Část první - Tanky
Mobarez (Vyzyvatel)
Když skončila irácko-íránská válka, zůstal ve stavu již jen bojovými ztrátami notně očesaný počet oblíbených a výkonných tanků Chieftain. Z celkem asi 900 kusů verzí Mk.3/3(P) a Mk.5/3(P) dodaných Velkou Británií před islámskou revolucí válku přežilo okolo 550 tanků, z toho 350 v provozuschopném stavu (údaj z roku 1993). Jejich počet v průběhu 90tých let kolísal, ale obecně se dá říci, že bylo v provozu udržováno něco okolo maximálně 300 kusů tanků Chieftain, spíše méně. Írán mezitím vyvinul kapacity schopné opravy a výroby náhradních dílů, takže údržba zbylých tanků nebyla problém.
Co ale Íránce postupem času začalo pálit bylo nezadržitelné zastarávání tanku a navíc Chieftainy měly v té době již něco naslouženo. Modernizační program byl rozdělen na dvě etapy. V první bylo docíleno soběstačnosti v údržbě a opravách tanků (jak bylo řečeno v minulém odstavci), přičemž se mezitím připravovala druhá, důkladnější etapa, která měla zvýšit bojovou hodnotu původního vzoru. Stroj doznal především z vnějšku ne tolik patrných změn, i když i tam můžeme zachytit některé vzhledové odlišnosti (především boční pancíř). Výzbroj zůstala identická a tvoří ji i nadále 120mm kanón L-11A5 (nyní už i místně produkovaný v Isfahánu, přičemž by měla být k dispozici nová munice lokálního původu) a dva 7,62mm kulomety. Vylepšen byl systém zadýmovacích granátometů, který je schopen vystřelovat i protipěchotní tříštivé střely. Jak již bylo řečeno, hlavní změny se týkají vnitřního vybavení vozidla a tanky tak dostaly novou (a silnější) pohonnou jednotku v podobě na údržbu a výměnu výhodnějšího powerpacku, snad ruského původu (kvůli instalaci nového motoru byla mírně přepracována zadní část vozidla). Další změny zahrnují nový systém řízení palby, systém nočního vidění, laserový dálkoměr a celkově moderní elektroniku převážně domácí výroby. Pro její napájení byl posílen vnitřní elektrický systém a byla také vybavena ochranou proti nárazům.
První prezentace tanku Mobarez byla uskutečněna v rámci vojenské přehlídky 22.9.2004 a od té doby probíhá modifikace starších tanků Chieftain na tento nový standard. Modifikováno bylo přinejmenším 100 kusů (platí pro léta 2008 až 2009), přičemž plány měly obsahovat snad až 240 jednotek. Počet tanků Mobarez se pravděpodobně pohybuje kolem 100-150 kusů. Zajímavá je informace, že Írán je schopen lokální výroby kopií tanků Chieftain (respektive již novějšího typu Mobarez), zda-li ale byl vyroben nějaký takový stroj není jisté. Domácí produkce tanků na bázi typu Chieftain by ale byla pouze logickým krokem, neboť lokální průmysl již s produkcí tanků zkušenosti má a Chieftainy rozhodně patří k tomu lepšímu ze zbrojních systémů kterými Írán disponuje a na kterých může dále stavět.
Na závěr jen takové zamyšlení k názvu tanku. Vzhledem k tomu, že Mobarez je ekvivalentem anglického slova Challenger, je možné, že tu existuje narážka na britského pokračovatele tanků Chieftain, který by se býval, nebýt islámské revoluce, do služby v íránské armádě v podobě tanků Shir dostal. Íránci se tak mohou snažit i o jakousi prezentaci bojových schopností nového typu evokovanou identickým jménem. Ale to již zabíhám do spekulací.

Mobarez na vojenských přehlídkách a ve výrobním závodu (fotky jsou pravděpodobně nasnímané z videa, takže kvalita je dosti mizerná)
T-72Z, Safir-74, Type 72Z
Pod tímto označením se skrývá modernizace starších ruských a čínských tanků T-54/55 (T-54 – Safir-74, T-55 – T-72Z) a Type 59 (Type 72Z), které jsou v íránské armádě dosti rozšířené (v průběhu let se ve výzbroji vyskytovalo až několik stovek kusů, přičemž část se do Íránu dostala klasickými dodávkami, velké množství pak íránské ozbrojené síly ukořistily na sousedním Iráku). Je třeba dát si pozor na poněkud matoucí označení, které zpravidla zájemce navádí k domněnce, že jde o modernizaci strojů T-72 (které se v Íránu i licenčně vyrábějí). Další problém, na který jsem narazil, je že Safir-74 může označovat spíše konverní sadu/modernizaci a značení pak je pouze T-72Z a Type 72Z, což by se dokonce zdálo i logičtější.
Místní inženýři přistoupili k opravdu hloubkové modernizaci, která se dotkla jak výzbroje, tak i pohonného systému a elektroniky vozidla. Zanedbána nebyla ani ochrana tanku. Konkrétně se tedy jedná o následující úpravy:
Původní kanón byl nahrazen stabilizovanou místně vyráběnou kopií (označenou jako HM-49L) amerického typu M68 ráže 105mm (sestava kulometů byla zachována) a na věž byla přidána sada zadýmovacích granátometů (po 4 ks na každý bok věže, možná to ale není standardem u všech upravených tanků). Aby mohl tank svou novou výzbroj účinněji využít, byl vybaven novým systémem řízení palby, konkrétně slovinským typem Fontana EFCS-3-55B (mimo jiné zahrnuje balistický počítač, laserový dálkoměr a pasivní systém nočního vidění). Ten zvýšil pravděpodobnost zásahu první ranou a modernizované tanky jsou schopny vést účinnou palbu i za jízdy. Ale nejen výzbrojí živ je tank a inženýři nezapomněli ani na vylepšení jízdních vlastností, čehož bylo docíleno instalací ukrajinského (?) motoru V-46-6 V-12 (výkon 820 hp) a pohonná jednotka ve formě výhodnějšího powerpacku umožnila zvýšit rychlost upravených tanků na 65 km/h (na silnici). Nestačí však být pouze svižný, je potřeba občas i nějakou tu ránu inkasovat. K tomu jsou určeny sady bloků přídavné reaktivní ochrany domácí výroby (s největší pravděpodobností vycházejí z ruských vzorů, nejspíše Kontakt-3). Některé stroje snad mohou být vybaveny i výstražným zařízením při ozáření laserovým paprskem, ale masová instalace není potvrzena.
Co se týká počtu modifikovaných kusů, nebude se jednat o více než 200 strojů, neboť Írán měl obdržet právě tolik pohonných jednotek V-46 a zatím je nejspíše na lokální úrovni nevyrábí. Většina slouží u Revolučních gard, ale řada kusů si našla cestu i do pravidelné armády. Typ dosáhl i exportních úspěchů, neboť používání 20 modifikovaných T-54/55 je hlášeno ze Súdánu (objednány v roce 2005, dodávka se měla uskutečnit o rok později). Nejedná se nejspíše o typický export celých strojů, ale o aplikaci modernizační sady na tanky súdánských ozbrojených sil.
I přes značný nárůst bojové hodnoty jde pouze o dočasné řešení a jakousi modernizační vycpávku a prodloužení životnosti jinak již obtížně použitelných tanků zastaralé konstrukce.
Krátké video tohoto typu:
http://www.youtube.com/watch?v=v_gB3sZm0mI
Safir-86
Kromě důkladně modernizovaných tanků popsaných v předchozím pojednání byly některé prvky aplikovány i na komplexně nemodifikované stroje. Nijak neupravené stroje řady T-55, ale opatřené bloky reaktivní ochrany, se tak značí jako Safir-86.

T-72Z a Type 72Z (pravděpodobně dvě poslední fotografie), zajímavý je i záběr na výrobní linku (věže jak s původním ruským kanónem, tak i s výzbrojí 105mm kanónu)
T-72S
V dlouhém irácko-íránském konfliktu byly notně ztenčeny a opotřebovány íránské tankové síly a bylo nutno hledat dostupnou a početnou náhradu. Tu zajistilo Rusko v podobě tanku T-72S (což je exportní varianta T-72A přivedená přibližně na standard T-72B, vybavená kanónem 2A46M, bloky reaktivního pancéřování, laserovým dálkoměrem systémem nočního vidění, systémem řízení palby IA40-1, motorem V-84MS o výkonu 840 hp a dalšími rozličnými úpravami, např. v čelním pancéřování a protiminové ochraně korby atd., nevím, nakolik jsou íránské T-72 vybaveny/zásobeny protitankovými střelami AT-11). Do Íránu bylo v roce 1994 dovezeno 100 kusů a následně měla probíhat montáž dalších tanků z dovezených sad (v závodě, který byl taktéž součástí zbrojního kontraktu). Celkem bylo objednáno možná až 1000 ks T-72, ale ne všechny asi byly doposud dodány a smontovány (do roku 2007 mělo být dodáno 826 sestav). Zatím bylo dovezeno/smontováno něco přes 400 T-72S, které slouží spolu s cca 100 T-72M1 zakoupených v roce 1995 z Polska, další kusy snad přišly i z Běloruska. Zatím je T-72S tahounem obrněných sil a vzhledem ke svému počtu a nepříliš rychle postupujícímu programu tanku Zulfiqar bude jejich jádrem i hluboko do budoucnosti. Zdá se, že dynamická ochrana je široce používaným standardem a ne jen případným doplňkem a navíc v oblasti ochrany tanků se na íránských T-72 objevily další místní experimenty. Můžeme tak nalézt T-72S s bloky podobnými či identickými s ruskými Kontakt 5 (tato modifikace se označuje jako Khorramshahr) a na přehlídkách se objevily i kusy s mřížovou představnou ochranou (pojmenované jako Rakhsh). T-72 slouží jak u klasických jednotek, tak i v Revolučních gardách.

íránské T-72S – standardní verze (1 až 5), varianta s představným mřížovým pancéřováním (6, 7) a exempláře s odlišným reaktivním pancéřováním (8 až 11)
M-47, M-48 a M-60
Jedni z přežívajících „stařečků“ v íránské armádě jsou i tanky M-47, v tomto případě ve verzi M-47M. Na tu byly modernizovány počínaje rokem 1972, dostaly tak stejný motor (Teledyne Continental AVDS-1790-2A o výkonu 750 hp) a systém řízení palby jako u M-60A1 plus další úpravy, ale stále disponovaly jen 90mm kanónem. Je s podivem, že tyto tanky (byť již jen okrajově a v příhraničních oblastech) stále slouží. Hovoří se asi o 157 vozidlech. Jejich dlouhověkost je z části způsobena dobrou servisní základnou a přebytkem konverzních sad, které měly být původně použity na modernizaci jordánských M-47, tj. 250 sad, které mohly být využity na náhradní díly. Překvapující jsou pokusy o zvýšení odolnosti pomocí několika bloků dynamického pancéřování. Nakolik je tato modifikace míněna vážně mi není známo, ale může jít jen o „parádu“ k předvádění na vojenských přehlídkách. Časem byly M-47 pravděpodobně předány Revolučním gardám.
Modernějších M-48 se do Íránu dostalo podstatně méně a tvoří tak spíše okrajovou položku, ale přesto jich snad až 80 (?) přežilo do dnešních dnů. Všechny starší verze (ať to již byly M-48 či o něco novější M-48A1, zdroje se úplně neshodují) byly mezi lety 1970 až 1972 modernizovány na standard M-48A5 (tj. motor AVDS-1790-2A, 105mm kanón M-68A3, systém řízení palby atd.). I M-48 jsou používány k ostraze východních hranic země.
Existovat by mělo také něco okolo 160 exemplářů M-60A1. Ten již před pádem režimu žádnou modernizací projít nestihnul. Až v nedávné době byly některé kusy vylepšeny přidáním stabilizace kanónu, systému řízení palby EFCS-3-55, laserového dálkoměru a bloků dynamické ochrany. Jaké množství bylo upraveno není známo, ale nebude se jednat o mnoho tanků.

M-47M (1, 2) - na druhé fotografii s reaktivním pancéřováním a čímsi, co připomíná kameru na nástavci a M-60A1 (3 až 5), na posledním obrázku modernizovaná verze s reaktivním pancéřováním
Zulfiqar 1, 2 a 3
Zulfiqar je vážným pokusem íránské armády o zvrácení závislosti na dovozu obrněné techniky ze zahraničí a stal se prvním zde vyvinutým tankem. Íránci projekt průběžně vylepšují a celý vývoj prošel několika stádii. Existují tedy tři verze – Zulfiqar 1, 2 a 3. Stejně jako u jiných druhů techniky, i v případě nového tanku se vycházelo ze vzorů, které již byly k dispozici. První verze, Zulfiqar 1, tak nezapře svůj původ, který můžeme nalézt v amerických typech M-48A5 a M-60A1. Uvádí se i prvky z ruského stroje T-72. Příbuznost s M-48/60 je markantní na uspořádání a tvaru korby i pojezdovém ústrojí, ačkoli zaoblené tvary ustoupily „hranatějšímu“ vzezření. Prototypy Zulfiqar 1 jsou spíše technologické demonstrátory s tomu odpovídající výzbrojí (testovány dvě verze – se 125mm kanónem 2A46 a 105mm M68, či jejich místními kopiemi), asi nepříliš silným pancéřováním a řadou rozdílných osazených prvků vybavení. Jako pohonná jednotka by měl sloužit motor Continental AVDS-1790-2 V-12 o výkonu 750 hp (ale Íránci hovoří i o instalaci silnějšího motoru o výkonu 1000 hp) a tank je při své váze něco mezi 36 a 40 tunami svižnější než americké vzory. Typ byl poprvé představen v roce 1993 (či 1994) a podle všeho se Zulfiqar 1 propracoval až do sériové produkce. Od roku 1997 probíhala (a možná stále probíhá) pomalá sériová výroba a odhad vyrobených kusů se pohybuje od několika desítek až po více jak 100 strojů. Vše ale také může být jinak a ve skutečnosti mohou klidně existovat jen dva prototypy a šest tanků jakési předsériové verze. Jedno je ale jisté, jedná se pouze o provizorní a přechodový typ, který nedosahuje úrovně světové konkurence a postupně by měla výroba plynule přejít na modernější variantu v podobě tanku Zulfiqar 3. Sériová varianta je vybavena 125mm kanónem 2A46 (pravděpodobně modernějším 2A46M) a systémem řízení palby EFCS-3 (pokud ale nedošlo k záměně se Zulfiqarem 3).

Zulfiqar 1
Jak již bylo řečeno, vývoj se nezastavil a plynule přešel na pokročilejší verze Zulfiqar 2 a 3, což je vlastně téměř jeden a ten samý tank, neboť Zulfiqar 2 sloužil pro vývoj Zulfiqar 3. Ten již nese znaky moderních tanků (alespoň po vzhledové stránce) a svým tvarem velmi připomíná americký typ M1 Abrams. Korba byla prodloužena a váha vzrostla. Tank by nyní měl nést automatický nabíjecí systém (i když i to je někdy rozporováno, alespoň u prototypů) pro svůj kanón 2A46M se systémem řízení palby slovinského typu EFCS-3-55 (případně místní kopií KAT-72). Sekundární výzbroj tvoří 12,7mm a 7,62mm kulomety – přesná konfigurace je diskutabilní, poslední prototyp byl vybaven manuálně ovládanými kulomety nad poklopy velitele (12,7mm) a střelce (7,62mm) a jedním dálkově odpalovaným 12,7mm kulometem umístěným nad kanónem na stropě přední části věže, který nejspíše supluje koaxiální interně umístěný kulomet. Zulfiqar 3 by měl (?) být vybaven kompozitním pancířem. Tank byl představen v roce 2003 a existují 3 drobnostmi se lišící prototypy (z nichž ale první dva nemusí být zcela plnohodnotné a funkční). Sériová výroba doposud nezačala a není jisté, kolik tanků je plánováno vyrobit (pokud nedojde ještě k dalšímu vývoji). Každopádně alespoň prozatím budou ruské tanky T-72 v íránské armádě dominovat.
http://www.youtube.com/watch?v=4CCFiajv7go (pěkný sled pohledů na tanky Zulfiqar, nutno pominout úvodní obrázek)

Zulfiqar 2 (1, 2) a Zulfiqar 3 (3 až 10)
Tosan
Na konci 90tých let Írán vydal zprávu o novém lehkém tanku jménem Tosan, vhodném pro síly rychlé reakce a asymetrický způsob boje. Má být vyzbrojen 90mm kanónem, který má být podporován pokročilým systémem řízení palby. Dají se najít i zvěsti o protitankových střelách Toophan, ale není známo, jestli pouze jako doplněk nebo jiná varianta výzbroje. Pokud je tedy tato informace vůbec pravdivá, nový tank je totiž obestřen rouškou tajemství a protichůdných informací. Sériová produkce měla začít v roce 2008, ale doposud nikdo neviděl jedinou fotografii a vše se nese pouze na vlně dohadů (včetně jinak solidních zdrojů). Nejčastěji se předpokládá, že se jedná o upravený lehký tank Scorpion britské provenience, který byl opatřen 90mm kanónem, u něhož se jako možný zdroj nabízí velké množství ukořistěných EE-9 Cascavel, které íránská armáda běžně používala. Taktéž může jít o další verzi vozidla Boragh s novou věží nebo dokonce o celý okopírovaný Cascavel. Sice by to již pak nebyl tank, ale mohla by tomu napovídat proklamovaná velká autonomie a dosah. Ovšem stejně tak se může jednat o jakýkoli jiný mix či zcela novou konstrukci (což se ale v případě Íránu nedá příliš předpokládat, půjde spíše o vylepšení starších vzorů). Nepřítomnost dalších údajů a jakýchkoli fotografií (pomiňme teď po internetu kolující fotky Sayyadu a Scorpionu vydávané za Tosan) může taktéž ukazovat na problémy při vývoji nebo kompletní zastavení programu.