Je výborný, že toto téma se tady zase probírá. Význam lend-lease?
Tohle asi znáte
www.fronta.cz/dotaz/vyznam-lend-lease-pomoci-sssr
www.o5m6.de
Na konkurečním portálu je o tom výborná práce!
www.valka.cz/clanek_13329.html
Tato práce inklinuje svým způsobem ke kolapsu SSSR.
Tedy co to jsou vlastně ty myši? Jedná se o obyvatelstvo, kterému vyhovuje do určité míry státní zřízení, které panuje v zemi.
A teď ke krysám – tady se jedná naopak o lidi, kteří pracují proti státu. Přirozeně sem patří různé asociální skupiny jako zloději, vrazi, apod., nicméně do této skupiny spadají i političtí odpůrci – např. přívrženci demokracie, trockisté, dále jsou tam také potenciální kolaboranti apod.
Pokud se však v populaci zvyšuje počet krys a naopak upadá počet myší, kam tato sitauce vlastně povede?
Zdroj:
http://www.valka.cz/clanek_13334.html
Práce rozebírá různé aspekty trochu ze široka a ekonomicky, včetně statistik.
Pomoc pro SSSR spočívala jednoznačně v civilních dodávkách – jídlo, boty, ošacení, zemědělské stroje, apod.
Toto potvrdil i Stalin v rámci protokolů 2 a více, kdy od Spojenců nepožadoval zbraně, ale především jídlo, ošacení, komunikační a dopravní prostředky.
Musíme si uvědomit, jak vlastně potraviny byly do SSSR dováženy – v drtivé většině se jednalo o konzervy, tudíž Spojenci nedováželi pouze suroviny, ale spíše již rovnou zpracované produkty, což dále Sovětům šetřilo počet lidí, kteří by měli tyto primární suroviny dále zpracovávat.
Masová výroba
Tento koncept se dostal do SSSR již ve 30. letech a v průběhu 40. let byl díky Lend-Lease pouze dále zefektivněn. Podstata masové výroby a celkového výrobního konceptu spočívá v tom, že každý vyráběný statek/zboží se rozdělí na tak malé výrobní procesy, které vyžadují minimální znalosti a zkušenosti (tedy na minimální úkony, např. přišroubování matice, svar atd.) - tudíž výsledkem je pak to, že mohu vzít technicky nevzdělaného mužika ze stepi a naučit jej pouze jeden jednoduchý úkon, který pak donekonečna opakuje.
Naproti tomu VB a Německo vyráběly tanky a jiné statky tzv. manufakturním či řemeslným procesem (pozn. později došlo také k racionalizaci výroby)
Zdroj:
http://www.valka.cz/clanek_13366.html
Logistika
V ruském případě se uvádí, že na počátku války v roce 1941-2 však byli Rusové díky této metodě schopni postupovat pouze do 40 km od železnice. Nákladní vozy tak byly schopny dopravit zásoby pouze do vzdálenosti 10 km (tedy délka sektoru silniční dopravy), což bylo způsobeno malým počtem náklaďáků. Na druhé straně fronty pro většinu jednotek nebyla situace vůbec jiná! Ve srovnání s koňmi se udává, že díky malému počtu nákladních vozů bylo nákladní zásobování schopno zásobovat armádu do vzdálenosti zhruba 60-70km od železnice.
V pozdějších letech války 1943-5 pak již motorová vozidla na druhou stranu byla schopná podporovat postup armády více než 400 km od železnice. Navíc s tím měla výhodu, že nepotřebovala žádnou extrémní starostlivost jako koně – v zimě mohl náklaďák stát na mrazu přes noc i s nákladem bez potřeby vykládání nákladu, apod.
Proto jednoznačným závěrem celé kapitoly je, že motorová logistika je několikanásobně výkonnější než koňská a pouze motorová logistika umožnila Sovětům dojít až do Berlína. V této souvislosti bych uvedl, že je velmi málo známým faktem, že Sověti po postupu mimo svá území nemohli již nadále používat železnice.
(odlišný železniční rozchod, jiný rozvor náprav a vůbec celkové rozměry vagonů a lokomotiv, jiná šířka pražců a jejich podbíjení, i jiný traťový a drážní profil) ...
Pokud by v rámci LL nedostali nákladní auta od Američanů, s vysokou pravděpodobností by nebyli schopni zásobovat své jednotky na postupu ani na vlastním území ...
http://www.valka.cz/clanek_13461.html
„Lend Lease „nezachránil“ SSSR od porážky v průběhu bitvy u Moskvy, nicméně rychlost a zejména vůle s jakou Velká Británie byla ochotná a schopná poskytnout pomoc SSSR a stejně tak rychlost s jakou byl Sovětský svaz schopný nasadit tyto tanky do frontových bojů, je současnou historickou vědou a širokou veřejností stále naprosto nedoceněnou částí historie Druhé světové války.
Shrnutí
Pomoc v potravinách, ošacení, na začátku války i v jejím průběhu. Umožnila SSSR se soustředit na válečnou výrobu. K tomu přispěla i logistika. Pomoc železnici, dodávky vagónů, apod.
V druhé polovině války zrychlily postup Sovětů - USA nákladní vozidla.
Co se týče dodávek tanků - nejvíce pomohly u Moskvy, i když to nebylo rozhodující. Později si SSSR dokázal vyrábět mnohem lepší tanky ve velkých počtech a hlavně pomohli sibiřské divize a zima.
Nicméně pomoc umožnila "promazat sovětské hospodářství" o tom není sporu. Pád SSSR by znamenal zkázu Velké Británie. A USA nakonec na všem i vydělalo. Půjčka sice nebyla nakonec splacená celá, ale USA zažívalo velkou konjunktura jak v oblasti výroby, tak v poválečném vzestupu. Peníze se stejně nakonec tisknou, jen musí být důvod něco dělat. Sám Roosevelt prohlásil, když vidím, že hoří sousedovi barák, půjčím mu vědra nebo začnu i sám hasit, neboť jiskry by mohly přeskočit a zapálit i můj barák. Kdo pamatuje doškové střechy, ví o čem mluví

Takže pokrok za velkých obětí, nakonec to museli odřít mužíci a ženušky, ale museli také z čeho
Každopádně je možné odmítnout dřívější pojetí sovětské histografie, že pomoc neměla význam.
Odkazy:
www.ibiblio.org/hyperwar/USA/ref/LL-AllForOne/
http://thamanjimmy.blogspot.com/2010/08 ... ogram.html