H.M.S. Otus
Moderátor: jarl
H.M.S. Otus
H.M.S. Otus, aneb plovoucí muzeum očima suchozemce.
[align=justify]Před pár měsíci se zde na portále zmínil známý „ponorkolog“ Destroyman o ponorce HMS Otus, která se toho času nacházela a stále nachází na ostrově Rujána v přístavním městu Sassnitz. Jelikož na Rujánu jezdím za větrem několikrát do roka, zahrnul jsem návštěvu tohoto plovoucího muzea do svých plánů. K realizaci myšlenky došlo letos o prvním červencovém víkendu. Faktem pak bylo, že to byla má první návštěva podmořského plavidla, přičemž jsem z toho byl tak unesen, že jsem se rozhodl o tento zážitek podělit s Vámi „Palbáky“.
[align=justify]HMS Otus byl spuštěn na vodu v roce 1962 a roku následujícího uveden do služby jakožto příslušník poměrně početné třídy klasických dieselelektrických ponorek Oberon. Služba u Royal Navy, byla dlouhá a vcelku všední. Možná by stála za zmínku účast při testování postupů nouzového opouštění ponorky (Bergen, Norsko 1987), kdy se dvěma „ponorkářům“ podařilo opustit loď ve 183 metrové hloubce, což je doposud platný světový rekord. A dále pak srážka s jachtou Drum (1988), která Royal Navy trochu pustila žilou (cca 40 000,- liber). Vyřazen ze služby byl počátkem roku 1990 v Portsmouthu, kde ho také od sešrotování zachránil jistý německý mecenáš-podnikatel. Otus byl odvlečen do Stralsundu, kde zahájil kariéru plovoucího muzea, aby po čase v této bohulibé činnosti pokračoval v již zmiňovaném Sassnitz.
No a teď po nezbytné „omáčce“ k samotné prohlídce:
„Známé“ přímořské středisko Sassnitz se nachází na východním pobřeží ostrova a svými cca desetitisíci obyvateli se řadí spíše mezi městečka. Cesta do přístavu je poměrně solidně značena, přičemž bude-li případný návštěvník vytrvale sledovat cedule s velkým nápisem U-BOOT bude po zásluze odměněn.
Museum je otevřeno denně, v hlavní sezoně od 10:00 do 19:00, respektive 16:00 v sezoně vedlejší. Pokladna v podobě malého domečku stojí hned vedle ponorky. Kromě vstupného v hodnotě 6,-EUR si zde může případný zájemce koupit různé upomínkové předměty. Fotografování je zpoplatněno 1,- EURem, což je mimochodem o minimálně 100% méně než v zemích českých.
bližší ohledání trupu ve mne zanechalo zdání "jemné" kovářské práce s vůní asfaltu....
po palubě se dá volně pohybovat
vstup do nitra ponorky k předním torpédometům
přední torpédová komora, za zmínku stojí vpravo ta řetězová kladka na ruční pohon
pohled od torpédometů k ubikacím a nějaký přístroj u torpédometů
ubikace mužstva, pro srovnání měřim 180 cm rovných..
skříňky na osobní věci vč. " individuálního tuningu"
za dveřmi se bude zřejmě skrývat lodní trezor..
coffe shop a naproti hned rozpis služeb, strategické to místo....
skříňky na osobní věci mužstva a důstojníků, důstojnická kajuta
pokračujeme směrem do prostoru věže, vč. mé maličkosti
nejdůležitější místnost na lodi (3 kusy) a dále pak důstojnická sprcha. To černé kolečko co vypadá jako kolečko od radiátoru...
dva snímky lodní kuchyně a dílna palubního truhláře
čudlíky, hejblátka, ventily jsou téměř všude
stanoviště strojníka a dva snímky dieselů
průlez ze strojovny je o dost větší než ostatní, dále pak pohled na motorový prostor mezi blokem motoru a obšívkou, píst a vložka
pohled od motorů na záď a stanoviště obsluhy elektromotorů, zadní torpédomet nebyl bohužel přístupný.
[align=justify]V závěru bych dodal ještě pár postřehů:
pro navození správné atmosféry, Vás po celou dobu prohlídky doprovází zvuk motorů, sonaru, různé skřípání a vrzání. Přestože místa na lodi je poskrovnu (64 členná posádka), tak to vše působí účelně a relativně útulně. Vcelku si umím představit, že by jsem mohl absolvovat pár ponorů. O to více jsem nyní zvědav jaké to pak mohlo být na druhoválečných či ještě starších člunech, zřejmě nesrovnatelné.
pro milovníky dat
TTD: HMS Otus S-18
Posádka - 68
Délka - 90 m
Šírka - 8,10 m
Ponor - 5.50 m
Výtak - 2 030 t
Výtlak/ponor. - 2 410
Max. hloubka ponoru - 300 m
Dosah - 10 uzlů/9 000 n.m.
Max. rychlost n/v - 12 uzlů
Max. rychlost p/v - 17 uzlů
Max. výkon motorů - 2 x 1840 k (diesel), 2 x 3000 k (elektro)
Baterie - 440/880v
TTD: Torpédo Mk 24 „Tigerfish“
Délka - 6,7 m
Dosah - 11 000 m
Max. rychlost - 40 uzlů
Ráže - 530 cm
Zdroje:
www.hms-otus.com
www.en.wikipedia.org
vlastní
Naposledy upravil(a) Zemakt dne 14/9/2011, 16:59, celkem upraveno 3 x.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- Destroyman
- Kapitán
- Příspěvky: 1288
- Registrován: 25/6/2008, 08:35
- Kontaktovat uživatele:
Hmm, pěknej tip na výlet.
A jen tak pro zajímavost: ponorky téhle třídy se patrně zúčatnily ještě první války v Zálivu. Měly tak tajný úkoly, že o nich nevěděli ani Američané. Jenže když jednu ponorku objevili a chystali se ji zničit, Angličani museli s barvou ven. Nu a když přišel pozemní útok, angličtí speciálové se najednou objevili za iráckými liniemi. Jakpak se tam asi dostali?
A jen tak pro zajímavost: ponorky téhle třídy se patrně zúčatnily ještě první války v Zálivu. Měly tak tajný úkoly, že o nich nevěděli ani Američané. Jenže když jednu ponorku objevili a chystali se ji zničit, Angličani museli s barvou ven. Nu a když přišel pozemní útok, angličtí speciálové se najednou objevili za iráckými liniemi. Jakpak se tam asi dostali?
さようなら。
Re: H.M.S. Otus
Krásné fotky.Další ponorka třídy Oberon HMS Onyx je přístupná v muzeu Birkenhead nedaleko Liverpoolu.Kromě ní je tam i U-534 z II sv. války.
https://slavikk.rajce.idnes.cz/muzeum_l ... n20011.jpg
https://slavikk.rajce.idnes.cz/muzeum_l ... n20011.jpg