Válka na moři a mezinárodní právo

západ, východ, balkán, itálie, jiné

Moderátoři: Pátrač, Tkuh, kacermiroslav

950
praporčík
praporčík
Příspěvky: 318
Registrován: 3/6/2010, 18:43
Bydliště: Kolín

Válka na moři a mezinárodní právo

Příspěvek od 950 »

Válka na moři a mezinárodní právo

• Válečné lodě i lodě obchodní či pasažérské směly klamat a kamuflovat svou skutečnou totožnost např. plavbou pod cizí vlajkou, přebarvováním lodi během plavby a také výrobou různých atrap nástaveb či dalších komínů z lepenky, dýh a překližky. Avšak takto maskovaná válečná loď (včetně pomocných křížníků) musela před zahájením palby na nepřátelské plavidlo cizí vlajku stáhnout a vyvěsit vlastní válečnou vlajku. Zahájení palby pod cizí vlajkou bylo považováno za pirátský čin a velitel takové lodi se stával válečným zločincem.

• Během řádně vyhlášeného válečného stavu bylo možné bez varování útočit na všechny nepřátelské válečné lodě, tj. na ozbrojené lodě plující pod nepřátelskou vlajkou nebo v noci a za mlhy na všechny lodě, které nebyly řádně osvětleny (O osvětlení lodí se rovněž zmíním v dodatku na koci).. Na neozbrojené nepřátelské lodě ve a za dobré viditelnosti bylo možno bez varování útočit, pokud pluly v konvoji v doprovodu alespoň jediné, byť třeba malé válečné lodi.

• Na neozbrojené nepřátelské lodě (nákladní, cisternové, chladírenské, uhelné, pasažérské a rybářské) bylo možno zaútočit, ale s varováním! V praxi to znamenalo dát takové lodi světelný a vlajkový signál: „Neprodleně zastavte loď! (signální vlajka K) a další: „Vypněte svou radiostanici!“ Pokus o únik, neuposlechnutí rádiového ticha či případnou střelbou z nějaké dosud zamaskované zbraně se posádka takového plavidla vystavovala riziku palby a potopení. Pokud velitel takové lodi ale uposlechl pokynů, dostal zpravidla časové ultimatum ke spuštění záchranných člunů a opuštění lodi posádkou. Opuštěná loď pak mohla být buď obsazena nejnutnější posádkou z válečného plavidla nebo potopeno. To se dělo třemi způsoby. Buďto rozmístěním náloží v podpalubí zajaté lodi, torpédováním nebo lodní dělostřelbou. Pokud loď vezla vzácný kontraband, mohla být novou nalodivší se posádkou navedena do nejbližšího přístavu země, jejíž válečné námořnictvo se lodi zmocnilo.
Nepřátelští námořníci mohli být buď vyloveni a vzati do zajetí nebo pokud jejich loď zajala a potopila torpédovka či ponorka, tedy plavidlo malé na něž by se zajatci nevešli, bylo povinností vítězů ošetřiti raněné, trosečníkům předat potraviny a pitnou vodu, ukázat jim směr k nejbližší pevnině či ostrovu a buďto je ponechat tak nebo je na laně v záchranných člunech odvléci k tomuto pobřeží. Střelba po záchranných člunech i ve vodě plovoucích trosečnících byla považována za zvláště nelidský válečný zločin!

• Na ozbrojené obchodní plavidlo se pohlíželo jako na pomocný křížník a jako s takovým s ním mohlo býti jednáno.

• Palba na vzdávající se loď se staženou válečnou vlajkou a vyvěšenou vlajkou bílou – kapitulační byla rovněž závažným válečným zločinem! Pokud by však i po vyvěšení bílé vlajky bylo z takové lodi stříleno, bylo to považováno za podlý úskok a taková loď směla býti bez milosti rozstřílena. Mrví a ranění na její palubě padli na vrub veliteli lodi, který se takové podlosti dopustil nebo ji třeba jen strpěl!

• Při ignoraci a zjevnému neuposlechnutí výzvy: „Neprodleně zastavte loď!“ mohl následovat důraznější varovný pokyn ve formě tzv. vyzývací rány z děla cca 100 yardů před příď prchající lodě. Vyzývací rána byla rovněž výzvou k identifikování se.

• Do neutrálního přístavu směly vplouvat válečné lodě i států zapojených do války a to z obou znepřátelených stran, avšak na rozdíl od lodí obchodních, pasažérských a nemocničních), které se předem podrobily inspekci a tudíž pak mohly v azylu neutrálního přístavu i výsostných vod neutrálního státu po neomezeně dlouhou (nebo předem deklarovanou) dobu, válečným lodím příslušelo jen 24 hodin lhůty během níž mohli ošetřit nebo vylodit raněné, vylodit zajaté civilisty (námořníky i pasažéry) a také provádět nejnutnější opravy. Překročení 24 hodinové lhůty znamenalo automatickou internaci válečné lodě i její posádky až do skončení války a to na náklady státu k němuž loď i posádka náleželi.Válečné lodě si mohly v neutrálním přístavu nákupem doplnit pitnou vodu, zásoby potravin a léčiva. Uhlí či mazut, oleje a součástky jim však poskytnuty být nesměly. Nebylo ale zakázáno, když si válečná loď v neutrálním přístavu doplnila např. uhlí z vlastní uhelné lodi, která tam na ni třeba již čekala.

• V neutrálních výsostných vodách ani v neutrálním přístavu nesměla být vyvíjena žádná bojová činnost proti plavidlům znepřátelených států, protože tím by byla porušována neutralita hostitelské země. Trestem pak mohla být internace nebo vypovězení z neutrálního přístavu a zákaz vplouvání dalších plavidel provinivšího se státu do vod a přístavů oné postižené neutrální země.

• Potopení nepřátelské lodi ve vodách státu válku nevedoucího provedené bez varování bylo považováno za válečný zločin! Bylo-li provedeno s předchozím varováním dle standardních postupů, šlo o přečin proti mezinárodnímu právu a narušení suverenity státu válku nevedoucího v jehož výsostných vodách k tomu došlo. Pak už záleželo na reakci vlády onoho neutrálního státu. Mohla třeba i vstoupit do války atp.

• Kterýkoliv válku nevedoucí stát měl však nepopiratelné právo vyhlásit své přístavy i výsostné vody za zcela uzavřené pro plavidla všech válku nevedoucích států. Takové rozhodnutí však muselo být oznámeno alespoň 24 hodin předen diplomatickou cestou každému válku vedoucímu státu. Nerespektování a porušení tohoto zákazu vplouvání mohlo znamenat internaci do konce války

• Za nemocniční loď byla považována jen taková loď (vesměs šlo o přestavěnou pasažérskou loď), která musela být celá natřena na bílo, na bocích trupu měla natřeny velké červené kříže, vlajkami s těmito kříži byla opatřena i na stožárech a na její palubě se nenacházely žádné zbraně (vyjma osobních zbraní důstojníků).

• Nemocniční loď byla plovoucí nemocnicí, určenou k operování a ošetřování raněných a k léčbě nemocných. Tato loď musela být v noci řádně osvětlena a mimo raněných, nemocných, lékařského a zdravotnického personálu a mimo posádku nutnou k plavbě lodi se nesměl nacházet žádný zajatec (vyjma raněných a ošetřovaných zajatců), žádní zdraví vojáci a žádný válečný kontraband. Potopení řádně označené válečné lodi bylo považováno za ohavnost a válečný zločin!!!

• Námořní blokáda musela být veřejně oficiálně vyhlášena k určitému datu a hodině, alespoň však 48 hodin před jejím započetím, aby lodě válku nevedoucích států měly možnost včas opustit přístavy ohrožené blokádou.. Bylo rovněž povinností státu, který se chystal blokádu uskutečnit, aby o chytané blokádě včas diplomatickou cestou informoval vyslanectví států válku nevedoucích z oblasti, tj. států, které měly pobřeží ve stejném moři a dále těch států, které udržovaly s blokovanou zemí čilé obchodní paroplavební kontakty a osobní linky. Informovány musely být rovněž světové mocnosti (za ty se považovaly Francie, Velká Británie, Německo, Rakousko-Uhersko, Rusko, USA, Japonsko, Itálie). Blokáda znamenala např. zaminování plavebních drah, střežení nepřátelských přístavů hladinovými plavidly a ponorkami a také letecké hlídkování. Každé plavidlo, ať už nepřátelské či neutrální se vystavovalo útoku a potopení, pokud by se vyskytovalo v zakázané zóně, popř. zabavení nákladu, jednalo-li by se o válečný kontraband.


Co se považovalo za válečný kontraband?
Zbraně, munice, výbušniny, chemikálie k výrobě výbušnin, uhlí, ropa, ropné výrobky, kovové ingoty, kovové rudy, kovaný a válcovaný materiál, automobily, koně, živý dobytek, zmražené maso, obilí, obráběcí stroje a řada dalších výrobků a surovin, které by mohly podpořit válečné úsilí nepřátelského státu.

Pokud padl námořník do nepřátelského zajetí:
Požíval stejná práva a byl zavázán stejnými povinnostmi jako voják pozemního vojska.
Svým věznitelům byl oprávněn sdělit pouze své jméno, příjmení, šlechtický titul s predikátem, hodnost, své osobní číslo (kvůli mezinárodnímu Červenému kříži), oznámit námořnictvo k němuž příslušel, jméno lodi na níž sloužil naposledy (pokud byla potopena nebo zajata).
To, zda prozradil i svou národnost, náboženské vyznání, bydliště, rodinný stav, datum svého narození, počet dětí atp., to již záleželo čistě na něm. Nic dalšího ale už sdělovat nepříteli nesměl, protože by to zavánělo vyzrazením vojenského tajemství.

A k onomu zmíněnému osvětlení lodí:
Každé plavidlo, bez ohledu na jeho druh, typ i národnost muselo mít od soumraku do rozednění a rovněž v mlze či za hodně snížené viditelnosti výstražné poziční osvětlení. Větší lodi s parním nebo motorovým pohonem měly osvětlení elektrické, zatímco plachetnice používaly lampy petrolejové. Oč šlo? Šlo o povinnost plynoucí z praxe zavedené mezinárodními úmluvami o námořní a říční plavbě. V době válečné jevila se každá neosvětlená loď jako podezřelá a tudíž nepřátelská, vystavujíc se tak útoku. V době mírové se zase neosvětlená loď jevila jako podezřelá z vezení pašovaného zboží. Dle mezinárodních norem musela být každá loď řádně osvětlena hlavně kvůli odvrácení kolize s jinou lodí.
Jak takové výstražné poziční osvětlení vypadalo?
Na přídi a na zádi a rovněž na stožárech musela být světla bílá.
Na levé straně světlo červené a na pravé straně světlo zelené.
Podle těchto světel bylo možno také určit, zda pozorovaná loď pluje vlevo nebo vpravo, dalo se určit, kde má příď a kde záď a zda se od pozorovatele vzdaluje či zda se k němu přibližuje.

Existovaly také mezinárodní zvukové signály lodní sirénou (Tzv. Kurssignale)
1 krátký tón = uhýbám na pravobok
2 krátké tóny = uhýbám na levobok
3 krátké tóny = mé stroje jdou plnou parou vzad
5 krátkých tónů = Varování! Uhněte mi!


Zvukové signály v husté mlze, hustém dešti či vánici: (Nebelsignale)
Dávaly se lodními sirénami, bylo-li nebezpečí nečekané kolize s jinou lodí, která nebyla vidět.

1 dlouhý tón = vydávají jej plující lodě
2 dlouhé tóny = vydávají jej lodě se zastavenými stroji
1 dlouhý a 1 krátký tón = Vydávají jej tendry s vlečnou lodí nebo loď neschopná manévrování
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Předpokládám, že v podobném duchu to platí dodnes, jen tam asi budou pro nemocniční lodi islámských států místo červených křížů červené půlměsíce?
ObrázekObrázek
950
praporčík
praporčík
Příspěvky: 318
Registrován: 3/6/2010, 18:43
Bydliště: Kolín

Příspěvek od 950 »

Ono je to hlavně o lidech. Můžeme si dát po držce, ale kvůli tomu ještě nemusíme být dobytkové. Bohužel, ale v každém národě se najde několik desítek dobytků, pro které je válka příležitostí realizovat svoje potlačované sadistické nebo jinak zhovadilé pudy. První světová válka byla asi poslední z těch, které byly vedeny tak nějak gentlemansky. Vedle saďourů a zamindrákovaných blbů jsou tu ještě horlivci. A znáte to... Jeden horlivej blb dokáže nadělat více škody než deset dobře vycvičených diverzantů nepřítele!
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Do které z výše uvedené klauzule by měla patřit neomezená ponorková válka? Předpokládám že to je kombinace "potopení lodě bez varování" a "blokády". Zajímámě to z toho hlediska, že se Německo opakovaně pokoušelo zavést neomezenou ponorkou válku prakticky od počátku roku 1915, ale nakonec ji uskutečnilo vplném rozsahu až v dubnu 1917. Do té doby spíše dalo na mezinárodní "hlas" a také se snažilo nenaštvat USA, které by vstoupilo do války po boku Dohody. Což například dokazuje případ potopení parníku Lusitánie v roce 1915, kdy Německo nabídlo finanční odškodnění příbuzným obětem.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Mám dotaz: Ze kterýho je to roku? Myslím, že dneska se už třeba nesmí měnit vlajka jako trenýrky - vlastně jen tehdy, když loď změní majitele.
A jedna perlička: Dodnes platí zajímavý paragraf, který umožňuje zastavit kdykoli, kdekoli, jakkoli a jakoukoli loď pod záminkou i jen pouhého podezření obchodování s otroky!
さようなら。
950
praporčík
praporčík
Příspěvky: 318
Registrován: 3/6/2010, 18:43
Bydliště: Kolín

Příspěvek od 950 »

Tyto klausule jsou pochopitelně ještě z doby před první světovou válkou. Nemám to z nějaké tehdejší ucelené sbírky zákonů, ale je to posbíráno z různých zdrojů. Vím, že ohledně mezinárodních norem se několikrát konaly konference, kde byly určité normy schvalovány a odhlasovány. Řekněme, že to, co jsem předložil bylo jako takové a v onom rozsahu platné od roku 1907.
Pokud jde o neomezenou ponorkovou válku, tak s tou se jaksi nepočítalo a jde tedy o dosti ožehavý a rozporuplný akt. Pokud vím, velitelé R-U. Unterseebootů se chovali ohleduplně až rytířsky. U Němců to už bylo horší.
S těmi otroky fakt nevím, na to jsem nenarazil. Ono bylo dříve mnohem více různých norem, většinou jen nepsaných, ale zažitých a respektovaných, které postupně s přechodem na paroplavbu zanikaly. Nejsem právník ani znalec mezinárodního námořního práva, jen jsem se chtěl podělit o tyto zajímavé věci, které se válčení na mořích rovněž týkaly. Souhlasím, že dneska by se to asi už nedodržovalo. Ono i samotné vyhlašování války už vyšlo z módy a od Korejské války se přepadá bez něho. Dnes je cílová země intervence maximálně varována a pak už následuje úder. Vemte si jen nedávný případ potopení jihokorejské korvety Severokorejci. Zákeřná a podlá věc za níž se mohla klidně vyhlásit válka.
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 715
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Martin Hessler »

Dodnes platí zajímavý paragraf, který umožňuje zastavit kdykoli, kdekoli, jakkoli a jakoukoli loď pod záminkou i jen pouhého podezření obchodování s otroky!
Ano, tahle klauzule myslím platí dodneška, něco jsem o tom četl. Ale s jejím praktickým využitím je to složitější. Pokud totiž kapitán válečné lodi zastaví nějaké plavidlo, zdůvodňujíc to "podezřením na obchod s otroky", a žádné otroky nenajde, zadělává si na dost vážný průšvih. Zastavení lodě v mezinárodních vodách (neřku-li ve výsostných vodách třetího státu, jenž není ve válce) a její prohledávání se totiž velmi podobá provádění blokády - a blokáda je válečným aktem. Velitel cizího válečného plavidla by při podobném pokusu asi pohrozil použitím zbraní, u obchodní lodi by (přinejmenším) následovala ostrá diplomatická nóta. Takže v praxi to funguje jen u válečných plavidel provádějících hlídkování vlastních teritoriálních vod (de facto policejní službu).
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
950
praporčík
praporčík
Příspěvky: 318
Registrován: 3/6/2010, 18:43
Bydliště: Kolín

Ještě k námořním vlajkám

Příspěvek od 950 »

Už kdysi před lety kdosi řekl, že suchozemci se představují vizitkou, námořníci vlajkou.
Z vlajek se skutečně dá vyčíst téměř vše o lodi a její posádce.
Státní vlajka je zvláště na moři posvátná.. Vždyť právě ona právně vytváří z množství ocele a jiných materiálů spojených do tvaru lodi i součást území státu na širém moři.

• Státní vlajka se na námořním plavidle vyvěšuje za plavby, na rejdě, v přístavu a na úsecích vnitrozemských vodních cest s pobřežním mořem spojených až po přístav. Dále během postoje na rejdě a v přístavu a dále vždy, když to velitel námořního plavidla vyhodnotí jako vhodné.
• Při vzájemném míjení se lodě zdraví jedním spuštěním a vztyčením státní vlajky a zvukovým signálem sirénou. Loď zdraví vojenskou loď jiného státu jedním spuštěním a vztyčením státní vlajky bez zvukového signálu. Kdysi dávno se zdravilo dělovým výstřelem. Byly i velké dohady o to, kdo koho má zdravit jako první. Ještě v roce 1672 "královna moří" nutila všechny lodě, aby zdravily ty její. O sto let později se o to ještě snažila. V roce 1809 uzavřelo Rusko a Švédsko smlouvu o zdravení válečných lodí na základě rovnosti. První byla zdravena loď, jejímž velitelem byl důstojník vyšší funkce nebo starší. Poznalo se to podle vlajek. A prvenství pozdravu? Obchodní loď zdraví jako první loď válečnou, menší loď stejné vlajky zdraví větší, u dvou obchodních lodí stejného typu zdraví první loď se služebně mladším velitelem.
• Jiné vlajky se mohou vyvěšovat až po vyvěšení státní vlajky. Státní vlajka se spouští vždy poslední.
• Vlajka jiného státu se vyvěšuje jako zdvořilostní vlajka na pravé straně signálního stěžně námořního plavidla za plavby, na rejdě tohoto státu, v jeho přístavu a na úsecích jeho vnitrozemských vodních cest s pobřežním mořem spojených až po přístav a během postoje na jeho rejdě a v jeho přístavu.
• Signální vlajky se vyvěšují na levé straně signálního stěžně námořního plavidla podle zvyklostí všeobecně přijatých a uznávaných v námořní plavbě.
• Vlajka provozovatele námořního plavidla (rejdařství) se vyvěšuje na stěžni umístěném v přední části námořního plavidla nebo na levé straně signálního stěžně námořního plavidla, když to velitel námořního plavidla vyhodnotí jako vhodné.
• Vlajkosláva - velkou vlajkoslávou se rozumí vyvěšení státních vlajek na vrcholcích stožárů lodě, jakož i vyvěšení signálních vlajek tak, aby spojovaly příď a záď lodě přes vrcholy stěžňů lodě.
jiri_x
vojín
vojín
Příspěvky: 16
Registrován: 5/4/2012, 14:11
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od jiri_x »

Za plavby se státní vlajka na "volném moři" nevyvěšuje.
Jiri_x
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

• Nemocniční loď byla plovoucí nemocnicí, určenou k operování a ošetřování raněných a k léčbě nemocných. Tato loď musela být v noci řádně osvětlena a mimo raněných, nemocných, lékařského a zdravotnického personálu a mimo posádku nutnou k plavbě lodi se nesměl nacházet žádný zajatec (vyjma raněných a ošetřovaných zajatců), žádní zdraví vojáci a žádný válečný kontraband. Potopení řádně označené válečné lodi bylo považováno za ohavnost a válečný zločin!!!

???
950
praporčík
praporčík
Příspěvky: 318
Registrován: 3/6/2010, 18:43
Bydliště: Kolín

Příspěvek od 950 »

El Diablo: Sorry, samozřejmě jde o překlep. Má tam být: Potopení řádně označené nemocniční lodi bylo považováno za ohavnost a válečný zločin!!!
950
praporčík
praporčík
Příspěvky: 318
Registrován: 3/6/2010, 18:43
Bydliště: Kolín

Příspěvek od 950 »

jiri_x: Pochopitelně vyvěšuje, ale jde o to, že v mezinárodních vodách se mohla válečná loď maskovat vlajkou jiného státu. Pouze se za válečný zločin považovalo, pokud pod cizí vlajkou zahájila palbu na jinou, třeba i jen civilní loď znepřáteleného státu. V době míru není důvod k těmto úskokům a tak lodě se plaví pod vlajkou svého válečného námořnictva.
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Příspěvek od Scrat »

Takže za prvé, neznám žádný předpis mezinárodního mořského práva který by nařizoval mít na širém moři neustále vyvěšenou vlajku. V případě setkání civilních plavidel je vyvěšení vlajky považováno za slušnost ale není povinné. Pouze v případě setkání s jakýmkoliv válečným plavidlem je kapitán lodi povinen identifikovat se vyvěšením státní vlajky.

A za druhé, identifikačním znakem vojenských plavidel není státní vlajka ale vlajka válečného námořnictva. Je pravdou že mnoho zemí je má identické ale i v tomto případě nejde o státní vlajku ale vlajku třeba Marine Nationale nebo U. S. Navy.

Scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
jiri_x
vojín
vojín
Příspěvky: 16
Registrován: 5/4/2012, 14:11
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od jiri_x »

RE : Scrat, 950
Takto se to "nějak" ( jak uvádí Scrat ) provádělo. Trochu času ( 25-let) jsem profesionálně strávil na moři. Na "volném moři" se zdravila jen válečná loď a to ještě tak do traverzní vzdálenosti cca 1.5 míle. Jinak se také zdravily lodě vlastního rejdařství - při setkání. Důstojník na můstku se díval dalekohledem a když viděl námořníka u vlajkového stožáru na druhé lodi, tak "honem" poslál svého "vachtového", aby státní vlajka byla na stožáru, když se druhá loď nacházela tak 20° před traverzem. Vždy se to provádělo v případě civilní loď versus válečná. Civilní loď začala zdravit první. I když nebyl vidět "pohyb" na druhé lodi - tak jsme často přesto zdravili. ( Někdy také ne - když nebyl vidět pohyb u vlajkového stožáru, ale pro "jistotu" ano ). Tedy kousek před traverzem se vlajka přispustila a znovu na traverzu se vysunula nahoru na stožár. Potom tak cca za 10 mim se uklidila.
U civilních lodí se to zdravení na "volném moři" nikdy neprovádělo - s vyjímkou lodi stejného rejdařství. V teritoriálních vodách visela vlajka od 0800 hod daného času do západu slunce. Na "volném moři" jinak nikdy - za plavby.
Jiri_x
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Mluv jir_x, piš nám suchozemcům. Zajímáš nás.
Řekni, chci říci napiš, co jsi za 25 let zažil.
Prosím piš to i s vysvětlivkami slangu(vachtového)...
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4159
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Příspěvek od Alfik »

Nevím jak na lodi, ale předpokládám, že stejně či podobně: "Vachtový" = "na hlídce, ve službě", ale mužstvo, max poddůstojník, nikoli důstojník, ten je "de jure" neboli "dyžurný" :) Viz také "Pane vachmajstr, voni sou hlava..." cit. ze Švejka :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

OK - Alfik,
vím, mnozí neví.
Já chtěl, aby člověk, 25 let na moři, měl - mimo tebe a mě prostor a napsal své praktické zkušenosti. Pokud jsi byl na moři 25 let také piš...
ObrázekObrázekObrázek
jiri_x
vojín
vojín
Příspěvky: 16
Registrován: 5/4/2012, 14:11
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od jiri_x »

RE : Alfik
Správně. I když si myslím, že Švejk s tím nemá nic společného. Loď, když pluje na "volném moř"i a kormidluje autopilot - tak službu má příslušný důstojník a 1 ( jeden) strážní námořník - tedy "vachtový". Když se musí kormidlovat "ručně" tak jsou 2 ( dva) strážní námořníci - "vachtoví", kteří se střídají u kormidla každou hodinu. Pozn.: Někdy při vyhýbání lodí se musí přepnout z režimu "autopilot" na "ruční" a to musí kormidlovat ten třeba jeden "vachtový"
Jiri_x
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Piš z každé pozice, nedej o čem se bavíme - dej co jsi zažil prosím.
Nenech se ovlivnit, dej to dle sebe i tohle co jsi napsal je OK.
ObrázekObrázekObrázek
jiri_x
vojín
vojín
Příspěvky: 16
Registrován: 5/4/2012, 14:11
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od jiri_x »

Pane Michan
já si myslím, že to vyplyne samo s sebou. Nahodí se tema, potom se to bude "nabalovat" - budou dotazy, odpovědi, pochybnosti. Ale jen tak vyprávět - to je moc "široké".
Jiri_x
Odpovědět

Zpět na „Bojiště“