Čínské BVP Type 97 ( ZBD-97 )
Napsal: 26/6/2011, 21:31
Našel jsem čínskou odvozeninu BMP-3, nazvanou Typ-97, také i ZBD-97 nebo ZBD-04

V roce 2004 byl přijato do výzbroje BVP nové generace "Type 97" ( ZBD-97, objevuje se i označení ZBD-04). Tento typ vyvinula a vyrábí korporace NORINCO China North Industries Corp. Programu byla udělena "Státní cena pro pokročilé vědecké a technologické úspěchy."
Po dlouhou dobu v Číně hledali nové BVP, které by mohlo doprovázet hlavní bitevní tanky, jelikož obrněné transportéry byly použitelné pouze pro útok proti pěchotě za podpory vlastní pěchoty. Nicméně, vývoj strojů, které by měly relativně dobré charakteristiky, palebnou sílu a vysokou mobilitou, měl zpoždění a nedosahoval žádný velký úspěch. Do roku 1980 se situace mírně změnila, přijala BMP "Type 86", které byly kopírovány ze sovětských strojů první generace BMP-1 design 1960. Číňané považují BMP "typ 86" jako přechodný stroj, který byl v provozu tak dlouho, dokud nebude vyvinut vlastní BMP. Ale když BVP nové generace stále nebylo k dispozici, čínská armáda se musela spokojit se zastaralými stroji, které byly opakovaně modernizovány a spolu s nově vyvíjenými představovaly směs kolových nebo pásových obrněných transportérů národní produkce.
Čína se obrátila k jeho "severnímu sousedovi" - Rusku, a proto bylo dohodnuto dodávat vývozní verzi ruských BMP-3 s originální zbraněmi. Číňané se poté rozhodli instalovat věž na pásových podvozcích vlastního vývoje.
V roce 1997 čínská vláda koupila práva na ruské BMP-3, systém řízení palby, 100mm dělo, 30 x 165 mm automatický kanon 2A72 a technologie pro protitankové řízené rakety vystřelované z hlavně. Technologie BMD-3 byla použita pro návrh a produkci nového čínského obrněného BVP. ZBD 97 nebo Type 97. To bylo první označení. Během vojenské přehlídky v Pekingu 1.10.2009, bylo ukázáno veřejnosti, s názvem ZBD-04. Má nahradit typ 86 a spolupracovat s novou třetí generaci hlavních bojových tanků typu 96 a typu 99.
Od vstupu do služby bylo zavedeno celkem 310 ZBD-97
---86. motorizovaná divize – v obrněném pluku v praporu obrněné pěchoty - 31;
---121. motorizovaná divize – v obrněném pluku v praporu obrněné pěchoty - 31;
---123. mechanizovaná divize – v obrněném pluku v praporu obrněné pěchoty - 31 a v 2. mechanizovaném pěším pluku - 186;
---163. motorizovaná divize – v obrněném pluku v praporu obrněné pěchoty - 31.
Generálním projektantem čínské BMP ZBD04 byl Tyanmin Van,
Narodil se v červnu 1938, v provincii Henan, hanets, člen KSČ v roce 1960, zabývá se projekční prací, od srpna 1961 ředitel Severního institutu technologie mechanického (Čínského Severního Výzkumného ústavu), člen poradní skupiny pro Speciální správa Pekingu, předseda nakladatelství "tanky a obrněná vozidla," člen Pekingu rady pro obranný průmysl, místopředseda Vědecké a technické rady společnosti Ordonance Číny, čestným profesorem, Peking University, inženýrství, atd.
Za každým projektem vojenské techniky jsou konkrétní politické a vojenské podmínky, za kterých byla vytvořena. V roce 1990 zvedly hlavy separatistické prvky na Tchaj-wanu, a aby byla zajištěna územní celistvost Číny a aby se lépe připravila na boj s tchajwanské armády, vedení naší země přišlo s plánem na vytvoření nového BVP.
Ve výsledku má nové BVP některé vlastnosti spojené s érou, kdy bylo vytvořeno. Za prvé, BVP má vynikající obojživelné vlastnosti, je možné pohybovat se rychle na vodě, vyjet na břeh a zaútočit. Má velkou palebnou sílu, může se zapojit do bitvy již při výjezdu ven z vody. Kromě toho má exkluzivní schopností vytvořit na jejím základě řadu vozidel pro různé účely. Zejména to, že si můžete vytvořit obojživelné vyprošťovací vozidlo, velení a řízení atd., které splňují potřeby různých druhů vojsk.
Výzbroj ve spojení s možností obojživelnosti umožňuje jednotlivému BVP v obojživelné operaci zaútočit a ničit všechny druhy chráněných a nechráněných cílů, včetně tanků, obrněných vozidel, opevnění, živou sílu, atd. a poskytuje silnou podporu pro vojáky v boji. Disponuje vysokou mobilitu na vodě i na souši pro plnění svěřených úkolů.
Obecně vytvoření tohoto BVP bylo průlomem ve vývoji čínských vozidel pěchoty a možnosti vzrostly na zcela novou úroveň. Vytvořením stroj spustil vývoj čínských nových tanků a obrněných vozidel jako celek, tento vývoj způsobil novou situaci ve spolupráci tanků a ostatních doprovodných a podpůrných obrněných vozidel.
Mnoho BVP jsou si navzájem podobné, v tomto případě jsou ale navenek vidět rozdíly. Samozřejmě, obojživelný "Číňan" upoutá pozornost hned. Van Tyanmin říká:
Moderní požadavky na boj budou diktovat, že BVP by měl bojovat s tanky a je-li to nutné, schopno jednat samostatně. Na základě taktických požadavků, jsme definovali naše požadavky na palebnou sílu a mobilitu (na souši a voda), identifikovali způsoby, jak zlepšit spolehlivost a bezpečnost zařízení.
Vzhledem k tomu, že podle požadavků projektu byly motor a převodovka umístěny v přední části vozidla, realizace jeho mobility na vodě byl určitý problém. V případě, že by nedošlo k úpravě čelní části vozu a tvaru a konstrukce vlnolamu, tato se zanoří do vody, toto byl jeden z hlavních problémů při návrhu stroje.
Obecně lze říci, že kombinace použitých zbraní byla dána komplexními taktickými a technickými požadavky. Taktické úlohy stroje vyžadují značnou palebnou silou. 100-mm kanón je v současnosti největší kalibr, který je instalován na BVP kdekoli na světě. To vám umožní vypořádat se při použití řízených střel s dosahem až 4000-5000 m s nepřátelskými tanky a obrněnými vozidly, při použití klasických tříštivotrhavých ničit pěchotu v zákopech.
30-mm kanón používá originální střely, vyvinuté v Číně, ty mohou zničit lehce obrněné cíle. Proto je stroj přizpůsoben také podílet se na vylodění a podporovat tanky, bojovat v městském prostředí a může poskytovat podporu pro krátké, střední a dlouhé vzdálenosti.
Mezi výzbrojí tohoto typu a ruského BMP-3 nejsou zásadní rozdíly. Než byl vyvinut kompletní Typ 04, byly importovány zbraně systému BMP-3, které jsou obecně v souladu s požadovanými technickými požadavky.
Nicméně, tento systém není slepě kopírován, ale došlo k významným změnám. Za prvé, se týkaly tvaru a materiálu konstrukce věže, kde se zlepšila technologie a došlo ke zvýšení pancéřové ochrany věže, a za druhé, přepracován byl zásobník munice - horizontální umístění munice bylo převedeno do vertikální, čímž mohly být použity granáty s větší délkou, automatické střely obdržely proces načítání, změnil se spouštěcí mechanismus [...] zvýšila bezpečnost; upraven byl vyhazovací mechanismus, jako výsledek jeho práce se stává spolehlivější a bezpečnější, lepší mechanismus odstraňování plynů, nahrazena byla původní 30 mm munice.
Navíc, velké změny postihly systém řízení palby. Původní systém řízení palby, který byl výtečný v té době, je nyní již poměrně zaostalý [...], jako výsledek výzkumu v naší zemi byl vůz vybaven novým integrovaným systémem řízení palby. Digitální systém řízení palby a stabilizovaný zaměřovací systém může střílet při jízdě na souši i při vedení obojživelných operacích.
BVP má integrovaný elektronický systém, který zajišťuje správu, digitální komunikaci, přerozdělení informací uvnitř vozidla, mapové podklady, apod. úroveň informačních technologií se výrazně zvýšila, jeho komplexní schopnosti přesahují možnosti BMP-3.
Mezitím Van Tyanmin uznává, že v zájmu mobility a obojživelných schopností muselo Čínské BMP ZBD04 (WZ502) být moderním vozidlem pěchoty, vytvořené na bázi ruského BMP-3.
Obecně lze říci, že ruské BMP-3 a čínské ZBD-04 mají velmi málo společného - kromě zbraňových systémů. A ani v odlehčené verzi, a to je společný rys:Ve skutečnosti, ZBD-04 má blíže svým způsobem bojového využití k BMD, než BMP.
Van Tyanmin také uznává, že v zájmu mobility a obojživelných vlastností musela být obětována částečně odolnost základního pancíře, a to vše bez snížení palebné síly :
Věříme, že nejlepší obrana je útok. Nicméně, objektivně vzato, z důvodu zvýšené mobility, obojživelnosti, ve srovnání s dalšími důležitými vlastnostmi se ochrana korby stala slabým místem ZBD04. Nicméně, to může vydržet palbu z ručních zbraní, včetně zbraní středního kalibru (v čínské terminologii - 7.62 x 43 ). V případě potřeby jsme schopni nainstalovat dodatečný pancíř a přídavné prvky aktivní ochrany při zachování obojživelých vlastností ( např. tím, že objemná ochrana boků a čela vyrovnává svým výtlakem zvýšenou hmotnost ). Také musíme přemýšlet o způsobech, jak zlepšit bezpečnost motoru.
Dále připouští :
Pohonné systémy jsou chronickou nemocí našeho vojenského průmyslu, od letectví po stavbu lodí, a obrněný průmysl není výjimkou. Nicméně, po několika desetiletích vývoje v oblasti motorů pro obrněná vozidla jsme dosáhli nepopiratelný pokrok.
Motor má proměnný výkon : při jízdě na zemi, 550 koní, na vodě - 600 koňských sil. Zvýšený výkon motoru bylo dosaženo efektivní národním systémem turbodmychadla, vysokorychlostní a malé, stejně jako silné olejové čerpadlo s vysokým tlakem ventily (tlak 115 MPa). Tyto komponenty jsou stejné úroveně jako vyráběné ve Spojených státech a Německu.
….......................Konec článku generálního konstruktéra
Prototyp vozidla ZBD97 byl hotov asi v roce 2000 a o tři roky později se objevují první zprávy o testech tohoto vozidla a první fotografie. V roce 2004 byl typ přijat do výzbroje čínské armády. Foto čínské nové generace BVP se poprvé objevilo v roce 2003. I když podrobné specifikace stále nikde nebyly vydány, můžeme konstatovat, že možnosti nového čínského BVP "Type 97" jsou srovnatelné i vyšší ve srovnání s vlastnostmi BMP-3, a jejich palebná síla jsou lepší při zvýšení přesnosti palby a možnostech vyhledávání cílů.
Na rozdíl od ruské BMP-3, čínský stroj má motor v přední části vpravo a zadní část je plně k dispozici pro výsadek, toto je standardní řešení pro všechny čínské BVP. Uspořádáním a vzhledem se podobají "Type 85" a "Type 89". Horní přední část korby má velký sklon. V přední části korby vlevo je řidič, který má vlastní příklop. Pozorování provádí třemi periskopy, přičemž prostřední je pro operace v noci vyměnitelný za IR přístroj pasivního typu. Za řidičem je prostor pro velitele převáženého výsadku. I tento prostor je vybaven vlastním příklopem. Velitel výsadku používá k pozorování pouze jeden průzor umístněný v levé stěně korby vozidla. Výsadek je umístěn v zadní části trupu BVP. Je vybaven dvěma poklopy ve střeše a dveřmi v zadní části. Střílny pro ruční zbraně výsadku jsou umístěné po stranách trupu (dvě na levé straně a jedno na pravé straně ) a jedno na zadních dveří.


Posádka : 3 + až 7 vojáků
Hmotnost : přibližně 20 tun
Délka: cca 7,3 m Šířka: cca 3,2 m Výška: cca 2,6 m
Rychlost : 65 km / h na silnici , 20 km / h ( některé zdroje uvádějí 10 ) na vodě
Dojezd : 500 km
Pohon: dieselový motor BF8M1015CP, výkon 590 hp (434 kW)
Varianty:
ZBD-04 ARV ( ATLET ) : obrněná vyprošťovací verze

Věž je odstraněna a nahrazena malou věžičkou pro velitele vozidla, vyzbrojen 7,62 mm kulometem. Trup ZBD-04 ARV je z hliníku.
Pohon : ZBD-04 ARV používá stejné šasi jako základní verze ZBD-04,
Příslušenství : Hydraulický jeřáb je umístěn na levé straně, na horní části trupu. Některé nástroje pro obnovu a příslušenství jsou umístěny na každé straně trupu. Je plně obojživelné.
Osádka : řidič – mechanik, velitel, mechanik - strojník
• ZBD AMS-97 - samohybný 120-mm minomet
• ZBD-97 ATGW - samohybný protitankový systém projektu s HJ-11 PTŘS nové generace
• ZBD-97 CP CSV – velitelsko - štábní
• ZBD-97 REF - cisternový pro doplňování PHM v předních liniích
Výzbroj a vybavení věže
Věž s velitelem a střelcem se nachází ve střední části podvozku. Velitel má své místo na pravé straně. K pozorování je vybaven velitelskou plně otočnou věžičkou se zabudovaným kombinovaným denním-nočním IR pasivním pozorovacím přístrojem a čtveřicí hranových periskopů. Kromě přístrojů ve věžičce disponuje i dalším optickým zaměřovačem. Střelec-operátor sedící vlevo používá stabilizovaný kombinovaný denní-noční pasivní IR pozorovací a zaměřovací přístroj s integrovaným laserovým dálkoměrem a blokem laserového naváděcího systému protitankových řízených střel. Dále je vybaven druhým optickým zaměřovačem a jedním hranolovým periskopem. Kanón 100mm je schopen střílet i HE-FRAG ( tříštivotrhavé střely ) a 3UBK10 (nebo jeho čínské kopie) PTŘS. Kulometná výzbroj je redukována, odpadly oba kulomety v korbě.
100 mm kanón 2A70
Kanón je určem ke střelbě tříštivotrhavou municí (HE-FRAG) 3UOF17 s nízkou počáteční rychlostí (cca 250 m/s) a ke střelbě nábojem 3UBK10-3 jehož součástí je PTŘS s poloaktivním laserovým naváděním 9M117 (AT-10 Stabber) systému Bastion. Efektivní dosah HE-FRAG se odhaduje na 4.000 m.
PTŘS 3UBK10 Je použitelná jak k ničení obrněných vozidel a opevnění, ale také nízko letících vrtulníků Má rozsah 100 až 4000 m. Pravděpodobnost zásahu je 80% a průbojnost 600 mm. Ke střelbě nábojem 3UBK10-3 jehož součástí je protitanková řízená střela s poloaktivním laserovým naváděním 9M117 (AT-10 Stabber) systému Bastion. Na zadní části střechy věže spojené s poklopy je vyhazovací mechanismus pro odstranění nábojnice ze stroje. 100 mm náboje jsou umístěny pod podlahou pro posádku v počtu 22 granátů v kasematovém zásobníku, automatické nabíjecí zařízení umožňuje střelbu rychlostí až 10 ran za minutu a může se otáčet elektromechanicky nebo nouzově i manuálně. Dále palebný průměr doplňuje 8 PTŘS odpalovaných z hlavně z toho 3 v podavači.
Rychlopalný kanón 2A72
Kadence 330 ran za minutu, je opatřen dvojitým zásobníkem s celkovou kapacitou 500 nábojů (305 tříštivotrhavých, 195 průbojných). Pro spřažený kulomet Type 86 je v pohotovostním stavu připraveno 2000 nábojů. Náměr zbraňového kompletu je od -4o do +62o.
Podle některých zdrojů byl 2A72 30mm kanón zjednodušen, výsledná verze 2A42 avšak není o nic méně schopnější . 30-mm zbraň má dva pásy pro různé druhy nábojů v počtu 500, ovládání je elektromechanické nebo ruční. Rychlost střelby činí 300 / min. Elevační úhly zbraní : -6 až 60 stupňů.
Dále je pro spřažený kulomet Type 86 v pohotovostním stavu připraveno 2000 nábojů.
Laserový dálkoměr má tyto parametry : měření vzdáleností v rozmezí 500 - 4000 m, přesnost - 10 metrů, Střelec má kombinovaný zaměřovač : denní - noční, pasivní - aktivní, s nezávislým stabilizací zorného pole ve dvou rovinách. Zařízení kombinuje funkce naváděcího zařízení a zaměření protitankové a dělostřelecké palby. Navedení rakety na cíl se provádí laserovým paprskem.
Ochrana
Pancéřová ochrana korby i věže vozidla je tvořena plochými svařovanými pancíři, které jsou podle dostupných informací na bázi oceli a kompozitu. Některé prameny však uvádějí, že trup tvoří svařenec z hliníkových slitin, které jsou na exponovaných místec zesíleny ocelí nebo kompozitem. Přední část věže je navíc opatřena představným pasivním pancířem. Je vybaven NBC automatickým kolektivním systémem ochrany se vzduchovým filtrem, který se nachází za věží na pravé straně a s velkou pravděpodobností automatickým protipožárním systémem. Na věži jsou dvě třínásobná zařízení pro kouřové granáty. Vozidlo je vybaveno sytémem detekce laserového ozáření, který může spolupracovat s šesti vrhači dýmových granátů, které jsou po trojicích umístněny na obou stranách přední části věže. Další pasivní / aktivní systémy se mi nepodařilo zjistit.
Pohon
Má šest nerovnoměrně rozložených pojezdových kol, se třemi podpěrnými kladkami a přední náhon. Na závěsy jsou použity torzní tyče, hydraulické tlumiče jsou montovány na 1., 2. a 6. kola. Kovové pásy jsou vybaveny odnímatelnýmy gumovými patkami ke zlepšení komfortu pro cestující. Podle čínských zdrojů ZBD97 / ZBD-04 je poháněn motorem s nově vyvinutým kapalinou chlazeným vidlicovým vznětovým osmiválcem BF8-M1015-CP firmy Hebei Huabei Diesel Motor Co., Ltd. Konstrukce tohoto motoru pochází od německé firmy Deutz. Na motor navazuje ručně řazená hydromechanická převodovka se čtyřmi stupni vpřed a jedním vzad. Je plně obojživelné, ve vodě je vozidlo poháněno díky dvěma velkým vodometům vytvářejícím vodní paprsek ( jsou montovány dola u dna korby na zadní části vozidla ) pro vysokorychlostní plavání. Hydraulicky ovládaný vlnolam je umístěn na přední straně.
Zdroje : Obsahují mnoho fotografií tohoto BVP
http://www.otvaga2004.narod.ru/otvaga20 ... w-gen.html
http://www.armyrecognition.com/china_ch ... on_uk.html
http://tekhnogun.com/brm001/china_16.html

V roce 2004 byl přijato do výzbroje BVP nové generace "Type 97" ( ZBD-97, objevuje se i označení ZBD-04). Tento typ vyvinula a vyrábí korporace NORINCO China North Industries Corp. Programu byla udělena "Státní cena pro pokročilé vědecké a technologické úspěchy."
Po dlouhou dobu v Číně hledali nové BVP, které by mohlo doprovázet hlavní bitevní tanky, jelikož obrněné transportéry byly použitelné pouze pro útok proti pěchotě za podpory vlastní pěchoty. Nicméně, vývoj strojů, které by měly relativně dobré charakteristiky, palebnou sílu a vysokou mobilitou, měl zpoždění a nedosahoval žádný velký úspěch. Do roku 1980 se situace mírně změnila, přijala BMP "Type 86", které byly kopírovány ze sovětských strojů první generace BMP-1 design 1960. Číňané považují BMP "typ 86" jako přechodný stroj, který byl v provozu tak dlouho, dokud nebude vyvinut vlastní BMP. Ale když BVP nové generace stále nebylo k dispozici, čínská armáda se musela spokojit se zastaralými stroji, které byly opakovaně modernizovány a spolu s nově vyvíjenými představovaly směs kolových nebo pásových obrněných transportérů národní produkce.
Čína se obrátila k jeho "severnímu sousedovi" - Rusku, a proto bylo dohodnuto dodávat vývozní verzi ruských BMP-3 s originální zbraněmi. Číňané se poté rozhodli instalovat věž na pásových podvozcích vlastního vývoje.
V roce 1997 čínská vláda koupila práva na ruské BMP-3, systém řízení palby, 100mm dělo, 30 x 165 mm automatický kanon 2A72 a technologie pro protitankové řízené rakety vystřelované z hlavně. Technologie BMD-3 byla použita pro návrh a produkci nového čínského obrněného BVP. ZBD 97 nebo Type 97. To bylo první označení. Během vojenské přehlídky v Pekingu 1.10.2009, bylo ukázáno veřejnosti, s názvem ZBD-04. Má nahradit typ 86 a spolupracovat s novou třetí generaci hlavních bojových tanků typu 96 a typu 99.
Od vstupu do služby bylo zavedeno celkem 310 ZBD-97
---86. motorizovaná divize – v obrněném pluku v praporu obrněné pěchoty - 31;
---121. motorizovaná divize – v obrněném pluku v praporu obrněné pěchoty - 31;
---123. mechanizovaná divize – v obrněném pluku v praporu obrněné pěchoty - 31 a v 2. mechanizovaném pěším pluku - 186;
---163. motorizovaná divize – v obrněném pluku v praporu obrněné pěchoty - 31.
Generálním projektantem čínské BMP ZBD04 byl Tyanmin Van,
Narodil se v červnu 1938, v provincii Henan, hanets, člen KSČ v roce 1960, zabývá se projekční prací, od srpna 1961 ředitel Severního institutu technologie mechanického (Čínského Severního Výzkumného ústavu), člen poradní skupiny pro Speciální správa Pekingu, předseda nakladatelství "tanky a obrněná vozidla," člen Pekingu rady pro obranný průmysl, místopředseda Vědecké a technické rady společnosti Ordonance Číny, čestným profesorem, Peking University, inženýrství, atd.
Za každým projektem vojenské techniky jsou konkrétní politické a vojenské podmínky, za kterých byla vytvořena. V roce 1990 zvedly hlavy separatistické prvky na Tchaj-wanu, a aby byla zajištěna územní celistvost Číny a aby se lépe připravila na boj s tchajwanské armády, vedení naší země přišlo s plánem na vytvoření nového BVP.
Ve výsledku má nové BVP některé vlastnosti spojené s érou, kdy bylo vytvořeno. Za prvé, BVP má vynikající obojživelné vlastnosti, je možné pohybovat se rychle na vodě, vyjet na břeh a zaútočit. Má velkou palebnou sílu, může se zapojit do bitvy již při výjezdu ven z vody. Kromě toho má exkluzivní schopností vytvořit na jejím základě řadu vozidel pro různé účely. Zejména to, že si můžete vytvořit obojživelné vyprošťovací vozidlo, velení a řízení atd., které splňují potřeby různých druhů vojsk.
Výzbroj ve spojení s možností obojživelnosti umožňuje jednotlivému BVP v obojživelné operaci zaútočit a ničit všechny druhy chráněných a nechráněných cílů, včetně tanků, obrněných vozidel, opevnění, živou sílu, atd. a poskytuje silnou podporu pro vojáky v boji. Disponuje vysokou mobilitu na vodě i na souši pro plnění svěřených úkolů.
Obecně vytvoření tohoto BVP bylo průlomem ve vývoji čínských vozidel pěchoty a možnosti vzrostly na zcela novou úroveň. Vytvořením stroj spustil vývoj čínských nových tanků a obrněných vozidel jako celek, tento vývoj způsobil novou situaci ve spolupráci tanků a ostatních doprovodných a podpůrných obrněných vozidel.
Mnoho BVP jsou si navzájem podobné, v tomto případě jsou ale navenek vidět rozdíly. Samozřejmě, obojživelný "Číňan" upoutá pozornost hned. Van Tyanmin říká:
Moderní požadavky na boj budou diktovat, že BVP by měl bojovat s tanky a je-li to nutné, schopno jednat samostatně. Na základě taktických požadavků, jsme definovali naše požadavky na palebnou sílu a mobilitu (na souši a voda), identifikovali způsoby, jak zlepšit spolehlivost a bezpečnost zařízení.
Vzhledem k tomu, že podle požadavků projektu byly motor a převodovka umístěny v přední části vozidla, realizace jeho mobility na vodě byl určitý problém. V případě, že by nedošlo k úpravě čelní části vozu a tvaru a konstrukce vlnolamu, tato se zanoří do vody, toto byl jeden z hlavních problémů při návrhu stroje.
Obecně lze říci, že kombinace použitých zbraní byla dána komplexními taktickými a technickými požadavky. Taktické úlohy stroje vyžadují značnou palebnou silou. 100-mm kanón je v současnosti největší kalibr, který je instalován na BVP kdekoli na světě. To vám umožní vypořádat se při použití řízených střel s dosahem až 4000-5000 m s nepřátelskými tanky a obrněnými vozidly, při použití klasických tříštivotrhavých ničit pěchotu v zákopech.
30-mm kanón používá originální střely, vyvinuté v Číně, ty mohou zničit lehce obrněné cíle. Proto je stroj přizpůsoben také podílet se na vylodění a podporovat tanky, bojovat v městském prostředí a může poskytovat podporu pro krátké, střední a dlouhé vzdálenosti.
Mezi výzbrojí tohoto typu a ruského BMP-3 nejsou zásadní rozdíly. Než byl vyvinut kompletní Typ 04, byly importovány zbraně systému BMP-3, které jsou obecně v souladu s požadovanými technickými požadavky.
Nicméně, tento systém není slepě kopírován, ale došlo k významným změnám. Za prvé, se týkaly tvaru a materiálu konstrukce věže, kde se zlepšila technologie a došlo ke zvýšení pancéřové ochrany věže, a za druhé, přepracován byl zásobník munice - horizontální umístění munice bylo převedeno do vertikální, čímž mohly být použity granáty s větší délkou, automatické střely obdržely proces načítání, změnil se spouštěcí mechanismus [...] zvýšila bezpečnost; upraven byl vyhazovací mechanismus, jako výsledek jeho práce se stává spolehlivější a bezpečnější, lepší mechanismus odstraňování plynů, nahrazena byla původní 30 mm munice.
Navíc, velké změny postihly systém řízení palby. Původní systém řízení palby, který byl výtečný v té době, je nyní již poměrně zaostalý [...], jako výsledek výzkumu v naší zemi byl vůz vybaven novým integrovaným systémem řízení palby. Digitální systém řízení palby a stabilizovaný zaměřovací systém může střílet při jízdě na souši i při vedení obojživelných operacích.
BVP má integrovaný elektronický systém, který zajišťuje správu, digitální komunikaci, přerozdělení informací uvnitř vozidla, mapové podklady, apod. úroveň informačních technologií se výrazně zvýšila, jeho komplexní schopnosti přesahují možnosti BMP-3.
Mezitím Van Tyanmin uznává, že v zájmu mobility a obojživelných schopností muselo Čínské BMP ZBD04 (WZ502) být moderním vozidlem pěchoty, vytvořené na bázi ruského BMP-3.
Obecně lze říci, že ruské BMP-3 a čínské ZBD-04 mají velmi málo společného - kromě zbraňových systémů. A ani v odlehčené verzi, a to je společný rys:Ve skutečnosti, ZBD-04 má blíže svým způsobem bojového využití k BMD, než BMP.
Van Tyanmin také uznává, že v zájmu mobility a obojživelných vlastností musela být obětována částečně odolnost základního pancíře, a to vše bez snížení palebné síly :
Věříme, že nejlepší obrana je útok. Nicméně, objektivně vzato, z důvodu zvýšené mobility, obojživelnosti, ve srovnání s dalšími důležitými vlastnostmi se ochrana korby stala slabým místem ZBD04. Nicméně, to může vydržet palbu z ručních zbraní, včetně zbraní středního kalibru (v čínské terminologii - 7.62 x 43 ). V případě potřeby jsme schopni nainstalovat dodatečný pancíř a přídavné prvky aktivní ochrany při zachování obojživelých vlastností ( např. tím, že objemná ochrana boků a čela vyrovnává svým výtlakem zvýšenou hmotnost ). Také musíme přemýšlet o způsobech, jak zlepšit bezpečnost motoru.
Dále připouští :
Pohonné systémy jsou chronickou nemocí našeho vojenského průmyslu, od letectví po stavbu lodí, a obrněný průmysl není výjimkou. Nicméně, po několika desetiletích vývoje v oblasti motorů pro obrněná vozidla jsme dosáhli nepopiratelný pokrok.
Motor má proměnný výkon : při jízdě na zemi, 550 koní, na vodě - 600 koňských sil. Zvýšený výkon motoru bylo dosaženo efektivní národním systémem turbodmychadla, vysokorychlostní a malé, stejně jako silné olejové čerpadlo s vysokým tlakem ventily (tlak 115 MPa). Tyto komponenty jsou stejné úroveně jako vyráběné ve Spojených státech a Německu.
….......................Konec článku generálního konstruktéra
Prototyp vozidla ZBD97 byl hotov asi v roce 2000 a o tři roky později se objevují první zprávy o testech tohoto vozidla a první fotografie. V roce 2004 byl typ přijat do výzbroje čínské armády. Foto čínské nové generace BVP se poprvé objevilo v roce 2003. I když podrobné specifikace stále nikde nebyly vydány, můžeme konstatovat, že možnosti nového čínského BVP "Type 97" jsou srovnatelné i vyšší ve srovnání s vlastnostmi BMP-3, a jejich palebná síla jsou lepší při zvýšení přesnosti palby a možnostech vyhledávání cílů.
Na rozdíl od ruské BMP-3, čínský stroj má motor v přední části vpravo a zadní část je plně k dispozici pro výsadek, toto je standardní řešení pro všechny čínské BVP. Uspořádáním a vzhledem se podobají "Type 85" a "Type 89". Horní přední část korby má velký sklon. V přední části korby vlevo je řidič, který má vlastní příklop. Pozorování provádí třemi periskopy, přičemž prostřední je pro operace v noci vyměnitelný za IR přístroj pasivního typu. Za řidičem je prostor pro velitele převáženého výsadku. I tento prostor je vybaven vlastním příklopem. Velitel výsadku používá k pozorování pouze jeden průzor umístněný v levé stěně korby vozidla. Výsadek je umístěn v zadní části trupu BVP. Je vybaven dvěma poklopy ve střeše a dveřmi v zadní části. Střílny pro ruční zbraně výsadku jsou umístěné po stranách trupu (dvě na levé straně a jedno na pravé straně ) a jedno na zadních dveří.


Posádka : 3 + až 7 vojáků
Hmotnost : přibližně 20 tun
Délka: cca 7,3 m Šířka: cca 3,2 m Výška: cca 2,6 m
Rychlost : 65 km / h na silnici , 20 km / h ( některé zdroje uvádějí 10 ) na vodě
Dojezd : 500 km
Pohon: dieselový motor BF8M1015CP, výkon 590 hp (434 kW)
Varianty:
ZBD-04 ARV ( ATLET ) : obrněná vyprošťovací verze

Věž je odstraněna a nahrazena malou věžičkou pro velitele vozidla, vyzbrojen 7,62 mm kulometem. Trup ZBD-04 ARV je z hliníku.
Pohon : ZBD-04 ARV používá stejné šasi jako základní verze ZBD-04,
Příslušenství : Hydraulický jeřáb je umístěn na levé straně, na horní části trupu. Některé nástroje pro obnovu a příslušenství jsou umístěny na každé straně trupu. Je plně obojživelné.
Osádka : řidič – mechanik, velitel, mechanik - strojník
• ZBD AMS-97 - samohybný 120-mm minomet
• ZBD-97 ATGW - samohybný protitankový systém projektu s HJ-11 PTŘS nové generace
• ZBD-97 CP CSV – velitelsko - štábní
• ZBD-97 REF - cisternový pro doplňování PHM v předních liniích
Výzbroj a vybavení věže
Věž s velitelem a střelcem se nachází ve střední části podvozku. Velitel má své místo na pravé straně. K pozorování je vybaven velitelskou plně otočnou věžičkou se zabudovaným kombinovaným denním-nočním IR pasivním pozorovacím přístrojem a čtveřicí hranových periskopů. Kromě přístrojů ve věžičce disponuje i dalším optickým zaměřovačem. Střelec-operátor sedící vlevo používá stabilizovaný kombinovaný denní-noční pasivní IR pozorovací a zaměřovací přístroj s integrovaným laserovým dálkoměrem a blokem laserového naváděcího systému protitankových řízených střel. Dále je vybaven druhým optickým zaměřovačem a jedním hranolovým periskopem. Kanón 100mm je schopen střílet i HE-FRAG ( tříštivotrhavé střely ) a 3UBK10 (nebo jeho čínské kopie) PTŘS. Kulometná výzbroj je redukována, odpadly oba kulomety v korbě.
100 mm kanón 2A70
Kanón je určem ke střelbě tříštivotrhavou municí (HE-FRAG) 3UOF17 s nízkou počáteční rychlostí (cca 250 m/s) a ke střelbě nábojem 3UBK10-3 jehož součástí je PTŘS s poloaktivním laserovým naváděním 9M117 (AT-10 Stabber) systému Bastion. Efektivní dosah HE-FRAG se odhaduje na 4.000 m.
PTŘS 3UBK10 Je použitelná jak k ničení obrněných vozidel a opevnění, ale také nízko letících vrtulníků Má rozsah 100 až 4000 m. Pravděpodobnost zásahu je 80% a průbojnost 600 mm. Ke střelbě nábojem 3UBK10-3 jehož součástí je protitanková řízená střela s poloaktivním laserovým naváděním 9M117 (AT-10 Stabber) systému Bastion. Na zadní části střechy věže spojené s poklopy je vyhazovací mechanismus pro odstranění nábojnice ze stroje. 100 mm náboje jsou umístěny pod podlahou pro posádku v počtu 22 granátů v kasematovém zásobníku, automatické nabíjecí zařízení umožňuje střelbu rychlostí až 10 ran za minutu a může se otáčet elektromechanicky nebo nouzově i manuálně. Dále palebný průměr doplňuje 8 PTŘS odpalovaných z hlavně z toho 3 v podavači.
Rychlopalný kanón 2A72
Kadence 330 ran za minutu, je opatřen dvojitým zásobníkem s celkovou kapacitou 500 nábojů (305 tříštivotrhavých, 195 průbojných). Pro spřažený kulomet Type 86 je v pohotovostním stavu připraveno 2000 nábojů. Náměr zbraňového kompletu je od -4o do +62o.
Podle některých zdrojů byl 2A72 30mm kanón zjednodušen, výsledná verze 2A42 avšak není o nic méně schopnější . 30-mm zbraň má dva pásy pro různé druhy nábojů v počtu 500, ovládání je elektromechanické nebo ruční. Rychlost střelby činí 300 / min. Elevační úhly zbraní : -6 až 60 stupňů.
Dále je pro spřažený kulomet Type 86 v pohotovostním stavu připraveno 2000 nábojů.
Laserový dálkoměr má tyto parametry : měření vzdáleností v rozmezí 500 - 4000 m, přesnost - 10 metrů, Střelec má kombinovaný zaměřovač : denní - noční, pasivní - aktivní, s nezávislým stabilizací zorného pole ve dvou rovinách. Zařízení kombinuje funkce naváděcího zařízení a zaměření protitankové a dělostřelecké palby. Navedení rakety na cíl se provádí laserovým paprskem.
Ochrana
Pancéřová ochrana korby i věže vozidla je tvořena plochými svařovanými pancíři, které jsou podle dostupných informací na bázi oceli a kompozitu. Některé prameny však uvádějí, že trup tvoří svařenec z hliníkových slitin, které jsou na exponovaných místec zesíleny ocelí nebo kompozitem. Přední část věže je navíc opatřena představným pasivním pancířem. Je vybaven NBC automatickým kolektivním systémem ochrany se vzduchovým filtrem, který se nachází za věží na pravé straně a s velkou pravděpodobností automatickým protipožárním systémem. Na věži jsou dvě třínásobná zařízení pro kouřové granáty. Vozidlo je vybaveno sytémem detekce laserového ozáření, který může spolupracovat s šesti vrhači dýmových granátů, které jsou po trojicích umístněny na obou stranách přední části věže. Další pasivní / aktivní systémy se mi nepodařilo zjistit.
Pohon
Má šest nerovnoměrně rozložených pojezdových kol, se třemi podpěrnými kladkami a přední náhon. Na závěsy jsou použity torzní tyče, hydraulické tlumiče jsou montovány na 1., 2. a 6. kola. Kovové pásy jsou vybaveny odnímatelnýmy gumovými patkami ke zlepšení komfortu pro cestující. Podle čínských zdrojů ZBD97 / ZBD-04 je poháněn motorem s nově vyvinutým kapalinou chlazeným vidlicovým vznětovým osmiválcem BF8-M1015-CP firmy Hebei Huabei Diesel Motor Co., Ltd. Konstrukce tohoto motoru pochází od německé firmy Deutz. Na motor navazuje ručně řazená hydromechanická převodovka se čtyřmi stupni vpřed a jedním vzad. Je plně obojživelné, ve vodě je vozidlo poháněno díky dvěma velkým vodometům vytvářejícím vodní paprsek ( jsou montovány dola u dna korby na zadní části vozidla ) pro vysokorychlostní plavání. Hydraulicky ovládaný vlnolam je umístěn na přední straně.
Zdroje : Obsahují mnoho fotografií tohoto BVP
http://www.otvaga2004.narod.ru/otvaga20 ... w-gen.html
http://www.armyrecognition.com/china_ch ... on_uk.html
http://tekhnogun.com/brm001/china_16.html