Obrnené vozidlo Tatrapan
Napsal: 11/8/2010, 17:54
Obrnené vozidlo Tatrapan

Tatrapan je pancierovaný viacúčelový automobil, ktorého vývoj sa začal v 80-tých rokoch ešte v CSSR, na vývoji sa podieľal VÚ-010 Vyškov, Podpolianske strojárne Detva a ZŤS VVÚ Martin.Prototyp bol predstavený v roku 1990. Po rozdelení pokračoval vývoj Tatrapanu na Slovensku. Do armády Slovenskej Republiky sa dostal v roku 1994.
Tatrapan je navrhnutý ako univerzálne vozidlo na podvozku TATRA T 815 VP 21 275 (265) 6x6.1R, ktoré prostredníctvom výmeny nadstavby môže byť použité pre viacero bojových úloh.Čas potrebný na výmenu nadstavby v dielenských prípadne poľných podmienkach je do 60min. Kabína v ktorej sedí veliťel vozidla a vodič, je zvarená z pancierových plechov.Poskytuje ochranu pred zbraňami hromadného ničenia a protipancierovým strelám ráže 7,62x(??).Okná sú z bezpečnostného skla, môžu byť vybavené aj odnímatelnými pancierovými žalúziami. Nad sedadlom velitela je umiestnený strešný poklop, na ktorý je možné umiestniť guľomet PKT kalibru 7.62mm. Pre uľahčený prístup k motoru je kabína sklopná.
Skriňová nadstavba tiež poskytuje ochranu pred strelami 7,62. Vnútorný priestor je rozdelený na dve časti:
Prednú, ktorá nie je hermeticky uzatvorená. Nachádzajú sa v nej palivové nádrže, agregáty kúrenia, filtroventilačné zariadenie.
Zadnú, ktorá je hermeticky uzavretá a slúži na montáž rôznych špeciálnych zariadení (systém riadenia paľby, zdravotnícke zariadenie...) alebo na prepravu osôb.
Na streche sú umiestnené 2 poklopy pre núdzové opustenie vozidla, medzi ktorými je otvor, ktorý umožňuje uchytenie lafety 12,7 mm guľometu NSV. Na vystupovanie a nastupovanie slúžia dvere v zadnej časti, strešný otvor pre guľomet NSV alebo dvere na boku nadstavby. Po zložení z vozidla môže pôsobiť aj ako samostatný celok.
Tatrapan T1/Z1: je základná transportná verzia, vozidlo je určené na prepravu 10 až 12 osôb v nadstavbe. Okná kabíny sú hrubé 9 mm. Tatrapan má protipožiarne zariadenie, ktoré pôsobí samočinne v priestore motora a palivových nádrží. Rádiové spojenie mimo vozidla zabezpečuje rádiostanica R-173, pre vnútornú komunikáciu slúži hovorové zariadenie R-174.Pre jazdu v noci je vozidlo vybavené prístrojom na nočné videnie TVNE-4B
TTD:
Dĺžka:8,65m
Šírka:2,5m Výška so zbraňami/ bez zbraní : 2,9m , 3,36m
Svetlá výška: 0,39m
Bojová /pohotovostná hmotnosť: 21,3t / 18,1t
Max. stúpavosť: 30st
Max. bočný náklon:20st
Max. šírka zákopu:1,1m
Prekonanie kolmej steny:0,6m
Max brodivosť:1,4m
Motor: TATRA T3-930-51
Max. výkon: 265KW
Max. rýchlosť: 80 Km/h
Jazdný dosah: 1000 Km
Pneumatiky: 15,00R20

Tatrapan ZASA (západná Sahara): vývoj začal v roku 1997 ako modifikácia pôvodného transportného Tatarapanu T1/Z1 pre misie. Prvé 3 kusy prevzala ASR v roku 1998.Tatrapan ZASA úspešne slúžil ale aj sále slúži v zahraničných operáciách na Balkáne, Iraku, Afganistane a na hraniciach medzi Etipiou a Eritreou v rámci misie UNMEE. Kvôli pôsobeniu v zahraničných operáciách boli čelné okná zosilnené na 23 mm a okná vo dverách na 15mm. Na nadstavbu pribudli po tri okná na oboch bokoch zo sklom hrubým 75 mm a možnosťou montáže oceľových žalúzií. Protimínová ochrana nadstavby je zvýšená dvojitým dnom a odklopným pancierovaním. Rádiové spojenie zabezpečuje VKV rádiostanica RF-1325.


Tatrapan AMB: je zdravotnícka modifikácia Tatrapanu ZASA.Vývoj začal v roku 2001 vo firme Vývoj Martin a skončil v tom istom roku odovzdaním 2 vozidiel pre plnenie úloh v zahraničí. Vozidlo umožňuje prepraviť 4 ležiacich alebo 8 sediacich zranených. Tatrapan AMB nie je ozbrojený. Jeho výbava neumožňuje lafetáciu guľometov na kabínu ani na nadstavbu .

Tatrapan PVO (MOVES- mobilné velitelské stanovište): vývoj vozidla začal v roku 1995 (v poradí 3. varianta), prototyp bol predstavený v roku 1996 a skúšky boli ukončené v roku 1997. Tatrapan PVO je určený pre automatizáciu velenia a riadenia prostriedkov PVO 2K12KUB. Informácie priíma z miestnych rádiolokátorov, ktoré potom spracuje a následne zobrazi informácie o vzdušnej situácií a prideľuje ciele. Posádku tvorí velitel a vodič (kabína), spojár, systémoví inžinier , špecialista PVO (nadstavba). Rádiové spojenie zabezpečuje KV rádiová stanica SYNCAL 2000,VKV rádiová stanica PANTHER 2000, VKV rádiová stanica RF-1325,UKV rádiová stanica LERA 1,5 a vnútorné hovorové zariadenie RACAL BCC 600. Vozidlo nie je vyzbrojené.
Tatrapan PVO astra: je automatizovaný systém velenia pre jednotky PVO vyzbrojené 9K32M Strela-2, 9K38 IGLA, 9K35M3 STRELA-10M3, BRAMS. Systém astra PVO bol pôvodne zabudovaný v ISO-C kontajneri prepravovanom na vozidle AKTIS až neskôr sa dostal do nadstavby Tatrapanu. Astra PVO môže naraz riadiť 12 palebných prostriedkov ale naraz môžu strielať iba 3.
Tatrapan VP: tento projekt bol súkromnou iniciatívou podniku Vývoj Martin a.s .Vozidlo malo slúžiť pre velenie a riadenie SHPL systému Brams.
Tatrapan DELSYS (delostrelecký systém): Je mobilné velitelské stanovisko ktoré je určené pre automatizáciu velenia delostreleckej brigády. V rámci OSSR sa využíva na riadenie húfnic DANA, ZUZANA a RM 70/85. Stanovisko je vybavené dennou a termovíznou kamerou, laserovým diaľkomerom. Pre komunikáciu slúžia rádiostanice Panther 2000V a RF 1325. Prevádzku pracoviska zabezpečujú traja členovia : jeden operátor- spojár a dve pracoviská automatizovaného velenia. Využitie systému spočíva v topografických výpočtoch spracovanie meteospráv výpočet prvkov strelby výpočty s použitím digitálnych máp plánovanie palby simulácia účinnosti palby.
Tatrapan VPG (velitelský automobil na riadenie húfnic ZUZANA): Vozidlo je vybavené systémom riadenia delostreleckej palby ARSYS pomocou ktorého riadi batériu húfnic ZUZANA. Posádku nadstavby tvorí 5 členov: 1 velitel 2 dôstojníci štábu 2 operátori – spojári ktorí majú k dispozícii rádiové stanice KV SYSCAL 2000, UKV LERA 1,5 VKV RF-1325. Vozidlo bolo súčasťou dodávky húfnic ZUZANA pre grécku armádu . Môže byť vyzbrojené.

Tatrapan BAZUS: táto modifikácia vozidla tatrapan je určená na riadenie delostreleckých batérií vyzbrojených húfnicami DANA ZUZANA raketometmi RM 70/85 alebo inými del. zbraňami . Nadriadený stupeň velenia tvorí DELSYS od ktorého dostáva rozkazy. Výbavu vozidla tvorí otočná vežička na stope nadstavby vybavená laserovým diaľkomerom, dennou a termovíznou kamerou. Spojenie zabezpečujú dve VKV rádiostanice Panther 2000V a RF-1325. Posádku tvoria traja členovia dvaja obsluhujú pracovisko autonómneho velenia a 1 operátor signalizátora.
Tatrapan VESPRA (veľitelsko štábne pracovisko): je v poradí druhá varianta tatrapanu vyvinutá v spolupráci s zťs vvú Martin VÚ 010 Vyškov PPS Detva a Konštrukta defence Trenčín. Vývojové práce na projekte sa skončili v roku 1993. Vozidlo je určené ako veliteľsko štábne pracovisko na takticko operačnóm stupni. Posádku tvorí sedem členov: veliteľ vozidla z šoférom sedia v kabíne, 5 členná posádka nadstavby skladajúca sa z veľitela 2 dôstojníkov štábu a 2 radistov. Posádka skriňovej nadstavby môže pracovať aj úplne samostatne po zložení z vozidla. Spojenie s nadriadeným stupňom velenia a s podriadenými jednotkami zabezpečuje VKV rádiová stanica R-173, VKV rádioví príjmač R-173P, KV rádiová stanica R-134A2, prenosná VKV radiova stanica RF-10, telefónna ústredňa TU-11 a rádioví prepojovač VŠ OT- 64 /R2M.
Tatrapan VŠRV2 (velitelsko štábne rádiové vozidlo): Tvorí súčasť systému MOKYS (Mobilný Komunikačný Systém). Zabezpečuje rádiové spojenie , vlenie podriadeným jednotkám v miestah dotyku s nepriatelom. Plní rovnakú funkciu ako VŠRV-1 ktorý je umiestnený v kontajnery bez balistyckej ochrany.
Tatrapan MOD: Vznikol v r. 1996-1997 modernizáciou pôvodného tatrapanu. Najväčšiou zmenou prešla pohonná jednotka spolu s prevodovkou namiesto Tatrováckeho dvanásť válcového motoru osadili Tatrapan vodou chladeným sesťvalcom DEUTZ BF6M 1015c, s objemom 11.9L spojený s prevodovkou TWIN DISC. Ďalších úprav sa dočkala aj kabína spolu s nadstavbou a bola zvýšená aj protimínová ochrana v priestore motora a prevodovky, zosilnené čelné sklá na 36mm, a sklopné dvere nadstavby.
TTD:
Dĺžka:8,46m
Šírka:2,5m
Výška so zbraňami/bez zbraní: 3,36m 2,94m
Svetlá výška: 0,4m
Bojová/pohotovostná hmotnosť: 23t/21,5t
Výkon motoru: 300Kw
Jazdný dosah: 1000Km
Pneumatiky: 16,00R20
Ešte dodám že Tatrapan podstúpil aj skúšky v r.1993 u AČR a Česká strana dostala aj výrobnú dokumentáciu. A myslím si že univerzálna koncepcia Tatrapanu by mohla mať využiťie v mnohých armádach sveta predovšetkým v tých menších a s ešte menším rozpočtom ako sú napr. AČR, OSSR.......
Zdroje:
www.valka.cz
www.kotadef.sk
www.vyvoj.sk
kniha Obrnená technika 1944-2001 Výroba v Slovenskej republike

Tatrapan je pancierovaný viacúčelový automobil, ktorého vývoj sa začal v 80-tých rokoch ešte v CSSR, na vývoji sa podieľal VÚ-010 Vyškov, Podpolianske strojárne Detva a ZŤS VVÚ Martin.Prototyp bol predstavený v roku 1990. Po rozdelení pokračoval vývoj Tatrapanu na Slovensku. Do armády Slovenskej Republiky sa dostal v roku 1994.
Tatrapan je navrhnutý ako univerzálne vozidlo na podvozku TATRA T 815 VP 21 275 (265) 6x6.1R, ktoré prostredníctvom výmeny nadstavby môže byť použité pre viacero bojových úloh.Čas potrebný na výmenu nadstavby v dielenských prípadne poľných podmienkach je do 60min. Kabína v ktorej sedí veliťel vozidla a vodič, je zvarená z pancierových plechov.Poskytuje ochranu pred zbraňami hromadného ničenia a protipancierovým strelám ráže 7,62x(??).Okná sú z bezpečnostného skla, môžu byť vybavené aj odnímatelnými pancierovými žalúziami. Nad sedadlom velitela je umiestnený strešný poklop, na ktorý je možné umiestniť guľomet PKT kalibru 7.62mm. Pre uľahčený prístup k motoru je kabína sklopná.
Skriňová nadstavba tiež poskytuje ochranu pred strelami 7,62. Vnútorný priestor je rozdelený na dve časti:
Prednú, ktorá nie je hermeticky uzatvorená. Nachádzajú sa v nej palivové nádrže, agregáty kúrenia, filtroventilačné zariadenie.
Zadnú, ktorá je hermeticky uzavretá a slúži na montáž rôznych špeciálnych zariadení (systém riadenia paľby, zdravotnícke zariadenie...) alebo na prepravu osôb.
Na streche sú umiestnené 2 poklopy pre núdzové opustenie vozidla, medzi ktorými je otvor, ktorý umožňuje uchytenie lafety 12,7 mm guľometu NSV. Na vystupovanie a nastupovanie slúžia dvere v zadnej časti, strešný otvor pre guľomet NSV alebo dvere na boku nadstavby. Po zložení z vozidla môže pôsobiť aj ako samostatný celok.
Tatrapan T1/Z1: je základná transportná verzia, vozidlo je určené na prepravu 10 až 12 osôb v nadstavbe. Okná kabíny sú hrubé 9 mm. Tatrapan má protipožiarne zariadenie, ktoré pôsobí samočinne v priestore motora a palivových nádrží. Rádiové spojenie mimo vozidla zabezpečuje rádiostanica R-173, pre vnútornú komunikáciu slúži hovorové zariadenie R-174.Pre jazdu v noci je vozidlo vybavené prístrojom na nočné videnie TVNE-4B
TTD:
Dĺžka:8,65m
Šírka:2,5m Výška so zbraňami/ bez zbraní : 2,9m , 3,36m
Svetlá výška: 0,39m
Bojová /pohotovostná hmotnosť: 21,3t / 18,1t
Max. stúpavosť: 30st
Max. bočný náklon:20st
Max. šírka zákopu:1,1m
Prekonanie kolmej steny:0,6m
Max brodivosť:1,4m
Motor: TATRA T3-930-51
Max. výkon: 265KW
Max. rýchlosť: 80 Km/h
Jazdný dosah: 1000 Km
Pneumatiky: 15,00R20

Tatrapan ZASA (západná Sahara): vývoj začal v roku 1997 ako modifikácia pôvodného transportného Tatarapanu T1/Z1 pre misie. Prvé 3 kusy prevzala ASR v roku 1998.Tatrapan ZASA úspešne slúžil ale aj sále slúži v zahraničných operáciách na Balkáne, Iraku, Afganistane a na hraniciach medzi Etipiou a Eritreou v rámci misie UNMEE. Kvôli pôsobeniu v zahraničných operáciách boli čelné okná zosilnené na 23 mm a okná vo dverách na 15mm. Na nadstavbu pribudli po tri okná na oboch bokoch zo sklom hrubým 75 mm a možnosťou montáže oceľových žalúzií. Protimínová ochrana nadstavby je zvýšená dvojitým dnom a odklopným pancierovaním. Rádiové spojenie zabezpečuje VKV rádiostanica RF-1325.


Tatrapan AMB: je zdravotnícka modifikácia Tatrapanu ZASA.Vývoj začal v roku 2001 vo firme Vývoj Martin a skončil v tom istom roku odovzdaním 2 vozidiel pre plnenie úloh v zahraničí. Vozidlo umožňuje prepraviť 4 ležiacich alebo 8 sediacich zranených. Tatrapan AMB nie je ozbrojený. Jeho výbava neumožňuje lafetáciu guľometov na kabínu ani na nadstavbu .

Tatrapan PVO (MOVES- mobilné velitelské stanovište): vývoj vozidla začal v roku 1995 (v poradí 3. varianta), prototyp bol predstavený v roku 1996 a skúšky boli ukončené v roku 1997. Tatrapan PVO je určený pre automatizáciu velenia a riadenia prostriedkov PVO 2K12KUB. Informácie priíma z miestnych rádiolokátorov, ktoré potom spracuje a následne zobrazi informácie o vzdušnej situácií a prideľuje ciele. Posádku tvorí velitel a vodič (kabína), spojár, systémoví inžinier , špecialista PVO (nadstavba). Rádiové spojenie zabezpečuje KV rádiová stanica SYNCAL 2000,VKV rádiová stanica PANTHER 2000, VKV rádiová stanica RF-1325,UKV rádiová stanica LERA 1,5 a vnútorné hovorové zariadenie RACAL BCC 600. Vozidlo nie je vyzbrojené.
Tatrapan PVO astra: je automatizovaný systém velenia pre jednotky PVO vyzbrojené 9K32M Strela-2, 9K38 IGLA, 9K35M3 STRELA-10M3, BRAMS. Systém astra PVO bol pôvodne zabudovaný v ISO-C kontajneri prepravovanom na vozidle AKTIS až neskôr sa dostal do nadstavby Tatrapanu. Astra PVO môže naraz riadiť 12 palebných prostriedkov ale naraz môžu strielať iba 3.
Tatrapan VP: tento projekt bol súkromnou iniciatívou podniku Vývoj Martin a.s .Vozidlo malo slúžiť pre velenie a riadenie SHPL systému Brams.
Tatrapan DELSYS (delostrelecký systém): Je mobilné velitelské stanovisko ktoré je určené pre automatizáciu velenia delostreleckej brigády. V rámci OSSR sa využíva na riadenie húfnic DANA, ZUZANA a RM 70/85. Stanovisko je vybavené dennou a termovíznou kamerou, laserovým diaľkomerom. Pre komunikáciu slúžia rádiostanice Panther 2000V a RF 1325. Prevádzku pracoviska zabezpečujú traja členovia : jeden operátor- spojár a dve pracoviská automatizovaného velenia. Využitie systému spočíva v topografických výpočtoch spracovanie meteospráv výpočet prvkov strelby výpočty s použitím digitálnych máp plánovanie palby simulácia účinnosti palby.
Tatrapan VPG (velitelský automobil na riadenie húfnic ZUZANA): Vozidlo je vybavené systémom riadenia delostreleckej palby ARSYS pomocou ktorého riadi batériu húfnic ZUZANA. Posádku nadstavby tvorí 5 členov: 1 velitel 2 dôstojníci štábu 2 operátori – spojári ktorí majú k dispozícii rádiové stanice KV SYSCAL 2000, UKV LERA 1,5 VKV RF-1325. Vozidlo bolo súčasťou dodávky húfnic ZUZANA pre grécku armádu . Môže byť vyzbrojené.

Tatrapan BAZUS: táto modifikácia vozidla tatrapan je určená na riadenie delostreleckých batérií vyzbrojených húfnicami DANA ZUZANA raketometmi RM 70/85 alebo inými del. zbraňami . Nadriadený stupeň velenia tvorí DELSYS od ktorého dostáva rozkazy. Výbavu vozidla tvorí otočná vežička na stope nadstavby vybavená laserovým diaľkomerom, dennou a termovíznou kamerou. Spojenie zabezpečujú dve VKV rádiostanice Panther 2000V a RF-1325. Posádku tvoria traja členovia dvaja obsluhujú pracovisko autonómneho velenia a 1 operátor signalizátora.
Tatrapan VESPRA (veľitelsko štábne pracovisko): je v poradí druhá varianta tatrapanu vyvinutá v spolupráci s zťs vvú Martin VÚ 010 Vyškov PPS Detva a Konštrukta defence Trenčín. Vývojové práce na projekte sa skončili v roku 1993. Vozidlo je určené ako veliteľsko štábne pracovisko na takticko operačnóm stupni. Posádku tvorí sedem členov: veliteľ vozidla z šoférom sedia v kabíne, 5 členná posádka nadstavby skladajúca sa z veľitela 2 dôstojníkov štábu a 2 radistov. Posádka skriňovej nadstavby môže pracovať aj úplne samostatne po zložení z vozidla. Spojenie s nadriadeným stupňom velenia a s podriadenými jednotkami zabezpečuje VKV rádiová stanica R-173, VKV rádioví príjmač R-173P, KV rádiová stanica R-134A2, prenosná VKV radiova stanica RF-10, telefónna ústredňa TU-11 a rádioví prepojovač VŠ OT- 64 /R2M.
Tatrapan VŠRV2 (velitelsko štábne rádiové vozidlo): Tvorí súčasť systému MOKYS (Mobilný Komunikačný Systém). Zabezpečuje rádiové spojenie , vlenie podriadeným jednotkám v miestah dotyku s nepriatelom. Plní rovnakú funkciu ako VŠRV-1 ktorý je umiestnený v kontajnery bez balistyckej ochrany.
Tatrapan MOD: Vznikol v r. 1996-1997 modernizáciou pôvodného tatrapanu. Najväčšiou zmenou prešla pohonná jednotka spolu s prevodovkou namiesto Tatrováckeho dvanásť válcového motoru osadili Tatrapan vodou chladeným sesťvalcom DEUTZ BF6M 1015c, s objemom 11.9L spojený s prevodovkou TWIN DISC. Ďalších úprav sa dočkala aj kabína spolu s nadstavbou a bola zvýšená aj protimínová ochrana v priestore motora a prevodovky, zosilnené čelné sklá na 36mm, a sklopné dvere nadstavby.
TTD:
Dĺžka:8,46m
Šírka:2,5m
Výška so zbraňami/bez zbraní: 3,36m 2,94m
Svetlá výška: 0,4m
Bojová/pohotovostná hmotnosť: 23t/21,5t
Výkon motoru: 300Kw
Jazdný dosah: 1000Km
Pneumatiky: 16,00R20
Ešte dodám že Tatrapan podstúpil aj skúšky v r.1993 u AČR a Česká strana dostala aj výrobnú dokumentáciu. A myslím si že univerzálna koncepcia Tatrapanu by mohla mať využiťie v mnohých armádach sveta predovšetkým v tých menších a s ešte menším rozpočtom ako sú napr. AČR, OSSR.......
Zdroje:
www.valka.cz
www.kotadef.sk
www.vyvoj.sk
kniha Obrnená technika 1944-2001 Výroba v Slovenskej republike