Letoun Praga E-51
Napsal: 22/5/2005, 02:59
Podnik PRAGA se zapsal i do historie letectví. V továrnách Breitfeld-Daněk a v Českomoravských strojírnách se už v době 1. světové války vyráběly motory do vojenských letadel. Od roku 1921 do začátku 2. světové války vyráběla PRAGA 17 typů různých konstrukcí o výkonu 34 kW (46 k) až 736 kW (1000 k), z čehož 4 byly licenční. V roce 1930 počalo letadlové oddělení PRAGA v Karlíně s vývojem a výrobou letadel, většinou konstrukce Beneš-Hajn. Do roku 1940 bylo postaveno 17 letounů, z čehož 10 bylo určeno pro armádu. Sériově byly vyráběny školní letouny E-44. Praga E-45 zůstal jako prototypová záloha Ministerstva národní obrany. Dále byl zkonstruován prototyp dvojtupého průzkumného letounu PRAGA E-51, který představoval nejmodernější řešení.
Letoun Praga E-51 patřil ke konstrukčně nejzajímavějším československým předválečným strojům. Vznikl z popudu nahradit letouny Š-328 a A-100. Konstrukce byla navržena tak, aby byla schopna nafilmovat při jednom letu trojitou řadu snímků, které se navzájem překrývaly. Pro spoustu problémů a také kvůli okupaci nedošlo ke plánované sériové výrobě, která byla plánována na konec roku 1939. Prototyp padl do rukou okupantům, kteří ho zkoušeli v německé firmě Klemm.
PRAGA E-51 byl dvoumotorový dvoutrupový samonosný jednoplošník pro tříčlennou posádku. Dřevěná kostra křídla byla potažena bakelizovanou překližkou. Překližkový potah měla i dřevěná kostra pevných ocasních ploch. Kostra pohyblivých ocasních ploch v kombinaci kovu a překližky, potah opět překližkový. Ze stejného materiálu zhotoveny trupové nosníky. Krycí plechy duralové. Řadové motory poháněly kovové třílisté vrtule. Podvozek byl pevný, kapotovaný. Výzbroj tvořil jeden kulomet v zádi trupové gondoly.
Technická data:
Rozpětí: 15,60 m
Délka: 11,70 m
Hmotnost: 3 102 kg
Motor: 2x Walter Sagitta I-MR, 412 kW
Max. rychlost: 380 km/h
Dostup: 7 000 m
Vytrvalost: 3 h 48 min


Letoun Praga E-51 patřil ke konstrukčně nejzajímavějším československým předválečným strojům. Vznikl z popudu nahradit letouny Š-328 a A-100. Konstrukce byla navržena tak, aby byla schopna nafilmovat při jednom letu trojitou řadu snímků, které se navzájem překrývaly. Pro spoustu problémů a také kvůli okupaci nedošlo ke plánované sériové výrobě, která byla plánována na konec roku 1939. Prototyp padl do rukou okupantům, kteří ho zkoušeli v německé firmě Klemm.
PRAGA E-51 byl dvoumotorový dvoutrupový samonosný jednoplošník pro tříčlennou posádku. Dřevěná kostra křídla byla potažena bakelizovanou překližkou. Překližkový potah měla i dřevěná kostra pevných ocasních ploch. Kostra pohyblivých ocasních ploch v kombinaci kovu a překližky, potah opět překližkový. Ze stejného materiálu zhotoveny trupové nosníky. Krycí plechy duralové. Řadové motory poháněly kovové třílisté vrtule. Podvozek byl pevný, kapotovaný. Výzbroj tvořil jeden kulomet v zádi trupové gondoly.
Technická data:
Rozpětí: 15,60 m
Délka: 11,70 m
Hmotnost: 3 102 kg
Motor: 2x Walter Sagitta I-MR, 412 kW
Max. rychlost: 380 km/h
Dostup: 7 000 m
Vytrvalost: 3 h 48 min

