Lockheed Martin F-35 Lightning II
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
“Signs of progress” cited by the program office include a decrease in USAF flying hour costs from $37,000 to $33,600 in fiscal 2020.
USAF hlasi proges ve snizeni ceny za letovou hodinu z 37k na 33,6k za posledni rok.
50% je za personal.
Ceny australskeho letectva:
F35A CPFH AUD$31.5K > FY20/21 podstatne levnejsi nez provoz Superhornetu a Growleru, ten mel pres 60k a f111 stala 45-50k
USAF hlasi proges ve snizeni ceny za letovou hodinu z 37k na 33,6k za posledni rok.
50% je za personal.
Ceny australskeho letectva:
F35A CPFH AUD$31.5K > FY20/21 podstatne levnejsi nez provoz Superhornetu a Growleru, ten mel pres 60k a f111 stala 45-50k
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Mariňácká (Námořní pěchota) peruť VMFA 314 Black Knights dosáhla začátkem června jako první jednotka s letouny F-35C plný operační statut a kvalifikaci pro nasazení na letadlovou loď. První stroje dostala peruť v lednu 2020, ale celková doba přípravy a výcviku trvala 18 měsíců. VMFA 314 je součástí 3. křídla letectva Námořní pěchoty s umístěním na základně Marine Air Station Miramar v Kalifornii.
Dvojice F-35C VMFA 314 nad cvičištěm Námořní pěchoty Marine Corps Air Ground Combat Center Twentynine Palms v Kalifornii. Autor: Cpl. Cervantes, Leilani/Marine Corps
Dvojice F-35C VMFA 314 nad cvičištěm Námořní pěchoty Marine Corps Air Ground Combat Center Twentynine Palms v Kalifornii. Autor: Cpl. Cervantes, Leilani/Marine Corps
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Zarputilý odpůrce letounu F-35 kongresman Adam Smith, předseda obranného výboru kongresu zmírnil svoje negativní stanovisko k pořizování dalších letounů F-35 v rozpočtovém roce 2022 a oznámil, že pokud se ministerstvu obrany podaří snížit náklady na letovou hodinu, nebude bránit v navýšení pořizovaného množství. Ve finančním roce 2020 dělaly celkové roční náklady na provoz jednoho letounu verze A 8 mil. USD, přičemž plánovaný cíl je dosáhnout 4,1 mil. USD. Zároveň byl prodloužený termín k dosažení tohoto cíle z roku 2026 na rok 2028. Předsednické prohlášení také obsahuje důležitý dodatek, že počet pořizovaných letounů může být ministerstvem obrany zvýšen na základě požadavků národní vojenské strategie vyjádřené bojovými veliteli (the national military strategy requirements of the combatant commanders).
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Společnost Pratt&Whitney oznámila dokončení "balíku" vylepšení motoru F-135 pro letouny F-35 - Enhanced Engine Package, kterým je schopna dosáhnout 10% zvýšení tahu při stejném zvýšení doletu, dále 5% zvýšení vertikálního tahu a 50% snížení tepelné stopy pro verzi C. To je důležité jak pro zlepšení vlastností stealth, tak omezení opotřebení palub nosičů.
Vývoj EEP má být alternativou k programu Adaptive Engine Transition Program, v rámci kterého má být vyvinutý zcela nový motor pro letouny NGAD, který by měl být podle představ Pentagonu také zpětně namontovaný na dodané letouny F-35. Tato idea je ale předmětem pochyb a kritiky ze strany některých velitelů USAF, kteří ji považují za nereálnou. V rámci tohoto programu vyvíjí P&W motor XA101 a General Electric motor XA100. P&W při vývoji dospěla k názoru, že tyto motory nebude možné použít na modelu F-35B a vývoj a provoz dalšího motoru pro tuto verzi by si vyžádal náklady cca 40 mld. USD na padesítiletý životní cyklus.
Balík EEP ale nepřináší žádný pokrok v úsilí o snížení nákladů na letovou hodinu a nebyl také zaměřený na zvýšení výkonu elektrického generátoru, potřebné pro provoz nových elektronických systémů.
Vývoj EEP má být alternativou k programu Adaptive Engine Transition Program, v rámci kterého má být vyvinutý zcela nový motor pro letouny NGAD, který by měl být podle představ Pentagonu také zpětně namontovaný na dodané letouny F-35. Tato idea je ale předmětem pochyb a kritiky ze strany některých velitelů USAF, kteří ji považují za nereálnou. V rámci tohoto programu vyvíjí P&W motor XA101 a General Electric motor XA100. P&W při vývoji dospěla k názoru, že tyto motory nebude možné použít na modelu F-35B a vývoj a provoz dalšího motoru pro tuto verzi by si vyžádal náklady cca 40 mld. USD na padesítiletý životní cyklus.
Balík EEP ale nepřináší žádný pokrok v úsilí o snížení nákladů na letovou hodinu a nebyl také zaměřený na zvýšení výkonu elektrického generátoru, potřebné pro provoz nových elektronických systémů.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
10% snizeni spotreby bude mit obrovskou usporu v provoznich nakladech.seabee píše:Společnost Pratt&Whitney oznámila dokončení "balíku" vylepšení motoru F-135 pro letouny F-35 - Enhanced Engine Package, kterým je schopna dosáhnout 10% zvýšení tahu při stejném zvýšení doletu, dále 5% zvýšení vertikálního tahu a 50% snížení tepelné stopy pro verzi C. To je důležité jak pro zlepšení vlastností stealth, tak omezení opotřebení palub nosičů.
Vývoj EEP má být alternativou k programu Adaptive Engine Transition Program, v rámci kterého má být vyvinutý zcela nový motor pro letouny NGAD, který by měl být podle představ Pentagonu také zpětně namontovaný na dodané letouny F-35. Tato idea je ale předmětem pochyb a kritiky ze strany některých velitelů USAF, kteří ji považují za nereálnou. V rámci tohoto programu vyvíjí P&W motor XA101 a General Electric motor XA100. P&W při vývoji dospěla k názoru, že tyto motory nebude možné použít na modelu F-35B a vývoj a provoz dalšího motoru pro tuto verzi by si vyžádal náklady cca 40 mld. USD na padesítiletý životní cyklus.
Balík EEP ale nepřináší žádný pokrok v úsilí o snížení nákladů na letovou hodinu a nebyl také zaměřený na zvýšení výkonu elektrického generátoru, potřebné pro provoz nových elektronických systémů.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Logicky máš pravdu, ale sám výrobce k tomu říká tohle: Latka said Pratt & Whitney’s proposed improvements have nothing to do with achieving the Air Force’s goal of cutting operating costs to $25,000 per hour by 2025. The upgrades are also not specifically intended to create more electrical power for onboard systems, she said.Shania píše: 10% snizeni spotreby bude mit obrovskou usporu v provoznich nakladech.
Latka (to je šéf programu F-135) řekl, že P&W navržená zlepšení nemají nic společného s dosažením záměru letectva na snížení operačních nákladů na 25.000 za hodinu do r. 2025
Takže obvyklá obezlička všech "věrchušek" na světě?: Počítají ty náklady bez spotřeby paliva? V AČR se zase "počítá" letová hodina bez amortizace letounu.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Spotřeba paliva tvoří asi 15% nákladů na letovou hodinu.Shania píše:10% snizeni spotreby bude mit obrovskou usporu v provoznich nakladech.
Snížení spotřeby o 10% tedy znamená snížení nákladů na letovou hodinu o 1,5%.
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Tohle jen znamena, ze tohle je nad ramec tech opatreni, co maji snizit provozni naklady. Ten motor taky dostanou az pozdeji.seabee píše:Logicky máš pravdu, ale sám výrobce k tomu říká tohle: Latka said Pratt & Whitney’s proposed improvements have nothing to do with achieving the Air Force’s goal of cutting operating costs to $25,000 per hour by 2025. The upgrades are also not specifically intended to create more electrical power for onboard systems, she said.Shania píše: 10% snizeni spotreby bude mit obrovskou usporu v provoznich nakladech.
Latka (to je šéf programu F-135) řekl, že P&W navržená zlepšení nemají nic společného s dosažením záměru letectva na snížení operačních nákladů na 25.000 za hodinu do r. 2025
Takže obvyklá obezlička všech "věrchušek" na světě?: Počítají ty náklady bez spotřeby paliva? V AČR se zase "počítá" letová hodina bez amortizace letounu.
A ted jeste o cem se tu bavime CPFH? Dlouhodobe 10% nizsi spotreba pri tom poctu stroju bude znamenat obrovskou usporu. taky to znamena napr. delsi mise, nemuset mit tanker a nebo tanker bude mit kapacitu pro vic stroju a spoustu dalsich veci. Taky to muze jen znamenat, ze si prodlouzi cas ve vzduchu a uspora tam realne zadna nebude.Spotřeba paliva tvoří asi 15% nákladů na letovou hodinu.
Snížení spotřeby o 10% tedy znamená snížení nákladů na letovou hodinu o 1,5%.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Jasně. Počítat jen spotřebu paliva nedává smysl.Shania píše:[A ted jeste o cem se tu bavime CPFH?
To opravdu ne - vzhledem na celkové náklady je to marginálie.Dlouhodobe 10% nizsi spotreba pri tom poctu stroju bude znamenat obrovskou usporu.
O tom není diskuse.... taky to znamena napr. delsi mise, nemuset mit tanker a nebo tanker bude mit kapacitu pro vic stroju a spoustu dalsich veci.
Ostatně to je ten důvod snížení spotřeby paliva o 10%
... a pak ještě snížení uhlíkové stopy
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
U B-52 obmena motoru mela behem 20 let zaplatit naklady snizenim spotreby a snazsi udrzbe motoru. Tam to bylo ale snad okolo 30% a byla v tom ta udrzba.
Tak je jasne, ze F-35 je velmi ekologicky stroj:D Jak to vyslo svicarum. Min letovych hodin a mensi flotila zarucene snizi emise, pokud by nekdo chtel blbosti jako emise CO2 resit u volenske techniky a nebo cehokoliv jineho....Skeptik píše: ... a pak ještě snížení uhlíkové stopy
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Tak Pentagon se konečně rozhoupal a podepsal s Lockheedem kontrakt na výkonově orientovaný systém údržby letounů F-35 všech verzí u USAF, US NAVY, US Marines a zahraničních uživatelů (viz informace výše na tomhle vlákně). Lockheed se snaží tento způsob řízení údržby nabízet od roku 2019. Pro zájemce, jak má vypadat informace o veřejné zakázce zde:
https://www.defense.gov/Newsroom/Contra ... e/2773130/
Pro USAF F-35A má zavedení nového systému údržby přinést snížení nákladů na letovou hodinu o 3 600 USD na 30 000 USD do roku 2023, globálně včetně ostatních verzí a zahraničních uživatelů pak o cca 8% ze 36 100 na 33 400 USD. Cílem je stále dosažení nákladů ve výši 25 000 USD v roce 2025.
https://www.defense.gov/Newsroom/Contra ... e/2773130/
Pro USAF F-35A má zavedení nového systému údržby přinést snížení nákladů na letovou hodinu o 3 600 USD na 30 000 USD do roku 2023, globálně včetně ostatních verzí a zahraničních uživatelů pak o cca 8% ze 36 100 na 33 400 USD. Cílem je stále dosažení nákladů ve výši 25 000 USD v roce 2025.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Pro změnu nejhorších 5 letadlel spojených států, včetně F-35
https://nationalinterest.org/blog/reboo ... ade-193944
https://nationalinterest.org/blog/reboo ... ade-193944
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Co v televizi vidět nebylo aneb :,,Pěkné foto ze dnů NATO 2021 i F35 , pěkně v rožku.
https://milmag.pl/dni-nato-w-ostrawie-2 ... gallery-41
https://milmag.pl/dni-nato-w-ostrawie-2 ... gallery-41
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Zkouška shození "registru" nukleární bomby B61-12 z letounu F-35A (Full Weapon System Demonstration test) na střelnici Tonopah Test Range 21. září 2021. Dosažená přesnost zásahu je údajně 30m kruhově.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Dle metodiky používané norským MO pro vyčíslení nákladů na letovou hodinu se cena jedné letové hodiny letadel F35 rovná přibližně 12 600 USD, cena jedné hodiny u letounů F16 AM pak odpovídá přibližně 9 500 USD.
Norská metodika zahrnuje cenu paliva, náklady na údržbu a platy obsluhy.
Tedy to vypadá, že náklady na provoz F35 nejsou tak enormní jak je někdy tvrzeno.
https://zbiam.pl/norwegia-koszty-eksplo ... ne-z-f-16/
Norská metodika zahrnuje cenu paliva, náklady na údržbu a platy obsluhy.
Tedy to vypadá, že náklady na provoz F35 nejsou tak enormní jak je někdy tvrzeno.
https://zbiam.pl/norwegia-koszty-eksplo ... ne-z-f-16/
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Vždy záleží na metodice. Takto nastavené mi to ovšem přijde srozumitelné, a snadno porovnatelné s ostatními letouny.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 4978
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Koľko rokov maju tie F-16AM?
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
K tej metodike výpočtu ceny letovej hodiny.
Len neskutočný diletant alebo manipulátor by dával napríklad do jedného grafu hodnoty ktoré by boli stanovené na základe rôznych metodík. A keď by sa to aj stalo, tak by to boli jednotlivé prípady/články. Ale donedávna boli stále a systematicky zverejňované hodnoty kde cena za hodinu cca toľkoto: Gripen..4700USD, F-16...7700USD, F-18...11000USD, Rafale...16500USD, Eurofighter 18000USD, F-35...31000USD.
Táto cenová relácia tu bola zverejňovaná mnoho rokov, nikto ju nespochybňoval. Je logické že boli vypočítavané rovnakou metodikou.
Takže súčasné zázračné zníženie ceny letovej hodiny na 12600USD beriem len ako psyops operáciu/Overtonovo okno, kvôli predajnosti a image F-35 na príslušných trhoch.
IMHO: Polsko bude mať pri percente ich bojaschopnosti cca 30% problém dostať sa na tých 12000USD aj s F-16kami.
Za pár rokov uvidíme ako dopadneme my.
Česko urobilo veľmi dobrý krok s tým že si Gripeny prenajalo aj s údržbou.
Len neskutočný diletant alebo manipulátor by dával napríklad do jedného grafu hodnoty ktoré by boli stanovené na základe rôznych metodík. A keď by sa to aj stalo, tak by to boli jednotlivé prípady/články. Ale donedávna boli stále a systematicky zverejňované hodnoty kde cena za hodinu cca toľkoto: Gripen..4700USD, F-16...7700USD, F-18...11000USD, Rafale...16500USD, Eurofighter 18000USD, F-35...31000USD.
Táto cenová relácia tu bola zverejňovaná mnoho rokov, nikto ju nespochybňoval. Je logické že boli vypočítavané rovnakou metodikou.
Takže súčasné zázračné zníženie ceny letovej hodiny na 12600USD beriem len ako psyops operáciu/Overtonovo okno, kvôli predajnosti a image F-35 na príslušných trhoch.
IMHO: Polsko bude mať pri percente ich bojaschopnosti cca 30% problém dostať sa na tých 12000USD aj s F-16kami.
Za pár rokov uvidíme ako dopadneme my.
Česko urobilo veľmi dobrý krok s tým že si Gripeny prenajalo aj s údržbou.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Norské MO vede PSYOPS operaci vůči sobě? Protože tohle jsou data z jejich vlastní metodiky. Samozřejmě, jak už tu ostatně několikrát padlo, dle jiné metodiky to může vyjít jinak. Prostě záleží na tom co a jak se počítá. Norům to vychází takto.
Prostě není nutné za vším hledat spiknutí temných sil.
Prostě není nutné za vším hledat spiknutí temných sil.