Stránka 1 z 1

Ferrari F333E Lizard

Napsal: 29/7/2010, 15:21
od kopapaka
Ferrari F333E Lizard


Obrázek


Kdo by nechtěl Ferrari? No pár lidí by si určitě tuhle radost odřeklo i kdyby byla zadarmo, ale tento článeček nebude pojednávat o sportovních vozech Ferrari.


Jako spousta jiných firem s poněkud jednostranným zaměřením zkoušelo i Ferrari koncem sedmdesátých let najít skulinu na trhu, ve které by mohlo uplatnit své zkušenosti s motory a konstrukcí automobilů.
Poměrně logicky se zaměřilo do oblasti vojenských vozidel. V kategorii vysokovýkonných terénních to nemělo smysl zkoušet, všeobecně se už vědělo, že pro tuto oblast chystá Lamborghini svůj stroj, pozdější ( nepříliš úspěšný ) Lamborghini LM-002 .


Při zkoumání co na trhu zrovna chybí, bylo rozhodnuto že nejlepší variantou by měl být moderní lehký průzkumný stroj. Na západě se tahle kategorie moc nedělala a i ve světě šlo většinou o poměrně velká vozidla a většina z nich byla poměrně stará, případně šlo o víceméně provizorní přestavby z terénních ( v tom lepším případě ) automobilů.


Obrázek

Obrázek

Při návrhu na to Ferrari šlo trochu jinak než výše zmíněné Lamborghini, protože mělo jít o normální OT ( nikoli o luksusní teréňák pro šejky jako LM-002 ), takže díly použité v konstrukci nepocházely ani částečně ze sportovních aut Ferrari.
Postupně byly vyrobeny tři prototypy, první v roce 1980 a počátkem roku 1983 byla v přípravách patnácti kusová před sériová produkce. Nakonec to bohužel dopadlo jinak, Ferrari poněkud předběhlo dobu a marně očekávalo zájem o podobná vozidla. Většina armád té doby požadovala buď těžší stroje ( a pokud možno na pásech ) a zákazníci potřebující něco lehčího obvykle sáhli po něčem jednodušším na podvozku Land Rover.


Popis F333E

Lizard patří do kategorie lehkých obrněných vozidel se schématem pohonu 4 x 4.
Plně uzavřená korba je vyrobena svařováním z hliníkového pancíře, tloušťka zaručovala odolnost proti lehkým ručním zbraním a střepinám granátů a díky zdvojené podlaze i proti lehčím minám.


Obrázek

V přední části vozidla má pracoviště řidič, který má výhled přes tři " neprůstřelná " okna s odolností na úrovni pancéřování korby. Na pravo od řidiče, vedle čelního okna je kulová lafeta lehkého kulometu ( 5,56 x 45 mm NATO ), kulomet může po zastavení ovládat řidič, případně kdykoli volný člen osádky a to podle dispozic verze a okolností. Ve vozidle bylo uloženo 2000 ks nábojů 5,56 x 45 mm NATO.


Obrázek

Ve střední části vozidla je bojový prostor který je podle verze určen pro 1 - 2 členy posádky. Na bocích vozidla jsou nástupní dveře otvírané směrem v před a na stropě kruhový poklop s lafetou zbraňových systémů. Lafeta je dimenzovaná pro kulomety 5,56 - 12,7 mm, z těžších zbraní můžu s jistoto jmenovat 80 mm tarasnici ( BzK ) Folgore s 8 náboji, případně PTŘS Milan se 4 raketami. Je samozřejmě jasné, že v případě potřeby by bylo možné tyto zbraně nahradit čímkoli v podobné kategorii.


Obrázek

V zadní části vozidla je motorový prostor s čtyřválcovým benzínovým motorem Fiat o výkonu 115 ks ( při 5600 ot/min ) a manuální pětistupňovou převodovkou. Jak už bylo řečeno, schéma náhonu je nevypínatelný 4 x 4. V zadním části je nad motorem prostor běžně využívaný pro uložení munice, do jeho horní části bylo možné namontovat výklopné odpalovací zařízení pro 2 - 4 ks PTŘS Milan.


Obrázek


Verze:

všechny mají základní 5,56 mm kulomet v čele korby:
Průzkumná - 2 osoby, 12,7 mm kulomet s 500 náboji v lafetě
Protitanková - 2 osoby, BzK - 80 mm Folgore s 8 náboji
Protitanková - 2 osoby, PTŘS Milan 4 rakety ( při použití zadní výklopné lafety je možná i kombinace s dalšími zbraněmi ).
Bojová - 2 - 3 osoby, 7,62 mm kulomet v lafetě, v bočních dveřích střílny.
Přepravní: pouze základní výzbroj, 3 osoby a 200 kg nákladu.
Plamenometná - plamenomet bylo možné namontovat místo základního 5,56 mm kulometu.


Obrázek


TTD:

Délka--------------------3,3 m
Šířka---------------------1,7 m
Výška ( jen korba )-----1,4 m
Světlá výška-------------0,3 m
Hmotnost-----------------2100 kg
Palivo---------------------2 x 50 l
Max. rychlost------------120 km/hod
Dojezd-------------------800 km ( při 60 km/hod )
Hloubka brodu-----------0,6 m


Zdroje:

http://en.wikipedia.org
http://www.darkroastedblend.com
http://modern-war.suite101.com
http://www.secretprojects.co.uk
www.janes.com

Napsal: 29/7/2010, 15:41
od skelet
Pozor na to LM-002! :wink:
Lambo jej vytvořilo primárně jako vojenský stroj pro US Army, a pak jej přizpůsobila jiným vojenským zájemcům. A až pak se dostala do výroby civilní verze LM-002. Vojenské verze se exportovaly na Blízký východ, myslím že do Libye nebo Spojených arabských emirátů.

Napsal: 29/7/2010, 15:49
od Sancho
Možná to je jen mnou, ale krapet mi to připomíná křížence mezi Renaultem Twingo a Tumblerem z Batman Begins :)

Napsal: 29/7/2010, 17:20
od kopapaka
Skelet: Lambo pár kousků LM-002 prodalo, ale za nějaký extra úspěch bych to nepovažoval.
Řekl bych, že to ani nezaplatilo vývojové náklady, to spíš ta civilní verze...

Sancho: Takový dvotunový Tvingo bych si dal líbit :D
Oblíbený komentář jednoho známého při setkání s nějakým, hmm... blbcem řidičem je:
" Proč nemám nárazník z traverzy jak Jeep... "
Tohle je taková " mírně " vylepšená varianta :D

Napsal: 29/7/2010, 18:35
od skelet
O tom žádná, jak vojenských tak civilních bylo tak na jedno malé parkoviště, ale napsal jsi to tak, že neznalý čtenář si mohl snadno pomyslet, že terénní Lambo bylo jen a pouze luxusním offem :wink:

Napsal: 29/7/2010, 19:32
od Scrat
Pro americkou armádu byl vyvíjen Cheetah kdežto model LM 002 byl od počátku koncipován jako velmi luxusní off-road pro arabské šejky. A s Cheetahem je společná pouze idea, jinak se jedná konstrukčně o zcela odlišné vozy. Mají jiné motory i podvozkové skupiny. Vojenská verze se začala vyrábět o něco později když pochopili že šlápli vedle. A v nějakém motoristickém časopise jsem před jistou dobou četl že téměř celou civilní produkci (cca 330 ks) skoupily Saúdská Arábie a Libye pro své ozbrojené složky. A ani vojenská verze se nechytla, Američané ji zprvu chtěli jako náhradu za již nevyhovující Jeepy Willys ale později sáhli po konkurenčním HMMWV.

Scrat

Napsal: 29/7/2010, 20:00
od skelet
NO řekneme to chronologicky
Lamborghini Cheetah - rok 1977, určené pro US Army (nepřijato pro vysoké náklady na provoz)
Lamborghini LM001 - prototyp z roku 1981 (dvanáctiválec z Countach vzadu)
Lambo LMA-002 - prototyp z roku 1981 (dvanáctiválec z Countach vpředu)
Lambo LM-002 - rok 1986; 40 kousků si koupila Saudsko arabská armáda, vyzbrojené kulomety, Dalších sto koupila libyjská armáda. Zbývající vozy pak vyráběny jako luxusní civilní. Vyráběly se do roku 1992 a při ceně 100000USD se jich vyrobilo celkem 328.
Lambo LM-003 - verze LMA-002 s turbodieselem
Lambo LM-004 - rok 1986, verze odvozená z LMA-002, ale má jiný motor.

Napsal: 29/7/2010, 20:02
od kopapaka
skelet: Tak jen tu omáčku okolo, pár fotek a byl by zajímavý článek.
Ten počet vypadá na poměrně velké parkoviště...

Napsal: 29/7/2010, 20:12
od skelet
Nu směle do toho a jen o něm piš, piš:lol:

P.S: Uprav si obrázky a hodíme ti to na portál

Napsal: 29/7/2010, 20:22
od kopapaka
To ti rád přenechám, když o něm tolik víš a ještě ho bráníš :D

Tak sem to zmenšil, ale chtělo by to ještě jednu velikost mezi, tyhle jsou zas moc malé...

EDIT: tak to si mohl napsat hned? zvětšovat už to nebudu...
Škoda, že tu není možnost náhledu na portálu a ani ten normální " náhled " není nic moc.

Napsal: 29/7/2010, 20:27
od skelet
na titulek může jen jedna fotka .. to by nás Sapík roznesl na kopytech