Torpédoborce třídy Huszár

Moderátor: jarl

Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4089
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Torpédoborce třídy Huszár

Příspěvek od jarl »

Torpédoborce třídy Huszár

Část první

Obrázek


Použitelný prototyp samohybného torpéda sestrojil v 60. letech 19. století Robert Whitehead, který rozvinul myšlenku rakouského důstojníka Luppise. Jako první zakoupilo nový vynález britské námořnictvo a torpédo bylo brzy uznáno za regulérní námořní zbraň, kterou postupně začala používat i ostatní loďstva. Vrhače torpéd se záhy montovaly téměř na všechny druhy válečných lodí včetně kapitálních jednotek, ale jako jejich nejefektivnější nosiče se nakonec prosadila malá obratná plavidla zvaná torpédovky, která se mohla skrytě přiblížit do blízkosti nepřátelské lodě a po provedení útoku rychle odplout z dosahu protivníkových zbraní.

První úspěšné použití samohybného torpéda zaznamenali v letech 1877 až 1878 Rusové, když jejich torpédové čluny několikrát napadly turecké lodě v přístavu Batumi, ale většímu bojovému uplatnění slibné zbraně tehdy bránila jak nedokonalost samotného torpéda, tak jejich tehdejších nosičů. Svůj ničivý potenciál proto prokázala až počátkem 90. let, kdy byly během občanských válek v Chile a Brazílii po zásazích torpédy potopeny obrněné lodě BLANCO ENCALADA a AQUIDABA a brzy poté slavila další úspěchy v čínsko-japonské válce.

ObrázekObrázek
Rakouský námořní důstojník Luppis a čínská bitevní loď potopená v roce 1895 japonskými torpédy

Na obranu před útoky torpédových plavidel bylo do výzbroje válečných lodí zařazeno početné rychlopalné dělostřelectvo, větší jednotky používaly speciální ochranné sítě a začaly se vyvíjet i lodě primárně určené k boji s nepřátelskými torpédovkami. První typy těchto plavidel se označovaly jako torpédové dělové čluny nebo torpédové křižníky, ale větších úspěchů dosáhly až později realizované torpédoborce.

Za první torpédoborce jsou považovány britské jednotky HAVOCK a HORNET sloužící od roku 1894. U jejich zrodu stál konstruktér Alfréd Yarrow a tehdejší třetí námořní lord John Fisher, do jehož kompetence patřila stavba nových válečných lodí, a který pro ně vymyslel i výstižné označení „destroyers“ (ničitelé), protože jejich prvořadým úkolem měla být eliminace početných francouzských torpédovek. Velkou Británii ve stavbě tohoto typu plavidel záhy následovalo Rusko a do konce 19. století se z námořních mocností přidaly i Francie, USA, Itálie a Japonsko.

Obrázek
Britský torpédoborec Havock

Rakousko-Uhersko se k tomuto trendu prozatím nepřipojilo, i když i ono provozovalo lodě METEOR, BLITZ, KOMET, PLANET, TRABANT, SATELIT a MAGNET, jež bývají často řazeny mezi torpédoborce (např. Conway´s), ale toto označení se jeví jako nesprávné už z toho důvodu, že většina těchto jednotek vstoupila do služby v době, kdy tato lodní kategorie ještě ani neexistovala, a také jejich rozměry a rychlost neodpovídaly prvním typům torpédoborců. Proto se jako vhodnější jeví jejich zařazení mezi torpédové dělové čluny, kam je počítají i autoři René Greger a Milan Jelínek.

Nejlepší parametry vykazovala jednotka MAGNET, která při standardním výtlaku 485 tun dokázala vyvinout rychlost přes 25 uzlů a vyzbrojena byla šesti děly ráže 47 mm a třemi torpédomety. Ještě v roce 1898 měla být zahájena stavba prvních z celkem osmi nových plavidel typu MAGNET, ale jejich realizace byla nakonec zrušena a Rakousko-Uhersko už žádné další torpédové dělové čluny nestavělo.

Obrázek
Torpédový dělový člun Magnet

Teprve na jaře 1904, když byl do čela zdejšího loďstva jmenován viceadmirál Montecuccoli, bylo rozhodnuta získat ze zahraničí jeden torpédoborec a začala jednání s německou společností Schichau a britskou loděnicí Yarrow, jejíž majitel o novou zakázku velmi usiloval a neváhal odjet přímo do Vídně, aby zde osobně představil svůj projekt konstrukčně vycházející z torpédoborců třídy AKACUKI dodaných před několika roky Japonsku. Ve hře totiž byl i prodej licence na další podobné jednotky, které se měly realizovat v Rakousko-Uhersku, k čemuž byl Yarrow ochoten dodat potřebnou dokumentaci. Jeho loděnice měla ve stavbě torpédových plavidel výborné renomé, neboť právě zde vznikly nejenom úplně první torpédoborce, ale i další podobné jednotky, které se pod japonskou vlajkou právě účastnily války proti Rusku. Yarrow už dříve dodal do Rakousko-Uherska i několik torpédovek, které zdejší loděnice úspěšně napodobovaly, takže se velení námořnictva rozhodlo zopakovat už jednou vyzkoušený postup a britský podnikatel kýženou zakázku posléze získal.

Smlouva byla podepsána v srpnu 1904 a protože britské loděnice byly pověstné jak kvalitou, tak rychlostí stavby, proběhly už počátkem června 1905 zkušební plavby a koncem následujícího měsíce připlul torpédoborec do Puly. Nová posila zdejší flotily dostala jméno HUSZÁR a po nainstalování výzbroje mohla vstoupit do služby. Protože Rakušané byli se svým prvním torpédoborcem spokojeni, nic nebránilo zahájení stavby dalších jednotek této třídy.

Obrázek
Alfréd Yarrow

Torpédoborce se jako lodní kategorie osvědčily v rusko-japonské válce, takže bylo zřejmé, že své uplatnění najdou i na Jaderském moři, kde Rakušané soupeřili především s Itálií, která v té době už provozovala třináct torpédoborců, takže i rakousko-uherské loďstvo muselo urychleně přikročit k výstavbě vlastních jednotek, jež by se staly protiváhou italských plavidel Loďstvo Habsburské monarchie sice patřilo mezi osm nejsilnějších na světě, ale v množství přidělených financí citelně zaostávalo nejenom za tradičními námořními mocnostmi jakými byly Velká Británií a Francie, ale i kupř. za Ruskem a Itálií, neboť jeho rozpočet na rok 1904 činil pouze 62,5 miliónů korun.

Přesto byly už následujícího roku uvolněny prostředky na stavbu dalších torpédoborců třídy HUSZÁR a o tuto částku svedly tvrdý zákulisní boj podniky z rakouské a uherské části monarchie. Nakonec bylo rozhodnuto, že o stavbu nových torpédoborců se podělí loděnice Stabilimento Tecnico Triestino (S.T.T.) v Terstu a společnost Danubius sídlící v Rijece. Stabilimento Tecnico Triestino byla největší loďařskou společností v Rakousko-Uhersku s dlouholetou tradicí sahající až do roku 1857. Právě zde byla v uplynulých desetiletích postavena válečná plavidla nejrůznějších kategorií od torpédovky po bitevní loď, takže rozhodnutí svěřit jí stavbu většiny nových torpédoborců se zdálo logické a nemohlo by nikoho překvapit. Zcela jiná situace totiž panovala u společnosti Danubius vlastněné uherským kapitálem, takže přidělení takto významné zakázky této firmě v sobě neslo značné riziko a s jistotou bylo možné očekávat zpoždění při její realizaci, protože loděnice byla teprve ve výstavbě.

Obrázek
Admirál Montecucoli

Nakonec však byla z politických důvodů stavba většiny jednotek přidělena společnosti Danubius a S.T.T. jich realizoval pouze pět. V Rijece postavené lodě nesly jména TURUL, PANDUR, CSIKOS, REKA, DINARA a VELEBIT a námořnictvo je postupně přebíralo od 12. prosince 1908 do 31. prosince 1909. Terstská loděnice byla podstatně rychlejší a zde realizované jednotky pojmenované ULAN, STREITER, WILDFANG, SCHARFSCHÜTZE a USKOKE byly předávány od 21. září 1906 do 31. prosince 1907. Převzetím torpédoborce HUSZÁR a dalších jedenácti sesterských plavidel však výstavba lodí této třídy nekončí, jelikož HUSZÁR brzy ztroskotal a proto arzenál v Pule realizoval stejnojmenné plavidlo, které bylo dohotoveno 8. února 1911 a zdálo se, že jeho předáním bude stavba těchto lodí definitivně ukončena, jenomže Čína si ještě téhož roku objednala u S.T.T. stavbu jednoho plavidla podle upraveného projektu torpédoborce typu HUSZÁR.

Torpédoborce této třídy dosahovaly mezi svislicemi délky 67,06 m, na čáře ponoru 67,13 m, zatímco maximální délka činila 68,4 m. Šířka trupu byla 6,26 m (někde se uvádí 6,3 m) a ponor při standardním výtlaku (kolem 390 tun) dosahoval 1,78 m (WARASDINER 1,8 m), ale při plném (až 420 tun) stoupl na 1,85 m. Jednalo se o plavidla se čtyřmi komíny a jedním stožárem. Nápadný byl velitelský můstek a nástavba s čelním dělem. Nad palubu ústily tři ventilační roury a na přídi byl stejný počet kotev, jejichž hmotnost se u jednotlivých plavidel lišila a ve vybavení nechyběly ani tři lodní čluny. Elektřinu vyráběla parní dynama a všechny popisované torpédoborce nesly dva reflektory o průměru 400 mm. Palubu pokrývaly korkové rohože, jež při nepříznivém počasí přispívaly ke zvýšení bezpečnosti námořníků pohybujících se po mokré palubě a v letních měsících překrývaly rozpálené ocelové desky.

Obrázek
Plánek torpédoborce třídy Huszár

Lodě byly zhotoveny ze Siemens-Martinské oceli a trup vpředu přecházel v takzvaný želví hřbet (z anglického turtleback), zatímco záď byla okrouhlého tvaru. Příčné přepážky jej dělily na dvanáct samostatných sektorů. Každá loděnice provedla určité konstrukční úpravy, takže jednotky třídy HUSZÁR nebyly zcela identické a nejnápadnějšími rozlišovacími znaky se stala výška lodních komínů, neboť jednotky postavené v Rijece je měly znatelně vyšší než torpédoborce zhotovené společností S.T.T. Poněkud odlišný byl i WARASDINER stavěný podle čínských specifikací, takže měl jiný typ přídě a trup byl odlehčen, aby bylo možné dosáhnout vyšší rychlosti. Proto WARASDINER často nebývá řazen ke třídě HUSZÁR a bývá považován za samostatný typ.

Torpédoborce jejich konstruktéři obvykle nevybavovali žádnými pancíři a ani jednotky třídy HUSZÁR nebyly výjimkou a ochranu dostaly pouze štíty kryjící lodní děla (největší tloušťka byla 12 mm), ale odolnost plavidel zvětšovalo rozčlenění trupu na oddělené vodotěsné úseky, osm uhelných jam, a podle třetího dílu Válečných lodí i dvojité dno.

Britské torpédoborce bývaly počátkem 20. století vyzbrojeny jedním dělem ráže 76 mm a několika kanónky kalibru 57 mm, ale Rakušané pro své jednotky zvolili odlišnou hlavňovou výzbroj, kterou dodaly Škodovy závody v Plzni. Primární výzbroj tvořilo jedno otočné dělo ráže 66 mm o délce hlavně 45 ráží, které bylo umístěné na střeše příďové nástavby. Jeho váha byla 547 kg (Jiří Novák udává 545 kg) a maximální elevace mohla dosahovat 20 stupňů, což umožňovalo střelbu na distanci 6000 m. V muničním skladě se pro tuto zbraň nalézalo 200 projektilů, jejichž hmotnost byla 5 kg. Úsťová rychlost činila 730 metrů za sekundu a kadence mohla dosahoval i dvaceti výstřelů za minutu.

Sekundární výzbroj sestávala ze sedmi kanónků kalibru 47 mm o délce hlavně 44 ráží. Jeden byl usazen na zádi v podélné ose a další podél lodních boků (vždy tři na každé straně). První pár stál mezi příďovou nástavbou a předním torpédometem, další mezi druhým a třetím komínem, zatímco poslední v prostoru mezi čtvrtým komínem a záďovým vrhačem torpéd. Hmotnost těchto zbraní činila 273 kg a jejich granáty vážily 1,59 kg. Úsťová rychlost byla 850 metrů za sekundu a dostřel při maximální elevaci 20 stupňů dosahoval 4000 m. Rychlost palby činila až 25 výstřelů za minutu.

Obrázek
Rakousko-uherský torpédomet ráže 450 mm

Důležitou součástí výzbroje byly i dva otočné vrhače torpéd o průměru 450 mm, které byly usazené v podélné lodní ose. První se nalézal mezi velitelským můstkem a čelním dělem, kdežto druhý v prostoru mezi čtvrtým komínem a záďovým dělem. V rakousko-uherském námořnictvu se používala torpéda Whiteheadova typu vyráběná v Rijece. Jednalo se o model zavedený do výzbroje v roce 1905, jehož bojová hlavice měla hmotnost 94 kg. Tato torpéda měla při rychlosti 32,5 uzlů dosah tři kilometry, ale při rychlosti 20 uzlů už kilometrů šest a každá jednotka jich nesla čtyři kusy. „Ostrá“ torpéda se používala pouze při bojovém nasazení a při výcviku byla bojová hlavice nahrazena karbidem.

V případě potřeby bylo možné přeměnit torpédoborce třídy HUSZÁR na nosiče min, jichž mohl každý naklást dvanáct kusů a v posledních letech první světové války přibyly do výzbroje i hlubinné pumy.

Původní výzbroj odpovídala požadavkům na torpédoborce z přelomu 19. a 20. století (boční salva dosahovala hmotnosti 11,36 kg), ale v době, kdy jednotky této třídy postupně vstupovaly do služby, už nevyhovovala změněným podmínkám, jelikož se v průběhu rusko-japonské války ukázalo, že zbraně kalibru 47 mm nemají patřičnou účinnost a proto byly nově stavěné jednotky obvykle vybavené děly ráže nejméně 76 mm.

Hlavními potencionálními soupeři popisovaných lodí byly torpédoborce Velké Británie, Francie a Itálie, které většinou disponovaly silnější výzbrojí. Britové v roce 1906 přezbrojili všechna plavidla početné třídy RIVER třemi děly ráže 76 mm a tento kalibr nesly i jednotky následující třídy TRIBAL, ale v letech 1908 až 1909 byla zahájena realizace torpédoborců třídy BEAGLE, jež už konstruktér vybavil jedním kanónem ráže 102 mm a třemi kalibru 76 mm. Podobným směrem se ubírali i Italové, kteří v roce 1909 přezbrojili plavidla třídy NEMBO třemi děly ráže 76 mm a čtyři stejné zbraně dostaly i jednotky typu SOLDATO stavěné od roku 1905. Naopak Francouzi vyzbrojovali své torpédoborce až do typu CLAYMORE vstupujícího do služby v letech 1906 až 1910 zásadně jedním dělem kalibru 65 mm a šesti ráže 47 mm a teprve od roku 1909 provozovali první torpédoborce třídy SPAHI nesoucí šest děl ráže 65 mm.

Z tohoto srovnání je zřejmé, že plavidla třídy HUSZÁR se mohla svou výzbrojí měřit toliko se svými francouzskými protějšky a všechny soudobé italské a britské typy je znatelně převyšovaly, což si brzy uvědomily i odpovědné osoby ve velení rakousko-uherského námořnictva a nově realizované torpédoborce třídy TÁTRA obdržely dva kanóny kalibru 100 mm a šest ráže 66 mm. Škodova děla ráže 100 mm se v průběhu první světové války osvědčila a pro tehdejší torpédoborce byl tento kalibr optimální, ale jejich instalaci na jednotky třídy HUSZÁR bránila značná hmotnost (2020 kg), jež by zhoršila stabilitu těchto malých plavidel.

Obrázek
Škodovo protiletadlové dělo ráže 66 mm

Proto bylo rozhodnuto odstranit nevyhovující 47 mm kanónky a nainstalovat místo nich pět dalších děl kalibru 66 mm (dvě na každém boku, jedno na zádi), které však měly tentokráte délku hlavně toliko 30 ráží. Tyto zbraně používaly odlišnou munici, takže použité náboje měly hmotnost 4 kg a díky kratší hlavni došlo ke zmenšení dostřelu na 4000 m i přesto, že maximální elevace dosahovala 25 stupňů. O změně výzbroje bylo rozhodnuto v roce 1910, ale její realizace se protáhla na několik let a poslední jednotky dostaly nová děla teprve těsně před začátkem první světové války. Po přezbrojení vzrostla hmotnost boční salvy na 17 kg, takže se popisované torpédoborce mohly odvážit dělostřeleckého souboje s plavidly vyzbrojenými děly kalibru 65 a 76 mm, ale proti stále hojnějším typům nesoucích zbraně ráže 100 mm (Francie) a 102 mm (Itálie, Británie) byly takřka bezmocné.

K dalším změnám hlavňové výzbroje došlo v průběhu války, kdy se do námořních operací začalo významným způsobem zapojovat i letectvo, takže popisované jednotky brzy obdržely kulomet ráže 8 mm a koncem války byl záďový kanón nahrazen dělem ráže 66 mm o délce hlavně 45 ráží, které bylo díky 90 stupňové elevaci schopné bojovat i s útočícími letadly (výškový dostřel činil 6100 m).

Určité změny doznala i torpédová výzbroj, jelikož rakousko-uherské námořnictvo začalo od roku 1909 používat vylepšený model torpéda, které nyní neslo bojovou hlavici o váze 110 kg a dosah se při rychlosti 33,5 uzlů zvýšil na pět kilometrů (při rychlosti 20,5 uzlů narostl zhruba na dvojnásobek). V průběhu války byl u některých jednotek záďový torpédomet zaměněn za dvojitý, ale ráže zůstala stále 450 mm.

Obrázek
Torpédomet na dobové pohlednici

Zvláštní pozornost si zaslouží WARASDINER, jenž měl podle přání čínského zákazníka obdržet výzbroj britské provenience, tvořenou dvěma děly kalibru 76 mm, čtyřmi 47 mm a dvojicí zdvojených torpédometů o průměru 456 mm. Po převzetí rakousko-uherským námořnictvem však nakonec vstoupil do služby se šesti 66 mm děly z plzeňské Škodovky (dvě měla délku hlavně 45 ráží, zbytek 30). Změněna byla i ráže vrhačů torpéd, která nyní činila obvyklých 450 mm, ale zdvojené torpédomety zůstaly, díky čemuž měl tehdy WARASDINER nejsilnější torpédovou výzbroj z celé třídy HUSZÁR.


K pohonu menších jednotek se ve Velké Británii začaly už v 90. letech 19. století používat první parní turbíny, jimiž byly vybaveny torpédoborce VIPER, COBRA, VELOX a EDEN, ale plavidla třídy HUSZÁR dostala dva čtyřválcové trojčité expansní parní stroje, jejichž celkový výkon měl podle projektu dosáhnout 6000 koňských sil, ale za dobrých podmínek se jej dařilo překročit. Výkon strojů se převáděl na dvojici třílistých lodních vrtulí o průměru 2,06 m (Morskaja Kampanija uvádí 2,057 m) Páru vyráběly čtyři vodotrubné kotle systému Yarrow, jejichž celková výhřevná plocha dosahovala 1207,74 metrů čtverečných a pracovní tlak činil 18,6 atmosfér. Umístěné byly ve dvou samostatných kotelnách a jako palivo se používalo uhlí, jehož bylo možné naložit 90,6 tun. Nejvyšší rychlost se pohybovala od 27,74 uzle (STREITER) do 28,72 uzle (SCHARFSCHÜTZE) a doplavba činila při plné rychlosti 500 námořních mil (Milan Jelínek uvádí 1000), ale při plavbě ekonomickou rychlostí narostla snad až na 3000 (?) mil.

Obrázek
Zauhlování torpédoborce Velebit

WARASDINER měl poněkud odlišný pohonný systém, protože jeden z jeho kotlů byl uzpůsoben na vytápění jak uhlím, tak naftou a stroje o výkonu 6747 koňských sil umožňovaly vyvinout vysokou rychlost 30,65 uzle. Zásobu paliva tvořilo 90 tun uhlí a jedenáct tun nafty. Na základě zkušeností získaných provozováním této jednotky bylo v roce 1916 rozhodnuto uzpůsobit i ostatní torpédoborce třídy HUSZÁR na smíšené vytápění, takže všem popisovaných jednotkám torpédoborcům přibyly u zadních dvou kotlů nové hořáky umožňující spalování tekutého paliva a v podpalubí byly nainstalovány cisterny na deset tun nafty.

Maximální rychlost kolem 28 uzlů byla dostatečná v době, kdy v Británii vznikal projekt vzorového plavidla, ale ještě před dokončením posledních jednotek už sloužily i podstatně rychlejší torpédoborce využívající moderní parní turbíny. Přesto pro popisované lodě nevyznívá srovnání s konkurenčními jednotkami vyloženě špatně. Britská třída RIVER měla rychlosti pouze 25,5 uzle a plavidla náležející k typu BEAGLE byla přibližně stejně rychlá jako třída HUSZÁR, takže z britských torpédoborců postavených koncem první dekády 20. století na tom byly výrazně lépe jenom jednotky třídy TRIBAL dosahující znamenité rychlosti přes 33 uzlů. Italské torpédoborce třídy NEMBO sice mohly vyvinout až 30 uzlů, jenomže rozšířenější typ SOLDATO překonával třídu HUSZÁR jenom nepatrně (v průměru 29 uzlů) a francouzské jednotky tříd CLAYMORE a SPAHI měly stejnou rychlost jako popisované torpédoborce.

Obrázek
Torpédoborec Scharfschütze

Třída HUSZÁR dosahovala dobré manévrovatelnosti a i její nautické vlastnosti byly na požadované úrovní, což ovšem platilo pouze za dobrého počasí, jelikož na vzdutém moři se tyto malé torpédoborce stávaly obtížně ovladatelnými a při prudkých bouřích zalévala voda nejenom velitelský můstek, ale někdy dokonce vnikala i do předních komínů. Další nevýhodou byly příliš nízké komíny na jednotkách postavených v loděnici S.T.T., které byly proto později navýšeny, aby kouř nezakrýval výhled z velitelského můstku a neztěžoval ovládání lodních děl a torpédometů. Předmětem kritiky může být i absence radiostanice, která se v rakousko-uherském námořnictvu sice poprvé objevila na bitevní lodi MONARCH už v roce 1898, ale v rychlosti instalace těchto komunikačních přístrojů Rakušané zaostávali za největšími námořními mocnosti (Britové používali už v roce 1904 radiostanice na 70 % svých válečných plavidel), takže jednotky třídy HUSZÁR jimi byly postupně vybavovány teprve od roku 1910.

Celkově patřila třídy HUSZÁR už v době vstupu do služby k sotva průměrným konstrukcím a během první světové války tyto torpédoborce svými parametry zaostávaly za většinou potencionálních protivníků. Přesto se však po dokončení všech výše popsaných úprav mohly měřit alespoň s většinou stejně starých nepřátelských torpédoborců (britské třídy RIVER a PALMER, italské typy NEMBO a SOLDATO, francouzské třídy SPAHI, VOLTIGEUR, CHASEUR) a třeba francouzský typ CLAYMORE svou výzbroji dokonce převyšovaly (ale jednotky této třídy měly strojovny a kotelny chráněné 19 mm pancíři). Velení rakousko-uherského námořnictva si bylo nedostatků popisovaných jednotek dobře vědomo a v roce 1911 zahájilo stavbu prvních torpédoborců třídy TÁTRA o výtlaku 800 tun, které se za války znamenitě osvědčily a oprávněně si získaly skvělé renomé. Protože však pouhých šest nových plavidel nemohlo plnit všechny úkoly kladené na zdejší torpédoborce, musela se do většiny operací zapojovat i zastaralá plavidla třídy HUSZÁR, která nejenže doprovázela vlastní těžké jednotky a obchodní lodě, ale také prováděla samostatné výpady k italskému pobřeží, kladla a tralovala miny, pronásledovala nepřátelské ponorky a torpédové lodě, zachraňovala poškozené létající čluny a prováděla průzkumné plavby.

Obrázek
Posádka torpédoborce Scharfschütze

Původní posádku tvořili čtyři důstojníci a 61 námořníků, ale v průběhu první světové války sloužilo na jednotkách třídy HUSZÁR pět důstojníků a 65 řadových členů. Výjimku opět představoval WARASDINER, jenž měl od samého počátku posádku složenou z 65 námořníků a pěti důstojníků. Ke službě na menších plavidlech byli zařazování pouze muži, kteří dobře snášeli kolébání lodi na vzdutém moři, zatímco ostatní sloužili na křižnících a bitevních lodích. Při ubytování se i na takto malých plavidlech přihlíželo ke staletým tradicím, podle nichž důstojníci obývali prostory na zádi, kdežto mužstvo na přídi. Zdejší posádky byly velmi dobře vyškolené, ale jelikož je tvořili příslušníci nejrůznějších národností, docházelo k potížím při dorozumívání, protože mnoho mladých mužů povolaných z nejrůznějších koutů Habsburské monarchie, neumělo německy, ale k překonání těchto problémů přispíval specifický námořnický žargon utvářený z mnoha jazyků a obohacený spoustou slangových výrazů.

Důstojníci studovali na námořní akademii v Rijece a u loďstva sloužili i gymnazisté a absolventi vysokých škol, kteří mohli využít výjimky ze zákona o všeobecné branné povinnosti a vojenskou službu si zkrátit, pokud se přihlásili jako „jednoroční dobrovolníci“ (Einjährig Freiwilliger). Naprostá většina tehdejších námořníků však potřebného vzdělání nedosáhla a proto museli absolvovat povinnou vojenskou službu v délce čtyř let, což bylo o rok více než u pozemních jednotek. Přesto se k námořnictvu řada adeptů přihlásila dobrovolně, jelikož služba na válečných lodích lákala zejména příslušníky vnitrozemských národů nejenom nepopiratelnou romantikou, ale i možností uplatnění znalostí v nejrůznějších řemeslech a jejich dalšímu prohlubování, protože zmodernizované loďstvo potřebovalo šikovné a technicky zdatné osoby k obsluze palubních zbraní a strojního vybavení.

Obrázek
Důstojníci z posádky torpédoborce Scharfschütze

Palubní personál se většinou rekrutoval z přímořských národů (Italové, Dalmatinci, Chorvaté a Slovinci), ale mezi důstojníky, poddůstojníky, dělostřelci, lékaři, strojníky atd. převládali příslušníci nejrozvinutějších částí monarchie, jimiž bylo Rakousko a země Koruny české. Uniforma rakousko-uherského námořníka sestávala ze známého pruhovaného trikotu, modré blůzy, bílých kalhot a čepice téže barvy, na které byla upevněna černá stuha s názvem lodě, na které jednotliví muži sloužili. V průběhu prvních dvou dekád 20. století jí oblékaly tisíce našich krajanů, neboť Češi ve zdejším námořnictvu rozhodně nehráli podřadnou úlohu a početně tvořili velmi významnou složku (10 %) a to v této statistice nejsou započítány osoby z českých zemí hlásící se k německé a židovské národnosti.

V průběhu první světové války se proslavilo mnoho českých velitelů ponorek (Strnad, Holub, Prášil,...), ale Češi nechyběli ani mezi vyššími důstojníky, což dokládají údaje z knihy Únos válečné lodě od Dušana Tomáška , kde se uvádí, že těsně před válkou patřili mezi aktivní důstojníky i viceadmirál Koudelka, kapitáni řadové lodě (námořní kapitáni) Radoň a Kubelka, společně s korvetním kapitánem Suchomelem. Rakousko-uherští důstojníci byli sice odborně zdatní, ale jejich chování k podřízeným nebylo vždy korektní, což dokládá následující úryvek z úvodu zajímavé publikace Brněnští mariňáci od Jarmily Urbanové: „Námořníci byli trestáni za sebemenší přestupek a k bezohlednému zacházení patřily i hrubé nadávky, které ponižovaly jejich lidskou důstojnost. Stěžovat si znamenalo jen další šikanu. Ačkoliv se poměry na jednotlivých válečných plavidlech od sebe lišily, všeobecně platilo, že byli více upřednostňováni Němci a Maďaři. Češi, zejména poddůstojníci a řadoví námořníci vybraní u odvodních komisí pro odborné kvality, si byli vědomi svých schopností a jakékoliv ponižování se jich dotýkalo. Tyto rozdíly se ještě více prohloubily za první světové války, kdy byli Češi a jihoslovanští námořníci považování za nespolehlivý element rakousko-uherského válečného loďstva.“ Podobně se o situaci ve zdejším loďstvu na první světové války vyjadřuje i Jiří Novák v knize „Příběh „Ostrostřelce“: „Drsné zacházení, kombinované obvykle s přezíráním a zbytečně urážlivým postojem k mužům nepatřícím k v monarchii vládnoucím Němcům a Maďarům, se dal mnohdy snášet jenom s nejvyšším sebezapřením. Dotčení se cítili zejména Češi. Vědomi si svých odborných kvalit a faktu, že víceméně oni jediní mohli ve vzdělání i ostatních ohledech konkurovat rakouským Němcům, urážky a snižování osobní důstojnosti nesli mnohem hůř než jiní.“

Poněkud lepší podmínky panovaly zpravidla na menších lodích, jako byla torpédová plavidla a ponorky, kde dlouhodobý pobyt na omezeném prostoru a společně sdílené strázně válečné služby přispívaly k lepším vztahům mezi důstojníky a jejich podřízenými. V opačném případě ovšem čekal posádky těchto malých plavidel opravdový očistec, což dokládá případ fregatního poručíka Heinricha Simmela, jenž velel torpédovce Tb. 11 a svým despotickým jednání dohnal sedm svých podřízených české, chorvatské, slovinské, rusínské a italské národnosti, k únosu této jednotky a odplutí do italského zajetí. Tato trapná událost vrhající negativní světlo na celé rakousko-uherské loďstvo zůstala naštěstí ojedinělá, ale samotný Simmel nebyl žádnou výjimkou a jemu podobných důstojníků, kteří dokázali námořníkům na svěřených plavidlech službu patřičně znechutit, bylo povícero.

Obrázek
Korvetní kapitán Nowotny

Nejznámějším důstojníkem sloužícím na některém z popisovaných plavidel byl dozajista korvetní kapitán Bogumil Franciszek Nowotny, jenž v prvních válečných letech velel torpédoborci SCHARFSCHÜTZE a své zážitky dokázal i literárně zpracovat, takže si zaslouží alespoň stručné seznámení. Narodil se v roce 1872 v polském městě Wieliczka a roku 1890 ukončil studia na námořní akademii v Rijece. V letech 1901 a 1902 sloužil u Dunajské flotily a těsně před první světovou válkou velel torpédovce Tb. 31. Byl to zkušený námořní důstojník, jenž se počátkem 20. století dostal až do Číny, kde se účastnil potlačování boxerského povstání, a velitelem SCHARFSCHÜTZE byl jmenován v červenci 1914.

Na torpédoborcích třídy HUSZÁR muselo sloužit i mnoho Čechů, ale přesná čísla není možné dohledat, neboť většina údajů o našich námořnících, uložených původně ve Vojenském historickém archivu, byla v 80. letech 20. století skartována. Přesto lze v několika publikacích zaobírajících se rakousko-uherským loďstvem a rodinnými archivy dohledat alespoň několik jmen spojených s osudy popisovaných plavidel. Na torpédoborci HUSZÁR prokazatelně sloužil štábní strojmistr Jan Sklenář narozený roku 1878 v Jedově u Náměště nad Oslavou a František Burget (ročník 1887) pocházející z Modré u Velehradu. Na jednotce HUSZÁR (II) se plavil Antonín Brož a na torpédoborci SCHARFSCHÜTZE sloužili naši krajané Čeněk Nosek, dělostřelec Brázda, Jan Babek ze Švábenic a Štěpán Říha z Litohoře (Jiří Novák jeho bydliště zkomolil na Lithoř), jenž z Jadranu posílal desítky pohlednic, které se dnes nacházejí ve sbírce paní Jarmily Liščákové a některé byly použity i v tomto textu.

Obrázek
Ukázka rukopisu námořníka Štěpána Říhy

Technické parametry:
Délka: mezi svislicemi 67,06 m, na čáře ponoru 67,13 m, maximální 68,4 m.
Šířka: 6,26 m.
Ponor: 1,78 m (WARASDINER 1,8 m).
Výtlak: 380 až 390 tun standard, plný až 420 tun.
Výkon strojů: kolem 6000 koňských sil (WARASDINER 6747 koní).
Rychlost: přibližně 28,5 uzle (WARASDINER přes 30 uzlů).
Výzbroj: původně 1 x 66 mm, 7 x 47 mm, 2 x torpédomet.; později 6 x 66 mm, 2 x torpédomet (WARASDINER od počátku 6 x 66 mm).
Posádka: původně 4 důstojníci a 65 námořníků, později celkem 70 mužů.
Naposledy upravil(a) jarl dne 31/10/2011, 21:38, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4089
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Historie služby torpédoborců třídy Huszár v období před první světovou válkou

Huszár (I)
Vzorový torpédoborec byl založen v londýnském Poplaru 14. listopadu 1904, ke spuštění na vodu došlo 31. května 1905 a Rakušané si jej převzali 4. července 1905. Pojmenován byl podle příslušníků lehké uherské jízdy známých u nás jako husaři a jeho celé jméno znělo S.M.S. HUSZÁR, neboť všechna rakousko-uherská válečné plavidla používala před svým názvem ještě označení S.M.S., což byla zkratka vzniklá ze slov Seiner Majestät Schiff (Jeho Veličenstva Loď). Celkové náklady na realizaci se vyšplhaly na 1 558 136 korun.

HUSZÁR pod velením korvetního kapitána Kaila (?) vyplul společně s torpédovkou KAIMAN dne 11. července 1905 na svoji první plavbu pod rakousko-uherskou vlajkou, zakončenou 28. července v Pule. Obě plavidla cestou navštívila přístavy Lisabon, Gibraltar, Alžír a Teodo. Po připlutí na hlavní rakousko-uherskou námořní základnu byl torpédoborec vyzbrojen a po vystrojení a dalších menších úpravách mohl 19. září vstoupit do služby. Během zkušebních plaveb v Británii dosáhl krátkodobě rychlosti 30,27 uzle, ale reálně nemohl po vystrojení a instalaci výzbroje vyvinout více než 28,5 uzle.

Rakousko-uherské válečné lodě neprováděly mnoho dálkových plaveb, třebaže se od počátku 20. století každoročně vydával jeden křižník na Dálný východ, kde vykonával funkci staniční lodě v Číně. Ostatní jednotky pobývaly převážně na Jaderském moři, ale jedna divize vyplouvala každý rok na Středozemní moře, aby zde prováděla cvičné plavby a reprezentovala vzrůstající námořní moc Habsburské monarchie. Proto v roce 1906 HUSZÁR navštívil mnoho přístavů ve východním Středomoří (Alexandrie, Bejrút, Syra, Istmia, ...), ale v dalších letech zůstával na Jadranu. V roce 1907 byla provedena výměna kotlů poškozených v předchozím roce a poté se torpédoborec vrátil do služby.

Obrázek
Huszár

To se však už blížil konec jeho kariéry, protože HUSZÁR se řízením osudu měl stát prvním ztraceným rakousko-uherským torpédoborcem. HUSZÁR vyplul ráno 3. prosince 1908 z boky Kotorské a pod velením korvetního kapitána Rennera zamířil rychlostí dvanácti uzlů na jihovýchod, aby provedl obhlídku pobřeží. Viditelnost byla dobrá a vál jen slabý vítr, ale přesto loď krátce po osmé hodině najela díky navigační chybě u pobřeží Albánie na skaliska a zůstala zde pevně zaklíněna. Poškození bylo vážné, jelikož došlo k rozervání dna a zdeformované vodotěsné přepážky propouštěly vodu, jež brzy zaplavila několik lodních úseků včetně přední kotelny.

Přesto se Rakušané pokusili torpédoborec uvolnit a 5. prosince připlul k místu katastrofy remorkér GIGANT společně se třemi torpédovkami a záchranné práce mohly začít. O něco později dorazila ještě zánovní bitevní loď ERZHERZOG FRIEDRICH a pancéřový křižník SANKT GEORG, který se 10. prosince pokusil odlehčený HUSZÁR stáhnout z útesu, ale vlečné lano prasklo, což jeho osud definitivně zpečetilo, protože se ještě téhož dne přihnala prudká bouře, která další pokusy o uvolnění ztroskotaného plavidla zhatila. Většina záchranných lodí musela vyhledat úkryt v přístavu a poblíž zmrzačeného HUSZÁRA zůstal pouze ERZHERZOG FRIEDRICH. I tento mohutný obrněnec o výtlaku 10 649 tun však čelil vzdutému moři pouze s obtížemi a během bouře byla utržena jedna kotva a bitevní loď utrpěla i některá další drobnější poškození. Běsnící moře roztrhlo 11. prosince trup torpédoborce a následujícího dne strhlo HUSZÁR z útesu a loď rozervaná na tři části klesla do hloubky patnácti metrů.

Velení rakousko-uherského námořnictva však ani za této situace nehodlalo svůj první torpédoborec odepsat, takže na místo neštěstí vyslalo potápěče a byly zahájeny pokusy o vyzvednutí jednotlivých lodních části. Bez větších obtíží byla zachráněna výzbroj, kotle, obě vrtule a část zařízení strojovny, ale z trupu potopeného torpédoborce se podařilo vyzvednout toliko zadní část, zatímco zbytek zůstal navždy ležet na dně Jaderského moře.

Záchranné operace probíhaly až do konce března 1909, a jelikož k ztroskotání došlo u pobřeží neklidné Albánie, jež tenkráte patřila k Osmanské říši, byl k jejich zabezpečení vyslán torpédový dělový člun SATELIT. Ztrátu HUSZÁRU pochopitelně nebylo možné přejít bez náležitého vyšetřování, takže velitel lodě i jeho zástupce (poručík řadové lodě Becker) byli postaveni před vojenský tribunál, jenž je odsoudil k trestu vězení v délce čtyř a šesti měsíců, ale oba byli předčasně propuštěni.
Ulan
ULAN byl založen 27. září 1905, slavnostní spuštění proběhlo 8. dubna následujícího roku a rakousko-uherské námořnictvo si jej převzalo 21. září 1906. Při zkouškách byla dosažena rychlost 28,56 uzlů a torpédoborec stál 1 568 987 korun. Pojmenován byl podle jízdních jednotek zvaných huláni (ulani), které se v rakouské armádě začaly formovat koncem 18. století.

V roce 1907 se účastnil výcvikové plavby ve východním Středomoří a navštívil řadu zdejších ostrovů a přístavů, mezi nimiž nechyběly kupř. Kefalonia, Mitiléne, Bejrút, Kavalla a Patras. V dalších letech však neopouštěl prostor Jaderského moře a v roce 1911 byl převeden do rezervy, což znamená, že z důvodů úspory finančních prostředků sice nebyl v aktivní službě, ale měl sníženou posádku, která o něj pečovala, aby mohl být v případě potřeby v krátké době znovu reaktivován. K tomu došlo už následujícího roku, kdy se ULAN stal součástí I. torpédové flotily. Téhož roku vypukla první balkánská válka a vojska Srbska a Černé Hory obsadila území Albánie.

Obrázek
Admirál Burney

To vyvolalo odpor evropských velmocí, které se rozhodly prohlásit Albánii za samostatný stát a k podpoře svých požadavků neváhaly vylodit vojsko a nasadit značné námořní síly. Mezinárodní eskadře velel britský admirál Burney a významným způsobem se v ní angažovalo i rakousko-uherské námořnictvo, jež pro tuto operaci vyčlenilo bitevní lodě ZRYNYI, RADETZKY a ERZHERZOG FRANZ FERDINAND, doplněné pancéřovými křižníky KAISER KARL VI. a SANKT GEORG, společně se několika torpédoborci, mezi nimiž nechyběl ani ULAN. K boji však nakonec nedošlo, neboť Srbové a Černohorci sporné území vyklidili.

Angažovanost rakousko-uherského námořnictva v tomto konfliktu měla nepříjemný důsledek i pro mnohé námořníky vykonávající na zdejších lodích povinnou vojenskou službu, která se jim díky tomu protáhla o několik měsíců a velení námořnictva dokonce neváhalo mobilizovat některé záložníky, aby bylo možné uvést do služby plavidla v rezervě. Po návratu na Jadran byla na ULANU posílena výzbroj, kterou nyní tvořilo šest kanónů ráže 66 mm.
Streiter
K založení kýlu došlo 30. října 1905, spuštění na vodu proběhlo 16. června 1906 a zdejší námořnictvo jej převzalo 31. prosince 1906. Při zkouškách dosáhl STREITER rychlosti 27,64 uzle a částka vynaložená na jeho stavbu a následné vyzbrojení a vystrojení dosáhla 1 568 521 korun. Jeho jméno znamená v překladu bojovník či zápasník.

Obrázek
Streiter

V roce 1907 vyplul na obvyklou reprezentativní a cvičnou plavbu na Středozemní moře, během níž navštívil mj. Korfu, Pireus, Mitiléne a Volos. Následující rok byl v rezervě, ale brzy se vrátil do aktivní služby. Prostor Jadranu opustil ještě v roce 1912, kdy zavítal např. do Korintu, Navarinu a na ostrov Kefalonia. Po návratu byl začleněn do II. torpédové flotily, ale v roce 1913 došlo k přeřazení do rezervy a výměně 47 mm děl za účinnější zbraně kalibru 66 mm.
Wildfang
K založení došlo 7. prosince 1905, trup byl na vodu spuštěn 29. srpna následujícího roku a do služby nový torpédoborec vstoupil 15. června 1907. Jeho jméno znamená divoch. Při zkušební plavbě se podařilo dosáhnout rychlosti 28,47 uzlů a WILDFANG stál 1 528 879 korun.

Obrázek
Wildfang s dobře viditelným želvím hřbetem na přídi

Na rozdíl od předchozích plavidel sloužil WILDFANG v prvních letech své kariéry na Jaderském moři, které opustil až po vypuknutí první balkánské války, kdy zavítal do přístavů Nevichios, Smyrna a Kavalla. Po návratu se stal součástí I. torpédové flotily a v roce 1913 byl převelen do rezervy, během níž byla posílena jeho dělová výzbroj.
Scharfschütze
Nejslavnější torpédoborec z celé třídy byl založen 12. dubna 1906, ke spuštění na vodu došlo 5. prosince téhož roku a do služby pod rakousko-uherskou vlajkou vstoupil 15. září 1907. Jeho název znamená v překladu ostřelovač, ale podle Jiřího Nováka byl pojmenován podle dobrovolných měšťanských milicí, jejichž členové se označovali jako ostrostřelci. Při plavebních zkouškách byla naměřena nejvyšší rychlost 28,72 uzle a pořizovací náklady byly vyčísleny na 1 528 840 korun.

Počátkem roku 1908 se SCHARFSCHÜTZE vydal z boky Kotorské na cvičnou plavbu na Středozemní moře, která se však tentokráte konala v jeho západní části, kde popisovaný torpédoborec reprezentoval rakousko-uherskou námořní moc mj. na Maltě, v Barceloně, Gibraltaru, Alžíru, Bizertě,..., a v dubnu se vrátil zpět na Jadran, kde pobýval i v následujících letech.

V roce 1911 byl převeden do rezervy, ale následujícího roku se stal součástí I. torpédové flotily a po zahájení balkánských válek byl zařazen do mezinárodní eskadry, která zajišťovala vylodění spojeneckých vojsk v Albánii a střežila zdejší pobřeží. Blokádu se pokusila prolomit černohorská královská jachta RUMIJA, jíž zadržel právě SCHARFSCHÜTZE i s prominentními tureckými zajatci, a protože tato jachta sehrála zajímavou roli i v počáteční fázi námořních bojů na Jaderském moři během první světové války, zaslouží si alespoň stručný popis.

Obrázek
Scharfschütze

Loď si pod jménem ZAZA objednalo Turecko v roce 1899 ve Velké Británii, ale v roce 1905 jí získali Černohorci a jejich kníže (od roku 1910 král) Nikola I. jí využíval jako svoji jachtu. Zpočátku nesla původní jméno, ale v roce 1908 byla přejmenována na RUMIJA podle významného černohorského pohoří. Jednalo se o malou loď se dvěma stožáry dlouhou 41,8 m, širokou 6,1 m, s ponorem 3,5 m, která dosahovala výtlaku pouhých 140 tun. Pohon zajišťoval parní stroj a vyzbrojena byla dvěma konónky kalibru 47 mm. Posádka čítala čtrnáct mužů a v době, kdy RUMIJI zajal torpédoborec SCHARFSCHÜTZE jí velel kapitán Ivo Djokič.

Po ukončení mezinárodní intervence odplul SCHARFSCHÜTZE do Puly, kde byl přezbrojen a poté opět převeden do rezervy.
Uskoke
Kýl tohoto torpédoborce byl založen 1. září 1906, spuštění na vodu proběhlo 20. července 1907 a službu zahájil 31. prosince 1907. Nejvyšší rychlost naměřená při zkušebních plavbách činila 28,58 uzle a pořizovací náklady byly 1 529 102 korun. Název USKOKE byl vybrán podle označení středověkých chorvatských pirátů.

Brzy po převzetí se vydal na plavbu do Středozemního moře trvající od 29. února 1908 do 26. dubna téhož roku, přičemž pobýval v řadě zdejších přístavů jako třeba Barcelona, Bizerta, Tunis a Alžír. Následujících několik let neopouštěl prostor Jaderského moře a v roce 1912 došlo k posílení výzbroje, kdy byla nevyhovující děla ráže 47 mm nahrazena výkonnějšími 66 mm. Poté vyplul USKOKE na další reprezentativní plavbu Středomořím, ale tentokráte brázdil jeho východní část, kde zavítal do Smyrny a po návratu byl začleněn do II. torpédové flotily. Poslední předválečný rok pobýval v rezervě, ze které byl převeden do aktivní služby až po mobilizaci rakousko-uherské námořní moci v létě 1914.
Huszár (II)
Část zádě, společně s výzbrojí, lodními vrtulemi a strojním vybavením zachráněným ze zničeného torpédoborce HUSZÁR, byly použity na stavbu nové jednotky nesoucí rovněž jméno HUSZÁR. Stavbu provedl námořní arsenál v Pule a vedení zdejšího loďstva vše označovalo pouze jako rekonstrukci ztroskotaného plavidla, k jehož ztrátě se nehodlalo přiznávat, ale ve skutečnosti vznikl úplně nový torpédoborec. Založen byl 29. listopadu 1909, ke spuštění na vodu došlo 20. prosince 1910 a do služby vstoupil 8. února 1911.

Ještě téhož roku došlo k prodloužení lodních komínů a po dobrých zkušenostech s touto úpravou byly podobným způsobem předělané komíny i na dalších jednotkách této třídy. Před válkou HUSZÁR neupustil prostor Jadranu, přičemž v roce 1912 sloužil v sestavě II. torpédové flotily a následující rok byl převeden do rezervy, během níž došlo k přezbrojení.
Turul
K založení kýlu této jednotky došlo 27 července 1907, spuštěna na vodu byla 9. srpna 1908 a 31. prosince 1908 si jí převzalo rakousko-uherské námořnictvo, které na její realizaci vynaložilo 1 555 595 korun. Při zkouškách se podařilo dosáhnout maximální rychlosti 28,5 uzle. Jméno TURUL bylo vybráno podle legendárního ptáka z maďarských mýtů, jenž měl s princeznou Emese zplodit hrdiny Álmose (otce slavného Arpáda), jenž přivedl maďarské kmeny do střední Evropy.

Obrázek
Mýtický pták Turul

TURUL nebyl, na rozdíl od většiny sesterských plavidel, nikdy vyslán na žádnou plavbu do Středomoří, takže celou svoji kariéru prodělal na Jaderském moři. V roce 1912 se stal součástí II. torpédové flotily a téhož roku byl jako první z celé třídy přezbrojen výkonnějšími děly kalibru 66 mm, načež pokračoval v službě na Jadranu. V předvečer první světové války operoval střídavě v boce Kotorské a u pobřeží Albánie, kde navštívil přístavy Drač, San Giovanni di Medua a Valona.
Pandur
Založení proběhlo 2. srpna 1907, na vodu byl spuštěn 25. října následujícího roku a do služby vstoupil na Silvestra 1909. Za nový torpédoborec zaplatilo zdejší námořnictvo 1 555 594 korun a PANDUR (též PANDÚR) při zkušebních plavbách dokázal vyvinout rychlost zhruba 28,5 uzle. Podobně jako mnoho sesterských plavidel byl pojmenován podle druhu vojenských jednotek. Panduři sloužili v rakouské armádě od 17. století a v českých zemích se proslavili zejména svou účastí v bojích s Pruskem, kde pod velením legendárního barona Trencka dosáhli významných úspěchů.

Obrázek
Pandur v rezervě

Brzy po převzetí vyplul PANDUR na Středozemní moře, aby zde prezentoval rakousko-uherskou námořní moc např. v přístavech Santorini, Zante, Smyrna, Alexandrie, či ostrovech Rhodos a Chios. V roce 1912 byl přidělen ke II. torpédové flotile a následujícího roku došlo k převelení do rezervy.
Csikos
Založen byl 21. února 1908, spuštění na vodu proběhlo 24. ledna 1909 a službu pod rakousko-uherskou vlajkou zahájil 16. listopadu téhož roku. Pořizovací náklady se vyšplhaly na 1 515 994 korun a maximální rychlost činila 28,5 uzlů. Název CSIKOS (CSIKÓS) byl zvolen podle označení honáků koní v maďarské pustě.

Už v roce 1910 se vydal na tradiční výcvikovou plavbu do Středomoří, během které navštívil mj. přístavy Marmarizza, Mitiléne, Smyrna nebo Kavalla a po návratu došlo k navýšení lodních komínů. V roce 1911 byl přeřazen do rezervy, ale do aktivní služby se zase brzy vrátil. Poslední předválečný rok přečkal CSIKOS opět v rezervě a na jaře 1914 došlo k posílení dělostřelecké výzbroje.
Reka
Torpédoborec byl založen 13. srpna 1908, na vodu byl spuštěn 28. dubna 1909 a 31. prosince téhož roku si jej převzalo zdejší námořnictvo, které za něj zaplatilo 1 515 994 korun. Maximální rychlost se pohybovala kolem 28,5 uzlů. Pojmenováni REKA (RÉKA) bylo odvozeno od názvu řeky na slovinsko-italském pomezí.

Obrázek
Torpédoborec Reka

Na svoji první delší plavbu se REKA vydal v roce 1910, kdy zavítal např. do přístavů Bar, Marmarizza, Mitiléne či Smyrna. Středozemí brázdil i o rok později a tentokráte navštívil třeba Smyrnu, Zante a Volos. Od roku 1912 patřil k I. torpédové flotila a během balkánských válek operoval u pobřeží Černé Hory a Albánie. Poté byl převeden do rezervy a těsně před vypuknutím Velké války došlo ke stejnému zesílení výzbroje jako na všech ostatních sesterských plavidlech.
Dinara
Tato jednotka byla založena 28. ledna 1909, k jejímu spuštění na vodu došlo 16. října téhož roku a do služby vstoupila poslední prosincový den roku 1909. Při plavebních zkouškách byla naměřena rychlost 28,5 uzle a pořizovací cena činila 1 515 993 korun. Jméno DINARA bylo odvozeno od pohoří Dinara, jež je součástí známých Dinárských hor.

Obrázek
Rakousko-uherské válečné lodě v rezervě

DINARA strávila celou svoji kariéru na Jaderském moři a nejvýznamnější událostí v prvních letech od vstupu do služby se stala účast v námořní přehlídce uskutečněné 28. března 1911v Pule na počest německého císaře Viléma II. Následující rok byl DINARA zařazen do I. torpédové flotily a během první balkánské války se stal součástí mezinárodní eskadry blokující pobřeží Albánie a Černé Hory. Poté došlo k přezbrojení pěti 66 mm děly, jež nahradily nevyhovující kanónky ráže 47 mm a DINARA byl převeden do rezervy.
Velebit
Založení kýlu tohoto torpédoborce proběhlo 5. listopadu 1908, spuštění na vodu se konalo 24. července 1909 a rakousko-uherské námořnictvo si svoji novou posilu přebralo 31. prosince 1909. Cena byly vyčíslena na 1 515 993 korun a jeho nejvyšší rychlost dosahovala přibližně 28,5 uzle. Také on byl pojmenován podle části Dinarských hor, která se rozkládá v Chorvatsku a nazývá se Velebit.

V prvních letech kariéry neopouštěl VELEBIT prostor Jaderského moře, takže na tradiční cvičnou a reprezentativní plavbu do Středomoří byl vyslán teprve v roce 1911 (Milan Jelínek uvádí rok 1912), přičemž navštívil např. Volos, Kavallu, Smyrnu a ostrov Korfu. Po návratu byl začleněn do I. torpédové flotily a během první balkánské války se stal součástí mezinárodní eskadry a blokoval ústí řeky Bojana.
Warasdiner
V roce 1910 byl v Číně přijat ambiciózní plán na obnovu zdejší flotily, v jehož rámci byla v následujících letech zadána v evropských a amerických loďařských společnostech stavba několika lehkých křižníků a torpédoborců. V rámci tohoto programu byla zahájena jednání i s rakousko-uherskou loděnici Stabilimento Tecnico Triestino, jejichž výsledkem bylo podepsání objednávky na jeden upravený torpédoborec třídy HUSZÁR, jenž se měl stát předlohou pro pozdější stavbu dalších dvanácti podobných plavidel.

Loď obdržela jméno LUNG TUAN, k jejímu založení došlo 1. dubna 1911, na vodu byla spuštěna 3. dubna následujícího roku, ale k předání původnímu zadavateli nikdy nedošlo. V Číně totiž byla mezitím svržena vládnoucí dynastie Čching a představitelé nově vyhlášené republiky o torpédoborec ztratili zájem a neuhradili část sumy, kterou měla podle smlouvy S.T.T. obdržet, čímž se loděnice stala majitelem tohoto plavidla. Nový vlastník nabídl torpédoborec za částku 1,2 miliónů korun rakousko-uherskému námořnictvu. Jistě stojí za zmínku, že podobný osud měl i torpédoborec ČCHING-PO stavěný pro Čínu v italské loděnici Ansaldo, ale jej nakonec odkoupilo italské námořnictvo a zařadilo do služby pod jménem ASCARO.

Obrázek
Torpédoborec Warasdiner

Velení rakousko-uherského loďstva však ani přes lákavou cena (ostatní jednotky třídy HUSZÁR stály přes 1,5 miliónu) na nabídku nereflektovalo a torpédoborec zůstal v majetku loděnice. Stejně dopadl i podnikatel Whitehead, jenž se zdejšímu námořnictvu marně pokoušel prodat svoji ponorku typu U5. Za odmítavým stanoviskem Rakušanů k těmto nabídkám nelze vidět nemístnou šetrnost, ale reálné posouzení bojové hodnoty těchto plavidel a snahu o lepší využití financí určených na stavbu nových jednotek. LUNG TUAN sice při zkouškách dosáhl výborné rychlosti 30,65 uzle a i ostatní parametry byly dobré, ale ve skutečnosti se už v době stavby jednalo o zastaralou jednotku, která se nemohla měřit s právě stavěnými torpédoborci třídy TÁTRA.

Ke změně stanoviska přiměl rakousko-uherské námořnictvo až začátek první světové války, kdy byly obě dříve odmítnuté jednotky zakoupeny a urychleně zařazeny do služby. Torpédoborec byl 1. srpna 1914 přesunut do Puly a v tamějším arsenálu vyzbrojen a vystrojen, aby mohl být už 8. září zařazen do služby. Bývalý LUNG TUAN obdržel nové jméno WARASDINER, na počest hraničářských jednotek složených především z Chorvatů (často z města Varaždin), které se proslavily především za sedmileté války.

Použité zdroje:
Морская Кампания 7/2007.
Jiří Novák: Příběh „Ostrostřelce“. Vydala nakladatelství Mare.Czech a Ares 2004.
Milan Jelínek: Rivalové na Jadranu. Vydalo nakladatelství Kanon 2008.
Морская Коллекция 4/1997.
René Greger: AUSTRO-HUNGARIAN WARSHIPS of World War I. Vydalo nakladatelství Ian Allan Ltd 1976.
Vladimír Hynek, Petr Klučina a Evžen Škňouřil: Válečné lodě (3). Vydalo nakladatelství Naše vojsko 1988.
Conway´s All The World´s Fighting Ships 1906-1921. Vydalo nakladatelství Conway Maritime Press 1985.
Conway´s All The World´s Fighting Ships 1860-1905. Vydalo nakladatelství Conway Maritime Press 1979.
Dušan Tomášek: Únos válečné lodě. Vydalo nakladatelství Epocha 2004.
Jarmila Urbanová: Brněnští mariňáci. Vydalo nakladatelství Barrister & Principal 2004.
Jaroslav Hrbek: Velká válka na moři, první a třetí díl. Vydalo nakladatelství Libri 2001.
http://www.mateinfo.hu/a-index.htm
http://www.kuk-kriegsmarine.at/
http://www.warshipsww2.eu/lode.php?lang ... trida=1938
http://www.navweaps.com/Weapons/WNAust_27-50_Skoda.htm
http://www.battleships.ru/
http://www.wunderwaffe.narod.ru/WeaponB ... /index.htm
http://www.wikipedia.org/
Všechny historické pohlednice zveřejněné v tomto textu pocházejí ze sbírky paní Jarmily Liščákové.
Naposledy upravil(a) jarl dne 31/10/2011, 17:21, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11611
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Pěkné. Ohledně těch různých variací 66 mm, měly tyto kanóny něco společného s kanóny na Prezidentu Masarykovi? Nebo pouze schodná ráže?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Docela paradox na to, že Rakušani jako první projevili zájem o torpéda, ale torpédoborce si koupili a stavěli až jako jedni z posledních.

Chtěl bych se zeptat, v čem přesně spočívá takzvaný želví hřbet (z anglického turtleback).
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Re: Torpédoborce třídy Huszár

Příspěvek od Destroyman »

jarl píše:Použitelný prototyp samohybného torpéda sestrojili společně v 60. letech 19. století rakouský námořní důstojník Luppis a britský podnikatel Whitehead. Jako první zakoupilo jejich vynález rakousko-uherské námořnictvo a torpédo bylo brzy uznáno za regulérní námořní zbraň, kterou postupně začala používat i ostatní loďstva.
Ale ne. Nejdřív cosi sestrojil Luppis, nadřízení ho s tím vyhodili, tak šel za Whiteheadem, spolu zase cosi sestrojili a nadřízení je s tím zase vyhodili. Luppise to přestalo bavit a hodil na to bobek. Whitehead se ale nedal tak snadno, vymyslel torpédomet a nabídl sadu torpédo + torpédomet Royal Navy. Uspěl, vydělal balík, prodával do celého světa a teprve potom se páni admirálové ve Vídni ráčili chytit za nos a dali mu vydělat taky.
BTW, ten článek, to je všechno nebo bude pokračování?
さようなら。
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4089
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Zemakt - vzhledem k tomu, že monitor Prezident Masaryk vstoupil do služby až počátkem 30. let, tak se zřejmě jednalo pouze o shodnou ráži a děla byla novější konstrukce, ale to pouze hádám.

kacermiroslav - želví přbet je konstrukční prvek, který se v té době často používal u torpédoborců a torpédovek. Dobře je vidět na následujícím obrázku. Je to ta vypouklá část předolodí táhnoucí se od té malé nástavby s dělem na střeše, až k přídi. Předpokládam, že sloužil k tomu, aby voda, která se často přelévala přes příd, stékala zpět do moře rychleji než po klasicky řešené přídi. To je ale jenom moje teorie, jíž nemám od nikoho potvrzenou. Třeba to bude vědět Scrat, ten je na hladinové lodě odborník.

Obrázek

Destroyman-ty údaje o vývoji torpéd jsou většinou z knihy Únos válečné lodě od Dušana Tomáška, kde se na straně 25 píše mj. toto: „Ve vývoji torpéd má dokonce Rakousko-Uhersko světovou prioritu. Fregatní kapitán Luppis spolu s ředitelem továrny v Rijece ing Whiteheadem vyvinuli v letech 1864 až 1868 první typ vřetenovitého torpéda. Mělo průměr 40,6 cm, délku 400 cm a rychlost 6 uzlů. Vrtulka (malý lodní šroub) byla poháněna už stlačeným vzduchem. V rakouském námořnictvu byl tento typ zaveden v roce 1868. O tři roky později začíná s výrobou tohoto druhu výzbroje i Velká Británie, a torpédo je na mezinárodní konferenci uznáno jako regulární námořní zbraň.“ A něco podobného se píše v druhém dílu Válečných lodí od Hynka a Klučiny

Jo pokračování časem bude. Chci napsat ještě něco o kariéře těchto plavidel během první světové války a vzhledem k tomu, že se torpédoborce třídy Huszár účastnily skoro všech významnějších operací rakousko-uherské flotily, tak těch pokračování bude možná ještě několik.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Tak to si to pan Tomášek trochu zkrátil a a tím to kapánek popletl. V roce 1864 byl s torpédem vyhozen Luppis, v roce 1866 tandem Luppis & Whitehead sice ohromil některé c. k. důstojníky, ale zakázku nedostali (jen malou subvenci pro další vývoj), teprve v roce 1868 Whitehead vymyslel systém udržující stejnou hloubku i při postupném úbytku paliva a - skutečně několik kusů Rakušanům dodal, čímž splatil subvenci. Ovšem Rakušáci měli torpéda jen pro pokusné účely, ne jako výzbroj, což je kapánek rozdíl. V roce 1869 Whitehead dostal zakázku od Angličanů, dokončil ji v roce 1871 (za 15 000 liber) a už to jelo. Do Francie prodal torpéda v r. 1872, do Německa a Itálie 1873, do Ruska 1876 a dokonce do Číny v r. 1879.
První rakouská torpédová loď se jmenovala kupodivu Torpedoboot I. a šla do služby až v r. 1875.
Jo a ještě něco pan Tomášek popletl. Vrtulka nebyla jedna, ale dvě. Byly protiběžné, protože jinak by torpédo plavalo do zatáčky. Ty Tomáškem uváděné technické údaje jsou pro model z r. 1868, s každou zakázkou byla torpéda rychlejší a s větším dosahem.
さようなら。
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4089
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Věřím, že to tak opravdu bylo. Vzpomněl jsem si i na tvůj článek u konkurence http://www.vojna.net/portal/viewtopic.p ... 329e086b0c , kde o tom píšeš.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Jejku to bylo pěkné počtení. A velmi zajímavá loď. Když už jste si to s Destroymanem probrali a přebrali tak to vlož do prvotní práce. Bude mít ještě větší šmrnc než má.

Na ty bojové aktivity těchto lodí se těším. Já mám o bojovém působení R-U maríny poměrně vysoké mínění, tak doufám, že nebudu sklamaný.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4089
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Pátrač - tak jsem to upravil, ať je to v pořádku. Jsem rád, že se ti ten článek líbil a další pokračování se pokusím dodat ještě do konce roku, ale napřed si musím uspořádat všechny naše i zahraniční prameny (je toho tentoktát opravdu hodně) a všechno pořádně porovnat, abych nenapsal nějakou blbost. Teď se mi do toho moc nechce, takže nejdřív napíšu něco kratšího o čínských chráněných křižnících třídy Hai Tien a potom se do toho pustím.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

"Celkové náklady na realizaci se vyšplhaly na 1 558 136 korun"

Jen pro představu, bitevní lodě třídy VIRIBUS UNITIS stála každá 60mio korun a další dreadnoughty třídy ERSATZ MONARCH již měli stát 80mio. Jelikož předválečná koncepce R-U námořnictva počítala se stavbou vždy tří bitevních jednotek (čtvrtá loď třídy VIRIBUS UNITIS byla stavěná až na nátlak maďarského parlamentu), tak za cenu poslední lodě (Szent István) mohlo být postevno hned několik desítek torpédoborců jako Huszár. Asi není pochyb o tom, že na malém "rybníčku" zvaném Jadran, by malé a rychlé jednotky odvedli větší kus práce, než těžkopádné bitevní lodě, které sice na sebe vázali nemalé síly protivníků, ale které více méně zůstávali jen na svých základnách.
ObrázekObrázekObrázek
Bublifuk
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 2/9/2008, 16:20
Bydliště: Praha

Příspěvek od Bublifuk »

to Zemakt: dvojkanon vz.30 měl s těmito děly společnou ráži a pravděpodobně i munici (náboj 5kg). Jinak šlo o specializovanou konstrukci od samého počátku plánovanou jako dvojkanon pro Presidenta Masaryka - hlavně byly ve společné kolébce a lafeta dvojkanonu byla pevně spojena s podlahou věže, takže dělo tvořilo integrální součást použité věže.
Zbraň byla vybavena modernějším poloautomatickým závěrem, což umožnilo dosažení rychlosti střelby 20 ran/min./hlaveň. Dvojkanon tak mohl vypálit až 40 ran/min. Elevace 85 stupňů umožňovala i střelbuproti letadlům, ale není mi známo, zda byl vyvinut specielní protiletadlový granát.
Tož asi tak 8-)
Obrázek

Nemůžeš tvrdit, že civilizace nezaznamenává určitý pokrok, neboť v každé další válce Tě zabijí novým způsobem.
W.Rogers
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5863
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

takže nejdřív napíšu něco kratšího o čínských chráněných křižnících třídy Hai Tien
A na to se zase těším já :)
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Bublifuk
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 2/9/2008, 16:20
Bydliště: Praha

Příspěvek od Bublifuk »

to Jarl: Hai Tien? Tak na to se opravdu těším!
Obrázek

Nemůžeš tvrdit, že civilizace nezaznamenává určitý pokrok, neboť v každé další válce Tě zabijí novým způsobem.
W.Rogers
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4089
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

kacermiroslav píše: Jen pro představu, bitevní lodě třídy VIRIBUS UNITIS stála každá 60mio korun a další dreadnoughty třídy ERSATZ MONARCH již měli stát 80mio. Jelikož předválečná koncepce R-U námořnictva počítala se stavbou vždy tří bitevních jednotek (čtvrtá loď třídy VIRIBUS UNITIS byla stavěná až na nátlak maďarského parlamentu), tak za cenu poslední lodě (Szent István) mohlo být postevno hned několik desítek torpédoborců jako Huszár. Asi není pochyb o tom, že na malém "rybníčku" zvaném Jadran, by malé a rychlé jednotky odvedli větší kus práce, než těžkopádné bitevní lodě, které sice na sebe vázali nemalé síly protivníků, ale které více méně zůstávali jen na svých základnách.
Rakousko-Uhersko mělo začátkem války zhruba stejně torpédoborců jako bitevních lodí, což je opravdu na pováženou, ale stavět místo Szent Istvána další torpédoborce třídy Huszár, by podle mne postrádalo smysl. Když stavět další torpédoborce, tak raději mnohem silnější typ Tátra, jež už se v té době realizoval v Rijece.

Polarfox, Bublifuk - no pokusím se vás nezklamat, ale Čína není Rakousko-Uhersko, takže žádné zázraky nečekejte a počítejte s tím, že ten článek bude mnohem kratší než práce o třídě Huszár.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
950
praporčík
praporčík
Příspěvky: 318
Registrován: 3/6/2010, 18:43
Bydliště: Kolín

Ještě k těm torpédům a k Whiteheadovi

Příspěvek od 950 »

Robert Whitehead se narodil 3.1. 1823 v Boltonu. Později vystudoval Manchester's Mechanics Institute a stal se strojním inženýrem. Od roku 1844 pracoval v závodech ve Francii v Toulonu a o 3 roky na to začal podnikat v tehdy rakouském Miláně.

V roce 1856 se stal ředitelem Fonderia Metalli di Fiume, jež se v roce 1858 přeměnila v Stabilimento Tecnico Fiumano.

Whitehead byl později požádán, aby vyvinul novou zbraň pro válečné lodě a tak s pomocí svého syna Edgara a na základě vynálezu rakouského důstojníka Giovanni Luppise zkonstruoval plovoucí torpédo.
V roce 1868 K.k. Kriegsmarine vidělo Whitehead –Luppisovo torpédo v akci a objednalo je. Whitehead si podržel autorská práva a dokonce vyjednal novou smlouvu s Luppisem, který dal Whiteheadovi plnou kontrolu nad všemi budoucími prodeji.
Royal Navy brzy uslyšelo o Whiteheadově úspěchu a požádalo jej o předvedení ze 14 palcového a 16 palcového torpéda. To vyústilo v nákup práv Royal Navy na výrobu vlastního torpéda.

1875 - Inženýr Robert Whitehead koupil spolu se svým synem závod Stabilimento Tecnico Fiumano a přejmenoval jej na Torpedo-Fabrik von Robert Whitehead & Comp., Fiume.


1881 – Např. v tomto roce vyrobila a prodala Torpedo-Fabrik von Robert Whitehead & Comp., ve Fiume 254 ks torpéd do Velké Británie, 250 ks do Ruska, 218 ks do Francie, 203 ks do Německa, 100 ks pro Rakousko-Uhersko, 83 ks do Dánska a 70 ks do Itálie. Ostatními kupujícími byly Argentina, Belgie, Řecko, Portugalsko a další.

Od roku1889 Whiteheadova továrna začala vyrábět torpéda kalibrů od 356 a 381 mm do 450 mm a brzy až do 533 mm. To také zvýšilo zásobník vzduchu, který umožnil vyšší rychlost a dosah. Vzhledem k vysokému tlaku se vzduchojemy vyráběly z oceli.

Od roku 1890, kdy Robert Whitehead odešel na odpočinek se generálním ředitelem stal jeho syn John, byť starý Robert byl nominálně stále majitelem.

V roce 1892 USA koupily od Whiteheada licenční práva na torpéda poháněná stlačeným vzduchem za studena. Vznikly pobočky ve Weymouthu a v Newportu v USA. Whiteheadovým konkurentem byla německá firma Schwarzkopf, vyrábějící podobná torpéda nebo kopie bez koncese.

V roce 1894 Ludovico Obry z Triestu vyvinul a patentoval vlastní gyroskop pro řízení torpéda. Obry nejprve pracoval u Stabilimento Tecnico Triestino a pak v letech 1883 - 1885 v továrně Torpedo-Fabrik von Robert Whitehead & Comp., Fiume.. Jeho vynález byl dále rozpracován do konce století mechanikem Czernym, byl vylepšen a a připraven do vmontování do torpéd.

V roce 1902 zemřel John Whitehead a generálním ředitelem se stal Whiteheadův zeť, gróf György Hoyos.

V roce 1905, pár měsíců před smrtí Roberta Whiteheada (zemřel 14.listopadu) se jeho továrna ve Fiume se stala akciovou společností pod názvem Whitehead & Co. Aktiengeselschaft. U soudu ve Fiume byla zaznamenána v angličtině, italštině a maďarštině. Většinu akcií ve společnosti získaly britské zbrojovky Vickers, Sons & Co. a Armstrong & Co. Menšinový podíl zůstal Whiteheadově rodině.Firma se tak zůstalo pod britskou kontrolou až do první světové války.

Od roku 1909 byla ve Velké Británii ve Woolwich zahájena výroba torpéd ráže 533 mm - což bylo torpédo vyvinuté ve Fiume.
Když se přidalo spalování parafinu, rychlost tohoto torpéda v rozsahu 4000 m se zvýšila na 26 uzlů. Byl vyroben zcela nový motor se dvěma šikmými válci a motor ve tvaru hvězdy byl opuštěn.

V srpnu 1914 byl celý závod rakousko-uherským ministerstvem války zabaven a zestátněn, jelikož majitelem byli v naprosté převaze britské zbrojovky.

Jen pro zajímavost: Robert a jeho žena Alice Whiteheadovi měli 7 dětí. Jejich třetí syn James se oženil s Agathe, dcerou ministra britské vlády a aristokrata, Vicounta Middletona.
V roce 1869 si Whiteheadova dcera Alice vzala za manžela uherského grófa György Hoyose.
V roce 1911 si vzala Agathe Whiteheadová, vnučka Roberta Whiteheada za manžela námořního důstojníka K.u.k. Kriegsmarine a pozdější rakousko-uherské ponorkové eso Georga Ludwiga von Trapp.


Materiál:
www.hansonclan.co.uk/Royal%20Navy/rw.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Whitehead
www.muzej-rijeka.hr/torpedo/en/chronology.html

(Zvláště ty třetí webovky vřele doporučuji. Jsou bohatě doprovázeny fotografiemi komponent torpéd)
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4089
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

950 - to je opravdu zajímavý příspěvek. Možná by stál za rozvedení a zařazení jako samostatný článek. Tady asi zapadne bez povšimnutí.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Jen malá pikoška: von Trapp s dětmi (Agatha už byla po smrti) v roce 1938 utekl do USA, kde založili pěveckou skupinu Trapp Family Singers. Jestli se chcete kouknout, jak hulákají pravnuci vynálezce torpéda a děti nejúspěšnějšího c.k. ponorkáře, koukněte sem: http://www.youtube.com/watch?v=8EdFHBOwMOE :D
さようなら。
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11611
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Byly i torpédoborce této třídy kamuflovány černou barvou na všech plochách? Repektive existuje nějaký předpis o kamufláži R.U. lodí počas války?

EDIT: no blbec jsem se pořádně nekoukal na přiložené fotky, jsou fakt černě kamuflovány.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4089
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Zemakt píše:Byly i torpédoborce této třídy kamuflovány černou barvou na všech plochách? Repektive existuje nějaký předpis o kamufláži R.U. lodí počas války?
Předpisy samozřejmě existovaly, ale postupně se měnily. Jiří Novák v Příběhu Ostrostřelce uvádí, že torpédová plavidla byla těsně před zahájením první světové války natřena nad čarou ponoru černě, ale od října 1915 platil nový předpis, podle nějž měly být natřené světlešedou barvou.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo Rakouska-Uherska“