Dějiny středověku v letech 600 - 609
Napsal: 5/3/2012, 12:19
Dějiny středověku v letech 600 – 609
Uveřejněno s laskavým svolením autora: Mgr. Luboše Kováře, Poděbrady
Poznámky, obrázky: kacermiroslav
Rok 600
Franská říše
• Těžká porážka neustrijské armády v bitvě u Dormelles
Občanská válka ve franské říši pokračovala roku 599/600 bitvou u Dormelles, jižně od Montereau, v níž neustrijská armáda krále Chlothara II. podlehla vojskům austrasijsko–burgundské koalice královských bratrů Theudeberta II. a Theudericha II. Dopady prohrané války byly pro Neustrii tvrdé – Chlothar opět ztratil Paříž a jeho moc byla územně omezena na pouhých dvanáct žup mezi řekami Seinou, Oisou a mořem s městy Beauvois, Amiens a Rouen.
• Těžká porážka neustrijské armády, Austrasijci a Burgundi si dělí území Neustrie
Oba bratři, král Theudebert a král Theuderich, podněcovaní královnou Brunhildou konečně projevili svoji nenávist vůči králi Chlotahrovi a zaútočili na něj s velkou armádou na řece jménem Orvanne. Obě strany měly ohromné ztráty - zvláště pak Chlotharovi muži-, takže řeka se naplnila mrtvolami a voda nemohla téci ve svém obvyklém korytě. Během té bitvy byl spatřen anděl držící zkrvavené kopí. Když král Chlothar viděl, jak velké množství jeho lidí bylo zabito, uprchl, a to nejprve do Melunu a odtud do Paříže. Oba králové jej pronásledovali, zpustošili velkou část měst jeho království a jejich občany nutili podřídit se jejich autoritě. Krále Chlothara pak přiměli k uzavření míru za jimi stanovených podmínek. Podle nich měl král Theudebert obdržet všechna území mezi Loirou a Seinou táhnoucí se až k Britannskému moři, zatímco král Theuderich všechna území mezi Seinou a Oisou až k mořskému pobřeží, přičemž dvanáct hrabství mezi Oisou a Seinou mělo zůstat králi Chlotharovi.

• Mír v Compiegne
Austrasijský král Theudebert se nyní rozhodl získat zpět některá tradiční austrasijská území, např. Alsasko, Champagne, moselské Santois, Thurgau (Zülpich), která připadla Burgundsku roku 596 při dělení říše jejich otce krále Childeberta II. Proto se sešel s Chlotharem v Compiegne a za odstoupení severních neustrijských oblastí s ním uzavřel mír.
Jen jako zajímovst uvádím, že v Compiegne bylo dne 11.11.1918 podepsáno příměří s Německem, tedy ukončení bojů První světové války.
Římská říše
• Velkolepé vítězství nad Avary, počátek konce avarské hegemonie
Císař Maurikios se rozhodl využít morové epidemie, která zdecimovala Avary, a vyhlásil jim válku. Kagan Bajan sebral vojsko, pronikl s ním do říšských provincií na Balkáně, které začal plenit, zatímco jeho čtyři synové střežili přechody přes Dunaj. Také císařští velitelé Komentiolos a Priskos se snažili přenést boj na protivníkovo území, a proto nechali postavit vory, na nichž jejich armáda překonala Dunaj a na druhém břeh svedla vítěznou bitvu. Oba generálové se však po celou tu dobu zdržovali v bezpečí na jakémsi dunajském ostrově a vůbec nejevili ochotu se bojů zúčastnit – Komentiolos dokonce simuloval chorobu a pro věrohodnost si nechával pouštět žilou, kdežto Priskos tvrdil, že nikam nepůjde bez Komentiola. Barbaři však zaútočili na římský opevněný tábor a situace byla již tak kritická, že vojáci vyslali k oběma „vojevůdcům“ posly, kteří je žádali, aby se opět ujali velení. Přesvědčit se však nechal pouze Priskos, který se přeplavil na druhý břeh Dunaje a připravoval se k bitvě. Zvolil defenzivní taktiku a ze svých mužů vytvořil tři velké čtverce, na něž útočilo patnáct jízdních oddílů nepřítele luky a šípy. Třebaže se Římané bránili pouze zblízka kopími, zvítězili a pobili na čtyři tisíce Avarů. Vlastní ztráty byly celkem zanedbatelné; padlo tři sta Římanů.
Třetího dne nastoupilo opět pod Priskovým velením již sebevědomější císařské vojsko ke své druhé bitvě klasicky sešikované na dvě křídla a střed. Boj nakonec rozhodla právě obě křídla, kterým se podařilo barbary obklíčit a zničit – vítězní Římané napočítali devět tisíc padlých nepřátel. Ani desátého dne válečná aktivita nepolevila a vojska se sešikoval k již třetí bitvě. Priskos zaujal výhodné postavení na výšině s armádu rozdělenou opět na dvě křídla a střed, kdežto Bajanovo vojsko proti němu postupovalo v jednom kompaktním útvaru. Císařští Avary odrazili a zahnali do jakéhosi jezera, kde se jich prý utopilo na patnáct tisíc včetně čtyř kaganových synů, zatímco sám Bajan jen s obtížemi prchl k řece Tise. Priskos jej pronásledoval a po třiceti dnech svedl se svými muži bojujícími opět v klasické sestavě již svoji čtvrtou bitva, v níž dobyl „skvělé vítězství“ a zvítězil nad dvanácti oddíly nepřítele.
Stratég potom vybral čtyři tisíce mužů a pověřil je úkolem přejít řeku Tisu a na druhém břehu sledovat pohyby nepřátel. Vojenské oddíly však byly aktivnější, před svítáním napadli gepidské vesnice slavící jakési svátky a než se s bohatou kořistí stáhly, způsobily zde „strašlivé krveprolití“. O život prý přišlo na třicet tisíc lidí, což nemusí být vůbec přehnaný údaj, jak si mnozí myslí. Kaganovi se ještě jednou podařilo shromáždit velké avarsko–slovanské vojsko, se kterým vyrazil proti Priskovi. Stratég mu vytáhl vstříc, přešel Tisu a po dvaceti dnech od svého posledního vítězství podstoupil již svoji pátou a poslední bitvu, v níž jako obvykle Avary a Slovany na hlavu porazil a mnoho jich pobil, přičemž zbytek zahynul na útěku v řece. Zajal na tři tisíce Asiatů, osm tisíc Slovanů a čtyři tisíce dvě stě jiných barbarů, které poručil uvěznit ve městě Tomis (Constanta, Rumunsko). Bajan však v jejich prospěch intervenoval u Maurikia a dosáhl jejich propuštění. Na konci válečné sezóny odváděl Komentiolos své vojsko do Konstantinopole a za velkých mrazů postupoval po staré Traianově silnici. Vysílení vojáci však došli pouze do Filippole (Plovdiv, Bulharsko), kde museli přezimovat. Z pěti porážek v Podunají se avarský stát již nikdy plně nevzpamatoval a začal jeho mocenský ústup. Oslabení kočovníci např. nebyli schopni odolat tlaku slovanských Doudlebů, kteří obsadili dnešní Halič.

• Svatba korunního prince, hladové bouře v Konstantinopoli
Na podzim oženil císař Maurikios svého syna korunního prince Theodosia s dcerou senátora Germana. V Konstantinopoli se však již čtyřicet dnů projevoval citelný nedostatek potravin, který o Vánocích přerostl v hladové bouře. Rozvášněné zástupy zaútočily na imperátora kamením a situace byla tak vážná, že Germanos musel ukrýt svého zetě Theodosia pod pláštěm a odvést jej na bezpečné místo. Maurikios zasáhl pouze proti významnějším účastníkům vzpoury a poručil je potrestat menšími tělesnými tresty a krátkodobým vyhnanstvím.
• Ogurské a sabirské kmeny svrhly nadvládu Turků
Na troskách dosavadní dominantní středoasijské mocnosti, z čínských pramenů známé jako říše Žuan–žuanů, vznikl i turkický (turecký) stát. Vítězné povstání podmaněných Turků svrhlo krutou nadvládu Žuan–žuanů, k čemuž mělo dojít někdy v letech 552 – 557. Část poražené vládnoucí vrstvy rozbitého svazu se zachránila útěkem na západ a s jistou mírou pravděpodobnosti se můžeme domnívat, že právě ona vstoupila do evropských dějin pod jménem Avaři.
Nově založený turecký kaganát se zakrátko stal hegemonem nad celou Střední Asií; svým závratným růstem a obrovskou rozlohou od východních břehů Černého moře po Tichý oceán se stal skutečným předchůdcem mongolské veleříše 13. století. Gigantické stepní impérium však zanedlouho začaly rozkládat vnitřní mocenské zápasy, a navíc prudká mocenská expanze na východ posléze Turky zavlekla do série zhoubných konfliktů s čínskými dynastiemi Suej (581 – 618) a Tchang (618 – 907)..
Turecký tlak na západ pak způsobil definitivně zvrat poměru sil ve stoletém zápase perské sasánovské říše s další středoasijskou nomádskou velmocí, říši Bílých Hunů – Hefthalitů. Upadající moc Hefthalitů byla v letech 567 – 561 zlomena a jejich pozici v týlu perské říše zaujali právě Turci. Ať už hypotézu o přímé vazbě evropských Avarů k Žuan–žuanům přijmeme nebo ne, je nespornou skutečností, že vzájemný poměr Avarů a Turků byl ostře nepřátelský – Turci pokládali Avary ze své uprchlé poddané a tudíž, daná mocenská konstelace logicky vytvořila podmínky pro sblížení tureckého kaganátu a Avary ohrožované římské říše a vytvoření koalice s protiperským, případně též i protiavarským zacílením. Prvotní motiv tohoto spojenectví obou mocností byl však hospodářský. Nesmírně výnosný obchod s hedvábím zprostředkovala na dlouhém úseku Hedvábné cesty vlivná skupina bohatých kupců ze Sogdiany (Sogdiana je starověký název vysoce urbanizované úrodné oblasti rozprostírající se zhruba na území meziříčí toků Syrdarji a Amudarji),kteří byli sami též producenti hedvábí. Sogdská města se dostala po pádu hefthalitské říše do rukou Turků, kteří záhy vytvořili s jejich vládnoucí kupeckou vrstvou úzký symbiotický vtah. Právě sogdští kupci, kterým perská kontrola západní části Hedvábné cesty vadila neméně než Konstantinopoli, byli skutečnými iniciátory přímého římsko–tureckého obchodního a diplomatického spojení. Roku 568 dorazilo do Konstantinopole první turecké poselstvo a přátelský spojenecký poměr mezi oběma mocnostmi trval až do roku 576, kdy došlo k dočasné roztržce a následnému útok turecké armády na římské město Bosporos na Krymu. Turecké nepřátelství způsobila lavírující zahraniční politika Konstantinopole, která o dva roky dříve uzavřela spojeneckou smlouvu s úhlavními nepříteli Turků Avary. Působení Turků v černomořských stepích však bylo pouze časově omezenou episodou; vnitřní konflikty otřásající rozděleným tureckým kaganátem usnadnily podrobeným ogurským a sabirským kmenům svrhnout na přelomu 6. a 7. století oslabenou tureckou moc a opět obnovit svou samostatnost.
• Počátky bulharské říše
Po rozpadu tureckého stepního impéria nabývají bulharští Utiguři opět politické nezávislosti, aby spolu s Onogury a částí na Avary nezávislých svých příbuzných Kutrigurů vytvořili někdy na počátku 7. století jádro protobulharské říše chána Kuvrata na Kubáni, od níž již vede přímá linie k Bulharům Kuvratova syna, chána Asparucha, který se svým lidem položil v 80. letech 7. století základy středověkého bulharského státu na Balkáně.
Perská říše
• Roztržka s Konstantinopolí zažehnána
S Římem pak perský král Chosroes udržoval po 11 let od svého znovuusednutí na trůn srdečné a přátelské vztahy, třebaže jistě musel cítit ponížení, když roku 591 přijímal tvrdé Mauriciovy podmínky. Ale když už s nimi jednou souhlasil, neudělal jediný pokus vyhnout se svým závazkům a ani nijak proti císaři neintrikoval. Pouze jednou za celou tu hrozila vážnější roztržka mezi nimi. Roku 600 totiž některé na Římu závislé saracénské kmeny podnikly nájezdy za Eufrat až do hlubokého perského vnitrozemí. A když široko daleko zničily celou zemi, vrátily se i se svojí kořistí do pouště.
Král Chosroes se plným právem cítil poškozený a mohla propuknou i válka, kdyby se jej Mauriciovu vyslanci Jiřímu nepodařilo přesvědčit, aby neporušoval mír pro záležitost tak nicotnou. A tak se projevil jako skutečný státník, když potlačil osobní pocity a zvolil to, co bylo výhodné pro impérium.
Itálie
• Mír mezi Avary a Langobardy
Ve stejnou [někdy mezi lety 593 – 600] dobu poslal Kagan, král Hunů, posly do Mediolána (Miláno) k Agilulfovi a uzavřel s ním mír.
• Jak se chovat k Židům
Papež Řehoř I. Veliký zveřejnil svůj postoj k Židům. Přikázal, aby nebyli pronásledováni a násilně obraceni na křesťanskou víru, nesmí se jim bránit v bohoslužbách a jejich samosprávu není dovoleno potlačovat.
• Těžké časy v Římě
V rozvalinách kdysi milionového Říma žije už jenom padesát tisíc lidí, Itálie pomalu upadá do barbarství a peníze jsou nahrazovány naturální směnou.
Hispánie
• Biskupem města Sevilly se stává Isidor.
Rok 601
Římská říše
• Klid na severní hranici
Po drtivém vítězství římských zbraní nad Avary a Slovany byl tohoto roku na Balkáně relativní klid. Vrchní velitel Komentiolos přezimoval ve Filippoli (Plovdiv, Bulharsko) a na jaře se vrátil do Konstantinopole. Císař Maurikios musel asi přivřít obě oči nad jeho otřesným velením v minulé válečné sezóně, protože v létě jej opět jmenoval stratégem. Pak si ale všechno rozmyslel, po 13. 8. jej sesadil a nahradil svým bratrem Petrem. Nový císařský stratég si převzal armádu a odtáhl s ní do Palostolu (u ústí řeky Vit, Bulharsko), kde strávil zbytek léta. Na začátku podzimu se vydal do Dardanie (kraj kolem řeky Moravy), protože dostal zprávu, že se tam utábořili barbaři. U Moravy opravdu narazil na kaganova zástupce Apsicha, který vznesl nároky na území dardánských kataraktů, což Petr samozřejmě odmítl. Po vyhlášení nepřátelství Avaři zamířili ke Konstantiole (město nedaleko Bělehradu), kdežto Římané se vrátili do Thrákie.
• Neštovice postupují na západ
Neštovice se dostaly z Číny a Indie do Přední Asie, aby se do 15. století rozšířily až do Německa.
Franská říše
• Tažení proti Baskům
V té době bojovali králové Theudebert a Theuderich proti Baskům, porazili je a zvítězili nad nimi v bitvě. Vévodou jim ustanovili Genialise a pověřili jej, aby jim vládl.
Hispánie
• Smrt krále Rekkareda
Vizigótský král Rekkared zemřel a na trůn nastoupil jeho syn Liuva II. (Leuva II.). Asimilace germánských Vizigótů domácím hispanorománským obyvatelstvem je již úspěšně dokončena.
• Vlády se nakrátko ujímá Liuva II.
Když v prosinci roku 601 zemřel v Toledu král Rekkared, nastoupil na trůn jeho nemanželský syn Liuva II., který se narodil roku 584, tzn. ještě dříve než jeho otec vstoupil do manželství s královnou Baddo. Protože byl mladý a nezkušený a ještě navíc nebyl po matce šlechtického původu, na trůnu se dlouho neudržel. Po osmnácti měsících vlády se v Méridě prohlásil králem Vitterich, tzn. ten samý muž, který zradil ariánských spiklence intrikující proti Rekkaredovi.
Británie
• Augustinova mise na britské ostrovy
Na pomoc úspěšné Augustinově misii vyslal papež Řehoř I. do Británie mnichy Mellita a Paulina. Sv. Augustin byl vysvěcen anglickým arcibiskupem a papež po něm žádal, aby zřídil dvě arcibiskupství v Londýně a Yorku, každé s dvanácti biskupstvími. Augustin se však rozhodl učinit svým arcibiskupským sídlem zpustlé římské město Purovernum (Dorovernum), Anglosasy nazývané Cantwarabyrig, nynější Canterbury. Král Ethelberta z Kentu mu daroval zdejší palác, který Augustin přebudoval na klášter. Vedle něho zahájil stavbu baziliky Kostel Kristův (Christ Church) a již mimo město založil kostel sv. Petra a Pavla (kostel sv. Augustina).
[Jiný zdroj však tvrdí, že Augustin byl vysvěcen již mezi červencem roku 596 a zářím 597. Podle dopisu papeže Řehoře Velikého antiochijskému patriarchovi Eulogiovi z července roku 598, který však Beda Venerabilis zjevně neznal, k tomu došlo již v Arles cestou do Kentu.]
• Augustinova mise na britské ostrovy
Do velmi tradiční společnosti králů, bojovníků a rolníků na britských ostrovech zasáhl roku 597 cizí prvek – křesťanská církev. Obrácení Angličanů podnítil papež Řehoř Veliký, který, jak se traduje, spatřil v Římě anglické mladíky a prohlásil, že jsou to „nikoli Anglové, nýbrž andělé“ („non Angli, sed angeli“). Řehoř věděl, že kentský král Æthelbert má za královnu franckou křesťanku, a tak první misii, již vedl římský mnich Augustinus, vyslal do Kentu. Æthelbert se zprvu sice zdráhal, brzy však ke křesťanství přistoupil a Augustin založil v Canterbury klášter. Řehoř nesprávně odhadl, nakolik se na ostrově zachoval římskobritský život, a zamýšlel ustavit arcibiskupství se sídly v Londýně a Yorku. Politické realitě však bylo učiněno zadost roku 601, když Augustin dosedl jako první arcibiskup na stolec v Canterbury. Zpočátku se zdálo, že úspěch je rychlý. Roku 604 byl založen stolec v Rochesteru; byli obráceni na víru Východní Sasové a v Londýně pro ně zbudována katedrála zasvěcená sv. Pavlu. V Kentu se mezitím postavilo několik klášterů, jejich kostely byly zbudovány věrně podle římských předloh. Povrchní konverze krále a jeho dvora byla však základem přinejlepším jen vratkým. Východní Anglové brzy odpadli a svého biskupa vyhnali. Král Východních Anglů Raedwald zůstával vzdor křtu obojaký, neboť Beda uvádí, že souběžně udržoval kostel i pohanskou svatyni.
• Augustinova mise na britské ostrovy
Kapitola XXIX. Jak týž Řehoř poslal Augustinovi pallium a list a několik služebníků slova
Kromě toho týž papež Řehoř, když mu biskup Augustin oznámil, že úrodu má sice dobrou, ale dělníků málo, vypravil spolu se svými výše řečenými vyslanci několik spolupracovníků a služebníků slova: mezi nimi byli ti hlavní a nejlepší: Mellitus, Justus, Paulinus a Rufinianus. Od Řehoře přivezli také skoro všechno, čeho je potřeba k obřadům a bohoslužbám v kostele, tedy posvátné nádoby a pokrývky na oltáře, také chrámové ozdoby a oděvy pro kněze i kleriky, rovněž ostatky svatých apoštolů a mučedníků a i velké množství knih. Řehoř poslal rovněž list, ve které oznamuje, že Augistinovi uděluje pallium a spučasně mu ukládá, jakým způsobem nutno světit biskupy v Británii.
Itálie
• Císařská armáda se zmocnila Parmy, langobardský král Agilulf se spojil s Avary
Římská armáda v Itálii porušila mírovou smlouvu, dobyla langobardskou Parmu a zajala i dceru langobardského krále Agilulfa z jeho prvého manželství. Její otec si samozřejmě něco takového nemohl nechat líbit, proto uzavřel „věčný mír“ s Avary a s jejich pomocí zpustošil císařovu Istrii, zatímco na Apeninském poloostrově dobyl Padovu, po ní Cremonu a Mantovu. Nejstarší benediktýnské opatství Subiaco potkal osud Monte Cassina a bylo zničeno. Mniši prchli do Říma a uchýlili se do kláštera sv. Erasma na pahorku Coelius. Více než sto let zůstalo Subiaco v troskách než bylo obnoveno papežem Janem VI.
• Císařská armáda se zmocnila Parmy
V těch dnech padla v Parmě do zajetí armády patricia Gallicina (Callinicus) dcera krále Agilulfa a spolu se svým manželem jménem Gudescalc (Gottschalk) byla přivedena do města Ravenny. V té době poslal král Agilulf kaganovi, králi Avarů, stavitele lodí, s nimiž kagan později dobyl jistý ostrov v Thrákii.
• Zničení města Padovy
V té době povstalo proti Langobardům město Patavium (Padova) a vojáci jej bránili s velkým hrdinstvím. Ale nakonec když do něj vrhli oheň, strávily celé město plameny a úplně lehlo popelem z příkazu krále Agilulfa. Nicméně vojákům bylo povoleno vrátit se do Ravenny.
• Langobardský král Agilulf se spojil s Avary a zaútočil na Istrii
V té době se vrátili vyslanci Agilufovi od kagana a oznámili, že uzavřeli s Avary věčný mír. Přišli s nimi rovněž vyslanci kaganovi, kteří pak pokračovali dále do Galie požádat krále Franků, aby zachovával mír s Langobardy stejně jako s Avary. Mezitím Langobardé napadli spolu s Avary a Slovany území Istrie [až do roku 751 pod pravomocí císaře] a vše zpustošili ohněm a mečem [pravděpodobně roku 751].
Rok 602
Římská říše
• Fokovo povstání a pád císaře Maurikia
Koncem jara propukly na Balkáně nové boje mezi císařem Maurikiem a avarským kaganem Bajanem. V minulých letech tolik úspěšní východní Římané se snažili svést rozhodující bitvu, ale barbaři se otevřenému střetu vyhýbali a útočili neočekávaně. Císař potom vydal stratégovi Petrovi příkaz opustit Adrianopoli (Edirne, Turecko) a přenést boj za Dunaj na protivníkovo území. Petrův zástupce Guduis tedy „vtrhl na druhý břeh, pobil mnoho nepřátel a zmocnil se četných zajatců“.
V důsledku neustálých porážek se začíná avarská říše drolit. Slovanští Antové přešly na stranu císaře, což kagan nehodlal tolerovat a do boje vyslal svého zástupce Apsicha. Třebaže se Apsichovi podařilo slovanský stát zničit, vyvstalo nové nebezpečí: v důsledku vnitřních rozporů dezertovalo i mnoho avarských bojovníků a přešlo na stranu Konstantinopole. Získat je zpět se Bajanovi již nepodařilo, protože tohoto roku zemřel. I jeho nám jménem neznámý nástupce pokračuje ve válce.
Blížilo se chladné období roku a římská armáda se připravovala k přezimování. Maurikios se snažil ušetřit státní pokladnu, a proto opět vydal Petrovi nešťastný rozkaz, aby vojáci zůstali za Dunajem a živili se v místních slovanských vesnicích. Mezi legionáři propukla vlna nevole, ta však rychle přešla v otevřenou vzpouru, když se vojáci dozvěděli, že veliké množství barbarů zaplavilo jejich domovy. Císař přesto naléhal na Petra, aby jeho rozkaz splnil. Vojáci však důrazně odmítli strávit zimu na cizím území a vrátili se na pravý břeh Dunaje do Palostolu (dunajská pevnost u ústí řeky Vit, Bulharsko). Příštího dne byli již klidnější a nechali se pohnout ke splnění rozkazu; kolem pevnosti Asemon (na řece Osam, Bulharsko) postupovali do Kurisky (pevnost na Dunaji východně od Svišťova, Bulharsko), kde stavěli lodě, aby přepluli řeku a napadli tábor barbarů. O osudu císaře Maurikia a málem celého impéria rozhodlo počasí – začalo pršet a silně se ochladilo. Prokřehlí vojáci opět odmítli splnit rozkaz a k Petrovi vyslali osmičlenné poselstvo. Ten byl ochoten o jejich požadavku diskutovat a slíbil, že se s vojáky osobně setká. Druhý den však dostal dopis, ve kterém císař trval na přezimování armády za řekou. Nešťastný velitel si proto druhý den k sobě povolal taxiarchy (velitele několika tisíců elitních vojáků) a seznámil je s obsahem dopisu. Když se prostí vojáci dozvěděli, že císařovo rozhodnutí je definitivní, propukla revolta s plnou silou; vzbouřenci opustili tábor a důstojníci prchli k Petrovi
Následujícího dne zvolili vojáci císařem Foku, pouhého centuriona (setníka), „individuum velice zpustlé a sveřepé“, vyzdvihli ho na štítě a provolali mu slávu, načež vyrazili na Konstantinopol. Petr prchl a o všem informoval Maurikia. Ten byl zprávou otřesen, přesto nedal na sobě nic znát a k vzbouřencům vyslal své vyslance. K žádné dohodě však nedošlo a císaři bylo jasné, že vše směřuje k vojenské konfrontaci. Obranou metropole proto pověřil Komentiola a poručil mu obsadit Theodosiovy hradby. Velitelé zatím ještě loajálních vojenských sborů však již pochopili, že Maurikiovo postavení je neudržitelné, a proto navázali kontakt s korunním princem Theodosiem a vyzvali ho, aby se místo otce ujal vlády nebo aby podstoupil trůn svému tchánovi Germanovi. To imperátora naštvalo do té míry, že Germanovi hrozil smrtí mečem. Theodosios však svého tchána včas varoval a poradil mu využít práva chrámového azylu. Maurikios to chápal jako zradu – osobně zbil syna holí a vojákům poručil vyvléci Germana z kostela, což pobouřilo obyvatele Konstantinopole natolik, že zahájili všeobecné povstání – i obránci metropole zahrnuli císaře nadávkami, opustili městské hradby a připojili se k běsnícím davům.
V noci z 22. 11. na 23. 11. imperátor poznal, že prohrál. Svlékl si purpurové roucho a s celou svojí rodinou prchl po moři z metropole. Silná bouře však zahnala jeho loď na maloasijské pobřeží Marmanského moře k městu Nikomedeia (Izmit, Turecko), kde vystoupil na břeh a vyslal Theodosia k perskému králi Chosroeovi s žádostí o pomoc. Dav mezitím řádil v ulicích, zakládal požáry, osočoval Maurikia z tyranidy a zpíval o něm posměšné a urážlivé písně; své vyslechl i patriarcha Kyriakos. Cirkový dém Zelených (Prasinů) – ty císař nikdy neměl v oblibě – otevřel vzbouřencům městské brány a vyslal k Fokovi svoji delegaci, která mu vzdala poctu jako císaři. Obě strany se nakonec dohodly, že druhý den proběhne za účasti konstantinopolského patriarchy, senátu a lidu oficiální korunovace. S podporou Modrých však o trůn usiloval i Germanos, ale protože Zelení byli proti, stáhl se do pozadí.
Dne 23. 11. byl Fokas korunován římským císařem v chrámu sv. Jana Křtitele na konstantinopolské předměstí Hebdomon (korunovace v kostele byla novum, kterého se drželi i jeho následovníci), načež 24. 11. vstoupil do hlavního města. Cestou do císařského paláce jej lidé oslavovali, nadšeně mu tleskali a blahopřáli mu a on jim rozhazoval peníze. Program tohoto dne zakončil jezdeckými závody v hipodromu. Následujícího dne obdaroval vojáky, načež svoji manželku Leontii „ozdobil císařskou korunou“. Radostnou atmosféru však narušil drobný incident: opoziční Modří se dostali do konfliktu s jeho straníkem Alexandrem a jemně ho upozornili na to, že Maurikios ještě žije. Tím však svrženému císaři podepsali ortel smrti.
Již 27. 11. se velitel Lilios se svými vojáky přeplavil přes Bospor do Eutropiova přístavu u města Chalkedonu (Kadiköy, Turecko) a zatkl celou císařskou rodinu s výjimkou prince Theodosia, který vyhledal chrámový azyl. (Když Theodosios dorazil do Nikaie (Iznik, Turecko), otec mu poručil, aby se vrátil zpět.) Před císařovýma očima a za přítomnosti davu čumilů bylo nejdříve mečem popraveno pět jeho synů po nich i on sám. Mrtvoly byly vysvlečeny ze šatů a vhozeny do moře, s hlavami zavražděných odjel Lilios do metropole, kde byly vystaveny na předměstí Hebdomon. Theodosiova hlava však mezi vystavenými chyběla, což byla chyba. Fokas proto opět vyslal do akce Alexandra, aby Theodosia zabil. Ten jeho rozkaz sice vyplnil, ale princovu hlavu do Konstantinopole opět nepřivezl, z čehož vznikly pověsti, že Theodosios žije a uprchl na perský královský dvůr. Fokas toto již druhé pochybení Alexandrovi neodpustil a poručil jej popravit. Císařovna Konstantina, dcera císaře Tiberia, byla ušetřena a spolu se svými pěti dcerami internována v „soukromém domě“.
• Perský král je pobouřen, pouze papež jásá
Převrat v Konstantinopoli a vyvraždění císařské rodiny vyvolalo velké pobouření nejenom v celé římské říši, ale i v sousední Persii. Perský král Chosroes II. se oděl na znamení smutku do černého a totéž poručil i svému vojsku, kdežto magister militum per Orientem Narses vypověděli uzurpátorovi rovnou poslušnost. Říše se ocitla na pokraji občanské války, pouze papež Řehoř I. jásal a tvrdil, že s novou vládou skončí nesnesitelné otroctví a vrátí se svoboda a štěstí.
• Vražda al–Numana III.
Perský král Chosroes nebyl spokojen se svým klientem vládcem nárazníkového arabského státu al–Numana III. – počínal si příliš samostatně – a zbavil se ho vraždou. Al–Numanovi nástupci byli již slabí, což usnadnilo arabskou expanzi.
• Narození Theodora z Tarsu
V Tarsu v maloasijské Kilikii se narodil anglický církevní činitel Theodor. Roku 668 byl vyslán papežem na britské ostrovy jako sedmý arcibiskup z Canterbury s úkolem celkově upevnit pozici římskokatolické církve v zemi. Sjednotil anglickou církev pod správou canterburského arcibiskupa, zakládal nová biskupství a kláštery a od roku 673 zavedl každoroční církevní synody. Zemřel roku 690.
Perská říše
• Reakce na vraždu císaře Maurikia
Brzy po začátku VII. století hodil závistivý osud hořící louč do taktak uhašené hořlaviny, které se vznešeně říká řecko (římsko) – perská koexistence. V Konstantinopoli se znelíbil císař Maurikios své armádě hned z několika důvodů. Předně si potrpěl na zachovávání kázně a za druhé přikázal, aby vojsko přezimovalo v kraji při řece Tise, kamž vítězně proniklo ve válce proti Avarům a Slovanům. Vojsko mu proto vypovědělo poslušnost a prohlásilo ho za sesazena. Na císařský trůn byl dosazen velitel vzbouřenců, kapitán Fókas, podle jednomyslného souhlasu všech kronik individuum velice zpustlé a sveřepé. Zajistil si přízeň Prasinů čili zeleného lidu. V Konstantinopoli byly totiž dvě politické strany, které se nazývaly démy (lidy) a vyvinuli se ze dvou závodnických klubů, zvaných podle klubových barev Zelení a Modří. Závodníci, agitátoři čili vozkové na závodních vozech, byli totiž oděni jednak modrým, jednak zeleným šatem. Panoval od nepaměti mezi nimi nesmírná řevnivost a kluby dovedly přenášet fanatismus do nejširších vrstev, by vystupňovat jej v časté bojové šarvátky, Kromě bojůvek měly kluby velké bohatství, pravidelné příjmy a rozličná privilegia. Je známo slavné vzbouření těchto stran roku 532, za něhož dokonce velká část Konstantinopole vyhořela.
Zelení žokejové, kteří byli u Maurikia neoblíbeni, otevřeli Fókovi městské brány. Maurikios se dal s manželkou a svými dětmi na útěk, to bylo v noci mezi 22. a 23. listopadem 602. Následujícího dne byl uchvatitel korunován a 27. téhož měsíce dal polapeného císaře zavraždit. Císař poslal sice krátce předtím svého syna Theodosia do ciziny, ale ten byl v Niceji chycen a usmrcen. Nějaký čiperný Řek se brzy nato začal na perské půdě vydávat za Theodosia a to mělo osudové následky.
Převrat v Konstantinopoli vzbudil pobouření nejenom v římské říši, nýbrž i Persii. Husrav se prý ve svém zármutku oděl černým šatem a nařídil i svému vojsku, aby ho v tom následovalo. Fókas to neměl lehké. Egyptský místodržící, starý generál Héraklios a syrský guvernér Narses ho neuznali císařem. Když poslal svého vyslance Lilia k perskému dvoru, aby oznámil jeho nastoupení, Husrav dal posla zavřít do vězení a na dopis Fókův odpověděl velmi urážlivě. Generál Narsés, který patřil mimochodem k těm, kteří Husrava na trůn perský dosadili, nebyl sice v nejlepším poměru k šáhovi, ale když obsadil Edessu a vyhlásil boj proti tyranovi, vyzval Husrava listem, aby se ujal Theodosia a dosadil ho na otcovský trůn.
Husrav využil lidové přesvědčení, že nápadník trůnu žije, a zvedl válku zatímco se na římské půdě potýkalo několik generálů (jak se tehdy titulovalo magistrů), vpadli Peršané na římskou půdu s heslem: Pomsta za Maurikia! Narsés byl sice zrádně přilákán do Konstantinopole a tam upálen, ale Peršané v čele se samotným Husravem zahájili roku 604 útok na Mezopotámii, kde zvítězili a nabrali mnoho zajatců, které odvlekli do Persie.
Franská říše
• Poslední společná akce Burgundů a Austrasijců
Znesváření franští králové Theudebert II. a Theuderich II. se odhodlali ke své poslední společné válečné akci – vévoda Francius vyrazil proti vzpurným Baskům, porazil je a podrobil si Kantábrii. Mezi řekou Garonnou a Pyrenejemi bylo zřízeno pohraniční franské vévodství, které dostal do správy vévoda Genialis.
• Tažení proti Baskům
V té době bojovali králové Theudebert a Theuderich proti Baskům, porazili je a zvítězili nad nimi v bitvě. Vévodou jim ustanovili Genialise a pověřili jej, aby jim vládl.
• Po roce 602 vzniklo baskické kmenové knížectví Vasconie (Gaskoňsko).
• Tažení proti Sasům
V té době bojovali Frankové proti Sasům s velkými ztrátami na obou stranách.
• Narození burgundských princů
V šestém roce vlády Theudeberta a Theudericha byl zabit vévoda Ratin [též Catinus] a následujícího roku bez příčiny z Brunhildina podnětu další muž jménem Egil. Král Theuderich měl od konkubíny syna Sigiberta [II.]... V tom roce měl král Theuderich se souložnicí syna; po svém dědečkovi byl pojmenován Childebert.
• Synoda v Chalon
V tom roce se sešli biskupové na synodě ve městě Chalon v Burgundsku. Desiderius, biskup města Vienny, byl odstraněn ze svého stolce a poslán do exilu zlovolnou Brunhildou a Aridiem, biskupem Lyonu. Biskup, jenž ho nahradil, se jmenoval Domnolus.
Itálie
• Smrt spoletského vévody Ariulfa, vládnout bude Teudelapius
Následujícího roku zemřel vévoda Ariulf (592 – 602), jenž nahradil ve Spoletu Farualda (též Faroald, 570 – 591)... Po smrti Ariulfově svedli mezi sebou zápas o vévodství dva synové dřívějšího vévody Farualda. A jeden z nich, Teudelapius (602 – 652) jménem, dosáhl vítězství a ujal se vlády.
• Chrám sv. Jana Křtitele v Monze vysvěcen, krátký etnografický exkurs do života Langobardů
V té samé době zasvětila královna Theudelinda sv. Janu Křtiteli chrám, jenž nechala postavit v Modicii (Monza), v místě, jenž leží dvanáct mil od Mediolana (Miláno), okrášlila jej mnoha ozdobami ze zlata a stříbra a dostečně je obdarovala mnohými majetky. Na tomto místě si svůj palác postavil rovněž Theuderic, dřívější král Gótů, protože toto místo ležící blízko Alp se vyznačuje v letních dnech mírným a zdravím podnebím.
Zde rovněž shora uvedená královna sobě postavila palác, v němž nechala vymalovat něco z úspěchů Langobardů. A tyto malby jasně ukazují, jakým způsobem si v té době Langobardové stříhali vlasy, jaké bylo jejich oblečení a jaký byl jejich celkový zjev. Měli vyholenou šíji a hlavu vzadu až nahoru a vlasy rozdělené uprostřed pěšinkou jim spadaly až k ústům. Šaty nosili volné, většinou lněné, podobné těm, jaké jsou zvyklí nosit Anglosasové [údajně vůbec první zmínka o Anglosasech], ozdobené širokým lemováním v různých barvách. Jejich boty byly otevřené téměř až ke špičce palce a na noze byly upevněny střídavě ovinutými řemínky. Později však začali nosit kalhoty a pokud chtěli jet na koni, natahovali si přes ně legíny z chupaté vlněné látky. [Podle jiného překladu by to taky mohla být nepromoková kápě, kterou si za deště přehazovali přes oblečení.] Tento zvyk pak převzali od Římanů. [Mnich ze Salerna tvrdí, že prvním, kdo nosil kalhoty, byl král Adaloald (616 – 626).]
• Narození prince Adaloalda
Tam v paláci v Modicii se narodil králi Agilufovi od královny Theudelindy syn, jenž byl pojmenovám Adaloald. V následující době útočili Langobardé na pevnost Mons Silicis (Monselice). V té samé době byl z Ravenny vyhnán Gallicinus (Callinicus) a vrátil se Smaragdus, který byl předtím patriciem ravennským.
• Usmíření vévodů s langobardským králem
Gaidoald, vévoda Tridentu (Trent), a Gisulf z Fora Julii (Civdale), kteří předtím odpadli od krále Agilulfa, byli v tomto roce [602/603] v míru přijati zpět do jeho společenství.
• Práce na železné koruně langobardských králů skončily. Jedná se o hladkou železnou čelenku pokrytou zlatými ozdobami a drahými kameny, která byla posazena na hlavu i Karlu IV. při jeho korunovační cestě do Říma. Podle jiného zdroje je však ozdoba zlatá a je v ní pouze zasazen železný hřeb, kterým byl údajně ke kříži přibit Ježíš Kristus.
• Papež Řehoř I. prohlásil, že manželství kněží jsou neplatná a že duchovní si musí vybrat mezi manželkou a svým úřadem.
Uveřejněno s laskavým svolením autora: Mgr. Luboše Kováře, Poděbrady
Poznámky, obrázky: kacermiroslav
Rok 600
Franská říše
• Těžká porážka neustrijské armády v bitvě u Dormelles
Občanská válka ve franské říši pokračovala roku 599/600 bitvou u Dormelles, jižně od Montereau, v níž neustrijská armáda krále Chlothara II. podlehla vojskům austrasijsko–burgundské koalice královských bratrů Theudeberta II. a Theudericha II. Dopady prohrané války byly pro Neustrii tvrdé – Chlothar opět ztratil Paříž a jeho moc byla územně omezena na pouhých dvanáct žup mezi řekami Seinou, Oisou a mořem s městy Beauvois, Amiens a Rouen.
• Těžká porážka neustrijské armády, Austrasijci a Burgundi si dělí území Neustrie
Oba bratři, král Theudebert a král Theuderich, podněcovaní královnou Brunhildou konečně projevili svoji nenávist vůči králi Chlotahrovi a zaútočili na něj s velkou armádou na řece jménem Orvanne. Obě strany měly ohromné ztráty - zvláště pak Chlotharovi muži-, takže řeka se naplnila mrtvolami a voda nemohla téci ve svém obvyklém korytě. Během té bitvy byl spatřen anděl držící zkrvavené kopí. Když král Chlothar viděl, jak velké množství jeho lidí bylo zabito, uprchl, a to nejprve do Melunu a odtud do Paříže. Oba králové jej pronásledovali, zpustošili velkou část měst jeho království a jejich občany nutili podřídit se jejich autoritě. Krále Chlothara pak přiměli k uzavření míru za jimi stanovených podmínek. Podle nich měl král Theudebert obdržet všechna území mezi Loirou a Seinou táhnoucí se až k Britannskému moři, zatímco král Theuderich všechna území mezi Seinou a Oisou až k mořskému pobřeží, přičemž dvanáct hrabství mezi Oisou a Seinou mělo zůstat králi Chlotharovi.

• Mír v Compiegne
Austrasijský král Theudebert se nyní rozhodl získat zpět některá tradiční austrasijská území, např. Alsasko, Champagne, moselské Santois, Thurgau (Zülpich), která připadla Burgundsku roku 596 při dělení říše jejich otce krále Childeberta II. Proto se sešel s Chlotharem v Compiegne a za odstoupení severních neustrijských oblastí s ním uzavřel mír.
Jen jako zajímovst uvádím, že v Compiegne bylo dne 11.11.1918 podepsáno příměří s Německem, tedy ukončení bojů První světové války.
Římská říše
• Velkolepé vítězství nad Avary, počátek konce avarské hegemonie
Císař Maurikios se rozhodl využít morové epidemie, která zdecimovala Avary, a vyhlásil jim válku. Kagan Bajan sebral vojsko, pronikl s ním do říšských provincií na Balkáně, které začal plenit, zatímco jeho čtyři synové střežili přechody přes Dunaj. Také císařští velitelé Komentiolos a Priskos se snažili přenést boj na protivníkovo území, a proto nechali postavit vory, na nichž jejich armáda překonala Dunaj a na druhém břeh svedla vítěznou bitvu. Oba generálové se však po celou tu dobu zdržovali v bezpečí na jakémsi dunajském ostrově a vůbec nejevili ochotu se bojů zúčastnit – Komentiolos dokonce simuloval chorobu a pro věrohodnost si nechával pouštět žilou, kdežto Priskos tvrdil, že nikam nepůjde bez Komentiola. Barbaři však zaútočili na římský opevněný tábor a situace byla již tak kritická, že vojáci vyslali k oběma „vojevůdcům“ posly, kteří je žádali, aby se opět ujali velení. Přesvědčit se však nechal pouze Priskos, který se přeplavil na druhý břeh Dunaje a připravoval se k bitvě. Zvolil defenzivní taktiku a ze svých mužů vytvořil tři velké čtverce, na něž útočilo patnáct jízdních oddílů nepřítele luky a šípy. Třebaže se Římané bránili pouze zblízka kopími, zvítězili a pobili na čtyři tisíce Avarů. Vlastní ztráty byly celkem zanedbatelné; padlo tři sta Římanů.
Třetího dne nastoupilo opět pod Priskovým velením již sebevědomější císařské vojsko ke své druhé bitvě klasicky sešikované na dvě křídla a střed. Boj nakonec rozhodla právě obě křídla, kterým se podařilo barbary obklíčit a zničit – vítězní Římané napočítali devět tisíc padlých nepřátel. Ani desátého dne válečná aktivita nepolevila a vojska se sešikoval k již třetí bitvě. Priskos zaujal výhodné postavení na výšině s armádu rozdělenou opět na dvě křídla a střed, kdežto Bajanovo vojsko proti němu postupovalo v jednom kompaktním útvaru. Císařští Avary odrazili a zahnali do jakéhosi jezera, kde se jich prý utopilo na patnáct tisíc včetně čtyř kaganových synů, zatímco sám Bajan jen s obtížemi prchl k řece Tise. Priskos jej pronásledoval a po třiceti dnech svedl se svými muži bojujícími opět v klasické sestavě již svoji čtvrtou bitva, v níž dobyl „skvělé vítězství“ a zvítězil nad dvanácti oddíly nepřítele.
Stratég potom vybral čtyři tisíce mužů a pověřil je úkolem přejít řeku Tisu a na druhém břehu sledovat pohyby nepřátel. Vojenské oddíly však byly aktivnější, před svítáním napadli gepidské vesnice slavící jakési svátky a než se s bohatou kořistí stáhly, způsobily zde „strašlivé krveprolití“. O život prý přišlo na třicet tisíc lidí, což nemusí být vůbec přehnaný údaj, jak si mnozí myslí. Kaganovi se ještě jednou podařilo shromáždit velké avarsko–slovanské vojsko, se kterým vyrazil proti Priskovi. Stratég mu vytáhl vstříc, přešel Tisu a po dvaceti dnech od svého posledního vítězství podstoupil již svoji pátou a poslední bitvu, v níž jako obvykle Avary a Slovany na hlavu porazil a mnoho jich pobil, přičemž zbytek zahynul na útěku v řece. Zajal na tři tisíce Asiatů, osm tisíc Slovanů a čtyři tisíce dvě stě jiných barbarů, které poručil uvěznit ve městě Tomis (Constanta, Rumunsko). Bajan však v jejich prospěch intervenoval u Maurikia a dosáhl jejich propuštění. Na konci válečné sezóny odváděl Komentiolos své vojsko do Konstantinopole a za velkých mrazů postupoval po staré Traianově silnici. Vysílení vojáci však došli pouze do Filippole (Plovdiv, Bulharsko), kde museli přezimovat. Z pěti porážek v Podunají se avarský stát již nikdy plně nevzpamatoval a začal jeho mocenský ústup. Oslabení kočovníci např. nebyli schopni odolat tlaku slovanských Doudlebů, kteří obsadili dnešní Halič.

• Svatba korunního prince, hladové bouře v Konstantinopoli
Na podzim oženil císař Maurikios svého syna korunního prince Theodosia s dcerou senátora Germana. V Konstantinopoli se však již čtyřicet dnů projevoval citelný nedostatek potravin, který o Vánocích přerostl v hladové bouře. Rozvášněné zástupy zaútočily na imperátora kamením a situace byla tak vážná, že Germanos musel ukrýt svého zetě Theodosia pod pláštěm a odvést jej na bezpečné místo. Maurikios zasáhl pouze proti významnějším účastníkům vzpoury a poručil je potrestat menšími tělesnými tresty a krátkodobým vyhnanstvím.
• Ogurské a sabirské kmeny svrhly nadvládu Turků
Na troskách dosavadní dominantní středoasijské mocnosti, z čínských pramenů známé jako říše Žuan–žuanů, vznikl i turkický (turecký) stát. Vítězné povstání podmaněných Turků svrhlo krutou nadvládu Žuan–žuanů, k čemuž mělo dojít někdy v letech 552 – 557. Část poražené vládnoucí vrstvy rozbitého svazu se zachránila útěkem na západ a s jistou mírou pravděpodobnosti se můžeme domnívat, že právě ona vstoupila do evropských dějin pod jménem Avaři.
Nově založený turecký kaganát se zakrátko stal hegemonem nad celou Střední Asií; svým závratným růstem a obrovskou rozlohou od východních břehů Černého moře po Tichý oceán se stal skutečným předchůdcem mongolské veleříše 13. století. Gigantické stepní impérium však zanedlouho začaly rozkládat vnitřní mocenské zápasy, a navíc prudká mocenská expanze na východ posléze Turky zavlekla do série zhoubných konfliktů s čínskými dynastiemi Suej (581 – 618) a Tchang (618 – 907)..
Turecký tlak na západ pak způsobil definitivně zvrat poměru sil ve stoletém zápase perské sasánovské říše s další středoasijskou nomádskou velmocí, říši Bílých Hunů – Hefthalitů. Upadající moc Hefthalitů byla v letech 567 – 561 zlomena a jejich pozici v týlu perské říše zaujali právě Turci. Ať už hypotézu o přímé vazbě evropských Avarů k Žuan–žuanům přijmeme nebo ne, je nespornou skutečností, že vzájemný poměr Avarů a Turků byl ostře nepřátelský – Turci pokládali Avary ze své uprchlé poddané a tudíž, daná mocenská konstelace logicky vytvořila podmínky pro sblížení tureckého kaganátu a Avary ohrožované římské říše a vytvoření koalice s protiperským, případně též i protiavarským zacílením. Prvotní motiv tohoto spojenectví obou mocností byl však hospodářský. Nesmírně výnosný obchod s hedvábím zprostředkovala na dlouhém úseku Hedvábné cesty vlivná skupina bohatých kupců ze Sogdiany (Sogdiana je starověký název vysoce urbanizované úrodné oblasti rozprostírající se zhruba na území meziříčí toků Syrdarji a Amudarji),kteří byli sami též producenti hedvábí. Sogdská města se dostala po pádu hefthalitské říše do rukou Turků, kteří záhy vytvořili s jejich vládnoucí kupeckou vrstvou úzký symbiotický vtah. Právě sogdští kupci, kterým perská kontrola západní části Hedvábné cesty vadila neméně než Konstantinopoli, byli skutečnými iniciátory přímého římsko–tureckého obchodního a diplomatického spojení. Roku 568 dorazilo do Konstantinopole první turecké poselstvo a přátelský spojenecký poměr mezi oběma mocnostmi trval až do roku 576, kdy došlo k dočasné roztržce a následnému útok turecké armády na římské město Bosporos na Krymu. Turecké nepřátelství způsobila lavírující zahraniční politika Konstantinopole, která o dva roky dříve uzavřela spojeneckou smlouvu s úhlavními nepříteli Turků Avary. Působení Turků v černomořských stepích však bylo pouze časově omezenou episodou; vnitřní konflikty otřásající rozděleným tureckým kaganátem usnadnily podrobeným ogurským a sabirským kmenům svrhnout na přelomu 6. a 7. století oslabenou tureckou moc a opět obnovit svou samostatnost.
• Počátky bulharské říše
Po rozpadu tureckého stepního impéria nabývají bulharští Utiguři opět politické nezávislosti, aby spolu s Onogury a částí na Avary nezávislých svých příbuzných Kutrigurů vytvořili někdy na počátku 7. století jádro protobulharské říše chána Kuvrata na Kubáni, od níž již vede přímá linie k Bulharům Kuvratova syna, chána Asparucha, který se svým lidem položil v 80. letech 7. století základy středověkého bulharského státu na Balkáně.
Perská říše
• Roztržka s Konstantinopolí zažehnána
S Římem pak perský král Chosroes udržoval po 11 let od svého znovuusednutí na trůn srdečné a přátelské vztahy, třebaže jistě musel cítit ponížení, když roku 591 přijímal tvrdé Mauriciovy podmínky. Ale když už s nimi jednou souhlasil, neudělal jediný pokus vyhnout se svým závazkům a ani nijak proti císaři neintrikoval. Pouze jednou za celou tu hrozila vážnější roztržka mezi nimi. Roku 600 totiž některé na Římu závislé saracénské kmeny podnikly nájezdy za Eufrat až do hlubokého perského vnitrozemí. A když široko daleko zničily celou zemi, vrátily se i se svojí kořistí do pouště.
Král Chosroes se plným právem cítil poškozený a mohla propuknou i válka, kdyby se jej Mauriciovu vyslanci Jiřímu nepodařilo přesvědčit, aby neporušoval mír pro záležitost tak nicotnou. A tak se projevil jako skutečný státník, když potlačil osobní pocity a zvolil to, co bylo výhodné pro impérium.
Itálie
• Mír mezi Avary a Langobardy
Ve stejnou [někdy mezi lety 593 – 600] dobu poslal Kagan, král Hunů, posly do Mediolána (Miláno) k Agilulfovi a uzavřel s ním mír.
• Jak se chovat k Židům
Papež Řehoř I. Veliký zveřejnil svůj postoj k Židům. Přikázal, aby nebyli pronásledováni a násilně obraceni na křesťanskou víru, nesmí se jim bránit v bohoslužbách a jejich samosprávu není dovoleno potlačovat.
• Těžké časy v Římě
V rozvalinách kdysi milionového Říma žije už jenom padesát tisíc lidí, Itálie pomalu upadá do barbarství a peníze jsou nahrazovány naturální směnou.
Hispánie
• Biskupem města Sevilly se stává Isidor.
Rok 601
Římská říše
• Klid na severní hranici
Po drtivém vítězství římských zbraní nad Avary a Slovany byl tohoto roku na Balkáně relativní klid. Vrchní velitel Komentiolos přezimoval ve Filippoli (Plovdiv, Bulharsko) a na jaře se vrátil do Konstantinopole. Císař Maurikios musel asi přivřít obě oči nad jeho otřesným velením v minulé válečné sezóně, protože v létě jej opět jmenoval stratégem. Pak si ale všechno rozmyslel, po 13. 8. jej sesadil a nahradil svým bratrem Petrem. Nový císařský stratég si převzal armádu a odtáhl s ní do Palostolu (u ústí řeky Vit, Bulharsko), kde strávil zbytek léta. Na začátku podzimu se vydal do Dardanie (kraj kolem řeky Moravy), protože dostal zprávu, že se tam utábořili barbaři. U Moravy opravdu narazil na kaganova zástupce Apsicha, který vznesl nároky na území dardánských kataraktů, což Petr samozřejmě odmítl. Po vyhlášení nepřátelství Avaři zamířili ke Konstantiole (město nedaleko Bělehradu), kdežto Římané se vrátili do Thrákie.
• Neštovice postupují na západ
Neštovice se dostaly z Číny a Indie do Přední Asie, aby se do 15. století rozšířily až do Německa.
Franská říše
• Tažení proti Baskům
V té době bojovali králové Theudebert a Theuderich proti Baskům, porazili je a zvítězili nad nimi v bitvě. Vévodou jim ustanovili Genialise a pověřili jej, aby jim vládl.
Hispánie
• Smrt krále Rekkareda
Vizigótský král Rekkared zemřel a na trůn nastoupil jeho syn Liuva II. (Leuva II.). Asimilace germánských Vizigótů domácím hispanorománským obyvatelstvem je již úspěšně dokončena.
• Vlády se nakrátko ujímá Liuva II.
Když v prosinci roku 601 zemřel v Toledu král Rekkared, nastoupil na trůn jeho nemanželský syn Liuva II., který se narodil roku 584, tzn. ještě dříve než jeho otec vstoupil do manželství s královnou Baddo. Protože byl mladý a nezkušený a ještě navíc nebyl po matce šlechtického původu, na trůnu se dlouho neudržel. Po osmnácti měsících vlády se v Méridě prohlásil králem Vitterich, tzn. ten samý muž, který zradil ariánských spiklence intrikující proti Rekkaredovi.
Británie
• Augustinova mise na britské ostrovy
Na pomoc úspěšné Augustinově misii vyslal papež Řehoř I. do Británie mnichy Mellita a Paulina. Sv. Augustin byl vysvěcen anglickým arcibiskupem a papež po něm žádal, aby zřídil dvě arcibiskupství v Londýně a Yorku, každé s dvanácti biskupstvími. Augustin se však rozhodl učinit svým arcibiskupským sídlem zpustlé římské město Purovernum (Dorovernum), Anglosasy nazývané Cantwarabyrig, nynější Canterbury. Král Ethelberta z Kentu mu daroval zdejší palác, který Augustin přebudoval na klášter. Vedle něho zahájil stavbu baziliky Kostel Kristův (Christ Church) a již mimo město založil kostel sv. Petra a Pavla (kostel sv. Augustina).
[Jiný zdroj však tvrdí, že Augustin byl vysvěcen již mezi červencem roku 596 a zářím 597. Podle dopisu papeže Řehoře Velikého antiochijskému patriarchovi Eulogiovi z července roku 598, který však Beda Venerabilis zjevně neznal, k tomu došlo již v Arles cestou do Kentu.]
• Augustinova mise na britské ostrovy
Do velmi tradiční společnosti králů, bojovníků a rolníků na britských ostrovech zasáhl roku 597 cizí prvek – křesťanská církev. Obrácení Angličanů podnítil papež Řehoř Veliký, který, jak se traduje, spatřil v Římě anglické mladíky a prohlásil, že jsou to „nikoli Anglové, nýbrž andělé“ („non Angli, sed angeli“). Řehoř věděl, že kentský král Æthelbert má za královnu franckou křesťanku, a tak první misii, již vedl římský mnich Augustinus, vyslal do Kentu. Æthelbert se zprvu sice zdráhal, brzy však ke křesťanství přistoupil a Augustin založil v Canterbury klášter. Řehoř nesprávně odhadl, nakolik se na ostrově zachoval římskobritský život, a zamýšlel ustavit arcibiskupství se sídly v Londýně a Yorku. Politické realitě však bylo učiněno zadost roku 601, když Augustin dosedl jako první arcibiskup na stolec v Canterbury. Zpočátku se zdálo, že úspěch je rychlý. Roku 604 byl založen stolec v Rochesteru; byli obráceni na víru Východní Sasové a v Londýně pro ně zbudována katedrála zasvěcená sv. Pavlu. V Kentu se mezitím postavilo několik klášterů, jejich kostely byly zbudovány věrně podle římských předloh. Povrchní konverze krále a jeho dvora byla však základem přinejlepším jen vratkým. Východní Anglové brzy odpadli a svého biskupa vyhnali. Král Východních Anglů Raedwald zůstával vzdor křtu obojaký, neboť Beda uvádí, že souběžně udržoval kostel i pohanskou svatyni.
• Augustinova mise na britské ostrovy
Kapitola XXIX. Jak týž Řehoř poslal Augustinovi pallium a list a několik služebníků slova
Kromě toho týž papež Řehoř, když mu biskup Augustin oznámil, že úrodu má sice dobrou, ale dělníků málo, vypravil spolu se svými výše řečenými vyslanci několik spolupracovníků a služebníků slova: mezi nimi byli ti hlavní a nejlepší: Mellitus, Justus, Paulinus a Rufinianus. Od Řehoře přivezli také skoro všechno, čeho je potřeba k obřadům a bohoslužbám v kostele, tedy posvátné nádoby a pokrývky na oltáře, také chrámové ozdoby a oděvy pro kněze i kleriky, rovněž ostatky svatých apoštolů a mučedníků a i velké množství knih. Řehoř poslal rovněž list, ve které oznamuje, že Augistinovi uděluje pallium a spučasně mu ukládá, jakým způsobem nutno světit biskupy v Británii.
Itálie
• Císařská armáda se zmocnila Parmy, langobardský král Agilulf se spojil s Avary
Římská armáda v Itálii porušila mírovou smlouvu, dobyla langobardskou Parmu a zajala i dceru langobardského krále Agilulfa z jeho prvého manželství. Její otec si samozřejmě něco takového nemohl nechat líbit, proto uzavřel „věčný mír“ s Avary a s jejich pomocí zpustošil císařovu Istrii, zatímco na Apeninském poloostrově dobyl Padovu, po ní Cremonu a Mantovu. Nejstarší benediktýnské opatství Subiaco potkal osud Monte Cassina a bylo zničeno. Mniši prchli do Říma a uchýlili se do kláštera sv. Erasma na pahorku Coelius. Více než sto let zůstalo Subiaco v troskách než bylo obnoveno papežem Janem VI.
• Císařská armáda se zmocnila Parmy
V těch dnech padla v Parmě do zajetí armády patricia Gallicina (Callinicus) dcera krále Agilulfa a spolu se svým manželem jménem Gudescalc (Gottschalk) byla přivedena do města Ravenny. V té době poslal král Agilulf kaganovi, králi Avarů, stavitele lodí, s nimiž kagan později dobyl jistý ostrov v Thrákii.
• Zničení města Padovy
V té době povstalo proti Langobardům město Patavium (Padova) a vojáci jej bránili s velkým hrdinstvím. Ale nakonec když do něj vrhli oheň, strávily celé město plameny a úplně lehlo popelem z příkazu krále Agilulfa. Nicméně vojákům bylo povoleno vrátit se do Ravenny.
• Langobardský král Agilulf se spojil s Avary a zaútočil na Istrii
V té době se vrátili vyslanci Agilufovi od kagana a oznámili, že uzavřeli s Avary věčný mír. Přišli s nimi rovněž vyslanci kaganovi, kteří pak pokračovali dále do Galie požádat krále Franků, aby zachovával mír s Langobardy stejně jako s Avary. Mezitím Langobardé napadli spolu s Avary a Slovany území Istrie [až do roku 751 pod pravomocí císaře] a vše zpustošili ohněm a mečem [pravděpodobně roku 751].
Rok 602
Římská říše
• Fokovo povstání a pád císaře Maurikia
Koncem jara propukly na Balkáně nové boje mezi císařem Maurikiem a avarským kaganem Bajanem. V minulých letech tolik úspěšní východní Římané se snažili svést rozhodující bitvu, ale barbaři se otevřenému střetu vyhýbali a útočili neočekávaně. Císař potom vydal stratégovi Petrovi příkaz opustit Adrianopoli (Edirne, Turecko) a přenést boj za Dunaj na protivníkovo území. Petrův zástupce Guduis tedy „vtrhl na druhý břeh, pobil mnoho nepřátel a zmocnil se četných zajatců“.
V důsledku neustálých porážek se začíná avarská říše drolit. Slovanští Antové přešly na stranu císaře, což kagan nehodlal tolerovat a do boje vyslal svého zástupce Apsicha. Třebaže se Apsichovi podařilo slovanský stát zničit, vyvstalo nové nebezpečí: v důsledku vnitřních rozporů dezertovalo i mnoho avarských bojovníků a přešlo na stranu Konstantinopole. Získat je zpět se Bajanovi již nepodařilo, protože tohoto roku zemřel. I jeho nám jménem neznámý nástupce pokračuje ve válce.
Blížilo se chladné období roku a římská armáda se připravovala k přezimování. Maurikios se snažil ušetřit státní pokladnu, a proto opět vydal Petrovi nešťastný rozkaz, aby vojáci zůstali za Dunajem a živili se v místních slovanských vesnicích. Mezi legionáři propukla vlna nevole, ta však rychle přešla v otevřenou vzpouru, když se vojáci dozvěděli, že veliké množství barbarů zaplavilo jejich domovy. Císař přesto naléhal na Petra, aby jeho rozkaz splnil. Vojáci však důrazně odmítli strávit zimu na cizím území a vrátili se na pravý břeh Dunaje do Palostolu (dunajská pevnost u ústí řeky Vit, Bulharsko). Příštího dne byli již klidnější a nechali se pohnout ke splnění rozkazu; kolem pevnosti Asemon (na řece Osam, Bulharsko) postupovali do Kurisky (pevnost na Dunaji východně od Svišťova, Bulharsko), kde stavěli lodě, aby přepluli řeku a napadli tábor barbarů. O osudu císaře Maurikia a málem celého impéria rozhodlo počasí – začalo pršet a silně se ochladilo. Prokřehlí vojáci opět odmítli splnit rozkaz a k Petrovi vyslali osmičlenné poselstvo. Ten byl ochoten o jejich požadavku diskutovat a slíbil, že se s vojáky osobně setká. Druhý den však dostal dopis, ve kterém císař trval na přezimování armády za řekou. Nešťastný velitel si proto druhý den k sobě povolal taxiarchy (velitele několika tisíců elitních vojáků) a seznámil je s obsahem dopisu. Když se prostí vojáci dozvěděli, že císařovo rozhodnutí je definitivní, propukla revolta s plnou silou; vzbouřenci opustili tábor a důstojníci prchli k Petrovi
Následujícího dne zvolili vojáci císařem Foku, pouhého centuriona (setníka), „individuum velice zpustlé a sveřepé“, vyzdvihli ho na štítě a provolali mu slávu, načež vyrazili na Konstantinopol. Petr prchl a o všem informoval Maurikia. Ten byl zprávou otřesen, přesto nedal na sobě nic znát a k vzbouřencům vyslal své vyslance. K žádné dohodě však nedošlo a císaři bylo jasné, že vše směřuje k vojenské konfrontaci. Obranou metropole proto pověřil Komentiola a poručil mu obsadit Theodosiovy hradby. Velitelé zatím ještě loajálních vojenských sborů však již pochopili, že Maurikiovo postavení je neudržitelné, a proto navázali kontakt s korunním princem Theodosiem a vyzvali ho, aby se místo otce ujal vlády nebo aby podstoupil trůn svému tchánovi Germanovi. To imperátora naštvalo do té míry, že Germanovi hrozil smrtí mečem. Theodosios však svého tchána včas varoval a poradil mu využít práva chrámového azylu. Maurikios to chápal jako zradu – osobně zbil syna holí a vojákům poručil vyvléci Germana z kostela, což pobouřilo obyvatele Konstantinopole natolik, že zahájili všeobecné povstání – i obránci metropole zahrnuli císaře nadávkami, opustili městské hradby a připojili se k běsnícím davům.
V noci z 22. 11. na 23. 11. imperátor poznal, že prohrál. Svlékl si purpurové roucho a s celou svojí rodinou prchl po moři z metropole. Silná bouře však zahnala jeho loď na maloasijské pobřeží Marmanského moře k městu Nikomedeia (Izmit, Turecko), kde vystoupil na břeh a vyslal Theodosia k perskému králi Chosroeovi s žádostí o pomoc. Dav mezitím řádil v ulicích, zakládal požáry, osočoval Maurikia z tyranidy a zpíval o něm posměšné a urážlivé písně; své vyslechl i patriarcha Kyriakos. Cirkový dém Zelených (Prasinů) – ty císař nikdy neměl v oblibě – otevřel vzbouřencům městské brány a vyslal k Fokovi svoji delegaci, která mu vzdala poctu jako císaři. Obě strany se nakonec dohodly, že druhý den proběhne za účasti konstantinopolského patriarchy, senátu a lidu oficiální korunovace. S podporou Modrých však o trůn usiloval i Germanos, ale protože Zelení byli proti, stáhl se do pozadí.
Dne 23. 11. byl Fokas korunován římským císařem v chrámu sv. Jana Křtitele na konstantinopolské předměstí Hebdomon (korunovace v kostele byla novum, kterého se drželi i jeho následovníci), načež 24. 11. vstoupil do hlavního města. Cestou do císařského paláce jej lidé oslavovali, nadšeně mu tleskali a blahopřáli mu a on jim rozhazoval peníze. Program tohoto dne zakončil jezdeckými závody v hipodromu. Následujícího dne obdaroval vojáky, načež svoji manželku Leontii „ozdobil císařskou korunou“. Radostnou atmosféru však narušil drobný incident: opoziční Modří se dostali do konfliktu s jeho straníkem Alexandrem a jemně ho upozornili na to, že Maurikios ještě žije. Tím však svrženému císaři podepsali ortel smrti.
Již 27. 11. se velitel Lilios se svými vojáky přeplavil přes Bospor do Eutropiova přístavu u města Chalkedonu (Kadiköy, Turecko) a zatkl celou císařskou rodinu s výjimkou prince Theodosia, který vyhledal chrámový azyl. (Když Theodosios dorazil do Nikaie (Iznik, Turecko), otec mu poručil, aby se vrátil zpět.) Před císařovýma očima a za přítomnosti davu čumilů bylo nejdříve mečem popraveno pět jeho synů po nich i on sám. Mrtvoly byly vysvlečeny ze šatů a vhozeny do moře, s hlavami zavražděných odjel Lilios do metropole, kde byly vystaveny na předměstí Hebdomon. Theodosiova hlava však mezi vystavenými chyběla, což byla chyba. Fokas proto opět vyslal do akce Alexandra, aby Theodosia zabil. Ten jeho rozkaz sice vyplnil, ale princovu hlavu do Konstantinopole opět nepřivezl, z čehož vznikly pověsti, že Theodosios žije a uprchl na perský královský dvůr. Fokas toto již druhé pochybení Alexandrovi neodpustil a poručil jej popravit. Císařovna Konstantina, dcera císaře Tiberia, byla ušetřena a spolu se svými pěti dcerami internována v „soukromém domě“.
• Perský král je pobouřen, pouze papež jásá
Převrat v Konstantinopoli a vyvraždění císařské rodiny vyvolalo velké pobouření nejenom v celé římské říši, ale i v sousední Persii. Perský král Chosroes II. se oděl na znamení smutku do černého a totéž poručil i svému vojsku, kdežto magister militum per Orientem Narses vypověděli uzurpátorovi rovnou poslušnost. Říše se ocitla na pokraji občanské války, pouze papež Řehoř I. jásal a tvrdil, že s novou vládou skončí nesnesitelné otroctví a vrátí se svoboda a štěstí.
• Vražda al–Numana III.
Perský král Chosroes nebyl spokojen se svým klientem vládcem nárazníkového arabského státu al–Numana III. – počínal si příliš samostatně – a zbavil se ho vraždou. Al–Numanovi nástupci byli již slabí, což usnadnilo arabskou expanzi.
• Narození Theodora z Tarsu
V Tarsu v maloasijské Kilikii se narodil anglický církevní činitel Theodor. Roku 668 byl vyslán papežem na britské ostrovy jako sedmý arcibiskup z Canterbury s úkolem celkově upevnit pozici římskokatolické církve v zemi. Sjednotil anglickou církev pod správou canterburského arcibiskupa, zakládal nová biskupství a kláštery a od roku 673 zavedl každoroční církevní synody. Zemřel roku 690.
Perská říše
• Reakce na vraždu císaře Maurikia
Brzy po začátku VII. století hodil závistivý osud hořící louč do taktak uhašené hořlaviny, které se vznešeně říká řecko (římsko) – perská koexistence. V Konstantinopoli se znelíbil císař Maurikios své armádě hned z několika důvodů. Předně si potrpěl na zachovávání kázně a za druhé přikázal, aby vojsko přezimovalo v kraji při řece Tise, kamž vítězně proniklo ve válce proti Avarům a Slovanům. Vojsko mu proto vypovědělo poslušnost a prohlásilo ho za sesazena. Na císařský trůn byl dosazen velitel vzbouřenců, kapitán Fókas, podle jednomyslného souhlasu všech kronik individuum velice zpustlé a sveřepé. Zajistil si přízeň Prasinů čili zeleného lidu. V Konstantinopoli byly totiž dvě politické strany, které se nazývaly démy (lidy) a vyvinuli se ze dvou závodnických klubů, zvaných podle klubových barev Zelení a Modří. Závodníci, agitátoři čili vozkové na závodních vozech, byli totiž oděni jednak modrým, jednak zeleným šatem. Panoval od nepaměti mezi nimi nesmírná řevnivost a kluby dovedly přenášet fanatismus do nejširších vrstev, by vystupňovat jej v časté bojové šarvátky, Kromě bojůvek měly kluby velké bohatství, pravidelné příjmy a rozličná privilegia. Je známo slavné vzbouření těchto stran roku 532, za něhož dokonce velká část Konstantinopole vyhořela.
Zelení žokejové, kteří byli u Maurikia neoblíbeni, otevřeli Fókovi městské brány. Maurikios se dal s manželkou a svými dětmi na útěk, to bylo v noci mezi 22. a 23. listopadem 602. Následujícího dne byl uchvatitel korunován a 27. téhož měsíce dal polapeného císaře zavraždit. Císař poslal sice krátce předtím svého syna Theodosia do ciziny, ale ten byl v Niceji chycen a usmrcen. Nějaký čiperný Řek se brzy nato začal na perské půdě vydávat za Theodosia a to mělo osudové následky.
Převrat v Konstantinopoli vzbudil pobouření nejenom v římské říši, nýbrž i Persii. Husrav se prý ve svém zármutku oděl černým šatem a nařídil i svému vojsku, aby ho v tom následovalo. Fókas to neměl lehké. Egyptský místodržící, starý generál Héraklios a syrský guvernér Narses ho neuznali císařem. Když poslal svého vyslance Lilia k perskému dvoru, aby oznámil jeho nastoupení, Husrav dal posla zavřít do vězení a na dopis Fókův odpověděl velmi urážlivě. Generál Narsés, který patřil mimochodem k těm, kteří Husrava na trůn perský dosadili, nebyl sice v nejlepším poměru k šáhovi, ale když obsadil Edessu a vyhlásil boj proti tyranovi, vyzval Husrava listem, aby se ujal Theodosia a dosadil ho na otcovský trůn.
Husrav využil lidové přesvědčení, že nápadník trůnu žije, a zvedl válku zatímco se na římské půdě potýkalo několik generálů (jak se tehdy titulovalo magistrů), vpadli Peršané na římskou půdu s heslem: Pomsta za Maurikia! Narsés byl sice zrádně přilákán do Konstantinopole a tam upálen, ale Peršané v čele se samotným Husravem zahájili roku 604 útok na Mezopotámii, kde zvítězili a nabrali mnoho zajatců, které odvlekli do Persie.
Franská říše
• Poslední společná akce Burgundů a Austrasijců
Znesváření franští králové Theudebert II. a Theuderich II. se odhodlali ke své poslední společné válečné akci – vévoda Francius vyrazil proti vzpurným Baskům, porazil je a podrobil si Kantábrii. Mezi řekou Garonnou a Pyrenejemi bylo zřízeno pohraniční franské vévodství, které dostal do správy vévoda Genialis.
• Tažení proti Baskům
V té době bojovali králové Theudebert a Theuderich proti Baskům, porazili je a zvítězili nad nimi v bitvě. Vévodou jim ustanovili Genialise a pověřili jej, aby jim vládl.
• Po roce 602 vzniklo baskické kmenové knížectví Vasconie (Gaskoňsko).
• Tažení proti Sasům
V té době bojovali Frankové proti Sasům s velkými ztrátami na obou stranách.
• Narození burgundských princů
V šestém roce vlády Theudeberta a Theudericha byl zabit vévoda Ratin [též Catinus] a následujícího roku bez příčiny z Brunhildina podnětu další muž jménem Egil. Král Theuderich měl od konkubíny syna Sigiberta [II.]... V tom roce měl král Theuderich se souložnicí syna; po svém dědečkovi byl pojmenován Childebert.
• Synoda v Chalon
V tom roce se sešli biskupové na synodě ve městě Chalon v Burgundsku. Desiderius, biskup města Vienny, byl odstraněn ze svého stolce a poslán do exilu zlovolnou Brunhildou a Aridiem, biskupem Lyonu. Biskup, jenž ho nahradil, se jmenoval Domnolus.
Itálie
• Smrt spoletského vévody Ariulfa, vládnout bude Teudelapius
Následujícího roku zemřel vévoda Ariulf (592 – 602), jenž nahradil ve Spoletu Farualda (též Faroald, 570 – 591)... Po smrti Ariulfově svedli mezi sebou zápas o vévodství dva synové dřívějšího vévody Farualda. A jeden z nich, Teudelapius (602 – 652) jménem, dosáhl vítězství a ujal se vlády.
• Chrám sv. Jana Křtitele v Monze vysvěcen, krátký etnografický exkurs do života Langobardů
V té samé době zasvětila královna Theudelinda sv. Janu Křtiteli chrám, jenž nechala postavit v Modicii (Monza), v místě, jenž leží dvanáct mil od Mediolana (Miláno), okrášlila jej mnoha ozdobami ze zlata a stříbra a dostečně je obdarovala mnohými majetky. Na tomto místě si svůj palác postavil rovněž Theuderic, dřívější král Gótů, protože toto místo ležící blízko Alp se vyznačuje v letních dnech mírným a zdravím podnebím.
Zde rovněž shora uvedená královna sobě postavila palác, v němž nechala vymalovat něco z úspěchů Langobardů. A tyto malby jasně ukazují, jakým způsobem si v té době Langobardové stříhali vlasy, jaké bylo jejich oblečení a jaký byl jejich celkový zjev. Měli vyholenou šíji a hlavu vzadu až nahoru a vlasy rozdělené uprostřed pěšinkou jim spadaly až k ústům. Šaty nosili volné, většinou lněné, podobné těm, jaké jsou zvyklí nosit Anglosasové [údajně vůbec první zmínka o Anglosasech], ozdobené širokým lemováním v různých barvách. Jejich boty byly otevřené téměř až ke špičce palce a na noze byly upevněny střídavě ovinutými řemínky. Později však začali nosit kalhoty a pokud chtěli jet na koni, natahovali si přes ně legíny z chupaté vlněné látky. [Podle jiného překladu by to taky mohla být nepromoková kápě, kterou si za deště přehazovali přes oblečení.] Tento zvyk pak převzali od Římanů. [Mnich ze Salerna tvrdí, že prvním, kdo nosil kalhoty, byl král Adaloald (616 – 626).]
• Narození prince Adaloalda
Tam v paláci v Modicii se narodil králi Agilufovi od královny Theudelindy syn, jenž byl pojmenovám Adaloald. V následující době útočili Langobardé na pevnost Mons Silicis (Monselice). V té samé době byl z Ravenny vyhnán Gallicinus (Callinicus) a vrátil se Smaragdus, který byl předtím patriciem ravennským.
• Usmíření vévodů s langobardským králem
Gaidoald, vévoda Tridentu (Trent), a Gisulf z Fora Julii (Civdale), kteří předtím odpadli od krále Agilulfa, byli v tomto roce [602/603] v míru přijati zpět do jeho společenství.
• Práce na železné koruně langobardských králů skončily. Jedná se o hladkou železnou čelenku pokrytou zlatými ozdobami a drahými kameny, která byla posazena na hlavu i Karlu IV. při jeho korunovační cestě do Říma. Podle jiného zdroje je však ozdoba zlatá a je v ní pouze zasazen železný hřeb, kterým byl údajně ke kříži přibit Ježíš Kristus.
• Papež Řehoř I. prohlásil, že manželství kněží jsou neplatná a že duchovní si musí vybrat mezi manželkou a svým úřadem.