Lehký jezdecký tank Renault AMC-34
Francie
1933
Po ukončení bojů První světové války zůstalo ve stavu francouzských obrněných sil velké množství vynikajících lehkých tanků FT-17, jehož výrobcem byla domácí firma Renault. Tyto stroje byly skutečně na světové úrovni a staly se i žádaným vývozním artiklem, či vzorem pro další modely. Po celá dvacátá léta 20.století pak tvořily páteř francouzských ozbrojených sil. Nicméně po více jak desetiletí služby začaly FT-17 zastarávat a tak ministerstvo obrany připravilo specifikaci na stroje, které by se v následujících letech měly stát základem francouzských ozbrojených sil.
Podle své vojenské doktríny začala Francie obrněnou techniku dělit na řadu specializovaných strojů. Modernější pojetí rozdělení na lehké, střední a těžké tanky vzešlo později z Německa, které začalo svou obrněnou techniku budovat oficiálně až po roce 1933 a právě od Němců se toto rozdělení stávalo všeobecným později i u dalších zemí. Roku 1931 tak Francie začala dělit své tanky na jezdecké a pěchotní. Jezdecké pak dále dělili na AMR (Auto Mitrailleuse de Reconnaisance) a AMC (Auto Mitrailleuse de Vombat), přičemž typ AMR měl mít jen lehkou výzbroj a pancéřování pro zachování vysoké pohyblivosti a rychlosti. Tj. mělo se jednat o stroje určené především k průzkumné činnosti. Typ AMC pak měl představovat tank s dělovou výzbrojí, který byl určen k přímé podpoře jízdy. Specifikace pro stroje AMC byla ukončena dne 9.prosince 1932 a podle ni se mělo jednat o tanky do hmotnosti 9 tun, s výzbrojí tvořenou kanónem ráže 47mm a doplňkovým kulometem. Dále měl stroj být schopen překonávat metr široký příkop a rychlost se měla pohybovat kolem 30 km/h.
Podle těchto specifikací u Renaultu postavili prototyp, který byl dohotoven na konci roku 1932 a již 12.října předveden zbrojní konzultační komisi ve Vincennes (Commission de Vincennes). Jednalo se o tank o délce necelých 4 metrů, šířce 2 metry, výšce 2,1 m a hmotnosti 9,7 t. Hmotnost oproti specifikaci tak byla o 700 kg překročena, ale další klady vyvážily tento drobný přestupek. Konstrukce byla standardem té doby, tj. na úhelníkovou kostru byly nýtované pancéřové plechy o síle 5, 10 a 20 mm. Nejsilnější byly umístěny na nejvíce exponovaných místech, tedy čele a bocích, 10 mm desky kryly vrchní partie a nejslabší 5 mm se použily na spodek. Na nýtovaném trupu byla umístěna plně otočná věž typu APX-2, v které byla umístěna výzbroj tanku. Tou byl v případě části několika sériových strojů protitankový kanón Hotchkiss SA-L ráže 25mm. Ten byl schopen vystřelovat projektily o hmotnosti 0,32 Kg úsťovou rychlostí 950m/s, což umožňovalo na vzdálenost 200m probíjet 32mm pancíř skloněný pod úhlem 35° (40mm na 500m, při 0°, vertikálně umístěn). Vedle kanónu byl koaxiálně umístěn kulomet Chatellerault model Mle 31 ráže 7,5 mm se zásobou munice 2.250 kusů. Munice byla uložena v bubnových zásobnících po 150 kusech. Podle zadání pro třídu AMC však měl být hlavní výzbrojí kanón Mle 1934 SA-34 ráže 47mm s krátkou hlavní (L/24), který byl schopen na vzdálenost 400m probít 14mm pancíř skloněný pod úhlem 35°. Počáteční rychlost střely o hmotnosti 1,5 kg (AP) byla 450 m/s. Kanón ráže 47mm ale nebyl u všech sériově postavených strojů montován, zřejmě z výrobně kapacitních důvodů. Uspořádání osádky pak bylo rovněž standardní. Řidič seděl v korbě v levé části, střelec a nabíječ v jedné osobě pak byl v otočné věži. Bohužel i v tomto případě se opakoval nešvar francouzské konstrukční školy, kdy osádka „lehkého“ tanku byla tvořena pouze dvěma muži. Nevýhoda tkvěla v tom, že muž ve věži obsluhoval jak kanón, tak kulomet. Musel se starat o nabíjení a zaměření zbraně, o vyhledávání a sledování cíle a také o komunikaci s řidičem i ostatními stroji. Není tedy pochyb o tom, že tento člen osádky byl svými úkoly zcela zahlcen, což snižovalo bojeschopnost stroje.
Pohon byl obstarán benzínovým řadovým čtyřválcovým vodou chlazeným motorem V-8 o obsahu 7,125 L. Jeho výkon byl 120 koňských sil při 2.500 otáčkách za minutu. Požadavek na dojezd 200 km ale prototyp nesplňoval. Motor měl spotřebu 119 litrů benzínu na 100 km a tak bylo nutno pro dosažení 200 km limitu zvětšit nádrže na 220 litrů. Během zkoušek pak bylo dosaženo velice slibné rychlosti 40 km/h, která výrazně překračovala specifikaci. Tank překonával příkop o šířce 1,2 m a zvládl kolmou stěnu o výšce 1 m. Pro komunikaci s okolím se používalo rádio ER28 pracující na krátkých vlnových délkách. Údajně jim měly být vybaveny všechny postavené AMC-34.
Co se podvozku týče, byl tvořen na každé straně čtyřmi pojezdovými koly a dvěma nosnými kladkami. Hnací kolo bylo umístěno standardně vpředu, napínací vzadu. Prostřední pojezdová kola měla společný závěs, krajní byla uchycena na samostatných ramenech.
Prototyp předváděný na podzim 1933 ve Vincennes oproti sériovým strojům ještě nebyl osazen dělovou věží, ale používal svařovanou věž Renault VO. Plánovanou věž obdržel později, ale bez výzbroje. Za účelem zkoušek tank najezdil 1.000 km, během kterých komise shledala celou řadu nedostatků, mezi které na prvních místech řadila velkou hlučnost pohonné jednotky, vysokou spotřebu paliva, nevyhovující spojku a převodovku. Samozřejmě firma Renault se snažila nedostatky co nejdříve odstranit. Následovaly další zkoušky, po kterých byl AMC-34 dne 9.března 1934 zařazen do služby pod označením Automitrailleuse de Vombat Renault Modéle 1934 YR a bylo rozhodnuto postavit malou 12 kusovou ověřovací sérii.
s kanónem typu SA 18[/align]
Další typy
Na platformě AMC-34 bylo postaveno několik modifikací. Mezi jednu z nich patřila modifikace dělové věže, která byla nahrazena věží ze starých tanků FT-17 vyzbrojených prvoválečným dělem Puteaux ráže 37mm. Pokud by se tato úprava uplatnila, znamenalo by to výraznou úsporu v pořizovacích nákladech, protože by byly ze starých FT-17 využity jejich dělové věže. Nicméně stará věž nebyla zcela vhodná svým prvoválečným pojetím k modernímu způsobu boje a pozorování terénu a také kanón Puteaux neměl potřebné parametry. Na jeden z podvozků byla použita věž typu APX-1. Kromě výše uvedených verzí existovala také další, která se lišila použitím rozdílného typu radiostanice s prutovou anténou. Tato verze měla být používána ve velitelské roli. Ostatně absence radiostanice byl jeden z dalších handicapů francouzských strojů. Bez ní nebyla osádka schopna se v bojových podmínkách dorozumět se sousedními tanky, ani si nemohla zajistit dělostřeleckou či leteckou podporu atd. Kromě jiného se zkoušela i věž z tančíků AMR-35 s kanónem Hotchkiss ráže 25mm.
BOJOVÁ SLUŽBA
Sériová výroba byla zahájena v roce 1935 a podle všeho dala oněch objednaných 12 tanků, přičemž první stroj byl dokončen 17.října 1935. V lednu 1936 bylo všech dvanáct tanků zařazeno ke 4.Cuirasssiers. Jelikož nebyla včas dokončena výroba věží, byly tanky provizorně osazeny věžemi ze starých tanků Renault FT-17. Teprve později obdržely stroje věže typu APX1 (APX = Ateliers de Puteaux) s kanónem SA34 ráže 47mm, které se rovněž používaly u tanků Char D2.
Vzhledem k tomu, že Francie trpěla nedostatkem obrněné techniky, nezapomnělo se ani na 12 postavených strojů ACM-34, jejichž další výroba vzhledem k upřesnění specifikace na třídu AMC (ze dne 26.června 1934) již dále nebyla realizována (tanky nevyhovovaly především v odolnosti vůči protitankovým zbraním a po úpravě vznikl nový stroj AMC-35). Jak v průběhu roku 1936 rostla schopnost Francie produkovat tanky, stávaly se AMC-34 v pouhém počtu 12 kusů nadbytečnými. Proto bylo rozhodnuto přesunout je do francouzské kolonie v Maroku, kde měly chránit francouzské zájmy. Všechny stroje byly od roku 1938 zařazeny k 1. a 5. RCA (Regiment chasseurs d´Afrique). Na africkém kontinentu to tak byly nejmodernější tanky, přestože jejich výzbroj stále u všech strojů nebyla ujednocena a používala se směs jak 25mm a 47mm kanónu, ale v některých případech měl tak jako hlavní výzbroj pouze kulomet. V listopadu 1939 byly tři tanky z 5. RCA přeřazeny k výcvikovým jednotkám a jejich místa zaujaly tanky Hotchkiss H-39. V době uzavření příměří s Německem v červnu 1940 se již tanky AMC-34 zřejmě nenalézaly v sestavě francouzské armády, protože nejsou uvedeny v seznamech. Je možné, že byly buď vyřazeny nebo je osádky ukryly před Němci.
ZHODNOCENÍ
Stroj AMC-34 nepatřil ani počtem ani svými výkony mezi ty významnější francouzské tanky. Roztříštěnost sériové výroby strojů mezi stroje s kanóny ráže 25 a 47mm, také na bojové hodnotě celé skupiny nepřidala. Vzhledem k celkově nízkému počtu vyrobených sériových strojů a chybějícím údajům o bojovém nasazení (pokud se vůbec nějaké akce v Africe účastnily), tak nejsme schopni objektivně tento typ tanku hodnotit. Nicméně v každém případě AMC-34 byl typem, který předcházel vývoji dokonalejší verze AMC-35, který byl některými historiky považován za nejlepší francouzský tank. Pro AMC-34 byla zcela jistě škoda, že používal starší typ kanónu s krátkou hlavní. Pro střední tanky Somua S-35 se u pozdějších verzí používal také kanón ráže 47mm, ale typu SA-35, který měl lepší výkony. S touto zbraní by tak AMC-34 byl jistě obávanějším soupeřem. Nicméně stále se zde opakoval nešvar francouzské konstrukční školy obrněné techniky a to pouze dvoučlenná osádka, kde člen umístěný ve věži byl silně přetížený což se negativně projevovalo na bojové hodnotě stroje.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD – lehký jezdecký tank AMC-34
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*země původu: Francie
*rok vzniku: 1933
*výroba: 1935 – 12 ks
*hmotnost: 9,7 t
*délka: 3,98 m
*šířka: 2,07 m
*výška: 2,10 m
*motor: Renault o výkonu 120 k
*rychlost: 40 km/h
*dojezd: 200 km na silnici
*zásoba PHM: 220 litrů
*pancéřování:
boky, čelo: 20 mm
stropy: 10 mm
podlahy: 5 mm
*výzbroj: 1 x kanón ráže 47 mm, 1 x kulomet ráže 7,5 mm
nebo
1 x kanón ráže 25 mm, 1 x kulomet ráže 7,5 mm
*osádka: 2 muži
Zdroje:
http://www.google.com/imgres?imgurl=htt ... m=1&itbs=1
http://ww2drawings.jexiste.fr/Files/1-V ... AMC-34.htm
http://ww2armor.jexiste.fr/Files/Allies ... C34-35.htm
http://www.tbof.us/data/atg/25mm/25mm_m ... nk_gun.htm
http://ww2photo.mimerswell.com/tanks/fr/rena/amc34.htm
http://208.84.116.223/forums/index.php?showtopic=22037
http://www.freeweb.hu/gva/weapons/french_guns3.html
Obrněná technika 7 – I.Pejčoch – Praha Ares 2007
http://www.tarrif.net/
www.wikipedia.org
www.fronta.cz
www.valka.cz
Lehký jezdecký tank Renault AMC-34 (1933)
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Zpět na „Pozemní vojsko a Cizinecká legie“
Přejít na
- OZNÁMENÍ & JINÉ
- ↳ Redakční plán - rezervace článků
- ↳ Náměty & komentáře
- ↳ Vzkazy od vedení Palby
- ↳ Dotazy od uživatelů
- ↳ Oznamy, vzkazy a odkazy
- ↳ Financování a propagace Palby
- ↳ Srazy a setkání Palba
- ↳ Sváteční okénko Palby
- ↳ Filmy, dokumenty, knihy
- ↳ Fikce, dohady, dotazy
- ↳ Fotografie, vtipy, citáty
- ↳ Návody aneb jak na Palbu
- ↳ Aktuality
- BOJIŠTĚ 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
- ↳ Knihy, recenze knih
- ↳ Západní fronta
- ↳ Pozemní boje 1939 - 1944
- ↳ Pozemní boje 1944 - 1945
- ↳ Válka v Atlantiku
- ↳ Válka ve vzduchu
- ↳ Západní fronta 1939-1945
- ↳ Příčiny a události vzniku 2.sv války
- ↳ Východní fronta
- ↳ Od Bagrationu do Berlína
- ↳ Bagration a souvislosti s největší bitvou ww2
- ↳ Od Stalingradu po Kursk
- ↳ Od Kurska po Bagration
- ↳ Stalingrad
- ↳ Východní fronta - operace na jihu
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Sever
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Střed
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Jih
- ↳ Finsko-Ruský konflikt
- ↳ Válka ve Středomoří
- ↳ Boje v Severní Africe
- ↳ Jižní Evropa a Balkán
- ↳ Námořní a vzdušné operace ve Středomoří
- ↳ Dálný Východ
- ↳ Boje na kontinentu
- ↳ Námořní válka v Pacifiku
- ↳ Boje v Indickém Oceánu
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931 - 1945
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931-1945 (2)
- ↳ Komplexní témata a různé
- STÁTY A JEJICH ARMÁDY 1918-1945
- ↳ NĚMECKO
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Německá obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky a stíhače tanků
- ↳ Luftwaffe
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Kriegsmarine
- ↳ Wehrmacht
- ↳ Uniformy
- ↳ Waffen SS
- ↳ Osobnosti, organizace, vojáci
- ↳ Pohlaváři
- ↳ Organizace
- ↳ Vojáci
- ↳ Příběhy
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Wunderwaffen
- ↳ Architektura & mystika
- ↳ Právní a filozofické aspekty nacizmu
- ↳ Ostatní
- ↳ VELKÁ BRITÁNIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Royal Navy
- ↳ Letectvo (RAF, FAA)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Ostatní
- ↳ USA
- ↳ Armáda (US Army)
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo (USAAF, USMC, USN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Námořnictvo (USN, USMC)
- ↳ Ostatní
- ↳ SSSR
- ↳ Rudá armáda, pěchotní výzbroj
- ↳ Ruská obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky
- ↳ Obrněné automobily
- ↳ Ruské letectvo
- ↳ Ruské námořní síly
- ↳ Ostatní
- ↳ Vyznamenání
- ↳ ITÁLIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Ostatní
- ↳ FRANCIE
- ↳ Pozemní vojsko a Cizinecká legie
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Opevnění & bunkry
- ↳ Ostatní
- ↳ JAPONSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Letectvo (IJA, IJN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Různé
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Ostatní
- ↳ ČESKOSLOVENSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Útočná vozba
- ↳ Letectvo
- ↳ Československá Republika
- ↳ čs. osobnosti, vojáci, lidé
- ↳ čs. opevnění
- ↳ Vyznamenání
- ↳ OSTATNÍ
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ARMÁDY A UDÁLOSTI PO ROCE 1945
- ↳ SSSR - Rusko
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Státy NATO mimo USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Doktrína, strategie, taktika a organizace NATO
- ↳ Speciální jednotky
- ↳ Státy Varšavské smlouvy mimo SSSR a ČSSR
- ↳ ČSSR, ČR, SR
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Obrněná technika a dělostřelectvo
- ↳ Letecká technika
- ↳ Organizace armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Zbrojní průmysl
- ↳ Jaderné a kosmické zbraně
- ↳ Katalog balistických raket
- ↳ Ostatní
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Letecká technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Švédsko
- ↳ Čína (ČLR)
- ↳ Ukrajina
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Dělostřelectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Události a konflikty po roce 1945
- ↳ Válka v Afganistánu
- ↳ Vietnam
- ↳ Blízký a střední východ
- ↳ Korea
- ↳ Čečensko
- PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA
- ↳ Bojiště
- ↳ Námořní bitvy
- ↳ Západní fronta
- ↳ Východní fronta
- ↳ Ostatní bojiště
- ↳ Technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Námořnictvo Německa
- ↳ Námořnictvo Velké Británie
- ↳ Námořnictvo Francie
- ↳ Námořnictvo Ruska
- ↳ Námořnictvo Rakouska-Uherska
- ↳ Námořnictvo Itálie
- ↳ Námořnictvo USA
- ↳ Námořnictvo Japonska
- ↳ Námořnictvo ostatních států
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letectvo Německa
- ↳ Letectvo Velké Británie
- ↳ Letectvo Francie
- ↳ Letectvo Ruska
- ↳ Letectvo Rakouska-Uherska
- ↳ Letectvo Itálie
- ↳ Letectvo USA
- ↳ Letectvo Japonska
- ↳ Letectvo ostatních států
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pěchotní výstroj
- ↳ Osobnosti
- ↳ Státy a národy zúčastněné ve WW1
- LIDÉ, MILITÁRIE, VĚDA, KULTURA
- ↳ Osobnosti, vojáci, příběhy
- ↳ Příběhy
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní
- ↳ Československo
- ↳ Německo
- ↳ Dějiny kultury a vědy
- ↳ Umění v historických souvislostech
- ↳ Společenské změny v historické perspektivě
- ↳ Písemné, filmové a jiné dokumenty
- ↳ Astronomie a Fyzika
- ↳ Válečné zločiny & Holocaust
- ↳ Uniformy a vyznamenání
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Uniformy
- ↳ Ostatní
- STAROVĚK, STŘEDOVĚK, NOVOVĚK DO ROKU 1914
- ↳ Starověk
- ↳ Řím
- ↳ Řecko
- ↳ Ostatní národy
- ↳ Středověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Země Koruny české
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ fortifikace (technika)
- ↳ ostatní
- ↳ Středověké fortifikace
- ↳ Výzbroj, technika, taktika, armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Novověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Rakousko – Uherská monarchie a Země Koruny české
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Technika a velení
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Německo
- ↳ Velká Británie
- ↳ Francie
- ↳ Rusko
- ↳ Rakousko-Uhersko
- ↳ Itálie
- ↳ Spojené státy americké
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní státy a země
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pevnostní systémy
- ↳ Armádní strategie a taktika
- ↳ Ostatní
- BAZAR, MUZEA, HRY, MODELAŘINA
- ↳ Bazar
- ↳ Vojenské spolky, akce, muzea
- ↳ Počítačové a deskové hry
- ↳ Deskové hry
- ↳ Modelařina
- ↳ Hotové modely
- ↳ Plastikové modely
- ↳ Návody, postupy a diorámy
- ↳ Modelařina, to ostatní...