Jak námořníci za Bonaparta na souši sloužili...
Napsal: 2/8/2011, 18:00

Jak námořníci za Bonaparta na souši sloužili...
Už nějakou dobu jsem členem jednotky, která se zabývá reenactmentem napoleonských válek. Protože se však věnujeme poněkud exotické - námořní - jednotce, (která se však pravděpodobně podívala i na území Českých zemí) rozhodl jsem se napsat sérii článků. Jednak zcela sobecky o naší "předloze" a její účasti v bitvě u Wagramu, kampani ve Španělsku, ale také bych rád upozornil na jiné podobné jednotky, které válčili, ač námořní, tak pěšky doslova po celé Evropě.
Úvod
[/align]Po porážce u Trafalgaru francouzské námořnictvo definitivně ztratilo schopnost účinně konkurovat anglickému královskému námořnictvu a omezilo se jen na korzárskou válku. Prioritu dostala armáda. Myšlenky na invazi do Británie se odebraly hluboko do Napoleonova podvědomí. Otazníky byly také kolem exinvazní flotily v Boulogne. Ta byla povětšinou vyzbrojena dělovými čluny jako byl například člun No.88. Vyzbrojen byl čtyřmi dvanáctiliberními děly a třicetidvouliberní karonádou. Posádka čítala 60 námořníků a 15 vojáků detašovaných z řadového regimentu. Čluny jako tento se používaly na službu v pobřežních vodách. Případně sloužily jako eskorta obchodních lodí plavících se Kanálem, nemohly se však postavit britským plavidlům.
Napoleon si toto uvědomoval a zahájil program výstavby řadových lodí a modernizace vojenských přístavů. V roce 1811 už program běžel hladce a každý rok opouštělo loděnice 6 až 7 řadových lodí o 74 až 118 dělech. Když Napoleon v roce 1814 abdikoval mělo francouzské námořnictvo 81 řadových lodí a 18 dalších se stavělo, k tomu je potřeba připočítat 100 fregat, které byly buď spuštěny či se dostavovaly.
Napoleon tedy zdárně vyřešil problém počtu lodí. Druhý stejně zásadní – počet posádek – se jal řešit, v jistém smyslu se zpožděním, ale stejně energicky. Námořníků nebylo dost a podle Napoleonova názoru měly absolvovat vojenský výcvik. 2. března roku 1808 tedy vytvořil 50 Bataillons de la Marine Impériale. Každý batalion byl přiřazen ke konkrétní řadové lodi nebo dvěma fregatám. Každý námořník obdržel uniformu opatřenou egalizačními barvami jednotky ( uvážime-li, že oficiální výstrojní předpis získalo francouzské námořnictvo až v roce 1804 šlo o radikální řešení), pušku (většinou navalizovanou verzi modelu An IX nebo 1777 – později se k ní vrátím) doplněnou o bajonet a ostatní vybavení – stejné jako u pěchoty.
8. dubna byly reorganizovány i posádky dělových člunů a byly vytvořeny tzv. Bataillons de flottille. V roce 1810 byly oba druhy posádek opět reorganizovány což se projevilo i přejmnováním, které teď vypadalo poněkud „námořněji“. Z Bataillons de la Marine impériale se staly Equipages des Hautes-Board ( posádky řadových lodí) a z Bataillons de flottille se staly Equipages de Flottille (posádky flotily).
Roku 1811 přišla další reorganizace, v bylo ustanoveno 63 Equipages des Hautes-Board. 18 středomořských, z nichž 3 byly v Benátkách. 7 v Rocherfortu, 4 v Lorientu, 2 v Brestu, 3 Cherburgu, 22 v Antverpách a 7 v Texelu. K tomu je potřeba připočíst 22 Equipages de Flottille. Celkem tedy bylo 85 Equipages, v celkové síle 59 000 mužů.
V roce 1812 už existovalo 76 Equipages des Hautes-Board a 24 Equipages de Flottille, roku 1813 pak dosáhl počet posádek 110. Equipages měly většinou mezi 700 – 900 muži - čím později tím víc (Equipages flotily měly okolo 1100 mužů). To roku 1813 dávalo nějakých 100 až 110 tisíc mužů.
Napoleon nikdy námořnictvo po Traflagaru k velké akci nepustil, příliš se obával, že by neuspělo. Část námořních jednotek byla tedy nasazena v pěší službe s armádou.
Tolik úvod, další části se budou věnovat uniformologii, výzbroji a výstroji...

Obrazová rekonstrukce námořníka 44eme Bataillon de Flottille, 1808-10
Vývoj uniforem francouzských řadových námořníků...
Revoluce

Po roce 1800- do roku 1807/8

Zde je třeba dodat, že se jedná o poddůstojníka v hodnosti quartier-maitre charpentier.
Rok 1808, námořník, Bataillon de la marine impériale.
