních patrech měla sílu 350mm a níže se zeslabovala na 250, 150 a 100mm. Velitelskou věž chránilo 250 až 350mm ocele, zadní pak měla pancíř silný 250mm.
Obrázek


GK 4532
Tato studie za základ použila stejný trup a výzbroj jako předchozí, ale lišila se rozmístěním jak hlavních, tak i sekundárních děl. Hlavní dělostřelectvo zůstalo ve stejné konfiguraci, ale lišilo se rozmístění zadních věží. Zatímco u studie GK 4531 byla mezi věží „B“ a „C“ široká mezera, v které v podpalubí byla umístěná strojovna, tak u této studie byly věže blízko u sebe. Střední dělostřelectvo bylo pět kombinací těch, které byly v kasematách a těch, které stály ve věžích s velkou elevací. Děla ve věžích pak stála přímo v ose lodi. První se nacházela v prostoru mezi komíny, zbylé tři mezi zadním komínem a zadním bojovým stěžněm. Pancéřová ochrana, pohonná jednotka, rychlost a rozměry odpovídají předchozí studií.
Obrázek


GK 4931a
Tak v tomhle případě bohužel z výkresu nic konkrétního nevyčtu a ani při hledání na netu se mi nepodařilo nic k této studií dohledat. Třeba bude někdo z čitatelů úspěšnější a doplní tuto studií o detaily. Podle všeho se jedná jen o určitou modifikaci studie GK 4531 se stejnou hlavní i sekundární výzbrojí. Zřejmě byl rozdíl pouze v rozložení pancéřové ochrany případně v pohonné jednotce.
Obrázek


GK 4941
Zde se již konstruktéři po řadě experimentů vrátili k osvědčené konstrukci typu dreadnought a hlavní výzbroj tak již byla složená z osmi děl hlavní ráže 420mm s děly o délce 45 násobku ráže. Rozmístění bylo klasické s dvojicí věží na přídi a zádi. Zadní věže pak měly mezi sebou širokou mezeru, kde se nacházela strojovna. Střední dělostřelectvo bylo již tradičně zastoupeno osmi děly ráže 150mm umístěnými v kasematách na přídi a zádi a další čtveřicí na hlavní palubě v protiletadlovém provedení. Přidání jedné věže znamenalo nárůst délky, která stoupla na 265m, šířka 25,5 a ponor 9 metrů. Výtlak by pak stoupl na 49.000 tun. Svými rozměry a výtlak by pak tato studie překonávala tolik profláknutou druhoválečnou třídu BISMARCK. Vnější vzhled mi hodně připomíná později stavěnou třídu bitevních křižníků YORCK. Tato by ji ale svou výzbrojí i v dalších parametrech překonávala. Pohonnou jednotku tvořila čtveřice turbín, šestnácti uhelných a dvanácti naftových kotlů. Předpokládaná maximální rychlost se měla pohybovat kolem 29-30 uzlů. Pancéřová ochrana odpovídala studií GK 4541, která je uveřejněná v úvodním článku.
Obrázek


GK 5041
Poslední studie z léta roku 1914 rovněž dospěla do stádia výzbroje v podobě osmi děl ráže 420mm ve čtyřech věžích. De facto je tato studie shodná se studií 4941, se kterou sdílí počet a rozmístění hlavní i střední výzbroje, pancéřovou ochranu i složení pohonné jednotky. Jediným rozdílem, který jsem tak zaznamenal je dvou komínové uspořádání, které trošku pozměnilo rozměry a výtlak. Studie tak počítala s rozměry 270 x 33,5 x 9 m a výtlakem kolem 50.000 tun.
Obrázek

ZÁVĚR
V předchozím vstupu jsme měli k dispozici studie s maximálním počtem čtyř hlavní velké ráže a řekli jsme si, že tento počet na účinnou boční salvu byl prostě nedostačující, na což Britové při provozu svých lehkých bitevních křižníků sami přišli. Další studie tento handicap odstraňují přidáním jedné až dvou dělových věží, takže boční salva stoupla na šest až osm děl hlavní ráže. Řada studií pak připomínala svým vnějším vzhledem a vnitřním uspořádáním stavěné bitevní křižníky MACKENSEN a YORCK. Co si ale říkám je, že se Němci vůbec zaobírali studiemi s tak těžkou výzbrojí, když v té době neměli k dispozici děla ráže 420mm a ani výhledově by tato děla nebyla zadaná do výroby. Podle mě kdyby se raději drželi provedení s děly ráže 380mm, bylo by to lepší. Zřejmě i z tohoto důvodu se nakonec třída YORCK začala stavět s těmito osvědčenými děly, aby se ušetřil čas, který by jinak byl potřeba na vývoj nových děl. Také finanční a materiální aspekt asi nebyl zanedbatelný. Vždyť prakticky všechny tyto studie počítaly s loděmi o délce 240 až 270 metrů, zatímco YORCK měl mít délku necelých 228 metrů. Ovšem v jeho případě byla maximální rychlost nižší, než s kterou se počítalo v těchto studiích. Zřejmě tedy konstruktérům nešlo o nic jiného, než o studie, které měly ukázat, jak velké a nákladné lodě by to musely být, pokud by se u nich počítalo s takto těžkou výzbrojí. Otázkou i je, jestli vůbec Němci v období císařství disponovali tak velkými suchými doky k jejich stavbě.


Zdroje:
http://www.dreadnoughtproject.org/plans ... enentwurf/
http://www.warshipsww2.eu
http://www.wikipedia.org
http://www.palba.cz
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo Německa“