Srí Lanka, pro našince spíše známější pod dřívějším názvem Cejlon, se od roku 1983 zmítala v nacionálně laděném sváru mezi sinhálskou většinou a menšinovou populací etnických Tamilů v severní části ostrova. Politické snahy přešly v průběhu sedmdesátých let v ozbrojený odpor proti vládě, který se podařilo finálně zadusit až v květnu 2009, kdy byli poslední obklíčení povstalci poraženi na hlavu a po skoro třech desetiletích kapitulovali..doufejme, že nastálo, ale region se za opravdu klidný rozhodně považovat nedá (došlo sice k totální vojenské porážce, ale odstředivé tendence a zášť posílená krvavými boji jsou věci, které rozhodně nevymírají tak snadno).
Tato militantní separatistická organizace (prohlášená Evropskou unií a řadou států za teroristickou, což si vzhledem k některým praktikám boje a řadě nevinných civilních obětí po právu zaslouží, byť ani vládní síly nejsou bez viny a situace rozhodně není striktně černobílá a nejvíce, jako vždy, trpěli obyčejní lidé, kterých v tomto začarovaném kruhu násilí zahynulo za 26 let válčení přibližně mezi 70-100 tisíci), u nás známá jako Tamilští tygři (celým názvem Tygři osvobození tamilského Ílamu) má po čistě vojenské stránce některá zajímavá specifika. Narozdíl od jiných podobných separatistických a guerillových organizací a bojůvek si vyvinula něco, co nejvíce připomíná strukturu klasické armády. Podobná situace je i u vybavení, kdy Tamilové provozovali dokonce letadla a malé námořní síly. Řada zbraní a zařízení je takzvaně „home made“ a v tomto se musí rebelům přiznat značná vynalézavost a technická zdatnost. Finance na vedení války byly obstarávány především pomocí dotací od rozsáhlé diaspory Tamilů žijících v zahraničí, prodejem drog, pašováním zbraní a občasnými pirátskými nájezdy.
Toliko k navození základního povědomí o situaci a vzhůru za tamilským „námořnictvem“, jehož členové byli známí jako Sea tigers, tedy „vodní tygři“. Vybavení námořních sil rozdělím postupně dle kategorií. Exkurz to nebude velký, ale věřím že i přes jistou pachuť některých typů plavidel zajímavý.
Rychlé útočné čluny:
Bezesporu základní stavební kámen výzbroje. Jednalo se o upravené civilní čluny, případně o zcela nové vlastní konstrukce. Výzbroj plavidel se většinou sestávala z několika kulometů (od ráží 7,62mm až po velkorážné 12,7mm a 14,5mm kulomety, což je dobře patrné i z galerie fotografií), ručních zbraní posádky a ručních neřízených protitankových střel. Nutno podotknout, že i přes provizorní konstrukci se jedná o celkem sofistikované a dobře vyzbrojené čluny. Některé se dokonce pokoušejí o charakteristiku stealth (ale nedovolil bych si přisoudit jim nějakou velkou účinnost), i když to je spíše doménou další kategorie člunů.


















Sebevražedné čluny:
Ano, velkou část útoků připadá na vrub sebevražedným misím, které byly doménou jednotek Black tigers, elitních sil používaných často k sebevražedným úkolům. Pro tyto účely byly vyvinuty i zvláštní rychlé čluny s tvarováním trupu majícím zajistit snížený radarový odraz a tím zmenšit reakční dobu oběti útoku, tedy vládních vojenských lodí a obchodních plavidel.
Pokud se důkladněji podíváte na přiložené fotografie, uvidíte zvláštní útvary na přídi – zaprvé zašpičatělý útvar připomínající hlavici torpéda či nálože, což by měla opravdu být nálož (nebo její viditelná část) a řadu několika trubicovitých výstupků, což jsou kontaktní detonátory.














Ponorky:
Nedělám si z vás nyní legraci. Tamilští tygři zahájili ve svých polních dílnách stavbu i takových technických udělátek jako jsou ponorky. Tedy spíše miniponorky. Opravdu jsem zvědavý na reakci kolegy Destroymana, místního zarytého ponorkáře, až uvidí tyto rukodělné výtvory













Podmořské skútry atd.:
V poslední kategorii zmíním vše co se jinam nehodilo. Jedná se hlavně o prostředky pro jednoho jediného muže, z drtivé většiny sebevražedné, nanejvýše pak diverzní. Prvními jsou podmořské skútry pro žabí muže, další prostředek je propracovanější, možná i částečně nebo zcela ponorný, na špici plavidla vybavený opět kontaktními detonátory pro vezenou nálož. Posledním typem jsou prapodivná „plavidla“, která se tak trochu pro mě vymykají určení...třeba budete úspěšnější (jedná se o ten vynález s ležícím mužem mezi plováky).








Protivník a námořní boje
Protivníkem tamilských člunů byly hlavně dvě složky ozbrojených sil Srí Lanky – námořnictvo a letectvo. Samotné námořnictvo se skládalo z velkého množství rychlých útočných člunů, hlídkových člunů různé velikosti a menších výsadkových plavidel. Samozřejmě počtem a vybavením (ostatně jako celé ozbrojené síly) separatisty výrazně překonávalo. Přesto se rebelům podařilo potopit řadu lodí, což je hlavně důsledek guerillového způsobu vedení války, typického pro všechny složky vojenské organizace Tamilských tygrů. Jednalo se především o náhlé přepady, noční útoky na vojenské základny a diverzní a sebevražedné akce. Kromě útoků na válečné jednotky docházelo i k napadání obchodních a zásobovacích lodí Srí Lanky a došlo též k několika únosům zahraničních obchodních plavidel.
Válečné lodě námořních sil Srí Lanky potopené Tygry osvobození tamilského Ílamu:
Suraya (čínský typ Shanghai II) – potopen 13.4.1995
Rakshaku (čínský typ Shanghai II) – těžce poškozen 13.4.1995
3 čluny izraelského typu Dvora, 2 čluny izraelského typu Super Dvora (část ale potopena při haváriích)
Sagarawardene (domácí výroby) – potopen dvěma sebevražednými čluny v roce 1994
Ranasura (čínský typ Haizhui) – potopena 13.4.1995
Rana Viru (čínský typ Haizhui) – 19.7.1996
Edithara (pomocná loď) – těžce poškozena 16.7.1995, následně vyřazena
Obchodní lodě unesené Tygry osvobození tamilského Ílamu:
Irish Mona (1995)
Princess Wave (1996)
Athena (1997)
Misen (1997)
Morong Bong (1997)
MV Cordiality (1997)
Princess Kash (1998)
MV Farah III (2006)
Výčet nemusí být úplný.
Slovo závěrem...
Doufám, že vám tato má prvotina dodala pár nových podnětů a informací, ale ještě více doufám v to, že ač technické výtvory bezesporu zajímavé, byly tyto válečné stroje na Srí Lance již vymýceny a znovu nepovstanou a místní lidé si zaslouží tak potřebný klid...leč situace má stále k té ideální mírové poměrně daleko.
V případě kladných ohlasů se můžeme u této série opět setkat nad nějakou další méně známou oblastí.
Použité zdroje:
Ivo Pejčoch - Válečné lodě 8
http://www.defence.lk/picturegallery - stránky ministerstva obrany, doporučuji prostudovat (např. velmi zajímavé galerie)
http://www.irandefence.net/showthread.php?t=31536
http://theltteinsider.blogspot.com/ - různé analýzy plus spousta zajímavých odkazů
http://bailaman.blogspot.com/
http://www.militaryphotos.net - fotografie
http://www.lankalibrary.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=3843
http://www.colombopage.com/archive_09/January2971242CH.html
a další