Lockheed Martin F-35 Lightning II

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3501
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

Shania píše: 30/12/2022, 09:25
Juraj Tichý píše: 29/12/2022, 18:00 V tomto prípade môžme teda považovať pôvodný článok z csg webu za mylný, na základe zrejme mylneho fínskeho článku a treba si počkať na rokovania o cene pri lot16 a 17.
Cena ma kazdopadne ma stoupnout a pry se uz na 80mil/ks nevrati.
To vyjádření výrobce se vázalo na objednávaný množství a bylo z doby, kdy Pentagon plánoval nákup 33 F-35A, později to kongres zvedl na 38 a finálně jsou v rozpočtu prostředky na 44. Takže umořování fixních nákladů je někde jinde.
Ale kdo občas čte burzovní zprávy, ví, jak vyskočily (a kolísají) ceny základních i vzácných kovů a energií - např hliník v březnu 3 740 USD, dneska 2 417 USD za tunu tak ví, že všechny budoucí ceny jsou přesně stanoveny vycucáním z prstu.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

F-35 má mít nový radar APG-85 ?
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od alibaba »

Další problémy s elektronikou u F-35. Izraelské letectvo muselo uzemnit 11 strojů F35B.

https://www.i24news.tv/en/news/israel/d ... n-from-u-s
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3501
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

alibaba píše: 30/12/2022, 20:11 Další problémy s elektronikou u F-35. Izraelské letectvo muselo uzemnit 11 strojů F35B.

https://www.i24news.tv/en/news/israel/d ... n-from-u-s
Nevím jestli "další" problémy, ale Izraelské letectvo žádné nemá a taky nic "nemuselo". Poslechlo doporučení a u 11 strojů provádí prověrku elektroniky. Je to tam napsáno jasně!
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od alibaba »

To mě opravdu mrzí že nevíš o dalších problémech s elektronikou u f35.

Jen tak pro zajímavost problémy s f35a u Jihokorejského letectva. ( stejný typ jaký plánuje nakoupit Česko )

https://thediplomat.com/2022/10/south-k ... -fighters/
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

V článku je uvedeno jméno Dan Grazier, mám dojem že tento pán jde hodně za senzacema.
Tady je článek kde je s ním rozhovor na téma provoz F-35 se jménem :
"Provozní náklady na F-35 jsou vysoké, protože jsou navrženy tak, aby byly - rozhovor s Danem Grazierem"
https://hushkit.net/2021/04/16/the-oper ... oversight/

Překlad z článku od Alibaba.
Vzdušné síly Korejské republiky (RoKAF), oficiální název jihokorejského letectva, se potýkají se značnými potížemi s dvěma novými letkami stíhaček Lockheed Martin F-35 stealth, z nichž 40 bylo dodáno na základě objednávky z roku 2014 a dalších 20 je v současné době objednáno pro vytvoření třetí letky.

Podle údajů letectva, které získal Shin Won-min, člen Výboru pro národní obranu jihokorejského Národního shromáždění, inspekce zjistily, že letouny F-35 trpěly během 18 měsíců od ledna 2021 do června 2022 234 závadami. Mezi nimi bylo 172 případů "neletového stavu" (G-NORS) a 62 případů "nemůže plnit specifické úkoly" (F-NORS). V roce 2021 bylo podle údajů zaznamenáno 117 neletových a 45 specifických poruch pro plnění úkolů a v první polovině roku 2022 došlo jen k malému zlepšení - za šest měsíců se vyskytlo 55 a 17 poruch těchto typů. Míra selhání specifických misí je pozoruhodně více než dvakrát vyšší než u jihokorejských stíhacích letounů F-4 a F-5 z doby vietnamské války, z nichž první je přímo nahrazován letounem F-35.

Pokud jde o důsledky těchto problémů, Shin varoval: "F-35A byl zaveden s velmi vysokým rozpočtem, aby vyřešil problém zastaralých stíhaček a posílil bojovou efektivitu proti Severní Koreji. V případě eskalace severokorejských jaderných a raketových hrozeb nelze připustit, aby tato základní bojová síla nemohla řádně fungovat."

Červnová inspekce, která odhalila problémy s avionikou a vynutila si okamžité zrušení letů, přišla měsíc poté, co byl jeden letoun F-35 poslán do údržby kvůli abnormalitám v jeho protipožárním řízení. To následovalo po lednovém "přistání na břiše" poté, co se podvozek stíhačky odmítl otevřít. To byly jen některé z několika nedávných případů. Tyto problémy vyřadily jihokorejské stíhačky F-35 z provozu na dobu od několika dnů až po několik měsíců a přispěly k existujícím otázkám, jak životaschopné by letouny byly ve válečné situaci, kdy je vysoká spolehlivost životně důležitá.
Ačkoli se může jednat o abnormality v určitém modelu nebo o problém s komponenty, situace s letouny F-35A je obzvláště vážná," uvedl anonymně pro místní média jihokorejský vojenský představitel. Zdroj z letectva poznamenal, že "musí nějakou dobu trvat", než se proces provozu a oprav nové třídy stíhaček stane plynulejším.

F-35 je jediným západním stíhacím letounem páté generace, který se vyrábí. Byl vyvinut v rámci programu Joint Strike Fighter a je optimalizován pro úderné a potlačovací mise protivzdušné obrany, takže je potenciálně ideální pro boj s mimořádně hustou a rychle se modernizující sítí severokorejských raket země-vzduch. F-35 je pro Jižní Koreu v podstatě jedinou možností, jak zajistit technologickou paritu jak se sousedním Japonskem, které se má stát největším provozovatelem F-35 kromě americké armády, tak s Čínou, která vyvinula podobně vyspělý stíhací letoun páté generace v rámci programu J-20 a má brzy do služby uvést druhý, FC-31.

Vzhledem k tomu, že F-35 byl vyvinut v rámci největšího zbrojního programu v historii, jehož náklady se odhadují na více než 1,6 bilionu dolarů, je obecně označován za "příliš velký na to, aby selhal", a to navzdory značným problémům, které s jeho výkonem často vznášejí jak civilní, tak vojenští představitelé.

"Nestálo by to za to... každá stíhačka [F-35], která dnes sjede z výrobní linky, je stíhačka, kterou by jsme nenasadili do těchto (válečných) scénářů," poznamenal. Jeho hodnocení podpořilo hodnocení, které nedávno zaznělo v Jižní Koreji, a Hinote není jediný, kdo takové obavy vznáší i ve Spojených státech.

Kapitán americké námořní pěchoty Dan Grazier zdůraznil "řadu alarmujících problémů" a "nedostatečný pokrok F-35 v téměř každé zásadní oblasti", který by jej přiblížil stavu bojeschopnosti. Mezi tyto problémy patřily přetrvávající poruchy "většiny bojově důležitých počítačových systémů", závažné nedostatky v kybernetické bezpečnosti a "tolik trhlin", které vyžadují "tolik oprav a úprav", že provoz letounu je kvůli tomu zdaleka nepraktický.

Koncem roku 2020 označil úřadující ministr obrany USA Christopher Miller letoun F-35 za "kus.. ( exkrementu) ." a program za "monstrum" vytvořené Pentagonem. Nedávno, po několika neutěšených zprávách Úřadu pro vládní odpovědnost (Government Accountability Office) o výkonnosti stíhačky, se během téměř dvouhodinového slyšení na Kapitolu zdůraznily jako obzvláště problematické problémy s motory.

"Dáte nám motor a on nefunguje, no, chvíli fungoval, dokud se kolem něj neprášilo, a pak nefunguje. Co to sakra je? Co se to tu děje?" prohlásil předseda podvýboru pro připravenost Sněmovny reprezentantů pro ozbrojené síly kongresman John Garamendi na slyšení, které zjistilo, že problémy s motory způsobují míru nedostupnosti na úrovni 600 procent standardní úrovně pro letectvo.

Takto ostrá kritika se datuje již od dob, kdy byl zesnulý senátor John McCain předsedou senátního výboru pro ozbrojené síly, kdy mezi četnými výtkami zdůraznil, že "výsledky programu F-35 jsou skandálem a tragédií, pokud jde o náklady, harmonogram a výkon".

Šestnáct let po prvním letu zůstává počet hlášených továrních závad poměrně stálý, přičemž nové závady jsou stále objevovány, zatímco staré jsou pomalu odstraňovány, takže na konci roku 2022 se počet pohybuje kolem 800.

Ačkoli existuje naděje, že se F-35 časem zlepší, tempo, jakým byly nedostatky odstraňovány, znamená, že pravděpodobně potrvá ještě mnoho let, než bude připraven na operace vysoké intenzity proti téměř rovnocennému protivníkovi. Americké letectvo mezitím naznačilo, že zvažuje jednodušší alternativy, které by mu umožnily výrazně snížit plánované akvizice.

Stíhačka je nicméně na exportních trzích stále oblíbená, a to z řady důvodů, včetně jedinečných informací, které může poskytnout zapojení do sítě F-35, protože všechny stíhačky stealth na světě jsou vzájemně propojeny. Atraktivní je také potenciál stíhačky v případě, že se ji podaří zprovoznit, její relativně nízká cena a neexistence žádné jiné stíhačky kompatibilní s NATO z její generace.

Jižní Koreji, na rozdíl od ostatních klientů F-35, poskytuje vývoj vlastního stíhacího letounu páté generace v rámci programu KF-21 více možností, jak diverzifikovat svůj letecký park, aniž by se musela vracet k objednávkám letounů čtvrté generace. Očekává se, že KF-21, který poprvé vzlétl v červenci a vstoupí do služby před rokem 2030, bude pořízen ve více než dvojnásobném počtu než F-35 a vytvoří nejméně šest letek.

To kontrastuje s americkým letectvem, které se z řady důvodů, včetně odmítnutí monopolu společnosti Lockheed Martin, vrátilo k pořizování stíhaček čtvrté generace v roce 2020. Americké letectvo objednalo stíhačky F-15EX, které jsou sice dražší a méně stealth než F-35, ale přinejmenším mnohem spolehlivější a plně připravené na boj vysoké intenzity.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)



Černě jsem zvýraznil body které mě dlouhodobě zajimají, Shania má jiný názor, napíše nejspíše že kritika F-35 vlastně není a všichni v USA -"společně tahají za provaz " a tento opravdu zajimavý letoun chtějí.

Se závěrem ohledně F-15EX bych nemohl souhlasit. Jde o nová letadla, nejen systém EPAWSS není ještě připraven, letadel je pár a testují se. Tedy pro nějaký konflikt nejsou letadla F-15EX připravena. To chce svůj čas. Jestli ovšem program přežije.

Kdyby někdo chtěl, jeden z článků z uvedeného odkazu od Alibaba je zde :

韩半岛
价值1000亿韩元的F-35A隐形飞机1年半里出了234次故障

Letoun F-35A stealth v hodnotě 100 miliard wonů se za 1,5 roku 234krát porouchal

Autor: Roh Seok-jo Chosun Ilbo
http://cnnews.chosun.com/client/news/vi ... cate=M1001

Přeloženo :
Letos v červnu muselo letectvo urychleně zrušit letový plán poté, co byla při kontrole nejnovějšího stíhacího letounu F-35A odhalena závada na avionickém systému. Do společného jihokorejsko-amerického leteckého cvičení, které se konalo po pětileté přestávce, zbýval v té době necelý měsíc. V květnu letošního roku byl letoun F-35A po návratu z letu odeslán do opravny kvůli zjištěným anomáliím v systému řízení palby, včetně střelby. Během letu v lednu letošního roku došlo u letounu F-35A, který dokončil výcvik, k děsivému přistání na trup, když se mu neotevřel podvozek.

3. od zahájení běžného provozu v loňském roce do první poloviny letošního roku obdržel hlavní bojový letoun letectva, F-35A, 234 posudků "G-NORS" a "F-NORS". Analýza naznačuje, že hlavním důvodem je zavádění nejnovějších technologií. Za hlavní příčinu se považuje nedostatek potřebných oprav, náhradních dílů a řízení nejnovějších stíhacích letounů na počátku jejich zavádění. Je známo, že tyto nedostatky vedly k tomu, že stíhací letouny nebyly schopny létat nebo plnit konkrétní úkoly po dobu několika dnů, ale i čtyř měsíců nebo déle, a byly umístěny v údržbářském zařízení. Letoun F-35A, který je základním bojovým prostředkem "smrtícího řetězce" (preventivního úderu), jedné ze tří os jihokorejské armády v reakci na severokorejskou jadernou a raketovou hrozbu, není kvůli špatnému řízení připraven reagovat.

Letouny F-35A jsou jedinými stealth letouny, které vlastní letectvo Korejské republiky, a každý z nich stojí 100 miliard wonů (asi 490 milionů dolarů). V roce 2014 bylo rozhodnuto o nákupu 40 letounů F-35A od USA za účelem posílení odstrašení proti Severní Koreji a čtyřletý proces jejich zavádění byl ukončen od března 2018 do ledna letošního roku. Probíhá také druhé kolo zavádění zhruba 20 nových stíhacích letounů F-X (nové generace) od příštího roku do roku 2028.

Podle údajů letectva, které má k dispozici člen Výboru pro národní obranu Národního shromáždění Shin Won Chik, bylo od loňského roku do letošního června zjištěno 172 případů, kdy stíhací letouny F-35A nebyly schopny letu, a v 62 případech bylo při inspekcích zjištěno, že nejsou schopny plnit konkrétní úkoly. V loňském roce bylo zaznamenáno 117 případů neschopnosti létat a 45 případů neschopnosti plnit konkrétní úkoly, zatímco v první polovině letošního roku to bylo 55 a 17 případů. F-35A je stíhací letoun páté generace s integrovaným systémem bojových protiopatření, který zahrnuje schopnosti stealth a elektronického boje. Jeho maximální rychlost je 1,6 Machu a poloměr bojové aktivity 1 093 kilometrů.
Celkový počet výskytů letových a specifických poruchových stavů u 40 letounů F-35A je více než dvojnásobný oproti starším stíhačkám F-4E a F-5, u nichž je počet vyšší. V současné době je k dispozici asi 80 stíhaček řady F-5 a asi 20 F-4. Neschopnost letounu F-5 loni činila 20 a v první polovině letošního roku 8 případů a neschopnost plnit konkrétní úkoly 38 případů loni a 4 případy v první polovině letošního roku. Jihokorejské vojenské zdroje uvedly: "Ačkoli se u některých modelů mohou vyskytnout anomálie nebo problémy s díly, situace je obzvláště vážná u F-35A.

Hlavním důvodem této situace je, že při počátečním zavádění F-35 nebyly předem zajištěny potřebné opravy a náhradní díly. Zdroje z letectva uvedly: "Samotný F-35 je nejnovější model, který se používá teprve několik let, takže se často objevují velké i malé problémy, které je třeba zdokonalit. Proto pochopení příslušných oprav a dílů, podání žádostí a proces pořízení jistě zabere nějaký čas."

Letectvo i další subjekty upozornily, že F-35A je základním bojovým prostředkem v řetězci sestřelů, a proto je nutné zvláštní řízení, aby se zabránilo poklesu rychlosti provádění letů. Kvůli výše zmíněnému abnormálnímu určení totiž stíhačky F-35 mohou být neschopné létat nebo provádět střemhlavé bombardovací mise, cvičné střelby a další specifické mise po dobu několika málo dní nebo i více než 120 dní. Kvůli rozhodnutí, že stíhačky nemohou létat, nemohla každá z nich loni létat v průměru 12 dní. To znamená, že normalizace výměnou dílů atd. trvala v průměru 12 dní. Proces návratu k normálnímu životu poté, co byl diagnostikován jako neschopný vykonávat určitou misi, trval v loňském roce v průměru 129 dní. Z analýzy vyplývá, že v první polovině letošního roku bylo na konkrétní mise vyhrazeno v průměru 24 dní.

Shin Won Chik, člen Výboru pro národní obranu Národního shromáždění při Národním shromáždění. / Tisková agentura Yonhap

F-35A byl pořízen s obrovským rozpočtem, aby vyřešil problém zastaralých stíhaček a posílil bojovou sílu proti Severní Koreji," řekl Shin Won Chik, člen Národního shromáždění. Vzhledem k rostoucí hrozbě severokorejských jaderných zbraní a raket se nemůže stát, že by hlavní bojové síly nemohly řádně fungovat kvůli špatnému řízení.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Černě jsem zvýraznil body které mě dlouhodobě zajimají, Shania má jiný názor, napíše nejspíše že kritika F-35 vlastně není a všichni v USA -"společně tahají za provaz " a tento opravdu zajimavý letoun chtějí.
Nemam, je to v podstate jen detalneji popsano co se skyva za 75% mission capable rate a za jeste nizsi full mission capable.
Z puvodniho clanku co jsme pred uz nejakou dobou s nekym resil na twiteru
https://en.yna.co.kr/view/AEN20221004007600325

172 pripadu, kdy pro poruchu nemohli letat + 62 kdy nemohli provadet urcite mise.
Dlouhodobe nektere stroje v oprave. Naprosto stejny scenar jako u USAF, co se tu uz roky popisuje.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Scotty87 »

Je velice zajímavé že ostrá kritika F-35 ze strany Jižní Koreje začala přesně v době kdy představují vlastní konkurenční letadlo....
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3501
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

alibaba píše: 30/12/2022, 21:35 To mě opravdu mrzí že nevíš o dalších problémech s elektronikou u f35.

Jen tak pro zajímavost problémy s f35a u Jihokorejského letectva. ( stejný typ jaký plánuje nakoupit Česko )

https://thediplomat.com/2022/10/south-k ... -fighters/
To mně fakt mrzí, že zamlouváš svou manipulaci se zprávou.

A "další" závady nepovažují sami Korejci za nic mimořádného u nového a komplikovaného letounu: Hlavním důvodem této situace je, že při počátečním zavádění F-35 nebyly předem zajištěny potřebné opravy a náhradní díly. Zdroje z letectva uvedly: "Samotný F-35 je nejnovější model, který se používá teprve několik let, takže se často objevují velké i malé problémy, které je třeba zdokonalit. Proto pochopení příslušných oprav a dílů, podání žádostí a proces pořízení jistě zabere nějaký čas."
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 569
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wolfhound »

Dodávky nových F-35 pozastaveny po nehodě F-35B z 15. prosince. Lockheed tak nesplní dodávku 148 strojů požadovaných v roce 2022.

Zdroj:
https://www.defensenews.com/air/2022/12 ... finalized/
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Rozvedení odkazů z původního článku od Alibaba, je jich docela dost.

Christopher Charles Miller (narozen 15. října 1965) je americký plukovník speciálních jednotek armády Spojených států amerických ve výslužbě, který od 9. listopadu 2020 do 20. ledna 2021 zastával funkci úřadujícího ministra obrany Spojených států amerických. Předtím od 10. srpna do 9. listopadu 2020 působil jako ředitel Národního protiteroristického centra. Před nástupem do civilní služby na ministerstvu obrany byl Miller příslušníkem zelených baretů, velel 5. skupině speciálních sil v Iráku a Afghánistánu a později působil jako dodavatel obranných zařízení.

Miller kritizoval některé programy a strategie Pentagonu a prohlásil, že se "nemůže dočkat, až odejde z práce". Konkrétně se vysmíval projektu F-35 Joint Strike Fighter a kritizoval snahy o vývoj stíhacích letounů 5. a nově vznikající 6. generace. Miller označil F-35 za "kus hovna" a podobně se vyjádřilo mnoho informovaných činitelů, včetně zesnulého senátora Johna McCaina.

https://www.popularmechanics.com/milita ... -comments/

Přesně měl říci toto :
Nemůžu se dočkat, až tuhle práci opustím ( úřadující ministr obrany USA), to mi věřte. Ale jedna moje část si říká, že by se ráda zapojila do akvizičního procesu a zkusila... a víte, mluvit o hříšném problému. Chtěl jsem se toho ujmout.... , případová studie F-35.

I když, musím vám říct, že včera jsme se bavili s nějakým chlápkem, nějakým podplukovníkem nebo plukovníkem, ptal se : "na čem létáte?". Řekl 'F-35', já na to, že to je kus... a on na to... a smál se, a já na to, 'ne, vážně, povězte mi o tom', a on byl... člověk od F-16, F-35, řekl... 'neuvěřitelné letadlo', já nejsem... já... ta investice, za... tu schopnost, kterou nikdy nemáme použít, 'no, musíme odstrašovat, bla bla bla bla... Jsme pátá generace?
Víte, my... myslím, že je to k popukání, víte, právě teď, víte, 'no, musíme investovat do šesté generace', já jsem jako, my jsme vytvořili monstrum, ale to víte...
Naposledy upravil(a) Wasp dne 31/12/2022, 22:44, celkem upraveno 2 x.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

John Sidney McCain III (29. srpna 1936 - 25. srpna 2018) byl americký politik a důstojník amerického námořnictva, který od roku 1987 až do své smrti v roce 2018 působil jako senátor Spojených států amerických za Arizonu. Předtím působil dvě funkční období ve Sněmovně reprezentantů Spojených států a byl republikánským kandidátem na prezidenta Spojených států ve volbách v roce 2008, které prohrál s Barackem Obamou.

Senátor John McCain v úterý kritizoval problematickou historii stíhačky F-35 a prohlásil, že se jedná o "skandál a tragédii, pokud jde o náklady, harmonogram a výkon".

Vývoj stíhačky Joint Strike Fighter, stíhačky páté generace typu stealth, provází spirálovitě rostoucí náklady a zpoždění harmonogramu. Cena programu je téměř 400 miliard dolarů za 2 457 letadel - téměř dvojnásobek původního odhadu.

McCain, arizonský republikán, označil překročení nákladů za "ostudné" a poznamenal, že program F-35 původně sliboval do fiskálního roku 2016 1 013 stíhaček, ale dodal jich pouze 179.

McCain dodal, že zpoždění letounu znamená, že "poslední F-35 bude dodán v roce 2040", a vzhledem k tomu, že potenciální protivníci jako Čína a Rusko investují do moderní letecké techniky, řekl, že "nedokáže pochopit, jak tato strategie dává smysl".

Své připomínky pronesl během slyšení v senátním výboru pro ozbrojené služby, které se týkalo letounu F-35.

Výkonný důstojník programu F-35 generálporučík Christopher Bogdan ve své výpovědi připustil problematický vývoj a uvedl, že je někdy "pomalejší", než by si přál. Obhajoval však současný stav letounu a dodal, že je "přesvědčen, že současná rizika a problémy, kterým čelíme, lze vyřešit a že budeme schopni překonat budoucí problémy a dodat F-35 plnou bojovou způsobilost".

Bogdan však potvrdil, že varianta úderného stíhacího letounu pro letectvo bude zpožděna o dalších 60 dní a počáteční operační způsobilosti, tedy své minimální využitelné podoby, nedosáhne dříve než v říjnu 2016.
Naposledy upravil(a) Wasp dne 31/12/2022, 22:47, celkem upraveno 1 x.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Článek od Alibaba také měl odkaz na tento zdroj :
https://www.defensenews.com/training-si ... a-in-2030/

Americké letectvo loni na podzim během rozsáhlé válečné hry odrazilo čínskou invazi na Tchaj-wan, přičemž využilo bezpilotní letouny, které fungovaly jako detekční síť, pokročilé stíhací letouny šesté generace schopné proniknout do nejspornějších prostředí, nákladní letouny shazující palety s řízenou municí a další nové technologie, které na moderním bojišti dosud nebyly k vidění.

Úspěch této služby byl však nakonec jen tristní. Po velkých ztrátách na životech a vybavení se americké armádě podařilo zabránit úplnému ovládnutí Tchaj-wanu tím, že omezila čínské síly na jedinou oblast.

Generálporučík Clint Hinote, zástupce náčelníka štábu letectva pro strategii, integraci a požadavky, řekl v březnu (2021) pro Defense News.

Cituji :
Představitelé letectva po léta prezentovali F-35 jako letoun, který by mohl proniknout do nepřátelského vzdušného prostoru a nepozorovaně vyřadit rakety země-vzduch a další hrozby. Ve válečné hře však tuto roli sehrál přežitelnější NGAD, částečně kvůli neschopnosti F-35 překonat dlouhé vzdálenosti v Pacifiku bez tankeru v blízkosti, řekl Hinote.

Místo toho F-35 útočil na čínské hladinové lodě a pozemní cíle, chránil americké a tchajwanské prostředky před čínskými letouny a během cvičení zajišťoval obranu proti řízeným střelám. Ale "není to ten, který se tlačí až do [čínského vzdušného prostoru], nebo dokonce nad čínské území," řekl Hinote.

Pozoruhodné je, že letouny F-35 použité během válečné hry byly pokročilejší letouny F-35 Block 4 ve vývoji, které budou mít sadu nového výpočetního vybavení známého jako "Tech Refresh 3", vylepšení radaru a systémů elektronického boje a nové zbraně.

"Se současnou verzí F-35 bychom si ani nezahráli," řekl Hinote. "Nestálo by to za to. ... Každá stíhačka, která dnes sjíždí z linky, je stíhačka, kterou bychom se do těchto scénářů ani neobtěžovali nasadit."
Naposledy upravil(a) Wasp dne 31/12/2022, 22:43, celkem upraveno 1 x.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

https://www.thedrive.com/the-war-zone/b ... nt-hearing

Blistering Highlights From The Latest F-35 Sustainment Hearing
Lawmakers gave scathing commentary and asked tough questions as to the F-35’s poor mission capable rate and chronic sustainment issues.

Nejnovější ( 2022) slyšení o udržitelnosti letounu F-35 přineslo šokující informace
Zákonodárci podali ostré komentáře a položili tvrdé otázky týkající se nízké míry schopnosti F-35 plnit úkoly a chronických problémů s údržbou.

Přeloženo DEEPL.





F-35A ve fiskálním roce 2021 byl plně schopen plnit úkoly pouze v polovině případů. F-35B s krátkým vzletem a svislým přistáním byl podle GAO plně schopen plnit úkoly v méně než 20 procentech případů. U letounu F-35C námořnictva činila míra FMC pouhých 9,5 procenta. Fick sice poukázal na to, že F-35, i když pracuje se sníženou schopností, je stále lepší než většina ostatních stíhaček, ale GAO zjistil, že žádná ze tří variant nebyla schopna mise, což znamená, že je bezpečná a schopná plnit alespoň jednu zadanou misi, ve více než 68 procentech případů ve fiskálním roce 2021. Minimální cíl výkonnosti pro F-35A je 80 procent a pro ostatní dvě varianty 75 procent.

Diana Maurerová, ředitelka týmu pro obranné schopnosti a řízení v GAO, byla na místě, aby reagovala, ale její střízlivý přednes toho, co již zpráva stanovila, zastínili zástupci, kteří toho měli zřejmě dost.
Už to nebudu tolerovat," řekl Garamendi. "Sleduji F-35 už deset let a stále se to nevyřešilo. Nedostalo se jí pozornosti potřebné k udržení této platformy v hodnotě 1,7 bilionu dolarů. Prostě a jednoduše k tomu nedošlo. Půjdeme a nakoupíme nová zářivě lesklá letadla, která budou pravděpodobně pár měsíců dobře létat, a pak skončí s problémem."

Co to sakra je, Pratte?

"Hlavní příčinou neschopnosti F-35 plnit úkoly byly problémy s motory," konstatuje GAO o motoru Pratt & Whitney F135, který pohání všechny tři verze letounu. Na slyšení se hovořilo o tom, že by se měla znovu vysoutěžit smlouva na motory Pratt nebo že by se snad mělo přejít k dřívějšímu plánu koupit také motor General Electric a mít dva, ale Garamendi řekl, že by to pravděpodobně vedlo ke dvěma motorům, které "nefungují".

Možná nefunguje motor, což je problém společnosti Pratt & Whitney," řekl Garamendi. "Brzy budou před tímto výborem. Pokud jsou v publiku a pokud poslouchají, dávejte si pozor. Přicházím k vám ve velmi rozzlobené náladě. Dáte nám motor a on nefunguje, no, chvíli fungoval, dokud se kolem něj neprášilo ( o co jde za narážku ? Problém s lopatkama ??) , a pak nefunguje. Co to sakra je? Co se to tu děje?"

Odstoupení od nákupu letadel

"Máme tu dodavatele - Lockheed - který by rád stavěl nová letadla," pokračoval Garamendi ve svém úvodním projevu. "A mám spoustu kolegů, které nákup nových letadel vzrušuje. Tento výbor je zodpovědný za to, aby letadla mohla létat, a to se neděje. Poselstvím pro mě a doufám, že i pro můj výbor - a vím, že v celém výboru vyvolám peklo - je, že nebudeme kupovat další letadla, dokud nevyřešíme, jak je udržovat. Je to bláznivý úkol. Je to plýtvání penězi daňových poplatníků. Je to zářivě lesklý stroj, ale nefunguje.


"Vím, že když se vás zeptám na motor, řeknete, že to je problém společnosti Pratt & Whitney. Ne, pane," pokračoval Garamendi. "Pane Morani. Generále Ficku, letectvo, vy všichni,... je to váš problém. Proč neskáčete na Pratt & Whitney, že nám dali motor, který funguje dobře, dokud se nepokazí - a to se děje často, co se tu děje ?
Co si kdo myslí?

"Co to sakra děláte? Proč nám nemůžete dát zařízení, které skutečně funguje? Nikdy byste neměli mít smlouvu. A pro Lockheed chcete pětiletou smlouvu na údržbu? No tak. Co si myslíme? Pokud jsem dostatečně nevyjádřil svou frustraci, předpokládám, že moje frustrace je menší než frustrace pilotů a údržbářů tam venku. ... Hlavní odpovědnost za údržbu v tomto případě nese Lockheed a vy, pánové ( letectvo) ."



Generál Fick souhlasil s Garamendiho "frustrací, která pravděpodobně bledne ve srovnání s těmi, kteří se s tím denně potýkají, když pracujeme na tom, aby to bylo lepší". Poté přiznal lítost nad plánem zahájeným před dvěma lety, který měl "přehodit výhybku" z jednoho neuvěřitelně složitého systému údržby a logistiky na jiný. Přechod z Autonomního logistického informačního systému neboli ALIS, údajně univerzálně dostupného systému údajů o stavu a údržbě letounů F-35, na Operační datovou integrovanou síť neboli ODIN byl přinejmenším problematický. Novým plánem je přejít od jednoho k druhému jakože se z hodina na hodinu přehodí výhabka.

"Postupem času jsme byli poučeni, že to byl hloupý způsob - přejít před dvěma lety z ALIS na ODIN otočením vypínače," řekl Fick. "Na systému ALIS pracuje nový tým".

Garamendi: "Když neuspěje, dostane prostě další povýšení?"

Fick: "Ne."



Když Fick vysvětloval, že program F-35 musí nejprve zvýšit míru schopnosti plnit základní úkoly a teprve poté se pustit do náročnějšího úkolu, kterým je dostat všechny tři varianty do stavu plné schopnosti plnit úkoly, podělil se o divokou metaforu.

"Můj otec říkával: 'Když jsi po krk v aligátorovi, je těžké si vzpomenout, že jsi tam proto, abys vysušil bažinu,'" řekl Fick. "Musíme dělat obojí. Musíme zabíjet aligátory a vysušovat bažinu, což znamená, že máme krátkodobé problémy, na kterých pracujeme a jdou proti mírám schopným plnit úkoly."



Další na řadě byla poslankyně Jackie Speierová, další demokratka z Kalifornie. Začala potíráním programů námořnictva.

"Připomíná mi to, v mnohem větším měřítku, debakl LCS," řekla Speierová a odvolala se na Littoral Combat Ship. "Nejsme schopni zavřít kohoutek, když něco nefunguje. Takže se jedná o program v hodnotě 400 miliard dolarů na jejich stavbu a program v hodnotě 1 bilionu dolarů na jejich udržení po celou dobu životnosti. Žádáme Američany, aby platili za F-35, které jsou schopné plnit úkoly jen z 55 procent, když standard je 75 procent. Pouze asi 30 až 35 procent letounů F-35 je plně schopno plnit úkoly, zatímco cíl je 60 procent, a údržba trvá dvakrát déle, než se původně plánovalo."



"Vytvořili jsme smlouvu o údržbě, kde nejsme odpovědní a Lockheed Martin má smlouvu o údržbě," řekl Speier. "Je to pro ně dojná kráva do budoucna. Když máme záznam o tom, že náklady na údržbu jsou dvojnásobné, a záznam o tom, že nedokážeme udržet tato letadla v provozu, jak se můžeme podívat daňovým poplatníkům do tváře a říct: "No, tak to prostě je," a pokrčit rameny?"



Když Garamendi nakonec zahájil druhé kolo výslechu, pustil se opět do Pratta.

"Tento výbor si musí s Pratt & Whitney vážně promluvit," řekl. "To je problém, letadla se záplatami, jinými slovy bez motorů. ... Tohle má být superletadlo, ale zdá se, že existují limity toho, co může dělat, protože motor nemusí být schopen fungovat."

Morani tenkráte uvedl, že současný motor F135 "může splnit specifikace pro letoun" a bude podporovat nadcházející technologický refresh 3, který zahrnuje nový procesor jádra, radar, displej v kokpitu a vylepšení elektronického boje.


Problém F-35 je společný problém," řekl Garamendi na závěr. "Je to problém dodavatele - společnosti Lockheed Martin - a dalších. Je to problém ministerstva obrany, které nevěnuje pozornost údržbě. A je to problém tohoto výboru a Senátu, které chtějí nakupovat nové, zářivě lesklé věci a nevěnují velkou pozornost udržitelnosti toho, co bylo nakoupeno. ... Pokud mě někdo z kolegů poslouchá, kdokoli z nich, budu dělat svaté peklo kvůli tomu, co jsme nedokázali udělat."

Když Garamendi děkoval svědkům za jejich svědectví pod palbou, řekl: "Udělali jsme pokrok. Celý tento systém udělal pokrok. Nedostatečný, ale přesto pokrok."

Představitelé společností Lockheed a Pratt by se měli v budoucnu připravit na několik velmi nepříjemných slyšení. Garamendi si vyžádal sérii pravidelných neformálních informací o pokroku programu před tím, než se další takové slyšení uskuteční s rozpočtovým cyklem příštího roku.

Do té doby ho čekají nové volby, ale i kdyby nebyl znovu zvolen, kdokoli usedne na Garamendiho místo, bude pravděpodobně sdílet stejné názory.

Návrh rozpočtu letectva na rok 2023 počítá s vyřazením velkého počtu stávajících stíhacích letounů a s výrazným omezením programu F-15EX, přičemž páteří taktického proudového letectva USAF se na dlouhá léta stane flotila letounů F-35. Námořní pěchota má jen necelých 100 letounů F/A-18 Hornet, které budou muset sloužit ještě deset let, zbytek její flotily taktických stíhaček budou tvořit letouny F-35. Námořnictvo je naproti tomu na F-35 méně závislé, Super Hornet zůstane oporou jeho flotily taktických proudových letounů i v příštím desetiletí, ale stane se ústřední složkou jeho leteckých křídel.

F-35 tedy musí pracovat s určitou efektivitou a spolehlivostí, bylo na něj vsazeno tolik, že se současná míra dostupnosti a problémy s údržbou nemohou stát jen běžnou záležitostí. Z toho plynou velké obavy, jichž jsme byli svědky při tomto slyšení.

Čas ukáže, zda se F-35 dokáže zbavit svých tíživých problémů a za jakou cenu, ale prozatím je stále třeba udělat velký pokrok, protože se blíží k hranici 20 let od svého prvního letu.
Naposledy upravil(a) Wasp dne 31/12/2022, 22:42, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od alibaba »

seabee píše: 31/12/2022, 13:51
To mně fakt mrzí, že zamlouváš svou manipulaci se zprávou.

A "další" závady nepovažují sami Korejci za nic mimořádného u nového a komplikovaného letounu: Hlavním důvodem této situace je, že při počátečním zavádění F-35 nebyly předem zajištěny potřebné opravy a náhradní díly. Zdroje z letectva uvedly: "Samotný F-35 je nejnovější model, který se používá teprve několik let, takže se často objevují velké i malé problémy, které je třeba zdokonalit. Proto pochopení příslušných oprav a dílů, podání žádostí a proces pořízení jistě zabere nějaký čas."
To mně fakt mrzí, že se snažíš manipulovat skutečnost a přitom to svézt na jiné.

Fakt - f35 vzlétla poprvé před 16 lety ( jako koncept před 22 lety ). Pořád má několik kritických chyb značné množství dalších chyb. Počet problémů se za těch 16 let až tak nezměnil. Vymlouvat se že je to nový typ letadla je zcestné protože skoro každé jedno letadlo bylo inovativní.

Fakt - Korejci mají problémy s elektronikou tak jak jsem napsal, jediná manipulace je v tvojem komentáři. Opravdu si myslíš, že by se veřejně vyjádřili že utratili několik miliard za kšunt ? Byla by to politická sebevražda. A nejsou jediní.

Fakt - všichni kontraktoři co mají s tímto projektem něco společné se shodují, že žádný jiný projet neměl stejné problémy a to včetně F22 a B2.
Například Briti objednali více strojů aby měli dostatek funkčních bojeschopných strojů. Neplánuje se víc letadlovek ani počet strojů umístěných na palubách.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

alibaba píše: 31/12/2022, 22:20
Fakt - f35 vzlétla poprvé před 16 lety ( jako koncept před 22 lety ). Pořád má několik kritických chyb značné množství dalších chyb. Počet problémů se za těch 16 let až tak nezměnil. Vymlouvat se že je to nový typ letadla je zcestné protože skoro každé jedno letadlo bylo inovativní.
Pocet nedostatku se dost podstatne zmenil a to az takovym zpusobem, ze DOT&E nemeli co dat do sveho rocniho reportu...
Kazdy se o tom muze presvedcit na vlastni oci:
https://www.dote.osd.mil/annualreport/
F-35 reporty jsu pod anual reports/dod programs

Jedine na co se JSF muze vymlouvat je naprosto nerealisticke projekce v prvnich 10 letech programu a to ze je to join program a odlisny zpusob porizovani (Concurrency )
Fakt - Korejci mají problémy s elektronikou tak jak jsem napsal, jediná manipulace je v tvojem komentáři. Opravdu si myslíš, že by se veřejně vyjádřili že utratili několik miliard za kšunt ? Byla by to politická sebevražda. A nejsou jediní.
Lidi co jsou ochotni leaknout cokoliv je fakt hodne a je to kazdorocne videt v US, za par mesicu to bude opet krasne videt. Je to politika...
Fakt - všichni kontraktoři co mají s tímto projektem něco společné se shodují, že žádný jiný projet neměl stejné problémy a to včetně F22 a B2.
Vsichni kontraktori? To by me vubec zajimalo jak se k takove informaci muze vubec nekdo dostat? Obzvlast k tem co meli i neco s spolecneho s F-22/B-2...

To o co se tu celou dobu snazim je davat problemy F-35 do kontextu s jinymi stroji a pokud povazujes potize F-35, obzvlast ty co ma dnes za to nejhorsi, vypada to, ze toho fakt moc nevis... Ty ohromne potize F-35 by JSF lehce katapultovali do te lepsi poloviny leteckych programu...

Například Briti objednali více strojů aby měli dostatek funkčních bojeschopných strojů. Neplánuje se víc letadlovek ani počet strojů umístěných na palubách.
A spravny pocet stroju/ letek pro jednu letadlovku je kolik? Zatim nemaji dost stroju ani pro jednu a to vubec nepocitam rotace...
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

wasp:
Fick sice poukázal na to, že F-35, i když pracuje se sníženou schopností, je stále lepší než většina ostatních stíhaček
A o tom to je, FMC u F-35 znamena neco naprosto jineho nez FMC u jinych stroju...
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od alibaba »

Shania píše: 1/1/2023, 11:06 Pocet nedostatku se dost podstatne zmenil a to az takovym zpusobem, ze DOT&E nemeli co dat do sveho rocniho reportu...
Kazdy se o tom muze presvedcit na vlastni oci:
https://www.dote.osd.mil/annualreport/
F-35 reporty jsu pod anual reports/dod programs
Celkem detailní report z posledního května ukazuje dost problémů.
https://sgp.fas.org/crs/weapons/RL30563.pdf
Lidi co jsou ochotni leaknout cokoliv je fakt hodne a je to kazdorocne videt v US, za par mesicu to bude opet krasne videt. Je to politika...
To chceš říct že za to že letadlo je nespolehlivé můžou vlastně lidi co o tom píšou? To se tyče politiky, tak se mrkni kolik kongresmanů mají akcie firem které prosazují při nákupech a tlačí na prodeje do jiných zemí.
Vsichni kontraktori? To by me vubec zajimalo jak se k takove informaci muze vubec nekdo dostat? Obzvlast k tem co meli i neco s spolecneho s F-22/B-2...

To o co se tu celou dobu snazim je davat problemy F-35 do kontextu s jinymi stroji a pokud povazujes potize F-35, obzvlast ty co ma dnes za to nejhorsi, vypada to, ze toho fakt moc nevis... Ty ohromne potize F-35 by JSF lehce katapultovali do te lepsi poloviny leteckych programu...

To je vidět že o tom opravdu nic nevíš a jen píšeš co je napsané na jiných fórech nebo veřejně dostupných publikacích. Například naše firma dodává některé komponenty do F35, a dodávala do programu B2 i F22. Taky servisujeme některé komponenty od konkurence. Kontraktori spolupracují mezi sebou aby různé systémy spolu splňovali zadanou specifikaci protože se často stává, že i když jeden systém splnil testy dle specifikace tak jako celek s druhým systémem nesplňovali specifikaci samotného "Assembly". Problém je, že i když systém splní specifikaci jako celek tak to automaticky neznamená správnou funkčnost systému v letadle. Lockheed je montovna kde se to skládá dohromady ale všechny podsystémy vyrábí jiné firmy v určité specifikaci ale sám vyrábí jen některé části. Proto najdeš hodně dílu podobných mezi jinými typy letadel nebo střel jen s malými odlišnostmi tím se usnadňuje certifikace a urychluje vývoj. Například z vyjmenovaných letadel ( B2, f35,f22) jediný projekt kde systém nebyl převzat z jiné modelové řady u našich systémů bylo pro B2.

A spravny pocet stroju/ letek pro jednu letadlovku je kolik? Zatim nemaji dost stroju ani pro jednu a to vubec nepocitam rotace...
24 pro letadlovku,
Mají 26 strojů takže tvoje informace jsou mylné. Příští rok mají obdržet dalších 7 a do konce 2025 by měli mýt potřebných 48. V současnosti jim pomáhají amíci aby lodě byli operační. V roce 2022 Briti doobjednali dalších 26 strojů ( vše ve verzi b ) které budou sloužit jako cvičné a záložní .
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Jo je videt, ze jsi se o F-35 zacal zajimat 'vcera', ti znas kteri to delaji uz par let a nezapominaji, tak maji podstatne jinou predstavu o tom jake potize se resili v 2014-16 a ve srovnanim s tim je seznam problemu F-35 a zejmena tech co se tykaji pouze A naleko kratsi....
V tom reportu nic podstaneho neni, schvalne si projdi DOT&E reporty od 2020 zpet a pak uvidis...
To chceš říct že za to že letadlo je nespolehlivé můžou vlastně lidi co o tom píšou? To se tyče politiky, tak se mrkni kolik kongresmanů mají akcie firem které prosazují při nákupech a tlačí na prodeje do jiných zemí.
No reagoval jsme na
Opravdu si myslíš, že by se veřejně vyjádřili že utratili několik miliard za kšunt ?
V kazde vlade a organizaci, kteri schavlne leaknou cokoliv, co jim politicky pomuze a u JSF se tak deje pravidelne kazdy rok. Leakne se zprava pro kongres, pak se udela kolecko v mediich a nasledne divadlo od politkiku co maji na program dohlizet.

Stejny v tom korejskem pripade, info jim poskytl nejmenovany insider...

nepovidej, to je fakt novinka. Dost pochybuju ze tvoje firma ma pristup k necemu vic nez potrebuje a tak to rozhodne nebudou vsichni konktraktori...
Predpokladam, ze zrovna tvoje firma dodava system, co spolehlive funguje a problem delaji jini dodavatele, coz byla naprosta vetsina vetsich pruseru v poslednich letech.

24 na letadlovku? A neni to malo?
Británie převzala další stíhačky F-35
21 Lis 2022 George Allison

"Příchod tří stíhaček F-35B znamená, že Velká Británie nyní převzala dodávku 30 stíhaček. S jedním letounem ztraceným při nehodě a třemi zkušebními stíhačkami v USA je nyní v operační službě ve Velké Británii 26 letounů tohoto typu. Dalších sedm letounů dorazí v roce 2023, přičemž se očekává, že všech 47 letounů z první várky bude dodáno do konce roku 2025. Všimněte si, že by jich bylo 48, kdyby jeden nehavaroval.

Poté ministerstvo obrany vyjádřilo záměr nakoupit další tranši stíhaček.....

...Kolik se jich očekává?
Bývalý první námořní lord během internetového vysílání na začátku tohoto roku uvedl, že Spojené království má v úmyslu nakoupit "asi 60" stíhaček F-35B a poté "možná více až kolem 80" pro čtyři nasaditelné letky. Důvěrný zdroj z oblasti obrany informoval časopis UK Defence Journal o živém internetovém vysílání předchozího prvního námořního lorda.

"První námořní lord právě řekl 60 F-35, pak možná více až kolem 80 pro 4 nasaditelné letky."..."
https://ukdefencejournal.org.uk/britain ... f-35-jets/

Takze realita je takova, ze je samozdrejme potreba daleko vic stroju, nez 24 pro jedu letadlovku, idealne dvojnasobek. Coz ted resi ze jedna lod bude v udrzbe a druha nasazena.
Pokud by nastala krizova situace a obe lode by se museli nasadit, tak jen min 48 stroju bude na lodich + zaloha. A taky se v pripade potreby muzou rozhodnout mit jak 24 stroju na palube. Nemluve o nasazeni mimo letadlove lode.

Proto jich chteji vic.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3501
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

Flying High for More Than 500,000 Hours
Přes 800 "kšuntů" nalétalo 500 000 hodin, z toho část i v ostrých bojích, zaznamenané tak 3 - 4 nehody.

Krásné fotky pro fandy :D:
https://www.f35.com/f35/news-and-featur ... hours.html
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Odpovědět

Zpět na „Letadla“