Projekt supertěžkého tanku T-28 (1945)

Obrněná technika USA do roku 1945
Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Projekt supertěžkého tanku T-28 (1945)

Příspěvek od kacermiroslav »

Bylo mi líto, že diskuse, která k tomuto zajímavému stroji vznikla v původním článku, se omezila pouze na pár základních informací a odkazů na jiné stránky. Proto jsem se rozhodl jen tak letem světem najít za pár hodinek něco víc a dát tomu aspoň trošku nějakou ucelenější podobu. Tímto se předem omlouvám za případné faktografické a technické nejasnosti/chyby.

Projekt supertěžkého tanku T-28 (105 mm Gun Motor Carriage T95)
USA
1945


Obrázek

Jak se blížil konec Druhé světové války, tak téměř všechny bojující země pracovali na projektech super těžkých tanků, které podle představ konstruktérů a generality měly být schopny ničit soupeře na obrovskou vzdálenost, ale zároveň být dobře chráněny proti obdobným strojům nepřítele. Samozřejmě stavba těchto těžkých tanků (nad 100 tun) měla své kořeny již i před válkou. Mezi takové můžeme například zařadit sovětské sto tunové stroje KV-4 (objekt 224) a KV-5 (objekt 225), nebo francouzský super těžký tank FCM F1 o hmotnosti 140 tun z roku 1940. Nicméně to se jednalo v předválečné době o ojedinělé projekty a většina zemí se věnovala stavbě standardních lehkých a střeních tanků. Ovšem ke konci války, to již bylo jiné kafe. Dokonce i takové země jako Japonsko se vrhli na stavbu super těžkého tanku (Projekt O-I) o hmotnosti 120-130 tun a délce 10m, šířce 4,2m a výšce 4m. Maximální pancéřování dosahovalo síly 200mm a bylo by jej možno zničit prakticky jen lodními děly velké ráže. Hlavní výzbrojí měl být 105mm kanón doplněn o 37mm Typ 1 a třemi kulomety ráže 7,7mm typu 97. Pohon měli obstarávat dva benzínové motory V-12, každý o výkonu 550 k. Maximální rychlost mastodonta na silnici byla vypočtena na 25 km/h. S jeho nasazením se počítalo především na pacifickém válčišti a v Mandžusku.

Obrázek

Nevím nakolik měli Američané povědomí o německých monstrózních tancích typů Maus o hmotnosti 188 tun, nebo Henschelův E-100 o hmotnosti 100 tun z projektu „E“ nových typů tanků od nejlehčí váhové kategorie, až po ty nejtěžší. Je ale možné, že se nějaké zprávy do USA, či do Británie dostaly. Ostatně spojenecká letadla neustále pročesávala oblohu nad Německem a jen tak jim něco neuniklo. Tak jako tak i Británie se pustila do projektu nějakého toho mastodonta (projekt A39, tzv. želva) a Američané nemohli zůstat pozadu. Jejich super těžký tank byl navržen tak, aby dokázal na západní frontě prorazit německou obrannou Siegfriedovou linii a samozřejmě bojovat proti i té nejtěžší německé obrněné technice. Zřejmě se tedy s ním vůbec nepočítalo pro pacifické válčiště, kde ostatně Japonci stejně neměli co by proti Američanům se svou chabou obrněnou technikou postavili. Maximálně tak během plánované invaze na vlastní domovské japonské ostrovy. Této předpokládané krvavé operaci se ale podařilo předejít svržením atomových bomb a následné japonské kapitulaci.

Práce na projektu T-28 (nebo též někdy nazýván jako projekt 105mm Gun Motor Carriage T95) byla zahájena na jaře 1945 u společnosti Pacifik Car a Foundry Co a počítalo se, se stavbou 5 prototypů s výhledem na celkem 25 super těžkých tanků. Nicméně jak se blížil konec války, tak práce byla dokončena pouze na dvou prototypech.

Hlavní zbraní měl být podle návrhu kanón HV 105 mm T5E1/67 umístěný v čelním 8“ silném pancéřování (203mm) a jejím primárním účelem bylo ničit silné železobetonové objekty na německé obranné linii (umístění zbraně bylo v čelní desce, tedy jako u stíhačů tanků). Elevace 19,5 / -5°, stranový odměr vpravo 10°, vlevo 11°. V průběhu projektu byl čelní pancíř zesílen až na 12“ (305mm), aby odolal i těm nejtěžším zbraním umístěných Němci na obranné Siegfriedově linii. Nicméně i další parametry pancéřování byly úctyhodné. Spodek přední části krylo pancéřování silné 133 mm a boky chránilo 63,5 mm ocele. Pancéřová ochrana byla počítána tak, aby čelo tanku vydrželo zásah z německého 88mm kanónu na vzdálenost 1000 metrů. Osobně si myslím, že zrovna tato informace je mylná, protože 88mm FlaK prostě na 305mm čelní odlévaný pancíř nemohl prakticky za žádných okolností stačit.

Vedle kanónu byl tank vybaven ještě těžkým kulometem ráže 12,7mm se zásobou 660 nábojů, který byl umístěn nad velitelským poklopem. Ten měl tak chránit především proti nízko letícím letadlům. Nejsem si jist, ale zřejmě se jednalo o Browning .50 Caliber M2 HB. Možná to někoho překvapí, ale i tento těžký kulomet měl docela slušné penetrační účinky. S normální municí M2 Ball dokázal na 100 metrů prostřelit 22 mm silné pancéřování (RHA FHA plate @ 30) a ještě na 2000 metrů byla průraznost 12mm. Pokud se použil AP projektil s úsťovou rychlostí 856 m/s, tak stoupla průraznost na 100 metrů na 28mm a na 2000 ještě prorážel 19mm silné pancéřování.

Hlavní 105mm zbraň pak vystřelovala speciální protibetonovou munici vysokou úsťovou rychlostí 3700 stop / s (cca 1200 m/s). Jelikož se nabíjení provádělo ručně, byla kadence pouhé čtyři výstřely za minutu. Vezená zásoba činila 62 střel. Při přepravě byl kanón pevně fixován v maximální 19,5° elevaci.

Zajímavě bylo řešeno pojezdové zařízení. Jelikož nebyl k dispozici potřebně široký pás, případně panovaly nějaké blíže nespecifikované obavy, bylo rozhodnuto na každé straně mít zdvojené pásy. V praxi to znamenalo, že vedle vnějšího pásu o šířce 328mm byl umístěn v těsné blízkosti další, stejně široký pás. Samozřejmě to samé se opakovalo na druhém boku. A proč tak velká plocha pásů? Aby byla hmotnost tanku 95 tun rovnoměrně rozložená a nebyl tak měrný tlak na půdu příliš vysoký (11,7 libry / in2; nechce se mi to přepočítávat:-) To by T-28 zapadl hned při první cestě mimo zpevněné plochy. Zavěšení kol bylo typu HVSS. Hmotnost limitovala tank i během vlastního transportu a tak bylo možné vnější, mnoha tunové pásy, sejmout. Ovšem to znamenalo mnoha hodinou práci (osádce to trvalo cca 3 hodiny) za pomocí dvou 25 tunových hydraulických navijáků nesených na zadních stranách nádrží.

Celý tento mamutí kolos byl poháněn poměrně slabým benzínovým motorem Ford GAF V-8 o výkonu 500 koňských sil (jinde jsem narazil na 410 k) při 2600 otáčkách za minutu. Poměr výkonu na tunu byl 5,37 k/t (5,8 k/t). Převodovka měla tři rychlosti pro pohyb vpřed a jeden zpětný rychlostní stupeň. Maximální rychlost mastodonta po silnici byla 19 km/h, v terénu nepřesahovala 13 km/h. Čtyři nádrže v sobě ukrývaly celkem 400 litrů benzínu, což v ideálních podmínkách (mimo terén) stačilo na dojezd 160 km. Osádka byla pouze čtyřčlenná. Ke sledování okolního dění používala osádka dva periskopy typu M6, jeden typu M10E3 a 1x3 teleskopy M8A1.

T-28 překonával brod o hloubce 120 cm (47“), zeď o výšce 61 cm (24“) a stoupání 60°. Jednalo se o největší americké AFV vozidlo, jaké bylo do konce Druhé světové války (či období těsně poté) postaveno. Vzhledem k umístění zbraně v čelním štítu se spíše koncepčně podobal stíhačům tanků, nebo ještě spíše samohybnému dělu. Proto také byl v roce 1945 pojmenován, jako nosič děla. Později v červnu 1946 byl překlasifikován na super těžký tank T-28.


Obrázek Obrázek
T-28 vedle 9 tunového M-22

Jak již bylo v úvodu řečeno, dokončení se dočkaly pouze dva prototypy, které byly podrobeny intenzivním zkouškám až do roku 1947. V té době měla americká armáda k dispozici obdobná monstra T-29 a T-32 (s otočnými věžemi), se kterými byl T-28 až do října 1947 srovnáván. T-28 měl do jisté míry svého konkurenta pouze u sovětských strojů IS-3 (JS-3). Co se s oběma prototypy od roku 1947 dělo, není přesně známo. Jsou zprávy, že jeden z nich během zkoušek vyhořel a druhý měl být rozebrán na šrot. V roce 1974 byl ale T-28 objeven ve Fort Belvoir ve Virginii. Jak se tam dostal, to zřejmě nikdo neví. V každém případě byl rozebrán a převezen do muzea generála Pattona u pevnosti Knox v Kentucky, kde je doposud k vidění (Patron Museum of Cavalry and Amor).

TTD – super těžký tank T-28
*země původu: USA
*rok vzniku: 1945
*hmotnost: 95 t
*délka: 11,1 m
*šířka: 4,39 m
*výška: 2,84 m
*motor: Ford GAF V-8, 500 koňských sil (372 kW)
*rychlost: 19 km/h (v terénu 13 km/h)
*dojezd: 160 km
*zásoba PHM: 400 litrů
*pancéřování: max. 305 mm
*výzbroj: 1 x kanón ráže105 mm, 1 x kulomet ráže 12,7 mm
*osádka: 4 muži

Obrázek


Zdroje:
http://www.ww2f.com/weapons-technology- ... gun-2.html
http://www.tarrif.net/cgi/production/al ... on_adv.php
I.Pejčoch – Obrněná technika 7 – Praha 2007
http://battletanks.com/articles.htm
www.wikipedia.org
www.palba.cz
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Zaujímavý, hoci značne nepraktický vehikl, so značne obmedzenou taktickou a operačnou pohyblivosťou a biednou strategickou pohyblivosťou - je proste príliš veľký, príliš ťažký a značne podmotorovaný.
Ovšem výkon 105 mm kanónu T5E1 je na tú dobu úžasný - podobný 105mm L/65 kanón T8 mal HE granát o hmotnosti 15,9 kg, počiatočnú rýchlosť 945m/s a dostrel okolo 24-25km.

Merný tlak 11,7lb na štvorcový palec zodpovedá asi 0,82kg na centimeter štvorcový - to je celkom slušné, nijak nevybočuje mimo iné, vtedy bežné hodnoty.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

To je ale pěkný kousek pancíře. Jen mi to připadá jako moc přerostlá obluda. Navíc na takovou hmotu je to málo vyzbrojené a naprosto bezbranné proti pěchotě.

Dokázal bych si to představit jako součást procesu průlomu připravené obrany nebo jako hlavní sílu v tankovém boji. Ale evidentně je to cesta mimo boj. No nemáš fotku z toho muzea?
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Do istej miery sa vznik T-28/T95 viaže aj na prípravy k prelomeniu dosť precenenej Sigfriedovej línie (nem. Siegfriedstellung alebo Západného Valu - nem. Westwall).
T-28 mal byť schopný svojim 105mm kanónom ničiť odolné železobetónové palebné postavenia bez výrazného vlastného ohrozenia zbraňami v nich inštalovanými.
Ako protitanková zbraň by mal na bojisku podobné postavenie ako nemecký Elefant/Ferdinand a zrejme by používal aj podobnú taktiku, ale prišiel až príliš neskoro, takže zostal len v prototypoch.

Pátrač - hoď si od googlu: T-28 T95 tank - a daj vyhľadávanie obrázkov, vypadne ti ich pomerne dosť.

asi jediné relevantné video: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... kO5IsVHlTo
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

S Elefantem/Ferdinandem bych T-28 vůbec nesrovnával. Zatímco německý stroj měl primárně bojovat s obrněnou technikou na velkou vzdálenost, na kterou je dělo dostatečně účinné, ale protivník nemůže ublížit jeho slabému a zhora otevřenému bojovému prostoru, tak T-28 měl vzniknout skutečně jen v pár exemplářích a jeho primárním úkolem bylo proniknout Siegfriedovou opevněnou linii, tedy boj s těžkými objekty. Třeba i na relativně malou vzdálenost. Proto byl tak extrémně silně pancéřovaný a na rychlost se nijak nedbalo. Bylo jasné, že v ničení železobetonových objektů jej budou podporovat další ozbrojené složky, takže se möhl soustředit jen na ty pevnsotní stavby. Bohužel jsem ale nikde nedohledal parametry/výkony hlavní zbraně. Původně jsem si myslel, že 105mm ráže je poměrně slabá, ale když se podíváme na délku hlavně a úsťovou rychlost...tak tomu asi jen tak nějaký bunkr neodolá. Nicméně nezná někdo ty výkony?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1875
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

No já už to psal v minulém vlákně:
S tím "na zadních stranách nádrží" jsi si jistý? IMHO jsou spíš přímo na trupu "tanku", já bych tedy řekl samohybného děla (jak sám píšeš) celková koncepce je spíš příbuzná německému Sturmtigeru, či Ruským ISU, SU...
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

O kanóne T5E1 toho na nete veľa nenájdeš. Mal to byť vysokorýchlostný tankový a protitankový kanón a pravdepodobne skončil len v prototypoch - jediná ďalšia zmienka je u ťažkého tanku M6, v experimentálnej verzii M6A2E1 a pokusný ťažký tank T29 bol vyzbrojený príbuzným kanónom 105mm T5E2.

Ako som uviedol, podobný bol i protitankový kanón 105mm T8 L/65 vyvinutý v rokoch 1944-1946 (tiež zostal len v dvoch prototypoch). U tohoto kanónu wiki uvádza:
The gun fired a 17.7 kg (39 lbs) armour piercing projectile at 945 m/s (3,100 ft/s), resulting in the penetration of 210 mm (8.26 in) at 1,000 m (1,093 yds), 0 degrees.
Protitanková (AP) a protibetónová munícia sú hmotnostne a balisticky podobné - v článku píšeš, že s protibetónovou strelou dosahoval kanón T5E1 počiatočnú rýchlosť 1200m/s. Protipancierový/protitankový granát mohol mať podobnú počiatočnú rýchlosť - a hmotnosť zhodnú s protitankovým granátom do 105mm protitankového kanónu T8. Priebojnosť takého granátu mohla dosiahnuť 250-280mm.
Priebojnosť protibetónového 105 mm granátu s hmotnosťou cca 17,5kg a dopadovou rýchlosťou 1100m/s by mohla dosiahnuť 1,6-1,8 metra, a so započítaním výtrže na zadnej strane prekážky prekročiť dva metre. (približný odhad podľa orientačného Zabudovského vzorca L= lambda × k × v ×(m/d^2), kde volím k=1,2×10^-6 pre pevnostný betón a tvarový koeficient lambda=1,1-1,2)
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
IgorT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1467
Registrován: 25/6/2014, 12:48
Bydliště: BA

Superťažký tank T-28, prototyp

Příspěvek od IgorT »

Superťažký tank T-28, prototyp
Obrázek

Objavil som zaujímavý prototyp amerického tanku T-28, veľa informácii o ňom niet,tak sa podelím aspoň s tými, ktoré som o ňom našiel.
Obrázek

Dôvodov jeho vzniku bolo viac, hlavné však boli dva. Prvým, že už pri bojoch v Afrike získali Američania skúsenosti s nepríliš početnými, ale mimoriadne účinnými ťažkými, účinnými a odolnými Tigrami. Druhým dôvodom bola plánovaná invázia cez Francúzsko, rátalo sa s ním i pri prípadnej invázii do Japonska. Boli si vedomí, že prekonanie dobre vybudovaných obranných postavení na Siegfriedovej línii nebude ľahké.

Práve na likvidáciu týchto postavení by bol účinný mimoriadne pancierovaný, odolný a vyzbrojený tank. Mal byť vyzbrojený kanónom ráže 105 mm a ťažkým guľometom Colt Browning M2, ráže 12,7 mm. V snahe maximálne sťažiť jeho zameranie, bola ďalšou požiadavkou ministerstva obrany nízka silueta.
Preto sa začali u spoločnosti Pacific Car and Foundry v roku 1944 práce na projekte super ťažkého tanku T28/T95. Konštruktéri prišli k záveru, že nízka silueta sa dá dosiahnuť len odstránením otočnej veže. Z dôvodu absencie veže bol kanón umiestnený do korby, čím výzorovo skôr pripomínal samohybné delo, ako tank. Preto prišlo k premenovaniu na samohybný nosič dela T95. Dlho však nevydržalo, lebo o rok prišlo k zmene názvu na superťažký tank T-28.
Obrázek-Obrázek

Stihli sa postaviť dva prototypy, avšak až na jar roku 1945, čiže fakticky až po vojne. Napriek tomu sa oba prototypy testovali v skúšobnom stredisku v Aberdeene až do roku 1947, kedy bol projekt zrušený. Jeden prototyp bol silne poškodený pri požiari motora a zošrotovaný. Pri testoch sa poškodil aj druhý a tiež bol určený na zošrotovanie. Neznámym riadením osudu sa však po tridsiatich rokoch našiel v roku 1974 niekde na poli vo Virginii a bol zachránený a uložený do múzea.

Trup bol zváraný z pancierových plátov, pod rôznymi ostrými uhlami, čo malo zvýšiť jeho pasívnu ochranu a spolu s pancierom do hrúbky 305 mm pri útokoch proti betónovým pevnôstkam a postaveniam nemeckého delostrelectva. Motror s chladičom bol v zadnej časti vozidla, posádku tvorili štyria muži.

Kolos v ážil 86 ton, aby sa lepšie rozložila hmotnosť, mal štyri pojazdové pásy, vonkajšie sa dali demontovať, napríklad pri vagónovaní. Poháňal ho benzínový osemválec Ford GAF V-8 s výkonom 373 kW, umožňoval maximálnu rýchlosť 13 km/hod.
Kanón T5E1 ráže 105 mm mal odchýľku od osi tanku 10° doprava a 11°doľava, elváciu + 50°a -5°, dostrel 19 km. Vedľajšia výzbroj ťažký guľomet Colt Browning M2, ráže 12,7 mm.
Obrázek-Obrázek
Obrázek-Obrázek


Technické údaje:

Hmotnosť: 86 ton
Dĺžka: 11,12 m
Šírka: 4,54 m
Výška: 2,85 m
Pancier: 51 - 306 mm
Pohonná jednotka: Ford GAF V-8
Výkon: 373 kW
Max. rýchlosť: 12,6 km/h
Dojazd: 160 km
Hlavná výzbroj: kanón T5E1, ráže 105
Vedľ. výzbroj: ťažký guľomet Colt Browning M2, ráže 12,7 mm



Zdroj: Internet, časopis Válka.
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“