Osmanské loďstvo v epoše Ironcladů
Napsal: 14/8/2010, 19:06
Osmanské loďstvo v epoše Ironcladů

Dělostřelci obsluhující Kruppův 24 cm kanón na palubě pancéřové fregaty třídy Osmaniye.
Historický úvod
Osmanská říše byla kdysi nejen kontinentální, ale i námořní velmocí. Období největší slávy bylo 15. a 16. století. Samotný příchod Osmanů na evropskou pevninu se odehrál počátkem 14. století. V této době se Osman ze Sogete a jeho syn Orchan (Orhan) dávali za žold najmout, tu od Seldžuckého sultána v Konye, tu od Byzantského císaře a pokaždé se přitom dobře obohatili ( dle Kopreliho možná „Ala – i – Osman“ (Osmanský dům) nebyli ani maloazijští Turci z kmene Kayik příslušejícího svazu velkému turckému svazu Oghuzů, ale Pečeněgové z dnešní Ukrajiny, kteří vstoupili do služeb Nikajského císařství a později změnili strany. U Manzikertu roku 1071 také došlo k podobné změně stran, tehdy zběhli Uzové na stranu Seldžuků (Selcuků). Této teorii velice nahrává ta skutečnost, že několik prvních velitelů osmanských pevností v oblasti Sogete, bylo byzantskými důstojníky s řeckými jmény. V každém případě pozdější turečtí kronikáři museli o původu dynastie asi hodně lhát). Orchan se nechal najmout se svým vojskem 5000 jízdních bojovníků Ioanem VI Kantakuzenem (Cantacuzeno) k boji proti jeho spolucísaři z rodu Palealogoi, za to měl slíbeno jako v pohádce princeznu a pěkné věno. Princeznu (Theodoru Marii Cantakouzene, svatba byla roku 1332) dostal, ale ne její věno. Tak si ho vzal, když zemětřesení zničilo hradby pevnosti Calipoli, což je dnešní Gelibolu v Dardanelách a získal tak první uzemí na evropském kontinentu. Od tohoto sňatku (i když už před tím měl za ženu princeznu Helenu Palealogoi (roku 1299) sestru nikajského císaře, a jeho další sňatěk byl s dcerou Uroše IV Srbského, ale tuto princeznu si spíše vzal jeho nejstarší syn Suleyman paša (prameny z tohoto raného údobí jsou dosti skoupé), který působil jako regent za stárnoucího otce. Tento velice schopný princ se však ještě před nástupem na trůn se zabil pádem s koně. Už od sňatku Orhana s Theodorou Marií Cantakouzene se osmanská dynastie vždy sama považovala za legitmní dědičku Byzance a aspirovala na titul Kaysar- e- Rum, i když ten v křesťanské Evropě nikdo nikdy neuznával, takže evropané osmanské panovníky obvykle nazývají jen Sultán.

Byzantský císař Ioanes VI Kantakuzénos. Přesný tytul byzantských vládců zní Basileos ton Rhomaion - císař římanů.

Mehmet II Fatih (Fatih - tur. dobyvatel) – Gentile Belini
Tyto úspěchy je třeba spojovat s mnoha ekonomickými a politickými faktory. V oblasti vojenství si je třeba uvědomit že osmanská vojska byly průkopníky v používání střelného prachu a dělostřelectva. V roce 1453 si Mehmet II podmanil Konstantinopol po delším obléhání a přijal titul Kaysar -e- Rum tj. císař římský. Jeho vnuk Selim I Hrozný (Yavuz) dobyl říši mameluků v Egyptě a Syrii. Při této příležitosti zajal posledního potomka dynastie Abássovců, čímž se stal i Chálífou sunnitské větve islámu, i když aspirantů na tuto hodnost bylo více. Egypšťí mameluci totiž byli již od dob mongolských vpádů považování za ochránce chálífátu a po zničení a vyplenění Bagdádu mongolským vojskem se poslední Abássovci přesunují do Egypta pod ochranu Mamelucké dynastie. V následujících 150ti letech se Osmanské impérium rozrostlo na tři kontinenty. V 17. století však již začíná technologicky zaostávat za Západní Evropou. 18. století je potom obdobím rozkladu vládních struktur a dobou praktického osamostatnění mnoha provincií pod vládou místních pašů. V 19. století s k tomuto feudálnímu narušovaní jednoty státu připojuje nový faktor a tím je národní probuzení bálkánských národů, v prvé řadě Řeků a Srbů, zatímco v arabské poušti vzniká nový nepřítel, wahábismus, hnutí za očistu islámu od „nevěřícího kalifa v Istanbulu“. Těmto problémům se pokouší ústřední vláda čelit reformním hnutím. Jestliže první reformy se oběvují již v době vlády Ahmada III 1703 -1736 ( období Tulipánu – Lale Devri), tak tyto reformy mají čistě technický charakter, např. organizace „rychlého“ jízdního dělostřelectva a nová organizace loďstva, pak reformy pozdější (od doby vlády Selima III, roku 1793 byl slavnostně proklamován nový vládní program tzv. Nizam-i-Cedid) se snaží již změnit samou sociální strukturu společnosti, pročež se setkávají s fanatickým a zuřivým odporem některých sociálních vrstev, především pak Janičárů.

Ahmet III (Ahmed III) 1703-1736
Počátky a vývoj Osmanské loďstva
Sama historie tureckého námořnictví je starší než osmanská dynastie a sahá do dob vlády maloasijských Seldžuků (Selcuku) v 11. století. Tito vládci jsou často označování jako Ikoniystí sultánové nebo vládci sultanátu Rúmského. Již v době tohoto sultanátu vznikáájí zárodky turecké námořní moci v oblasti Kilikie a Malé Arménie (dnešní přístavy jako Mersin nebo letovisko Anatalya. V těchto počátcích uskutečňují turečtí kapitáni většinou jen malé pirátské operace a nájezdy a zdaleka se nemohou měřit s námořní mocí italských obchodních republik, křižáků a Byzance nebo Fátimovské říše v Egyptě. Navzdory tomu už z této doby máme velice zajímavé doklady a historické památky na vznik turecké námořní moci, jako jsou např. kryté doky umožňující rychlí výpad galér proti utočníkům napdnuvším jihoanatolské pobřeží.

Seldužcký krytý přístav na břehu Kilike, umožňující rychlé výpady proti útočícímu loďstvu. Doba stavby 12.století.
Samotný vznik osmanského loďstva se pojí s dobytím ostrova İmralı v Marmarském moři v roce 1308. V roce 1321 osmanské loďstvo poprvé přistálo v Trhákii v jihovýchodní Evropě. Tehdy osmánské námořnictvo přepravuje žoldnéřská vojska do služeb soupeřících vládců Byzance, Srbska a Bulharska. V této době mají osmanští námořníci většinou za úkol pouze dopravu vojáků a zásob a bojům se pokud možno vyhýbají. Loďstvo je však bojově s úspěchem použito při obléhaní Soluně roku 1374. Následně je nasazano v mnoha menších i větších bitkách, i když většinou pouze spolupracuje s pozemní armádou. Během obléhaní Konstantinopole (roku 1453) nechává Mehmet II přesunout 100 válečných galér do Zlatého rohu, zálivu s přístavem uzavřeného řetězem, po pozemním mostě „dialkos“ (moderní odhady hovoří pouze o 15 galérách a zbytek asi 75 kusů tvořily jen malé bárky), čímž loďstvo zásadně přispělo k pádu města.
První opravdové námořní bitvy svedlo sultánovo loďstvo v Benátsko-Osmanské válce v letech 1463-1479 a 1499 -1503. Zde vybojoval Kemal Reis uspěšně bitvu u Zonchia (tzv. První bitva u Lepanta ) 1499 a bitvu u Modonu 1500.

Bitva u Zonchina 1499

Goke vlajová loď Kemala Reise
Za vlády Selima I. Hrozného (tur. Yavuz) se osmanská flotila účastní útoku na Egypt. Ale největší rozmach zaznamenává za vlády Suleymana I. Kanunani (tur. Zákonodárce), v Evropě známého spíše jako jako Magnifico – Nádherný pro skvělost jeho dvora. V roce 1522 je realizována výprava proti Rhodu bráněnému Johanity pod vedením admirála Kurtoğlu Muslihiddin Reise. V roce 1529 Salih a Aydın Reis porážejí španělskou flotilu Rodriga Portundy u Formentery. A v roce 1538 dosahují Turci svého asi největšího vítězství na moři, v bitvě u Prevezzi. Barbaros Hayreddin Paşa zde se 122 galérami poráží flotilu Svaté Ligy pod vedením admirála Andrea Dorii, která má 112 galér, 50 galeon a 140 transportních lodic. Na osmanské straně bojuje 20 000 mužů a na straně Ligy bojuje trojnásobek, tedy 60000 mužů. V roce 1543 přezimuje turecké loďstvo v Tulonu a pomáhá svým francouzkým spojencům v obléhaní pevnosti Nice, během tzv. italských válek. Osmanská vláda se rozšiřuje na Tripolis, Alžír a Tunis, intenzivně zasahuje do záležitostí Maroka. Toto období končí porážkou u Lepanta (1571), ale i tak si osmanské loďstvo zajištuje velice dobré postavení a je stále skutečným vládcem středomoří. I když Svatá Liga zvítězila u Lepanta nebyla schopna zabránit ani pádu Kypru, ani znodobytí Tunisu sultánovou armádou.

Galéra ze 16.století.
Touto dobou osmanské loďstvo operuje i v Indickém oceánu. Zde si však nepočíná tak úspěšně jako ve středomoří. Například útok na portugalskou pevnost Diu v indickém Gudjarátu končí krachem, ale i tak se podaří obsadit mnoho měst a malých sultanátu v Jemenu, Somálsku a Keni. Zajímavý je i zásah v Habeši (Etiopie), zde 400 janičárských mušketýrů, pod vedením Muhamada Graně prakticky dobývá celé císařství Habeš. Zde v Habeši, lze pozorovat jeden jev, který bude v budoucnu typický pro mnohé kolonie. Na straně znešvářených stran domorodců nastupují malé, ale technologicky vyspělé oddíly, v tomto případě Portugalců a Turků. Obě skupiny mají jen několik set mužů (Turci 400 a Portugalci asi 200 až 260) navzdory tomu právě tito „ poradci“ a vojenští specialisté rozhodují bitvy. V letech 1568 -1569 Kurtoğlu Hızır Reis, syn Kurtoğlu Muslihiddin Reise, vede výpravu do Indonézie, a to konkrétně naostrov Sumatru, kde poráží portugalského admirála Fernão Mendes Pinta. Zde na Dálném Východě Osmané podporují hlavně sultanát Aceh, který byl formálně vazalem Osmanské říše až do roku 1904. Po smrti Sulejmena I Nádherného nastupuje postupný úpadek říše. I tak si po celé 17. století zachovává flotila vysokou bojeschopnost. V roce 1617 je přechodně dobyta Madeira v Atlantickém oceánu. V roce 1655 je obsazen ostrov Lundy v Bristolském zálivu a držen jako základna pro korzárské operace celých pět let. Jsou uspořádány výpravy na Island a k pobřeží Severní Ameriky (ústí řeky Sv. Vavřince, Virginia, Newfoundland).

Souboj HMS Mary Rose s alžírskými korzáry (1669). Alžírský dej byl vazalem Osmanské říše. Alžírští korzáři zajali jen v letech 1677-1680 na 160 anglických lodí.

Osmanská fregata z doby Ahmeda III
V letech 1683–1827 nastává dramatický úpadek osmanské námořní moci, na operace v Atlantiku a Indickém oceánu se zcela rezignuje. Za vrchol úpadku lze považat bitvu Česmy (Češme). V této bitvě admirál Orlov roku 1770 poráží osmanské středomořské loďstvo tvořené 16 řádovými loděmi, 6 fregatami, 13 galérami, 6 šebekami a 32 dalšími loděmi. Tyto lodě nesou na svých palubách 1400 kanónů. Ruské loďstvo má pouze 9 řádových lodí a 6 fregat, a tuto bojovou sílu doplňuje čtveřice zápalných lodí tzv. branderů.

Bitva u Česmy v egejském moři. 1770

Admirál Hrabě Orlov
Podobnou katastrofu zažilo osmanské loďstvo i v další válce s Ruskem. Jednalo se o bitvu u misu Kalikra v dnešním Bulharsku. Zde měl ruský admirál Ušakov k dispozici 15 řadových lodí a 2 fregaty a s těmito silami porazil osmanskou flotilu o 18 řadových korábech a 17 fregatách.

Admirál Ušakov
Další porážkou byla známá bitva u Navarina. I když tato porážka nebyla takovou katastrofou jak se často v literatuře líčí a velká část ztracených plavidel byly pouze ozbrojené transportní lodě, byla zjevným důkazem postupujícího úpadku impéria. Za mnohem větší problém lze považovat totální neschopnost tureckých námořních velitelů (pravda je taková že v této době tvořily asi 30% posádek i důstojnického zboru opět Řekové a početné zastoupení měly další národy říše, ale byli zde i cizinci předvším Italové a Dalmatinci resp. Chorvaté, stejně tak mnohonárodnostní složení měla i pozemní armáda) vypořádat se s povstaleckými vlotilami malých ale rychlích člunu jako byly například šebeky. V této době jsou však již v plném proudu reformní snahy Mahmuda II a dochází k výrazné modernizaci loďstva i k modernizaci válečných loděnic Humayum-i-Tersane (Císařské loděnice). Jednotlivé loděnice jsou v Istanbulu (Až do roku 1925 je oficiální jméno Konstantinopol resp. Konstantiniye. Teprve za republiky se zavádí v rámci všeobecné turkizace název Istanbul. Tento název vzniká z řeckého slengového Esté polis tj. jdu do města a bylo používano i místními Turky, Bulhary a Pomáky z východní Trhákie), v Izmiru , Jalově (Yalova), Izmitu a na Rhodu. Za vlády sultána Mahmuda II je do tureckého loďstva zařazena i první parní loď Eser-i Hayir (1836). Tato loď stejně jako některá další parní plavidla Osmanského loďstva byla konstrována Charlese Rossem a Forsterem Rhodesem, lodnímy stavitely původem z New Yorku. Válečné lodě v tomtoobdobí produkují převážně domácí loděnice a strojní vybavení se dováži z Anglie, ale i USA. V této době za vlády sultána Mahmuda II a jeho syna Abdulmecida bylo postaveno velké množství lodí, viz. níže. Tato flotila však utrpěla porážku u Sinope v Krymské válce. Je však si třeba uvědomit že u Sinope nebyla zdaleka umístěna celá flotila, ale pouze tzv. „fregatní loďstvo“. Někteří admirálové požadovali jeho posílení bitevní eskadrou, ale část politiků to odmítala. Velice zajímavé je, že se protiposílení stavěl hlavně britský velvyslanec Stradford de Redclife, což zadává podnět k mnoha konspirčním teoriím, že tato eskadra byla jaksi obětována, aby byl získán důvod ke vstupu Británie do války a k další eskalaci konfliktu. Na Dunaji totiž zatím probíhala jakási podivná válka, podobná té na Západní frontě v letech 1939-1940. Velký vliv na ruské vítězství v této bitvě měly tzv. Paixhansovy granáty, které měly na dřevěné lodě velice destruktivní dopad. Tyto granáty si vynutily změnu v technologii lodního stavitelství a přechod na pancéřové lodě. Během Krymské války byly dále uspěšně osmanské bitevní lodě použity k podpoře pozemní bitvy u města Jevpatorie (Evpatoria), kdy Osmanská armáda pod vedením Omera Latase Paši (Michael Lotis) vyhrála nad ruským vojskem vedeným knížetem Menšikovem.

Selim III - obraz pochází od dvorního malíře řeckého původu Konstantina Kapidagliho.

Jednotky Nizam-i-Cedid. Přehlídka jednotek Nizam -i-Cedid před sultánem. Jedná se o příslušníky lehké pěchoty, což je určenou rudou barvou uniforem. Těžká neboli řadová pěchota používala uniformy modré barvy.

Boj řeckých povstalců s tureckou řadovou lodí.

Sultán Mahmud II před zavedením západních uniforem. Sultán Mahmud II je v Tureckých dějinách známý pod přízviskem Adli tj. Spravedlivý. Toto označení získal, nikoliv díky nějaké velké spravedlnosti své vlády, ale díky svému básnickému pseudonimu.

Sultán Mahmud II po zavedení západních uniforem, po roce 1829.

Istanbulská loděnice kolem roku 1800. Konec vlády Selima III nebo počátek vlády Mahmuda II.

Trojpalubovka Mahmudiye byla v době svého dokončení největší válečnou lodí světa, ale tento primát si udržela jen velice krátce.

Výstavba nového loďstva za Mahmuda II.

Přehlídka flotily na Marmarském moři
Velké lodě postavené v období vlády Mahmuda II a Abdulmecida I
Parní dřevěné řadové lodě (kayonlar vaporu-parní galeona) -postaveno sedm kusů
Kosova 1858 79 děl 32–30 pdr/24–30 pdr/15–16 cm/8x22cm
Fethiye 1857 66 děl 26–30 pdr/24–30 pdr/16–14 cm/
Şadiye 1855 66 děl 26–30 pdr/24–30 pdr/16–16 cm/
Peykizafer 1858 78 děl 32–30 pdr/24–30 pdr/14–16 cm/8x22cm
Ayrıca Mahmudiye 1860 78 děl 32–30 pdr/24–30 pdr/14–16 cm/8x22cm
Teşrifiye 64 děl 26–30 pdr/24–30 pdr/14–16 cm/
Mukaddeme-i Hayır 64 děl 26–30 pdr/24–30 pdr/14–16 cm/
Velké parní dřevěné fregaty
Şerafettin
Hümapervaz
Tairi Bahri
Fivrie
Fatih Bahri
Plachetní řadovky -(Kalyon -Galeona):
třípalubovky děla rok
Mahmudiye 128 1839
Peykisefer 128/119 1841
Mesudiye 118/120 1829

Řez velkou trojpalubovou řadovou lodí z doby Mahmuda II nebo jeho syna Abdulmecita I. Na řezu je zřejmá úprava dodatečnou instalací parního pohonu.
V počtu děl se zdroje různí, možná se jedná o stav po nějakých přestavbách.
dvoupalubovky děla rok
Fethiye 96 1827
Teşrifiye 96 1836
Feyziye 96 1834
Tirişevket 94 1842
Sultan Mehmet 84 1843
Hıfzürrahman 64 1825
Şerefsan 64 1829
Nusretiye 64 1835
Nizamiye 64 1837
Pirişevket 64 1837

Bitevní loď Mahmudiye a sultánský kaik (Kaik je veslice používané k dopravě po Bosporu, turecký ekvivalent benátských gondol)

Model bitevní loď Mahmudiye

Model parní řádové lodi (kalyonu -galeony) Kosova

První souboj parních lodí v dějinách. Ruská 11 dělová fregata Sv. Vladimir se utkala s tureckým 10 dělovým parníkem Pervaz Behri na Černém moři v samém úvodu Krymské války.

Dělostřelci obsluhující Kruppův 24 cm kanón na palubě pancéřové fregaty třídy Osmaniye.
Historický úvod
Osmanská říše byla kdysi nejen kontinentální, ale i námořní velmocí. Období největší slávy bylo 15. a 16. století. Samotný příchod Osmanů na evropskou pevninu se odehrál počátkem 14. století. V této době se Osman ze Sogete a jeho syn Orchan (Orhan) dávali za žold najmout, tu od Seldžuckého sultána v Konye, tu od Byzantského císaře a pokaždé se přitom dobře obohatili ( dle Kopreliho možná „Ala – i – Osman“ (Osmanský dům) nebyli ani maloazijští Turci z kmene Kayik příslušejícího svazu velkému turckému svazu Oghuzů, ale Pečeněgové z dnešní Ukrajiny, kteří vstoupili do služeb Nikajského císařství a později změnili strany. U Manzikertu roku 1071 také došlo k podobné změně stran, tehdy zběhli Uzové na stranu Seldžuků (Selcuků). Této teorii velice nahrává ta skutečnost, že několik prvních velitelů osmanských pevností v oblasti Sogete, bylo byzantskými důstojníky s řeckými jmény. V každém případě pozdější turečtí kronikáři museli o původu dynastie asi hodně lhát). Orchan se nechal najmout se svým vojskem 5000 jízdních bojovníků Ioanem VI Kantakuzenem (Cantacuzeno) k boji proti jeho spolucísaři z rodu Palealogoi, za to měl slíbeno jako v pohádce princeznu a pěkné věno. Princeznu (Theodoru Marii Cantakouzene, svatba byla roku 1332) dostal, ale ne její věno. Tak si ho vzal, když zemětřesení zničilo hradby pevnosti Calipoli, což je dnešní Gelibolu v Dardanelách a získal tak první uzemí na evropském kontinentu. Od tohoto sňatku (i když už před tím měl za ženu princeznu Helenu Palealogoi (roku 1299) sestru nikajského císaře, a jeho další sňatěk byl s dcerou Uroše IV Srbského, ale tuto princeznu si spíše vzal jeho nejstarší syn Suleyman paša (prameny z tohoto raného údobí jsou dosti skoupé), který působil jako regent za stárnoucího otce. Tento velice schopný princ se však ještě před nástupem na trůn se zabil pádem s koně. Už od sňatku Orhana s Theodorou Marií Cantakouzene se osmanská dynastie vždy sama považovala za legitmní dědičku Byzance a aspirovala na titul Kaysar- e- Rum, i když ten v křesťanské Evropě nikdo nikdy neuznával, takže evropané osmanské panovníky obvykle nazývají jen Sultán.

Byzantský císař Ioanes VI Kantakuzénos. Přesný tytul byzantských vládců zní Basileos ton Rhomaion - císař římanů.

Mehmet II Fatih (Fatih - tur. dobyvatel) – Gentile Belini
Tyto úspěchy je třeba spojovat s mnoha ekonomickými a politickými faktory. V oblasti vojenství si je třeba uvědomit že osmanská vojska byly průkopníky v používání střelného prachu a dělostřelectva. V roce 1453 si Mehmet II podmanil Konstantinopol po delším obléhání a přijal titul Kaysar -e- Rum tj. císař římský. Jeho vnuk Selim I Hrozný (Yavuz) dobyl říši mameluků v Egyptě a Syrii. Při této příležitosti zajal posledního potomka dynastie Abássovců, čímž se stal i Chálífou sunnitské větve islámu, i když aspirantů na tuto hodnost bylo více. Egypšťí mameluci totiž byli již od dob mongolských vpádů považování za ochránce chálífátu a po zničení a vyplenění Bagdádu mongolským vojskem se poslední Abássovci přesunují do Egypta pod ochranu Mamelucké dynastie. V následujících 150ti letech se Osmanské impérium rozrostlo na tři kontinenty. V 17. století však již začíná technologicky zaostávat za Západní Evropou. 18. století je potom obdobím rozkladu vládních struktur a dobou praktického osamostatnění mnoha provincií pod vládou místních pašů. V 19. století s k tomuto feudálnímu narušovaní jednoty státu připojuje nový faktor a tím je národní probuzení bálkánských národů, v prvé řadě Řeků a Srbů, zatímco v arabské poušti vzniká nový nepřítel, wahábismus, hnutí za očistu islámu od „nevěřícího kalifa v Istanbulu“. Těmto problémům se pokouší ústřední vláda čelit reformním hnutím. Jestliže první reformy se oběvují již v době vlády Ahmada III 1703 -1736 ( období Tulipánu – Lale Devri), tak tyto reformy mají čistě technický charakter, např. organizace „rychlého“ jízdního dělostřelectva a nová organizace loďstva, pak reformy pozdější (od doby vlády Selima III, roku 1793 byl slavnostně proklamován nový vládní program tzv. Nizam-i-Cedid) se snaží již změnit samou sociální strukturu společnosti, pročež se setkávají s fanatickým a zuřivým odporem některých sociálních vrstev, především pak Janičárů.

Ahmet III (Ahmed III) 1703-1736
Počátky a vývoj Osmanské loďstva
Sama historie tureckého námořnictví je starší než osmanská dynastie a sahá do dob vlády maloasijských Seldžuků (Selcuku) v 11. století. Tito vládci jsou často označování jako Ikoniystí sultánové nebo vládci sultanátu Rúmského. Již v době tohoto sultanátu vznikáájí zárodky turecké námořní moci v oblasti Kilikie a Malé Arménie (dnešní přístavy jako Mersin nebo letovisko Anatalya. V těchto počátcích uskutečňují turečtí kapitáni většinou jen malé pirátské operace a nájezdy a zdaleka se nemohou měřit s námořní mocí italských obchodních republik, křižáků a Byzance nebo Fátimovské říše v Egyptě. Navzdory tomu už z této doby máme velice zajímavé doklady a historické památky na vznik turecké námořní moci, jako jsou např. kryté doky umožňující rychlí výpad galér proti utočníkům napdnuvším jihoanatolské pobřeží.

Seldužcký krytý přístav na břehu Kilike, umožňující rychlé výpady proti útočícímu loďstvu. Doba stavby 12.století.
Samotný vznik osmanského loďstva se pojí s dobytím ostrova İmralı v Marmarském moři v roce 1308. V roce 1321 osmanské loďstvo poprvé přistálo v Trhákii v jihovýchodní Evropě. Tehdy osmánské námořnictvo přepravuje žoldnéřská vojska do služeb soupeřících vládců Byzance, Srbska a Bulharska. V této době mají osmanští námořníci většinou za úkol pouze dopravu vojáků a zásob a bojům se pokud možno vyhýbají. Loďstvo je však bojově s úspěchem použito při obléhaní Soluně roku 1374. Následně je nasazano v mnoha menších i větších bitkách, i když většinou pouze spolupracuje s pozemní armádou. Během obléhaní Konstantinopole (roku 1453) nechává Mehmet II přesunout 100 válečných galér do Zlatého rohu, zálivu s přístavem uzavřeného řetězem, po pozemním mostě „dialkos“ (moderní odhady hovoří pouze o 15 galérách a zbytek asi 75 kusů tvořily jen malé bárky), čímž loďstvo zásadně přispělo k pádu města.
První opravdové námořní bitvy svedlo sultánovo loďstvo v Benátsko-Osmanské válce v letech 1463-1479 a 1499 -1503. Zde vybojoval Kemal Reis uspěšně bitvu u Zonchia (tzv. První bitva u Lepanta ) 1499 a bitvu u Modonu 1500.

Bitva u Zonchina 1499

Goke vlajová loď Kemala Reise
Za vlády Selima I. Hrozného (tur. Yavuz) se osmanská flotila účastní útoku na Egypt. Ale největší rozmach zaznamenává za vlády Suleymana I. Kanunani (tur. Zákonodárce), v Evropě známého spíše jako jako Magnifico – Nádherný pro skvělost jeho dvora. V roce 1522 je realizována výprava proti Rhodu bráněnému Johanity pod vedením admirála Kurtoğlu Muslihiddin Reise. V roce 1529 Salih a Aydın Reis porážejí španělskou flotilu Rodriga Portundy u Formentery. A v roce 1538 dosahují Turci svého asi největšího vítězství na moři, v bitvě u Prevezzi. Barbaros Hayreddin Paşa zde se 122 galérami poráží flotilu Svaté Ligy pod vedením admirála Andrea Dorii, která má 112 galér, 50 galeon a 140 transportních lodic. Na osmanské straně bojuje 20 000 mužů a na straně Ligy bojuje trojnásobek, tedy 60000 mužů. V roce 1543 přezimuje turecké loďstvo v Tulonu a pomáhá svým francouzkým spojencům v obléhaní pevnosti Nice, během tzv. italských válek. Osmanská vláda se rozšiřuje na Tripolis, Alžír a Tunis, intenzivně zasahuje do záležitostí Maroka. Toto období končí porážkou u Lepanta (1571), ale i tak si osmanské loďstvo zajištuje velice dobré postavení a je stále skutečným vládcem středomoří. I když Svatá Liga zvítězila u Lepanta nebyla schopna zabránit ani pádu Kypru, ani znodobytí Tunisu sultánovou armádou.

Galéra ze 16.století.
Touto dobou osmanské loďstvo operuje i v Indickém oceánu. Zde si však nepočíná tak úspěšně jako ve středomoří. Například útok na portugalskou pevnost Diu v indickém Gudjarátu končí krachem, ale i tak se podaří obsadit mnoho měst a malých sultanátu v Jemenu, Somálsku a Keni. Zajímavý je i zásah v Habeši (Etiopie), zde 400 janičárských mušketýrů, pod vedením Muhamada Graně prakticky dobývá celé císařství Habeš. Zde v Habeši, lze pozorovat jeden jev, který bude v budoucnu typický pro mnohé kolonie. Na straně znešvářených stran domorodců nastupují malé, ale technologicky vyspělé oddíly, v tomto případě Portugalců a Turků. Obě skupiny mají jen několik set mužů (Turci 400 a Portugalci asi 200 až 260) navzdory tomu právě tito „ poradci“ a vojenští specialisté rozhodují bitvy. V letech 1568 -1569 Kurtoğlu Hızır Reis, syn Kurtoğlu Muslihiddin Reise, vede výpravu do Indonézie, a to konkrétně naostrov Sumatru, kde poráží portugalského admirála Fernão Mendes Pinta. Zde na Dálném Východě Osmané podporují hlavně sultanát Aceh, který byl formálně vazalem Osmanské říše až do roku 1904. Po smrti Sulejmena I Nádherného nastupuje postupný úpadek říše. I tak si po celé 17. století zachovává flotila vysokou bojeschopnost. V roce 1617 je přechodně dobyta Madeira v Atlantickém oceánu. V roce 1655 je obsazen ostrov Lundy v Bristolském zálivu a držen jako základna pro korzárské operace celých pět let. Jsou uspořádány výpravy na Island a k pobřeží Severní Ameriky (ústí řeky Sv. Vavřince, Virginia, Newfoundland).

Souboj HMS Mary Rose s alžírskými korzáry (1669). Alžírský dej byl vazalem Osmanské říše. Alžírští korzáři zajali jen v letech 1677-1680 na 160 anglických lodí.

Osmanská fregata z doby Ahmeda III
V letech 1683–1827 nastává dramatický úpadek osmanské námořní moci, na operace v Atlantiku a Indickém oceánu se zcela rezignuje. Za vrchol úpadku lze považat bitvu Česmy (Češme). V této bitvě admirál Orlov roku 1770 poráží osmanské středomořské loďstvo tvořené 16 řádovými loděmi, 6 fregatami, 13 galérami, 6 šebekami a 32 dalšími loděmi. Tyto lodě nesou na svých palubách 1400 kanónů. Ruské loďstvo má pouze 9 řádových lodí a 6 fregat, a tuto bojovou sílu doplňuje čtveřice zápalných lodí tzv. branderů.

Bitva u Česmy v egejském moři. 1770

Admirál Hrabě Orlov
Podobnou katastrofu zažilo osmanské loďstvo i v další válce s Ruskem. Jednalo se o bitvu u misu Kalikra v dnešním Bulharsku. Zde měl ruský admirál Ušakov k dispozici 15 řadových lodí a 2 fregaty a s těmito silami porazil osmanskou flotilu o 18 řadových korábech a 17 fregatách.

Admirál Ušakov
Další porážkou byla známá bitva u Navarina. I když tato porážka nebyla takovou katastrofou jak se často v literatuře líčí a velká část ztracených plavidel byly pouze ozbrojené transportní lodě, byla zjevným důkazem postupujícího úpadku impéria. Za mnohem větší problém lze považovat totální neschopnost tureckých námořních velitelů (pravda je taková že v této době tvořily asi 30% posádek i důstojnického zboru opět Řekové a početné zastoupení měly další národy říše, ale byli zde i cizinci předvším Italové a Dalmatinci resp. Chorvaté, stejně tak mnohonárodnostní složení měla i pozemní armáda) vypořádat se s povstaleckými vlotilami malých ale rychlích člunu jako byly například šebeky. V této době jsou však již v plném proudu reformní snahy Mahmuda II a dochází k výrazné modernizaci loďstva i k modernizaci válečných loděnic Humayum-i-Tersane (Císařské loděnice). Jednotlivé loděnice jsou v Istanbulu (Až do roku 1925 je oficiální jméno Konstantinopol resp. Konstantiniye. Teprve za republiky se zavádí v rámci všeobecné turkizace název Istanbul. Tento název vzniká z řeckého slengového Esté polis tj. jdu do města a bylo používano i místními Turky, Bulhary a Pomáky z východní Trhákie), v Izmiru , Jalově (Yalova), Izmitu a na Rhodu. Za vlády sultána Mahmuda II je do tureckého loďstva zařazena i první parní loď Eser-i Hayir (1836). Tato loď stejně jako některá další parní plavidla Osmanského loďstva byla konstrována Charlese Rossem a Forsterem Rhodesem, lodnímy stavitely původem z New Yorku. Válečné lodě v tomtoobdobí produkují převážně domácí loděnice a strojní vybavení se dováži z Anglie, ale i USA. V této době za vlády sultána Mahmuda II a jeho syna Abdulmecida bylo postaveno velké množství lodí, viz. níže. Tato flotila však utrpěla porážku u Sinope v Krymské válce. Je však si třeba uvědomit že u Sinope nebyla zdaleka umístěna celá flotila, ale pouze tzv. „fregatní loďstvo“. Někteří admirálové požadovali jeho posílení bitevní eskadrou, ale část politiků to odmítala. Velice zajímavé je, že se protiposílení stavěl hlavně britský velvyslanec Stradford de Redclife, což zadává podnět k mnoha konspirčním teoriím, že tato eskadra byla jaksi obětována, aby byl získán důvod ke vstupu Británie do války a k další eskalaci konfliktu. Na Dunaji totiž zatím probíhala jakási podivná válka, podobná té na Západní frontě v letech 1939-1940. Velký vliv na ruské vítězství v této bitvě měly tzv. Paixhansovy granáty, které měly na dřevěné lodě velice destruktivní dopad. Tyto granáty si vynutily změnu v technologii lodního stavitelství a přechod na pancéřové lodě. Během Krymské války byly dále uspěšně osmanské bitevní lodě použity k podpoře pozemní bitvy u města Jevpatorie (Evpatoria), kdy Osmanská armáda pod vedením Omera Latase Paši (Michael Lotis) vyhrála nad ruským vojskem vedeným knížetem Menšikovem.

Selim III - obraz pochází od dvorního malíře řeckého původu Konstantina Kapidagliho.

Jednotky Nizam-i-Cedid. Přehlídka jednotek Nizam -i-Cedid před sultánem. Jedná se o příslušníky lehké pěchoty, což je určenou rudou barvou uniforem. Těžká neboli řadová pěchota používala uniformy modré barvy.

Boj řeckých povstalců s tureckou řadovou lodí.

Sultán Mahmud II před zavedením západních uniforem. Sultán Mahmud II je v Tureckých dějinách známý pod přízviskem Adli tj. Spravedlivý. Toto označení získal, nikoliv díky nějaké velké spravedlnosti své vlády, ale díky svému básnickému pseudonimu.
Sultán Mahmud II po zavedení západních uniforem, po roce 1829.

Istanbulská loděnice kolem roku 1800. Konec vlády Selima III nebo počátek vlády Mahmuda II.

Trojpalubovka Mahmudiye byla v době svého dokončení největší válečnou lodí světa, ale tento primát si udržela jen velice krátce.

Výstavba nového loďstva za Mahmuda II.

Přehlídka flotily na Marmarském moři
Velké lodě postavené v období vlády Mahmuda II a Abdulmecida I
Parní dřevěné řadové lodě (kayonlar vaporu-parní galeona) -postaveno sedm kusů
Kosova 1858 79 děl 32–30 pdr/24–30 pdr/15–16 cm/8x22cm
Fethiye 1857 66 děl 26–30 pdr/24–30 pdr/16–14 cm/
Şadiye 1855 66 děl 26–30 pdr/24–30 pdr/16–16 cm/
Peykizafer 1858 78 děl 32–30 pdr/24–30 pdr/14–16 cm/8x22cm
Ayrıca Mahmudiye 1860 78 děl 32–30 pdr/24–30 pdr/14–16 cm/8x22cm
Teşrifiye 64 děl 26–30 pdr/24–30 pdr/14–16 cm/
Mukaddeme-i Hayır 64 děl 26–30 pdr/24–30 pdr/14–16 cm/
Velké parní dřevěné fregaty
Şerafettin
Hümapervaz
Tairi Bahri
Fivrie
Fatih Bahri
Plachetní řadovky -(Kalyon -Galeona):
třípalubovky děla rok
Mahmudiye 128 1839
Peykisefer 128/119 1841
Mesudiye 118/120 1829

Řez velkou trojpalubovou řadovou lodí z doby Mahmuda II nebo jeho syna Abdulmecita I. Na řezu je zřejmá úprava dodatečnou instalací parního pohonu.
V počtu děl se zdroje různí, možná se jedná o stav po nějakých přestavbách.
dvoupalubovky děla rok
Fethiye 96 1827
Teşrifiye 96 1836
Feyziye 96 1834
Tirişevket 94 1842
Sultan Mehmet 84 1843
Hıfzürrahman 64 1825
Şerefsan 64 1829
Nusretiye 64 1835
Nizamiye 64 1837
Pirişevket 64 1837

Bitevní loď Mahmudiye a sultánský kaik (Kaik je veslice používané k dopravě po Bosporu, turecký ekvivalent benátských gondol)

Model bitevní loď Mahmudiye

Model parní řádové lodi (kalyonu -galeony) Kosova

První souboj parních lodí v dějinách. Ruská 11 dělová fregata Sv. Vladimir se utkala s tureckým 10 dělovým parníkem Pervaz Behri na Černém moři v samém úvodu Krymské války.