Letecká archeologie
Napsal: 18/7/2010, 20:13

LETECKÁ ARCHEOLOGIE A JEJÍ VÝZNAM V SOUČASNÉM SYSTÉMU ZKOUMÁNÍ NEJEN VOJENSKÝCH ASPEKTŮ VÝVOJE LIDSKÉ CIVILIZACE.
UVOD: O CO VLASTNĚ JDE?
Pravda je, že naprosto odpovědně můžeme konstatovat, že letecká archeologie patří už několik desítek let k nejdůležitějším způsobům, jak získat nová archeologická data. Žádná jiná metoda nedokáže najednou pracovat v prostoru takových rozměrů v reálném čase několika desítek minuta a žádná jiná metoda nedokáže objevit tolik nových archeologických lokalit a nových typů objektů.
Letecká archeologie už poměrně dlouho a dálkový průzkum povrchu země dobu kratší jsou a budou v budoucnosti stále více zapojovány do zkoumání vývoje lidských kultur - tedy lidské civilizace. Díky pádu železné opony padly skoro všechny překážky zabraňující jeho provozování u nás i v dalších zemích bývalého socialistického společenství. Ale byla by nepravda tvrdit, že se u nás v době socialismu v oblasti letecké archeologie nic nedělo. Dělo a ne málo. Otevření vzdušného prostoru Evropy vytvořilo nejlepší možné podmínky pro intenzivní mezinárodní spolupráci. Tato spolupráce vytvořila podmínky pro zavádění leteckého archeologického výzkumu i v zemích, kde k tomu zatím nedošlo a kupodivu zde byly některé státy západní Evropy. Spolupráce pak vede k burze informací a teoretickému a metodologickému rozvoji letecké archeologie.
Bylo zjištěno, že neuvěřitelný potenciál pro rozvoj letecké archeologie se skrývá i v rozsáhlých archivech leteckých fotografií rozmístěných po celém světě. V jedné knize jsem nalezl údaj, že v těchto archivech je uloženo více než sto milionů leteckých snímků pocházejících od doby kdy poprvé nějaká létající lidský výtvor vynesl do vzduchu nejdříve fotografický přístroj a později filmovou kameru až po současnost. Bohužel, převážná z nich je vojenského původu, proto i přesto, že se prokázalo, že by byly mimořádným zdrojem informací, jsou obtížně přístupné. Bohužel to není jediná překážka na kterou letečtí archeologové naráží. Jsou omezováni i legislativními a byrokratických překážkami – přece jen doba ve které žijeme, vede k jisté míře opatrnosti při používání letecké techniky v malých výškách, fotografování i velkých oblastí ze vzduchu a není ani lehké získané fotografie publikovat.
Kapitola první: TROCHU SUCHÉ TEORIE A ZÁKLADNÍHO VÝKLADU
Jako leteckou archeologii dnes označujeme všechny činnosti spojené s vyhodnocením obrazových pramenů tedy černobílých a barevných fotografií získané při optickém průzkumu krajiny a pořizováním dokumentačních snímků z různých výšek. Dnes jde o výšky od několika set metrů po několik set kilometrů.Ještě poměrně nedávno se tento pojem chápal jako synonymum pro letecký průzkum zaměřený na přesně specifikovaný objekt zkoumání, dnes se chápe jako pojem vyšší úrovně ve kterém se skrývají výše uvedené a některé další aktivity. Leteckou archeologii tedy chápeme jako obor, který ve svém obsahu spojuje dvě složky:
A/ složku průzkumnou a
B/ složku dokumentační.
A konečně je potřeba si uvědomit, že letecká archeologie dnes nezkoumá jen čistě archeologicky zajímavé prostory. Širší vymezení tohoto oboru předpokládá, že vedle vlastního průzkumu archeologických objektů a jejich částí ji zajímají další kategorie kulturní krajiny, které není potřeba hledat, protože jsou známé a často i velmi dobře zachované a viditelné. Jsou to:
1 - historická jádra měst a vesnic, která jsou sice známá, ale letecký snímek je jakoby vytáhne na lepší světlo a dojem, který to vytvoří je někdy prostě skvělý. My se podíváme na letecký snímek historického jádra Českého Krumlova.
Co na obrázku vidíme? Výraznou ostrožnu vytvořenou vodním tokem. Na této ostrožně byl vybudován hrádek někdy mezi roky 1230 až 1239. Později byl přestavěn na velký hrad a jeho hospodářské zázemí dalo vzniknout městu. Přirozená obranná schopnost ostrožny je z obrázku jasná. Současně se ale koncipovalo i masivní osídlení sousedních dvou ostrožen a tím vznikla unikátní architektonická dispozice by třech ostrožnách propojených mosty.
2 - jejich plužiny, což je název užívaný pro všechny pozemky patřící k sídlu a využívané k zemědělským aktivitám. Zde vidíte dokonalou ukázku
Tato podle mě i velmi pěkná fotografie ukazuje dvě obce ŠERCHOV A HRADEČNÁ v bývalém okresu Chomutov. Je to ukázka dvou půdorysně rozdílných vesnic a k nim přilehlých polních systémů pozdně středověkého původu. Jde o plužinu paprsčitou, tedy tu co vypadá jako květina s obcí ve středu a délkovou, kde je obec ve středu jako dlouhý osídlený pruh a plužiny jsou terasovitě rozložené po obou stranách.
3 - opevněná sídla, Sem je možno dát lecjakou ukázku. Já vybral dvě možnosti. Ortofoto pravěkého hradiště Strakonice je na prvním obrázku a na druhém obrázku je krásná fotografie hradu Hazmburk. Ortofoto vzniká promítnutím leteckých snímků zemského povrchu na výškový profil – terénu vytvořený na simulátoru.
První obrázek:


4- komunikace – zde jsem vybral tento obrázek:
Vidíme na něm obec SENICE, dříve v okrese Nymburk. Porostové příznaky jižně od obce vykreslily:
- průběh zaniklé cesty - dvojitá linie uprostřed snímku, pozice 1
- pravděpodobně průběh části napájecího kanálu Nová Struha raně novověké rybniční soustavy na Poděbradsku, pozice 2
- dvojitá linie v pravé polovině fotografie indikuje průběh moderního produktovou, pozice 3
5 - vodní díla a další.
V tomto širokém pojetí je letecká archeologie pevnou součástí krajinné archeologie. Poznatky získané jejími metodami jsou pro analýzu a rekonstrukci zaniklé krajiny v mnoha případech rozhodující, protože díky jejich velkému prostorovému záběru lze s jejich pomocí hledat a rekonstruovat vazby mezi sídelními jednotkami, jejich hospodářským zázemím a okolním přírodním prostředím. V tom význam letecké archeologie nebývale roste.
Letecká archeologie naráží na nemálo limitů, které je potřeba brát v úvahu při jejím použití. Ten hlavní limit je časové zařazení identifikovaných objektů. Podpovrchových reliktů objevené podle povrchových či porostových příznaků, je možno časově zařadit pouze s jistou dávkou pravděpodobnosti a to zpravidla tak, že se provede srovnání jejich tvaru s tvary objektů datovaných jinými terénními metodami. Tedy podobné s jistou chybou přiřazujeme k podobnému. Ovšem bez dalších metod archeologie a to destruktivní či nedestruktivní se přesného závěru nedopátráme.
Od 90. let 20. století se v evropské archeologii stále častěji setkáváme i s aplikací dat dálkového průzkumu Země. Využití družicových snímků pro potřeby archeologie jako první použili ve svých projektech američtí archeologové, kteří navíc termín dálkový průzkum - remote sensing (in archaeology) používají jako synonymum k evropskému pojmu letecká archeologie. Dálkový průzkum Země je mnohooborová disciplína, jejímž úkolem je získávat informace o Zemi pro rozličná odvětví vědy. Spočívá v bezkontaktním sběru informací o terénu a objektech na něm ležících. Na rozdíl od klasické fotogrammetrie, která se zabývá především metrickým zpracováním obrazových záznamů, dálkov průzkum Země sleduje především interpretační, sémantickou stránku dat. Přesnost polohové identifikace pozorovaných jevů je v dálkovém průzkumu Země druhořadá. Ale v mnoha případech mezi něž patří i archeologický výzkum, je přesné určení polohy objektů stejně důležité jako klasifikace jejich vlastností. Většinou je dálkový průzkum Země spojován s využitím družicových snímků, ale rychlý rozvoj digitálních technologií přenesl některé způsoby pořizování speciálních dat pomocí termovize, radarových a laserových systémů i na nosiče operující v menších výškách tedy letadla.
Jaké má letecká archeologie cíle?
Různé informace získané leteckou archeologií slouží prvotně k potřebám studia pravěké, středověké a novověké krajiny a pozůstatků aktivit člověka v ní. Za hlavní cíle letecké archeologie považujeme:
- plošný průzkum krajiny z výšky, sledující identifikaci dosud neevidovaných archeologických památek, buď částečně zachovaných, nebo nezachovaných v reliéfní podobě
- dokumentaci kulturní krajiny tedy nemovitých památek, reliktů původního přírodního prostředí a projevů lidského působení v původním prostředí.
- získávání informací z leteckých a družicových snímků, pořizovaných za jiným účelem než je archeologická prospekce a studium historické krajiny. Tedy například cestovní kancelář si nechá udělat sérii leteckých snímků svých letovisek. Aby to měla pestré, fotí ráno i v poledne, na jaře i na podzim. Takové fotografie mohou zkušenému oku přinést nečekané objevy.
- evidenci, uložení a odbornou analýzu získaných dat, jejich využití ve vědecké práci a ochraně kulturního dědictví.
dodám zde, že v teoretickém výzkumu se data letecké archeologie využívají zejména k řešení otázek sídelní a krajinné archeologie. Tedy zkoumá se způsob využití krajiny, struktura sídelních areálů, jejich fortifikační zajištění, infrastruktura a další aspekty.
Letecká archeologie přináší velmi velké množství dat. Jejich využití v ní samotné se rovnoměrně rozděluje do tří základních oblastí, které zároveň charakterizují současnou náplň archeologie. Tyto oblasti jsou:
A/ Tvorba zdrojové základny. Letecký průzkum významně rozšiřuje heuristické možnosti archeologie. Tedy i když ne všechno co se na fotografiích objeví je hodnotný objekt, další výzkum je díky nim cílenější a přínosnější. Například podle údajů organizace English Heritage byla asi jedna pětina všech známých archeologických lokalit v Anglii odhalena leteckým průzkumem, podle jiných zdrojů toto číslo je ještě vyšší. Podle nich bylo ve Velké Británii dokonce 50% všech nalezišť v nížinách identifikováno leteckou archeologií. A co se týká území Čech a Moravy – množství lokalit vytipovaných a ověřených pomocí letecké prospekce je mimořádný. Velký vliv na to má i pravidelné zemědělské využívaní velkých ploch, orba a střídání pěstovaných plodin. To vytváří různé barevné půdní i porostové efekty, které je možno porovnávat a detekci zpřesňovat.
B/ Pomoc při řešení teoretických témat. Letecká archeologie není jen čistě pátrací či vyhledávací metodou, která předchází terénnímu výzkumu. Je to dnes už samostatná disciplína, která sleduje svébytné poznání archeologických pramenů. Letecký průzkum je pevnou součástí výzkumu zaměřeného na poznání:
- regionálních dějin osídlení,
- vývoje sídel,
- identifikaci uzlových lokalit pravěké sídelní sítě a
- analýzu vztahů mezi areály.
Možnosti letecké archeologie k řešení takových témat jsou často rozhodující v tom smyslu, že jejími metodami shromažďované soubory dat jejichž základní vlastnost je především početnost a různorodost, který v daném prostoru nelze jiným způsobem shromáždit.
C/ Pomoc při ochraně kulturního dědictví. To je velmi důležité. Cílem této části letecké archeologie je systematické sledování zájmového území, vyhledávání a evidence dosud neznámých historických objektů a jejich dokumentace - a to jak v detailu, tak v krajinném kontextu - pomocí fotografického či filmového materiálu. Letecké fotografie slouží jednak k nalezení možných nových lokalit, ale také ke sledování stavu památek, a všech změn, k nimž u nich v průběhu času dochází. To umožňuje zkvalitnit praktickou a legislativní ochranu nemovitých památek.
Zásadní informací je, že opravdu první leteckou fotografii pořídil ze svého balónu v roce 1858 Gaspar Félix Tounarchon. Historie tohoto proslulého průkopníka fotografie, výtvarníka a vzduchoplavce zná pod jménem Nadar. Na jeho fotografii je tehdejší Paříž. V letech 1860 a 1861 byl ze vzduchu fotografován Boston a londýnská předměstí.
Jsme fórum vojensko historické. Snad tedy naše příslušníky přesvědčí o tom že tento článek na palbu patří jednoznačně prokázaná skutečnost, že dějiny letecké archeologie jsou od počátku spojeny s armádou. První snímky z roku 1906 vznikly náhodou, při cvičení válečných balónů. Bylo fotografováno dnes světoznámé Stonehenge. Tato průkopnická fotografie zde prostě nemůže chybět. Fotografii pořídil poručík P.H. Sharp při manévrech britské armády v této oblasti. Fotka se stala průlomovou tím, že na ní byla vidět původní přístupová cesta k tomuto areálu a to díky porostovým příznakům
Zde tedy je, tak jak byla pořízena v roce 1906 při výcviku vojenských pozorovatelů z balonu
V Itálii byly první letecké fotografie historických objektů pořízeny dokonce v letech 1896 až 1911. Jsou na nich Pompeje, Řím a přístavOstie. V Německu v roce 1912 a v Makedonii už za Velké války v roce 1916. Za první světové války naopak letectvo využívalo archeologů zvyklých pozorovat terén; byli zařazováni jako pozorovatelé do jednotek leteckého průzkumu. Díky této kuriózní symbióze se ve dvacátých letech v Británii, Německu, Francii a dalších zemích objevili lidé přesvědčení o tom, že letecké snímkování může odhalit jinak nerozeznatelné archeologické lokality. Prvním opravdu významným objevem nově se rodícího oboru byly zbytky staré Samary, města postaveného v 9. století našeho letopočtu nedaleko Bagdádu. Autorem fotografií byl George Adam Beazeley, britský důstojník. Jednu z mnoha jeho fotografií si ukážeme i zde.
Je na ní vidět město Samara a vpravo nahoru od něj se objevují příznaky dávno zaniklého města, staré Samary.
V Palestině v době první světové války působilo Denkmalshutzkommando. Byla to součást vojenského a politického uskupení nazývané také jako Asiiský sbor nebo Sbor-Levanta. Bylo postaveno z lidí Německého císařství na počátku Velké války na podporu Osmanské říše v v oblasti Blízkého východu. V jeho řadách působil i Thomas Wiegant. Tento archeolog se i v době válečných operací dostal i něčemu jinému než zabíjení bližních na druhé straně bojiště. Je mimo mnoha dalších i autorem dvou fotografií, které sem dávám:
Obrázek první:


Obrázek první ukazuje město Palmyru a to jak živou část, tak i opuštěné trosky. Druhý obrázek ukazuje lokalitu Mishrefe, významné výšinné sídlo založené v prvním tisíciletí našeho letopočtu. Nachází se v poušti Negev a fotografie byla pořízena v době války, kdy zde probíhaly boje na egyptsko-palestinské frontě. Je ale pravda že hlavním úkolem Denkmalshutzkommanda byla ochrana památek.
V Německu byly pořizovány letecké archeologické fotografie pořizovány metodicky od roku 1928. Prováděla je firma Hansa Luftbilt a zaměřila se na pobřežní mělčiny . Od roku 12935 tento úkol převzala Luftwafe.
V Rakousku už v roce 1924 provedl J. Czech von Czehenherz letecké snímkování okolí Vídně. O pár let později převzal jako první od armády fotogrammetrické snímky a podle nich vytvořil první plán archeologické památky - šlo o valy hradiště Braunsberk u Hainburgu - další průkopník a to E. Nischer Falkenhof. Když v polovině třicátých let vítězné mocnosti povolili poraženému a rozpadlému Rakousku obnovit vojenské letectvo i zde se do snímkování krajiny ve prospěch archeologie zapojila armáda.
Takto dnes vypadá výrazná tabulová hora u Hainburgu: V Polsku jako první lokalita fotografovaná ze vzduchu bylo sídliště Rzucewo a stalo se to v roce 1929. Ale pro leteckou archeologii jako celek měly velký význam letecké snímky pořízené z balónu vetech 1935 až 1939. Šlo o proslulou opevněnou osadu Biskupin a díky tomu letecká archeologie zná další jména průkopníků. Jde o Z. Rajewského a W. Kočku. J8 se neubránil dávám sem pár z mnoha a mnoha unikátních fotek.
Obrázek první:


Na prvním obrázku je vyobrazen pohled na zbytky obvodového opevnění osady Biskupin. Na druhém obrázku je celkový pohled na poloostrov kde byla tato mimořádná lokalita objevena.
Obrázek první:


Na prvním obrázku je jeden velmi zajímavý způsob jak získat obrázek z ptačí perspektivy. Osobně ho považuji za projev vrozené polské statečnosti nebo možná stejně tak vrozené polské zabedněnosti. Na druhém pak je způsob výrazně bezpečnější- nádherný upoutaný balón se směrovou stabilizací.
Zde je odkaz na něco málo o této lokalitě a výzkumech na ní. Je to naprosto úchvatná záležitost.
http://www.muzarp.poznan.pl/muzeum/muz_ ... in_01.html
http://www.muzarp.poznan.pl/muzeum/muz_ ... leria.html
Tolik k první části a úvodu. Tyto epizodní situace i když jde o významné počiny nového odvětví pouze doplnily hlavní proud vývoje letecké archeologie. V dalším bloku se podíváme tak trochu na vývoj této vědecké disciplíny a pár osobností, které její vznik iniciovali a zajistili jí dnešní význam.