Letadla, která neuspěla

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Letadla, která neuspěla

Příspěvek od Polarfox »

Letadla, která neuspěla
aneb „ti druzí“
Obrázek
Předem vás mohu uklidnit, neboť podtitulek opravdu nesouvisí s jedním nejmenovaným nekonečným seriálem. Na rozdíl od něj se doufám v tomto krátkém článku o letadlech z 30tých a 40tých let v dohledné době i něco dozvíte :). Ale co vlastně?

Každý fanoušek vojenských letadel má nějakého svého oblíbence, povětšinou z dobře známých a vavříny ověnčených typů, které výrazně zasáhly do bojových operací, nebo sice „outsidera“, jež se ale okolo těchto bojů alespoň náležitě motal. Ale všechny tyto letouny se musely ke svému postavení nějak dobrat, pokud možno být vůbec vybrány v nějaké té vypečené soutěži a protlouct si ostrými lokty cestu k sériové výrobě. Leč kde jsou ti konkurenti, kteří zůstali obrazně řečeno ležet v „ringu“? Naše povědomí o této skupině se většinou sestává z dvou tří větiček v publikaci věnované vítěznému typu a můžeme být rádi, když jsou tam stroje uvedeny alespoň jmenovitě. Což je škoda, neboť by si zasloužily přeci jen něco více. I ony byly přeci technickým výplodem, do kterého jeho konstruktéři investovali svůj um a majitelé firem své naděje. Navíc jde často o velmi zajímavé stroje, pravda, tu více, tu méně vyvedené, leč stále interesantní. Pak je tu též skupina typů, které se za své výkony či technické řešení nemusely vůbec stydět, leč štěstena nestála na jejich straně.

Pojďme si tedy probrat namátkou pár z nich a třeba tak nabudí váš apetit i na zbylé nebohé a opomíjené letouny :).
Naposledy upravil(a) Polarfox dne 9/8/2012, 10:59, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Fiat CR.42
Není to tak dlouho, co se na Palbě podrobně probíraly bojové možnosti italského stíhače Fiat CR.42 a tak by neškodilo se podívat, co se mohlo alternativně prohánět po evropském a severoafrickém nebi. Hlavním konkurentem Fiatu byl stroj firmy Caproni – Ca.165. Oproti robustnímu CR.42 působí Ca.165 vytáhle a svižnějším dojmem (po konstrukční stránce měl mnoho společných prvků s průzkumným Ca.134), čemuž odpovídala i vyšší rychlost (dosaženo bylo až 467 km/h, leč motor nepatřil k nejspolehlivějším). CR.42 se naopak vyznačoval lepší obratností a stoupavostí, což jak víme bylo pro tehdejší piloty a generalitu do jisté míry zaklínadlem. Ca.165 byl tedy odstaven na vedlejší kolej a nepomohlo ani vítězství při porovnávacích testech. Na základě tohoto „úspěchu“ byla sice objednána stavba série 12ti letounů, leč i ta byla nakonec stornována.

Obrázek
Caproni Ca.165

Macchi MC.200/Fiat G.50
Pokud byl Ca.165 konkurentem dvojplošného CR.42, pak se jeho firemní příbuzní snažili pro změnu šlapat na paty modernějším jednoplošným strojům. Od roku 1937 se tak pracovalo na letounech Caproni Vizzola F.4 a F.5 se společnou výchozí konstrukcí, ale odlišnými pohonnými jednotkami. Zatímco F.5 s hvězdicovým vzduchem chlazeným motorem se propracoval přes 2 prototypy až k 12ti předsériovým exemplářům, F.4 si musel počkat na německý motor DB.601A a první prototyp byl postaven právě až z posledního předsériového F.5. K žádným dalším objednávkám se nepřistoupilo (stejně tak k licenční výrobě v Peru). F.4 zůstal pouze v dotyčném jediném prototypu.

Obrázek Obrázek Obrázek
Caproni Vizzola F.4

Ačkoli byl F.5 kvalitní letoun s vyšší rychlostí, nižší cenou a bez úvodních nedostatků jeho konkurentů G.50 a MC.200, handicap v podobě pozdního dodání k testům se již nepodařilo překonat a objednány byly výše uvedené typy. Jedenáct vyrobených předsériových exemplářů operovalo povětšinou, až na krátkou epizodu při střetu s Řeckem (kdy byly dislokovány v Albánii), ze základny Ciampino (kde sloužily k ochraně hlavního města). Později byly F.5 užívány v roli nočních stíhačů. Piloti hodnotili typ kladně a cenili si jeho doletu a stability (jak obecné, tak při střelbě). V červenci 1943 bylo ve stavu ještě 10 strojů, z toho 5 kusů v letuschopném stavu, poté pomalu mizí z historie.

Obrázek Obrázek Obrázek
Caproni Vizzola F.5 (na poslední fotografii při zahřívání motorů, již v roli nočních stíhačů)

Celá geneze této rodiny letounů skončila u nejpokročilejšího Caproni Vizzola F.6, respektive F.6M (jako Metallico, neboť se jednalo o celokovovou konstrukci), který přistoupil k testům v roce 1942 a dále rozvíjel koncepci F.4 s řadovým motorem, tentokráte s ještě výkonnějším DB.605. Ten se zároveň ukázal jako slabina, neboť všechny dostupné motory byly určeny pro již zavedené typy a poslední variantou se tak stal typ F.6Z s motorem Isotta Fraschini Zeta RC.25/60. U toho se objevily problémy s chlazením pohonné jednotky a změna politického kormidla v roce 1943 pak učinila přítrž dalšímu ladění a vývoji. Vyrobeno bylo po jednom prototypu F.6M a F.6Z.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
typy F.5bis (počáteční značení pro F.6) (1), F.6M (2) a F.6Z (3 a 4)

V italské soutěži o nový stíhací letoun se snažily prosadit ještě dva méně známé typy – celokovový AUT.18 (Aeronautica Umbra Trojani) a IMAM Ro.51 smíšené konstrukce. Začněme posledně jmenovaným, z nějž se vyklubal outsider celé soutěže, neboť svými slabšími výkony a pevným podvozkem nemohl v silné konkurenci nijak oslnit. Ostatně druhý prototyp byl pro jistotu vyvíjen již jako plováková stíhačka. Ale ani tady se nezadařilo, při testech došlo k nehodě a letoun skončil na dně mořském. Spolu s ním zde skončily i jakékoli naděje na jeho výrobu. AUT.18 na tom byl sice o něco lépe a specifikacím by vyhovoval, leč různé průtahy a výkony výrazně nepřekonávající své protivníky zabránily jeho sériové výrobě.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
AUT.18 (1, 2) a IMAM Ro.51 v klasické (3 až 5) a plovákové verzi (6)

Bf-109
Myslím, že v případě Německa není vhodnější úvodní stroj, než poněkud profláklá Messerschmittova „stodevítka“. Tomuto legendárnímu stroji a jedné z model fanoušků (ať už s těmi s hákovými kříži nad postelí či bez) se snažilo podtrhnout nohy několik konkurentů. V letecké historii se z nich nejvíce zviditelnil Heinkel He-112, ale byli zde i jiní. Jedná se o Arado Ar-80 a Focke-Wulf Fw-159. Arado se potýkalo s malými výkony, problémy se zatahovacím podvozkem vedly k návratu k anachronickému fixnímu provedení a brzy bylo zřejmé, že tudy cesta nevede. Největším přínos Ar-80 tak tkvěl v užití třetího prototypu jako testovacího letounu (první německý letoun s kanónem v ose vrtule, testy Fowlerových klapek). Fw-159 koncepčně z celé čtveřice soupeřících letounů vybočoval svým hornoplošným provedením (obdobným jako u lehkého stíhacího/cvičného Fw-56), ale jinak nemohl své soupeře příliš ohrozit (malé výkony, komplikovaný a problémový podvozek).

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Arado Ar-80 (1, 2) a Focke-Wulf Fw-159 (3), zde s poněkud rozjetými nožkami (4)

Bf-110
Těžký stíhací Bf-110 převálcoval svou konkurenci v podobě Focke-Wulfu Fw-57 a Henschelu Hs-124 celkem s přehledem. Fw-57 stavěný podle původních specifikací na víceúčelový stroj se ukázal být poněkud přetíženým, podmotorovaným a nepříliš dobře ovladatelným strojem, zajímavá byla věž s 20mm kanónem. Zatímco Fw-57 vyhlížel celkem ladně, první dva prototypy Hs-124 (V1 a V2) vzhledově připomínaly spíše bombardér. Až Hs-124 V3 pochytil díky neprosklené přídi určené pro kanónovou a kulometnou výzbroj alespoň trochu dravčí vzhled. Ale škatulata s pohonnými jednotkami a snížení výkonů pohřbila další naděje na postup. Veškerá „cukrátka“ tak vyjedl původní outsider, tj. lehčí a svižnější Bf-110, který se perfektně napasoval do změněných specifikací.

Obrázek Obrázek Obrázek
Fw-57 (1) a první a druhý prototyp Hs-124 (2 a 3)

Poněkud mimo pak stojí typ Fw-187, aneb „co by kdyby Bf-110 nebyl“. Stroj sice výkony Bf-110 překonávající, ale jeho lehká konstrukce by těžko dovolila takovou univerzálnost použití jako v případě zavedené stodesítky. Takže nám zbývají jen dohady a sporadické nasazení minisérie Fw-187 A-0.

Obrázek Obrázek Obrázek
Fw-187

Me-210
I nástupce Bf-110 měl svou protiváhu v podobě technicky vyspělého letounu Arado Ar-240, s kterým měla jeho mateřská firma velké plány (stíhací, bombardovací a průzkumné varianty), leč vše skončilo v lepším případě v podobě řady prototypů a několika málo předsériových strojů Ar-240 A-0 (které si odbyly řadu průzkumných misí nad Anglií a především východní frontou), v tom méně příznivém na rýsovacích prknech. Takže ani zde se nakonec Messerschmittovým trůnem otřást nepodařilo.

Obrázek Obrázek Obrázek
Ar-240

Hs-123, Ju-87
Celkem v klidu mohly být i další dva letouny – malý a neúnavný Hs-123 a slavný Junkersův střemhlavý bombardér. Zatímco Hs-123 svého konkurenta Fieseler Fi-98 převálcoval s přehledem, Stuka to měla o něco těžší, ale zase ne o moc. Její protivník, letoun Heinkel He-118, který byl konstrukčně podobný stíhacímu He-112, sice působil modernějším dojmem a měl například zatahovací podvozek či vnitřní pumovnici, ale ve střemhlavém letu za Ju-87 žalostně zaostával (maximální úhel střemhlavého letu se pohyboval kolem 50ti stupňů). Definitivní čáru za kariérou letounu udělal Ernst Udet, když se mu letoun začal při zkoušce střemhlavého letu rozpadat pod rukama, vrtulí počínaje. Na obranu stroje nutno říci, že Udet nedodržel předepsané pokyny, leč to bylo nebohému He-118 takříkajíc houby platné. Poslední nadějí byl export do zahraničí, ale po jednom letounu zakoupilo pouze japonské námořní letectvo a armáda. Z celého projektu tedy nakonec vykrystalizovalo pouze několik prototypů a osm předsériových He-118 A-0, jež sloužily k různým testům…a také inspirace pro japonské konstruktéry.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Fi-98 (1) a He-118 (2 až 4), na poslední fotografii jeden ze dvou strojů prodaných do Japonska

Vickers Wellesley
Ačkoli Vickers Wellesley nebyl nikdy příliš známým strojem a za druhé světové války vymetal druhořadá bojiště, tak od roku 1932 se o jeho budoucí pozici ucházelo celých devět výrobců. Jako náhradu za víceúčelové stroje Westland Wapiti a Fairey Gordon nabídly jednotlivé továrny následující letouny:
Vickers Type 253 (či Vickers G 4/31) – Dvojmístný dvojplošník, který se stal oficiálním vítězem celé soutěže. Kontrakt na 150 kusů mu ale nakonec uloupil perspektivnější a výkonnější Wellesley, stavěný původně jako soukromý firemní počin.
Blackburn B-7 – Dvojplošný typ vycházející z námořního Blackburnu Shark.
Bristol Type 120 – Dvojplošník vycházející z Bristolu Type 118, zajímavá byla otočná prosklená věž pro zadní obranný 7,7mm kulomet.
Fairey G 4/31 – Dvojplošný celokovový typ s plátěným potahem.
Parnall G 4/31 – Poslední příspěvek firmy Parnall na poli vojenských letounů.
Handley Page H.P.47 – Od konkurence se výrazně odlišující stroj doplnoplošné koncepce.
Hawker PV.4 – Letoun vycházející z Hawkeru Hind, později neuspěl ani ve Finsku.
Westland PV.7 – Další do zavedené linie vizuálně nezapadající stroj. Jednalo se o hornoplošník v člověku evokující přesrostlý kurýrní letoun pozdějších let. Nese si i jedno nebezpečné prvenství s dobrým koncem, když došlo při testech střemhlavého letu ke kolapsu křídla a pilot se musel díky zaseklému překrytu kabiny vysoukat ven bočním okénkem. Mimoděk tak uskutečnil první záchranu na padáku z britského letounu s uzavřeným překrytem kabiny.
Armstrong Whitworth A.W.19 – Dvojplošník s výstředním umístěním pilotního prostoru nad horním křídlem.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Vickers Type 253, oficiální vítěz, leč nezavedený (1), Blackburn B-7 (2), Bristol Type 120 (3), Fairey G 4/31 (4), Parnall G 4/31 (5), Handley Page H.P.47 (6), Hawker PV.4 (7), Westland PV.7 (8) a Armstrong Whitworth A.W.19 (9)

Gloster Gladiator
I jedna z nejlepších dvojplošných stíhaček konce 30tých let se musela prodírat skrze zástupy svých dravých „sourozenců“. V rámci specifikace F.7/30 se o kontrakt na nový stíhací letoun opět ucházela řada výrobců. Jejich příspěvky zběžně uvádím:
Blackburn F.3 – Letadlo, které vzhledově rozhodně nešlo přehlédnout. Leč kromě originality do vínku dostalo i potíže s konstrukční pevností a výškou těžiště.
Bristol Type 123 – Zajímavými tvary byl nadán i další soupeř Bristol Type 123, ani on se nevyhnul konstrukčním vadám, tentokráte se stabilitou.
Bristol Type 133 – Dolnoplošník se zatahovacím podvozkem, zničen při jednom z testovacích letů.
Hawker PV.3 – Víceméně větší bráška Hawkeru Fury. A podobně elegantní.
Supermarine Type 224 – Dolnoplošník s pevným podvozkem, který nedosáhl očekávaných výkonů.
Westland F.7/30 – Vzdušný hlemýžď vyznačující se oslnivou rychlostí 225 km/h a neméně závratnou stoupavostí.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Blackburn F.3 (1, 2), Bristol Type 123 (3, 4), Bristol Type 133 (5), Hawker PV.3 (6), Supermarine Type 224 (7) a Westland F.7/30 (8)

Fairey Swordfish
Gloster TSR.38 – Na první pohled trošku ladnější konkurent dalšího neutahatelného dříče, leč nepřesvědčil.

Obrázek
Gloster TSR.38

Boulton Paul Defiant
A co mohlo sloužit místo letounu, který si z počátku Němci ke své škodě pletli s Hurricanem a jež později skončil v roli nočního stíhače? Konkurentem byl typ Hawker Hotspur, celkovou koncepcí Defiantu dosti podobný, ale program byl později opuštěn a firma Hawker se raději věnovala stavbě klasických stíhacích Hurricanů. Oproti Defiantu měl nést Hotspur o jeden kulomet navíc, a to v přední části trupu.

Obrázek
Hawker Hotspur

Dewoitine D.520
Nesmíme ale zapomenout ani na zemi paštiček, hlemýžďů a někdy více, někdy méně ladných letounů. Stíhač D.520 rozhodně patří k těm esteticky nejvydařenějším, leč opět se nabízí otázka, kdo tomuto krasavci chtěl ukrást jeho místo na slunci? Výkonově na tom nebyl špatně třeba typ CAO.200 (či SNCAO.200), leč přednost byla dána D.520 a vyroben byl pouze jeden prototyp. Francouzské velení sice se začátkem války přehodnotilo svůj názor a nouzově objednalo sérii strojů (a vesele tak v národním duchu drobilo výrobu), leč rychlá porážka Francie realizaci tohoto záměru nakonec zabránila. I tak měl prototypový jedináček celkem dobrodružný život a byl použit v rámci GC I/145 "Warsawa" k ochraně továrních komplexů, kde údajně dosáhl jednoho sestřelu (He-111). Po okupaci severní části země si ho odvezli Němci na technické prozkoumání.

Obrázek Obrázek
SNCAO 200 – na druhém snímku u GC I/145

Avia B-34, B-534
A kde bychom to byli, kdybychom vynechali naši malou zemičku. Asi nejznámějšímu československému letounu 30tých let, Avii B-534, respektive zpočátku jeho předchůdci B-34, házely klacky pod nohy typy Letov Š-231 a Praga E-44 (či BH-44). Z nich bych se kratičce zaměřil především na druhý stroj, jinak obratný a příjemný konstrukční výtvor, který ale kvůli obtížím s motorem a určitým obstrukcím nakonec hrál druhé a nikdy nenaplněné záložní housle. Neuspěl ani pokročilejší a elegantní typ E-45 a B-534ka si svou pozici udržela.

Obrázek Obrázek Obrázek
stroje Praga E-44/BH-44 (1, 2) a E-45 (3)

Podobných letadel s nenaplněnými osudy, ale zajímavými tvary a „životními“ peripetiemi by se našla ještě řada, ale k těm třeba zase někdy příště a třeba z jiného období…takže sláva vítězům, čest poraženým.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

rozhodně doporučuji změnit název. Přeci jen zde nejsme kvůli krásné literatuře, ale kvůli poznání. Za pár týdnů si ten tvůj název nebude umět nikdo s ničím spojit! Grr
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Zkusím něco vymyslet, ale nic krátkého a výstižného mě nenapadá :)
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Bublifuk
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 2/9/2008, 16:20
Bydliště: Praha

Příspěvek od Bublifuk »

A co třeba: "Letadla, která neuspěla"? :wink:
Jinak dobré, články o raritkách mám rád, možná by jen stálo za to omezit počet porovnávaných typů a přihodit nějaká technická data. To ale není výtka, naštěstí máme internet, kde se vše dá dohledat.
Obrázek

Nemůžeš tvrdit, že civilizace nezaznamenává určitý pokrok, neboť v každé další válce Tě zabijí novým způsobem.
W.Rogers
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Já vím no, já ty parametry uvádím obecně jen málokdy. U raritek je někdy problém, že ty údaje nemusí být zrovna spolehlivé, narozdíl od nějakého Bf-109, kde je přesná rychlost na setiny naměřena i pro variantu, kdy pilot jí vajíčko a v kabině soubou má zápisníček, pistoli, přívěšek s obrázkem manželky a 4 kulky zaseklé v ochranném pancéřovém plátu :)

Ale hlavně držím se ideje tu raritku zviditelnit a koho nadchne, ten si o ní zjistí potom rád něco sám, i více než bych tu popsal i s parametry. Nejhorší je, když to zapadne a nikdo netuší, že vůbec něco takového existovalo.

A raritek ještě bude :)...jen namátkou Švýcarsko, Irsko, Kongo, Filipíny atd.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Hezké a chvilkami úsměvné :) Je vidět, že problémy provázející He 112 se dotýkaly i jeho "Stuka" bratříčka. Nicméně i já bych se přimlouval za změnu názvu tématu, navrhovaná "Letadla, která neuspěla", zní dobře :)
Uživatelský avatar
cayman
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 276
Registrován: 2/6/2005, 22:56
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od cayman »

Pozerám že moj oblúbenec He-100 patrí až do ešte horšej kategórie "Porazení čo ani nestoja za zmienku..." :D
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
p3tris
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1368
Registrován: 24/6/2011, 12:46
Bydliště: Vodňany
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od p3tris »

cayman píše:Pozerám že moj oblúbenec He-100 patrí až do ešte horšej kategórie "Porazení čo ani nestoja za zmienku..." :D
Jestli jsem to dobře pochopil, tenhle článek je o strojích, co to nedotáhly dál než k prototypu či předsériové sérii. He-100 se vyráběly sériově, i když jen v nevelkém množství. Pokud se pletu, tak se omlouvám a nechť mě místní odborníci opraví.

Jinak moc pěkný článek o hodně zajímavých strojích. Souhlasím s přejmenováním, aby nezmizel v "propadlištích Palby", kdybych se k němu chtěl někdy vrátit (a jakože určitě budu).
Naposledy upravil(a) p3tris dne 14/12/2011, 22:27, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

He 100 vznikl ale na vlastní popud, ne? Tam nebyla soutěž...
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Jestli jsem to dobře pochopil, tenhle článek je o strojích, co to nedotáhly dál než k prototypu či předsériové sérii. He-100 se vyráběly sériově, i když jen v nevelkém množství. Pokud se pletu, nech, tak se omlouvám a nechť mě místní odborníci opraví.
Děkuji náčelníku, že jsi se mě zastal :)....leč recht má Hans, protože jsem opravdu dělal prakticky jen stroje, kde byla nějaká soutěž.

Takže i v článku o zapadlých letounech jich spousta zapadne :D
Naposledy upravil(a) Polarfox dne 14/12/2011, 20:50, celkem upraveno 1 x.
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 934
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

"Sláva vítězům, čest poraženým" platívalo v dřevních dobách soutěží. Dneska platí spíš "Sláva vítězům, nejlepší lékařské ošetření poraženým" nebo přesněji "Prachy vítězům, nejlepší lékařské ošetření poraženým". Zaplaťpámbu to platí pro "hokejisty", "fotbalisty" a jiné "sportovce", ale ne pro mašiny ...
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Polarfox píše:
Avia B-34, B-534
A kde bychom to byli, kdybychom vynechali naši malou zemičku. Asi nejznámějšímu československému letounu 30tých let, Avii B-534, respektive zpočátku jeho předchůdci B-34, házely klacky pod nohy typy Letov Š-231 a Praga E-44 (či BH-44). Z nich bych se kratičce zaměřil především na druhý stroj, jinak obratný a příjemný konstrukční výtvor, který ale kvůli obtížím s motorem a určitým obstrukcím nakonec hrál druhé a nikdy nenaplněné záložní housle. Neuspěl ani pokročilejší a elegantní typ E-45 a B-534ka si svou pozici udržela.
Tady bych jen doplnil, že kromě výše uvedených konkurentů nakonec vítezné Avie B-534 tu byl ještě velice slibný stroj Aero A-102. Podrobnosti ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3629
ObrázekObrázekObrázek
takaru
rotný
rotný
Příspěvky: 88
Registrován: 1/2/2009, 00:16

Příspěvek od takaru »

cit.: možná by jen stálo za to omezit počet porovnávaných typů a přihodit nějaká technická data.

re : Inu pomalu začněmež. Sice pomalu, zato podle abecedy a jen v Německu. Civilní typy, kluzáky, motory, budíky, slitiny, subdodavatele a.j. vynechám.
Zdroj : oficielní katalog Flugzeug-Typenbuch, Ausgabe 1939/40, už tady byl zmiňován. Copyright u katalogu (podle mého názoru) nemusí být dodržen. Citace nebudu přepisovat kompletně a i tak to bude běh na dlouhou trať. :lol:
Slibuji, že se zdržím jakýchkoliv komentářů, provokací jízlivostí apod. Jde o typy, které v daném roce bylo možné získat (t.j. už po ukončených zkouškách nikoliv prototypy nebo vývojové stroje) - t.j. byly katalogem nabídnuty. Hansi mám také slabost pro Bf109 ale vynechám ho :lol: . Nebudu se zajímat o skutečné nasazení, ale o nabídku jako takovou. Bude to dlouhé a trvat dlouho, je jich hóóódně.
------
Začneme abecedně firmou ARADO, správný název Arado Flugzeugwerke G.m.b.H., hlavní sídlo (Hauptverwaltung) Potsdam

Ar 77
Samonosný, dvoumotorový dolnoplošník, dvojí řízení, posádka 2 piloti, radiotelegrafista, učitel.
Výuka bombometčíků a radiotelegrafistů.
R=19,2m, D=12,5m, V=3,2m, 1930/2940kg, 2 As10C (2x240 hp).
Křídla celodřevěná plátno/překližka, trup - svařovaná ocelová konstrukce/plátno,
Pro milovníky aut 59 l/100km (opravdu)
Plošné zatížení 57 kg/m2

příště AR 95 Land & Ar 95 See

Čusbambus 8o)
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Doufám, že to nehodláš dělat po jednom kuse do jednoho příspěvku. To bych tě vynesl v zubech...
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Vladimír
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 486
Registrován: 9/7/2010, 10:34

Příspěvek od Vladimír »

Hans S. píše:He 100 vznikl ale na vlastní popud, ne? Tam nebyla soutěž...
Soutěžil proti BF 109, ale nakonec sloužily při obraně továrny jako privátní PVO.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

He100 byl soukromý "truc" projekt Ernesta Heinkela, aby dokázal, že umí vyvinout lepší letoun než Bf109 a stál se pak jeho nástupcem.
Naposledy upravil(a) skelet dne 14/12/2011, 22:45, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Bf 109 již zakázku vyhrál proti He 112 a výše uvedeným letounům. He 100 byl současníkem spíše Fw 190. Ale i ten vznikal bez soutěže, víceméně pouze na základě iniciativy firmy :)
takaru
rotný
rotný
Příspěvky: 88
Registrován: 1/2/2009, 00:16

Ar 95 Land & See

Příspěvek od takaru »

CIT.: Doufám, že to nehodláš dělat po jednom kuse do jednoho příspěvku. To bych tě vynesl v zubech...

Přátelsky míněné nabídce o vynesení nelze odolat, proto přidám slíbené ...

AR 95 Land
Jednomotorový dvouplošník, posádka : pilot, radiotelegrafista, střelec.
Víceúčelový : torpédový, průzkumný,bombardovací,vlekání terčů, pokládání mlžné clony,
specialita : schopen startu katapultem, sklopná křídla (Š 5,8m)
R=12,5m, D=10,8m, V=3,9m, 2235/3300kg, 1 BMW 132 Dc /845 PS
vmax 308km/h, v min 88km/h, počáteční stoupavost 7,5m/s,
Křídla celokovová spodní plochy částečně potaženy plátnem, trup - celokovová skořepina, samonosná VOP celokovová (i SOP), kormidla plátno,podvozek, kola 780x260mm, hydraulické brzdy, rozvor 3,02m,
Dolet 1400km
Plošné zatížení 72,5 kg/m2
Vzhledem k tomu, že již znám zvídavost návštěvníků webu, přiznávám se bez mučení, že nevím zda ráfky byly od firmy Argus Berlin-Reinickendorf z hliníku s kotoučovou hydraulickou brzdou nebo od fy Elektron-Co.m.b.H Stutgart-Bad Cannstatt s hydraulickou bubnovou brzdou z elektronu. Ale zcela jistě vím, že v roce 1940 vyráběla pneumatiky dle DIN L 120 pro rozměr 780x260 jen Deutsche Dunlop Gummi-Compagnie A.-G. se sídlem v Hanau a.Main .
Možná výstroj a výzbroj stejná jako :

Ar 95 See
Jednomotorový dvouplošník, posádka : pilot, radiotelegrafista, střelec.
Víceúčelový : torpédový, průzkumný,bombardovací,vlekání terčů, pokládání mlžné clony,
specialita : schopen startu katapultem, sklopná křídla (Š 5,8m)
R=12,5m, D=11,1m, V=5,2m, 2450/3570kg, 1 BMW 132 Dc /845 PS
vmax 302km/h (3000m), v min 91km/h, počáteční stoupavost 6,5m/s,
Křídla celokovová spodní plochy částečně potaženy plátnem, trup - celokovová skořepina, samonosná VOP celokovová (i SOP), kormidla plátno,,
Dolet 2200km
Plošné zatížení 78,5 kg/m2
výtlak jednoustupněných plováků 2x3900l, rozteč 3,42m,
Možná výstroj a výzbroj viz Typenbuch strana 17

Jako lahůdku k Ar95 See připojuji popis přístroje :
Startzeitmessgerät
výrobce H.Maihak A.-G. Hamburg 39, Geibelstrasse 54
typ MZM III
slouží ke kontrole vzletové rychlosti při startu katapultem (např na bitevní lodi)
měřicí rozsah 50-140 km/h
průměr 90 mm (do C105 by se vešel) akorát, že je součást katapultu. Pro neznalé - stopky ovládané kulisou na startovacím vozíku katapultu.

Příště Ar96A
8o)
:oops:
Bublifuk
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 2/9/2008, 16:20
Bydliště: Praha

Příspěvek od Bublifuk »

to takaru: Díky, ale Lišák měl pravdu, vše je dohledatelné a co jsem chtěl, to už jsem dokonce i našel. 8-) Takže není třeba to zde dále rozepisovat a roztahovat diskuzi.
Ovšem jestli máš takto kvalitní zdroje, možná by sis mohl najít více informací a k nějakým raritkám hodit i samostatnou monografii. Např. ty údaje o spotřebě jsou boží, to hned tak někde člověk nenajde :)
Obrázek

Nemůžeš tvrdit, že civilizace nezaznamenává určitý pokrok, neboť v každé další válce Tě zabijí novým způsobem.
W.Rogers
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“