Některé projekty něm. bit.křižníků na rýsovacích prknech
Napsal: 3/6/2010, 22:10
Některé projekty německých bitevních křižníků na rýsovacích prknech
WW1

projekt MACKENSEN (výzbroj 8x350 mm)

projekt YORCK (výzbroj 8x381 mm)
WW1
projekt MACKENSEN (výzbroj 8x350 mm)
projekt YORCK (výzbroj 8x381 mm)
Přestože se Německý průmysl a lidský potencionál koncem První světové války pohyboval na hranici kolapsu, nebránilo to konstruktérům v návrzích nových, rychlejších, lépe pancéřovaných a hlavně pak silněji vyzbrojených lodí. Od roku 1915 stavěna třída bitevních křižníků MACKENSEN (čtyři jednotky) s hlavní výzbrojí 8 děl ráže 350 mm pouze snižovala britský náskok v tomto typu plavidel. Britové v té době již začali projektovat plavidla třídy HOOD, která měla mít rychlost přesahující 30 uzlů a to přestože na palubě nesla děla ráže 381 mm. Dokončena byla nakonec jediná jednotka HMS HOOD (potopen 1941 německým BISMARCKEM). Němci také stavěli a dokonce v roce 1916 dokončili dvě bitevní lodě s děly ráže 381 mm (třída BAYERN) a na dalších dvou velice podobných plavidlech třídy SACHSEN pracovalo (nebyly nikdy dokončeny i když k tomu mnoho nescházelo). Ty ale měly být spíše odpovědí na britské bitevní lodě „superdreadnoughty“ tříd QUEEN ELIZABETH (pět jednotek) a REVENGE (pět jednotek) s děly ráže 381 mm.
Určitou protiváhou britským bitevním lodím a především bitevním křižníkům s děly ráže 343 mm (třída LION, TIGER), 381 mm (třída RENOW, HOOD) tak ve skutečnosti výzbrojí a rychlostí byla jen již zmiňovaná třída MACKENSEN. Ta se ale jen rovnala již před válkou dokončené nebo dokončované třídě LION a TIGER se 343 mm děly. Pancéřování německých protějšků pak byla tradičně vyšší kvality na úkor o něco menší rychlosti. Tato teorie se ukázala v praxi v bitvě u Jutska (1916), kdy pomalejší a slaběji vyzbrojené německé bitevní křižníky potopily tři britské protějšky.
Aby Němci dokázali držet krok s nepřítelem, navrhli a koncem roku 1915 zahájili stavbu bitevních křižníků s názvem ERSATZ YORCK (náhrada za York, třída pancéřových křižníků potopených v prvním roce války). Tyto bitevní křižníky již měli mít hlavní výzbroj v podobě 8 děl ráže 381 mm (někdy uváděno 380 mm) a rychlostí 27,5 uzlů. Rychlost byla opět vykoupena lépe promyšleným a silnějším pancéřováním, což by lodím mělo zajistit větší schopnost přežití v bojových podmínkách, jak se ukázalo v bitvě u JUTSKA (1916). Třída ERSATZ YORCK měla mít celkem tři plavidla se jmény potopených pancéřových křižníků YORCK, SCHARNHORST a GNEISENAU. Poslední dva jmenované křižníky byly potopeny i s jejich velitelem hrabětem von Spee v prosinci 1914 v bitvě u Falkland.
Přestože vojenská ani výrobní situace nebyla v Německu v polovině války nijak růžová, pracovalo se na nových projektech i nadále. V roce 1917 tak vznikl například projekt GK 4021.
Projekt GK 4021
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V srpnu 1917 byl předložen návrh na bitevní křižník o standardním výtlaku 42.000 tun. Mělo se jednat o plavidlo o délce 242,1 m, šířce 34,5 m a ponoru 9,7 m. Hlavní výzbroj byla soustředěna do dvou dělových věží ležících v ose lodi na přídi a zádi. Jednalo se o dvoudělové věže a každá z nich měla nést dvě děla úctyhodné ráže 420 mm o délce 45 násobku ráže (kalibrů). Odhaduji, že jeden projektil mohl mít hmotnost kolem 1.000 kg (alespoň pro druhoválečnou třídu "H" měl projektil stejné ráže mít hmotnost 1.030 kg). Sekundární výzbroj byla tradiční v podobě 150 mm děl. Celkem jich měla loď nést 12 kusů umístěných v kasematách pod hlavní palubou. Lehké zbraně pak mělo představovat 8 děl buď ráže 88 nebo 105 mm. Tato děla byla primárně určena proti leteckým cílům. Dělovou výzbroj doplňovali 3 podhladinové torpédomety ráže 533 mm. Pancéřování bylo tradičně na německé poměry silné a i v případě bitevních křižníků. Tento projekt počítal s hlavním bočním pancéřem o síle 279 mm. Stejný pancéř měly nést i dělové věže. Pancéřová palubu měla sílu 51 mm a velitelskou věž kryl až 348 mm silný pancéř. Pohonná jednotka měla být tvořena 4 turbínami (asi 16 kotlů na uhlí a dalších 16 kotlů na naftu) a její výkon měl být 140.000 koňských sil. Výkon se přenášel na 4 lodní vrtule. Projektovaná rychlost byla 32 uzlů (59,27 km/h). Dojezd při 30 uzlové rychlosti měl být 2.700 námořních mil (cca 5.000 km), při ekonomické 15 uzlové rychlosti úctyhodných 8.000 nm (cca 14.800 km). Design lodi vycházel z třídy DERFFLINGER, MACKENSEN a ERSATZ YORCK. Přední dělová věž byla na zvýšené přídi, hlavní paluba se pak táhla od velitelského můstku až k zádi. Děla střední ráže v kasematech stála poblíž děl hlavní ráže, tedy v blízkosti jejich palebných sektorů. Je otázkou jak by obsluha snášela souběžnou palbou s děly hlavní ráže. Také výška nad hladinou nebyla příliš dostačující, což byl ale handicap většiny konstrukcí této doby. Odvod spalin byl odváděn dvěma mohutnými komíny. Příď i záď pak byla opatřena bojovými stěžni. Diskutabilní se jeví otázka hlavní ráže, která v počtu pouhých čtyř děl se dostávala do stejných problémů jako bitevní lodě z přelomu 19.-20.století před Dreadnoughtem. Počet děl se tak jeví jako nedostatečný pro vedení účinné palby, při jistě malé kadenci, která by taková obrovská děla umožňovala. Celý projekt byl ukončen s ukončením války v listopadu 1918.
Projekt GK 4541
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Další projekt byl představen v březnu 1918, kdy Německá pozemní armáda po donucení bolševického Ruska k uzavření míru mohla podniknout po přesunu svých jednotek z východní fronty masivní útok na západ. Německá vojska se tak brzy zase ocitla na dohled Paříže a vidina pouze námořního nepřítele, poté co by padla Franci, zase začínala mít konkrétné obrysy. V tomto případě se konstruktéři přímo nechali inspirovat bitevním křižníkem ERSATZ YORCK. Měla to tak být pouze jeho zvětšenina s výtlakem 45.000 t (standardní výtlak) při délce 258,2 m, šířce 36 m a ponoru 10 m. Tentokráte se již mělo jednat o plavidlo s hlavní výzbrojí 8 děl ráže 420 mm L45 s děly soustředěnými do čtyř dvoudělových věží rozmístěných standardně, tedy stupňovitě, dvě na přídi a dvě na zádi. Zadní věže pak byly od sebe značně vzdáleny což umožňovalo mezi barbety a muniční výtahy umístit strojovnu. Kotelna pak ležela mezi druhou a třetí věží uprostřed lodi. Spaliny z kotlů odváděla jeden mohutný komín. Sekundární výzbroj pak doplňovalo 8 děl ráže 150 mm SK-L/45 a další čtyři děla stejné ráže 150 mm L/45. Proti lehkých cílům zřejmě i včetně leteckých mělo být použito 8 děl ráže 88 nebo 105 mm. Torpédová výzbroj byla redukovaná pouze na jeden torpédomet ráže 533 mm. Pancéřování bylo rozloženo stejně jako v případě projektu GK 4021, tedy s bočním pancéřem o síle 279 mm, stejný pancéř měly nést i dělové věže. Pancéřová palubu měla sílu 51 mm a velitelskou věž kryl až 348 mm silný pancéř. Pohonná jednotka byla složena ze 16 kotlů na uhlí, dalších 16 kotlů na naftu a čtyř turbín. Celkový výkon měl být 140.000 koňských sil přenášených na čtyři lodní vrtule. Maximální rychlost byla projektovaná na 30,5 uzlů (56,49 km/h). Vezená měla být zásoba 3.000 tun uhlí a 2.000 tun nafty. Projekt GK 4521 byl logickým pokračovatelem třídy MACKENSEN a ERSATZ YORCK.
Projekt GK 4542
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Projekt GK 4542 představený v únoru 1918 pouze jiným způsobem oproti GK 4541 řešil rozmístění kotelen a strojovny. V tomto případě byla hlavní výzbroj opět soustředěná do čtyř dvoudělových věží ráže 420 mm L/45, ale věže již stály blízko sebe. Kotelna a strojovna tak stáli v lodním trupu za sebou bez přerušení dělovou věží „C“. Ve všech ostatních parametrech se GK 4542 shoduje s GK 4541. Rozdíl byl pouze v rychlosti, která poklesla na 30 uzlů.
Projekt GK 5031
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Honda za rychlosti donutila konstruktéry v květnu 1918 předložit projekt na loď o standardním výtlaku 50.000 tun. V jejím případě měla být jedna dělová věž hlavní ráže odstraněna (na přídi). Výsledná výzbroj tak byla soustředěna pouze do tří dvoudělových věží ráže 420 mm L45. Zadní stupňovitě umístěné věže opět opakovali stejný způsob řešení uložení strojovny mezi věže „C“ a „D“, v tomto případě po redukci věží „B“ a „C“. Tím se mimo jiné zvýšila odolnost v případě zásahu věže. Druhá jinak blíže umístěná věž bývala standardně v ohrožení a výbuch munice obou věží by jinak mohl být pro loď osudnou, jak opět ukazovali zkušenosti z Jutska (1916). Pro dosažení konstrukční rychlosti 32 uzlů bylo potřeba trup lodi opět prodloužit, aby se do něho vešla pohonná jednotka s výkonem 220.000 koňských sil. Opět se mělo jednat o 16 kotlů na uhlí, stejný počet kotlů na naftu a čtyři turbíny přenášející výkon na čtyři lodní vrtule. Délka lodi tak vzrostla na 290,3 m, šířka 36 m a ponor 8,8 metrů. Ostatní parametry jako sekundární výzbroj a pancéřování odpovídali předchozím výše uvedeným projektům. Pouze se uvažuje o absenci torpédové výzbroje.
ZÁVĚR
Asi netřeba komentovat, že žádný z těchto projektů nepřesáhl stádium konstrukce a zůstali všechny pouze na rýsovacích prknech. Německo již koncem války nemělo dostatek sil ani na stavbu již rozestavěných jednotek bitevních lodí třídy SACHSEN a bitevních křižníků třídy MACKENSEN a ERSATZ YORCK, natož aby zahajovalo stavbu dalších lodí. Nehledě na nespočetný zástup dělníků v loděnicích, který by k tomu byl potřeba a kteří mezitím bojovali a umírali zákopech. Nicméně studie a výsledky ze stavěných a nedokončených lodí včetně ani nezahájených projektů se hodili Německu v polovině třicátých let, kdy se tyto projekty oprášili, modernizovali a nové postupy, technologie, zkušenosti a trendy a zhmotnili se v podobě lodí Třetí říše tříd SCHARNHORST a BISMARCK. To už je ale jiná kapitola.
PS: Samozřejmostí je, že podobné nikdy nerealizované projekty měla každá z námořních velmocí. Všem pak po ukončení bojů WW1 vzala za konec odzbrojovací konference ve Washingtonu.
Zdroje:
http://www.bobhenneman.info/germanyhome.htm
http://www.warshipsww2.eu
http://www.navweaps.com
http://www.wikipedia.org