Dějiny středověku v letech 610 - 619
Napsal: 23/3/2012, 10:14
Dějiny středověku v letech 610 – 619
Uveřejněno s laskavým svolením autora: Mgr. Luboše Kováře, Poděbrady
Poznámky, obrázky: kacermiroslav
Rok 610
Franská říše
• Jednání na falci Selz a vpád Alamanů
Napětí mezi austrasijským králem Theudebertem II. a burgundským králem Theuderichem II. graduje a hrozí přerůst v občanskou válku. Oba panovníci se však rozhodli vyřešit územní spory prozatím ještě jednáním a sejít se roku 609/610 na alsaské falci Selz. Theudebert se však objevil s vojskem a silou si na nevlastním bratrovi vynutil vydání nejen tradičních austrasijských území Alsaska, Champagne a durynského Švýcarska včetně měst Toul, Troyes, moselského Saintes a Thurgau (Zülpichu), ale i Burgundy dobytého neustrijského hlavního města Paříže. Theuderich a jeho babička královna Brunhilda rozhodně nepovažovali celou záležitost za uzavřenou a připravovali odvetu. Do konfliktu se zapojili i Alamani, kteří možná na popud neustrijského panovníka Chlothara II. napadli burgundské území v dnešním severním Švýcarsku. Theuderichova armáda vyrazila proti nim, byla však poražena v bitvě u Wangen (Wangas nedaleko Bernu, Švýcarsko).
• Jednání na falci Seltz
Král Theudebert ve snaze vzít si jistou zemi jeho bratra krále Theudericha a podrobit si jej poslal v patnáctém roce jeho vlády (606/610) proti němu armádu. Ale podle rad nějakých dobrých lidí, kteří se pokoušeli ustavit mír mezi bratry, bylo dohodnuto mírové jednání na místě zvaném Saloise (Seltz). Tam souhlasili s tím, že jistého dne přijdou pouze s malou družinou těch nejdůležitějších a nejmoudřejších baronů za účelem rychlé dohody. Král Theuderich si přivedl pouze deset tisíc lidí, kdežto král Theudebert přivedl až příliš velkou skupinu baronů a dalších lidí s úmyslem rozbít mír a shodu, pokud by bratr neustoupil jeho vůli. Král Theuderich byl ve velkých obavách, když viděl, jak mnoho lidí se bratr přivedl, a proto souhlasil s mírem za bratrových podmínek, aniž měl dobrou vůli. A tak dohoda byla podepsána a král Theudebert přijal kraje Torene [Thurgovia] a Champagne, aby je držel i se vší půdou a příjmy jako své vlastní navždy. A pak odjeli, chválíce každý Boha, ve zjevné přízni a lásce. Ty ale nebyly v jejich srdcích.
• Vpád Alamanů
V tom roce napadli Germáni zemi Venetů [správně kraj Avenches ve Švýcarsku]. V čele těch lidí byli dva vůdci, první se jmenoval Cambelins a druhý Herpins. Venetové bojovali proti nim, ale byli poraženi a zahnáni do hor, kam se uchýlil, aby se vyhnuli smrti. Germáni táhli krajem, každého člověka odevzdávali meči, pálili města a rabovali je, brali zajatce a pak se obtíženi kořistí vrátili do své země.
• Columbanus deportován!
Irský misionář Columbanus Mladší káral krále Theudericha za jeho neřestný život a dokonce i napadal legitimitu jeho synů, které všechny zplodil s konkubínami. Protože však nezískal na svoji straně franské biskupy, královna Brunhilda jej nechala v klášteru Luxoviu (Luxeuil) zatknout a deportovat zpět do Irska. Cestou však byla jeho loď zastižena bouří a vyvržena na galské pobřeží. Kolumbán pak prošel říší od západu na východ, nějakou dobu pobýval i na dvoře třetího z jejích tehdejších vládců Chlothara II. (syna Chilperich I. a někdejší Brunhildiny velké mocenské konkurentky Fredegundy), aby se nakonec uchýlil pod ochranu krále Theudeberta. Ten mu nabídl jako nové působiště Brigantium (Bregenz u Bodamského jezera, Švýcarsko), odkud by s jeho podporou mohl zahájit evangelizaci Alamanů, misii, které dal přednost před svým plánovaným odchodem do langobardské Itálie. Dříve než se v Brigantiu usadil, působil prý podle legendy o sv. Havlovi asi rok v dnešním Tucconii (Tuggen) na břehu Curyšského jezera. Obyvatelé tady přinášeli oběti pohanským bohům a zabývali se různými druhy věštectví. Jejich svatyni měl ohněm zničit hlavní hrdina vyprávění Havel (Gallus), označovaných za jednoho z Columbánových druhů a spolupracovníků, kteří s ním připluli na evropskou pevninu; obětní dary, které sem byly přineseny, prý naházel do jezera. V důsledku toho však misionáři museli uprchnout a přes Arbon, kde byla křesťanská obec, vedená presbyterem, přišli do Brigantia.
Jednoho dne, když Columbanus právě procházel územím Alamanů, sídlících v okolí, chystali se podle legendy Vita Columbani tito Germáni obětovat velikou nádobu s pivem bohu Wodanovi. Columbanovi se prý zázrakem – tím, že na nádobu dýchl – podařilo roztříštit mohutný sud na kusy, což mělo vliv na obrácení řady alamanských pohanů i na změnu chování těch obyvatel, kteří už (před Columbanovým příchodem) byli pokřtěni, ale i nadále vykonávali starý kult. V životopise sv. Havla rovněž nalézáme informaci, že se již pokřtění obyvatelé z Brigantia znovu vraceli polyteistickým obřadům. Dřívější bohy uctívali dokonce v bývalé křesťanské kapli, zasvěcené sv. Aurélii. Věřili prý, že své oběti přinášejí starým ochráncům místa, kde sídlili, těm, na nichž závisí jejích osud i všechno, co mají. Misionáři se na ně snažili působit nejenom slovy, ale opět i tím, že jejich modly rozbili a vhodili do jezera, v tomto případě Bodamského. Columbanus potom příslušným vysvěcením ze svatyně pohanů opět vytvořil křesťanský kostel.
Po čase se chtěl Columbanus vypravit hlásat víru mezi Slovany, které legenda mnicha Iony nazývá Veneti anebo Sclavi. Vytrval však jako apoštol Alamanů až do té doby, kdy ho třenice se zdejšími pohany a také smrt Theudeberta II., který byl jeho ochráncem, donutily vrátit se k původnímu rozhodnutí a roku 613 odejít do Itálie, kde již zůstal až do své smrti.
• Austrasijská královna Appa–Bilichilda, dcera friaulského vévody Gisulfa, byla zavražděna. Theudebert ji nahradil Theudichildou.
• V tom roce zemřela Theudebertova manželka, jejíž jméno bylo Belechilda. Brunhilda jej s ní oženila poté, co ji koupila od obchodníka, protože byla neobyčejně krásná. Pak se oženil s další ženou, jejíž jméno bylo Theudechilda.
• Vlivnému austrasijskému velmoži a královu rádci Arnulfovi, pozdějšímu metskému biskupovi, se narodil jako druhý syn Ansegisel, otec pozdějšího majordoma Pipina Středního.
Karantánie
• Útok Bavorů odražen, slovanská Katrantánie bude i nadále svobodná
Někdy v letech 572 – 590 obsadili Slované také rozsáhlá území ve vnitroalpském prostoru hlavně v povodí řeky Drávy. Zde v okrajové části avarského kaganátu začali vytvářet autonomní slovanský útvar (karantánské vévodství) s vlastní organizací nezávislý na franské moci, která ostatně na tento prostor roku 591 rezignovala ve prospěch Bavorů (Bajuwarů), a ti potom sváděli se zdejšími Slovany podporovanými Avary tvrdé boje ještě na počátku 7. století. Nakonec ale u Agunta (Lavanter Kirchbichl východně od města Lienz ve Východním Tyrolsku) Slované roku 610/611 tentokráte již bez pomoci Avarů útočících současně na Friaul odrazili útok bajuwarského vévody Garibalda II. a dosáhli svého velkého vítězství. Celou oblast Východního Tyrolska tak Bajuwaři pozbyli a hranice slovanského osídlení se na několik století ustálila na Anraser Bach, osídleno bylo i Iselské údolí a Bajuwary zůstal obsazen pouze Pustertal dále na západ směrem k Brixenu, kde také pramení Dráva (Drau), tvořící páteř celého sídelního prostoru.
V Korutanech lze postihnout také vliv Langobardů, jejichž nejbližším mocenským centrem se stalo Friaulské vévodství zřízené v nejseverovýchodnějším cípu Itálie na obranu před útoky císaře a Avarů i jako výchozí bod k tažení do Pannonie. Již v roce 610 obsazují synové friaulského vévody Taso a Kakko na jihu slovanská území od Zellia po Medarii (snad Celje a Windisch–Matrei) a zdejší Slované jsou jimi uvedeni v poplatnost trvající až do doby vlády langobardského krále Ratchise kolem roku 740.
Slované, kteří přitáhli do údolí Drávy, dostali jméno od Carantanum jako zlidovělo koruptely od Carnuntum. Jde o staré venedské označení skály – karanta. Carantanum–Carentana byl dnešní Zollfeld, kde se nacházelo centrum knížectví, jeho ústřední hrad Karnburg připomínaný jako civitas Carantana, a naproti ležící Maria Saaljako ecclesia sanctae Mariae ad Carentanus. Korutanci jsou vlastně lidé ze Zollfeldu. To vše svědčí o převzetí jména od zde usedlého původního románského obyvatelstva, které vytvářelo svazek spolu s dalšími slovanskými i neslovanskými etniky, například s Charváty či Dulěby na středním Muru u Radkersburgu v rakouském Štýrsku. Při etnogenezi starých Karantánců hrála pravděpodobně dosti důležitou roli i složka nomádská a není bez jistě zajímavosti, že v tureckých jazycích mají jména prvních karantánských knížat Wallucus význam „tlustý“ či „kníže“ a Cacatius „tenký“. Na Zollfeldu se také nacházel onen „kamenný stolec“ a na Karnburgu „knížecí kámen“ (Fürstenschein) z druhotně upravené hlavice římského ionského sloupu, na němž měl probíhat nastolovací obřad karantánských knížat ne nepodobný později doložené intronizaci pražských přemyslovských vládců.
Z pozdějších let trvání Sámova kmenového svazu známe útvar tzv. Vallukových Korutan, kteří se přidali po úspěšném slovanském vystoupení proti Avarům právě na stranu Sámovy říše. Přes Vallukovy Korutany také v roce 631 vedl jeden z vojenských proudů Franské říše, jehož hlavní proud se se Slovany střetl v třídenní bitvě u Wogastisburgu (neznámého místa).
Římská říše
• Vzpoura proti císaři Fokovi
Na jaře porazil vzbouřený kartaginský exarcha Herakleios generála císaře Fóky Bonosa a po dvou letech bojů se definitivně zmocnil celého Egypta. Protože pokročilý věk mu bránil nastoupit na trůn římských císařů, pověřil úkolem svrhnout Fóku svého stejnojmenného syna. Již v květnu tedy vyplula flotila Mauretánie a severní Afriky na moře a s obrazy Panny Marie na vrcholcích stěžňů zamířila přes Thessaloniku (Soluň, Řecko) do Abydu, města na maloasijské straně Hellespontu (severně od dnešního Çanakkale, Turecko), kde ji přivítali celní úředníci. Dostavil se i biskup města Kyzikos (poblíž dnešního Erdeku, Turecko), který zde Herakleia mladšího prozatím neformálně korunoval císařem.
V Konstantinopoli panovala velmi výbušná atmosféra. Po velmi tuhé zimě roku 608 – 609, kdy zamrzalo i moře, způsobilo přerušení dodávek obilí ze severní Afriky a Egypta a neúroda hladomor. Lid dráždila i Fókova tyranie, jeho kruté zacházení s opozicí, ekonomický pokles a katastrofální vojenská situace nejenom v Evropě, ale i Asii. Když tedy byla Herakleiova flotila na dohled, cirkové démy se vzbouřily a velitel jediné bojeschopné síly ve městě, tzv. excubitores (císařské gardy), Priskos nehnul pro svého tchána ani prstem, aby jej bránil. Pouze Bonosos vyzbrojil lodě, původně určené k dopravě obilí, a poslal je proti Herakleiovi, který je však bez problémů potopil.
Všemi opuštěného Foku našli dva senátoři v kostele císařského paláce, zadrželi ho a nechali převést na velitelskou loď. Zde na Herakleiovu otázku: „To jsi ty, co jsi vládl impériu?“ celkem duchaplně odpověděl: „Vidíš snad tady někoho lepšího?“ Po neformálním rozhovoru ho převezli zpět do Konstantinopole, kde jej nejdříve krutě mučili, pak mu utnuli hlavu a pravou ruku, jeho tělo vyvrhli a spálili v kovovém býku na foru Bovis, kde se likvidovala těla těžkých zločinců a tyranů. (Fokův pád nepřežil ani komes císařské gardy (excubitores) Bonosos, ani jeho příbuzní jako byl synovec Domentziolos a dva jeho bratři, z nichž jeden musel být zlikvidován rukou arménského při svém tažení na Konstantinopol.)
Pět dní po soupeřově smrti (5. 10.) korunoval patriarcha Sergios I. Herakleia v chrámu Hagia Sofia, načež jej aklamací pozdravili zástupci lidu, cirkových démů a senátu. Ještě tentýž den se Herakleios oženil s milovanou Fabií a pod jménem Eudokia ji nechal korunovat augustou. (Z tohoto manželství vzešly dvě děti: dne 7. 8. 611 se narodila dcera Epifanie a 3. 5. 612 syn Herakleios Konstantinos.) Zprávu o nástupu na trůn poslal Herakleios do Kartága svému otci, který však již brzo zemřel. I tak vešel do dějin jako první člen herakleiovské dynastie, vládnoucí až do roku 711.
Po své nástupu na trůn odvolal Herakleios císaři Fokovi loajálního ravennského exarchu Smaragda a nahradil ho Janem Lemigiem, který však byl zabit roku 616 při vzpouře proti vysokým daním. Severní Afriku spravoval jako kartaginský exarcha jeho strýc Řehoř, v Konstantinopoli se mohl opřít o patriarchu Sergia, svého bratrance Niketase a bratra Theodora, zatímco veliteli excubitores (císařské gardy) generálu Priskovi (Fokovu zeti a snad i designovanému nástupci) příliš nedůvěřoval a zanedlouho se ho zbavil. Nová vládnoucí garnitura zdědila říši v katastrofálním stavu: po sedmi letech bojů s Peršany, Avary a Slovany byla země úplně zpustošena, z měst zůstaly pouze ruiny, lidé umírali hlady, morálka se úplně zhroutila a armáda se rozpadla. Nebyly prakticky žádné bojeschopné vojenské oddíly, žádné zbraně ani válečné zásoby, takže císaři nezbylo nic jiného než za každou cenu usilovat o mír. Zatímco avarského kagana se mu posledními penězi podařilo uplatit, perský král Chosroes II. jeho mírové nabídky vytrvale odmítal s tvrzením, že bojuje za zájmy Maurikiova syna Theodosia, třebaže o něm musel vědět, že je to podvodník.
• Vzpoura proti císaři Fókovi
Na jaře roku 610 ovládl vzbouřenecký generál Niketas celý Egypt, čímž svému příteli Herakleiovi mladšímu otevřel cestu k císařskému trůnu. Africká lodě tehdy vypluly z Kyrenaiky, přičemž na svých palubách vezly tak nepočetné římské a africké sbory, že se s nimi nikdo nemohl odvážit útoku na hlavní město impéria. Herakleios proto postupoval uvážlivě: pomalu plul kolem pobřeží Řecka, přičemž konal časté zastávky na ostrovech, aby sbíral další lodě a další vojáky, rekrutující se hlavně z opozičního cirkového dému Zelených. Cesta byla naprosto bezproblémová – lidé jej přijímali přátelsky, všude jej vítali a nejsou žádné zprávy o to, že by narazil na jakýkoliv odpor. Svoji základnu si vybudoval v Thessalonice (Soluni), což byla dobrá volba, neboť to bylo město velké a bohaté a především tak dobře opevněné, že jako jedno z mála na Balkáně odolalo všem útokům Avarů i jiných barbarů. Představovalo také strategicky důležitá brána do východního Středomoří, přes kterou vedly důležité obchodní trasy z Kartága, Sicílie a celého západu. Zde Herakleios po několik měsíců sbíral síly a teprve v září roku 610 se cítil dostatečně silný na to, aby znovu vyplul na moře a zúčtoval s Fókasem. Galéra plavící se úplně vpředu vezla svaté relikvie a velký prapor s křížem vlál na jejím stěžni, zatímco Herakleiova galéra vezla „obraz obzvláštní svatosti“, obraz Bohorodičky „nevytvořený lidskou rukou“. Zpráva, že flotila vplula do Dardanel, se jako blesk rozšířila po Konstantinopoli. Podle Jana z Nikia povstala městská chátra a proklínala císaře. Iniciátor celého povstání Krispos se ještě držel spíše v pozadí, ale Theodor Illustris a celá řada senátorů a vysokých úředníků se otevřeně přihlásila k Herakleiovi.
Císař Fókas se právě nacházel v paláci Hebdomom a již evidentně neměl situaci pod kontrolou. (Palác a přístav Hebdomon stály na pobřeží mimo město asi tři míle na západ od Zlaté brány.) Když mu minulý rok přišla zpráva o vzpouře v Egyptě, nechal zadržet lodě egyptské obilní flotily, která právě připlula do Konstantinopole, a její námořníky vsadit v Hebdomonu do vězení. Ani Bonosův neúspěch, ani definitivní ztráta Egypta, ani Herakleiův pobyt v Soluni jej nedokázaly vyburcovat k nějaké akci. A pokud ano, pak o ní nevíme. Teprve křik uvězněných alexandrijských námořníků, kteří uviděli plachty Herakleiovy flotily, jej donutil vsednout na koně a tryskem odjet do Konstantinopole. Z Chronicon Paschale víme, že to bylo v sobotu, takže to musel být třetí den v říjnu roku 610.
Generál Bonosos nyní vytáhl za hradby s císařským vozatajstvem a dalšími vojenskými oddíly, aby zabránil vylodění drzých vetřelců. Ale vozatajové navedení Krispem se vzbouřili a zahnali své velitele zpět do města,kde byla situace více než chaotická. Bonosos neušel pozornosti chátry a bylo mu jasné, že mu jde o život. Aby od sebe odlákal pozornost, nechal zapálit čtvrť kolem paláce Kaisarion, aby v nastalém zmatku odplul na malé lodi do Juliánova přístavu. K jeho smůle se však oheň příliš nerozšířila a lůza jej zde na nábřeží dopadla. V nejvyšší nouzi se vrhl do moře a snažil se uniknout. Jeho poslední pokus o záchranu však ukončila rázná rána mečem, která mu rozpoltila lebku. Bonosovu mrtvolu vylovili z vody, pak ji pak vláčeli konstantinopolskými ulicemi až na Forum Bovis, kde ji na znamení zatracení potupně spálili.
Když se o Bonosově osudu dozvěděl Fókas, bylo mu jasné, že nemůže čekat žádné milosrdenství a že musí vytrvat až do hořkého konce. Jediná síla ve městě, o kterou se snad ještě mohl opřít, byl cirkový dém Modrých, jenž vedla do boje proti Herakleiovi ani ne tak sympatie k Fókovi, jako jejich nenávist k Zeleným. Fókas tedy poručil obsadit jeho příslušníky flotilu, kotvící v Sofiině přístavu, a vyrazit s ní proti Herakleiovi. Celá akce samozřejmě vojensky zkrachovala a ty lodě, které neklesly ke dnu, byly zajaty nebo na útěku najely na pobřeží.
Jan z Nikia jako jediný tvrdí, že Fókas a jeho komorník či pokladník Leontios Syřan vzali tehdy celý císařský poklad na loď a potopili ho v moři. Ke dnu pak mělo klesnout veškeré bohatství císaře Maurikia, všechno zlato a šperky, které Fókas zkonfiskoval svým obětem, stejně jako drahocenné nádoby a peníze shromážděné Bonosem.
„Tak Fókas ochudil východní impérium,“ zhodnotil situaci biskup Jan.
Nejpravděpodobnější však je – pokud tento příběh není úplně vymyšlený, že poklad byl naloděn na císařovu galéru, aby v paláci nepadl do rulou loupícím davům, a že v námořní bitvě byl buďto rozchvácen nebo klesl ke dnu.
Prvním Herakleiovým státnickým počinem byla ponížená žádost perskému králi Chosroeovi o mír, jež byla s opovržením odmítnuta. „Velký král” prý tehdy podle Sebeose odpověděl toto:
„Impérium je moje! Ty jsi ho uzurpoval a nyní nám posíláš naše vlastní poklady jako dary. Ale já nepřestanu, dokud ho opět nebudu mít ve své moci.“
Vyslance pak nechal povraždit.
• Konstantinopolským patriarchou se stal Sergios I.
• První zjevení Proroka Muhammada
Jedné noci roku 610/611 přišel Muhammad domů s překvapivým tvrzení, že se mu při meditaci zjevil archanděl Gabriel (Džibríl) a sdělil mu, že je „poslem Božím“ a „Prorokem nové víry“.
• První zjevení Proroka Muhammada
Roku 610 podle našeho letopočtu měl prý Muhammad první zjevení. Bylo to v 9. měsíci arabského roku, nazývaného ramadán, který je dodnes u muslimů posvátný. Stoupence získával nejprve mezi členy své rodiny. Dokonce Waraka ibn Naufal, bratranec jeho manželky Chadídži, jenž podle nejstaršího známého Muhammadova životopisu, sepsaného v 8. století Ibn Ishákem, uměl číst a psát a mnohé poznal od židovských a křesťanských učitelů, ba dokonce se snad stal křesťanem, uznal, že Muhammad je prorok, seslaný Arabům. Prvním muslimem mimo okruh Prorokovy rodiny se stal významný mekkánský obchodník Atík ibn Uthmán, známější jako Abú Bakr, pozdější Muhammadův nástupce ve vedení muslimské obce. kromě chudých lidía otroků uvěřilo Muhammadovi zprvu jen asi třicet příslušníků mekkánských vyšších vrstev. Jmény jsou známi např. ještě Abdalláh ibn Masúd, Abú Dardá a Abú Músá al–Ašarí. Veřejná činnost Muhammada začala roku 615.
Perská říše
• Ohlas na události v Konstantinopoli
Ale Římanům se znelíbil Fókas pro svou neomezenou ukrutnost. Dával mrzačit ty, kteří se mu vysmívali pro jeho obžerství; oblíbeným trestem bylo zašití do pytle a utopení v moři. Když se ani sám jeho zeť necítil v bezpečí, poradil senátu, aby povolali na pomoc afrického guvernéra, starého Héraklia. Ten uposlechl výzvy, vyslal svého syn Héraklia místo sebe a vojsko ho přijalo. Fókas byl chycen, mučen, sťat a spálen v kovovém býku a vítěz dosazen v říjnu roku 610 na císařský trůn.
Jednou z prvních věcí, které Héraklios učinil, byla mírová nabídka Husravovi. Husrav však tehdy odhalil své záměry.
Pomsta za Maurikia byla mu jen záminkou. Chtěl římskou říši zlikvidovat. Prohlásil že římská říše je jeho majetkem a že jí odstoupil jedinému právoplatnému dědici Theodosiovi. Protože Římané dobře věděli, že jde o podvodníka, který se za syna Maurikiova jen vydával, nedošlo k míru. Válka se stala špinavou záležitostí. Peršané napadli Sýrii, vzali Edessu, Apameu, pak Kappadokii, dobyli Damašku a znovu odmítli Hérakliovu nabídku míru.
• Bitva u Dhú Kár – první porážka pravidelné perské armády arabskými beduíny
Někdy v době, když římský císař Maurikios nalezl smrt za Fókova povstání, stal se obětí Husravova hněvu hírský král Numán. Toho využili některé loupežné arabské kmeny k vpádům do krajin, které byly pod perskou svrchovaností, a Peršané proti nim vyslali dobře vyzbrojené vojsko, aby je potrestalo a přimělo k dobrému chování. Ale nedaleko místa Dhú Kár, blízko později proslulého města Kúfy, byli Peršané poraženi arabskými beduíny. Patrně perská vláda tomu nevěnovala valné pozornosti, protože nečteme již nic o této bitvě a jejích následcích. Ale jak tomu často v dějinách bývá, má taková zkušenost nedozírné následky. Arabové poznali, že s normálním perským vojskem mohou nejen bojovat, ale dokonce nad ním zvítězit. Představme si, jak asi arabská pýcha vzrostla a jak upadla perská prestiž v očích kočovných kmenů poloostrova i arabských městských státech. Není známo, kdy byla bitva svedena, neboť datum kolísá mezi roky 604 a 610. Ale památka na ni žila.
Itálie
• Hezký dar císaře papeži
Roku 606/609/610 daroval imperátor Fókas papeži Bonifácovi římský Pantheon, který byl přeměněn v kostel a zasvěcen Panně Marii a všem sv. Mučedníkům.
• Mír mezi Pavií a Ravennou prodloužen o tři roky
...Poté [langobardský] král Agilulf uzavřel mír s Římany na tři roky [někdy v letech 607 – 610].
Hispánie
• Vražda krále Wittericha
Vizigótský král Witterich byl zavražděn, čímž definitivně zkrachoval poslední pokus vrátit Hispánii opět k tradiční ariánské víře. Králem by pomazán katolík Gundemar.
• Vražda krále Vittericha
Proti Vitterichovi nakonec vzniklo spiknutí, přičemž nevíme, zda krále v dubnu roku 610 zavraždili jenom z důvodů čistě osobních anebo i z důvodů náboženských. Podle Bulgara to byla spíše ruka Boží, která jej zabila, než lidský meč, jenž ho probodl.
• Vlády se ujímá Gundemar
Novým králem se stal dosavadní správce provincie narbonské Gundemar, možná práv protože se přátelským způsobem choval k „vyhnancům a pronásledovaným“, pravděpodobně tedy k Vitterichovým obětem. To víme od Bulgara, který mu poslal soustrastný dopis, když mu zemřela jeho žena Hildoara. Bulgar hvoří o Vitterichovi jako o „nejproklatějším zloduchovi“, jenž vykořisťoval celý národ. Z Bulgarovy korespondence rovněž víme, že gótská Gálie byla arénou válek s Franky a že ji postihly mnohé epidemie.
Gundemar se od svého předchůdce odlišoval svým živým zájmem o záležitosti církve. Máme zprávy o koncilu cartagenské provincie, který se konal roku 610 v Toledu. Byl to vlastně první koncil od doby Rekkaredovy vlády, jehož se zúčastnilo patnáct biskupů. Toledský biskup se do rozpravy příliš nezapojoval, neboť nechtěl do jednání zasahovat. Cílem tohoto koncilu bylo totiž zrušit primát Toleda v provincii. Cartagenou byla hlavním městem provincie a sídlem metropolity, třebaže Montanus z Toleda si titul metropolity přisvojil roku 527. Cartagena však po vpádu východních Římanů zůstala na jejich území.
Na prvém katolickém koncilu, který se uskutečnil po tomto vpádu, tj. na třetím toledském koncilu, podepsal Euphemius z Toleda zápisy jako „metropolita karpetánské provincie“. Euphemius měl pro takové jednání své důvody. Cartagena byla v moci Římanů, třetí toledský koncil se otázku primátu v této provincii nezabýval a Euphemius pravděpodobně nechtěl ustoupit Toledu, a proto podepsal zápisy za část provincie. Po dobu následujících dvaceti let bylo možno cítit určitou rivalitu s Toledem. A ještě další stolec si nárokoval primát nad další částí cartagenské provincie, která se nenacházela v Karpetánii. Proto patnáct biskupů cartagenské provincie prohlásilo, že Toledo je ve skutečnosti metropolí celé provincie. Dne 23. 10. toto prohlášení podepsal i samotný král spolu s dvaceti šesti biskupy kromě biskupa toledského, který nebyl přítomen. (Na druhém zasedání byli zastoupeni metropolité Lusitánie a Baetiky. Baetickým metropolitou byl Isidor ze Sevilly, který svého bratra Leandra nahradil na sevillském biskupském stolci ještě za života krále Rekkareda.) Listinu, která byla vypracována na druhém zasedání, potvrdila primát Toleda nad celou provincií, přičemž se v ní uvádělo, že Euphemius podepsal, protože nevěděl, že „karpetánská oblast není provincií, ale jen částí cartagenské provincie.
Ještě předtím, než tento problém vyvstal, napadl Gundemar roku 610 Basky a roku 611 oblehl východní Římany, ale neúspěšně. Třebaže Gundemar pojmenoval Vitterichovu vládu jako uzurpaci, pokračoval v jeho zahraniční politice včetně jeho nepřátelství k Brunhildě a Theuderichovi. Septimánský hrabě Bulgar se zhrozil, když se dozvěděl, že Brunhilda a franský král vyzývali avarského kagana, aby napadl Theudeberta, Vitterichova starého spojence. Nevíme, nakolik je tato zpráva parvdivá, ale Gundemar a Theudebert začali připravovat spojeneckou smlouvu a vizigótský král začal vyplácet Frankům peníze. Je dost neobvyklé, že se vizigótský král tak intenzivně zapojil do hlubokých sporů mezi franskými králi. Po dobu jednání uvěznil Theuderich několik vizigótských šlechtických vyslanců. Kvůli tomu byli dva Gundemarovi vyslanci do franské říše, viri illustres Tatila a Guldrimir, na místě zvaném Irupinae zadrženi a nebylo jim dovoleno dokončit jejich cestu. Zajímavá je rovněž vizigótská reakce. Hrabě Bulgar obsadil Juvignac (Iuviniacum) a Corneilhan (Cornelianum), tzn. dvě města, které Rekkared odevzdal z nám neznámých důvodů Brunhildě. A když královna požádala o jejich navrácení, Bulgar ji nevyhověl a žádal, aby byli vizigótští vyslanci propuštěni. Jak celá záležitost skončila, nevíme.
Británie
• Londýnský biskup v Římě
V těch časech odjel do Říma londýnský biskup Mellitus, aby s papežem Bonifácem projednal naléhavé potřeby církve Anglů. Když nejctihodnější papež svolal synodu italských biskupů, aby vydal pokyny o životě a kázni mnichů, usedl mezi biskupy také Mellitus; bylo to osmého roku vlády císaře Foky, v třinácté indikaci, 27. února.
A tak i on všechna řádně přijatá usnesení potvrdil autoritu svého podpisu, a když se potom později vracel do Británie, vezl církevním obcím Anglů platné pokyny a nařízení spolu s listy, které týž papež Bonifác posílal Bohu milému arcibiskupovi Vavřincovi a všemu duchovenstvu, jakož i králi Æthelberhtovi a celému národu Anglů.
Rok 611
Římská říše
• Císař marně nabízí Peršanům mír, bitva u kláštera sv. Tomáše
Císař Herakleios I. poslal perskému králi Chosroeovi II. nabídku míru, a když dostal odmítavou odpověď, začal připravovat velkou protiofenzívu. Vedením útočných operací pověřil velitele císařské gardy (excubitores) generála Priska, třebaže to byl zeť svrženého tyrana Foky a tedy představitel starého režimu. Aby ho získal na svoji stranu a zavázal si ho, projevoval mu přátelství, což si ovšem druhá strana vykládala jako projev slabosti. K neradostné vojenské situaci na perské frontě se v dubnu tohoto roku přidalo i velké zemětřesení, které postihlo Konstantinopol. A císař – jakoby tušil, že přírodní neštěstí předznamenává další vojenské porážky – se k situaci nevyjádřil, takže pouze patriarcha Sergios I. reagoval četnými litaniemi a modlitbami.
Priskos vyrazil do boje a na podzim zahájil dvanáctiměsíční obléhání kappadocké Kaisareie (Kayseri, Turecko). Jeho perský protivník generál Šáhrvaráz kontroval průnikem do Sýrie, dobytím „Perly Orientu“ Antiochie (Antakya, Turecko), Emesy (Homs, Sýrie) a Apameie(?) (Kalaat el Mudik, Sýrie). Císařův bratranec Niketas vytáhl na pomoc s egyptskou armádou „vhodnou tak akorát na přehlídku“ a se Šáhrvarázem se utkal v krvavé, ale nerozhodné bitvě u kláštera sv. Tomáše nedaleko Emesy. Třebaže postup Peršanů na jih na dva roky zastavil, již nic nemohl udělat pro území mezi Emesou a Eufratem, které bylo přeměněno v poušť.
• Žalostná situace na Balkáně
Ani situace na Balkáně nebyla lepší – Avaři a Slované zaplavili Ilýrii, Dalmácii, Istrii a pronikli až do italského Friaulu. Útočníci dobyli Diocleu (u dnešní Podgorice), Skardonu (Skradin), Epidaurus (Cavtat), zatímco města Zadar, Trogir a Budva se ještě ubránila. Místní obyvatelstvo zděšeně prchá na ostrovy v Jaderském moři.
• Dne 7. 8. se císaři Herakleiovi a jeho manželce Eudokii (Fabii) narodila dcera Epifanie.
• Muhammad má vidění
Jedné noci roku 610/611 přišel Muhammad domů s překvapivým tvrzení, že se mu při meditaci na jisté hoře zjevil archanděl Gabriel (Džibríl) a sdělil mu, že je „poslem Božím“ a „prorokem nové víry“.

Expanze Islámu
Perská říše
• Válka s říší římskou
(609) Roku 610 nedošlo na Východě k žádným větším bojovým operacím, ale už roku následujícího přešli Peršané opět Eufrat, porazili a úplně zničili římskou armádu vyslanou sem k obraně Sýrie a zmocnili se dvou významných měst Apameie a Antiochie. (612)
Franská říše
• Spojenectví Burgundska a Neustrie proti Austrasii, válka je na spadnutí
Burgundský král Theuderich II. se nemohl smířit s tím, že byl minulý rok silou donucen vydat svému nevlastnímu bratrovi austrasijskému králi Theudebertovi II. určitá území, které mu připadla po smrti jejich otce krále Childeberta, a připravoval vojenskou protiakcí. Jeho kdysi úhlavní nepřítel neustrijský král Chlothar II. mu slíbil neutralitu, spojenečtí Avaři začali pustošit bratrovo území.
• Spojenectví Burgundska a Neustrie proti Austrasii, válka je na spadnutí
Král Theuderich si velmi přál pomstít se svému bratru, který mu odňal jisté země, a radil se se svými lidmi, jak by mu mohl uškodit. Podle jejich rady poslal zprávu králi Chlotharovi: „Chci se pomstít svému bratru, protože porušil moje práva a spáchal na mě bezpráví. Chtěl bych si být jist, že mu nebudete pomáhat, a proto se vás ptám, zda zachováte mír, a zavážete se, že mu neposkytnete žádnou pomoc proti mně. A pokud zvítězím a budu schopen vzít mu jeho život a jeho království, tak vám slibuji, že vám odevzdám vévodství Dentelini, které on vám vzal silou.“ Král Chlothar s těmito podmínkami ochotně souhlasil.
Karantánie
• Vznik karatánského knížectví
Někdy v letech 572 – 590 obsadili Slované také rozsáhlá území ve vnitroalpském prostoru hlavně v povodí řeky Drávy. Zde v okrajové části avarského kaganátu začali vytvářet autonomní slovanský útvar (karantánské vévodství) s vlastní organizací nezávislý na franské moci, která ostatně na tento prostor roku 591 rezignovala ve prospěch Bavorů (Bajuwarů), a ti potom sváděli se zdejšími Slovany podporovanými Avary tvrdé boje ještě na počátku 7. století. Nakonec ale u Agunta (Lavanter Kirchbichl východně od města Lienz ve Východním Tyrolsku) Slované roku 610/611 tentokráte již bez pomoci Avarů útočících současně na Friaul odrazili útok bajuwarského vévody Garibalda II. a dosáhli svého velkého vítězství. Celou oblast Východního Tyrolska tak Bajuwaři pozbyli a hranice slovanského osídlení se na několik století ustálila na Anraser Bach, osídleno bylo i Iselské údolí a Bajuwary zůstal obsazen pouze Pustertal dále na západ směrem k Brixenu, kde také pramení Dráva (Drau), tvořící páteř celého sídelního prostoru.
V Korutanech lze postihnout také vliv Langobardů, jejichž nejbližším mocenským centrem se stalo Friaulské vévodství zřízené v nejseverovýchodnějším cípu Itálie na obranu před útoky císaře a Avarů i jako výchozí bod k tažení do Pannonie. Již v roce 610 obsazují synové friaulského vévody Taso a Kakko na jihu slovanská území od Zellia po Medarii (snad Celje a Windisch–Matrei) a zdejší Slované jsou jimi uvedeni v poplatnost trvající až do doby vlády langobardského krále Ratchise kolem roku 740.
Slované, kteří přitáhli do údolí Drávy, dostali jméno od Carantanum jako zlidovělo koruptely od Carnuntum. Jde o staré venedské označení skály – karanta. Carantanum–Carentana byl dnešní Zollfeld, kde se nacházelo centrum knížectví, jeho ústřední hrad Karnburg připomínaný jako civitas Carantana, a naproti ležící Maria Saaljako ecclesia sanctae Mariae ad Carentanus. Korutanci jsou vlastně lidé ze Zollfeldu. To vše svědčí o převzetí jména od zde usedlého původního románského obyvatelstva, které vytvářelo svazek spolu s dalšími slovanskými i neslovanskými etniky, například s Charváty či Dulěby na středním Muru u Radkersburgu v rakouském Štýrsku. Při etnogenezi starých Karantánců hrála pravděpodobně dosti důležitou roli i složka nomádská a není bez jistě zajímavosti, že v tureckých jazycích mají jména prvních karantánských knížat Wallucus význam „tlustý“ či „kníže“ a Cacatius „tenký“. Na Zollfeldu se také nacházel onen „kamenný stolec“ a na Karnburgu „knížecí kámen“ (Fürstenschein) z druhotně upravené hlavice římského ionského sloupu, na němž měl probíhat nastolovací obřad karantánských knížat ne nepodobný později doložené intronizaci pražských přemyslovských vládců.
Itálie
• Změna v čele ravennského exarchátu
Exarcha Smaragdus byl již podruhé odvolán z funkce (585 – 589 a 603 – 611) a nahrazen Janem I. Lemigiem (Joannes Lemigius Thrax, zemřel roku 615). Zdá se, že se mu dařilo vyhýbat se válce s Langobardy.
• Útok Avarů do severní Itálie, smrt vévody Gisulfa a pád města Forum Julii, deportace Langobardů do Pannonie a útěk vévodových synů
V té době král Avarů, jenž se v jejich jazyce nazývá kagan, přitáhl s nespočetně velkým množstvíl lidí na území Venetie. Gisulf, vévoda z Fora Julii (Friuli), sem odvážně přišel se všemi Langobardy, které jen mohl získat, aby se s ním utkal. A s nezkrotnou odvahou spolu s nemnohými vedl válku proti nesmírně velikému množství. Nicméně jej obklíčili ze všech stran a zabili spolu s téměř všemi jeho stoupenci. Manželka tohoto Gisulfa jménem Romilda spolu s Langobardy, kteří unikli, spolu s manželkami a dětmi těch, kteří zahynuli ve válce, se opevnila za hradbami Fora Julii (Cividale). Měla dva syny Tasa a Cacca, kteří již byli mladíky, a v té době ještě malé chlapce Radualda a Grimualda. A také měla čtyři dcery, z nichž jedna byla Appa a druhá Gaila, přičemž jména ostatních dvou se nedochovala. Langobardé se rovněž opevnili v pevnostech, které byli poblíž, tj. v Cormones (Cormons), Nemasu (Nimis), Osopusu (Ossopo), Artenii (Artegna), Reunii (Ragogna), v Glemoně (Gemona) a v Ibligisu (Iplis), který byl ve všech směrech nedobytný. A rovněž se opevnili v ostatních hradech, aby se nestali kořistí Hunů, tj. Avarů. Ale Avaři potulující se celým územím Fora Julii (Friuli) a vše ničíce ohněm a mečem oblehli město Forum Julii (Cividale) a vší silou se jej snažili zmocnit. A zatímco jejich král, to jest kagan, jezdil v plné zbroji s velkým oddílem svých jezdců kolem hradeb, aby zjistil, na kterém místě by bylo co možná nejsnadněji proniknout do města, Romilda na něj shlížela z hradeb. A když viděla, že je to muž v květu mládí, tak jako odporná běhna zahořela touhou po něm. Po poslovi mu pak poslala zprávu, že pokud ji pojme za manželku, odevzdá mu město i se všemi těmi, kdo jsou uvnitř. A když to slyšel král barbarů, mazaný a hříšný, tak jí slíbil, že udělá to, co po něm žádá, a zavázal se, že jí pojme za manželku.
A ona pak bezodkladně otevřela brány pevnosti Fora Julii a vpustila nepřítele dovnitř ke zkáze své i zkáze všech těch, kdo byli uvnitř. Když totiž Avaři vstoupili i se svým králem do Fora Julii, tak nejdříve zpustošili a vydrancovali vše, na co jenom narazili, načež město odevzdali ohni. Jako zajatce pak odvedli každého, koho ve městě našli, falešně lidem slibujíce, že je usadí na území Pannonie, z níž oni sami přišli. Když však při svém návratu domů přišli na pláň zvanou Svatá [nelze identifikovat], tak se rozhodli, že každého Langobarda, který již dosáhl zletilosti, zabijí mečem a že si mezi sebe rozdělí ženy a děti, aby jim otročily. Ale když se Taso a Cacco a Raduald, synové Gisulfa a Romildy, dozvěděli o tom zlém záměru Avarů, ihned nasedli na své koně a dali se na útěk. Ale jeden z nich si myslel, že jeho malý a slabý bratr Grimoald se neudrží na pádícím koni a že by tedy bylo lepší, kdyby zahynul mečem než aby musel nést jho otroctví. Když ho však chtěl zabít a pozvedl oštěp, aby mu jej vrazil do těla, tak se chlapec rozplakal a křičel: „Nech mě být, já se na koni udržím.“ A tak jej jeho bratr uchopil za paži, přidržoval ho na holém hřbetu koně a povzbuzoval, aby vydržel. A chlapec vzal do rukou otěže a následoval prchající bratry.
Když to Avaři zjistili, vyskočili na své koně a pronásledovali je. A třebaže uprchlíkům se podařilo rychlým cvalem uniknout, tak malý chlapec Grimoald padl do rukou toho z nejrychlejších pronásledovatelů. Ten muž se však ani nenamáhal zasadit mu z důvodu jeho nízkému věku ránu mečem a rozhodl se podržet si ho u sebe jako svého sluhu. Uchopil tedy uzdu chlapcova koně a odváděl si ho zpět do tábora jásajíce nad svou skvělou kořistí - malým chlapcem krásné postavy se zářícíma očima a dlouhými splývajícími blond vlasy. Ale chlapec ze žalu z toho, že je zajatcem, vytrhl z pochvy meč přiměřený jeho věku a vší silou zasadil Avarovi vedoucímu jeho koně ránu do vršku hlavy. A ostří prošlo lebkou a nepřítel spadl s koně na zem. A chlapec Grimoald zajásal, otočil svého koně a pokračoval v útěku, aby se opět shledal s bratry, kteří měli nesmírnou radost z toho, že se mu podařilo zabít nepřítele a uprchnout.
Avaři nyní zabili mečem všechny Langobardy, kteři již dosáhli mužného věku, a na ženy a dětmi uvalili jho otroctví. A Romildu, jež byla původcem všeho tohoto zla, si král Avarů vázaný přísahou podržel po jedinou noc u sebe jako svoji manželku, načež ji předal dvanácti Avarům, kteří ji po celou následující noc zneužívali a jeden po druhém na ni uspokojovali svůj chtíč. Pak poručil vztyčit uprostřed té pláně kůl a Romildu na něj narazit. Přitom pronesl tato slova: „Zasloužila sis takového manžela“. A tak tato ohavná zrádkyně své země, pro níž znamenala více její vlastní touha než záchrana spoluobčanů a příbuzných, zemřela takovou smrtí. Nicméně její dcery nezdědily smyslnost své matky a snažily se z lásky k cudnosti nedopustit toho, aby byly poskvrněny barbary. A proto si daly syrové maso kuřat mezi svá ňadra, kde začalo v teple hnít, takže Avaři, kteří se jich chtěli dotknout, nemohli vydržet tento strašný zápach, o němž si mysleli, že je jejich přirozený. A proto od nich proklínajíce je daleko utíkali a říkali, že všechny langobardské ženy hrozně smrdí. A díky tomuto úskoku nejenomže unikly vznešené dívky chlípnosti barbarů, ale rovněž daly užitečný příklad, jak si chránit svoji cudnost, kdyby se něco takového stalo ženám v budoucnosti. A ony byly později provdány do různých zemí a vstoupily do hodnotných manželství kvůli svému urozenému původu - první z nich se prý provdala za krále Alamanů a druhá za prince bavorského.
[Paolus Diaconus nyní vysvětluje svůj původ. Z Pannonie prý přišel spolu s Alboinem jeho prapraděd jménem Leupchis, který když po několika letech života v Itálii zemřel, zanechal po sobě pět nedospělých synů. Po pádu pevnosti Forum Julii padli všichni do avarského zajetí. Čtyři z nich, jejichž jména nezná, v otroctví i dožili, zatímco pátý jménem Lopichis, jenž byl jeho pradědečkem, utekl a vrátil se do Itálie. Lopichis pak zplodil jeho dědu Arichise a Arichis zase jeho otce Warnefrita a Warnefrit s manželkou Theudelindou zase jeho, tzn. Pavla i s bratrem Arichise. Je ale pravděpodobné, že Pavel na někoho ve své genealogii zapomněl, protože pouhé čtyři generace mezi Leupchisem (568) a jím samotným (narozen cca 720 – 730) jsou opravdu málo.]
• Vlády nad vévodstvím Friuli se ujímají Taso a Cacco
Po smrti vévody Gisulfa, vévvody Fora Julii (Friuli), se ujali vlády nad tímto vévodstvím jeho synové Taso (†617) a Cacco (†617). V době své vlády se zmocnili území Slovanů jménem Zeilia (Gailtal, tj. údolí řeky Gail v Karantánii, východní Tyroly) až k místu zvanému Medaria (Windisch Matrei) a z tohoto důvodu zmínění Slované platili až do doby vévody Ratchise tribut vévodům Fora Julii.
Hispánie
• Vizigóti zahájili útok proti obtížným Baskům.
Uveřejněno s laskavým svolením autora: Mgr. Luboše Kováře, Poděbrady
Poznámky, obrázky: kacermiroslav
Rok 610
Franská říše
• Jednání na falci Selz a vpád Alamanů
Napětí mezi austrasijským králem Theudebertem II. a burgundským králem Theuderichem II. graduje a hrozí přerůst v občanskou válku. Oba panovníci se však rozhodli vyřešit územní spory prozatím ještě jednáním a sejít se roku 609/610 na alsaské falci Selz. Theudebert se však objevil s vojskem a silou si na nevlastním bratrovi vynutil vydání nejen tradičních austrasijských území Alsaska, Champagne a durynského Švýcarska včetně měst Toul, Troyes, moselského Saintes a Thurgau (Zülpichu), ale i Burgundy dobytého neustrijského hlavního města Paříže. Theuderich a jeho babička královna Brunhilda rozhodně nepovažovali celou záležitost za uzavřenou a připravovali odvetu. Do konfliktu se zapojili i Alamani, kteří možná na popud neustrijského panovníka Chlothara II. napadli burgundské území v dnešním severním Švýcarsku. Theuderichova armáda vyrazila proti nim, byla však poražena v bitvě u Wangen (Wangas nedaleko Bernu, Švýcarsko).
• Jednání na falci Seltz
Král Theudebert ve snaze vzít si jistou zemi jeho bratra krále Theudericha a podrobit si jej poslal v patnáctém roce jeho vlády (606/610) proti němu armádu. Ale podle rad nějakých dobrých lidí, kteří se pokoušeli ustavit mír mezi bratry, bylo dohodnuto mírové jednání na místě zvaném Saloise (Seltz). Tam souhlasili s tím, že jistého dne přijdou pouze s malou družinou těch nejdůležitějších a nejmoudřejších baronů za účelem rychlé dohody. Král Theuderich si přivedl pouze deset tisíc lidí, kdežto král Theudebert přivedl až příliš velkou skupinu baronů a dalších lidí s úmyslem rozbít mír a shodu, pokud by bratr neustoupil jeho vůli. Král Theuderich byl ve velkých obavách, když viděl, jak mnoho lidí se bratr přivedl, a proto souhlasil s mírem za bratrových podmínek, aniž měl dobrou vůli. A tak dohoda byla podepsána a král Theudebert přijal kraje Torene [Thurgovia] a Champagne, aby je držel i se vší půdou a příjmy jako své vlastní navždy. A pak odjeli, chválíce každý Boha, ve zjevné přízni a lásce. Ty ale nebyly v jejich srdcích.
• Vpád Alamanů
V tom roce napadli Germáni zemi Venetů [správně kraj Avenches ve Švýcarsku]. V čele těch lidí byli dva vůdci, první se jmenoval Cambelins a druhý Herpins. Venetové bojovali proti nim, ale byli poraženi a zahnáni do hor, kam se uchýlil, aby se vyhnuli smrti. Germáni táhli krajem, každého člověka odevzdávali meči, pálili města a rabovali je, brali zajatce a pak se obtíženi kořistí vrátili do své země.
• Columbanus deportován!
Irský misionář Columbanus Mladší káral krále Theudericha za jeho neřestný život a dokonce i napadal legitimitu jeho synů, které všechny zplodil s konkubínami. Protože však nezískal na svoji straně franské biskupy, královna Brunhilda jej nechala v klášteru Luxoviu (Luxeuil) zatknout a deportovat zpět do Irska. Cestou však byla jeho loď zastižena bouří a vyvržena na galské pobřeží. Kolumbán pak prošel říší od západu na východ, nějakou dobu pobýval i na dvoře třetího z jejích tehdejších vládců Chlothara II. (syna Chilperich I. a někdejší Brunhildiny velké mocenské konkurentky Fredegundy), aby se nakonec uchýlil pod ochranu krále Theudeberta. Ten mu nabídl jako nové působiště Brigantium (Bregenz u Bodamského jezera, Švýcarsko), odkud by s jeho podporou mohl zahájit evangelizaci Alamanů, misii, které dal přednost před svým plánovaným odchodem do langobardské Itálie. Dříve než se v Brigantiu usadil, působil prý podle legendy o sv. Havlovi asi rok v dnešním Tucconii (Tuggen) na břehu Curyšského jezera. Obyvatelé tady přinášeli oběti pohanským bohům a zabývali se různými druhy věštectví. Jejich svatyni měl ohněm zničit hlavní hrdina vyprávění Havel (Gallus), označovaných za jednoho z Columbánových druhů a spolupracovníků, kteří s ním připluli na evropskou pevninu; obětní dary, které sem byly přineseny, prý naházel do jezera. V důsledku toho však misionáři museli uprchnout a přes Arbon, kde byla křesťanská obec, vedená presbyterem, přišli do Brigantia.
Jednoho dne, když Columbanus právě procházel územím Alamanů, sídlících v okolí, chystali se podle legendy Vita Columbani tito Germáni obětovat velikou nádobu s pivem bohu Wodanovi. Columbanovi se prý zázrakem – tím, že na nádobu dýchl – podařilo roztříštit mohutný sud na kusy, což mělo vliv na obrácení řady alamanských pohanů i na změnu chování těch obyvatel, kteří už (před Columbanovým příchodem) byli pokřtěni, ale i nadále vykonávali starý kult. V životopise sv. Havla rovněž nalézáme informaci, že se již pokřtění obyvatelé z Brigantia znovu vraceli polyteistickým obřadům. Dřívější bohy uctívali dokonce v bývalé křesťanské kapli, zasvěcené sv. Aurélii. Věřili prý, že své oběti přinášejí starým ochráncům místa, kde sídlili, těm, na nichž závisí jejích osud i všechno, co mají. Misionáři se na ně snažili působit nejenom slovy, ale opět i tím, že jejich modly rozbili a vhodili do jezera, v tomto případě Bodamského. Columbanus potom příslušným vysvěcením ze svatyně pohanů opět vytvořil křesťanský kostel.
Po čase se chtěl Columbanus vypravit hlásat víru mezi Slovany, které legenda mnicha Iony nazývá Veneti anebo Sclavi. Vytrval však jako apoštol Alamanů až do té doby, kdy ho třenice se zdejšími pohany a také smrt Theudeberta II., který byl jeho ochráncem, donutily vrátit se k původnímu rozhodnutí a roku 613 odejít do Itálie, kde již zůstal až do své smrti.
• Austrasijská královna Appa–Bilichilda, dcera friaulského vévody Gisulfa, byla zavražděna. Theudebert ji nahradil Theudichildou.
• V tom roce zemřela Theudebertova manželka, jejíž jméno bylo Belechilda. Brunhilda jej s ní oženila poté, co ji koupila od obchodníka, protože byla neobyčejně krásná. Pak se oženil s další ženou, jejíž jméno bylo Theudechilda.
• Vlivnému austrasijskému velmoži a královu rádci Arnulfovi, pozdějšímu metskému biskupovi, se narodil jako druhý syn Ansegisel, otec pozdějšího majordoma Pipina Středního.
Karantánie
• Útok Bavorů odražen, slovanská Katrantánie bude i nadále svobodná
Někdy v letech 572 – 590 obsadili Slované také rozsáhlá území ve vnitroalpském prostoru hlavně v povodí řeky Drávy. Zde v okrajové části avarského kaganátu začali vytvářet autonomní slovanský útvar (karantánské vévodství) s vlastní organizací nezávislý na franské moci, která ostatně na tento prostor roku 591 rezignovala ve prospěch Bavorů (Bajuwarů), a ti potom sváděli se zdejšími Slovany podporovanými Avary tvrdé boje ještě na počátku 7. století. Nakonec ale u Agunta (Lavanter Kirchbichl východně od města Lienz ve Východním Tyrolsku) Slované roku 610/611 tentokráte již bez pomoci Avarů útočících současně na Friaul odrazili útok bajuwarského vévody Garibalda II. a dosáhli svého velkého vítězství. Celou oblast Východního Tyrolska tak Bajuwaři pozbyli a hranice slovanského osídlení se na několik století ustálila na Anraser Bach, osídleno bylo i Iselské údolí a Bajuwary zůstal obsazen pouze Pustertal dále na západ směrem k Brixenu, kde také pramení Dráva (Drau), tvořící páteř celého sídelního prostoru.
V Korutanech lze postihnout také vliv Langobardů, jejichž nejbližším mocenským centrem se stalo Friaulské vévodství zřízené v nejseverovýchodnějším cípu Itálie na obranu před útoky císaře a Avarů i jako výchozí bod k tažení do Pannonie. Již v roce 610 obsazují synové friaulského vévody Taso a Kakko na jihu slovanská území od Zellia po Medarii (snad Celje a Windisch–Matrei) a zdejší Slované jsou jimi uvedeni v poplatnost trvající až do doby vlády langobardského krále Ratchise kolem roku 740.
Slované, kteří přitáhli do údolí Drávy, dostali jméno od Carantanum jako zlidovělo koruptely od Carnuntum. Jde o staré venedské označení skály – karanta. Carantanum–Carentana byl dnešní Zollfeld, kde se nacházelo centrum knížectví, jeho ústřední hrad Karnburg připomínaný jako civitas Carantana, a naproti ležící Maria Saaljako ecclesia sanctae Mariae ad Carentanus. Korutanci jsou vlastně lidé ze Zollfeldu. To vše svědčí o převzetí jména od zde usedlého původního románského obyvatelstva, které vytvářelo svazek spolu s dalšími slovanskými i neslovanskými etniky, například s Charváty či Dulěby na středním Muru u Radkersburgu v rakouském Štýrsku. Při etnogenezi starých Karantánců hrála pravděpodobně dosti důležitou roli i složka nomádská a není bez jistě zajímavosti, že v tureckých jazycích mají jména prvních karantánských knížat Wallucus význam „tlustý“ či „kníže“ a Cacatius „tenký“. Na Zollfeldu se také nacházel onen „kamenný stolec“ a na Karnburgu „knížecí kámen“ (Fürstenschein) z druhotně upravené hlavice římského ionského sloupu, na němž měl probíhat nastolovací obřad karantánských knížat ne nepodobný později doložené intronizaci pražských přemyslovských vládců.
Z pozdějších let trvání Sámova kmenového svazu známe útvar tzv. Vallukových Korutan, kteří se přidali po úspěšném slovanském vystoupení proti Avarům právě na stranu Sámovy říše. Přes Vallukovy Korutany také v roce 631 vedl jeden z vojenských proudů Franské říše, jehož hlavní proud se se Slovany střetl v třídenní bitvě u Wogastisburgu (neznámého místa).
Římská říše
• Vzpoura proti císaři Fokovi
Na jaře porazil vzbouřený kartaginský exarcha Herakleios generála císaře Fóky Bonosa a po dvou letech bojů se definitivně zmocnil celého Egypta. Protože pokročilý věk mu bránil nastoupit na trůn římských císařů, pověřil úkolem svrhnout Fóku svého stejnojmenného syna. Již v květnu tedy vyplula flotila Mauretánie a severní Afriky na moře a s obrazy Panny Marie na vrcholcích stěžňů zamířila přes Thessaloniku (Soluň, Řecko) do Abydu, města na maloasijské straně Hellespontu (severně od dnešního Çanakkale, Turecko), kde ji přivítali celní úředníci. Dostavil se i biskup města Kyzikos (poblíž dnešního Erdeku, Turecko), který zde Herakleia mladšího prozatím neformálně korunoval císařem.
V Konstantinopoli panovala velmi výbušná atmosféra. Po velmi tuhé zimě roku 608 – 609, kdy zamrzalo i moře, způsobilo přerušení dodávek obilí ze severní Afriky a Egypta a neúroda hladomor. Lid dráždila i Fókova tyranie, jeho kruté zacházení s opozicí, ekonomický pokles a katastrofální vojenská situace nejenom v Evropě, ale i Asii. Když tedy byla Herakleiova flotila na dohled, cirkové démy se vzbouřily a velitel jediné bojeschopné síly ve městě, tzv. excubitores (císařské gardy), Priskos nehnul pro svého tchána ani prstem, aby jej bránil. Pouze Bonosos vyzbrojil lodě, původně určené k dopravě obilí, a poslal je proti Herakleiovi, který je však bez problémů potopil.
Všemi opuštěného Foku našli dva senátoři v kostele císařského paláce, zadrželi ho a nechali převést na velitelskou loď. Zde na Herakleiovu otázku: „To jsi ty, co jsi vládl impériu?“ celkem duchaplně odpověděl: „Vidíš snad tady někoho lepšího?“ Po neformálním rozhovoru ho převezli zpět do Konstantinopole, kde jej nejdříve krutě mučili, pak mu utnuli hlavu a pravou ruku, jeho tělo vyvrhli a spálili v kovovém býku na foru Bovis, kde se likvidovala těla těžkých zločinců a tyranů. (Fokův pád nepřežil ani komes císařské gardy (excubitores) Bonosos, ani jeho příbuzní jako byl synovec Domentziolos a dva jeho bratři, z nichž jeden musel být zlikvidován rukou arménského při svém tažení na Konstantinopol.)
Pět dní po soupeřově smrti (5. 10.) korunoval patriarcha Sergios I. Herakleia v chrámu Hagia Sofia, načež jej aklamací pozdravili zástupci lidu, cirkových démů a senátu. Ještě tentýž den se Herakleios oženil s milovanou Fabií a pod jménem Eudokia ji nechal korunovat augustou. (Z tohoto manželství vzešly dvě děti: dne 7. 8. 611 se narodila dcera Epifanie a 3. 5. 612 syn Herakleios Konstantinos.) Zprávu o nástupu na trůn poslal Herakleios do Kartága svému otci, který však již brzo zemřel. I tak vešel do dějin jako první člen herakleiovské dynastie, vládnoucí až do roku 711.
Po své nástupu na trůn odvolal Herakleios císaři Fokovi loajálního ravennského exarchu Smaragda a nahradil ho Janem Lemigiem, který však byl zabit roku 616 při vzpouře proti vysokým daním. Severní Afriku spravoval jako kartaginský exarcha jeho strýc Řehoř, v Konstantinopoli se mohl opřít o patriarchu Sergia, svého bratrance Niketase a bratra Theodora, zatímco veliteli excubitores (císařské gardy) generálu Priskovi (Fokovu zeti a snad i designovanému nástupci) příliš nedůvěřoval a zanedlouho se ho zbavil. Nová vládnoucí garnitura zdědila říši v katastrofálním stavu: po sedmi letech bojů s Peršany, Avary a Slovany byla země úplně zpustošena, z měst zůstaly pouze ruiny, lidé umírali hlady, morálka se úplně zhroutila a armáda se rozpadla. Nebyly prakticky žádné bojeschopné vojenské oddíly, žádné zbraně ani válečné zásoby, takže císaři nezbylo nic jiného než za každou cenu usilovat o mír. Zatímco avarského kagana se mu posledními penězi podařilo uplatit, perský král Chosroes II. jeho mírové nabídky vytrvale odmítal s tvrzením, že bojuje za zájmy Maurikiova syna Theodosia, třebaže o něm musel vědět, že je to podvodník.
• Vzpoura proti císaři Fókovi
Na jaře roku 610 ovládl vzbouřenecký generál Niketas celý Egypt, čímž svému příteli Herakleiovi mladšímu otevřel cestu k císařskému trůnu. Africká lodě tehdy vypluly z Kyrenaiky, přičemž na svých palubách vezly tak nepočetné římské a africké sbory, že se s nimi nikdo nemohl odvážit útoku na hlavní město impéria. Herakleios proto postupoval uvážlivě: pomalu plul kolem pobřeží Řecka, přičemž konal časté zastávky na ostrovech, aby sbíral další lodě a další vojáky, rekrutující se hlavně z opozičního cirkového dému Zelených. Cesta byla naprosto bezproblémová – lidé jej přijímali přátelsky, všude jej vítali a nejsou žádné zprávy o to, že by narazil na jakýkoliv odpor. Svoji základnu si vybudoval v Thessalonice (Soluni), což byla dobrá volba, neboť to bylo město velké a bohaté a především tak dobře opevněné, že jako jedno z mála na Balkáně odolalo všem útokům Avarů i jiných barbarů. Představovalo také strategicky důležitá brána do východního Středomoří, přes kterou vedly důležité obchodní trasy z Kartága, Sicílie a celého západu. Zde Herakleios po několik měsíců sbíral síly a teprve v září roku 610 se cítil dostatečně silný na to, aby znovu vyplul na moře a zúčtoval s Fókasem. Galéra plavící se úplně vpředu vezla svaté relikvie a velký prapor s křížem vlál na jejím stěžni, zatímco Herakleiova galéra vezla „obraz obzvláštní svatosti“, obraz Bohorodičky „nevytvořený lidskou rukou“. Zpráva, že flotila vplula do Dardanel, se jako blesk rozšířila po Konstantinopoli. Podle Jana z Nikia povstala městská chátra a proklínala císaře. Iniciátor celého povstání Krispos se ještě držel spíše v pozadí, ale Theodor Illustris a celá řada senátorů a vysokých úředníků se otevřeně přihlásila k Herakleiovi.
Císař Fókas se právě nacházel v paláci Hebdomom a již evidentně neměl situaci pod kontrolou. (Palác a přístav Hebdomon stály na pobřeží mimo město asi tři míle na západ od Zlaté brány.) Když mu minulý rok přišla zpráva o vzpouře v Egyptě, nechal zadržet lodě egyptské obilní flotily, která právě připlula do Konstantinopole, a její námořníky vsadit v Hebdomonu do vězení. Ani Bonosův neúspěch, ani definitivní ztráta Egypta, ani Herakleiův pobyt v Soluni jej nedokázaly vyburcovat k nějaké akci. A pokud ano, pak o ní nevíme. Teprve křik uvězněných alexandrijských námořníků, kteří uviděli plachty Herakleiovy flotily, jej donutil vsednout na koně a tryskem odjet do Konstantinopole. Z Chronicon Paschale víme, že to bylo v sobotu, takže to musel být třetí den v říjnu roku 610.
Generál Bonosos nyní vytáhl za hradby s císařským vozatajstvem a dalšími vojenskými oddíly, aby zabránil vylodění drzých vetřelců. Ale vozatajové navedení Krispem se vzbouřili a zahnali své velitele zpět do města,kde byla situace více než chaotická. Bonosos neušel pozornosti chátry a bylo mu jasné, že mu jde o život. Aby od sebe odlákal pozornost, nechal zapálit čtvrť kolem paláce Kaisarion, aby v nastalém zmatku odplul na malé lodi do Juliánova přístavu. K jeho smůle se však oheň příliš nerozšířila a lůza jej zde na nábřeží dopadla. V nejvyšší nouzi se vrhl do moře a snažil se uniknout. Jeho poslední pokus o záchranu však ukončila rázná rána mečem, která mu rozpoltila lebku. Bonosovu mrtvolu vylovili z vody, pak ji pak vláčeli konstantinopolskými ulicemi až na Forum Bovis, kde ji na znamení zatracení potupně spálili.
Když se o Bonosově osudu dozvěděl Fókas, bylo mu jasné, že nemůže čekat žádné milosrdenství a že musí vytrvat až do hořkého konce. Jediná síla ve městě, o kterou se snad ještě mohl opřít, byl cirkový dém Modrých, jenž vedla do boje proti Herakleiovi ani ne tak sympatie k Fókovi, jako jejich nenávist k Zeleným. Fókas tedy poručil obsadit jeho příslušníky flotilu, kotvící v Sofiině přístavu, a vyrazit s ní proti Herakleiovi. Celá akce samozřejmě vojensky zkrachovala a ty lodě, které neklesly ke dnu, byly zajaty nebo na útěku najely na pobřeží.
Jan z Nikia jako jediný tvrdí, že Fókas a jeho komorník či pokladník Leontios Syřan vzali tehdy celý císařský poklad na loď a potopili ho v moři. Ke dnu pak mělo klesnout veškeré bohatství císaře Maurikia, všechno zlato a šperky, které Fókas zkonfiskoval svým obětem, stejně jako drahocenné nádoby a peníze shromážděné Bonosem.
„Tak Fókas ochudil východní impérium,“ zhodnotil situaci biskup Jan.
Nejpravděpodobnější však je – pokud tento příběh není úplně vymyšlený, že poklad byl naloděn na císařovu galéru, aby v paláci nepadl do rulou loupícím davům, a že v námořní bitvě byl buďto rozchvácen nebo klesl ke dnu.
Prvním Herakleiovým státnickým počinem byla ponížená žádost perskému králi Chosroeovi o mír, jež byla s opovržením odmítnuta. „Velký král” prý tehdy podle Sebeose odpověděl toto:
„Impérium je moje! Ty jsi ho uzurpoval a nyní nám posíláš naše vlastní poklady jako dary. Ale já nepřestanu, dokud ho opět nebudu mít ve své moci.“
Vyslance pak nechal povraždit.
• Konstantinopolským patriarchou se stal Sergios I.
• První zjevení Proroka Muhammada
Jedné noci roku 610/611 přišel Muhammad domů s překvapivým tvrzení, že se mu při meditaci zjevil archanděl Gabriel (Džibríl) a sdělil mu, že je „poslem Božím“ a „Prorokem nové víry“.
• První zjevení Proroka Muhammada
Roku 610 podle našeho letopočtu měl prý Muhammad první zjevení. Bylo to v 9. měsíci arabského roku, nazývaného ramadán, který je dodnes u muslimů posvátný. Stoupence získával nejprve mezi členy své rodiny. Dokonce Waraka ibn Naufal, bratranec jeho manželky Chadídži, jenž podle nejstaršího známého Muhammadova životopisu, sepsaného v 8. století Ibn Ishákem, uměl číst a psát a mnohé poznal od židovských a křesťanských učitelů, ba dokonce se snad stal křesťanem, uznal, že Muhammad je prorok, seslaný Arabům. Prvním muslimem mimo okruh Prorokovy rodiny se stal významný mekkánský obchodník Atík ibn Uthmán, známější jako Abú Bakr, pozdější Muhammadův nástupce ve vedení muslimské obce. kromě chudých lidía otroků uvěřilo Muhammadovi zprvu jen asi třicet příslušníků mekkánských vyšších vrstev. Jmény jsou známi např. ještě Abdalláh ibn Masúd, Abú Dardá a Abú Músá al–Ašarí. Veřejná činnost Muhammada začala roku 615.
Perská říše
• Ohlas na události v Konstantinopoli
Ale Římanům se znelíbil Fókas pro svou neomezenou ukrutnost. Dával mrzačit ty, kteří se mu vysmívali pro jeho obžerství; oblíbeným trestem bylo zašití do pytle a utopení v moři. Když se ani sám jeho zeť necítil v bezpečí, poradil senátu, aby povolali na pomoc afrického guvernéra, starého Héraklia. Ten uposlechl výzvy, vyslal svého syn Héraklia místo sebe a vojsko ho přijalo. Fókas byl chycen, mučen, sťat a spálen v kovovém býku a vítěz dosazen v říjnu roku 610 na císařský trůn.
Jednou z prvních věcí, které Héraklios učinil, byla mírová nabídka Husravovi. Husrav však tehdy odhalil své záměry.
Pomsta za Maurikia byla mu jen záminkou. Chtěl římskou říši zlikvidovat. Prohlásil že římská říše je jeho majetkem a že jí odstoupil jedinému právoplatnému dědici Theodosiovi. Protože Římané dobře věděli, že jde o podvodníka, který se za syna Maurikiova jen vydával, nedošlo k míru. Válka se stala špinavou záležitostí. Peršané napadli Sýrii, vzali Edessu, Apameu, pak Kappadokii, dobyli Damašku a znovu odmítli Hérakliovu nabídku míru.
• Bitva u Dhú Kár – první porážka pravidelné perské armády arabskými beduíny
Někdy v době, když římský císař Maurikios nalezl smrt za Fókova povstání, stal se obětí Husravova hněvu hírský král Numán. Toho využili některé loupežné arabské kmeny k vpádům do krajin, které byly pod perskou svrchovaností, a Peršané proti nim vyslali dobře vyzbrojené vojsko, aby je potrestalo a přimělo k dobrému chování. Ale nedaleko místa Dhú Kár, blízko později proslulého města Kúfy, byli Peršané poraženi arabskými beduíny. Patrně perská vláda tomu nevěnovala valné pozornosti, protože nečteme již nic o této bitvě a jejích následcích. Ale jak tomu často v dějinách bývá, má taková zkušenost nedozírné následky. Arabové poznali, že s normálním perským vojskem mohou nejen bojovat, ale dokonce nad ním zvítězit. Představme si, jak asi arabská pýcha vzrostla a jak upadla perská prestiž v očích kočovných kmenů poloostrova i arabských městských státech. Není známo, kdy byla bitva svedena, neboť datum kolísá mezi roky 604 a 610. Ale památka na ni žila.
Itálie
• Hezký dar císaře papeži
Roku 606/609/610 daroval imperátor Fókas papeži Bonifácovi římský Pantheon, který byl přeměněn v kostel a zasvěcen Panně Marii a všem sv. Mučedníkům.
• Mír mezi Pavií a Ravennou prodloužen o tři roky
...Poté [langobardský] král Agilulf uzavřel mír s Římany na tři roky [někdy v letech 607 – 610].
Hispánie
• Vražda krále Wittericha
Vizigótský král Witterich byl zavražděn, čímž definitivně zkrachoval poslední pokus vrátit Hispánii opět k tradiční ariánské víře. Králem by pomazán katolík Gundemar.
• Vražda krále Vittericha
Proti Vitterichovi nakonec vzniklo spiknutí, přičemž nevíme, zda krále v dubnu roku 610 zavraždili jenom z důvodů čistě osobních anebo i z důvodů náboženských. Podle Bulgara to byla spíše ruka Boží, která jej zabila, než lidský meč, jenž ho probodl.
• Vlády se ujímá Gundemar
Novým králem se stal dosavadní správce provincie narbonské Gundemar, možná práv protože se přátelským způsobem choval k „vyhnancům a pronásledovaným“, pravděpodobně tedy k Vitterichovým obětem. To víme od Bulgara, který mu poslal soustrastný dopis, když mu zemřela jeho žena Hildoara. Bulgar hvoří o Vitterichovi jako o „nejproklatějším zloduchovi“, jenž vykořisťoval celý národ. Z Bulgarovy korespondence rovněž víme, že gótská Gálie byla arénou válek s Franky a že ji postihly mnohé epidemie.
Gundemar se od svého předchůdce odlišoval svým živým zájmem o záležitosti církve. Máme zprávy o koncilu cartagenské provincie, který se konal roku 610 v Toledu. Byl to vlastně první koncil od doby Rekkaredovy vlády, jehož se zúčastnilo patnáct biskupů. Toledský biskup se do rozpravy příliš nezapojoval, neboť nechtěl do jednání zasahovat. Cílem tohoto koncilu bylo totiž zrušit primát Toleda v provincii. Cartagenou byla hlavním městem provincie a sídlem metropolity, třebaže Montanus z Toleda si titul metropolity přisvojil roku 527. Cartagena však po vpádu východních Římanů zůstala na jejich území.
Na prvém katolickém koncilu, který se uskutečnil po tomto vpádu, tj. na třetím toledském koncilu, podepsal Euphemius z Toleda zápisy jako „metropolita karpetánské provincie“. Euphemius měl pro takové jednání své důvody. Cartagena byla v moci Římanů, třetí toledský koncil se otázku primátu v této provincii nezabýval a Euphemius pravděpodobně nechtěl ustoupit Toledu, a proto podepsal zápisy za část provincie. Po dobu následujících dvaceti let bylo možno cítit určitou rivalitu s Toledem. A ještě další stolec si nárokoval primát nad další částí cartagenské provincie, která se nenacházela v Karpetánii. Proto patnáct biskupů cartagenské provincie prohlásilo, že Toledo je ve skutečnosti metropolí celé provincie. Dne 23. 10. toto prohlášení podepsal i samotný král spolu s dvaceti šesti biskupy kromě biskupa toledského, který nebyl přítomen. (Na druhém zasedání byli zastoupeni metropolité Lusitánie a Baetiky. Baetickým metropolitou byl Isidor ze Sevilly, který svého bratra Leandra nahradil na sevillském biskupském stolci ještě za života krále Rekkareda.) Listinu, která byla vypracována na druhém zasedání, potvrdila primát Toleda nad celou provincií, přičemž se v ní uvádělo, že Euphemius podepsal, protože nevěděl, že „karpetánská oblast není provincií, ale jen částí cartagenské provincie.
Ještě předtím, než tento problém vyvstal, napadl Gundemar roku 610 Basky a roku 611 oblehl východní Římany, ale neúspěšně. Třebaže Gundemar pojmenoval Vitterichovu vládu jako uzurpaci, pokračoval v jeho zahraniční politice včetně jeho nepřátelství k Brunhildě a Theuderichovi. Septimánský hrabě Bulgar se zhrozil, když se dozvěděl, že Brunhilda a franský král vyzývali avarského kagana, aby napadl Theudeberta, Vitterichova starého spojence. Nevíme, nakolik je tato zpráva parvdivá, ale Gundemar a Theudebert začali připravovat spojeneckou smlouvu a vizigótský král začal vyplácet Frankům peníze. Je dost neobvyklé, že se vizigótský král tak intenzivně zapojil do hlubokých sporů mezi franskými králi. Po dobu jednání uvěznil Theuderich několik vizigótských šlechtických vyslanců. Kvůli tomu byli dva Gundemarovi vyslanci do franské říše, viri illustres Tatila a Guldrimir, na místě zvaném Irupinae zadrženi a nebylo jim dovoleno dokončit jejich cestu. Zajímavá je rovněž vizigótská reakce. Hrabě Bulgar obsadil Juvignac (Iuviniacum) a Corneilhan (Cornelianum), tzn. dvě města, které Rekkared odevzdal z nám neznámých důvodů Brunhildě. A když královna požádala o jejich navrácení, Bulgar ji nevyhověl a žádal, aby byli vizigótští vyslanci propuštěni. Jak celá záležitost skončila, nevíme.
Británie
• Londýnský biskup v Římě
V těch časech odjel do Říma londýnský biskup Mellitus, aby s papežem Bonifácem projednal naléhavé potřeby církve Anglů. Když nejctihodnější papež svolal synodu italských biskupů, aby vydal pokyny o životě a kázni mnichů, usedl mezi biskupy také Mellitus; bylo to osmého roku vlády císaře Foky, v třinácté indikaci, 27. února.
A tak i on všechna řádně přijatá usnesení potvrdil autoritu svého podpisu, a když se potom později vracel do Británie, vezl církevním obcím Anglů platné pokyny a nařízení spolu s listy, které týž papež Bonifác posílal Bohu milému arcibiskupovi Vavřincovi a všemu duchovenstvu, jakož i králi Æthelberhtovi a celému národu Anglů.
Rok 611
Římská říše
• Císař marně nabízí Peršanům mír, bitva u kláštera sv. Tomáše
Císař Herakleios I. poslal perskému králi Chosroeovi II. nabídku míru, a když dostal odmítavou odpověď, začal připravovat velkou protiofenzívu. Vedením útočných operací pověřil velitele císařské gardy (excubitores) generála Priska, třebaže to byl zeť svrženého tyrana Foky a tedy představitel starého režimu. Aby ho získal na svoji stranu a zavázal si ho, projevoval mu přátelství, což si ovšem druhá strana vykládala jako projev slabosti. K neradostné vojenské situaci na perské frontě se v dubnu tohoto roku přidalo i velké zemětřesení, které postihlo Konstantinopol. A císař – jakoby tušil, že přírodní neštěstí předznamenává další vojenské porážky – se k situaci nevyjádřil, takže pouze patriarcha Sergios I. reagoval četnými litaniemi a modlitbami.
Priskos vyrazil do boje a na podzim zahájil dvanáctiměsíční obléhání kappadocké Kaisareie (Kayseri, Turecko). Jeho perský protivník generál Šáhrvaráz kontroval průnikem do Sýrie, dobytím „Perly Orientu“ Antiochie (Antakya, Turecko), Emesy (Homs, Sýrie) a Apameie(?) (Kalaat el Mudik, Sýrie). Císařův bratranec Niketas vytáhl na pomoc s egyptskou armádou „vhodnou tak akorát na přehlídku“ a se Šáhrvarázem se utkal v krvavé, ale nerozhodné bitvě u kláštera sv. Tomáše nedaleko Emesy. Třebaže postup Peršanů na jih na dva roky zastavil, již nic nemohl udělat pro území mezi Emesou a Eufratem, které bylo přeměněno v poušť.
• Žalostná situace na Balkáně
Ani situace na Balkáně nebyla lepší – Avaři a Slované zaplavili Ilýrii, Dalmácii, Istrii a pronikli až do italského Friaulu. Útočníci dobyli Diocleu (u dnešní Podgorice), Skardonu (Skradin), Epidaurus (Cavtat), zatímco města Zadar, Trogir a Budva se ještě ubránila. Místní obyvatelstvo zděšeně prchá na ostrovy v Jaderském moři.
• Dne 7. 8. se císaři Herakleiovi a jeho manželce Eudokii (Fabii) narodila dcera Epifanie.
• Muhammad má vidění
Jedné noci roku 610/611 přišel Muhammad domů s překvapivým tvrzení, že se mu při meditaci na jisté hoře zjevil archanděl Gabriel (Džibríl) a sdělil mu, že je „poslem Božím“ a „prorokem nové víry“.

Expanze Islámu
Perská říše
• Válka s říší římskou
(609) Roku 610 nedošlo na Východě k žádným větším bojovým operacím, ale už roku následujícího přešli Peršané opět Eufrat, porazili a úplně zničili římskou armádu vyslanou sem k obraně Sýrie a zmocnili se dvou významných měst Apameie a Antiochie. (612)
Franská říše
• Spojenectví Burgundska a Neustrie proti Austrasii, válka je na spadnutí
Burgundský král Theuderich II. se nemohl smířit s tím, že byl minulý rok silou donucen vydat svému nevlastnímu bratrovi austrasijskému králi Theudebertovi II. určitá území, které mu připadla po smrti jejich otce krále Childeberta, a připravoval vojenskou protiakcí. Jeho kdysi úhlavní nepřítel neustrijský král Chlothar II. mu slíbil neutralitu, spojenečtí Avaři začali pustošit bratrovo území.
• Spojenectví Burgundska a Neustrie proti Austrasii, válka je na spadnutí
Král Theuderich si velmi přál pomstít se svému bratru, který mu odňal jisté země, a radil se se svými lidmi, jak by mu mohl uškodit. Podle jejich rady poslal zprávu králi Chlotharovi: „Chci se pomstít svému bratru, protože porušil moje práva a spáchal na mě bezpráví. Chtěl bych si být jist, že mu nebudete pomáhat, a proto se vás ptám, zda zachováte mír, a zavážete se, že mu neposkytnete žádnou pomoc proti mně. A pokud zvítězím a budu schopen vzít mu jeho život a jeho království, tak vám slibuji, že vám odevzdám vévodství Dentelini, které on vám vzal silou.“ Král Chlothar s těmito podmínkami ochotně souhlasil.
Karantánie
• Vznik karatánského knížectví
Někdy v letech 572 – 590 obsadili Slované také rozsáhlá území ve vnitroalpském prostoru hlavně v povodí řeky Drávy. Zde v okrajové části avarského kaganátu začali vytvářet autonomní slovanský útvar (karantánské vévodství) s vlastní organizací nezávislý na franské moci, která ostatně na tento prostor roku 591 rezignovala ve prospěch Bavorů (Bajuwarů), a ti potom sváděli se zdejšími Slovany podporovanými Avary tvrdé boje ještě na počátku 7. století. Nakonec ale u Agunta (Lavanter Kirchbichl východně od města Lienz ve Východním Tyrolsku) Slované roku 610/611 tentokráte již bez pomoci Avarů útočících současně na Friaul odrazili útok bajuwarského vévody Garibalda II. a dosáhli svého velkého vítězství. Celou oblast Východního Tyrolska tak Bajuwaři pozbyli a hranice slovanského osídlení se na několik století ustálila na Anraser Bach, osídleno bylo i Iselské údolí a Bajuwary zůstal obsazen pouze Pustertal dále na západ směrem k Brixenu, kde také pramení Dráva (Drau), tvořící páteř celého sídelního prostoru.
V Korutanech lze postihnout také vliv Langobardů, jejichž nejbližším mocenským centrem se stalo Friaulské vévodství zřízené v nejseverovýchodnějším cípu Itálie na obranu před útoky císaře a Avarů i jako výchozí bod k tažení do Pannonie. Již v roce 610 obsazují synové friaulského vévody Taso a Kakko na jihu slovanská území od Zellia po Medarii (snad Celje a Windisch–Matrei) a zdejší Slované jsou jimi uvedeni v poplatnost trvající až do doby vlády langobardského krále Ratchise kolem roku 740.
Slované, kteří přitáhli do údolí Drávy, dostali jméno od Carantanum jako zlidovělo koruptely od Carnuntum. Jde o staré venedské označení skály – karanta. Carantanum–Carentana byl dnešní Zollfeld, kde se nacházelo centrum knížectví, jeho ústřední hrad Karnburg připomínaný jako civitas Carantana, a naproti ležící Maria Saaljako ecclesia sanctae Mariae ad Carentanus. Korutanci jsou vlastně lidé ze Zollfeldu. To vše svědčí o převzetí jména od zde usedlého původního románského obyvatelstva, které vytvářelo svazek spolu s dalšími slovanskými i neslovanskými etniky, například s Charváty či Dulěby na středním Muru u Radkersburgu v rakouském Štýrsku. Při etnogenezi starých Karantánců hrála pravděpodobně dosti důležitou roli i složka nomádská a není bez jistě zajímavosti, že v tureckých jazycích mají jména prvních karantánských knížat Wallucus význam „tlustý“ či „kníže“ a Cacatius „tenký“. Na Zollfeldu se také nacházel onen „kamenný stolec“ a na Karnburgu „knížecí kámen“ (Fürstenschein) z druhotně upravené hlavice římského ionského sloupu, na němž měl probíhat nastolovací obřad karantánských knížat ne nepodobný později doložené intronizaci pražských přemyslovských vládců.
Itálie
• Změna v čele ravennského exarchátu
Exarcha Smaragdus byl již podruhé odvolán z funkce (585 – 589 a 603 – 611) a nahrazen Janem I. Lemigiem (Joannes Lemigius Thrax, zemřel roku 615). Zdá se, že se mu dařilo vyhýbat se válce s Langobardy.
• Útok Avarů do severní Itálie, smrt vévody Gisulfa a pád města Forum Julii, deportace Langobardů do Pannonie a útěk vévodových synů
V té době král Avarů, jenž se v jejich jazyce nazývá kagan, přitáhl s nespočetně velkým množstvíl lidí na území Venetie. Gisulf, vévoda z Fora Julii (Friuli), sem odvážně přišel se všemi Langobardy, které jen mohl získat, aby se s ním utkal. A s nezkrotnou odvahou spolu s nemnohými vedl válku proti nesmírně velikému množství. Nicméně jej obklíčili ze všech stran a zabili spolu s téměř všemi jeho stoupenci. Manželka tohoto Gisulfa jménem Romilda spolu s Langobardy, kteří unikli, spolu s manželkami a dětmi těch, kteří zahynuli ve válce, se opevnila za hradbami Fora Julii (Cividale). Měla dva syny Tasa a Cacca, kteří již byli mladíky, a v té době ještě malé chlapce Radualda a Grimualda. A také měla čtyři dcery, z nichž jedna byla Appa a druhá Gaila, přičemž jména ostatních dvou se nedochovala. Langobardé se rovněž opevnili v pevnostech, které byli poblíž, tj. v Cormones (Cormons), Nemasu (Nimis), Osopusu (Ossopo), Artenii (Artegna), Reunii (Ragogna), v Glemoně (Gemona) a v Ibligisu (Iplis), který byl ve všech směrech nedobytný. A rovněž se opevnili v ostatních hradech, aby se nestali kořistí Hunů, tj. Avarů. Ale Avaři potulující se celým územím Fora Julii (Friuli) a vše ničíce ohněm a mečem oblehli město Forum Julii (Cividale) a vší silou se jej snažili zmocnit. A zatímco jejich král, to jest kagan, jezdil v plné zbroji s velkým oddílem svých jezdců kolem hradeb, aby zjistil, na kterém místě by bylo co možná nejsnadněji proniknout do města, Romilda na něj shlížela z hradeb. A když viděla, že je to muž v květu mládí, tak jako odporná běhna zahořela touhou po něm. Po poslovi mu pak poslala zprávu, že pokud ji pojme za manželku, odevzdá mu město i se všemi těmi, kdo jsou uvnitř. A když to slyšel král barbarů, mazaný a hříšný, tak jí slíbil, že udělá to, co po něm žádá, a zavázal se, že jí pojme za manželku.
A ona pak bezodkladně otevřela brány pevnosti Fora Julii a vpustila nepřítele dovnitř ke zkáze své i zkáze všech těch, kdo byli uvnitř. Když totiž Avaři vstoupili i se svým králem do Fora Julii, tak nejdříve zpustošili a vydrancovali vše, na co jenom narazili, načež město odevzdali ohni. Jako zajatce pak odvedli každého, koho ve městě našli, falešně lidem slibujíce, že je usadí na území Pannonie, z níž oni sami přišli. Když však při svém návratu domů přišli na pláň zvanou Svatá [nelze identifikovat], tak se rozhodli, že každého Langobarda, který již dosáhl zletilosti, zabijí mečem a že si mezi sebe rozdělí ženy a děti, aby jim otročily. Ale když se Taso a Cacco a Raduald, synové Gisulfa a Romildy, dozvěděli o tom zlém záměru Avarů, ihned nasedli na své koně a dali se na útěk. Ale jeden z nich si myslel, že jeho malý a slabý bratr Grimoald se neudrží na pádícím koni a že by tedy bylo lepší, kdyby zahynul mečem než aby musel nést jho otroctví. Když ho však chtěl zabít a pozvedl oštěp, aby mu jej vrazil do těla, tak se chlapec rozplakal a křičel: „Nech mě být, já se na koni udržím.“ A tak jej jeho bratr uchopil za paži, přidržoval ho na holém hřbetu koně a povzbuzoval, aby vydržel. A chlapec vzal do rukou otěže a následoval prchající bratry.
Když to Avaři zjistili, vyskočili na své koně a pronásledovali je. A třebaže uprchlíkům se podařilo rychlým cvalem uniknout, tak malý chlapec Grimoald padl do rukou toho z nejrychlejších pronásledovatelů. Ten muž se však ani nenamáhal zasadit mu z důvodu jeho nízkému věku ránu mečem a rozhodl se podržet si ho u sebe jako svého sluhu. Uchopil tedy uzdu chlapcova koně a odváděl si ho zpět do tábora jásajíce nad svou skvělou kořistí - malým chlapcem krásné postavy se zářícíma očima a dlouhými splývajícími blond vlasy. Ale chlapec ze žalu z toho, že je zajatcem, vytrhl z pochvy meč přiměřený jeho věku a vší silou zasadil Avarovi vedoucímu jeho koně ránu do vršku hlavy. A ostří prošlo lebkou a nepřítel spadl s koně na zem. A chlapec Grimoald zajásal, otočil svého koně a pokračoval v útěku, aby se opět shledal s bratry, kteří měli nesmírnou radost z toho, že se mu podařilo zabít nepřítele a uprchnout.
Avaři nyní zabili mečem všechny Langobardy, kteři již dosáhli mužného věku, a na ženy a dětmi uvalili jho otroctví. A Romildu, jež byla původcem všeho tohoto zla, si král Avarů vázaný přísahou podržel po jedinou noc u sebe jako svoji manželku, načež ji předal dvanácti Avarům, kteří ji po celou následující noc zneužívali a jeden po druhém na ni uspokojovali svůj chtíč. Pak poručil vztyčit uprostřed té pláně kůl a Romildu na něj narazit. Přitom pronesl tato slova: „Zasloužila sis takového manžela“. A tak tato ohavná zrádkyně své země, pro níž znamenala více její vlastní touha než záchrana spoluobčanů a příbuzných, zemřela takovou smrtí. Nicméně její dcery nezdědily smyslnost své matky a snažily se z lásky k cudnosti nedopustit toho, aby byly poskvrněny barbary. A proto si daly syrové maso kuřat mezi svá ňadra, kde začalo v teple hnít, takže Avaři, kteří se jich chtěli dotknout, nemohli vydržet tento strašný zápach, o němž si mysleli, že je jejich přirozený. A proto od nich proklínajíce je daleko utíkali a říkali, že všechny langobardské ženy hrozně smrdí. A díky tomuto úskoku nejenomže unikly vznešené dívky chlípnosti barbarů, ale rovněž daly užitečný příklad, jak si chránit svoji cudnost, kdyby se něco takového stalo ženám v budoucnosti. A ony byly později provdány do různých zemí a vstoupily do hodnotných manželství kvůli svému urozenému původu - první z nich se prý provdala za krále Alamanů a druhá za prince bavorského.
[Paolus Diaconus nyní vysvětluje svůj původ. Z Pannonie prý přišel spolu s Alboinem jeho prapraděd jménem Leupchis, který když po několika letech života v Itálii zemřel, zanechal po sobě pět nedospělých synů. Po pádu pevnosti Forum Julii padli všichni do avarského zajetí. Čtyři z nich, jejichž jména nezná, v otroctví i dožili, zatímco pátý jménem Lopichis, jenž byl jeho pradědečkem, utekl a vrátil se do Itálie. Lopichis pak zplodil jeho dědu Arichise a Arichis zase jeho otce Warnefrita a Warnefrit s manželkou Theudelindou zase jeho, tzn. Pavla i s bratrem Arichise. Je ale pravděpodobné, že Pavel na někoho ve své genealogii zapomněl, protože pouhé čtyři generace mezi Leupchisem (568) a jím samotným (narozen cca 720 – 730) jsou opravdu málo.]
• Vlády nad vévodstvím Friuli se ujímají Taso a Cacco
Po smrti vévody Gisulfa, vévvody Fora Julii (Friuli), se ujali vlády nad tímto vévodstvím jeho synové Taso (†617) a Cacco (†617). V době své vlády se zmocnili území Slovanů jménem Zeilia (Gailtal, tj. údolí řeky Gail v Karantánii, východní Tyroly) až k místu zvanému Medaria (Windisch Matrei) a z tohoto důvodu zmínění Slované platili až do doby vévody Ratchise tribut vévodům Fora Julii.
Hispánie
• Vizigóti zahájili útok proti obtížným Baskům.