Část první – pozemní síly (obrněná technika)
Tanky
Type 59/T-59, Al Zarrar
Velkou část výzbroje pákistánských obrněných útvarů po dlouhá léta tvořily nyní již zastaralé tanky Type 59 a místo nákladné náhrady těchto strojů moderními typy se místní generalita dala cestou ekonomičtějšího upgradu (přeci jen něco mezi 1200-1300 tanky se neobmění zdarma jen tak mávnutím kouzelného proutku a vyřadit si bez náhrady podstatnou část svého inventáře asi také není schůdné). Trojfázový projekt z počátku 90tých let tak na svět přivedl nejdříve od roku 1993 500 upravených tanků Fáze 1 (105mm kanón, nový systém řízení palby zahrnující mimo jiné balistický počítač a laserový dálkoměr, stabilizace hlavně a vylepšené pozorovací prostředky posádky, plně dokončena v roce 1997) a následně, rokem 1998 počínaje, 300 strojů Fáze 2, značených jako Type 59 MII (či T-59 MII) (dosavadní úpravy plus nová 580 hp pohonná jednotka, GPS, termovize atd.).

Type 59 MII (1) a další dva tanky modernizované v rámci fází 1 a 2, bez rozlišení, ale pravděpodobně též verze (2 a 3)
Dalších 400 kusů Type 59 pak spadalo do Fáze 3, která z nich učinila téměř nový typ, neboť důkladné úpravy se výrazně dotkly všech oblastí, výzbrojí počínaje a pohonnou jednotkou konče. Z té se pak vyloupnul stroj pojmenovaný Al Zarrar. Čím se tedy odlišoval od předchozích modernizací? Pojďme se podívat blíže…
Jádrem každého tanku hodného toho jména je jeho výzbroj a ta doznala řady vylepšení. Dosavadní tankový kanón byl vyměněn za nový 125mm typ (2A46M-1/KBA3) schopný střelby širokou škálou munice zahrnující i místní typ s ochuzeným uranem (vyráběný pod jménem Naiza). Výzbroj doplňují dva obligátní kulomety, jeden ráže 12,7mm (čínský Type 54, dálkově ovládaný z vnitřku vozidla) a koaxiální ráže 7,62mm. A aby s novým kanónem i něco pořádného trefil, doznala změn i vnitřní výbava. Samozřejmostí je tak balistický počítač, laserový dálkoměr, termovizní zaměřovač a stabilizace hlavně. Systém řízení palby by měl být (?) francouzského původu. Ochrana tanku byla zvýšena přidáním kompozitního pancéřování a bloků dynamické ochrany (čínské výroby). Nezapomnělo se ani na zvýšenou odolnost korby proti minám. Stroj je vybaven výstražným zařízením při ozáření laserovým paprskem (pákistánského typu ATCOP LTS-1), sadou zadýmovacích granátometů a vylepšeným vnitřním hasícím systémem. V neposlední řadě se modernizace dotkla i pohonného systému, který byl nahrazen zcela novou jednotkou o výkonu 730 hp.
V předchozích řádcích jsou uvedena data pro poslední z celkově tří prototypů, který byl předobrazem sériové varianty. Předchozí dva prošly následujícími úpravami:
První prototyp – 125mm kanón, systém řízení palby, vylepšená ochrana (zlepšené kompozitní pancéřování), powerpack o výkonu 690 hp (motor 5TDF)
Druhý prototyp – 690 hp motor (typ V46-5M), zlepšená protiminová ochrana a bloky dynamické ochrany
První stroje Type 59 modernizované na standard Al Zarrar začaly vyjíždět z výrobních hal v roce 2003 a v dubnu 2004 pákistánská armáda převzala prvních 80 strojů. Celkově mělo být upraveno 400 tanků Type 59, kterýžto cíl by měl být již v současnosti naplněn. Konverze starších Type 59 (a případně i tanků řady T-55/55) je nabízena i do zahraničí. Dlouho se mluvilo o exportním úspěchu v podobě modifikace 300 bangladéšských Type 59 na standard Al Zarrar, ale očividně Pákistáncům tento rybník vypálili Číňané se svým obdobným Type 59G (kromě 300 upravených Type 59G má Bangladéš zakoupit i novější stroje Type 96, snad v počtu 100 kusů).

snad první vývojové fáze typu Al Zarrar (1 až 3) a stroje sériové verze (4 až 11), dokonce již i ztracené v boji (12)
http://www.youtube.com/watch?v=iaH1KbNXFNs
Type 69 II/T-69
V předchozí části byla popsána modernizace tanku Type 59 ve velkých počtech dodáváného z Číny. Ačkoli se postupně místní závody staly schopnými produkovat až 80% součástí a tento typ řádně udržovat a následně modernizovat, prvním licenčním strojem se stal až vylepšený Type 69. V průběhu 80tých let tak začala místní produkce varianty Type 69 II s místním označením T-69 IIP (ale nezanedbatelné procento součástí bylo stále ještě dováženo z Číny). Počet vyrobených tanků kolísá dle zdroje od 250 do 400 kusů.
Stejně jako u Type 59, i u Type 69 bylo rozhodnuto o modernizaci, která se nesla na stejné vlně a nejspíše probíhala zároveň se starším typem (tj. od roku 1993). Modernizovaný tank, značený nyní jako T-69 IIMP, obdržel 105mm kanón, nový systém řízení palby, laserový dálkoměr, zadýmovaní granátomety, motor o výkonu 580 hp atd. (tedy stejně jako u Type 59). Počet upgradovaných strojů není znám, navíc může docházet i k záměnám s Type 59. Každopádně ne všechny stroje byly upraveny na nový standard a navíc se často udává, že pákistánské Type 69/T-69 nejsou již ve službě a putovaly do rezervy (taktéž počet provozovaných modernizovaných Type 59/T-59 měl postupně klesat a v současnosti zbývá již jen nemnoho těchto tanků a samozřejmě modernější tanky Al Zarrar). Nepodařilo se mi zjistit, zda se toto tvrzení zakládá na pravdě, ale přinejmenším část starších T-69 IIP se 100mm kanónem byla nedávno reaktivována a přidělena polovojenským/druhosledovým jednotkám k potírání bojovníků Talibanu. Na nich je zajímavý nový kryt 12,7mm kulometu, který má střelce chránit před odstřelovači.
Jinak produkce Type 69 v Pákistánu je značně diskutabilní záležitost (kdy přesně začala výroba a jakých verzí), přednesl jsem mě nejlogičtější a nejvíce korespondující variantu, ale možná do toho někdo vnese více světla. Je totiž možné, že byla nejdříve dodána řada starších Type 69 z Číny a místní produkce nabíhala až od roku 1993 a již ve verzi T-69 IIMP. Která by tak mohla stále sloužit a do skladů by putovaly starší T-59.

pákistánské T-69 IIMP (1 a 2), reaktivované T-69 II prodělávající patřičné úpravy (3 a 4) a ve službě (5)
Type 85 II/T-85
Dalším krokem v licenční produkci byl čínský typ Type 85 IIA, jehož upravená varianta se od roku 1993 objevuje v Pákistánu jako T-85 IIAP. Počet pákistánských T-85 IIAP se odhaduje v současnosti na více než 300 kusů (ať již dodaných přímo z Číny nebo místně vyrobených). Celková produkce má být pravděpodobně vyšší a bude pokračovat i v budoucnu, přinejmenším várky objednané v letech 1991 a 1992 čítaly každá po 200 kusech. Často je udáváno, že všechny tyto stroje byly od roku 1995 upgradovány na verzi Type 85 III se silnějším motorem, ale těžko říci, zda-li je pravdivá.

pákistánské T-85 IIAP
Al Khalid
Vyvrcholením tankového vývoje je místní typ Al Khalid, jehož vývoj započal na počátku 90tých let (leden 1990) ve spolupráci s Čínou. Nejedná se o vývoj takříkajíc od nuly, neboť vychází z čínského typu Type 90-II důkladně upraveného dle pákistánských požadavků. Po několika úvodních prototypech s různými typy výzbroje a pohonných jednotek čínské a západní provenience vstoupila v roce 2001 do služby finální sériová varianta. Celkem existovaly 4 odlišné prototypové varianty (P1 až 4).
P1 – čínský 125mm kanón s automatickým nabíjením, čínský systém řízení palby a pohonnou jednotkou se stal německý diesel MTU-396
P2 – identický až na západní systém řízení palby a motor Perkins Condor, který se nakonec ukázal jako nevyhovující jak po stránce provozní, tak i finanční
P3 – identický s P2 až na ukrajinský motor 6TD-2, z této varianty poté vycházely sériové stroje
P4 – vyvíjený čistě na export a později byl jeho vývoj ukončen (sankce vůči Pákistánu), 120mm kanón, západní systém řízení palby a pohonná jednotka (MTU-381/AVDS-1790)
Sériový tank Al Khalid vyšel z prototypu P3, který byl po provozní a ekonomické stánce shledán jako nejvíce vyhovující a dostal čínské/exportní/pákistánské označení Type 90-IIM/MBT-2000/Al Khalid. Jedná se o relativně lehké 46 tunové vozidlo poháněné ukrajinským dieselem 6TD-2 o výkonu 1200 hp dosahující rychlosti až 70 km/h. Výzbroj tvoří upravený automaticky nabíjený (tank má tedy pouze 3 členy osádky) 125mm kanón KBA-3 (ale není tak zcela jisté, jestli přeci jen nepoužívá čínský typ) schopný kromě standardní munice (APFSDS, HEAT-FS, HE-FS) a munice s ochuzeným uranem (místní typ Naiza) odpalovat i protitankové řízené střely (ruské a ukrajinské typy). Kanón je doplněn klasickou sadou kulometů, tj. 12,7mm na střeše věže (možno ho dálkově ovládat z vnitřku věže) a koaxiální ráže 7,62mm. Systém řízení palby je západní výroby, tank disponuje i pokročilým informačním systémem (místní výrobek zvaný Rehbar), který umožňuje propojit tank s ostaními vozidly a velitelskými posty, případně přijímat informace od bezpilotních letounů. Pro vlastní ochranu je kromě klasického ocelového (a přídavného kompozitního na exponovaných partiích tanku) pancíře používána i sada reaktivního pancéřování domácí výroby (údajně úžasných parametrů, ale znáte to…). Z aktivních prostředků pak ukrajinským typem Varta, což je modifikace ruského systému Štora (ačkoli zde se bude jednat až o následující varianty Al Khalid I či II). Sestavu ochranných prostředků doplňuje místní výstražný systém laserového ozáření ATCOP LTS 1. Al Khalid je již od počátku náležitě upraven pro pákistánské klimatické podmínky, tj. výkonným chladícím, filtračním a ventilačním zařízením (kvůli vysokým teplotám a prašnosti v předpokládané operační oblasti). Což je ostatně výhoda, pokud by byl nabízen zahraničním zájemcům jako například Saúdská Arábie. Dále je vybaven sadou zadýmovacích granátometů, údajně ochranným nátěrem snižujícím termální vyzařování a navigačním systémem GPS.
Primárním zákazníkem je samozřejmě pákistánská armáda, která plánuje zavést několik set těchto tanků (asi 600, doposud bylo vyrobeno něco okolo 300-400 kusů). Pákistán se ale snaží prorazit i na zahraničním trhu a Al Khalid byl nabízen Malajsii, Saúdské Arábii a na Srí Lanku. Úspěchu málem docílil pouze v posledním případě. V roce 2008 měla být dohodnuta dodávka 22 kusů za 100 miliónů dolarů (součástí většího kontraktu) v rámci boje proti Tamilským tygrům. Leč generál Fonseca, který ji dohodl, putoval brzy za mříže, Tamilové byli mezitím poraženi a z exportu sešlo. Vývoj speciální exportní varianty s jinou skladbou výzbroje, elektroniky a pohonnou jednotkou (převážně západního původu) byl zastaven kvůli sankcím aplikovaných vůči Pákistánu díky jaderným testům (viz prototypová verze P4). Větší díru do světa s tankem udělali Číňané, neboť MBT-2000 si objednala v roce 2010 peruánská armáda jako náhradu zastaralých T-55.
http://www.youtube.com/watch?v=A6seRpnv ... r_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=gxWsYkMP ... r_embedded
V roce 2009 byla otestována nová varianta Al Khalid I s vylepšenou elektronikou (systém řízení palby a senzory), zvýšenou zásobou munice a snad modernějšího nabíjecího systému zvyšujícího rychlost palby. Možná že teprve u této varianty byl integrován systém Varta. V plánu je varianta Al Khalid II s dalšími vylepšeními (výkonnější pohonná jednotka, překonstruovaná věž a systém pancéřování, modernější elektronika a munice).
Ale jak to tak již často bývá, informace jsou skoupé a často protichůdné. „Bordýlek“ ve verzích a jejich vybavení je tedy značný. Je možné, že Al Khalid a Al Khalid I jsou jeden a týž stroj (což by bylo i logické), bez systému Varta a protitankových řízených střel (přinejmenším ukrajinského typu Kombat) a možná i informačního systému. Al Khalid II pak má nést více munice, vyjmenované systémy a možná další modifikace. Snad právě Al Khalid II pak měl být nabízen Saúdské Arábii, které by se možná i líbil, ale kvůli změnám v politickém vedení (Pákistánu) a snad i patologickému úplatkářství pákistánských představitelů nebyl kontrakt sjednán. V roce 2006 došlo ke zkouškám a v případě kladného rozhodnutí mohlo být dodáno až 150 kusů v hodnotě 600 miliónů. Dle některých zdrojů by v tom případě byl určen spíše pro místní pákistánský kontingent (střežící svatá místa atd.) než klasické armádní jednotky. Leč ze všeho nakonec sešlo. Kdyby měl někdo jasnější info k jednotlivým verzím, tak to jenom uvítám.
Mimochodem když pročítám jednotlivá fóra na internetu, jsem z hloubi své duše rád, že Česká republika nemá svého úhlavního nepřítele či konkurenta. Jako se v případě íránského průmyslu verbálně rvali Íránci s Turky (Turci se posmívali Íráncům, že vyrábí šunty a Íránci se zas kasali, že vyrábí vše sami), tak indo-pákistánské „přestřelky“ o tom, jestli je lepší Arjun nebo Al Khalid nejsou o nic méně únavné. Zcela pomíjím výkřiky do tmy typu „Al Khalid je nejlepší tank“, které jsou očividně společné všem těmto státům. Buďme tedy rádi.
http://www.youtube.com/watch?v=zBcT-A5b3AQ
http://www.youtube.com/watch?v=v2siq_WVAGU
http://www.youtube.com/watch?v=CCbnCSeLZ7o

pákistánské tanky Al Khalid

peruánské MBT-2000
Obrněné transportéry, BVP, ostatní vozidla
M113, Talha, Saad
Obrněné transportéry M113 byly po dlouhá léta produkovány pro potřeby pákistánské armády a oddaně sloužily, ale jednou musel přijít den, kdy bylo třeba zvolit soudobějšího nástupce. Přesto jablko nepadlo daleko od mateřského stromu a za základ nových lokálních konstrukcí byl vzat právě nesmrtelný transportér M113. Na bázi M113A2 pak místní konstruktéři vyprojektovali obrněný transportér
Talha (někdy taktéž Al Talha). Ten se vyznačuje lépe řešeným vnitřním prostorem, vylepšenou pancéřovou ochranou (pomocí přídavných nádrží a pancéřových doplňků, které jsou k dispozici) a výkonnější pohonnou jednotkou (možno instalovat jak standardní americký diesel Detroit Diesel 6V53T, tak i ukrajinský typ UTD-20). Výzbroj tvoří obligátní kulomet (zpravidla ráže 12,7). Vozidlo je plně obojživelné a disponuje na každé straně dvěma výstřelnými otvory. Do roku 2006 bylo dodáno přinejmenším 250 obrněných transportérů Talha a produkce pokračuje. Celkové množství ve výzbroji tedy bude čítat několik stovek. Původní plán zněl snad až na 2000 kusů, ale je možné, že bude z finančních důvodů umírněn. Došlo i k exportnímu úspěchu a v roce 2005 začaly do Iráku přicházet první ze 44 objednaných exemplářů (14 jich bylo přiděleno k 3. divizi v severozápadním Iráku a zbylých 30 slouží u 9. mechanizované divize poblíž Bagdádu).

pákistánské (1 až 5) a irácké (6 a 7) stroje Talha
Existuje i několik specializovaných variant transportéru Talha:
Maaz – Nosič protitankových řízených střel Baktar Shikan (HJ-8).
Mouz – Nosič protiletadlových střel RBS-70.
Al Hamza – BVP vybavené čínskou věží WAT 314T s 25mm kanónem a 7,62mm kulometem. Typ byl nabízen také Saudské Arábii. Určen primárně na export.
Sakb (Al Sakb) – Velitelská verze s rozměrnou nástavbou.

Maaz (1), Al Hamza (2 až 4) a Sakb (5, 6)
Prodloužením typu Talha (přidáno jedno pojezdové kolo) vznikla další vývojová varianta pojmenovaná
Saad (či Al Saad). Díky objemnějšímu vnitřnímu prostoru se do ní naskládá až 13 pěšáků (oproti 11 u Talhy). Výkonnější je i pohonná jednotka (německý diesel MTU). Ve výrobě snad od roku 2008 či 2009. I Saad byl nabízen Saudské Arábii.
http://www.youtube.com/watch?v=aOKlIUfaong

Saad
I na jeho základě vznikly další verze:
Al Hadeed – Vyprošťovací verze (pro vozidla o váze až 20 tun) s jeřábem o nosnosti 3 tuny. Ve výrobě od roku 2008.
Al Qaswa – Logistické vozidlo.

Al Hadeed (1 a 2) a Al Qaswa (3 a 4)
Standardní M113 jsou pak doplňovány o přídavné pancéřování. Pokud pomineme rukodělné výtvory posádek (viz. obrázky dole), tak je odolnost mnoha M113 navyšována například přídavnou mřížovou ochranou.

„homemade“ upgrade ochrany a tovární úprava plus vozidla čekající na konverzi
Mohafiz
Mohafiz je obrněné vozidlo na bázi terénního automobilu v konfiguraci 4x4 (jak Toyota Landcruiser, tak především automobily Land Rover Defender) určené pro bezpečnostní složky (ale vyloučen není zájem ani z civilního sektoru, například pro převoz hotovosti z bank). V roce 2006 došlo k dodávce 20 vozidel do Iráku (60 kusů objednáno jako součást kontraktu obsahující kromě jiného i již zmíněné obrněné transportéry Talha, není jisté, zda došlo i k dodávce zbylých vozidel či byla zrušena). Jak irácké, tak snad i pákistánské (moc zmínek o pákistánských vozidlech není, takže možná nakonec zas takovou díru do světa Mohafiz neudělal a dírkou v Iráku celá slavná produkce skončila) sériové stroje jsou stavěny na bázi automobilu Land Rover 110, jsou vybaveny rozměrnou pancéřovanou nástavbou odolávající munici ráže 7,62mm, počet členů posádky činí maximálně 8 mužů, kteří mohou využít 10 výstřelných otvorů kolem celého vozidla a 7,62mm kulomet v jednoduché věži na stropě korby.

Mohafiz