Lockheed Martin F-35 Lightning II

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Scotty87 »

Neustále se tu omílá jak je F-35 strašně servisně náročná a má tím pádem nízkou nasaditelnost. Tak se podíváme jak je to doopravdy. Tady je graf porovnávající availability rates strojů používaných v USA. Připomínám že tyhle čísla ještě táhnou dolů stroje vyrobené v prvních sériích F-35.
Obrázek
https://www.cbo.gov/publication/57966
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Juraj Tichý »

Kto by to bol čakal, že úplne nové stroje budú mať lepšiu nasaditeľnosť ako 25 ročné, že?
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Juraj Tichý píše: 29/7/2022, 09:35 Kto by to bol čakal, že úplne nové stroje budú mať lepšiu nasaditeľnosť ako 25 ročné, že?
Zavadeni noveho stroje nese take nemale problemy, proto je idealni obdobi k dobe, kdy uz je stoj zavedeny a na zacatku a konci jsou naklady vetsi. F-35 se tam dostane az okolo 2030.

F-35A flotila ma velke mnozstvi stroju z prvnich LRIP dodavek, ktere slouzi pro vycvik, ale dokud se nezmodernizuji, tak budou tahnout dostupnost dolu.
Prezbrojuji se nove letky a skoli velke mnozstvi personalu na F-35, takze tyhle jednotky maji dalko vice personalu.

Nasazene stroje maji dostupnost pres 90%, stejne tak podobne vysokou maji i nasazene 4gen stroje, protoze maji prioritu ve vsem. To co je na zakladnach doma a nebo pro vycvik ma prioritu nizsi.

Ukazka stoju na hranici zivotnosti je Hornet, ktery je fakt tezke udrzet ve vzduchu a USN se jich kompletne zbavila a presli na SH.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Wasp píše: 29/7/2022, 01:06 Zemakt,
zajimavá je tabulka kde jsou uvedeny nálety letadel, F-35 je poslední, cenou je F-35 druhá za F-22.
A také korupční prostředí koncernu Lockheed Martin s odkazy na zdroje.
Zajimava rozhodne neni, prakticky v tom clanku je jen velmi malo presnych informaci, takze pro nekoho, kdo si mysli, ze je to "zajimave" to nic neprinese.

Na provoz je tam jen jeden dobry link pro RCPFH, ktery odpalkoval jako (smesne nizke ceny, diskutovano par stran zpet) a pak GAO porovnani vsech stroju, ale to ma data do 2018.

https://www.gao.gov/assets/gao-21-101sp.pdf

To co te ma zajimat je rocni provoz za stroj. Tam ma jeste 8,4mil ale letosni zprava pro kongres mluvi o 6,6/6,3 mil

Pak tu mame tento zdroj:

https://www.nku.gov.sk/documents/10157/ ... za_NKU.pdf
NKÚ SR tiež požiadal švédsku (JAS-39) aj americkú (F-16) stranu o informácie o
prevádzkových nákladoch.60 Švédska strana (SAAB) uviedla v súčasnosti priemerné operačné náklady na
letovú hodinu JAS-39 vo výške 175 000 SEK (17 328 EUR), americká strana (veľvyslanectvo USA v BA) 25
000 USD (20 641 EUR).

Takze opet jasne pravidlo, tam kde se z cenou za provoz mluvi o 30k nahoru u F-35A a F-16 nestoji 25k, neporovnavaji se stejne veci. A ja kto ted vypada. U Grypenu je treba pocitat aspon se 17k (kde se stale nepocitaji stejne veci), ale je to stale lepsi jak 5k...
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od alibaba »

Scotty87 píše: 29/7/2022, 09:09 Neustále se tu omílá jak je F-35 strašně servisně náročná a má tím pádem nízkou nasaditelnost. Tak se podíváme jak je to doopravdy. Tady je graf porovnávající availability rates strojů používaných v USA. Připomínám že tyhle čísla ještě táhnou dolů stroje vyrobené v prvních sériích F-35.
Obrázek
https://www.cbo.gov/publication/57966
Problém je, že ta statistika počítá i letadla v uložence. Jak podotknul kolega Juraj Tichý, tak starší stroje budou automaticky znevýhodněné a nezobrazí to skutečnost. Například A10 je jedno s nejspolehlivějších letadel USAF a k údržbě potřebuje nejmíň speciálního vybavení. Taky je potřeba zvýraznit fakt že f35 se bude upřednostňovat kvůli tomu že je to nový stroj.

Citace z linku….
CBO calculates aircraft availability rates by dividing the number of hours that aircraft are both mission capable and in the possession of operational squadrons by the total number of aircraft hours for the entire fleet, including aircraft undergoing depot-level maintenance or in storage. (A mission-capable aircraft can perform at least one of its primary missions but may not be able to perform all of them.)3

CBO vypočítává míry dostupnosti letadel vydělením počtu hodin, po které jsou letadla schopna mise a jsou v držení operačních letek, celkovým počtem hodin letadel pro celou flotilu, včetně letadel procházejících údržbou na úrovni depa nebo ve skladu. (Letadlo schopné plnit úkoly může vykonávat alespoň jednu ze svých primárních misí, ale nemusí být schopno splnit všechny.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Scotty87 »

alibaba píše: 29/7/2022, 12:00 Problém je, že ta statistika počítá i letadla v uložence. Jak podotknul kolega Juraj Tichý, tak starší stroje budou automaticky znevýhodněné a nezobrazí to skutečnost. Například A10 je jedno s nejspolehlivějších letadel USAF a k údržbě potřebuje nejmíň speciálního vybavení. Taky je potřeba zvýraznit fakt že f35 se bude upřednostňovat kvůli tomu že je to nový stroj.
Asi to s A-10 taková sláva není jako se traduje...
Tohle je ovšem graf DoD. Tam jsou započítaná len letadla u aktivních jednotek.
Jak se míra dostupnosti letadel CBO liší od míry DoD

Míra dostupnosti letadel CBO počítá všechna letadla, včetně těch, která procházejí údržbou na úrovni depa (tj. hloubkovou údržbou nad rámec schopností personálu, kde letadlo provozuje). Naproti tomu DoD měří pouze dostupnost letadel v držení provozních jednotek a vylučuje tak z úvahy letadla procházející údržbou na úrovni depa nebo dlouhodobě skladovaná. Míra dostupnosti ministerstva dopravy není nepříznivě ovlivněna, když neobvykle velký počet letadel prochází údržbou na úrovni depa, zatímco měření CBO ukazuje menší dostupnost letadel.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Bejvavalo, dnes udrzovat A-10 neni zadna sranda.

https://www.aviationpros.com/aircraft/d ... ments-show

USAF se snazi A-10 odstavit uz dekady a konkres jim v tom porad brani. Tolik k tem financnim potizim, kdyz si politici muzou udrzovat stroj, ktery provozovatel nechce...

Detaily v tom GAO reportu, rocni provoz 6mil
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 271
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Pavel 15 »

Německo kupuje 35 stíhaček F-35 za sumu 8,4 miliard dolarů

https://www.airrecognition.com/index.ph ... tions.html
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Juraj Tichý »

Čiže cenovka ak sa nakupuje po nemecky "v plnej vybave" je 240 mil € za kus.
Pekne!
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Scotty87 »

Kupují drahé JASSM-ER.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Juraj Tichý »

Pravdu máš, 75 kusov za asi 130mil dolarov.

Nakoniec ak chceš F-35 využiť, nekúpiš k nemu 24 Amraam-ov...
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

Pavel 15 píše: 29/7/2022, 14:38 Německo kupuje 35 stíhaček F-35 za sumu 8,4 miliard dolarů

https://www.airrecognition.com/index.ph ... tions.html
Ta částka je finanční rámec, stanovený na povolení k vývozu letounů a výzbroje ze strany State Departmentu. Ke kontraktu a finální ceně je ještě daleko. I tohle schválení musí ještě kontrasignovat Kongres.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Zemakt »

ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Zemakt píše: 31/7/2022, 13:41 Pyropatrony bez složí:
https://www.novinky.cz/zahranicni/ameri ... .seznam.cz
Na problem se prislo v dubnu. Meli 90 dni na to udelat inspekci vsech sedacek. Doted bylo zkontrolovano 70% stroju. Takze tento stand down je o to zrychlit inspekce.

Po kontrole stroje muzou letat.



https://breakingdefense.com/2022/07/nav ... spections/
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Flogger G »

Za tohle nemohou letadla, ale dodavatel pyroprostředků do sedaček. A tupoun, který jen mechanicky montuje pyropatrony a není mu nic divné.
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Alfik »

To jako u Martinů a Bakerů v té sqělé a báječné zemi za kanálem nemají nic takového jako výrobní kontrolu???
To existovalo i u nás za socíku...
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Scotty87 »

Alfik píše: 1/8/2022, 08:36 To jako u Martinů a Bakerů v té sqělé a báječné zemi za kanálem nemají nic takového jako výrobní kontrolu???
To existovalo i u nás za socíku...
A prřitom tu za socíku padaly vojenská letadla kvůli vadným součástkám....
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11489
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Dzin »

Ohledně nákladů na jednotlivá americká letadla. V listopadu 2020 Úřad pro vládní odpovědnost USA (U.S. Government Accountability Office), což je nejvyšší kontrolní instituce pro potřeby Kongresu, vydal zprávu (GAO-21-101SP) pokrývající období 2011 - 2019 u vybrané letecké techniky. Rozebírají se v ní dostupnost letadel (aircraft availability) a operační schopnost (mission capability). Jsou v ní i uvedené náklady jednotlivých typů letadel. Je to poměrně rozsáhlé, má to 228 stránek, pokud si to někdo chce projít.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Alfik »

Scotty87 píše: 1/8/2022, 09:21
Alfik píše: 1/8/2022, 08:36 To jako u Martinů a Bakerů v té sqělé a báječné zemi za kanálem nemají nic takového jako výrobní kontrolu???
To existovalo i u nás za socíku...
A prřitom tu za socíku padaly vojenská letadla kvůli vadným součástkám....
To je správná připomínka. Takže je to tak jak to říkal můj dědeček - socialismus, kapitalismus, oboje stojí za *** protože oboje je -mus. A co je z musu, to je špatné! :D
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Zemakt »

No včíl pak už jen -ství a nebo -chie.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Letadla“