Letadla, která neuspěla

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Annibal
Příspěvky: 2
Registrován: 19/5/2012, 00:57

Re: Letadla, která neuspěla

Příspěvek od Annibal »

Když je řec o "neúspěšných" letounech, neví zde někdo něco detailnějšího o typu Breda Ba.27 Metallico? Krom toho, že inspirací byl Boeing P-26, že ho v roce 1933 Regia Aeronautica odmítla v prospěch Fiatu CR.32, zatímco 11 kusů sloužilo v letectvu Kuomintangu a základních technických datech jsem toho na netu příliš nenašel.
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1871
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Letadla, která neuspěla

Příspěvek od El Diablo »

Bugatti 100P: Znovuzrození přelomového letadla
2.3.2014 - Jan Miklín
Projekt letadla Bugatti 100p, jež mělo překonat tehdejší rychlostní rekord, byl kvůli obavám o ukořistění revolučních technologií nacisty ukončen a rozestavěný prototyp dobře ukryt. Nyní se nadšencům podařilo letadlo obnovit
http://www.stoplusjednicka.cz/bugatti-1 ... ho-letadla

Je to z loňska, narazil sem na to až teď, teoreticky by už mělo lítat...
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1871
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Letadla, která neuspěla

Příspěvek od El Diablo »

Americké tryskáče II sv.v.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Letadla, která neuspěla

Příspěvek od Kouzelnik »

Úspěšný Fokker S.11/12 a jeho neúspěšní následníci


Poválečné vojenské (cvičné) Fokkery aneb: bez (Anthony Fokkera) podruhé nevstoupíš do stejné řeky.


S.13 Universal Trainer(skoro jako Aero C-3/103) a S.14 Mach trainer (dobré nápady z Bü-181 do prouďáku s odlehčeným stíhačkovým RR Nene).

A následné pokusy - nerealizované:
- proudové... snad některé zamýšlené pro účast v nadnárodní soutěži
- vrtulové (např. "Ontwerp 280" ve stylu Cessna T. 37)


Fokker
30. léta Kdysi slavná firemní značka.
Ale už před válkou notně zeslábla firemní větev dopraváků, což dočasně řešilo obchodní spojení s přemožitelem fokkerových dopraváků - americkým Douglasem.
O poznání líp je na tom druhá firemní větev - vojenské letadla - většinou pro zahraniční, spíše chudší zákazníky. Ovšem i zde se smráká. Prudký technologický vývoj. Do toho nástup konkurence. Leckdy domácích (Aviolanda, De Schelde, Koolhoven atd.) Takže Anthony střídá konstruktéry a ze zbytků sil hledá díry na trhu. Povedlo se. Fokker jako firma se nadechuje tak mocně... že ji nezastaví ani odchod Antonyho před Věčný soud.... A nic. Protože přišli okupanti. A vnutili svoje zakázky.

Střih: Poválečné Nizozemsko
Trpké vzpomínky na nedávnou WW2. Téměř celá Evropa v troskách. Hladomor v evropském Nizozemí. Obtížný návrat k normálu po vybičované výrobě na Holandských Antilách. Závěr koloniální vlády v Holandské východní Indii s drsným závěrem.

Holandská vláda hledá řešení. Z ekonomických problémů se Holandsko vyexportuje. Vývozem technologií. Jednou z vládou podporovaných exportních technologií jsou letadla. Např. ve stylu letadel Fokkera z 20.-tých let =
-s výhodným poměrem cena/užitná hodnota.
-náš zákazník, náš pán
-obtížné požadavky - na počkání, požadavky téměř nemožné - do 3 dní.
A s financováním pomůže holandská vládní výzkumná agentura určující na jaké firemní projekty letadel dá dotace a kterým letadlům budou dělat holandské ambasády reklamu a podporu prodej.

Situace Fokkeru v prvním poválečném roce
...Firemní provozy vesměs rozbité. Není zakázek ani zákazníků.
A hlavně - není co vyrábět. Dřívější Fokkerovy projekty jsou vesměs zastaralé. Hlavní zakázka pro Třetí říši - Bücker Bu-181 - možná by byl zájem, ale bylo by nutné překonstruovat na nějaký dostupný motor místo nedostupného původního Hirthu. Zásadním problém: už vyrábí jej taky ve Švédsku, ve Zlíně a v pruském Rangsdorfu = příliš kohoutů na jednom smetišti.
Pokračovat v montáži plovákových Ar-196? Nejsou díly ze sériové výroby v St. Nazaire, nejsou původní motory a hlavně - nejsou zákazníci.


O něco později:
Předělávky Dakot z válečných přebytků pro nové majitele, výroba autobusů. Jo, povedlo se. Střecha je, lidi konečně dostávají výplaty. Firma žije. A rýsuje se vládní zakázka: Montáž dílů později výroba licenčního letadla pro Holandsko a pro Belgii (Gloster Meteor).


Nastal čas na první poválečné Fokkery.
Dopravní větev: Fokker F.25 Promoter. Inspirované Ikarem po holandsku - amatérem který chtěl uletěl z okupovaného Holandska samodomo letadlem

Cvičné vrtuláky - nultá fáze:S.11 a S.12.

Pár desítek koupí Holandsko.

Zájem brazilské vlády? Tamní výroba? Není problém = Fokker Industria Aeronautica. A rovnou pro ně zajistíme i variantu s příďovým podvozkem S.12

Italské Macchi má taky zájem, protože chce získat italskou vládní zakázku.

A po pár letech se dostalo i na Izraelce.

Nultá fáze se povedla. Celkem více než čtyřista letadel S.11/S.12 úspěšně slouží na trhu a dělají dobré jméno Fokkerovým konstrukcím. Plus je velmi slibné jak se brazilské pobočce povedlo zareagovat na přání brazilské vlády, aby se rozjela brazilská výroba a vývoj letadel. A dalším příslibem do budoucna je nadějně rozjetá spolupráce s oběma italskými licenčními fabrikami


A co dál?
Dopraváky se nedaří.
Olétaných Dakot za výbornou cenu je až až. A britská vláda už delší dobu pracuje na koordinaci britských leteckých firem, aby nabízely slušnou nabídku dopraváků. Dokonce i bohatý SAAB to vzdal a neperspektivní letadlo předal k dokončení zakázky do Fokkeru.

Rýsuje se licenční výroba palubního letadla pro Holandské námořnictvo. Ale má jen jednu. Takže předem je jasný malý rozsah zakázky.




Vojenské (cvičné) Fokkery - 2. poválečné kolo:

Když je zájem o novou výrobu tak zastaralých letadel nebo kopírovaných, tak co zkusit pokračovat ve cvičných? Zvláště když leteckým firmám nabízí holandská vládní výzkumná agentura....Takže se zrodil:


1. Fokker S.13 Universal Trainer
(3D model)

Palubní střelci, obsluha radaru, obsluha rádia, navigátoři, bombometčíci.... výcvik na jednom typu. Se (skoro) libovolnými motory dle preferencí té které armády.


O něco později...
Rýsuje se druhá díra na trhu. A dokonce i "svatba bohatým ženichem" Rolls-Royce. Dostal košem v Milesu. Tak šel k Fokkerům. RR má Nene, a prozatím se dařilo, ale bojí se. Konkurence. Nejen britské (=De Havilland má výhodu v kombinaci motorárny a výrobce letadel). Ale taky americké. A francouzské.

Intermezzo - pohled „ženicha“ pro Fokker
RR nechce ztratit zákazníky, kteří se prozatím předháněli o to, kdo koupí víc dvoumotorových Gloster Meteorů nebo jestli si rovnou koupí licenci na drak Meteoru ke které bude kupovat motory od RR.
Jenže De Havilland Vampire s jedním motorem vychází ekonomicky líp, takže zákazníci začínají váhat.

Gloster je pro RR prozatím dobrý zákazník, a na jeho stíhacími/bombardovacími letitým Meteory je pořád dost zákazníků, ale konkurence je tvrdá, a Gloster si pro Gloster Javelin vybral vybral konkureční Sapphiremísto RR Avon. Takže RR určitě nebude naschvál Glosteru iniciovat vývoj dalšího stíhacího letadla s podobnými motory jako má Meteor.

RR má řešení - ořezaný Nene stejný jako v některých Meteorech pod zavedeným názvem Derwent nabídnout dalším producentům, aby zkusili specializovaný cvičný s možností pozdějšího vylepšení na stíhací-bombardovací. U tradičního britského výrobce cvičňáků - Miles nemají zájem. Předělávka vrtulového Provostu na prouďák je zatím v nedohlednu.
S francouzskými výrobci to britské firmy nemají snadné. Švédské letecké i motorářské firmy sice mají peníze i dobrou zkušenost s britskými fabrikami, ale nemají dostatek kapacity, protože zakázek mají docela dost. Ve Španělsku by sice zájem byl, ale pro prouďáky si už vybrali konstruktéry pošpiněné národně-socialistkým angažmá. A italské firmy nemají peníze na nejistý vývoj, protože není jasné jestli, příští italská vláda zůstane +-demokratickou nebo jestli to dopadne jak v Česko-Slovensku.

Takže Fokker by mohl být nevěstou pro cvičňáky s RR Nene….
Konec intermezza





2. Fokker S.14 Mach Trainer
(3D model)


Konec první části.
Naposledy upravil(a) Kouzelnik dne 15/2/2020, 15:45, celkem upraveno 1 x.
R.I.P.
jean
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 241
Registrován: 3/9/2008, 19:30

Re: Letadla, která neuspěla

Příspěvek od jean »

http://www.stoplusjednicka.cz/bugatti-1 ... ho-letadla

Je to z loňska, narazil sem na to až teď, teoreticky by už mělo lítat...
Ten už dolítau... https://www.flyingmag.com/pilot-killed- ... p-replica/
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“