Úvod:
Na Palbě byla otevřena diskuze k tzv. "Bílé knize o obraně". Předpokládám, že poměrně slabý zájem o diskuzi k této problematice, je způsoben malou informovaností o obsahu tohoto materiálu. Proto jsem si dovolil, beze změn, uveřejnit v tomto příspěvku komentář MO A. Vondry při představení "Bílé knihy" a hlavní reakce k jejímu obsahu stínovým MO za ČSSD a Svazem vojáků z povolání.
V závěru příspěvku uvádím můj krátký komentář.
Bílá kniha o obraně
21. 4. 2011 • Alexandr Vondra dnes na tiskové konferenci oficiálně představil Bílou knihu, dokument, který popisuje, jak by mělo ministerstvo obrany a Armáda České republiky fungovat v budoucnosti. Podle autorů Bílé knihy je situace vážná.
„Není to radostné čtení, ale je potřeba pojmenovat věci tak, jak jsou,“ řekl už ve středu téměř padesátce velitelů Alexandr Vondra a požádal je, aby svým vojákům cíle Bílé knihy a změny vysvětlovali. Náčelník Generálního štábu AČR armádní generál Picek se připojil: „Realizace kroků bude bolet nás, i vás, ale jsme připravení do toho jít. Finančních prostředků je málo a nemůžeme si dovolit je vynakládat nehospodárně,“ podpořil závěry dokumentu.
Bílou knihu připravovala od loňského září patnáctičlenná komise expertů v čele s Jiřím Šedivým, prvním náměstkem ministra obrany. Na přípravě dokumentu se podílelo přes sto lidí, odborná i laická veřejnost, dokument byl konzultován i se zástupci Parlamentu. „Jsem rád, že pracovní skupiny byly civilně-vojenské. Zásluhou toho mezi námi vzniká nová kvalita vztahů, opět si začínáme navzájem věřit,“ uvedl ministr.
Armáda nebude mít dostatek vojáků, obává se odchodů a trápí ji vysoký vnitřní dluh
Tvůrci dokumentu došli k několika hlavním zjištěním. Z analýz například vyplynulo, že se AČR v budoucnu bude potýkat s nedostatkem personálu. V současné době slouží v armádě kolem 22 tisíc vojáků, podle platných dokumentů by to ale mělo být 26 200 vojáků. „Z demografického vývoje vyplývá, že se bude snižovat počet osob ve skupině, která by připadala v úvahu pro doplňování ozbrojených sil. V letech 2015 – 2020 budeme moci vybírat zhruba z polovičního vzorku než tomu bylo v 90. letech,“ řekl dnes Vondra. Upozornil také na skutečnost, že vojáci, kteří vstupovali do armády v 90. letech, již odsloužili potřebný počet let pro nárok na výsluhový příspěvek a další snižování finančních náležitostí nejspíš vyvolá jejich hromadný odchod. Česká armáda také ztrácí konkurenceschopnost na trhu práce a stárne. Od roku 2004, kdy byla zrušena základní vojenská služba, se například průměrný věk u praporčíků posunul z 29 na 35 let, u poddůstojníků a mužstva z 23 na 28 let.
Bílá kniha dále upozorňuje na vnitřní dluh, který se kvůli nesystémovým investicím a některým předraženým zakázkám nahromadil v uplynulém desetiletí. „Autoři tento dluh ve výzbroji, technice, materiálu a nemovité infrastruktuře odhadují na 80 – 90 miliard korun,“ řekl Alexandr Vondra.
V letech 2015 – 2020 navíc čeká resort takzvaný investiční hrb, kdy skončí kromě jiného pronájem stíhaček Gripen nebo životnost protiletadlového raketového kompletu KUB, a armáda bude muset investovat další miliardy do obnovy a modernizace řady schopností. „Tyto investice nejde rozkládat v čase a jejich výše dramaticky přesahuje možnosti ministerstva,“ konstatoval včera Alexandr Vondra.
Tři scénáře – podle nejhoršího může být z armády za pár let torzo
Podle ministra obrany je nejdůležitějším úkolem udržet stabilitu rozpočtu a nedopustit jeho další snižování. Bílá kniha předkládá tři možné scénáře budoucnosti české armády. Nejpesimističtější může nastat v případě, že bude zachována současná výše rozpočtu, bude pokračovat stárnutí personálu i techniky a schopnosti armády budou postupně upadat. „Výsledkem bude, že koncem roku 2020 bude z našich ozbrojených sil jakési torzo neschopné plnit základní role a funkce,“ uvedl Vondra a upozornil, že by tím také došlo k rezignaci na politicko-vojenské ambice obsažené ve vojenské strategii. Druhý scénář, stabilizační, počítá s mírným navýšením rozpočtu o 5 – 8 % v letech 2012 až 2015. „Budeme moci maximálně udržet současný stav schopností, dosažení plných operačních schopností by se však odložilo na neurčito.“ Třetí, růstový scénář, by si vyžádal radikální zvýšení rozpočtu, to však Alexandr Vondra nepředpokládá. „Bylo by to hezké, ale nerealistické. Situace zde to neumožňuje a ani výhled v Evropě není příznivý. Že nastane v Evropě ráj na zemi není pravděpodobné. Zároveň je to ale o důvod víc, proč udržet armádu.“
Nahromaděný vnitřní deficit je příliš vysoký
Podle ministra Vondry je nyní nejdůležitější pokračovat v krocích, které směřují k úsporám, a ty použít na rozvoj potřebných schopností. „Prostřednictvím vnitřních opatření můžeme dosáhnout okamžitých úspor ve výši stovek milionů, střednědobých pak ve výši několika miliard,“ uvedl s tím, že resort může ušetřit optimalizací akvizičního procesu, zbavování se nepotřebného materiálu a majetku a také dalšími kroky, které se týkají samotného fungování resortu. V této souvislosti ale upozornil, že součet vnitřního deficitu nahromaděného v minulosti a předpokládaných investic v budoucnosti je řádově vyšší než úspory, kterých může resort i při nejlepší vůli dosáhnout.
Vznikne nový kariérní řád, zdanění příspěvku na bydlení bude kompenzováno
Autoři Bílé knihy v kapitole Kompetentní a motivovaní lidé upozorňují na nutnost stabilizovat příjmy vojáků. „Příjmy nesmějí být dále snižovány. Pokud bude muset dojít od 1. ledna 2012 ke zdanění příspěvku na bydlení, bude snížení podle jasných pravidel kompenzováno. Vím, že je to otázka bytí a nebytí vás všech a my to řešíme jako prvořadý úkol,“ prozradil dnes Jiří Šedivý s tím, že nutnost vyřešit tento problém si uvědomují i poslanci a senátoři, kterým byla Bílá kniha představena předminulý týden. Tvůrci dokumentu také navrhují posílit atraktivitu vojenského povolání a aplikovat nový kariérní řád. Ten by měl zajistit na vymahatelných pravidlech založený soutěživý a výběrový služební postup vojáků. Ti by tak získali jasnou představu o své budoucí kariéře i platu.
Nadzvukové letectvo zůstane, armáda vyřadí z užívání útočné vrtulníky
V nejrozsáhlejší kapitole schopnosti komise pro přípravu Bílé knihy navrhuje zachovat víceúčelové nadzvukové letectvo. Je nezastupitelné při ochraně vzdušného prostoru ČR, může spolupracovat v aliančním systému protivzdušné obrany NATINADS, včetně protiteroristického konceptu Renegade.
Plánuje ale vyřadit raketový komplet KUB. „Jeho životnost končí kolem roku 2015, kompletní modernizace by stála přibližně 15 miliard korun. Nemůžeme si dovolit pokračovat v nadzvuku a zároveň modernizovat tuto protivzdušnou raketovou obranu,“ uvedl generál Picek. Protiletadlové raketové brigády ve Strakonicích se opatření nijak nedotkne, Vlastimil Picek dnes zdůraznil, že tento útvar se v žádném případě rušit nebude. "Kromě KUB disponují ještě systémem RBS-70 a ten chceme nadále rozvíjet," řekl.
Komise také navrhla vyřadit postupně z užívání útočné vrtulníky Mi-24 a Mi-35, kvůli nízké balistické ochraně a zastaralé avionice, navíc nejsou interoperabilní v NATO. Náklady na modernizaci by podle Vondry dosáhly několika miliard, proto považuje za vhodnější řešení do této schopnosti dále neinvestovat a novější Mi-35 co nejdříve prodat. „Chceme se soustředit na schopnosti dopravního vrtulníkového letectva, které je využitelné jak v rámci kolektivní obrany NATO, tak i pro Integrovaný záchranný systém. Tyto stroje jsou, jak víme, nasaditelné i v operacích,“ řekl Picek. Změna se konkrétně dotkne 221. vrtulníkové letky základny v Náměšti nad Oslavou. „Dojde-li k avizovanému kroku, předpokládám přeškolení pilotů a techniků na transportní vrtulníky,“ uvedl k tomu velitel základny plukovník Libor Štefánik.
Komise také navrhuje utlumit rozvoj pasivních sledovacích systémů a odstavit bojová vozidla pěchoty. „Vzhledem k technickým parametrům si lze představit provozování BVP 2 do konce jejich životního cyklu, v případě BVP 1 je nutno rozhodnout nejpozději do konce roku 2013 o jejich modernizaci či náhradě,“ řekl Picek. Náhrada neznamená v tomto případě automaticky koupi nového, ale kupříkladu jeho nahrazení typem, který je do armády již zaveden.
V otázce mobilizace a aktivních záloh není podle něj možné pokračovat jako doposud, kdy má resort uložené zásoby pro případ mobilizace a všichni jsou si vědomi, že většina z nich by stejně nebyla využitelná. „Uskladněné prostředky by měly být až na nezbytné minimum odprodány a na mobilizaci bychom se měli připravovat koncepčně,“ konstatoval ministr obrany. Aktivní zálohy by pak podle něj měly sehrávat významnější roli při doplňování ozbrojených sil při operačním nasazení na území republiky a měly by působit především u útvarů, tedy ne jako doposud jako pěší roty u krajských vojenských velitelství.
Racionalizace čeká i ministerstvo, operační velitelství budou zrušena
Ministerstvo čeká podle Bílé knihy odbyrokratizování, což se neobejde bez snižování počtu zaměstnanců. Ministr Vondra ale v této souvislosti zdůraznil, že nepůjde o plošné, ale selektivní snižování a že se změny dotknou i vojenské části resortu.
Dojde také ke zrušení operačních velitelství. Ty má armáda dvě – Velitelství společných sil v Olomouci a Velitelství sil podpory v Brandýse nad Labem – Staré Boleslavi. Podle Vondry zkušenost nejen z ČR ukazuje na jejich nízkou přidanou hodnotu. „Podobné redukce probíhají v řadě zemí NATO, sama Aliance některé mezistupně velení ruší,“ řekl Vondra a doplnil: "Posádky se v obou městech rušit nebudou, Stará Boleslav by fungovala jako posádka, kde by bylo velení vzdušných sil, v Olomouci pak velení pozemních sil."
V budoucnu také pravděpodobně dojde k opuštění nejméně jedné letecké základny. „Vzhledem k velikosti vzdušných sil je současná struktura vojenských letišť zcela neadekvátní. Tento návrh také plně koresponduje s opakovanými doporučeními NATO,“ uvedl Vondra s tím, že Bílá kniha doporučuje přeskupení leteckých schopností. Od změny si resort slibuje úsporu v řádech stovek milionů korun ročně. "Po schválení Bílé knihy vypracujeme nákladovou studii, jež doloží, která letiště jsou zbytná více a která méně. Teprve poté se rozhodneme, které opustíme."
Resort už také informoval o snížení počtu a rozlohy vojenských prostorů. Z analýz vyšel jako nejvhodnější na zrušení vojenský prostor Brdy. „Posádka v Jincích samozřejmě zůstává,“ zdůraznil Alexandr Vondra. Reorganizace čeká také Vojenskou policii a speciální síly. Dopravní a pořádková část VP se začlení do armády, v podřízenosti ministra obrany zůstanou jen vyšetřovatelé. Speciální síly podle Vondry „fungují perfektně, ale náš model, kdy 601. skupina speciálních sil spadá pod Vojenské zpravodajství, není obvyklý v žádné jiné zemi NATO. Proto tvůrci Bílé knihy doporučili do roku 2013 převést tuto jednotku pod Generální štáb a udělat to tak, aby její schopnosti nebyly žádným způsobem oslabeny.“
Některé reakce
Petr Hulinský, stínový ministr obrany za ČSSD a místopředseda Výboru pro obranu a bezpečnost PS PČR 21.4.2011
V Oranžové knize jsme například upozorňovali na to, že resortu schází promyšlená finanční strategie a schopnost finanční analýzy, což vede ke značnému mrhání finančními prostředky, které má resort k dispozici. A že jsou zde stále přítomny systémové předpoklady pro vysokou míru korupce a s tím spojeného klientelismu. Bílá kniha ministra Vondry řeší tyto problémy teprve nyní.
Bílá kniha má však i další zásadní problém. Selhává totiž už v samotném jejím smyslu. Bílá kniha o obraně měla být podkladem pro Obrannou strategii ČR, ministr Vondra však představil jakousi novou koncepci výstavby ozbrojených sil.
Jinými slovy se snaží rekonstruovat armádu, aniž by představil nějakou dlouhodobou strategii či koncepci. Domnívám se, že nejdřív musíme vědět, co chceme a teprve potom se bavit, jak toho dosáhneme. Alexandr Vondra na to ale jde obráceně.
Jsou tu ale i další potíže: Bílá kniha neřeší vážný problém tzv. hodnostní pyramidy v AČR, tedy výrazný nepoměr počtu generálů a vysokých důstojníků k řadovým vojákům. V současné době je tabulkový stav 1 generál na 591 vojáků, 1 plukovník na 87 vojáků, 1 podplukovník na 29 vojáků. Na tento problém jsem již dříve upozorňoval.
V Bílé knize jsou obsaženy i jiné zarážející věci. Například mapa s prostorovým vymezením možného operačního nasazení našich ozbrojených sil. Sice se vymezujeme vůči Arktidě a Antarktidě, ale připouštíme nasazení např. v tropech - to však naše armáda neumí a ani nikdy umět nebude. Vymezit se Bílá kniha měla i vůči například námořním a námořním výsadkovým operacím, pro které české ozbrojené síly také použity být vůbec nemohou.
Zároveň mám obavu, zda současná pravicová koalice, jejíž působení je poznamenáno řadou skandálů a politickou neschopností vládnout, bude schopna vytvořit podmínky pro to, aby se cíle deklarované v Bílé knize podařilo vůbec realizovat. Některé "tupé" rozpočtové škrty současné koalice vůči armádnímu rozpočtu, ke kterým došlo v minulém roce a které mají podle mých informací pokračovat, signalizují, že si vláda neuvědomuje nebo nechce uvědomovat špatnou situaci armády.
Snaha "škrtat za každou cenu" se bohužel promítá i do některých záměrů uvedených v Bílé knize.
Situaci samozřejmě nepomáhá ani nejistá pozice ministra Vondry, jenž má být zřejmě kvůli kauze ProMoPro a s ohledem na deklarovanou nedůvěru koaličních partnerů ODS odvolán.
Největší rizikem pro armádu se tak stává současná vláda. Mám obavu, že se za této situace cíle deklarované v Bílé knize nemusí naplnit. V konečném důsledku to ale bohužel nejvíce postihne především řadové příslušníky armády sloužící své zemi.
Pro ČSSD je prioritou, aby Česká republika měla akceschopnou armádu, která bude zárukou schopnosti dostát svým spojeneckým závazkům v rámci NATO a EU a zajistit obranu země.
Reakce Svazu vojáků z povolání http://www.vojak.cz/cz/aktuality-svaz-vojaku
Bílá kniha navazuje na předchozí fáze reformy ozbrojených sil a představuje vizi na roky 2011-2018.
Bílá kniha přináší tři významná zjištění:
•dosažení cílového stavu 26 200 vojáků v roce 2018 není možné,
•resort obrany má vnitřní dluh ve výši 80-90 miliard korun,
•není dostatek financí na potřebné modernizace, kumulace potřebných investic v letech 2015-2020.
Odborná komise také definovala hlavní příčiny těchto zjištění. Ty spočívají zejména v chybných a nekoncepčních rozhodnutích v minulosti, v podstatně sníženém zdrojovém rámci pro financování resortu a mimo jiné také v nepříznivém demografickém vývoji a klesající konkurenceschopnosti vojenské profese na trhu práce.
Přestože Bílá kniha zatím nebyla schválena vládou*, představil ministr obrany s náčelníkem generálního štábu a předsedou odborné komise některá hlavní navrhovaná opatření.
*Pozn. Platilo v době publikování příspěvku „Svazu“
________________________________________
Personální oblast. Aktuálně probíhají jednání, jak zvýšit konkurenceschopnost vojenské profese na trhu práce a jak stabilizovat platy vojáků. Dalším opatřením v této oblasti je příprava kariérního řádu.
Letectvo. Autoři navrhují zachování nadzvukového letectva, které má nezastupitelnou roli v ochraně vzdušného prostoru ČR, postupné ukončení provozu vrtulníků MI 24/35 a soustředění se na transportní vrtulníkové letectvo. Tento návrh je motivován zejména problémy s nasaditelností bojových vrtulníků a finanční náročností jejich provozu. Na druhé straně přináší rozvoj transportního vrtulníkového letectva přidanou hodnotu v jeho možném využití k nevojenským účelům pro podporu IZS.
Protivzdušná obrana. Postupné ukončení provozu protiletadlového raketového kompletu KUB a jeho nahrazení systémem RBS-70. Důvodem ukončení provozu ruského plrk je zejména jeho problémy s nasaditelností a zejména finanční náročnost provozu a nutné modernizace.
Bojové vozidlo pěchoty (BVP-2). Provozovat pouze do konce životního cyklu, tedy do let 2018-2020.
Centrum biologické ochrany Těchonín. Nerušit, ale do poloviny roku 2010 najít partnery pro spolufinancování a pro další rozvoj. Partnery mohou být jak spojenci, tak civilní instituce v ČR.
Vojenské újezdy. Zrušení vojenského újezdu Brdy a zmenšení ostatních vojenských výcvikových prostor průměrně o 20 % území.
Útlum rozvoje mobilních pasivních sledovacích systémů.
Racionalizace civilní i vojenské části Ministerstva obrany a Armády ČR.
Opuštění nejméně jedné letecké základy.
________________________________________
Bílá kniha o obraně je bezesporu ucelený a koncepční materiál, pro budoucnost obrany je ale důležitější, jak budou návrhy Bílé knihy realizovány v praxi. V současné době probíhá schvalovací proces, který by měl být završen schválením vládou. Následně začne proces realizace jednotlivých navrhovaných opatření.
Bílá kniha o obraně bude mít jistě mnoho příznivců i odpůrců, navrhované změny budou někomu vyhovovat a někomu ne. V každém případě je ale nutné obranu z "vážné situace" dostat. Nezbývá tedy než doufat a věřit tomu, že budoucích několik let proběhne ve znamení stabilního a kontinuálního procesu vývoje a rozvoje ozbrojených sil.
***************
V první řadě musím reagovat na poslední odstavec v komentáři Svazu vojáků z povolání, cituji:
"Bílá kniha o obraně je bezesporu ucelený a koncepční materiál, pro budoucnost obrany je ale důležitější, jak budou návrhy Bílé knihy realizovány v praxi".
Nevím, co vedlo "Svaz" k tomuto tvrzení "ucelený/koncepční materiál", protože opak je pravdou. Materiál postrádá koncepci i ucelenost a navíc se účelově vyhýbá původnímu zadání pro "Bílou knihu" - konečně už vytvořit "strategickou koncepci" rozvoje AČR a tím vytvořit předpoklady, aby v rámci obranné politiky mohla být také řešena celá řada „doktrinálních“ otázek.
Samozřejmě nelze ze stavu, v jakém se nyní AČR nachází, vinit pouze tuto vládu. Na tomto stavu se podepsaly všechny předchozí vlády a to bez rozdílu. S každým novým MO přicházela nová koncepce a s tím i zcela nekoncepční změny, které byly spíše projevem zájmů politických stran, než zájmů AČR. Opouštěly se posádky, do kterých se jen krátce předtím „nalilo“ nemálo prostředků a nákladně budovaly nové. Neustálé změny, nejspíše vedené snahou využít je ku prospěchu politických stran, demotivovaly a znechutily celou řadu „profesionálů“ a ti, které to neznechutilo, tam zůstávající spíše proto, že by se v jiném prostředí jen stěží uplatnili (pouze základní vzdělání apod.).
V podstatě každá zakázka či „výběrové řízení“ byly provázeny korupčními skandály, přičemž se „provalily“ pouze některé a z nich pak povětšinou do ztracena „vyšuměly“. V podstatě všechny smlouvy byly uzavírány tak, aby přinesly co největší zisky lobbistům (zprostředkovaně také politickým stranám) a byly pro AČR co nejméně výhodné (vzpomeňme např. zavádění nových padáků, po tragických nehodách je nesměla armáda používat, ale dále je vesele nakupovala; výhodná výměna Mig - 29 za vrtulníky; nákupy materiálů pro armádu na dobu 40 let, kdy životnost materiálu představovala pouhé 4 roky; pronájem nadzvukových letounů JAS (kompatibilita se systémy NATO prověřila válka v Libyi; nákup OT PANDUR; nákup PLŘS systémů BOFORS se systémy „DoDo“ – dodělej si sám, přičemž po vyřazení systému KUB, tyto PLŘS krátkého dosahu – cca 5 km, budou hlavní výzbrojí protiletadlové brigády???; modernizace tanků T-72, kterou dřívější NGŠ Šedivý zdůvodňoval, že budou používány v mírových operacích; umělé „udržování“ obranného průmyslu, který pro dlouhodobou nekoncepčnost ztratil své vývojové a výrobní schopnosti a každá součástka vyrobená kusově dodavateli má „cenu zlata“; vývoj ALCA s použitím amerických technologií – tudíž z hlediska embarga vývozu této elektroniky jsou neprodejné, historii „slavného“ systému PLAMEN není třeba zdůrazňovat; minely stavebně ubytovací správy kde každý kontrakt provází skandál, nákladné budování nových „bází“, např. téměř končící dělvo Jince, když k dispozici bylo dostatek jiných vhodných a v zásadě připravených prostorů (podobně tomu bylo i s přesunem plbr ze Žatce do Strakonic), zámysl likvidace letecké základny, aby se později zjistilo, že se jedná o diverzní letiště NATO, do kterého britská strana vložila nemalé prostředky;).
Ve výčtu těchto „jahůdek“ by bylo možno téměř do nekonečna pokračovat. Mohli bychom si položit i otázku, zda takováto AČR, orientovaná výhradně jako intervenční, má vůbec smysl.
Přitom vůbec nechci zpochybňovat význam armády jako takový. Suverénní stát by měl disponovat ozbrojenými silami takových kvalit, aby alespoň mohl demonstrovat připravenost bránit, když už ne ubránit, svrchovanost státního území. Nářky na rozpočtové škrty zde nemají své zásadní opodstatnění, zejména z hlediska doby existence profesionální AČR, která byla promrhána neustálými změnami koncepcí a nesystémovým přístupem a představami každého jednoho MO.
Stojí za to si připomenout, že v „jistých“ obdobích, vracelo MO AČR, každý rok do státního rozpočtu cca 7 mld korun (polovina rozpočet, polovina rezervní fond)!
