Zmaj R-1

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
major.plk
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 22/9/2009, 10:07
Bydliště: liptákov

Zmaj R-1

Příspěvek od major.plk »

Jugoslávský bombardér Zmaj R-1

Obrázek

Pokud letecký průmysl našeho malodohodového spojence – Jugoslávie ve dvacátých letech produkoval pouhé kopie zahraničních strojů, jako byly Potez nebo „Mali Brandenburg“, pak ve třicátých letech se situace výrazně mění a oběvují se nadějné domácí konstrukce. Jednou z těchto velice nadějných konstrukcí byl i prototyp bombardéru Zmaj (srbky drak) R-1. Tento letoun původně označovaný jako “Zmajev razarac broj jedan” vznikl z iniciativy konstruktérů společnosti Zmaj Dušana Stankova a Djordje Dučiče. První úvahy o konstrukci tohoto stroje se oběvují v roce 1935 a v roce 1936 je zpracována dokumentace projektu pro generální štáb jihoslovanského letectva. Ten skutečně na základě předložené studie rozhoduje o stavbě prototypu. Obědnávka na stavbu pokusného stroje je podepsána v roce 1937.

Stroj Zmaj R-1 byl koncipován jako víceúčelový taktický bombardovací, bitevní a zvědný letoun, přičemž se uvažovalo o jeho použití i jako těžkého stíhače. Letoun Zmaj R-1 byl stavěn v závodech Zmaj v Zemunu u Bělehradu. Model tohoto letoun se poprvé oběvuje na veřejnosti na Bělehradském aero salónu roku 1938.

Obrázek
Princ Regent Pavel na aero sálonů v roce 1938. Pavel podporoval výrazně rozvoj Jugoslávského leteckého průmyslu.

[align=justify]Zmaj R-1 byl samonosný dolnoplošník se dvěma motory, zatahovacím podvozkem a dvojitou směrovkou . Letoun měl smíšenou konstrukci a jeho typickým znakem byla originálně řešená příď. Ke stavbě trupu využily konstruktéři speciálního materiálu alclad (dural plátovaný hliníkem?), přičemž trup byl skořepinové konstrukce. Křídla i ocasní plochy byly celodřevěné a to včetně potahu, pouze pohyblivé plošky měly kovovou kostru a byly potaženy plátnem. Na odtokové hraně křídla byly umístěny celokovové vztlakové klapky. Řídíci prvky jako pohyblivé plošky křídela a ocasních ploch a vztlakové klapky byly ovládány hydralikou. Pohon letadla R-1 byl reprezentován dvojící motorů Hispano Suiza 14 AB. Jednalo se čtrnáctiválce o výkonu 690 HP (v literatuře se setkáte i s hodnotou 750 HP, resp 551 kW). Tyto motory poháněly třílisté celokovové vrtule. Oba motory byly uloženy v motorových gondolách do nichž se zároveń zatahovala kola podvozku.
[align=justify]Posádka tohoto stroje mohla být dle bojového úkolu tvořena třemi nebo čtyřmi muži. V přední a nejnižší kabině seděl letovod- bombometčík, který měl k dispozici dálší výhled v podlaze své kabiny. Nad ním ve vyvyšené kabině seděl pilot, v prostoru zaním bylo možno umístit další dva členy posádky. V tomto prostoru bylo také uloženo radiové vybavení stroje. V zadu byla umístěna střelecká věž. Výzbroj stroje byla složena ze dvou kulometů SAFAT ráže 12,7 mm v přídi, zadní střelecká vež byla vybavena pohyblivým kulometem téže ráže a v kořenech křídel byly uloženy nejmohutnější zbraně letadla, dva kanóny ráže 20 mm. Jako alternativa k 12,7 mm kulometům byly uvažovány kulomety Browning ráže 13.2 mm nebo československé kulomety ráže 15 mm. Bombová výzbroj byla nesena v trupové pumovnici. Její konstrukce umožňovala nesení 1600 kg pum, přičem jedna, ta nejtěžší puma mohla být odhozena ve střemhlavém letu pomocí výklopné vidlice. Dle některých pramenů byla uvažována i jedna střílna směrem dozadu dolů s kulometem ráže 7,92 mm. Výstřelné pole tohoto kulometu by však bylo zřejmě velice omezené.

Rozměry stroje:
Rozpětí: 14,40m
Délka: 12,78m
Výška: 2,50m
Nosná plocha 33,80m2
Hmotnost prázdného letounu: 2600kg
Vzletová hmotnost: 5094kg
Vzletová hmotnost s přetížením: 5664 kg
Maximální rychlost ve výšce 4000m 450km/h
Dostup 10000m
Dolet 1000km

První a jediný prototyp tohoto stroje byl dokončen na jaře roku 1940. Letové zkoušky zprvu dávaly velké naděje, ale při třetím vzletu došlo k zablokovaní podvozku. Podozek se při přistávacím manévru nevysunul a přistání proběhlo na „břicho“. Samotná nehoda nebyla nijak drastická, ale za probíhající války se ukázalo, že obstarání prvků podvozku v Německu a nákup motorů ve Francii je velice obtížný. Prototyp byl opraven a připraven k dalším letům teprve v únoru roku 1941. Následující válečné události však znemožnily další vývoj a výrobu tohoto nadějného stroje.

Použitá literatura:
Letectví a kosmonatika: Václav Němeček Zmaj R-1
http://www.letletlet-warplanes.com/
http://www.airwar.ru/
http://forum.airserbia.com/
http://community.livejournal.com/ru_aviation/
http://www.samoloty.ow.pl/
http://forum.b92.net/

Fotografie prototypu
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Schéma stroje - obrázek pochází od Němečka a nevystihuje přesně tvar stroje což je zřejmé ze srovnání s fotografií.

Obrázek
Zmaj R-1 barevné schéma.
Naposledy upravil(a) major.plk dne 14/9/2010, 20:42, celkem upraveno 1 x.
major.plk
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 22/9/2009, 10:07
Bydliště: liptákov

Zmaj R-1 u Němečka

Příspěvek od major.plk »

Obrázek
Zmaj R-1

Tato kresba s časopisu L+K zobrazuje kamufláž prototypu letadla Zmaj R-1. Obrázek je co do tvaru chybný, srovnejte s fotografií.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Osobně jsem velice příjemně překvapem jugoslávským předválečným leteckým výzkumem. Jsem vůbec netušil, že stavěli (i když pouze v prototypu) poměrně kvalitní stroje jako zde popisovaný bombardér Zmaj R-1. Svou rychlostí předstihoval většinu tehdy existujících stíhacích strojů okolních zemí, tedy především stíhacích dvouplošníků. Také nosnost 1.600 kg pumového nákladu byla velice slušná. Co by mě ale zajímalo je ta zmiňovaná výzbroj 15 mm čs.kulomety. Co vím, tak se mělo jednat o pevnostní hruorážný kulomet. Netušil jsem, že se uvažovalo i o jeho letecké verzi. Nemáš k tomu nějaké bližší info? Díky
ObrázekObrázekObrázek
major.plk
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 22/9/2009, 10:07
Bydliště: liptákov

Příspěvek od major.plk »

kacermiroslav píše:Osobně jsem velice příjemně překvapem jugoslávským předválečným leteckým výzkumem. Jsem vůbec netušil, že stavěli (i když pouze v prototypu) poměrně kvalitní stroje jako zde popisovaný bombardér Zmaj R-1. Svou rychlostí předstihoval většinu tehdy existujících stíhacích strojů okolních zemí, tedy především stíhacích dvouplošníků. Také nosnost 1.600 kg pumového nákladu byla velice slušná. Co by mě ale zajímalo je ta zmiňovaná výzbroj 15 mm čs.kulomety. Co vím, tak se mělo jednat o pevnostní hruorážný kulomet. Netušil jsem, že se uvažovalo i o jeho letecké verzi. Nemáš k tomu nějaké bližší info? Díky
K tomu kulometu se pokusím dohledat nějaké informace, v české literatuře jsem také vždy četl o verzi pro pevnosti, ale v jugoslávských zdrojích se hovoří a čs miztralese 15 mm, ale tato verze nebyla nikdy dohotovena, pouze došlo k odběru kulometu na lafetě pro obranu pozemních vojsk před leteckými útoky...jeden dunajský monitor svojí čtveřicí čs 15mm mistralez, prý sejmul dvě štuky...no ale asi to byla jen jedna a ta druhá se prostě už nepokusila o útok.
Zdá se, že tobyl spíše jugoslávský nápad použít čs hrubého kulometu 15 mm k vývoji leteckého kulometu, takže by se mělo jednat spíše o zbraň vyvíjenou na požadavek zahraničního zákazníka...a né čs armády, ale nebylo překročeno více než stádium projekčních příprav.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re:

Příspěvek od Kouzelnik »

kacermiroslav píše:Osobně jsem velice příjemně překvapem jugoslávským předválečným leteckým výzkumem. Jsem vůbec netušil, že stavěli (i když pouze v prototypu) poměrně kvalitní stroje jako zde popisovaný bombardér Zmaj R-1. (...)
Bavíme-li se o příslušném období tj. o druhé polovině 30.-tých let, tak faktem je, že v době, kdy WW2 propukla i v Jugoslavii, tj. na jaře 1941, většina letadel ve výzbroji královského jugoslávského letectva byla vyvinuta mimo jugoslávii a to ještě podstatná část těch nejmodernějších byla buď kompletně nebo zčásti vyrobena mimo Jugoslávii

https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Yug ... pril_1941)

Přitom se nedá tvrdit, že z hlediska kvantitativního by předválečná výroba jugoslávských leteckých firem (zejm.výroba draků) byla zanedbatelná. Spíše naopak - až mě překvapil ten velký počet vyrobených letadel (a to včetně zajímavého faktu o stovkách letadel dodávaných do Francie).

Nicméně bavíme-li se o období 1935-1940, kdy v Bělehradu vznikal diskutovaný typ letadla R-1, tak já spekuluji, že vyzbrojování jugoslávského letectva letadly vyvinutými v Jugoslávii či licencovanými ze zahraničí tak
- z hlediska změny konstrukce draků letadel patrně pozdě jednotlivé jugoslávské letecké firmy zmodernizovaly své výrobní možnosti na nastupující trend (srovnej příklad Savoia-Marchetti, kdy v 1940 dokázali rozjet licenční výrobu v Rumunsku, ale v Jugoslávii se rozhodly pro přímý nákup z Itálie)
- z hlediska dostatečné kapacity na výrobu moderních typů motorů byla brzdou a) jednak z minulosti patrně nedostatečná kapacita motoráren a b) patrně téměř úplná absence jugoslávského výzkumu a vývoje leteckých motorů.
R.I.P.
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“