305mm typy
305mm Mle 93/96 (Canon de 305 Mle 93/96) (L/40) (TAZ)
Nejstarší provedení využívající 305mm kanóny (původ v roce 1914, na frontu šly v roce 1915). Identické s některými 240mm typy (240mm Mle 93/96M Colonies). Ostatně není divu, neboť ty zbytek zařízení „podědily“, když bylo shledáno, že 305mm kanóny jsou na tento typ montáže příliš výkonné a rozměrné a byly použity jinde (provedení GL a BE, kde bylo možno využít jejich plný výkon, v původní montáži s náměrem 20° byly schopny dostřelit pouze na 19,6 km, zatímco zde pak 27,4 km, což už je velice znatelný rozdíl). K této výměně došlo v roce 1917. Maximální náměr/odměr 20/360°, ačkoli praktický stranový odměr nepřesáhnul 10°.

305mm Mle 93/96 v nejstarším plně otočném provedení
305mm Mle 93/96 (Canon de 305 Mle 93/96) (L/40) (BE)
Typ s kolébkovým zákluzem, ale ukotvený systémem Batignolles. Ten spočíval v demontáži kusu kolejí na palebné pozici, instalaci kotvící platformy ze speciálního vagónu a opětovném položení kolejí. K takto připravené platformě se poté ukotvil samotný vagón s kanónem. Montáž celého zařízení trvala přibližně 2 hodiny a jednalo se o docela šikovný systém, čemuž napomáhal i maximální stranový odměr samotné montáže v rozmezí 5°. Při použití dvou kotvících platforem v blízké vzdálenosti se tak mohl kombinací docílit odměr až 20°. Náměr činil 38° a kvůli dlouhému zákluzu v kolébce musela být pro případ velkých hodnot náměru pod celým kompletem vykopána patřičná díra. Co se týká bojového nasazení, tak tento typ drží jistý nelichotivý primát. V červnu 1918 totiž Němci ukořistili baterii těchto 305mm děl (Mle 1893/96), a to jako vůbec první ukořistěná francouzská železniční děla. Možná byla užita i děla typu Mle 06.

305mm kanóny Mle 93/96 či Mle 06 ukotvené systémem Batignolles (1 až 3), speciální přepravní vagón (4) a detaily platformy (5 a 6)
305mm Mle 93/96 (Canon de 305 Mle 93/96) (L/40) (GL)
305mm Mle 06 (Canon de 305 Mle 06) (L/45) (GL)
305mm Mle 06/10 (Canon de 305 Mle 06/10) (L/45) (GL)
Typická skluzová montáž. Maximální náměr/odměr 38/0°, oproti předchozí montáži (BE, ukotvení Batignolles) údajně disponovala ještě větším dostřelem, tj. 30,9 km (což mi přijde při stejné hodnotě náměru zvláštní, ale možná šlo o kanóny Mle 06 a 06/10).

305mm Mle 06 a Mle 93/96, provedení GL
Seznam mobilizovaných 305mm děl z roku 1940 je opět poněkud zmatečný, jednalo se přinejmenším o 3 kusy Mle 06/10 (či Mle 06).
Němci ukořistěné kusy označili jako:
30.5cm Kanone (E) 636(f) – Mle 93/96
30.5cm Kanone (E) 637(f) – Mle 06/10
.
320mm typy
320mm Mle 70/81 (Canon de 320 Mle 70/81) (L/25) (GL)
320mm Mle 70/84 (Canon de 320 Mle 70/84) (L/?) (GL)
320mm Mle 70/93 (Canon de 320 Mle 70/93) (L/?) (GL)
320mm Mle 70/30 (Canon de 320 Mle 70/30) (L/?) (GL)
Původně pobřežní děla různých provedení, jejichž konverze proběhla v roce 1916. Skluzový systém, maximální náměr/odměr 40/0°. Celkem bylo takto upraveno 44 děl – 8 Mle 70/81, 30 Mle 70/84 a 6 Mle 70/93. V průběhu války došlo k několika výměnám hlavní a tak se v roce 1918 na těchto 44 montážích nacházelo 16 Mle 70/81, 22 Mle 70/84 a 6 Mle 70/93. V roce 1920 bylo 16 nejstarších a nejméně výkonných Mle 70/81 demontováno a jejich místo zaujaly 274mm kanóny Mle 17. V roce 1930 došlo k modernizaci části zbývajících kanónů – 7 Mle 70/74 a jeden Mle 70/93 dostaly kromě jiného i větší komoru (dostřel se zvýšil z 21,6 km na 24,5 km) a nově byly značeny jako Mle 70/30 (či 70-30). V roce 1940 bylo na tento standard předěláno dalších 12 kusů Mle 70/84 a Mle 70/93.
Němci s těmito kanóny vybavili několik svých baterií a značení je následující:
32.0 cm Kanone (E) 651 (f) – Mle 70/84 a Mle 70/93?
32.0 cm Kanone (E) 651/1 (f) – značení pro variantu s delší komorou, tudíž Mle 70/30?

370mm Mle 70/81 (1 až 8) se jmény jako jsou Cyclone (1, 2), Tempete (3, 4), L'Ouragan (5) nebo L'Espérance (6)

370mm Mle 70/84
370mm Mle 70/30
320mm Mle 17 (Canon de 320 Mle 17) (L/?) (GL)
Údajně nová konstrukce na bázi Mle 70 vzniklá v roce 1917 (ale je možné, že se jedná pouze o převrtané dělo ráže 305mm – Mle 93/96, či alespoň obsadilo původně tomuto typu patřící montáž) nejspíše v počtu 4 kusů. Ve stavu ještě v roce 1940, mobilizovány, Němci je označili jako 32.0 cm Kanone (E) 652 (f).

320mm Mle 17

320mm zbraně bez rozlišení verze
340mm typy
340mm Mle 93 (Canon de 340 Mle 93) (L/35) (GL)
Skluzové provedení, v roce 1940 mobilizovány 2 kusy. Jeden kus byl v roce 1936 převrtán na ráži 380mm pro testování granátů pro 380mm kanóny Mle 36 bitevních lodí třídy Richelieu. V této podobě se snad měl dochovat dodnes.
340mm Mle 12 (Canon de 340 Mle 12) (L/45) (GL)
Námořní kanón ve skluzovém provedení. Maximální náměr/odměr 37/0°. V roce 1940 k dispozici 6 kusů (???). Německé označení - 34.0 cm Kanone GL (E) 673 (f) (???).
340mm Mle 12 (GL)
340mm Mle 12 (Canon de 340 Mle 12) (L/45) (BE)
Tatáž zbraň, ale ve zcela odlišném typu montáže. Nejdříve bylo třeba připravit palebnou pozici a instalovat 35ti tunovou platformu, na kterou se poté spustil celý zbraňový systém (kola podvozku byla odstraněna a zůstalo pouze mohutné lože se zbraní, jež se otáčelo na centrálním čepu). Proces to byl časově náročný a jen příprava platformy zabrala 2 až 5 dnů (a minimálně dva pak její odstranění) a vyžadovala speciální vybavení (jeřábový rám na úzkokolejném podvozku). V 30tých letech se s patřičnou municí podařilo dosáhnout dostřelu až 43,6 km.
V tomto provedení bylo pravděpodobně použito 6 děl (jinak zbraně původně určené pro bitevní lodě třídy Normandie, další přebývající kusy byly použity v pobřežních bateriích chránících Toulán a Bizertu). Po kapitulaci v roce 1940 byly 2 kusy přenechány Italům, zbytek převzali Němci a použili je v roli pobřežních zbraní v Plouharnel na poloostrově Quiberon na přístupech k Lorientu (umístěny ale jen 3 kusy, čtvrtý byl přechodně odeslán do provizorního postavení k ochraně Brestu, a to do té doby, než budou vybudovány příslušné pobřežní baterie). V roce 1944 se tato trojice střetla s Američany, kteří otravnou baterii chrlící těžké granáty neutralizovali pomocí palby svých 240mm houfnic. Samotná děla nebyla poškozena a po válce byla uložena do skladů (a později nejspíše sešrotována).
Německé označení:
34.0 cm Kanone W(E) 674 (f) - rayee a 6° - stoprocentně děla použitá v Plouharnelu (W v označení značí „Wiege“ – kolébka)
34.0 cm Kanone (E) 675 (f) - rayee a 4°

340 mm Mle 12 (BE) – platforma (1), přepravní poloha (2), připravený k palbě (3 až 7), závěr (8), munice (9) a německá pobřežní baterie v Plouharnelu poblíž Lorientu (10)
370mm typy
370mm Mle 13? (Mortier de 370 Filloux) (L/8) (?)
Těžký minomet, jež měl původně sloužit jako pobřežní zbraň. V roce 1914 objednáno 10 kusů, ve výzbroji od roku 1915. Ačkoli se zdá, že po železnici byl pouze transportován, je řazen mezi železniční zbraně a též v Německu dostal tomu odpovídající označení - 37.0 cm Haubitze (E) 710 (f).

370mm minomet Filloux
370mm Mle 15 (Obusier de 370 Mle 15) (L/?) (BE)
Původně námořní dělo ráže 305mm – Mle 87 (jedním ze štědrých „dárců“ byla například pobřežní bitevní loď Amiral Tréhouart), převrtané na ráži 370mm a se zkrácenou hlavní, změněné tedy tímto způsobem v houfnici s maximálním náměrem/odměrem 65/?°. Po dvou pocházelo z řadové lodi Charles Martel a sesterských či skorosesterských Carnot, Amiral-Tréhouart a Bouvines (5 z nich dostalo i svá jména - Ginette, Suzette, Staïfia, Surcouf a Ketty). V roce 1917 poskytla svá děla (jako rezervní) i řadová loď Jaureguiberry. Ukotvení Batignolles. V roce 1940 existovalo ještě asi 7 kusů, které ale zůstaly v rezervě. Německé značení - 37.0 cm Haubitze (E) 711 (f).

370mm Mle 15
370mm Mle 15 (Obusier de 370 Mle 15) (L/28?) (GL)
Našel jsem i zmínku o konverzi z roku 1940, kdy bylo osm 340mm děl Mle 81 (6 kusů) a Mle 84 (2 kusy) převrtáno na 370mm Mle 15, na skluzové montáži.

370mm Mle 15 (ex Mle 81) (???)
370mm Mle 75/79 (Canon de 370 Mle 75/79) (L/28?) (GL)
370mm kanón v skluzovém provedení, maximální náměr/odměr 37/0°. Původ zbraní lze pravděpodobně hledat u řadových lodí Formidable a Amiral Baudin. Do konce války již nestačily tyto komplety vstoupit do služby (testy v roce 1919) a jednalo se o na tehdejší dobu dosti „high tech“ montáž a vyvrcholení francouzských skluzových konstrukcí. Vše bylo totiž na elektřinu (podávání a nabíjení munice, elevace děla atd.), leč tato modernost měla i své mouchy. Sami konstruktéři při testech podotýkali, že je tato montáž možná elektrifikovaná až příliš a po prvních pár ranách byla většina zařízení mimo provoz, neboť nebyla dostatečně robustní a odolná aby vydržela provoz zbraně při střelbě. Jak se později podařilo/nepodařilo problém vyřešit mi není známo. Navíc obstarožní 370mm kanóny Mle 75/79 na těchto moderních montážích představují tak trochu paradox. V roce 1940 bylo ve skladech stále ještě cca 4-6 kusů (nejspíše ale byly vyrobeny pouze 4 kusy objednané v roce 1917), jež ale nebyly mobilizovány. Německé označení - 37.0 cm Kanone (E) 714 (f).
400mm typy
400mm Mle 15, 16 (Obusier de 520 Mle 15, 16) (L/25) (TC/BE)
Tyto těžké houfnice byly postaveny na bázi převrtaných a zkrácených námořních 340mm děl Mle 87 pocházejících z plavidel Valmy, Jemappes a Brennus (400mm Mle 15), zbytek byl pořízen pomocí dalších neosazených 340mm kusů (400mm Mle 16). Výroba probíhala v letech 1915 až 1917 a francouzská armáda v nich získala svůj nejtěžší bojově použitý železniční kus, který metal 641 až 900 kg granáty na maximální vzdálenost 16 km (maximální náměr/odměr 65/5°). Při ostřelování německých pevností, podzemních instalací a zodolněných cílů obecně prokázal typ velice platné služby. Většina exemplářů byla na počátku druhé světové války mobilizována, přičemž část přebrali Němci a použili je pod označením 40.0 cm Haubitze (E) 752 (f) (trojčlenná baterie byla kupříkladu použita při obléhání Leningradu).

400mm Mle 15 či 16
520mm typy
520mm Mle 16 (Obusier de 520 Mle 16) (L/16) (BE/GL) (Něm: 52.0 cm Haubitze (E) 871 (f))
Nejtěžší francouzský dělostřelecký kus, jehož vznik měl rozhodně více politického podtextu než toho racionálního. Ačkoli Francouzi takovouto zbraň víceméně nepotřebovali a docházelo pouze ke zbytečnému vytížení kapacit, které by se daly využít jinde, rozhodli se vybudovat adekvátní odpověď na úspěšné německé zbraně (především 420mm houfnice, které zdevastovaly pevnosti kolem Liege, Namuru a Antverp).
Vyrobeny pouze dva exempláře plus jedna náhradní hlaveň. Zpětný ráz řešen kombinací skluzu a kolébkového systému, maximální náměr/odměr 65/0°, tento typ byl kompletně „elektrifikovaný“ a dobře zpracovaný. Ani jedna z vyrobených zbraní ale již do první světové války nezasáhla, naopak jeden kus byl při zkouškách v roce 1918 zničen předčasnou explozí náboje v hlavni. To se stalo osudným i druhému exempláři, který byl v roce 1940 sice mobilizován (ze skladu v Neuvy-Pailhoux), ale dříve než renovace (která byla před nasazením nutná) přišli Němci, kteří ho ukořistili ještě v továrně (Creusot). Sami ho zařadili jako 52.0 cm Haubitze (E) 871 (f) do služby a použili při bojích o Leningrad. Zde došlo v lednu 1942 ke zmíněné explozi, po níž zbyl z mamutí houfnice už jen kus šrotu.

520mm houfnice – výroba (1), celkový pohled (2 až 4), v rukou Němců a po explozi (5 až 9)