Lockheed Martin F-35 Lightning II

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3506
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

Přestože fa Lockheed už před dvěma lety avízovala, že USAF přijaly její návrh na zavedení systému zásobování náhradními díly a plánování údržby letounů F-35 na základě sledování výkonů a stavu, údajů, které Lockheed průběžně shromažďuje, celý program byl zpochybněný politicky Kongresem USA a nedostal v rozpočtu potřebné krytí. Zákonodárci požadovali, aby USAF nejprve zavedla a vyhodnotila své úsporné, klasicky založené programy.
Teď mají zákonodárci na stole výsledky - viz. výše uvedené příspěvky ostatních uživatelů.

Fa Lockheed teď znovu nabízí zavedení svého programu Performance-based logistics contracting s termínem zavedení do konce roku 2023. Celý problém pro zákonodárce a hlídače rozpočtů je v tom, že potřebu ND a provádění údržby si plánuje sám kontraktor na základě on-line analýzy stavu jednotlivých letounů a odpadá tak zdlouhavý administrativní proces zadávání objednávek, jejich předběžného schvalování a kontroly, buď podle oblíbených "tabulek", nebo až vznikne potřeba. Je jasné, že "rození kontroloři" na všech úrovních bojují intenzívně o zrno. Výsledky byly posané. Úhelným kamenem celého léta se táhnoucího problému je skutečnost, že USAF, na rozdíl od Lockheedu, nemají kapacity (personální, hardverové ani softverové) na vyhodnocování informací, vyplývajících ze sledování stavu letounů, resp. nikdy na ně nedostala určené rozpočtové zdroje.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Alfik píše: 4/4/2023, 09:37
Shania píše: 3/4/2023, 10:21 Ačkoli byla JSE původně vyvinuta k splnění požadavků IOT&E pro testování F-35, ukázalo se, že poskytuje bezprecedentní vysoké úrovně bojového a výcviku zbraní s fidelitou a rychlostí, které nebyly dříve dostupné prostřednictvím předchozích metod.
Slovo "fidelis", počeštěle "fidelita", je z latiny, a znamená "přesnost". Srv. např. Hi-fi, zkr. z High Fidelity, tedy vysoká přesnost.
Mohl bys:
1) Vysvětlit nám obyčejným lidem, co touto blábolovětou máš na mysli, popř. co tím má na mysli ten pán?
2) Dávat sem raději něco technického místo politických sraček? Těch už je tu od r. 14 až až...
3) Vysvětlit, proč je tak důležité kupovat "budoucí letadlo" místo současného, létajícího, letadla??? Mi to totiž přichází jako koupit zítřejší chleba. Ale bez takovýchto politických blábolů, bych poprosil.

Začínám mít pocit, že toto letadlo je podvod. Na poplatnících našich, i těch ze zámoří. :mrgreen:
Vzhledem k pravidlum tohoto fora vyzadujici "cestinu", tak text vam zadarmo s radosti prelozil chat GPT a neni to zas takova katastrofa. Kazdopadne mas sanci precist si original pokud tem blabolum nerozumis...

A tady ti s radosti vysvetluje kontext:
Slovo "fidelita" v tomto kontextu znamená, že JSE (Joint Simulation Environment) poskytuje velmi věrnou simulaci bojových podmínek a výcviku zbraní, která je velmi blízká skutečnosti. Tedy že umožňuje věrně napodobit bojové podmínky a výcvik zbraní, jako by byly reálné, a umožňuje tak přesné testování a trénování bez nutnosti provádět skutečné operace.
2) Proc? Zminka o skutecnem dopadu JSE na vycvik pilotu je mnohem dulezitejsi, nez obecny technicky popis co JSE je...Az budou nejake detaily z praxe, tak to bude neco jineho.
3) Netusim co tim presne chces rict, ale ja nakup Gripenu E proti F-35 nenavrhuju...
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Wasp píše: 5/4/2023, 00:19 Shrnu to tedy tak že kancelář projektu F-35 věděla o problému s chlazením v roce 2008, v roce 2013 problém " vymazala" aby následně v roce 2023 bylo řečeno že jenom necelých 30 % strojů je plně bojeschopných a že hlavním problém je chlazení které prodražuje provoz o XY bilionů dolarů ale že potřebují nové motory..
"problem vymazala" :rotuj: presne pro tebe je tohle vlakno treba se jednou poucis: https://twitter.com/SMSgt_Mac/status/16 ... 8818244610
Ale to hlavní je to že nový software umožní střílet 10 000 AIM-120 za hodinu a je to to nejlepší co na světě je.
To půjde takto do nekonečna ?
Ne to neznamena, ze novy software strili 10k AAM za hodinu... To znamena revoluci ve vycviku pilotu - podstatne zlepseni a zrychleni a zdaleka nepujde jen o F-35.

To co driv bylo mozne nedokonale napodobit pouze na velkych cvicenich ala red flag bude kazdoneni rutina v daleko komplexnejsich a realistictejsich scenarich, bude to vyzadovaou pouze par realnych stroju, s budouci moznosti propojit piloty (az uz v realnych strojich, tak simulatorech) z ruznych zakladen po celem svete...

Takze je to asi 1000x dulezitejsi a usetri to vic penez, nez ten "problem" s motory, ktery ani neni zadna novinka...

BTW a rozhodne nehodlam nadale branit problemy s nasaditelnosti US flotily F-35 dokud neukazi realne vysledky, protoze nasaditelnost se zhorsuje...
Rocni naklady zustavaji na 6.4mil usd.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Shania, tento odstavec : But since the discovery by Lockheed Martin in 2008 that the PTMS needed more air pressure from the engine than originally expected — and a subsequent decision in 2013 by program officials that turned down an engine redesign — the powerplant has been forced to run hotter, reducing its lifespan and requiring additional maintenance as a result..

Od roku 2008, kdy společnost Lockheed Martin zjistila, že systémy PTMS potřebují větší tlak vzduchu než se původně předpokládalo a od následného rozhodnutí představitelů programu v roce 2013, kdy byla zamítnuta změna konstrukce motoru je však pohonná jednotka nucena pracovat při vyšších teplotách, což snižuje její životnost a vyžaduje další údržbu navíc.

Říká že vedení programu F-35 a Lockheed vědomě nechávali problém být a tím zvýšili náročnost provozu a cenu programu. To není dobrá ukázka jak řešit problémy a vedení programu F-35 vypadá ještě méně důveryhodněji.

10 000 Amramů je vedle toho opravdu nic. Představ si, máš super létající stroj, ukazuješ jeho nový zlatý kanón co smete vše z oblohy, ale jenom se ti drobek letadlo přehřívá a nemá motor, není to divné ?
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Zůčastnil se izraelský F-35 nedávných náletů ?
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Alfik »

Shanio, já nejsem žádný protiamerický "dezolát".
Já kritizuju ten šlendrián který se objevuje (samozřejmě) i na této straně. Můžeme si nalhávat co chceme, ale jedině odhalování podobných chování nám umožní se jim vyhýbat.
No a v prg. F-35 je ho víc než je zdrávo. Furtapořád. Jak u blbejch na dvorečku.
Obhajujme prg. F-35, ale se zdravým rozumem. Neobhajujme sračky které se do programu vloudily.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Hodim asi zbytečně rýpavou otázku, ale použil izrael F-35 k náletům nebo ne ? Našel jsem fotky přípravy asi všech verzí F-15 co mají. Pokud by tam byl F-35 tak bych očekával velké famfáry že tam tento nejlepší z nejlepších byl a vše vyřešil. Byl tam ?
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od KOLT »

Jo, protože Izrael je pověstný sdělováním detailních informací o vojenských akcích, které podniká :rotuj: :mrgreen:
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Wasp píše: 7/4/2023, 20:27 Shania, tento odstavec : But since the discovery by Lockheed Martin in 2008 that the PTMS needed more air pressure from the engine than originally expected — and a subsequent decision in 2013 by program officials that turned down an engine redesign — the powerplant has been forced to run hotter, reducing its lifespan and requiring additional maintenance as a result..

Od roku 2008, kdy společnost Lockheed Martin zjistila, že systémy PTMS potřebují větší tlak vzduchu než se původně předpokládalo a od následného rozhodnutí představitelů programu v roce 2013, kdy byla zamítnuta změna konstrukce motoru je však pohonná jednotka nucena pracovat při vyšších teplotách, což snižuje její životnost a vyžaduje další údržbu navíc.

Říká že vedení programu F-35 a Lockheed vědomě nechávali problém být a tím zvýšili náročnost provozu a cenu programu. To není dobrá ukázka jak řešit problémy a vedení programu F-35 vypadá ještě méně důveryhodněji.
Takze jsi ten twitter necet co? Nebo nechapes o co jde? Takze jen ta dulezitejsi cast zde:
6/ Skrytá zpráva - tj. skutečný příběh - spočívá v dopadu nedostatečných specifikací pohonu/systému napájení F-35:
a. Byl minimální, na rozdíl od kritického nebo fatálního.
b. Byl zmírněn prostřednictvím operačních postupů
c. Budou opraveny prostřednictvím stávajících plánů programu.
7/ Zvláště frustrující je část o "Punk Journalism", která naznačuje, že možná pokračování programu motoru F136 místo jeho zrušení by mohlo být nějakým "řešením" pro "problém" se specifikacemi. Ale jak Thomas Sowell a inženýři vědí, neexistují žádné problémy, jen kompromisy.
8/ F136 byl pouze ~700 hodin do 10tis. hodinového testovacího programu s dalšími ~2,9 miliardami dolarů na vývoj, když byl zrušen. Mezi nejistotou a relativními náklady to není příliš dobrý kompromis nebo, pokud někdo trvá na tom, jakékoliv "řešení" pro současnou situaci.
Je to však "magické myšlení".
A k tomu to napisu asi tohle, jeden z hlavnich problemu programu bylo, ze se neustale menili a zvysovali pozadavky a to vedlo k prutahum, takze v 2011 probehla restrukturalizace a 2013 uz bylo trochu pozde to menit a bylo rozhodnuto nechat to tak vs nadale brzdit program... btw to co to stalo je snizeni casu generalky z 2000h na 1600h. Tzv pri 200h rocne je to 8 vs 10 let, u nas s 150h rocne by to bylo 10.5-13let.

Zpozdeni programu by stalo daleko vic. Reseni problemu navic bylo a, b a c...
10 000 Amramů je vedle toho opravdu nic. Představ si, máš super létající stroj, ukazuješ jeho nový zlatý kanón co smete vše z oblohy, ale jenom se ti drobek letadlo přehřívá a nemá motor, není to divné ?
Opet, nechapes problem a ani co JSE znamena.

Problem s prehrivanim/motorem je, ze ma power modul motoru nizsi zivotnost nez byli projekce a nebyla jeste postavena infrastruktura na provadeni oprav.

JSE neznamena, ze muzou strilet tisice AAM, znamena to radikalni zlepseni vycviku. Tzv ted si behem sortie zaleti shodit bombu, vyzkousi si bfm a jinak delaji rutinu, kdyz vyskrabou vic stroju a maji agresory, tak si muzou zkusit neco komplexnejsiho, ale "top gun", pripadne tam mit nejake pvo a podobne...

S JSE muzou kazdou sortie cvicit uprostred nepratelskeho uzemi se stovkami modrych/ cervenych letadel, lodi, tanku, pvo atd..... komplexita a verohodnost tech scenaru bude prekracovat obrovska cviceni na ktere se piloti dostanou jendou za par let, pokud vubec. Takze je to opravdu gamechanger a problem s motorem je proti tomu naprosto nepodstatny problem... JSE za par let usetri miliardy usd a zefektivni vycvik.
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 569
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wolfhound »

Letos bude dodáno méně F-35 z důvodu zpoždění plánovaného upgrade.

Zdroj:
https://www.defensenews.com/air/2023/04 ... eliveries/
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od alibaba »

Wasp píše: 7/4/2023, 20:27 Shania, tento odstavec : But since the discovery by Lockheed Martin in 2008 that the PTMS needed more air pressure from the engine than originally expected — and a subsequent decision in 2013 by program officials that turned down an engine redesign — the powerplant has been forced to run hotter, reducing its lifespan and requiring additional maintenance as a result..

Od roku 2008, kdy společnost Lockheed Martin zjistila, že systémy PTMS potřebují větší tlak vzduchu než se původně předpokládalo a od následného rozhodnutí představitelů programu v roce 2013, kdy byla zamítnuta změna konstrukce motoru je však pohonná jednotka nucena pracovat při vyšších teplotách, což snižuje její životnost a vyžaduje další údržbu navíc.

Říká že vedení programu F-35 a Lockheed vědomě nechávali problém být a tím zvýšili náročnost provozu a cenu programu. To není dobrá ukázka jak řešit problémy a vedení programu F-35 vypadá ještě méně důveryhodněji.

10 000 Amramů je vedle toho opravdu nic. Představ si, máš super létající stroj, ukazuješ jeho nový zlatý kanón co smete vše z oblohy, ale jenom se ti drobek letadlo přehřívá a nemá motor, není to divné ?
Problémy se spolehlivostí jsou díky kombinaci objem letadla/množství elektroniky a teploty motorů. Systémy de přehřívají takže MTBF jednotlivých komponentů si výrazně redukuje. Proto letadlo muselo pravidelně otevírat pumovnici aby se ochladilo ( systémy se přehřívali ). "Vyřešilo" se to updatem softwaru takže některé systémy nepracují v plném režimu a taky managementem některých záložních systémů. Problém je že založení systémy pořád pracují jen na nižším výkonu takže životnost celkového systému se snižuje.
Nové motory částečně řeší tento problém s chlazením díky zvýšení odolnosti kontrolní jedno triky vůči teplotám a celkovému zkompaktnění systému. Pokud si dobře pamatuju tak jen teplota palivového systému je kolem 300°C. Motor má minimální prostor nachlazení a musí vyrábět značné množství energie nejen díky značné mu počtu elektroniky na palubě ale I díky použití elektromagnetických aktuátoru na místo klasického Fly-by-wire. Elektromagnetické aktuátory jsou výrazně energeticky náročné oproti FBW.
Zlevnění kontrolních podsystému pro nové motory je dáno zefektivněním výrobních procesů ( použitím tkz. Flowline procesů z automobilového průmyslu ) co by mělo pozitivně ovlivnit i dodací lhůty. Problém je, že například systém řízení zálohy bude fungovat stejně jako doposud takže prodloužení životnosti je dáno jen zlepšením odolnosti vůči vyšším teplotám ale provozní čas komponentů se nemění ( zálohy bude pracovat společně s hlavním modulem ).
Některé další updaty by měly snížit energetické nároky a nároky na chlazení. Například nový radar na bázi Švédských modulů výrazně sníží nároky na chlazení při stejném výkonu.

Nové motory s variabilním obtokem by měli být výrazně lepší ale díky ceně a nejasné dostupnosti je o ně malý zájem jako o update pro f35.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3506
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

Zatím probíhá papírová válka mezi GAO - Government Accountability Office - americký NKÚ a vedením projektu F-35 - Joint Program Office. Zatímco GAO tvrdí, že úprava motorů stávajících F-35 by si vyžádala 38 mld. USD (!), JPO tvrdí, že se vše vyřeší v rámci programu Engine Core Upgrade, který bude mnohem levnější. Aby se to nepletlo, tak upgrade Block 4 přidá letounu další systémy a čidla se zatím neupřesněnou energetickou náročností. Proto GAO namítá, že JPO neví o čem mluví, protože celková energetická náročnost Block 4 nebyla zatím plně specifikovaná.

A GE provokuje inzeráty: "Můžete mít pro F-35 motor, jaký chcete" a zahájila lobbing na Kapitolu.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3506
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

USAF objednaly u Pratt & Whitney další várku motorů - F135 - Lot 17 pro letouny F-35. Lot 17 by měl obsahovat cca 140 motorů v hondotě 2,02 mld. USD. Motory by měly být dodané především pro letouny na objednávky zahraničních odběratelů. Motory by neměly mít vylepšení Engine Core Upgrade, to bude k dispozici až od roku 2028, zatímco Lot 17 má být dodaný do konce roku 2025.

Souběžný kontrakt na Lot 17 - 126 letounů v hodnotě 7.8 mld. USD byl s Lockheed Martin podepsaný minulý měsíc s dodáním do roku 2026.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3506
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

Život je změna: Nedávno zveřejněný materiál Kongresu USA, 2024 National Defense Authorization Act znovu plánuje vyčlenit rozpočtové prostředky ve výši 588,4 mil. USD na pokračování vývoje motorů s proměnlivým průtokem - AETP pro budoucí F-35. Zároveň ponechává prostředky pro provedení upgrade motorů F-135, Engine Core Upgrade.

Ve hře by tak měly být tři koncepty, F-135 ECU, GE XA100 a P&W XA101. Vlastně čtyři, v utajení se vyvíjí motor pro koncept NGAD.

Tomu se říká nemít všechna vejce v jednom košíku. :D
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od HONZIK11 »

Kdyz jsem se pred nedavnem zminil ,ze se nasi politici zhledli v F35 i coby nosici jadernych zbrani,mnozi nesouhlasili.
No a ubehlo malo vody .

..Ve střední a východní Evropě jsou podle Haláse nyní tři země, které by se mohly zapojit do programu jaderného sdílení – tedy souhlasit s rozmístěním amerických jaderných zbraní na svém území. Jsou to země, které kupují stíhačky páté generace F-35 nebo o jejich koupi jednají: Polsko, Česká republika a Rumunsko.
Viz. bezpečnostní analytik.Matúš Halás, vedoucí Centra evropské bezpečnosti

https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... anicni_aha

https://www.perspectives.cz/static/matus-halas

Ja bych je dal spise do Estonska nebo na Slovensko.
S F35 by jsem si pro ne doleteli. Poz. To neni vtip.
Tito bezpecnostni analytici uz me zacinaji sr...
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Scotty87 »

Důležité je to slovo mohli. Když koupíte F-16 také můžete získat nosič jaderných bomb. Ovšem od mohli k realitě je nekonečně daleko. Zatím nenají zájem ani samotní Američani. Základna v Německu jim zjevně vyhovuje a cpát takové zbraně blízko nepříteli zvyšuje riziko že o ně rychle přijdete.
Je to názor který určitě má své místo. Dá se to jistě zvažovat. Ovšem potenciál F-35 ani náhodou nestojí a nepadá na B61.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od HONZIK11 »

O doruceni B61 nad cil ,uzemi potencionalniho vychodniho protivnika ,v dnesni dobe letounem typu F16,lze pochybovat.
Tudiz ,vyber se zmensi na jedniny typ. Ani u soucasnych .nosicu F18 a Tornad se nepredpoklada vysoka pravdepodobnost.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3506
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

HONZIK11 píše: 18/6/2023, 17:42 Kdyz jsem se pred nedavnem zminil ,ze se nasi politici zhledli v F35 i coby nosici jadernych zbrani,mnozi nesouhlasili.
No a ubehlo malo vody .

..Ve střední a východní Evropě jsou podle Haláse nyní tři země, které by se mohly zapojit do programu jaderného sdílení – tedy souhlasit s rozmístěním amerických jaderných zbraní na svém území. Jsou to země, které kupují stíhačky páté generace F-35 nebo o jejich koupi jednají: Polsko, Česká republika a Rumunsko.
Viz. bezpečnostní analytik.Matúš Halás, vedoucí Centra evropské bezpečnosti
Nějak v tom co cituješ nevidím potvrzení toho, že se naši politici zhlédli. A Matůš Halás je juniorní výzkumný pracovník nezávislé veřejné výzkumné instituce, k politikům dost daleko.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od HONZIK11 »

Opravdu ? Vedoucí Centra evropské bezpečnosti Ústavu mezinárodních vztahů.
Tak ten opravdu nema zadny vztah k politikum kdyz je vedouci pracovnik instituce zrizene ministerstvem zahranici. :D
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Dzin »

Na druhou stranu, v čem je přesně problém, kdybychom se připojili k programu sdílení JZ? Smlouva o nešíření JZ se tím neporušuje, stejně tak jako žádná jiná a není to porušení ani mezinárodního práva.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Odpovědět

Zpět na „Letadla“