S.E.T. 7

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
major.plk
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 22/9/2009, 10:07
Bydliště: liptákov

S.E.T. 7

Příspěvek od major.plk »

Rumunský víceúčelový dvojplošník SET 7

Obrázek
Letoun SET-7k

Vedle polostátní společnosti I.A.R v Brašově vznikají ve dvacátých letech dvacátého století v Rumunském království i další společnosti věnující se stavbě letadel. Jednou z nově vzniklých společností je i „Fabrica de Avioane Societatea pentru Exploatâri Technice“ založená v Bukurešti v roce 1923. Tato společnost se stává známou především pod svou firemní značkou SET, resp. S.E.T. Zakladetelem této společnosti byl letecký inženýr a konstruktér Grigore Zamfirescu. Tato společnost se jako i jiné menší podniky tohoto druhu věnuje převážně stavbě malých cvičných a letadel. Největší úspěchem společnosti SET byl bezesporu víceúčelový dvojplošník SET -7 a jeho deriváty. Na konstrukci nového stroje se začalo pracovat pod vedením ředitele a zároveň hlavního konstruktéra firmy Grigore Zamfiresca na přelomu dvacátých a třicátých let dvacátého století. První prototyp nového stroje vzlétl v roce 1930. Letoun SET-7 byl celodřevěné konstrukce s plátěným potahem a mohl být též vybaven kamerou a rádiem. V roce 1931 byla objednána první série 30 kusů, v roce 1932 následovala objednávka dalších 20 exemplářů. Stroje druhé série byly již mírně pozměněné, ale hlavní rozdíl spočíval v pohoné jednotce. Stroje první série byly vybaveny motorem Armstrong-Siddeley "Jaguar" IIIA , o výkonu 272 kW/365 k. Stroje druhé série již obdržely nový motor I.A.R. K7, o výkonu 313 kW/420 k. Tyto motory vyráběné soplečností IAR v Brašově byly v podstatě mírně upravené motory Gnôme-Rhône. Toto letadlo bylo v „Aeronautica Militara Românã“ používáno pro pokračovací výcvik rumunských pilotů a v případě, že byl vybaven kamerou a rádiem, byl používán i pro výcvik pozorovatelů. Technické parametry této první verze stroje shrnuje následující tabulka:

Parametry SET-7 první série:

Motor: 1x Armstrong-Siddeley "Jaguar" IIIA (272 kW/365 k)
Rozpětí: 9,80 m
Délka: 7,30 m
Výška: 3,15 m
Nosná plocha: 26,6 m2
Hmotnost prázdného letounu: 912 kg
Vzletová hmotnost: 1310 kg
Max. rychlost: 240 km/h
- v 2000 m 235 km/h
Stoupavost: do 2000 m za 3 min 40 s
- do 5000 m za 15 min 30 s
Dostup: 6200 m

Obrázek
Cvičný dvojplošník SET – 7, první série s motorem Armstrong-Siddeley.

Obrázek
Cvičný dvojplošník SET – 7, první série s motorem Armstrong-Siddeley -schéma.

Obrázek
Cvičný dvouplošník SET – 7, druhé série s motorem I.A.R. K7.

Již tyto dřevěné cvičné stroje SET-7 byly schopny nést určitou výzbroj. Výzbroj těchto strojů byla tvořena jedním dozadu střílejícím pohyblivým kulometem Lewis, ráže 7.62 mm instalováném v zadní části kabiny. Letadlo mohlo nést až 144 kg bomb.

Obrázek
Prototyp hydroplánu SET -7

[align=justify]V roce 1931 byl jeden letoun vybaven plováky a počítalo se s ním pro výcvik námořních pilotů, zkoušky však nedopadly dobře a tato verze se nestavěla. Na rozdíl od doposud stavěných verzí SET 7, byla tato verze vybavena trojlistou vrtulí (ostatní stroje využívaly dvoulisté vrtule).

[align=justify]Po úspěch s tímto strojem se Zamfiresku rozhodl stroj zdokonalit, tak aby ho bylo možno zařadit jako lehký bombardovací a průzkumný stroj do bojových perutí vojenského letectva. Hlavní zlepšení letadla spočívalo ve změně použitého materálu. Nové letadlo SET-7k mělo naopak od stroje SET-7 kovovou kostru i tato kostra však byla potažena plátnem a duralových panelů bylo použito pouze na přídi stroje v oblasti motoru. Jako pohoná jednotka sloužil motor I.A.R. K7, o výkonu 313 kW/420 k. Tyto stroje měly již zesílenou výzbroj. Vedle kulometu pozorovatele byl nad motorem instalován jeden synchronizovaný kulomet Vickers ráže 7.62 mm. Letadlo mohlo nést 144 kg bomb na závěsnících IAR-Barberi a v případě přetížení až 300kg pum. Vybavení stroje dále obsahovalo rádio a fotoaparát. První vzlet této verze se konal počátkem roku 1934.

Parametry SET-7k:
První vzlet: 1934
Vyrobeno kusů: 20+
Osádka: 2
Motor: 1x I.A.R. K7 (313 kW/420 k)
Rozpětí: 9,80 m
Délka: 7,72 m
Výška: 3,26 m
Nosná plocha: 26,6 m2
Hmotnost prázdného letounu: 1010 kg
Vzletová hmotnost: 1650 kg
Max. rychlost: 320 km/h
- v 2500 m 250 km/h
Min. rychlost: 92 km/h
Stoupavost: do 4000 m za 13 min 5 s
Dostup: 7000 m

[align=justify]Ani tato verze však neměla být poslední a jeho konstruktér se rozhodl pro další modifikaci. V roce 1935 vzlétl první stroj označovaný jako SET-7Kb. Zatímco doposud stavěné stroje používaly dřevěnou dvoulistou vrtulí, tak stroje 7kd byly vybaveny trojlistou kovovou vrtulí. Letadlo mohlo mělo stejnou výzbroj jako verze SET -7k. Vybavení stroje dále obsahovalo rádio a fotoaparát. První vzlet této verze se konal počátkem roku 1935. Vedle vyzbrojené verze se výraběla i verze KD, která byla používána hlavně jako spojovací a proto kromě kulometné výzbroje nenesla žádné další vybavení, tj. byla bez kamery, fotoaparátu a závěsníků.

Parametry SET-7kb/kd:
Vyrobeno kusů: 8
Osádka: 2
Motor: 1x I.A.R. K7 (313 kW/420 k)
Rozpětí: 9,80 m
Délka: 7,15 m
Výška: 3,26 m
Nosná plocha: 26,6 m2
Hmotnost prázdného letounu: 1115 kg
Vzletová hmotnost: 1780 kg
Max. rychlost: 250 km/h v 2000 m
Min. rychlost: 95 km/h
Dostup: 5500 m
Dolet: 580 km

Obrázek
Verze SET -7kb -schéma stroje

Díky své jednoduché konstrukci, nenáročné údržbě a malým provozním nákladům se těchto letadel používalo pro výcvik vojenských pilotů až do roku 1944. Celkem bylo vyrobeno zhruba 140 kusů všech verzí.

Obrázek
Verze SET -7kd vybavená lyžemi.

Obrázek
Verze SET -7kd vybavená lyžemi – barevné schéma.

Použitá literatura
http://aviatia.cda.ro/15years.htm
http://forum.valka.cz
http://www.airwar.ru
http://wikipedia.org/
http://www.samoloty.ow.pl
http://pages.sprint.ca/
http://www.ceasornicar.ro/
http://www.ceasuripentruromania.ro/
major.plk
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 22/9/2009, 10:07
Bydliště: liptákov

Příspěvek od major.plk »

Ještě pár obrázků na doplnění

Obrázek

Barevné schéma stroje SET- 7k
Dle znaků tzv. michaelských křížů se jedná o období 1941-44

Obrázek
A zde model stroje SET -7k z téhož období
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“