L-410 Turbolet

Odpovědět
Uživatelský avatar
Arthur
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2249
Registrován: 26/9/2017, 21:52

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Arthur »

Pri tvrdom núdzovom pristátí lietadla v Rusku zahynuli najmenej štyria ľudia
zdroj: https://dennikn.sk/minuta/2534393/
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Uživatelský avatar
Padouch
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 12/9/2008, 22:07
Bydliště: Bystřec City

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Padouch »

Za letošek už čtvrtá havárie L-410... Celkem už havarovalo 118 turboletů což si vyžádalo 428 mrtvých...(zdroj Wikipedie)
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1440
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Flader »

Ale zase z koľkých vyrobených.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Skeptik »

Spíše za jakých provozních podmínek. L-410 "vymetá" prakticky ty nejhorší.

Co se letošních havárií týče, pak:

1. Súdán ... letoun vyrobený 1990 (31 let), po vzletu postupně vysadily oba motory = evidentně chyba údržby

2. Kongo ... letoun vyrobený 1987 (34 let), Cargo let s 1.600 kg ocelových plechů, 30 vteřin po vzletu došlo k posunu špatně zajištěného materiálu a následnému pádu letadla z cca 100 metrů.

3. Rusko (DOSAAF) ... letoun vyrobený 1989 (32 let), čtvrtý let toho dne s parašutisty, po vzletu vysadil ve výšce cca 30 metrů jeden motor, chyba pilotáže při pokusu o návrat na letiště s následným pádem.

4. Rusko ... letoun vyrobený 2014 (tedy jediný nový letoun), pravděpodobně CFIT (komise teprve zahájila šetření, ale žádné informace o technické závadě se zatím neobjevily), dopad na zem (do lesa) cca 4 km před prahem RWY při druhém pokusu o přiblížení v podmínkách husté mlhy.

Ani v jednom případě se tedy nejedná o problém letounu, ale údržby, obsluhy a pilotáže.
Ostatně případy leteckých nehod civilních letadel způsobených jejich chybnou konstrukcí je v posledních desetiletích minimum (vlastně mne napadá jen B-373MAX, ale i tam to nebylo jen konstrukcí). Certifikační požadavky jsou velmi přísné.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Padouch
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 12/9/2008, 22:07
Bydliště: Bystřec City

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Padouch »

sice za to samotný letoun nemůže, ale v očích potenciálních kupců to není dobrá vizitka...
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od kenavf »

Potenciálny kupec posudzuje pri nákupe lietadla viaceré faktory a tak v prípade nehodovosti sa určite zaujíma o podmienky prevádzky a predpokladanej kvality údržby daných havarovaných lietadiel.
A ak sa pozriete na uživateľov, tak na "západe" ich veľa nie je.(Braziliu nepovažujem za západ).
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Skeptik »

kenavf píše:A ak sa pozriete na uživateľov, tak na "západe" ich veľa nie je.(Braziliu nepovažujem za západ).
Což ovšem není chybou letadla, ale:
1) Skutečností, že L-410 byl vyvinut na "Východě";
2) Skutečností, že L-410 byl vyvinut pro státy s nerozvinutou dopravní leteckou infrastrukturou, zatímco "Západní" státy ji mají plně rozvinutou (a kolonie už nemají).

Relativně malý počet nehod, vzhledem k podmínkám provozu. Pokud L-410 srovnáme kupříkladu s de Havilland Canada DHC-6, který slouží k podobným účelům a za podobných provozních podmínek, pak:
DHC-6 ... 281 letecká nehoda při 844 vyrobených letadlech
L-410 ... 131 letecká nehoda při více jak 1.250 vyrobených letadlech.

Novější Embraer EMB-110 má statistiku 98 LN při 501 vyrobeném kusu.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Juraj Tichý »

Ďalší L-410 padol v RF, tentokrát v Tatarstane.
Na palube malo byť 23 ľudí.

https://svet.sme.sk/c/22759804/v-tatars ... razbox_sme
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od seabee »

Objektivní hodnotící článek je tady:
https://www.airlineratings.com/news/des ... sh-factor/

"Konstrukce letadla je vzácně faktor nehody"

Zmiňuje především podmínky provozu a stáří letadel a porovnání s letadly stejnéhu užití - jak už uvedl Skeptik.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2452
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Lynx »

Mate pravdu v tom, ze samotna konstrukcia lietadla vedie k nehode velmi zriedka. Dovodom su ozaj velmi zlozite a dokladne procesy certifikacie.
Ozaj nepredpokladam, ze moze nastat jav typu zlomeny pozdlznik, alebo priecnik, resp zlyhanie nitov. Taketo poruchy mozu nastavat, ale ku kolapsu lietadla spravidla nevedu.
Ina vec je spolahlivost motorov, kde prave udrzba hra najpodstatnejsiu rolu. Napriklad nedokonale mazanie agregatov motora, vznik excentricit a nasledne vibracii mozu viest ku fatalnym porucham a naslednym padom. To je znama slabost napr L39C.
L410 - aj ked je hodnoteny ako lietadlo "co znesie vsetko", jeho unavova zivotnost nie je prave vysoka, v porovnani napr s TwinOtterom. Prave L410 vyzaduje dokladnu udrzbu, kontrolu maznic a podobne. A samozrejme, ma aj niektore nevhodne charakteristiky, ktore neboli opravene ani pri modernizacii na L410NG, kde sa len snazili minimalizovat ich nepriaznive dopady.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Skeptik »

Lynx píše:L410 - aj ked je hodnoteny ako lietadlo "co znesie vsetko", jeho unavova zivotnost nie je prave vysoka, v porovnani napr s TwinOtterom.
Zajímavé, máš k tomu nějakou statistiku ?
Lynx píše:A samozrejme, ma aj niektore nevhodne charakteristiky, ktore neboli opravene ani pri modernizacii na L410NG, kde sa len snazili minimalizovat ich nepriaznive dopady.
Co konkrétně máš na mysli ?
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2452
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Lynx »

Tak napriklad na wiki pisu, ze L410NG ma vyssiu nosnost o 400kg (let.cz uvadza 500kg) - tato vyssia nosnost je dosiahnuta aj vdaka novym uloznym priestorom v prednej casti trupu. Touto zmenou sa snazili riesit prilis do zadnej casti lietadla posunute tazisko, co moze byt zasadna nevyhoda napriklad pri lete na 1 motor. Taktiez pisu, ze az u L410NG boli pouzite vypocty "damage tolerance" - prvy krat v CR v oblasti letectva, ide o simulovanie vzniku a sirenia trhlin. Tiez, mnoho krat spominana absencia velkym dveri zasadne obmedzujuca vyuzitie L410 vo verzii Cargo.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od kenavf »

Lynx píše:Tak napriklad na wiki pisu, ze L410NG ma vyssiu nosnost o 400kg (let.cz uvadza 500kg) - tato vyssia nosnost je dosiahnuta aj vdaka novym uloznym priestorom v prednej casti trupu. Touto zmenou sa snazili riesit prilis do zadnej casti lietadla posunute tazisko, ...
Riešiť problém s ťažiskom pomocou dodatočného úložného priestoru vpredu by bolo divné, pretože úložný priestor už zo svojho princípu je raz využitý a inokedy nie, tak ním nemôžeš riešiť systémový problém.

Konštrukcia lietadla väčšinou k nehodám nevedie pretože lietadlo prešlo kontrolou a schvalovaním. Ale použité konštrukčné riešenia vedú k tomu ako je lietadlo "idiotensicher" a "userfrendly" a či promine uživateľské chyby. A vzhľadom k tomu v akých podmienkach je L-410 prevádzkovaný, sa dá povedať že je to veľmi tolerantné lietadlo.

Ako príklad F-104 Starfighter. Všetky komponenty splňovali požiadavky, vyžadovali však predpísanú úroveň údržby a výcviku. Akonáhle niektorý z týchto prvkov "zaváhal" tak bolo o vdovu viacej. Systém neodpustil chybu.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2452
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Lynx »

Kenavf: keď je ťažisko za bodom kde pôsobí vztlak krídiel, vzniká moment a lietadlo ma tendenciu zdvihnúť nos, následne stratiť vztlak a padnúť. Pri prázdnom, alebo do určitej miery naloženého L410 to nemusí byť, a nie je problém. Keď ale chcete zvýšiť MTOW, tak je logické, zvyšovať hmotnosť nákladom už tak ťažkého zadku, ale snažiť sa kompenzovať hmotou vpredu, v tomto prípade cargo priestorom vpredu. Tých 400-500kg nákladu ma na letové výkony určite zásadnej si vplyv ako sa na prvý pohľad môže zdať. A je to určite jednoduchšia cesta ako pridávať segment trupu pred krídlo, to je v letectve tak významná zmena, ktorá stojí čas, peniaze a obrovskú kopu administratívy.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od kenavf »

Ako možné to je a vyvažovanie lietadla je bežná/základná vec, len je lepšie to riešiť nejako systémovo/konštrukčne ako to nechať na posádke, tá "môže na to niekedy zabudnúť" a môže byť z toho problém. Keď sa nazbiera veľa takýchto riešení tak sa z lietadla postupne stáva stroj ktorý neodpúšťa chybu.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Skeptik »

Lynx píše:Kenavf: keď je ťažisko za bodom kde pôsobí vztlak krídiel, vzniká moment a lietadlo ma tendenciu zdvihnúť nos, následne stratiť vztlak a padnúť.
Každé letadlo klasické koncepce, tj. s VOP na konci trupu (tím spíše dopravní) má těžiště před působištěm vztlaku na křídle ... jinak by bylo podélně nestabilní.
Každé dopravní letadlo má compartmenty na baráž jak v přední části (před těžištěm) tak v zadní části (za těžištěm). Vyvážení takového letadla se vždy děje pomocí správného rozložení nákladu (lidí, bagáže, carga). Proto se pro letadlo zpracovává tzv. load sheet udávající co a kam se má naložit.
Obrázek
Obrázek

To co jsi napsal ty je pouze absolutní nepochopení, jak to funguje.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2452
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Lynx »

Neviem síce v com tkvie moje nepochopenie, ale nevadí. V každom prípade pekne dokumenty.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2452
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Lynx »

seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od seabee »

V L-410 jsem šel na záchod jenom jednou (živá váha 90 kg) a dost jsem pilota vyděsil - aspoň podle zhoupnutí letounu.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: L-410 Turbolet

Příspěvek od Skeptik »

V L-410 jsem byl na záchodě několikrát. Jak v plném tak prázdném letadle. Nikdy jsem nikoho nevyděsil a piloti to vůbec nezaznamenali.
Živá váha 90+ :razz:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“