Klounovací loď Manassas

Moderátoři: jarl, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Klounovací loď Manassas

Příspěvek od Rase »

CSS Manassas

Obrázek
Moderní kresba - Joe Hinds

Jako u většiny plavidel Konfederace, byla i Manassas původně civilní lodí, přesněj parním remorkérem/ledoborcem Enoch Train hnanou dvěma vrtulemi (nikoli oblíbeným kolesem). Původní loď byla postavena roku 1855 Jamesem O. Curtisem v samém srdci Unie, ve městě Medford, Massachusetts. Na začátku války ji zakoupil, v New Orleans, kapitán John A. Stevenson, který se ji rozhodl použít jako korzárskou loď, načež ji odvezl do Algiers v Louisianě. Zde byla budoucí Manassas osazena útočným klounem a byl radikálně přestavěn i její trup. Ochranu tvořil tzv. "želví krunýř", celá loď tedy byla zakuta do železných plátů o síle 1,5 palce. Loď byla i velice malým cíle, jelikož byla projektována tak aby nad hladinu vystupovala část o výšce pouhé 2,5 stopy, kde byl umístěn především komín a ventilační otvory. Trup měl vypouklý tvar, což v kombinaci se silným pancéřováním způsobovalo, že se od trupu lodi, dělové střely jednoduše odrážely. Příď byla osazena již zmíněným, železným klounem, který dokázal velice snadno pronikat boky nepřátelských lodí hluboko pod čarou ponoru. Navíc byla loď vybavena jedním 64-liberním dělem typ Dahlgren. Manassas dosahovala díky svému doutníkovitému tvaru velice dobrých rychlostí, což v kombinaci s malými rozměry znamenalo, že loď byla velice těžké zasáhnout. Patrně nikoho nepřekvapí že si CSS Manassas brzy vysloužila mezi námořníky Unie přízvisko "pekelný stroj".

Obrázek
Původní Stevensonova kresba, pro porovní vzhledu

Loď sice byla původně koncipována k přepadávání obchodních lodí Unie, leč její kariéra se měla vydat zcela jiným směrem. CSS Manassas byla totiž zabavena konnfederačním důstojníkem zodpovědným za obranu vodní cesty k New Orleans, admirálem G. N. Rollinsem. Již 12. října roku 1861, byla Manassas vyslána spolu s dalšími pancéřovanými loďmi, aby napadla unijní bolkádu ústí řeky Mississippi. Kapitán lodi, poručík A. F. Warley, si vybral jako první cíl unijní šalupu USS Richmond. Během přibližovací plavby se střely vypálené z nepřátelských děl, od železného trupu jen odrážely a nenápadný útočník zdárně dosáhl cíle. Richmond se podařilo zasáhnout pod čarou ponoru, ale loď se nepodařilo potopit, ba co víc, došlo k poškození i lodi Manassas. Silná rána poškodila komín, příď a motor. I takto poškozená loď se ale dokázala stáhnout a to i pod těžkou palbou z USS Preble a Richmond. Jejich střely se ale opět odrážely od trupu pancéřované lodě. Dva měsíce po této bitvě si konfederační vláda povšimla nevšedních úspěchů této konstrukce a loď oficiálně odkoupila. Čtyři měsíce po útoku na USS Richmond, rozhodl admirál David Glasgow Farragut, že je nutné prorazit blokádu pod New Orleans, nedaleko pevnosti Fort Jackson a St. Philip. Tato bitva pozděj dostala přízvisko Battle of the Passes. Po osmi dnech ostřelování flotily Unie ze samotné pevnosti, vyrazila pod rouškou tmy do boje 24. dubna 1862 i CSS Manassas. Pokusila se prorazit trupy hned tří lodí. Nejprve zaútočila na USS Pensacola a následně i fregaty USS Mississippi a USS Brooklyn. Jediný úspěch ale zaznamenala až u poslední jmenované lodi, ale ani loď USS Brooklyn nedokázala řádně potopit. Během celého útoku byla Manassas terčem palby ze všech lodí Unie, leč opět hladce proklouzla bez větších potíží. Loď následně začala pronásledovat lodě Unie, které se snažily dostat hlouběj do vnitrozemí. Proti silnému proudu se jednalo o vskutku loudavý hon. K překvapení kapitána Warleyho, se jedna z lodí odpojila od skupiny a namířila si to přímo proti Manassasu. Byla to velká kolesová loď Mississippi a hrozilo že se obě lodě srazí. Úhybný manévr se sice podařil, leč loď uvízla na mělčině. V ten monet se stala snadným terčem pro nepřátelská děla a sama mohla odpovídat jen palbou z jediného děla. Kapitán shledal nastalou situaci krajně zoufalou a urychleně vydal rozkaz k opuštění lodi. Několik let po válce se v knize "Battles and Leaders of the Civil War" tvrdilo, že minimálně jeden z členů osádky lodi Manassas, byl zabit námořníkem Unie. Kapitán poručík A. F. Warley ale nezapsal, v oficiální zprávě ze dne 13. srpna 1863, ztrátu ani jednoho ze členů osádky. Je tedy pozoruhodné, že celá osádka této lodi přežila všechny urputné boje. Vratme se ale k osudu, již opuštěné ocelové schránky, která byla i nadále terčem nepřátelských děl. Hořící plavidlo se brzy odpoutalo od mělčiny a bylo proudem hnáno přímo proti lodi admirála Davida Dixon Portera, který se musel hořící lodi vyhnout. Porter se údajně pokusil loď zachránit, jako technickou kuriozitu, ale dřív než se ji podařilo zachytit, Manassas explodovala a okamžitě se potopila. Pokud je mi známo tak se na dně řeky Mississippi, tato nevšední loď nachází dodnes. Údajně je v relativně dobrém stavu, ale zatím není možné vyzvednou žádnou z větších částí trupu.

Na závěr několik údajů:
Výtlak: 387t
Rozměry: 43,6 m x 10m x 5,18m
Pohon: parní stroj, dvojitý šroub
Osádka: 36 mužů a důstojníků
Výzbroj: 64-liberní Dahlgren, pozděj nahrazený 32-liberním dělem
Pancéřování: 38mm

Obrázek
Manassas taranuje USS Brooklyn

Obrázek

Obrázek
Výřez z velkého obrazu (manassas zcela vpravo)

Zdroje:
http://www.cottage-industries.com/store ... at=33&ID=0
http://www.history.navy.mil/photos/sh-u ... nsas-k.htm
http://www.squidoo.com/cssmanassas
http://www.numa.net/expeditions/manassa ... ansas.html
http://www.history.navy.mil/photos/sh-u ... nassas.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/CSS_Manassas
Naposledy upravil(a) Rase dne 27/7/2012, 14:16, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Zajímavý článek o opravdu nevšedním plavidle. Přidávám pár technických parametrů, které jsem našel v ruské publikaci Kasematnyje bronenoscy južan: Délka 143 stop, šířka 33 stop, ponor 17 stop, výtlak 387 tun, rychlost 4 uzle, posádka 104 mužů.

Nějaké další údaje a obrázky se dají najít zde: http://www.cityofart.net/bship/frameset5.htm

Je zajímavé, že Manassas svým klounem úspěšně napadl několik nepřátelských plavidle, ale ani jedno se mu nepodařilo potopit.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Zdeněk
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 117
Registrován: 21/1/2009, 08:20
Bydliště: Vysoké Mýto

Příspěvek od Zdeněk »

Připomíná mi to tohle -

http://www.newworldencyclopedia.org/ent ... _Merrimack

vzpomínám si také na jeden článek v ábíčku (někdy v 80. letech) o těchto dvou lodích, dokonce tam byly i jednoduché papírové modely jako panorama.
Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

Koukal sem teď na některé pancéřové lodě Seveřanů a některé působí úžasným steampunkovým dojmem - třeba USS Choctaw je velice bizardní:
http://www.cityofart.net/bship/frameset5.htm
Slyšel sem, že v rebelských státech byl takový nedostatek kvalitní ocele, že pro stavbu vlastních pancéřových lodí, bylo nutné vytrhat téměr všechny koleje v oblasti. Zmínili se o tom při popisu CSS Merrimac, jestli je to ale pravda netuším.
Zdeněk: někde bych snad i našel nevystřižený model Monitoru, ale něco tady najít není vůbec lehké
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

e zajímavé, že Manassas svým klounem úspěšně napadl několik nepřátelských plavidle, ale ani jedno se mu nepodařilo potopit.
Jestli to právě nebylo způsobeno tou velikostí, 387tun. Není to málo? A ten kloun mi připadá takovej no,..."mrňavej".
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

Tak i ona samotná velikost lodi byla více méně totožná jako u lodí na které útočila- zase takový drobek to tedy nebyl. Velikost klounu taky není přesně určitelná, protože když porovnáte původní Stevensonovu kresbu a moderní verzi od Hindse, tak rozdíly jsou patrné i v oblasti klounu. I tvar samotného klounu se nejspíš jednou změnil, jelikož první útok na loď USS Richmond skončil jak poškozením pohonu, tak i klounu - možná jej nahradily něčím jiným, co bylo po ruce.
Nejsem si jistý, ale osobně spíš vidím neúspěch Manassasu v obrnění jeho protivníků. Samozřejmě se nejednalo o nějak extra pancéřové lodě, ale již zmíněný USS Richmond nebyl jen tak nějakou plachetnicí, ale jednalo se o parou hnanou plachetnici, vyzbrojenou děly a jako taková možná měla i lehce obrněný trup. Fotografie Richmondu:
http://www.pictures-civil-war.com/galle ... ship_.html
USS Pensacola, USS Mississippi na tom byly obdobně. Další z terčů Brooklyn měla výtlak 2,532 tun a dosahovala délky 71 metrů (Manassas 43,6 metrů). Našel sem zmínku z hlášení od kapitána USS Brookly, který hlásil po střetu s Manassasem jen malé škody. Při následných opravách ale byl nalezen na trupu lodi šrám (nebo poškození) dlouhé 24 metrů. Dle mého také němel Manassas, při samotných útocích, dostatečnou rychlost, aby mohl nepřátelské lodě nějak tvrdě poškodit (lajcky nebyl pořádně rozjetý).

Na tomto obrázku bojuje USS Richmond s pancéřovou lodí CSS Tenessee:
http://www.fineart-china.com/upload1/fi ... 924793.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Vladimír
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 486
Registrován: 9/7/2010, 10:34

Příspěvek od Vladimír »

Rase píše:Koukal sem teď na některé pancéřové lodě Seveřanů a některé působí úžasným steampunkovým dojmem - třeba USS Choctaw je velice bizardní:
http://www.cityofart.net/bship/frameset5.htm
Slyšel sem, že v rebelských státech byl takový nedostatek kvalitní ocele, že pro stavbu vlastních pancéřových lodí, bylo nutné vytrhat téměr všechny koleje v oblasti. Zmínili se o tom při popisu CSS Merrimac, jestli je to ale pravda netuším.
Zdeněk: někde bych snad i našel nevystřižený model Monitoru, ale něco tady najít není vůbec lehké
Na té titulní stránce jsou ovšem i některé lodi, které vypadají jako kdyby byly z dnešní doby pokusů o stealth plavidla, i když většinou se jedná o lodě Konfederace.

Jinak CSS Merrimac neexistovala, existovala pouze parní fregata USS Merrimac, kterou zabavila v poničeném stavu Konfederace a přestavěla na CCS Virginia (ostatně i ta by byla těžko zjistitelná radarem . 8-) ).
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

No já se setkal i s tím, že se používalo i původní jméno, tedy CSS Merrimac, ale Virginia je samozřejmě správně. (Tento omyl je tak rozšířený že je v podstatě použitelný a mě zní lépe). Tady je perfektní článek o lodních klounech (sou tam i čínské lodě):
http://www.cityofart.net/bship/rambow.html
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Spojené státy americké“