Těžké křižníky třídy ADMIRAL HIPPER (1937/1938)
Napsal: 27/9/2011, 16:28
Lodě ve třídě:
ADMIRAL HIPPER (1935 – 1937 – 1939)
BLÜCHER (1936 – 1937 – 1939)
PRINZ EUGEN (1936 – 1938 – 1940)
LÜTZOW (1937 – 1939 – nedokončen)
SEYDLITZ (1936 – 1939 – nedokončen)
VÝVOJ
Německé císařské námořnictvo, to byl v prvních dvou dekádách dvacátého století celosvětový pojem, který vzbuzoval závist a respekt všech námořních velmocí, včetně Velké Británie, která se po několik staletí pasovala do role „Královny všech moří“. Právě námořní rivalita mezi Německem a ostrovní říši nakonec de facto vedla k vypuknutí První světové války. Generální bitva, v kterou doufala jedna i druhá strana se nakonec za celou válku naskytla jenom jedna (bitva u Jutska 1916) a tak i v době uzavření příměří v listopadu 1918, disponovalo Německo stále respekt a obavy budící námořnictvo. Na následném odzbrojení měli profitovat všichni vítězové, ale německé námořní velení se rozhodlo jinak. Svou flotilu, která byla internována na britské základně Scapa Flow, nechali sami Němci v létě 1919 potopit. Tím na jednu stranu spadl vítězným mocnostem kámen ze srdce, protože tím odpadli handrkanice kolem rozdělování kořisti. Na druhou stranu se z Německa během pár hodin stála námořní mocnost druhého, či třetího řádu. Jeho pár obstarožních obrněnců sotva dokázalo plnit roli ochránců vlastních výsostných vod. Proto počátkem třicátých let námořní velení uvítalo změny v politickém vedení, které s nástupem Hitlera k moci (1933), stále více a hlasitěji odmítalo respektovat mírové smlouvy z konce První světové války. Hitler, stejně jako řada dalších diktátorů, měl rád velké lodě a živě se zajímal o plán rozvoje nové Kriegsmarine. Nicméně na druhou stranu neměl rád námořníky a některé jejich nejvyšší velitelé, protože jako voják ze zákopů První světové války vnímal vzpouru námořníků z podzimu 1918 jako zradu, která nakonec vedla k uzavření příměří s Dohodovými mocnostmi. To je ta jeho tzv. dýka do zad z vlastních řad.
Prvním splněným snem německých námořníků pro znovuvyzbrojení své země, byla třída tzv. kapesních bitevních lodí třídy DEUTSCHLAND. Ta sice ještě více méně respektovala Washingtonskou dohodu, ale na druhou stranu ukázala odhodlanost Třetí říše vybudovat nové a silné námořnictvo. Tady bych měl vysvětlit, že tato třída se začala stavět ještě před nástupem Hitlera k moci. Práce na první lodí této třídy byla zahájená již roku 1929, další se začala stavět v roce 1931 a poslední třetí o rok později. Všechny lodě vstoupily do služby v letech 1933 – 1936, tedy již v době, kdy úřadoval Hitler. Ten je samozřejmě použil pro svou propagandu. Když pak v roce 1930 na Londýnské konferenci byla omezení vůči Německu vyplývající z Washingtonské a Versailleské smlouvy zrušena, mohla Třetí říše již veřejně budovat svou flotilu.
Německé námořnictvo vedle „hybridů“ (kapesních bitevních lodí) potřebovalo skutečné bitevní lodě a křižníky. Proto vedle bitevních křižníků třídy SCHARNHORST, které se začali stavět v roce 1935, rozjelo i stavbu bitevních lodí třídy BISMARCK (stavba zahájena 1936). Nicméně vedle těžkých hladinových plavidel potřebovala Kriegsmarine vlastnit také těžké křižníky, jakožto rychlé a těžce vyzbrojené průzkumné lodě určené k doprovodu bitevních lodí a k narušování nepřátelských tras. V plánu bylo postavit celkem pět plavidel této třídy (vítěznými mocnostmi byla povolená tonáž pěti křižníků do 51.380 tun výtlaku, zatímco Britská Royal Navy vlastnila křižníky o tonáži 146.800 tun), která nesla jméno po slavném veliteli eskadry bitevních křižníků z První světové války Franzi von Hipperovi (1863 – 1932). Německo mělo podle washingtonské dohody povoleno postavit osm lehkých křižníků (v době, kdy se dohoda přestala respektovat, mělo Německo postaveno již šest křižníků). Následující anglo-německá námořní dohoda se snažila udržet na uzdě německý námořní program, ale na druhou stranu nakonec povolila výstavbu pěti těžkých křižníků s výtlakem do 10.000 tun (standard) a s děly do ráže 203mm (8“). Tato dohoda odsouvala realizaci stavby až na leden 1943, ale v rámci přechodných ustanovení bylo Německu nakonec dovoleno postavit pět křižníků s výzbrojí děl do ráže 152mm. Podle těchto kritérii začali Němci konstruovat nové křižníky, ale poté co Rusko oznámilo svůj záměr stavět na Baltu sedm křižníků s výzbrojí v podobě 178mm děl (7“), rozhodli se ihned posílit výzbroj na 203mm děla.
V únoru 1940 Německo na těžké křižníky překlasifikovalo i zbylé dvě kapesní bitevní lodě třídy DEUTSCHLAND / LÜTZOW. Celkem tedy měla Třetí říše k dispozici hotových či rozestavěných sedm těžkých křižníků, přestože kapesní bitevní lodě se této klasifikaci poněkud vymykali. Jen pro představu Velká Británie disponovala celkem třinácti tzv. Washingtonskými těžkými křižníky (když pominu třídy HAWKINS, která ale měla své kořeny ještě v První světové válce) a Francie sedmi. Německo se tak rychle dotahovalo na své soupeře a to do třídy DEUTSCHLAND patřil ještě ADMIRAL GRAF SPEE, který byl ale potopen již v roce 1939 u La Platy. Překlasifikování na těžký křižník se tak již nedočkal. Tak jako tak nakonec vznikla třída velice elegantních plavidel, která se prakticky ve všech směrech vyrovnala, nebo překonávala své evropské protějšky.
KONSTRUKCE a VÝSTROJ
Třída ADMIRAL HIPPER patřila ve své době mezi vůbec největší těžké křižníky, i když jejich výzbroj tomu neodpovídala. Například ve stejné době stavěná americká WICHITA měla ve výzbroji o jedno těžké dělo více a především disponovala 127mm děly na rozdíl od německé střední výzbroje v podobě 105mm. To vše při plném výtlaku 13.450 t a délce necelých 190 m. Ještě více vynikne slabá výzbroj v porovnání s japonskými křižníky. Třída MYOKO stavěná v druhé polovině dvacátých let, měla při délce 203 m plný výtlak 14.500 t, ale ve výzbroji měla hned deset 203mm děl a osm středních 127mm. Stejně na tom byla o něco mladší (z třicátých let) a obdobně velká třída MOGAMI nebo TONE. Japonské křižníky pak převyšovali německou konstrukci jak v pancéřování, tak i v rychlosti (MOGAMI a TONE dosahovali 35 uzlů). Nicméně proti Britům, jakožto hlavním možným soupeřem na moři, byla třída HIPPER přeci jenom na vyšší úrovni. Ostatně není se možná čemu divit, když Britové zařadili svůj poslední těžký křižník do stavu v roce 1931 (třída YORCK). Vývoj a trendy ve stavbě těžkých křižníků v třicátých letech tak na Ostrovy prakticky nedolehli, protože ostrovní říše opírala svou námořní moc především o početnou flotilu bitevních lodí.
Třída ADMIRAL HIPPER měla konstrukční výtlak 14.050 t a maximální 18.600 t, při délce 202,8 m (na vodorysce 194,2 m), šířce 21,3m a ponoru 7,2m (původní konstrukční ponor měl být jen 5,83m). Poněkud se v těchto parametrech lišil PRINZ EUGEN, který byl delší (207,7m), širší (21,7m) a měl i jiný výtlak (standardní 14.680 t, plný 18.750 t), výška nad vodoryskou k horní pancéřové palubě činila 5,63m. Oficiální výtlak, který se „vytruboval do světa“, měl být jen 10.000 t (standard). Za projektovou část odpovídal Marine Oberbaurat Hermann Burkhardt. Cena jednoho křižníku přišla na necelých 85,9 milionů říšských marek. Jen pro srovnání bitevní loď BISMARCK stála 196,8 milionů).

Admirál Hipper během slavnostního spuštění na vodu 1937 – v doku při stavbě 1939 – v suchém doku 1940
Dost dlouho se řešila otázka pohonné jednotky. V případě kapesních bitevních lodí bylo použito experimentálního pohonu s dieslovými motory firmy MAN a čekalo se, že i třída HIPPER ponese obdobný pohon. Nakonec ale vyhrála klasika. Křižníky tak osadili parními turbínami typu Deschimag(Admirál Hipper – typ Blohm&Voss) a 12 kotly typu La Mont (Blücher – typ Wagner). Jednalo se o poměrně nové kotle pracující se zvětšenou cirkulaci vody, což umožňovalo snížení tlaku. To přinášelo lepší energetickou účinnost, a zvýšení výkonu turbín. Průměrný tlak byl 8,34 Mpa s maximální přípustnou mezí 8,82-9,02 Mpa. Teplota v kotlích se pohybovala v rozmezí 450-470°C. Kotle byly rozmístěny do tří samostatných kotelen (v každé po čtyřech). Kotelny zaujímaly 16% z celkové délky lodi. Odvody spalin ústil do jediného komínu, stejně jako u bitevních křižníků SCHARNHORST a bitevních lodí BISMARCK, se kterými měl HIPPER i podobnou siluetu. To ostatně zmátlo Brity v Dánské úžině, když pronásledovali BISMARCK s PRINZEM EUGENEM v létě 1941 a zahájili palbu právě na těžký křižník. Spolehlivost pohonné jednotky (kotlů) dokazuje její dlouhá poválečná výroba, kdy se jen s určitými drobnými změnami vyráběla ještě koncem dvacátého století (při menší produkci páry ale vyšší teplotě 512-520°C). Pohon lodě obstarávali tři skupiny turbín Blohm & Voss ve dvou strojovnách o délce 18,75m a 13,25m, výšce 6,55m. Pohonná jednotka dávala celkový výkon 110.000 koňských sil (80.882 kW) standardně, ale při krátkodobém zatížení na 120%, mohl výkon dosáhnout až 132.000 k (97.058 kW). Pokud došlo k poškození strojoven, mohla každá jedna z nich (včetně turbínové sestavy) pracovat s výkonem 45.000 koňských sil, neboli na 40,9% normálního výkonu. Rychlost otáčení turbíny při vysokém výkonu byl 5.280 otáček/minuta, při středním a malém zatížení 3.150 otáček/min. Během dlouhotrvajícího výkonu se lodní třílopatkové šrouby o průměru 4,32m (později vyměněné za nové o průměru 4,1m) otáčely rychlostí 322 otáček/min. Během zkoušek byl dosažen výkon 133.631 koňských sil, tedy 121,48% normálního výkonu a rychlost 32,5 uzlů (60,2 km/h). Původně plánovaný akční rádius byl nakonec oproti zadání o čtvrtinu nižší a činil tak 7.600 (cca 14.000 km) námořních mil při ekonomické 12 uzlové rychlosti. Pokud loď zrychlila na 15 uzlů, snížil se dojezd na 6.750 nm, při 18 uzlech 5.500 nm a při maximální 32 uzlové rychlosti 2.050 námořních mil. To vše při zásobě 3.050 tun pohonných hmot. Během pozdější modernizace byla mimo jiné zvýšena kapacita zásobníků na 3.700 tun (kromě Blüchera, ten byl tou dobou již pod vodou). Nicméně v praxi se ukázalo, že akční rádius byl výrazně menší a při 19 uzlech nepřekročil 4.500 námořních mil. Což na roli korzára, kterou měla třída HIPPER v budoucnu provádět, bylo skutečně málo. Co se elektrického pohonu týče, ten byl zajištěn agregáty, které dávaly celkový výkon 2.900 kW. Lodě měly také k dispozici radar typu FuMO-27 a tři průzkumná letadla Arado Ar 196 startující z jednoho katapultu, který byl umístěn za hlavním komínem. Letadlo pak startovalo přes šířku lodi (stejně jako v případě bitevních lodí třídy BISMARCK, se kterými měli podobnou siluetu). Posádku tvořilo 830 námořníků v době míru a až 1.600 ve válečném stavu (například Admirál Hipper 42 důstojníků a 1.340 mužstva).
Pořizovací náklady
ADMIRAL HIPPER 85,8 milionů říšských Marek
BLÜCHER 87,8 milionů říšských Marek
PRINZ EUGEN 104,5 milionů říšských Marek
LÜTZOW 83,6 milionů říšských Marek (nedokončen)
SEYDLITZ 84,1 milionů říšských Marek (nedokončen)
PANCÉŘOVÁNÍ
Pancéřová ochrana třídy HIPPER v porovnání s konkurencí byla spíše podprůměrná, alespoň co se základních hodnot týče. Nicméně němečtí stavitelé stavěli na kvalitě německých materiálů a promyšleného rozložení pancéřování. Možná i proto Prinz Eugen po válce přežil na atolu Bikini americké atomové testy s pumami „Able“ (vzdušný) a „Baker“ (podvodní). Pokud odečteme pancéřování dělových věží (tedy pohyblivých částí), tak celková hmotnost pancéřování na jedné lodi třídy HIPPER měla hmotnost 2.525 tun. Hlavní boční pancéřový pás o tloušťce 70-80mm (na přídi a zádi se zužoval na 30-50mm) začínal 6,5m od přídě a končil na 167,5 metrech. Jeho výška nad vodoryskou byla 2,095 metrů a byl o 15° odkloněn od svislé osy. Tím zvyšoval efektivní tloušťku pancéřování především při dopadu projektilů pod velkými dopadovými úhly. Nad hlavním pancéřovým pásem byla ochrana zeslabena jen na 20-25mm. Vzhledem ke svislému sklonu bočního pancéřování, které tak zasahovalo do vnitřku lodi, bylo potřeba chránit i vnější boky. Ty kryla vnější pancéřová obšívka o síle 10mm, kterou tvořila výduť z trupu. Tím se zvyšovala vzdálenost od boku k 20mm silné protitorpédové přepážce (v maximální vzdálenosti ve středu lodi činila 3,7m, včetně prostoru pro palivo). Horizontální pancéřování bylo složeno ze dvou pancéřových palub. Horní měla sílu 30mm (v některých místech jen 12mm) a sloužila především k aktivaci pum a granátů a byla napojená na hlavní boční pancéřový pás svou skloněnou částí (asi pod úhlem 45°) o síle 30 (někdy uváděno 50) mm. Pokud pronikl nepřátelský projektil přes boční pancéřování (což u těžkých projektilů neměl být takový problém), čekala na něj v nitru lodi právě tato skloněná pancéřová paluba. Druhá pancéřová paluba měla rovněž 30mm (na více inkriminovaných místech zřejmě až 50mm, na méně jen 20mm). Mezi první a druhou palubou byla další o síle 6mm. Výška jednotlivých palub byla 2,3m. Hlavní dělostřelecká výzbroj byla kryta čelním pancířem o síle 160mm, šikmé čelní 105mm, stropy 70mm a zadní 60mm (u věže „D“ 90mm). Boky pak chránilo maximálně 80mm a barbety rovněž 80mm. Velitelská věž byla chráněná 150mm pancířem a strop krylo 50mm. Dvojité dno o proměnlivé výšce (ve středu lodi 1,5m) bylo chráněno deskami o síle 20 a 14mm, směrem od středu k bokům lodi se měnila (vnější 20, 16, 15, 13,5 a 11mm, vnitřní 14, 11, 10, 9mm).
VÝZBROJ
Po zkušenostech s třídou DEUTSCHLAND se uvažovala o různých typech a počtech výzbroje, ale nakonec bylo rozhodnuto přistoupit ke konvenčnímu uspořádání čtyř dvoudělových věží s děly ráže 203mm (20,3cm/60 SK C/34) umístěných v podélné ose lodi po dvou na přídi a dvou na zádi. Jednalo se o kvalitní Kruppova děla s kadencí 4-5 ran za minutu (hydraulické nabíjení) o délce hlavně 60 ráží s úsťovou rychlostí 925m/s. Hlaveň dlouhá 11,5 metru a vážící 20,7 tun měla 64 drážek (2,4mm x 5,76mm). Jejich dostřel při maximální elevaci (-9° až +37° pro věž „A“. Pro věže „B, C, D“ -10 / +37°) činil 33,5 kilometrů a předpokládaná životnost hlavně 300 (někdy je uváděno 500) ran. Na optimálně vedenou palbu na vzdálenost 9.500 metrů probíjel 122 kg (typ APC L/4,4 – HE L/4,7 – Illum L/4,5 = 103 kg) těžký projektil 240mm desku povrchově kaleného pancíře. Pokud se použil trhavý HE projektil, dokázal na vzdálenost 9.500 m prorážet 50 mm homogenní oceli, což bohatě stačilo na většinu lehkých křižníků a torpédoborců té doby. Odměr věží byl +/-145° při rychlosti otáčení 6-8° za sekundu. Nabíjecí úhel byl +3° a zákluz děla při palbě činil 62,5 cm. Zajímavé je, že hmotnost vnitřních a vnějších věží se od sebe lišila. Zatímco vnější věž „A“ a „D“ vážila 249 tun, tak vnitřní „B“ a „C“ již 262 tun. Každá věž měla posádku 72 mužů. Celkem v bojové akci bylo naloženo 960 nábojů hlavní ráže, s tím, že původně se nakládalo až 1.040 nábojů (v prvních letech války). Později byl počet snížen. Většinou byla skladba složená z 320 AP projektilů, 640 HE a 80 osvětlovacích. Ke konci války byla vezená zásoba zvýšená na 1.470 projektilů (AP + HE a 40 osvětlovacích).
Nyní něco k sekundární výzbroji. Zatímco za první světové války se Britové na čas vzdali silné střední výzbroje a na první dreadnoughty začali montovat děla ráže 76mm a později 102mm, Němci se nadále drželi těžké výzbroje v podobě 150mm. V případě realizace prvních velkých meziválečných plavidel třídy DEUTSCHLAND se Němci i nadále drželi této praxe. V případě těžkých křižníků HIPPER bylo ale rozhodnuto osadit loď celkem 12 univerzálními děly ráže 105mm (10,5cm / 65 SK C/33), které byly namontovány v šesti věžích typu Dopp L/31 stabilizovaných ve všech třech osách (to znamená kromě elevace a rotace bylo věžím rovněž možno udělovat náklon, který eliminoval pohyb plavidla a tím byl udržen cíl v zaměřovači). Vždy tři věže na každém boku. Sice se námořnictvo vzdalo většího ničivého a penetračního účinku v cíli 45 kg projektilu ráže 150mm, ale na druhou stranu 105mm děla se mohla použít jak proti lodním tak i leteckým cílům. Ovšem jejich nevýhodou bylo to, že se jednalo o z části otevřené věže a tudíž ne zcela vodotěsné, což se neblaze projevovalo na elektro-hydraulickém pohonu, který tak trpěl častými poruchami. Jejich dálkový dostřel byl 17.700 m, výškový 12.500 m při elevaci 80 stupňů. Kadence palby se podle sehranosti obsluhy, která ručně tahala 23,5 až 27,35 kg těžké projektily (Jednalo se o nedělenou munici. Samotný projektil vážil od 14,7 do 15,8 kg podle typu), pohybovala mezi 15 až 18 ranami za minutu při optimálních podmínkách. Při bojových poněkud poklesla. Palba byla řízená za pomoci čtyř čtyřmetrových dálkoměrů typu SL-6, umístěných v kopulích. Celkem bylo naloženo 4.800 kusů munice pro všechna děla. Předpokládaná životnost hlavně byla 2.950 výstřelů. Věž typu Dopp C/31 vážila 27.805 kg, pohon jí zajišťoval stranový odměr rychlostí 8° / sec a elevaci rychlostí 10° / sec.
Protiletadlová obrana se nijak nepodceňovala a tak vedle 105mm děla měla každá loď ve výzbroji i dvanáct děl (po dohotovení) ráže 37mm (SK C/30) se 4.000 kusů munice a dalších osm 20mm typu SK C/30. Pro tato AA děla bylo nakládáno 16.000 kusů, v pozdější době, jak na palubě přibývala 20mm děla, se zvýšil i počet munice na tabulkových 56.000 kusů. Třída HIPPER také nesla torpédovou výzbroj v podobě čtyř tříhlavňových torpédometů ráže 533mm, které byly namontovány po obou bocích poblíž dálkoměrů SL-6. Ve skladech bylo vezeno celkem 24 torpéd.
Především protiletadlová výzbroj pak v průběhu války doznala změny, když byla různě měněná a posilovaná. Kromě 37 a 20mm děl byla instalována i jednohlavňová 40mm děla typu Bofors, která Německo získalo ze Švédska výměnou za uhlí. V roce 1945 tak přeživší jednotky měly AA výzbroj složenou ze 6x40mm, 8x37mm a 28x20mm.
Hmotnost boční salvy:
8 x 203 mm = 976 kg
6 x 105 mm = 94,8 kg
Celkem: 1.070,8 kg
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - těžký křižník třídy ADMIRAL HIPPER
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: Německo
* Délka: 202,8 m (207,7m Prinz Eugen)
* Šířka: 21,3 m (21,7m Prinz Eugen)
* Ponor: 7,2 m
* Výtlak standardní: 14.050 t (14.680 t Prinz Eugen)
* Výtlak plný: 18.200 t (18.750 t Prinz Eugen)
* Výzbroj: 8x203mm L/60 (4xII), 12x105 L/65 mm (6xII), 12x37 mm L/83 (6xII), 14x20mm MG L/65, 12xTT ráže 533mm (4xIII), 96 EMC min, 3x letadlo Arado Ar 196 (1x katapult)
* Pancéř paluba: 12-30mm (vrchní) + 20-50mm (hlavní)
* Pancéř dělostřelecká věž: 70-105mm (70-160mm Prinz Eugen)
* Pancéř barbety: 50-150mm
* Pancéř velitelská věž: 50-150mm
* Pancéř boky: 70-80mm
* Torpédové přepážky: 20mm
* Pohonná jednotka: 12 kotlů, 3 turbíny
* Výkon strojů: 132.000 koňských sil (137.500 k Prinz Eugen)
* Vezená zásoba paliva: 3.700 tun nafty
* Rychlost: 32 uzlů (32,2 uzlů Prinz Eugen)
* Dojezd: 7.600 námořních mil při ekonomické 12 uzlové rychlosti
* Posádka: 830 mužů, 1.600 ve válečném stavu (Admirál Hipper 42
důstojníků a 1.340 mužstva)
Zdroje:
Ireland Bernard, Gibbons Tony – Jane´s Bitevní lodě 20. století – Praha 2004
Hewson Robert – Válečné lodě – druhá světová válka – Praha 2000
http://www.admiral-hipper-class.dk/prin ... _menu.html
Hynek, Klučina, Škňouřil – Válečné lodě (3) – Praha 1988
Hynek, Klučina, Škňouřil – Válečné lodě (4) – Praha
http://www.prinzeugen.com/PGHistory.htm
http://www.warshipsww2.eu
http://www.german-navy.de
http://www.navweaps.com
http://www.jrlucariny.com
http://www.wikipedia.org
http://waffen-ss.cz
http://www.military.cz
http://www.fronta.cz
http://www.palba.cz
ADMIRAL HIPPER (1935 – 1937 – 1939)
BLÜCHER (1936 – 1937 – 1939)
PRINZ EUGEN (1936 – 1938 – 1940)
LÜTZOW (1937 – 1939 – nedokončen)
SEYDLITZ (1936 – 1939 – nedokončen)
VÝVOJ
Německé císařské námořnictvo, to byl v prvních dvou dekádách dvacátého století celosvětový pojem, který vzbuzoval závist a respekt všech námořních velmocí, včetně Velké Británie, která se po několik staletí pasovala do role „Královny všech moří“. Právě námořní rivalita mezi Německem a ostrovní říši nakonec de facto vedla k vypuknutí První světové války. Generální bitva, v kterou doufala jedna i druhá strana se nakonec za celou válku naskytla jenom jedna (bitva u Jutska 1916) a tak i v době uzavření příměří v listopadu 1918, disponovalo Německo stále respekt a obavy budící námořnictvo. Na následném odzbrojení měli profitovat všichni vítězové, ale německé námořní velení se rozhodlo jinak. Svou flotilu, která byla internována na britské základně Scapa Flow, nechali sami Němci v létě 1919 potopit. Tím na jednu stranu spadl vítězným mocnostem kámen ze srdce, protože tím odpadli handrkanice kolem rozdělování kořisti. Na druhou stranu se z Německa během pár hodin stála námořní mocnost druhého, či třetího řádu. Jeho pár obstarožních obrněnců sotva dokázalo plnit roli ochránců vlastních výsostných vod. Proto počátkem třicátých let námořní velení uvítalo změny v politickém vedení, které s nástupem Hitlera k moci (1933), stále více a hlasitěji odmítalo respektovat mírové smlouvy z konce První světové války. Hitler, stejně jako řada dalších diktátorů, měl rád velké lodě a živě se zajímal o plán rozvoje nové Kriegsmarine. Nicméně na druhou stranu neměl rád námořníky a některé jejich nejvyšší velitelé, protože jako voják ze zákopů První světové války vnímal vzpouru námořníků z podzimu 1918 jako zradu, která nakonec vedla k uzavření příměří s Dohodovými mocnostmi. To je ta jeho tzv. dýka do zad z vlastních řad.
Prvním splněným snem německých námořníků pro znovuvyzbrojení své země, byla třída tzv. kapesních bitevních lodí třídy DEUTSCHLAND. Ta sice ještě více méně respektovala Washingtonskou dohodu, ale na druhou stranu ukázala odhodlanost Třetí říše vybudovat nové a silné námořnictvo. Tady bych měl vysvětlit, že tato třída se začala stavět ještě před nástupem Hitlera k moci. Práce na první lodí této třídy byla zahájená již roku 1929, další se začala stavět v roce 1931 a poslední třetí o rok později. Všechny lodě vstoupily do služby v letech 1933 – 1936, tedy již v době, kdy úřadoval Hitler. Ten je samozřejmě použil pro svou propagandu. Když pak v roce 1930 na Londýnské konferenci byla omezení vůči Německu vyplývající z Washingtonské a Versailleské smlouvy zrušena, mohla Třetí říše již veřejně budovat svou flotilu.
Německé námořnictvo vedle „hybridů“ (kapesních bitevních lodí) potřebovalo skutečné bitevní lodě a křižníky. Proto vedle bitevních křižníků třídy SCHARNHORST, které se začali stavět v roce 1935, rozjelo i stavbu bitevních lodí třídy BISMARCK (stavba zahájena 1936). Nicméně vedle těžkých hladinových plavidel potřebovala Kriegsmarine vlastnit také těžké křižníky, jakožto rychlé a těžce vyzbrojené průzkumné lodě určené k doprovodu bitevních lodí a k narušování nepřátelských tras. V plánu bylo postavit celkem pět plavidel této třídy (vítěznými mocnostmi byla povolená tonáž pěti křižníků do 51.380 tun výtlaku, zatímco Britská Royal Navy vlastnila křižníky o tonáži 146.800 tun), která nesla jméno po slavném veliteli eskadry bitevních křižníků z První světové války Franzi von Hipperovi (1863 – 1932). Německo mělo podle washingtonské dohody povoleno postavit osm lehkých křižníků (v době, kdy se dohoda přestala respektovat, mělo Německo postaveno již šest křižníků). Následující anglo-německá námořní dohoda se snažila udržet na uzdě německý námořní program, ale na druhou stranu nakonec povolila výstavbu pěti těžkých křižníků s výtlakem do 10.000 tun (standard) a s děly do ráže 203mm (8“). Tato dohoda odsouvala realizaci stavby až na leden 1943, ale v rámci přechodných ustanovení bylo Německu nakonec dovoleno postavit pět křižníků s výzbrojí děl do ráže 152mm. Podle těchto kritérii začali Němci konstruovat nové křižníky, ale poté co Rusko oznámilo svůj záměr stavět na Baltu sedm křižníků s výzbrojí v podobě 178mm děl (7“), rozhodli se ihned posílit výzbroj na 203mm děla.
V únoru 1940 Německo na těžké křižníky překlasifikovalo i zbylé dvě kapesní bitevní lodě třídy DEUTSCHLAND / LÜTZOW. Celkem tedy měla Třetí říše k dispozici hotových či rozestavěných sedm těžkých křižníků, přestože kapesní bitevní lodě se této klasifikaci poněkud vymykali. Jen pro představu Velká Británie disponovala celkem třinácti tzv. Washingtonskými těžkými křižníky (když pominu třídy HAWKINS, která ale měla své kořeny ještě v První světové válce) a Francie sedmi. Německo se tak rychle dotahovalo na své soupeře a to do třídy DEUTSCHLAND patřil ještě ADMIRAL GRAF SPEE, který byl ale potopen již v roce 1939 u La Platy. Překlasifikování na těžký křižník se tak již nedočkal. Tak jako tak nakonec vznikla třída velice elegantních plavidel, která se prakticky ve všech směrech vyrovnala, nebo překonávala své evropské protějšky.
KONSTRUKCE a VÝSTROJ
Třída ADMIRAL HIPPER patřila ve své době mezi vůbec největší těžké křižníky, i když jejich výzbroj tomu neodpovídala. Například ve stejné době stavěná americká WICHITA měla ve výzbroji o jedno těžké dělo více a především disponovala 127mm děly na rozdíl od německé střední výzbroje v podobě 105mm. To vše při plném výtlaku 13.450 t a délce necelých 190 m. Ještě více vynikne slabá výzbroj v porovnání s japonskými křižníky. Třída MYOKO stavěná v druhé polovině dvacátých let, měla při délce 203 m plný výtlak 14.500 t, ale ve výzbroji měla hned deset 203mm děl a osm středních 127mm. Stejně na tom byla o něco mladší (z třicátých let) a obdobně velká třída MOGAMI nebo TONE. Japonské křižníky pak převyšovali německou konstrukci jak v pancéřování, tak i v rychlosti (MOGAMI a TONE dosahovali 35 uzlů). Nicméně proti Britům, jakožto hlavním možným soupeřem na moři, byla třída HIPPER přeci jenom na vyšší úrovni. Ostatně není se možná čemu divit, když Britové zařadili svůj poslední těžký křižník do stavu v roce 1931 (třída YORCK). Vývoj a trendy ve stavbě těžkých křižníků v třicátých letech tak na Ostrovy prakticky nedolehli, protože ostrovní říše opírala svou námořní moc především o početnou flotilu bitevních lodí.
Třída ADMIRAL HIPPER měla konstrukční výtlak 14.050 t a maximální 18.600 t, při délce 202,8 m (na vodorysce 194,2 m), šířce 21,3m a ponoru 7,2m (původní konstrukční ponor měl být jen 5,83m). Poněkud se v těchto parametrech lišil PRINZ EUGEN, který byl delší (207,7m), širší (21,7m) a měl i jiný výtlak (standardní 14.680 t, plný 18.750 t), výška nad vodoryskou k horní pancéřové palubě činila 5,63m. Oficiální výtlak, který se „vytruboval do světa“, měl být jen 10.000 t (standard). Za projektovou část odpovídal Marine Oberbaurat Hermann Burkhardt. Cena jednoho křižníku přišla na necelých 85,9 milionů říšských marek. Jen pro srovnání bitevní loď BISMARCK stála 196,8 milionů).



Admirál Hipper během slavnostního spuštění na vodu 1937 – v doku při stavbě 1939 – v suchém doku 1940
Pořizovací náklady
ADMIRAL HIPPER 85,8 milionů říšských Marek
BLÜCHER 87,8 milionů říšských Marek
PRINZ EUGEN 104,5 milionů říšských Marek
LÜTZOW 83,6 milionů říšských Marek (nedokončen)
SEYDLITZ 84,1 milionů říšských Marek (nedokončen)
PANCÉŘOVÁNÍ
Pancéřová ochrana třídy HIPPER v porovnání s konkurencí byla spíše podprůměrná, alespoň co se základních hodnot týče. Nicméně němečtí stavitelé stavěli na kvalitě německých materiálů a promyšleného rozložení pancéřování. Možná i proto Prinz Eugen po válce přežil na atolu Bikini americké atomové testy s pumami „Able“ (vzdušný) a „Baker“ (podvodní). Pokud odečteme pancéřování dělových věží (tedy pohyblivých částí), tak celková hmotnost pancéřování na jedné lodi třídy HIPPER měla hmotnost 2.525 tun. Hlavní boční pancéřový pás o tloušťce 70-80mm (na přídi a zádi se zužoval na 30-50mm) začínal 6,5m od přídě a končil na 167,5 metrech. Jeho výška nad vodoryskou byla 2,095 metrů a byl o 15° odkloněn od svislé osy. Tím zvyšoval efektivní tloušťku pancéřování především při dopadu projektilů pod velkými dopadovými úhly. Nad hlavním pancéřovým pásem byla ochrana zeslabena jen na 20-25mm. Vzhledem ke svislému sklonu bočního pancéřování, které tak zasahovalo do vnitřku lodi, bylo potřeba chránit i vnější boky. Ty kryla vnější pancéřová obšívka o síle 10mm, kterou tvořila výduť z trupu. Tím se zvyšovala vzdálenost od boku k 20mm silné protitorpédové přepážce (v maximální vzdálenosti ve středu lodi činila 3,7m, včetně prostoru pro palivo). Horizontální pancéřování bylo složeno ze dvou pancéřových palub. Horní měla sílu 30mm (v některých místech jen 12mm) a sloužila především k aktivaci pum a granátů a byla napojená na hlavní boční pancéřový pás svou skloněnou částí (asi pod úhlem 45°) o síle 30 (někdy uváděno 50) mm. Pokud pronikl nepřátelský projektil přes boční pancéřování (což u těžkých projektilů neměl být takový problém), čekala na něj v nitru lodi právě tato skloněná pancéřová paluba. Druhá pancéřová paluba měla rovněž 30mm (na více inkriminovaných místech zřejmě až 50mm, na méně jen 20mm). Mezi první a druhou palubou byla další o síle 6mm. Výška jednotlivých palub byla 2,3m. Hlavní dělostřelecká výzbroj byla kryta čelním pancířem o síle 160mm, šikmé čelní 105mm, stropy 70mm a zadní 60mm (u věže „D“ 90mm). Boky pak chránilo maximálně 80mm a barbety rovněž 80mm. Velitelská věž byla chráněná 150mm pancířem a strop krylo 50mm. Dvojité dno o proměnlivé výšce (ve středu lodi 1,5m) bylo chráněno deskami o síle 20 a 14mm, směrem od středu k bokům lodi se měnila (vnější 20, 16, 15, 13,5 a 11mm, vnitřní 14, 11, 10, 9mm).
VÝZBROJ
Po zkušenostech s třídou DEUTSCHLAND se uvažovala o různých typech a počtech výzbroje, ale nakonec bylo rozhodnuto přistoupit ke konvenčnímu uspořádání čtyř dvoudělových věží s děly ráže 203mm (20,3cm/60 SK C/34) umístěných v podélné ose lodi po dvou na přídi a dvou na zádi. Jednalo se o kvalitní Kruppova děla s kadencí 4-5 ran za minutu (hydraulické nabíjení) o délce hlavně 60 ráží s úsťovou rychlostí 925m/s. Hlaveň dlouhá 11,5 metru a vážící 20,7 tun měla 64 drážek (2,4mm x 5,76mm). Jejich dostřel při maximální elevaci (-9° až +37° pro věž „A“. Pro věže „B, C, D“ -10 / +37°) činil 33,5 kilometrů a předpokládaná životnost hlavně 300 (někdy je uváděno 500) ran. Na optimálně vedenou palbu na vzdálenost 9.500 metrů probíjel 122 kg (typ APC L/4,4 – HE L/4,7 – Illum L/4,5 = 103 kg) těžký projektil 240mm desku povrchově kaleného pancíře. Pokud se použil trhavý HE projektil, dokázal na vzdálenost 9.500 m prorážet 50 mm homogenní oceli, což bohatě stačilo na většinu lehkých křižníků a torpédoborců té doby. Odměr věží byl +/-145° při rychlosti otáčení 6-8° za sekundu. Nabíjecí úhel byl +3° a zákluz děla při palbě činil 62,5 cm. Zajímavé je, že hmotnost vnitřních a vnějších věží se od sebe lišila. Zatímco vnější věž „A“ a „D“ vážila 249 tun, tak vnitřní „B“ a „C“ již 262 tun. Každá věž měla posádku 72 mužů. Celkem v bojové akci bylo naloženo 960 nábojů hlavní ráže, s tím, že původně se nakládalo až 1.040 nábojů (v prvních letech války). Později byl počet snížen. Většinou byla skladba složená z 320 AP projektilů, 640 HE a 80 osvětlovacích. Ke konci války byla vezená zásoba zvýšená na 1.470 projektilů (AP + HE a 40 osvětlovacích).
Nyní něco k sekundární výzbroji. Zatímco za první světové války se Britové na čas vzdali silné střední výzbroje a na první dreadnoughty začali montovat děla ráže 76mm a později 102mm, Němci se nadále drželi těžké výzbroje v podobě 150mm. V případě realizace prvních velkých meziválečných plavidel třídy DEUTSCHLAND se Němci i nadále drželi této praxe. V případě těžkých křižníků HIPPER bylo ale rozhodnuto osadit loď celkem 12 univerzálními děly ráže 105mm (10,5cm / 65 SK C/33), které byly namontovány v šesti věžích typu Dopp L/31 stabilizovaných ve všech třech osách (to znamená kromě elevace a rotace bylo věžím rovněž možno udělovat náklon, který eliminoval pohyb plavidla a tím byl udržen cíl v zaměřovači). Vždy tři věže na každém boku. Sice se námořnictvo vzdalo většího ničivého a penetračního účinku v cíli 45 kg projektilu ráže 150mm, ale na druhou stranu 105mm děla se mohla použít jak proti lodním tak i leteckým cílům. Ovšem jejich nevýhodou bylo to, že se jednalo o z části otevřené věže a tudíž ne zcela vodotěsné, což se neblaze projevovalo na elektro-hydraulickém pohonu, který tak trpěl častými poruchami. Jejich dálkový dostřel byl 17.700 m, výškový 12.500 m při elevaci 80 stupňů. Kadence palby se podle sehranosti obsluhy, která ručně tahala 23,5 až 27,35 kg těžké projektily (Jednalo se o nedělenou munici. Samotný projektil vážil od 14,7 do 15,8 kg podle typu), pohybovala mezi 15 až 18 ranami za minutu při optimálních podmínkách. Při bojových poněkud poklesla. Palba byla řízená za pomoci čtyř čtyřmetrových dálkoměrů typu SL-6, umístěných v kopulích. Celkem bylo naloženo 4.800 kusů munice pro všechna děla. Předpokládaná životnost hlavně byla 2.950 výstřelů. Věž typu Dopp C/31 vážila 27.805 kg, pohon jí zajišťoval stranový odměr rychlostí 8° / sec a elevaci rychlostí 10° / sec.
Protiletadlová obrana se nijak nepodceňovala a tak vedle 105mm děla měla každá loď ve výzbroji i dvanáct děl (po dohotovení) ráže 37mm (SK C/30) se 4.000 kusů munice a dalších osm 20mm typu SK C/30. Pro tato AA děla bylo nakládáno 16.000 kusů, v pozdější době, jak na palubě přibývala 20mm děla, se zvýšil i počet munice na tabulkových 56.000 kusů. Třída HIPPER také nesla torpédovou výzbroj v podobě čtyř tříhlavňových torpédometů ráže 533mm, které byly namontovány po obou bocích poblíž dálkoměrů SL-6. Ve skladech bylo vezeno celkem 24 torpéd.
Především protiletadlová výzbroj pak v průběhu války doznala změny, když byla různě měněná a posilovaná. Kromě 37 a 20mm děl byla instalována i jednohlavňová 40mm děla typu Bofors, která Německo získalo ze Švédska výměnou za uhlí. V roce 1945 tak přeživší jednotky měly AA výzbroj složenou ze 6x40mm, 8x37mm a 28x20mm.
Hmotnost boční salvy:
8 x 203 mm = 976 kg
6 x 105 mm = 94,8 kg
Celkem: 1.070,8 kg
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - těžký křižník třídy ADMIRAL HIPPER
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: Německo
* Délka: 202,8 m (207,7m Prinz Eugen)
* Šířka: 21,3 m (21,7m Prinz Eugen)
* Ponor: 7,2 m
* Výtlak standardní: 14.050 t (14.680 t Prinz Eugen)
* Výtlak plný: 18.200 t (18.750 t Prinz Eugen)
* Výzbroj: 8x203mm L/60 (4xII), 12x105 L/65 mm (6xII), 12x37 mm L/83 (6xII), 14x20mm MG L/65, 12xTT ráže 533mm (4xIII), 96 EMC min, 3x letadlo Arado Ar 196 (1x katapult)
* Pancéř paluba: 12-30mm (vrchní) + 20-50mm (hlavní)
* Pancéř dělostřelecká věž: 70-105mm (70-160mm Prinz Eugen)
* Pancéř barbety: 50-150mm
* Pancéř velitelská věž: 50-150mm
* Pancéř boky: 70-80mm
* Torpédové přepážky: 20mm
* Pohonná jednotka: 12 kotlů, 3 turbíny
* Výkon strojů: 132.000 koňských sil (137.500 k Prinz Eugen)
* Vezená zásoba paliva: 3.700 tun nafty
* Rychlost: 32 uzlů (32,2 uzlů Prinz Eugen)
* Dojezd: 7.600 námořních mil při ekonomické 12 uzlové rychlosti
* Posádka: 830 mužů, 1.600 ve válečném stavu (Admirál Hipper 42
důstojníků a 1.340 mužstva)
Zdroje:
Ireland Bernard, Gibbons Tony – Jane´s Bitevní lodě 20. století – Praha 2004
Hewson Robert – Válečné lodě – druhá světová válka – Praha 2000
http://www.admiral-hipper-class.dk/prin ... _menu.html
Hynek, Klučina, Škňouřil – Válečné lodě (3) – Praha 1988
Hynek, Klučina, Škňouřil – Válečné lodě (4) – Praha
http://www.prinzeugen.com/PGHistory.htm
http://www.warshipsww2.eu
http://www.german-navy.de
http://www.navweaps.com
http://www.jrlucariny.com
http://www.wikipedia.org
http://waffen-ss.cz
http://www.military.cz
http://www.fronta.cz
http://www.palba.cz