Saab JAS-39 Gripen

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Odpovědět
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Čáslav říká že v průměru 140-200 na letadlo, jak jsem nakoupil tak prodávám.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od skelet »

jen tak připomínám, že máme 14 Gripenů, nikoliv 12.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Juraj Tichý »

Wasp píše: 21/5/2022, 18:31 Čáslav říká že v průměru 140-200 na letadlo, jak jsem nakoupil tak prodávám.
Tak kecali.
Možno na pilota vrátane simulátora.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Jihoafrické Gripeny mají integrovánu celou řadu systémů a výzbroje cizí provenience, čímž se od švédských strojů poměrně odlišují. SAAF pořídilo celkově 26 strojů, které v letectvu nahradily typy Mirage F.1AZ a Cheetah. Vzhledem k ekonomickým problémům JAR v poslední dekádě a značné redukci obranného rozpočtu však SAAF od roku 2013 provozuje pouze polovinu strojů.
http://czechairforce.com/news/saab-jas- ... republiky/
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od alibaba »

Wasp píše: 21/5/2022, 10:58 4,7 pochází z Janes a měl by to být dost starý údaj. Ze stejné doby bylo číslo u F-16- asi 6. Janes asi nemíchal jabka s mravencama Poměr bych zachoval, dal to do dnešních cen, a pak to už může sedět.
Není na světě levnější stíhač než Gripen, jednoduché. F-5 vynecháme.

Ke Stealth F-35, zatím se neumím představit provoz RAM povrchu v době války, třeba na ukrajině, v polních podmínkách s nepřítelem nad hlavou.
Vychází mě že ze Stealth F-35 - mám ne- Stealth F-35 .
Jo omlouvám se, neuvědomil jsem si že údaj je z 2012. I prezentace tuším byla v roce 2016-2017. Posledních několik let uletělo ani nevím jak.
Fakt je, že je přád nejlevnejší při jedné z nejlepších combat readiness. Do doby než jsem měl možnost se seznámit s Eurofighterem, tak jsem si myslel že F-16 je stíhač s nejvíce problémy. Ale ve finále, f35 pokořila i Eurofighter.

Add stealth....i USA s nejlepší infrastrukturou mají problémy s údržbou stealth. Obzvášť s tmelením spojů mezi panelmi. Moderní stíhače s datalinkem a databázi radarových charakteristik jsou schopné si poradit i se stealthem. Izrael tvrdí, že stealth u f35 bude výhoda cca příštích 5 let.
Letadlo má taky značné problémy s chlazenim ( pokud si dobře pamatuju tak je to jeden z nejzávažnejších problémů ) takže as nejlepší letadlo na zachycení použitím IRST.
Zemakt píše:Alibaba, Wasp: myslel jsem systémovou cenu bez offsetů. Ono to totiž z toho co z posledních tendrů prosáklo tak vypadá, že NG je dražší. Což mi zrovna moc nesedí, jakožto výsledek slovenského tendru. Ale budiž.
SAAB si může dovolit v Evropě více offsetů kvůli menším omezením použítých "citlivych tehnologií". U Amíkú hodně transferů musí schválit kongres. Například když jsme převzali výrobu letových systémů pro V22, tak všichni co měli neco společného s programem muselí projít confidental training. Instrukce šli do takových detailů, v jaké fázi výroby komponentů se už nesmí ani přípravky repasovat mimo firmu.

Slovenský nákup není zrovna ukázka "dokonalého tendru". I Anglický kolega se smál nad některými jejich argumenty. Slovensko je krajina neomezených možnost. Známí se ze svými zbraňemi dostal do finále v tendru pro Americkou armádu ale pro Slovenské ministerstvo obrany nebyl dost dobrý. Namísto něho si vybrali firmu která se v USA nedostala ani do užšího výběru.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Ve slovenské zprávě se uvádí něco jako :
Gripen nemá žádnou výraznou výhodu nad starším MiG 29 i přes to že je to mladší stroj... což je blbost.
Jsem sám komu takové divné věci příjdou ve zprávě přinejmenším zvláštní ?
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Juraj Tichý »

Wasp: vies dat k tomu zdroj a presnú formuláciu?

Alibaba: ci je najlacnejší je relatívne.
Ak vezmeme, ze jeho prioritnou úlohou je preniesť nejake množstvo municie na nejakú vzdialenosť tak nie je najlacnejší.
Lebo ak:
Jas: 17328€ za lh
F-16: 20641€ za lh
Pricom F-16 odnesie dvakrát viac munície, tak na každú jednu lh AG misie F-16, potrebujes dve lh Jas.

V tendroch pre armádu nejde len nákup zbrane samotnej a jej vlastnosti. Takže anglický kokega sa mohol smiať koľko chcel, ak nesplnil požiadavky, napríklad aj tie zákonné vyplývajúce so zákona o verejnom obstarávaní, alebo nebol ochotný spolupracovať so slovenským priemyslom, tak ma proste smolu.

Samozrejme svedkovia gripenovi budu naďalej tvrdiť, aky je gripen úžasný a to ze je porazený v každom tendri za posledných x rokov je len tým, ze tendre su samozrejme určite zmanipulované. Pričom v realite bol zmanipulovaný a podplateny výber v ČR, keď sa Gripen kupoval. Toľko k faktom 😉
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Juraj,
https://www.f-16.net/forum/viewtopic.ph ... 23#p468723
Bod 4, konec odstavce.

Juraj, to je pěkná rétorika, ale, F-16 je dělané na něco jiného než Gripen. Proč se neporovnává jednoduchost provozu, schopnost dobře operovat ze záložních ploch a pod ? Tam by Gripen vedl.
Tedy pokud chceš bombardovat Bagdád, vem si F-16, ale stejně nebudeš mít plnou výstroj.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Juraj Tichý »

F-16 sa tiež da prevádzkovať zo záložných letísk.
https://www.borneotoday.net/fighter-jet ... e-torrent/

Cvičia to aj Fini s F-18
https://www.blogbeforeflight.net/2020/0 ... d.html?m=1

Akurát v NATO tuto schopnosť nikto neudrziava, lebo ju nie je treba. Letisk je kvantum.

To co si postol nie je zdroj. To je niekoho preklad niečoho, k comu nedal zdroj.
Zároveň
Significant improvement nie je vyznamna vyhoda, ale významné zlepšenie. Čo sedí. Mig-29 aj Jas39 sú lietadla 4.generacie, schopné pôsobiť AA (tak ako bol Jas SR ponúknutý). Posum by to samozrejme bol, ale nie tak významný ako si OS predstavovali.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

I F-15 to umí, ale je otázka jak dobře by na tom byly Efka oproti letadlu, které je od začátku dělané na provoz při minimální pozemním zázemí. S tím souvisí plno věcí a nedá se to odbýt - "on to umí F-16 taky". Jak dobře ?

Co jsem postnul je překlad ze slovenštiny do angličtiny, pokud máš originál, můžeš to najít.
MiG 29 a Jas-39, no, pokud ti stačí čistě takové konstatování.. že "jde o 4. gen.."
Gripen je samozřejmě jiný vesmír než 9-12 MiG 29 AS :D
Ze vzájemného cvičení, MiG 29 je sestřelen po vzletu a ani o tom neví.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Juraj Tichý »

Gripen je samozřejmě jiný vesmír než 9-12 MiG 29 AS :D
Ze vzájemného cvičení, MiG 29 je sestřelen po vzletu a ani o tom neví
Hej hej, zistreli na 100km. Tieto reči z krčmy sme tu už predebatovali. Ale ako flex, výborne.

Tak ako bol Gripen SR ponúknutý, by to bol určite pokrok. Avšak nie významný a nie v sposobilostiach, ktoré chcu OS rozvíjať. Jednoducho sa SAAB preratal, keď všetko vsadil na jedinú kartu a to cena.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Myslím si že bez detailní znalosti nabídek SAABU( mělo by jich být více (?)) a Lockheed Martin, je jakékoliv zhodnocení podobné věštění ze skleněnné koule.

Ono je úplně jedno co si SK vybralo, F-16 je dobrý stroj, a Gripen také, jenom zdůvodnění pěkně smrdí tím že bylo vybráno dopředu. Což je ale standard pro zbrojní zakázky.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Alibaba
O F-35 a jeho náročnosti provozu se myslím si není třeba bavit. Ale u EF-2000 mělo dojít k velkým zlepšením. Mike Sutton tvrdí že provozovat EF není náročné ani nijak drahé, vzhledem tedy k dvoum motorům a jeho výkonům. Pokud chceš, pošlu Ti rozhovor s ním ( napsal i knihu s názvem Typhoon).
F-16 by neměl být nějak moc náročný, ale je to letadlo se sedumdesátých let, Modernější stroje jsou v tomto dál. Gripen třeba.
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od alibaba »

Wasp píše: 22/5/2022, 07:30 Ve slovenské zprávě se uvádí něco jako :
Gripen nemá žádnou výraznou výhodu nad starším MiG 29 i přes to že je to mladší stroj... což je blbost.
Jsem sám komu takové divné věci příjdou ve zprávě přinejmenším zvláštní ?
Kolega upozorňoval na některé "zvláštní" TTD při porovnáních.

Tam je daleko víc parametrů k porovnání. Jak jsi uvedl provoz při zničené infrastruktuře. Co si pamatuju, tak když ČR testovala F16 a F18 tak pokaždé když měli tyto letadla použít VPD tak se dělal "sweap". Taky byl/je rozdíl v potřebné délce dráhy přístaní. Hlavní rozdíl je v předletové přípravě. V Čáslavi běžne zvladají předletovou přípravu 3 mechanici. Obrovskou zásluhu na tom ma systém HUMS který diagnostikuje chyby v systému a předá potřebné informace mechaníkům. Na jedné z prvních Baltických misích, České Gripeny přebírali misi po Německých Eurofighterech a Češi museli čekat cca 15 minut na druhý Eurofighter aby jim němci "předali oblohu" podle standartní procedury. ( po vzletu záložního stroje ). K diagnostice Eurofighteru se dominantně stále používa notebook podobně jako u amerických strojů.

Po pravdě, Eurofighter je díky svým motorům a kanardům posazeným více ve předu než jiné letadla podobného typu, nejobratnájší letadlo západní province po F22 s ohromující akcelerací. Pro vybodovaní vzdušné nadvlády nad europou asi není nic lepšího. Letadlo ale značně pokulháva za jinýma evropskýma stíhačema v schopnosti útoku na pozemní cíle. Spolehlivost je taky pořád problém. Taky kokpit je problém.

Slováci taky zapoměli že Gripeny používají datalink který i u starších verzí předčil cokoliv krome F22 a F-35. U Éčka je porovnatelný s ťemi stroji. Diky datalinku Švédi dominovali s verzí C/D nad F-16, F15 a Eurofighteru na Red flagu a nad Su-27 v Asii v BVR.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Jaký je rozdíl mezi systémy monitorující letadlo BIT ( americké označení) EKRAN (sovětské/ruské) a HUMS ?
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Jinak ta formulace že Gripen není o moc lepší než MiG 29 zaujala i v zahraniči a vede se debata třeba zde :
https://www.f-16.net/forum/viewtopic.ph ... 9&start=75
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 271
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Pavel 15 »

Typhoon je velmi drahý na provoz, hned za F-22 Raptor. Co vím tak provozní náklady za 1 letoun až 10,5 milión euro.
Americká F-15 - 7,7 milión dolarů a F-35 - 7 milión dolarů. Cena za letovou hodinu bude někde nad 40 000 euro,
to není laciné.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Cena letové hodiny
2014/2015 - 17,550 EF
- 14,390 Tornado
2015/26 - 19,650 EF
- 14,360 Tornado

Celková cena kontraktu za rok :
2014/15 - 95,8 mil EF
- 123 mil Tornado
2015/16 - 91,1 mil EF
- 177,5 mil Tornado
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

https://stratpost.com/gripen-operationa ... ers-janes/

Staré ale poměr bude+- stejný.
EF-2000 cca 18 000
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 271
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Pavel 15 »

Já myslím,že toho dohadování již nechat..z twitteru mám info jaké náklady na údržbu španělské letectvo.
V tom..dokumentu je údaj ,že na údržbu 4 354 milion euro..celkem více jak 620 letadel Typhoon nalétalo
něco málo přes 500 000 letových hodin-to něco napovídá. Odhadují celkový nálet španělského letectva
na 90 000 hodin=48 377 euro na letovou hodinu.Naštěstí ten letoun naše letectvo kupovat nebude.
Odpovědět

Zpět na „Švédsko“