Ju 87 srovnání s Il-2

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11572
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Ju 87 srovnání s Il-2

Příspěvek od Zemakt »

??? V čem?

Netvrdím, že Il-2 nepotřeboval stíhací ochranu, jen že na tom byl se šanci na přežití při její absenci o trošičku lépe.
Ostatně případů, kdy se Šturmoviky sami ubránily stíhačům tím, že vytvořily obrany kruh a chránily se navzájem, je popsáno dost. I od německých stíhačů.
Ostatně je známo více jak dvě desítky pilotů Il-2, kteří mají přiznáno více jak 10 sestřelů.
Na jednu stranu píšeš, že rychlost v řádu 60km/h byla nedůležitá, na druhou ji pak u Il 2 mj. vyzdvihuješ. To jen tak pro pořádek, nicméně s tebou souhlasím. Porovnávat tato dvě éra je jaksi drobet mimo.

Obraný kruh byl vcelku běžný taktický prvek, žádná sovětská specialita. Viz třeba Bf 110 v BoB.

Atamanovi jsem porozuměl až s ranní stolicí, já o Šturmoviku a on o dvouocasém ďáblu, pardon.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 896
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Ju 87 srovnání s Il-2

Příspěvek od Ataman »

Zemakt píše:Obraný kruh byl vcelku běžný taktický prvek
Už od 1.sv.v.
Zemakt píše:Atamanovi jsem porozuměl až s ranní stolicí, já o Šturmoviku a on o dvouocasém ďáblu, pardon.
Pardonu netřeba, já se v tom taky motal jak vítr v pytli.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Ju 87 srovnání s Il-2

Příspěvek od Kouzelnik »

Ataman píše:(...)Ale hele, tohle mi taky nějak neštymuje. Ještě nedávno se tu v jiném vlákně psalo, kterak by štuky nezadržitelně zdecimovali RN a najednou - za zenitem, pomalá, neohrabaná, s vysokými ztrátami...
Hm... směr debaty o "nástupci" Stuky v protilodních operacích ... to vycházel z dotazu @hydrostar, kdy argumentoval, že se od sebe liší dřívější a pozdějí verze Stuky a demonstroval to na příkladu náletu v 09/1941 do koncentrované PVO (Kronštadský přístav + lodní AA) s cílem aby bomba prošla pancéřováním paluby WW1bitevní lodě... tj. při tomto náletu shazovaly cca tunové bomby - což nebyla typická akce. A nechápal jsem, jak souvisí jeho příklad s tématem vlákna, neboť Šturmovnik myslím vůbec nepoužíval tunové bomby (pozn. ... jsem si vědom torpédové verze Il-2T, což bylo vykoupeno demontáží části palné výzbroje)

Proto jsem psal že při podobných útocích v budoucnu , tj. od cca 1943 LW obvykle nasazovala jiné zbraně FX-1400/Hs-293. Podobných útocích ... myslím a) koncentrovaná PVO, b) malý/úzký cíl, c) nestačí použít bomby o malé hmotnosti shazované při horizontálním letu v malé výšce

Viz Sicílie, Salerno, Anzio.

Ostatně tomu odpovídá i množství jednotek s Ju-87D dlouhodobě nasazených od půlky roku 1943 v Itálii. Já znám akorát http://www.ww2.dk/air/attack/nsgr9.htm

a po kratší dobu např. v Řecku http://www.ww2.dk/air/attack/stg3.htm nebo v Chorvatsku http://www.ww2.dk/air/attack/sg151.html
R.I.P.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Ju 87 srovnání s Il-2

Příspěvek od kenavf »

No, myslím že použitie strmhlavého spôsobu bombardovania nebolo ani tak o tom či sa použijú ľahké alebo ťažké bomby(tie sa asi volili podľa druhu cieľa) ale o tom že vtedy skrátka nevedeli dostatočne presne bombardovať bodové ciele z vodorovného letu. Zo strmhlavého to bolo podstatne presnejšie. Samozrejme sa musela zobrať aj do úvahy nebezpečnosť protilietadlovej obrany ale i tak to bol používaný spôsob, pretože sa to snažili kompenzovať pancierovaním.
Neskôr sa zmenili podmienky: stíhacia ochrana, vzdušná nadvláda, kvalita/presnosť PVO, zlepšenie bombových zameriavačov pre horizontálny let. A tieto faktory sa museli brať do úvahy pri ďalšom nasadzovaní strmhlavých bombardérov a ich ďalší rozvoj resp rušenie,
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Ju 87 srovnání s Il-2

Příspěvek od Kouzelnik »

Hans S. píše:
Mirek58 píše:Jenom poznámka k porovnání Ju 87 a Il2.
Když se vrátíme k vlastní koncepci obou typů letadel, tak je jasně daný jeden fakt.
Střemhlavé bombardování jako základní taktický způsob vedení boje byl slepou uličkou vývoje.
Protože i tak specializovaná konstrukce jako byl letoun JU 87 se při plnění úkolu pomalu ale jistě přesunoval ke koncepci Il2.
(I přes tvrzení, že Ju 87 uměl strefit při střemhlavém náletu poklop od tanku)
A následující vývoj jen potvrdil, že střemhlavé bombardování je ukončená kapitola letectví.
Tak to tedy ani náhodou. To, že dneska nepoužívají letectva střemhlavé bombardéry neznamená, že to byla slepá ulička vývoje. To bys mohl úplně stejně tvrdit o torpédových bombardérech, nebo třeba o letadlech s pístovými motory.

Střemhlavé bombardéry byly za WWII zcela běžné a ve své činnosti efektivní. Luftwaffe používala střemhlavé Ju 87 D až do samotného konce války. Japonské námořní i armádní letectvo, Royal Navy, US Navy i USMC po celou válku a ještě nějaký čas po ní. A pokud nějaký koncept vydržel celý ten brutální vývoj po dobu války, pak slepý rozhodně nebyl. Slepým konceptem byl třeba Bolton Paul Defiant. Stuky ne. Naopak, byla to extrémně úspěšná koncepce.
@Hans S... k podtrženému viz výše ... kdybys chtěl nějak blíže rozepsat konkrétně k jakým konkrétním úkolům byly používány "střemhlavé" Ju-87D od v závěru WW2, tak by to mohlo být informačně přínosné ... tipuji, že např. mohlo jít o útok na mosty, silniční křižovatky atd v oblasti za frontou.

Myslím popis konkrétních úkolů, na způsob popisu použití "kanonových" Ju-87 v závěru WW2:
Hans S. píše:Jen pár poznámek:

- Fw 190 v jakékoliv variantě byl v nízkých výškách nadřazeným letounem jakémukoliv soudobému P47. A to s jakoukoliv srovnatelnou výzbrojí jen s tím rozdílem, že Fw 190 uvezl v případě potřeby více.
- P47 nikdy nesloužil jako střemhlavý bombardér. Ostatně Fw 190 také ne. Střemhlavé bombardéry mají bez výjimky aerodynamické brzy.
- Rudel létal na Ju 87 G do konce války především proto (resp. pouze proto), že tento letoun byl vybaven 3,7 cm kanony odvozenými od Flak 37, které s pomocí wolframové munice dokázaly poměrně účinně louskat sovětské tanky. Oproti tomu Fw 190 byly vybavené maximálně kanony MK 103 (a to ještě ve velmi malém množství), které ale i s wolframovou municí dosahovaly jen zlomkové účinnosti v porovnání s Flak 37. Nelze říci, že by Rudel preferoval Fw 190 před Ju 87 či naopak. Jednoduše bral na tvrdé cíle zpravidla Stuku a na měkké Fw 190.
zdroj:http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=113&t=1348&start=60

Pletu se, když si myslím, že od podzimu 1944 Ju-87 spíše operovaly v noci/ztížené viditelnosti? Nebo platilo, že i v tomto období dokázala LW zajistit stíhací doprovod? Myslím boje na území tehdejšího Polska, Pruska např. v průběhu Viselsko-Oderské operaci od zimy 1945 a později
R.I.P.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Ju 87 srovnání s Il-2

Příspěvek od Skeptik »

Zemakt píše:Na jednu stranu píšeš, že rychlost v řádu 60km/h byla nedůležitá, na druhou ji pak u Il 2 mj. vyzdvihuješ.
Jo takhle, tak to jo. Ale já to myslel spíše v kontextu všech těch věcí ... robustní, pancéřovaný, rychlejší, agilnější (po odhozu bomb), dopředu 2x 23 mm a 2x 7,62 mm, dozadu půlpalcák ...
Zemakt píše:Obraný kruh byl vcelku běžný taktický prvek, žádná sovětská specialita.
To jistě, já nepsal že by to byla sovětská specialita.
Musíš ale uznat, že je trochu rozdíl pokud Štuka počastovala stíhače útočícího na tu Štuku co ve v kruhu před ní dvěma kulomety puškové ráže a tím, když si ten stíhač vlítnul před dvě třiadvacítky a dva kulomety.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Ju 87 srovnání s Il-2

Příspěvek od Hans S. »

Kouzelnik píše: @Hans S... k podtrženému viz výše ... kdybys chtěl nějak blíže rozepsat konkrétně k jakým konkrétním úkolům byly používány "střemhlavé" Ju-87D od v závěru WW2, tak by to mohlo být informačně přínosné ... tipuji, že např. mohlo jít o útok na mosty, silniční křižovatky atd v oblasti za frontou.
Ju 87 D byly nasazovány stále víceméně stejně, tedy ke střemhlavému bombardování + případně následné postřelování palubními zbraněmi. jenže to, co bylo dejme tomu do roku 1943 běžnou taktikou začalo (kvantitativně) v tomto roce ustupovat do pozadí. Ztráty jak od protiletadlového dělostřelectva, tak i od stíhačů, rostly. Luftwaffe se pak celkem rychle adaptovala na situaci novou a začala masivně používat bitevní a zcela univerzální Fw 190. Focke-Wulfy unesly stejně těžkou i stejně rozmanitou výzbroj a až do hořkého konce mohly celkem bez problémů operovat bez eskorty (tím neříkám, že neměly žádné ztráty). V přesnosti útoku se ale Stukám nevyrovnaly. Radikální omezení počet Stuk se váže k podzimu 1943, kdy došlo k reorganizaci původních StG na SG, nicméně až zhruba do podzimu 1944 některé Gruppe létaly čistě s nimi. V roce 1945 toho Ju 87 už příliš nenalétaly.

Myslím popis konkrétních úkolů, na způsob popisu použití "kanonových" Ju-87 v závěru WW2:
Kouzelnik píše:Pletu se, když si myslím, že od podzimu 1944 Ju-87 spíše operovaly v noci/ztížené viditelnosti? Nebo platilo, že i v tomto období dokázala LW zajistit stíhací doprovod? Myslím boje na území tehdejšího Polska, Pruska např. v průběhu Viselsko-Oderské operaci od zimy 1945 a později
Bombardovací piloti sice měli rozhodně lepší výcvik létání bez vidu, než denní stíhači, ale Ju 87 na to stavěný nebyl. Ostatně v noci se tímhle způsobem operovat ani nedá, bodový cíl je ve tmě ze vzduchu prakticky neviditelný. Fw 190 v téhle době dokázaly tahat jak supertěžké pumy (do 1800 kg), tak byly vybavovány i celkem funkčními raketami Panzerblitz + samozřejmě dlouhodobě používané kontejnery s pumičkami SD 2.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Ju 87 srovnání s Il-2

Příspěvek od Hans S. »

Skeptik píše: Jo takhle, tak to jo. Ale já to myslel spíše v kontextu všech těch věcí ... robustní, pancéřovaný, rychlejší, agilnější (po odhozu bomb), dopředu 2x 23 mm a 2x 7,62 mm, dozadu půlpalcák ...

Musíš ale uznat, že je trochu rozdíl pokud Štuka počastovala stíhače útočícího na tu Štuku co ve v kruhu před ní dvěma kulomety puškové ráže a tím, když si ten stíhač vlítnul před dvě třiadvacítky a dva kulomety.
Já tedy o Šturmech moc načteno nemám, ale spíš jsem viděl informace, že to s agilitou bylo pěkně mizerné. Tedy že to letadlo mělo velké síly v řízení a bylo dost neohrabané. Ovladatelnost Ju 87 byla naopak hodnocena jako dobrá (i když asi jediné vyloženě komparativně zaměřené hodnocení mám od Erica Browna). Ju 87 D-5 (od léta 1943) nesl dva 2 cm kanony MG 151/20. Nic, co by nepřátelský stíhač chtěl pocítit :). Když se k tomu přičte lepší ochrana střelce a tedy možnost skutečně (SKUTEČNĚ) manévrovat, aniž by hrozilo, že si pilot střelce vyloží, dále nesrovnatelně lepší výhled z Junkersu, přítomnost perfektního zaměřovače Revi a vynikající munice, tak nevím nevím, jestli je výhoda Šturmovika tak jednoznačná ;).
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Ju 87 srovnání s Il-2

Příspěvek od Kouzelnik »

@Hans S.... díky.
R.I.P.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Ju 87 srovnání s Il-2

Příspěvek od Skeptik »

Hans S.
Jo, na 1.500 ks D-5 jsem nějak pozapomněl. Neodpustitelné :down:

S tím zbývajícím již tolik nesouhlasím, resp. není mi známa jediná srovnávačka, která by něco takového potvrzovala. Ale až budu doma, mrknu na sovětská hodnocení Štuky, třeba tam něco najdu.
Papírové předpoklady, plošné zatížení, aerodynamická čistota a měrný výkon, jsou spíše na straně Iljuši, ale oba asi víme, jak to s těmi papírovými předpoklady je.

Je však potřeba si uvědomit, že ani Ju-87 ani Il-2 nebyla "akrobatická letadla" a výcvik jejich pilotů ani žádnou akrobacii ve většině případů neumožňoval. Manévrování v boji tak prakticky zahrnovalo pouze úhybné manévry a manévry k zacílení zbraní ... prakticky výlučně s kladným přetížením.

Pokud tou hrozbou, že "pilot střelce vyloží" je míněna narážka na ten sedací popruh střelce, pak musím říci, že jsem nikde nenarazil na historku, že by se to stalo. Vezmeme-li v potaz prakticky pouze kladná G při manévrování, je nějaké "vyložení" naprostý nesmysl.

Že byla ochrana "dodatečně doplněného" střelce chabá, ve srovnání s pilotem. Ale byla špatná i ve srovnání s ochranou střelce v Ju-87 ? A 12,7 mm nabízí určitě vyšší možnost obrany než 7,7 mm ... a hlavně na větší vzdálenost.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4212
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Ju 87 srovnání s Il-2

Příspěvek od Alfik »

Mirek58 píše:Jenom poznámka k porovnání Ju 87 a Il2.
Když se vrátíme k vlastní koncepci obou typů letadel, tak je jasně daný jeden fakt.
Střemhlavé bombardování jako základní taktický způsob vedení boje byl slepou uličkou vývoje.
Protože i tak specializovaná konstrukce jako byl letoun JU 87 se při plnění úkolu pomalu ale jistě přesunoval ke koncepci Il2.
(I přes tvrzení, že Ju 87 uměl strefit při střemhlavém náletu poklop od tanku)
A následující vývoj jen potvrdil, že střemhlavé bombardování je ukončená kapitola letectví.
K tomuto je třeba říci pár slov.
Mýlíš se, ale je to pochopitelné, ono to tak vypadá :)
Jak to tedy je: Máme v letadlech počítače a zobrazovací jednotky, které za WWII neměli. A které umožňují v reálném čase uskutečnit bombardování v jakémkoli režimu a s nesrovnatelnou přesností.
Principiálně jsou dvě metody, plus jejich kombinace, jak to udělat:
1) Zobrazíme, kam by bomba dopadla, kdybychom ji zrovna teď dropli.
2) Zobrazíme, kam by se mělo pohnout letadlo, aby bomba dopadla na cíl.
3) Nějaká kombinace, viz další.
Jako nejlepší se ukázala kombinace, např. jeden ze způsobů zobrazení, používaný jak v NATO tak v Rusku, je režim, kdy se na HUDu zobrazuje čára, po které bude padat bomba, a na té čáře je příčná čárka, zobrazující kam by bomba dopadla, kdyby byla zrovna teď dropnuta. Čili, ta svislá čára je dle toho bodu 2) - ukazuje pilotovi, kam by měl pohnout letadlem na vodorovné ose, doprava či doleva, a ta krátká čárka je dle bodu 1) - ta mu ukáže, kdy zmáčknout čudlík. Přičemž to, pod jakým úhlem poletí, je naprosto na jeho uvážení.
Tyto systémy výpočtu a zobrazení umožňují bombardování ve všech režimech letu, od vodorovného (vč. výpočtu kobercového), přes klesavý let, např. tzv. "500/500/50", tedy takové, při kterém se z výšky 500m, při rychlosti 500km/h, při klesání pod úhlem 50° (to už je tzv. strmé bombardování), dropne bomba, až po úhly >60°, což je střemhlavé.
Přitom, i z úhlů okolo 45° se dnes dá bombit přesněji, než to dokázala Stuka, a současně netřeba systému na samočinné vybírání letu, neboť v tomto klesání bude letadlo stále kontrolované, vč. rychlosti. A současně, letadla určená primárně na podporu poz. vojsk, ať už na str. USA A-10, nebo na str. Ruska třeba SU-25 a následné typy, mají aerodynamické brzdy, a jsou schopny kdykoli provést střemhlavý let vč. bombardování, dle potřeby.
Tedy, tato metoda není slepou uličkou, ale byla rozvinuta a vylepšena za pomocí moderní aerodynamiky a moderní výpočetní a zobrazovací techniky.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Ju 87 srovnání s Il-2

Příspěvek od Mirek58 »

Jo, skoro ve všem máš pravdu.
Rozvoj zaměřovačů, výpočetní techniky.
Ale v základě opomíjíš fakt, že při tvém popisu, strmě padá bomba, nikoliv bomba i s nosičem.
Což je podle mě velice podstatné.
ObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Ju 87 srovnání s Il-2

Příspěvek od Kouzelnik »

@Alfik ... o taktice letadel užívaných v současnosti moc nevím.

Ale ohledně "perspektivy" střemhlavého bombardování: je nějak vyřešena ochrana samotného letadla proti účinkům svržené bomby. A to zejména v kontextu bomb s přídavným "zrychlením" jako např. Durandal. Letadla stojí čím dál víc (a "levné" letadla jako Skyhawk se už nevyrábí), tak asi je levnější si připlatit za řízenou bombu, ne?


Pro zajímavost - taktika anti-střemhlavého bombardování https://en.wikipedia.org/wiki/Toss_bombing
R.I.P.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Ju 87 srovnání s Il-2

Příspěvek od skelet »

Nosič nemusí strmě padat, jelikož to je nahrazeno výpočetní technikou. Ale i tak letouny umí střemhlavě bombardovat, jen už to není nutné, neb to nahradila výpočetní technika použitá v letounech, či samotné munici.
ObrázekObrázekObrázek
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Ju 87 srovnání s Il-2

Příspěvek od kenavf »

Kouzelnik píše:@Alfik ... o taktice letadel užívaných v současnosti moc nevím.

Ale ohledně "perspektivy" střemhlavého bombardování: je nějak vyřešena ochrana samotného letadla proti účinkům svržené bomby. A to zejména v kontextu bomb s přídavným "zrychlením" jako např. Durandal. Letadla stojí čím dál víc (a "levné" letadla jako Skyhawk se už nevyrábí), tak asi je levnější si připlatit za řízenou bombu, ne?


Pro zajímavost - taktika anti-střemhlavého bombardování https://en.wikipedia.org/wiki/Toss_bombing
Ak lietadlám hrozilo nebezpečia od výbuchu vlastnej bomby tak sa použili bomby s brzdiacim zariadením.
Aj tá Durandal je v prvej fázy najprv zbrzdená padákom, takže lietadlo má asi čas opustiť nebezpečný priestor a urýchlovací booster je tam použitý až potom asi na prerazenie betónu čo najhlbšie aby potom pri oneskorenom výbuchu bola betónová dráha čo najviac poškodená.

Tie taktiky anti-strmhlavého bombardovania mohli byť použité až sa zásadne zmenila presnosť zameriavačov alebo boli ciele veľmi veľké, prípadne účinnosť zbrane na veľkú plochu(jadrová bomba). A preto sa asi tieto metódy plánovali použiť len pri atomovkách napr. tzv. "odhoz cez rameno". Či sa používali/plánovali aj pri klasických bombách to je otázne.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Ju 87 srovnání s Il-2

Příspěvek od Mirek58 »

Ehm, zadání tématu je v časovém období existence JU 87 a Il 2.
Jaká tedy výpočetní technika byla zamontována do těchto letadel?
ObrázekObrázek
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Ju 87 srovnání s Il-2

Příspěvek od kenavf »

Alfik píše:.. Čili, ta svislá čára je dle toho bodu 2) - ukazuje pilotovi, kam by měl pohnout letadlem na vodorovné ose, doprava či doleva, a ta krátká čárka je dle bodu 1) - ta mu ukáže, kdy zmáčknout čudlík. Přičemž to, pod jakým úhlem poletí, je naprosto na jeho uvážení...
No a u toho OVP-24 to rusi podľa všetkého zmenili tak že pilot len označí ciel a lietadlo si už samé naletí do správneho bodu odhozu a samo uvolní bombu. Je to nezávislé od reakcií a postrehu pilota. Či majú nejaký podobný systém američania to neviem.(bavíme sa o hlúpych bombách)
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Ju 87 srovnání s Il-2

Příspěvek od skelet »

V daném období používaly střemhlavé bombardování všechny bojující strany. Kde tam máš tedy onu slepou uličku?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Ju 87 srovnání s Il-2

Příspěvek od Hans S. »

Mirek58 píše:Ehm, zadání tématu je v časovém období existence JU 87 a Il 2.
Jaká tedy výpočetní technika byla zamontována do těchto letadel?
Do IL-2 žádná. Tam byl občas zaměřovač na sklo dokreslený :).

Mechanické počítače (řídící jednotky) ovládaly motory, řídily "horizontální" zaměřovače (Norden, Lotfe...). Ju 87 D-5 (u verze D-3 si nejsem jistý) dostal také "počítačový" zaměřovač Stuvi. Koncem války samozřejmě i gyroskopické zaměřovače (EZ 42...).
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Ju 87 srovnání s Il-2

Příspěvek od kenavf »

Slepá ulička to nieje v rámci daného obdobia. Vtedy to bola jediná cesta ako bombardovať relatívne presne bodové ciele. Slepou/neperspektvnou sa stala až s rozvojom presnejších zameriavačov. pretože tie umožnili že lietadlá už nemuseli byť tak dlho vystavené nebezpečnej protilietadlovej palbe. IMHO pri strmhlavom lete museli byť vystavené tejto palbe cca 10 sekund (500km/h z 500m výšky :?: prílet a odlet). Pri vodorovnom nízkom prelete to bolo v jednotkách sekund.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Různé“