Francouzské PTŘS první generace: ENTAC

Ruční zbraně, PVOS, bojové systémy, automobilní technika a jiné
Odpovědět
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Francouzské PTŘS první generace: ENTAC

Příspěvek od kopapaka »

Francouzské protitankové rakety první generace: 2)

ENTAC

Vývoj protitankového kompletu s raketou ENTAC ( ENgine Telèguidè AntiChar ) byl zahájen po získání zkušeností s předešlou raketou SS-10. Nešlo přitoč o nějaký výrazný skok v technologiích, hlavním účelem vývoje bylo alespoň mírné zvýšení výkonů při současné miniaturizaci. nejdůležitějším krokem mělo být omezení počtu součástí kompletu a zkrácení doby přípravy k palbě.


Obrázek


Vývoj probíhal v DTAT ( Direction Technique des Armaments Terrestres ) od počátku padesátých let, výroba bylo opět svěřena firmě Nord Aviation.
Stejně jako v případě rakety SS-10 se jedná o systém první generace, s ručním naváděním po záměrné. Přes použití technologií z předešlé rakety se podařilo dosáhnout zvýšení dostřelu a to při zmenšení ( byť ne velkém ) rozměrů a snížení hmotnosti. Hlavním důvodem bylo promyšlenější využití prostoru v raketě a lepší aerodynamický tvar rakety. Podobně tomu bylo u celého kompletu, miniaturizace umožnila soustředit veškeré vybavení potřebné k provedení odpalu a navedení na cíl pouze v pultu operátora.

Obrázek


Sestava kompletu PTŘS ENTAC

Základem kompletu byl pult operátora, upevněný na trojnožce s dalekohledem. Samotný pult bez dalšího vybavení umožňoval přímé připojení dvou řízených střel ( MISSILE A / B ), akumulátor ( NiCd ) potřebný k napájení byl připojen přímo do pultu. Tuto minimální sestavu dokázali pěšky přenášet tři vojáci, po propojení už k obsluze stačil pouze operátor.

Obrázek

Při použití plné sestavy bylo nutné k pultu připojit až dva selektory, každý umožňoval připojení čtyř řízených střel, díky prodlužovacím kabelům mohly selektory být umístěny až 100 metrů od pozice operátora. Tato sestava tak teoreticky umožňoval pokrytí dvou směrů ( 2 x 4 ks raket ) přičemž další dvě rakety připojené přímo k pultu bylo možné operativně natočit přímo do potřebného směru.

Obrázek


Pokrok proti SS-10 je jasně znatelný, vybudované palebné postavení přímo obsluhuje jediný člověk, při rozvíjení kompletu není nutné propojovat větší množství zařízení a palbu je možné zahájit už po připojení první rakety k pultu.
Do vybavení kompletu je samozřejmě nutné připočíst ještě nabíječku ( y ) NiCd akumulátorů a tester raket, tato zařízení obvykle zůstávala na přepravním prostředku.

Obrázek


Řízená střela ENTAC

Raketa byla uložena v přepravně - odpalovacím kontejneru jehož součástí byl kromě 10 m kabelu i aktivátor baterie ( váleček po pravé straně ). Přední kryt kontejneru ( po namontování bojové hlavice stejně nešel uzavřít ) sloužil v palebném postavení i jako opěra pro ustavení do potřebného náměru.

Obrázek

Raketa se skládala ze dvou částí, přední obsahovala kumulativní bojovou hlavici s elektrickou iniciací a nárazový spínač, k propojení zapalovacího okruhu došlo až po připojení k tělu rakety.

Obrázek

Zadní část, tělo rakety obsahovalo za sebou umístěné raketové motory se společnou tryskou, zadní ( C ) obsahoval rychle hořící TPH a sloužil jako startovací. Přední ( E ), s pomalu hořící TPH sloužil jako letový a udržoval rychlost na celé dráze letu.

Obrázek

Obrázek

Prostor kolem letového motoru byl využit k umístění řídícího systému, tento se skládal z gyroskopu ( D ) roztáčeného při startu navinutým drátem připevněným ke kontejneru, nálevkové baterie ( A ) a cívek s řídícími dráty ( M ). Mezery vyplňovala řídící elektronika ( N ). Mezi čelem letového motoru a bojovou hlavicí se ještě nacházel pneumatický systém odjištění bojové hlavice ( K ).

Obrázek


Průběh odpálení

Operátor připojil sestavenou a otestovanou raketu k ovládacímu pultu a selektorem ji vybral. Předpokládejme, že raketa byla natočena do správného směru a nikdo na nic nezapomněl.
Jako první začal fungovat aktivátor baterie a vstříkl tekutinu ( pravděpodobně vodu ) do nálevkové baterie. Tyto baterie ( obvykle s hořčíkovou anodou ) jdou díky nepřítomnosti elektrolytu skladovat velmi dlouho, voda po nalití rozpustí elektrolytickou sůl a baterie je funkční.
Elektrické okruhy rakety tak byly plně funkční, navenek se jako první projevily oba zažehovače motorů a došlo k současnému zážehu. Část plynu vzniklých funkcí letového motoru byla kanálkem ( F ) vedena do filtru ( G ), dále byl průtok omezen zúžením průřezu ( H ). Díky tomu tlak v trubce ( J ) vzrůstal pozvolně, po dosažení potřebného tlaku ( po cca 400 m letu ) došlo k odjištění bojové hlavice.

Obrázek

Po celou dobu od zalití baterie byl funkční i systém řízení, dvě sady spínačů řízení ( N ) a cívek ( O ). Každá sada řízení řídila pomocí elektromagneticky ovládaných plošek jeden směr letu ( doprava - doleva / nahoru - dolů ), o správné rozdělení signálů se staral komutátor řízený gyroskopem*.

Jak je vidět i od pohledu jednoduchá raketa byla uvnitř relativně složitá, ke cti výrobci je nutné dodat, že toto všechno fungovalo spolehlivě. I díky spolehlivé funkci bylo v rozpětí let 1957 - 75 dodáno na 140 tisíc raket do devíti ( minimálně ) zemí. Kromě Francie to byla Austrálie, Indie, Írán, Izrael, Jižní Afrika, Libanon a Kanada. Na seznamu ještě figurují Spojen státy, raketa ENTAC tam byla dávána s odlišnou bojovou hlavicí a pod označením MGM-32.

Obrázek

Rakety ENTAC představovaly ve své době vrchol konstrukce PTŘS 1. generace řízených ještě aerodynamicky. Po tom následoval už přechod na řízení pomocí změny tahu ( Gen. 1+ ), rakety tak mohly být ještě kompaktnější a v některých případech byly vybaveny i sklápěcími křídly ( například Maljutka ). Poslední inovací byly modernizace autopilotů ( rozšíření tranzistorů ) a konečně přechod na poloautomatický systém řízení po záměrné ( Gen. 1,5 ) který předznamenal zrození nové, druhé generace PTŘS.
Tyto změny se ovšem raketě ENTAC vyhnuly a tak tyto rakety sloužily až do konce svých dnů ( ve Francii kolem roku 1970 ) v původní konfiguraci.

Obrázek

Pokud někomu připadá, že účinný dostřel " jen " 2000 m je poměrně málo, tak bych chtěl upozornit, že šlo především o raketu pro pěchotu a " menší " dostřel byl daní za sníženou hmotnost. Navíc tato vzdálenost byla považována za dostatečnou, vždyť i následník PTŘS ENTAC, PTŘS Milan má stejný dostřel a navíc byl později ve službě doplněn menší raketou pro pěchotu, jde PTŘS ERYX s dostřelem " pouhých " 600 m.

TTD PTŘS ENTAC
Ráže-----------------------150 mm
Délka----------------------820 mm
Rozpětí křídel-------------380 mm
Hmotnost:
Rakety---------------------12,2 kg
Hlavice---------------------4 kg
Max. rychlost--------------85 m / s
Dostřel:
minimální-------------------400 m
maximální-------------------2000 m

Obrázek


Poněkud horší to bylo v případě montáže na vozidle, tak jako u raket SS-10 došlo velmi záhy na zavedení samohybných variant. Prvním prostředkem byl samozřejmě Jeep, v původním návrhu měl přepravovat dokonce 8 kusů PTŘS ENTAC připravených k odpálení, ale toto množství příliš přetěžovalo odpalovací zařízení. Do výzbroje byla proto zavedena varianta s 4 kusy raket na odpalovacím zařízení, další tři rakety byly uloženy ve vozidle.

Obrázek

Celá konstrukce byla poměrně promyšlená, při minimálních změnách na původním vozidle ( Jeep Hotchkis M201 ) umožnila natáčení kontejnerů s raketami až 45 od podélné osy vozidla a dokonce umožňovala i ( nedá mi to - jak typicky Francouzské :) ) i vedení palby dozadu.

Obrázek

Všechno to ale mělo malý problém, ať už byla maskovací kázeň jakákoli, tak bez vybudování okopu pro vozidlo se jednalo o značně lepší cíl než jen pouhý operátor. Řešení bylo typické jako vlastně u všech kompletů s PTŘS první generace, na vozidle byl vezen i prodlužovací kabel o délce 100 metrů.

Obrázek

Toto opatření tak umožnilo vést palbu z úplně zakrytého vozidla, ale v konečném součtu to snižovalo pravděpodobnost zásahu, protože bylo složitější dostat raketu na záměrnou. Nakonec bylo nalezeno velmi jednoduché řešení, byl vyvinut malý a velmi nízký přívěs, na něm byly naloženy další čtyři rakety připravené k odpálení. Po odpojení od tažného vozidla tak bylo možné umístit vozík do vhodného prostoru, díky malý rozměrům nepředstavoval tak velký cíl a bylo to mnohem rychlejší než přenesení jednotlivých raket.

Obrázek

Obrázek

O něco později vznikly minimálně dvě pancéřová vozidla vybavená PTŘS ENTAC, pouze pokusný Ferret Scout Car Mark I s odpalovacím zřízením ve stylu výše zmíněného Jeepu...

Obrázek

...a Francouzský AMX VTT M56. Francouzům se výzbroj asi osvědčila, protože po vyřazení raket ENTAC transportéry dostaly PTŘS MILAN. To všem nic nemění na faktu, že PTŘS s tak krátkým dostřelem je pro vyzbrojení stíhače tanků přinejmenším nevhodná.

Obrázek

Ale na jednu složku Francouzské armády bych málem zapomněl, v době zavádění Jeepů s PTŘS ENTAC výsadkáři pořád ještě statečně klusali vedle skútrů Vespa 150 ACMA T.A.P. Mle.56/59 s 75 mm kanónem ( bezzákluzovým ) a rozhlíželi se po něčem o trošku lehčím a méně rozměrném. V té době se sice situace s přepravní kapacitou transportních letadel poněkud zlepšila, ale výsadkáři počítali s reálnou budoucností v podobě vrtulníkových výsadků. Takže se museli trochu uskromnit, řešení přišlo v podobě Belgické tříkolky FN AS24.

Obrázek

Výsadkáři údajně koupili 130 ks, ale jen část byla přestavěna na protitankovou verzi. Pokud ovšem můžeme mluvit o přestavbě, na vozidle není žádná speciální lafetace ( snad kromě úchytu pultu operátora ), takže je klidně možné, že to celé sloužilo pouze jako přepravní prostředek a relativně pohodlné sedátko...

Obrázek

K vozítku se dal připojit přívěs, který v tomto případě mohl sloužit k přepravě až šesti připravených raket.
Celé to poháněl dvouválcový dvoutaktní motor o obsahu 250 ccm a výkonu 15 kW. přes převodovku se čtyřmi převodovými stupni vpřed. V převodovce není chyba, jen neměla zpátečku ( což konkrétně Francouze asi překvapilo :) )

Obrázek

TTD FN AS24
Výrobce------------------Fabrique National D'Armes de Guerre Herstal
Délka---------------------189 cm
Šířka----------------------164 cm
Rozvor--------------------127 cm
Výška---------------------89 cm
Po složení:
Délka----------------------106,5 cm
Šířka----------------------164 cm
Výška----------------------76 cm
Hmotnost:
Prázdná--------------------220 kg
Celková---------------------550 kg
Přívěs-----------------------250 kg
Max. rychlost---------------57 km / h
Brodění---------------------40 cm
Světlá výška----------------29 cm

Obrázek

Obrázek

*Některé zdroje ovšem uvádějí, že raketa za letu nerotuje.

Obrázek

Zdroje:
VOJENSKÉ RAKETY, J. Kroulík, B. Růžička, Naše vojsko, 1985
http://servir-et-defendre.com
http://paras.forumsactifs.net
http://dogswar.ru
http://bcoy1cpb.pacdat.net
http://www.tekhnogun.com
http://freeforumzone.leonardo.it
http://anciens-combattants.forumactif.com
http://www.bocn.co.uk
http://www.maxmatic.com
http://www.papas.ic.cz
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
vbn78
svobodník
svobodník
Příspěvky: 29
Registrován: 25/5/2010, 06:39
Bydliště: Bory

Příspěvek od vbn78 »

Slušný článek, s drobnými narážkami na francouzský způsob vedení boje :-)
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Nemá ta trojkolka zpátečku prostě kvůli tomu, že při couvání nahodí motor opačně jako u Velorexu? :wink:
ObrázekObrázekObrázek
Gamma
vojín
vojín
Příspěvky: 17
Registrován: 13/3/2011, 23:28
Bydliště: Senec

Příspěvek od Gamma »

skelet píše:Nemá ta trojkolka zpátečku prostě kvůli tomu, že při couvání nahodí motor opačně jako u Velorexu? :wink:
a je to tu,kapitulacna trojkolka? :razz:
Vládcovia sú smrteľní, štát je však večný....
Právo sa toľkokrát zmenšuje, koľkokrát sa zväčšuje moc...
Moc nie je nikdy dostatočne pevná, pokiaľ je príliš veľká...
Tacitus
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

skelet píše:Nemá ta trojkolka zpátečku prostě kvůli tomu, že při couvání nahodí motor opačně jako u Velorexu?
I to je možné....
Gamma píše:a je to tu,kapitulacna trojkolka?
Nebudu o tom více spekulovat, ale rozhodně je to stabilnější platforma pro nešení bílé vlajky než ten skútr :D
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Gamma
vojín
vojín
Příspěvky: 17
Registrován: 13/3/2011, 23:28
Bydliště: Senec

Příspěvek od Gamma »

kopapaka píše:
Gamma píše:a je to tu,kapitulacna trojkolka?
Nebudu o tom více spekulovat, ale rozhodně je to stabilnější platforma pro nešení bílé vlajky než ten skútr :D
Inac skvely clanok, super foto. Dakujem.
Vládcovia sú smrteľní, štát je však večný....
Právo sa toľkokrát zmenšuje, koľkokrát sa zväčšuje moc...
Moc nie je nikdy dostatočne pevná, pokiaľ je príliš veľká...
Tacitus
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Za povšimnutie stojí niekoľko detailov:
- kumulatívna hlavica je v rakete umiestnená asymetricky, je vyosená
- letový motor je tiež umiestnený asymetricky, mimo osu trupu
- kormidlá sú na krídle umiestnené asymetriky
-> raketa takmer určite počas letu nerotovala

- zaujímavo riešená je tryska - v podstate ako "tryska v tryske"
- zaujímavým detailom je "nerozvinuteľný" tvar kumulatívnej vložky s premenlivou hrúbkou

A zopár vŕtavých otázok:
- Aký typ zapalovača bol použitý? Z popisu a fotiek to vyzerá na menej obvyklý pneumatický zapalovač.
- je tvrdenie o roztáčaní gyroskopu navinutým drôtom správne? Umiestnie gyroskopu tomu príliš nezodpovedá a v niektorých zdrojoch sa píše, že gyroskop bol prachový, teda roztáčaný prachovou náplňou, v princípe raketovým motorčekom
- kedy bola batéria zalievaná vodou? pred použitím, alebo až tesne pred odpálením? A kde bola voda pre zaliatie batérie uložená?
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Alchymista píše:kumulatívna hlavica je v rakete umiestnená asymetricky, je vyosená
Ano, je vyosená, pokud by raketa nerotovala, tak by to mohlo zvýšit průbojnost skloněného pancíře, ale na to je zase skloněná málo. Pokud by rotovala, tak pro vyosení není důvod. Jedině, že by šlo o snahu poslat kumulativní paprsek mimo zapalovač.
Alchymista píše:letový motor je tiež umiestnený asymetricky, mimo osu trupu
kormidlá sú na krídle umiestnené asymetriky
Motor mi připadá, jako by procházel osou, další vybavení je kolem něj.

Obrázek

Nesymetricky umístěných kormidel sem si nevšiml...

Obrázek

Mimochodem, váleček na pravé straně kontejneru je " aktivátor " baterie, po stisknutí odpalu je kapalina z něj vstříknuta do nálevkové bsterie ostatní
Alchymista píše:Aký typ zapalovača bol použitý? Z popisu a fotiek to vyzerá na menej obvyklý pneumatický zapalovač.
Zapalovač je elektrický, pneumatická je pouze masková jistota, tedy odjišťování.
Alchymista píše:je tvrdenie o roztáčaní gyroskopu navinutým drôtom správne? Umiestnie gyroskopu tomu príliš nezodpovedá a v niektorých zdrojoch sa píše, že gyroskop bol prachový, teda roztáčaný prachovou náplňou, v princípe raketovým motorčekom
Tak zrovna tohle má z jediného zdroje, ale pochází to od člověka, který vlastní řez PTŘS ENTAC a na stránkách http://www.bocn.co.uk zveřejnil jak fotky tak i popis funkce.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Motor mi připadá, jako by procházel osou, další vybavení je kolem něj.
Dobre si pozri tieto snímky
Obrázek Obrázek
so zameraním na spôsob pripojenia púzdra letového motoru k púzdru štatovacieho motoru - je vidieť, že púzdro letového motoru je pripojené asymetricky.
Cievky s vodičmi, gyroskop a batéria a letový motor predstavujú valcové objekty vložené do trupu popri sebe

Ad gyroskop, nehádam sa, ale v tom prípade je usporiadanie trochu nepraktické - drôtom roztáčaný gyroskop by som očakával skôr za batériou, než pred ňou. Navyše tam nevidím žiadnu trubku pre vedenie drôtu, ktorá by tam niekde mala, podľa môjho názoru, byť...

Asymetrická bojová časť a asymetrické umiestnenie kormidiel:
Z nákresu i fotografijí kormidiel je zrejmé, že typická letová poloha strely bola "s nosom hore" - je to prakticky jediná poloha, pri ktorej ploché krídlo s minimálnym profilom (zrejme len doska) generuje vztlak. Pre prebíjanie pancieru a symetricky umiestnenú nálož je taká poloha nepraktická - osa nálože a lúč potom smeruje "šikmo hore" čo nie je dobré - asymetrické uloženie nálože potom zaisťuje, že lúč bude smerovať vodorovne alebo mierne k zemi - tak, aby prechádzal hlavnou masou tanku, kde sa zrejme nachádzajú citlivé časti, napríklad munícia a posádka. A aj prebíjaná hrúbka šikmého pancieru sa tak zmenší.
Naposledy upravil(a) Alchymista dne 11/4/2011, 16:29, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Fakt to tak vypadá...
Chtělo by to výkres nebo tak něco, z toho řezu se nedá dohledat kde je umístěna druhá cívka...
Podle tohoto obrázku je nejspíš na opačné straně letového motoru...

Obrázek

Na pohledu do zadní části kontejneru jsou celkem jasně vidět dva vývody drátů ( řídících ). Na fotce z podobného úhlu ( s modrou raketou ) tak daleko bohužel vidět není...

Alchymista píše:Ad gyroskop, nehádam sa, ale v tom prípade je usporiadanie trochu nepraktické - drôtom roztáčaný gyroskop by som očakával skôr za batériou, než pred ňou. Navyše tam nevidím žiadnu trubku pre vedenie drôtu, ktorá by tam niekde mala, podľa môjho názoru, byť...
Místo kde drát opouští raketu označuje modrá šipka, není tam skoro nic vidět, ale kdo ví co všechno vzalo za své při úpravě na řez, případně po vyřazení od armády.
Nepraktické... no nevím, za gyroskopem je baterie a ta má taky vývod ven. Třeba jim to tak prostě líp fungovalo.

Obrázek

EDIT:
Alchymista píše:Asymetrická bojová časť a asymetrické umiestnenie kormidiel:
Z nákresu i fotografijí kormidiel je zrejmé, že typická letová poloha strely bola "s nosom hore" - je to prakticky jediná poloha, pri ktorej ploché krídlo s minimálnym profilom (zrejme len doska) generuje vztlak. Pre prebíjanie pancieru a symetricky umiestnenú nálož je taká poloha nepraktická - osa nálože a lúč potom smeruje "šikmo hore" čo nie je dobré - asymetrické uloženie nálože potom zaisťuje, že lúč bude smerovať vodorovne alebo mierne k zemi - tak, aby prechádzal hlavnou masou tanku, kde sa zrejme nachádzajú citlivé časti, napríklad munícia a posádka. A aj prebíjaná hrúbka šikmého pancieru sa tak zmenší.
Tak už ti začínám věřit...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Tá trubička je evidentne prívod vody do batérie. To samozrejme nevylučuje, že by sa dala použiť súčasne i na vedenie drôtu pre roztočenie gyroskopu.

Raketa je na snímke vlastne "hore nohami", ako naznačuje aj orientácia nápisov.


V akej polohe raketa lietala: X alebo + ?
Robila po štarte nejaký manéver? Myslím pootočenie okolo osy - Ak ano, o koľko stupňov sa otáčala?

Domnievam sa, že v letovej polohe bola strela orientovaná tak, aby trubkový vývod od cievky s mikrokáblom bol "hore" - práve nad tryskou.
Malo by to vedľajší priaznivý efekt - ťah odvíjaného mikrokáblu by ovplyvňoval polohu rakety tak, aby zdvihla "nos hore". V každej inej polohe by tiež kábel ťahal strelu buď do strany, alebo k zemi, čo je pomerne nevhodné.
Poznámka - takmer určite to bude "mikrokábel" niekoľko vodičov spojených lakom alebo obalom dohromady a cievka bude len jedna - je o obecne považované spoľahlivejšie riešenie, ako dve a viac cievok vždy s jedným vodičom.

Trochu ma metie i modrý obrázok zadnej časti strely - je orientovaný správne, alebo je krabica položená na ľavý bok? Totiž aj na výkrese to vyzerá, že je krabica položená na "bok", pretože strela je nakreslená tak, že smeruje "vľavo", nie "hore".
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Trubička je samozřejmě přívod vody, drát jde asi výš. Odhaduju, že vývod drátu byl ve vyřezaném místě...

Když už připouštím, že nerotovala: po startu v poloze X se přetočila po směru hodinových ručiček do polohy +

Kabely a cívky jsou naprosto jednoznačně dva... Bohužel není " důkazní " materiál.
Přidávám dřív nepoužitou fotku elektroniky řídícího systému:
Dvě sady spínačů řízení ( N ) a dvě cívky ( O ).

Obrázek

Předpokládám, že odpalovací kontejner je položený normálně, čísla u konektoru jsou situována pro čtení ze zadu shora, stejně je to i na " výkresu " a tady je vidět konektor nahoře...

Obrázek

Tady to samo, konektor je evidentně nahoře...

Obrázek

Taky sem si zrovna všiml, že i Francouzi používali " Americké " rakety...
Respektive jedna PTŘS na vozíku má " Americkou " bojovou hlavici...

Obrázek

EDIT: ono je těch hlavic s jiným tvarem nějak moc, bůh ví, jak to bylo...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

"Prepínač" N je takmer určite polarizované relé, "cievky" O by mohli byť selénové usmerňovače tvoriace dva diodové mostíky.

Podobné zapojenie som videl na škole, ale nakresliť ho nedokážem (je to štvrťstoročie dozadu - ale moholi by pomôcť kolegovia - v.m., ktorý sa PTRS zaoberal - alebo Rayethon, ktorý by ho možno dokázal znovu vymyslieť :) ).
Bolo tam polarizované relé, ktoré reaguje na smer prúdu a prepína sa podľa neho, dva diodove mostíky fungovali ako dekodery.

Skúsim to popísať aspoň slovne:
Elektromagnetické kormidlové pohony mali niekoľko vinutí - jedno (alebo dve?) zabezpečovalo "kmitanie" - preklápanie z jednej krajnej polohy do druhej a späť s frekvenciou niekoľko málo desiatok až niekoľko sto hertz, druhé bolo napájané od diodových dekoderov a reagovalo na dva povely, hore-dole alebo vľavo-vpravo podľa toho na ktorý dekoder bolo pripojené, tretie bolo napájané od gyroskopu a reagovalo na tri povely "v smere hodín - nič/bez napätia - proti smeru hodín". Riadenie bolo dvomi vodičmi, smer prúdu sa pravidelne menil - pri smere AB bol riadený jeden kanál (napríklad vertikálny), pri smere BA druhý kanál (napríklad horizontálny).
V každom smere prúdu (riadaicom kanále) mohli byť v riadiacej aparatúre generované dve alebo tri napäťové úrovne - vysoká, (stredná) a nízka.
Spôsob prepínania kormidiel mohol mať tiež dve verzie - buď kmitali súhlasne, obe do jedného smeru, alebo nesúhlasne - proti sebe. Podľa privedeného riadiaceho signálu boli kormidlo/á v jednej z krajných polôh pozdržané, kmitanie prestalo byť v danom kanále riadenia symetrické a vznikla na nich nenulová riadiaca sila v príslušnom smere.
Gyroskop robil to isté, ale so všetkými štyrmi komidlami súčasne.
Ale nerád by som sa púšťal do presnejšieho popisu, podrobnosti si fakt nepamätám.


Každopádne - na riadenie strely skutočne stačia dva vodiče - zlepené dohromady a navinuté na jedinej cievke. Pracuje sa s relatívne nízkymi napätiami, do 200 volt, takže dvojité smaltovanie vodiča a zlepenie dvoch vodičov ďalšou vrstvou či dvomi izolačného laku do "mikrokáblu" postačuje.
Na fotografiách sa druhá cievka s vodičom nedá nájsť - a ja som presvedčený, že tam proste nie je.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Alchymista píše:Na fotografiách sa druhá cievka s vodičom nedá nájsť - a ja som presvedčený, že tam proste nie je
Já jsem zase přesvědčený, že tam je... :)
Dole na obrázku jsou dva vývody řídících kabelů, jako č. 1)

Obrázek

Č.2) je pravděpodobně úchyt drátu roztáčení gyroskopu, původně jsem myslel že jde o držák trubky od aktivátoru baterie, ale ta je uchycená ke " špuntu " trysky raketového motoru, takže ji určitě není třeba přidržovat, oddělení od rakety je určitě zajištěno....

Č.3) pravděpodobně kabely sloužící k zážehu raketových motorů

Č.4) vedení kapaliny od aktivátoru baterie. Radši píšu kapalina, protože čistá voda to určitě nebude, na raketě je vyznačený rozsah teplot - 30° / + 50°C...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Já jsem zase přesvědčený, že tam je...
Obrázek
Argument je to presvedčivý. Znovu som si skúsil urobiť predstavu o vnútornom usporiadaní strely a zrejme máš pravdu - na fotke makety
Obrázek
síce druhá cievka M nie je vôbec vidieť, ale mala by byť v zdanlivo prázdnom priestore za gyroskopom a batériou (cievka i batéria a gyroskop majú menší priemer ako letový motor, takže sú to štyri, nie tri objekty) - je možné, že na makete druhá cievka proste chýba?

Prehliadol som dôkladne i snímku zadného čela
Obrázek
a skutočne je na držiaku (2) vidieť akési "vlákno", ktoré končí na "skrutke s podložkou", takže máš zrejme pravdu i s roztáčaním gyroskopu pomocou drôtu.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Tak aspoň něco mám dobře...
Ještě sem se marně snažil dohledat nějaký plánek nebo rentgenový řez, ale marně. Narazil sem jen na pár fotek řezů, ale všechny hůř nafocené a v mnohem horším stavu, než ty použité v článku. Takže zas nic.
Jedině snad napsat do Aérospatiale, vlastně dnes už European Aeronautic Defence and Space Company EADS N.V. (EADS), ale pochybuju, že by někdo odepsal, či spíš že by něco poslali...

Na stránkách http://www.eads.com/ jsem v historii našel jen letadla.
Rakety jsou sice na http://www.mbda-systems.com , ale jen novější typy Milan-ER a Eryx.

Aspoň jsem narazil na fotku dalšího obrněného vozidla s PTŘS ENTAC.

Obrázek
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Odpovědět

Zpět na „Pozemní vojsko“