Lockheed Martin F-35 Lightning II

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Par nesrovnalost co tam ma>
Všimněte si zejména, že po výběru cíle se zobrazila tabulka „Fused ID“, která zobrazovala z jakých senzorů pochází zaměření a jaká je pravděpodobnost, že je cíl správně zaměřen, geolokován a vyhodnocen co do typu (zde „Confidence 0.85“).
Tohle se tyka pouze identifikace cile, obrazek nize je z ranych testu a dnes se to pilotum nezobrazuje, protoze ta informace byla tak presne, ze to nebylo treba.

Air Vice Marshal Osley
And so the strength of the joint strike fighter—and I use this as an example—is that it {the F-35} has the ability to have up to 650 parameters by which it will identify a potential threat out there. Other aircraft, such as the F22 have about a third of that and fourth-generation aircraft have perhaps half a dozen.

A tak silnou stránkou JSF - a já to používám jako příklad - je to, že {F-35} má schopnost mít až 650 parametrů, podle kterých identifikuje potenciální hrozbu. Ostatní letouny, jako například F22, jich mají asi třetinu a letouny čtvrté generace možná půl tuctu.
Screenshot 2022-08-13 110057.jpg
z prezentace

Prezentace v pdf
https://swiss-f35.ch/wp-content/uploads ... erland.pdf
Screenshot 2022-08-13 112452.jpg
Screenshot 2022-08-13 112517.jpg
Screenshot 2022-08-13 112541.jpg
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Poslední zbývající senzorická výhoda F-35 je AAQ-37 DAS – infračervený kamerový systém, který zajišťuje 360° rozhled okolo letounu promítaný do přilby pilota a varování před nepřátelskými raketami. Dedikované systémy MAWS, jako ALE-57 integrovaný na některých F-15 a nabízený pro Super Hornet, však mívají lepší výsledky v detekci raket kvůli kombinaci čidel – typicky IČ+UV, protože každý druh senzoru má své vlastní omezení. Typhoon má systém MAWS na bázi radaru.
Mozna ze dedikovany moderni MAWS ma lepsi detekcni schopnosti odpalu nez DAS, ale kolik z nich je integranych tak jako DAS a tim nemyslim jen jako v ramci obraneho systemu stroje, ale v celkove fuzi dat a situacniho povedomi stroje.
Takze to co DAS umi:

- schopnost detekovat odpaly balistickych strel na stovky km ... takze obrana proti ABM.

- detekce pozemni palby - AAA, rakety, delostrelectvo, dokonce i palbu z vozidel, jako tanky atd...
https://theaviationist.com/2013/02/20/f-35-das/

- sledovani pozemnich vozidel
- sledovani letadel v blizkosti stroje - takze naprosto neocenitelna vec v dogfigtu, kdy ten system sleduje neustale vsechny cile v okoli (tedy pozna i rozdil mezi dvemi stejnymi stroji) a ty cile jsou neustale zamerene pro odpal zbrani...
-dodava pilotovi nocni videni / pohled skrz stroj, citlivy dost na rozpoznani, vln, podvodnich min atd...

- funguje jako MAWS na desiky km
stare video, kde je tohle vse shrnute


Tohle vse je plne integrovane v senzorove fuzi a salesman na predposlenim videu tvrdi, ze DAS + Radar jsou hlavni pilire fuze dat.
Takze napr. pozemni palba, balisticke rakety jsou pak sledovany dalsimi senzor, klasifikovany, predany dal.

V dnesni dobe mit jen MAWS na stihacce je velky luxus, o tech ostatnich schopnostech si muzou nechat jen zdat.
DAS má horší výsledky v roli MAWS proto, že je multifunkční. Zatímco stíhače 4. generace byly konstruovány s cílem co nejlepšího výhledu z kokpitu, F-35 má kokpit utopený asi jako MiG-21 či F-105. MAWS proto zároveň slouží jako vizuální senzor pro pilota se zvětšením 1x jak v případě vzdušného boje, tak jako pomůcka pro noční přistání apod. (Stále se však ladí obtíže, kdy občas je obraz DAS nepoužitelný a může vést až k havárii.)
Mimo F-35B, ktera ma hrb, tak F-35A a C jsou v prumeru co se tyka vyhledu a pilot sedi dost vysoko. Srovnavat to s mig-21... Neda se to porovnat s vybornymi kopity F-16, F-15 a typhoon nema spatny, ostatni stihace jsou na tom podobne a nebo hur jak F-35.

Ani jednou jsem neslysel, ze by pilot pouzivat DAS za dne pro sledovani vzdusneho cile (promital si obraz). Pro nocni boj je DAS obrovska vyhoda.

Public relations Lockheedu vzbuzuje dojem, že pokud se některý stát obává napadení Ruskem, F-35 je jediný moderní letoun vhodný pro takový střet. Někteří komentátoři pak jdou ještě o krok dál a agresivně protlačují F-35 výroky typu „kdo nekupuje F-35, ten pomáhá Rusku a Číně“. To však popírá realitu.
Hornet/superhornet - vubec nechapu, nikdo si je v Evrope nevybral v soutezi vs F-35 a v australii by mela byt spis otazka, proc si nevybrali tenkrat F-15, prechod hornet na superhornet pak uz byl logicky krok.

Paradoxne jediny stroj, ktery mel v evrope uspech je F-16, kterou neuvedl.
To proc si svedove vybrali Gripen E je celkem jasne, neco jako my Alku.
Tvrzení, že F-35 je jediná možná volba, prostě a jednoduše empiricky neplatí. Je to pouhý marketingový mýtus, dovedně zpropagovaný Lockheedem a ředitelstvím programu F-35 JPO, které neváhají sahat k nejprůhlednějším marketingovým trikům a manipulacím. Například bombastické výsledky typu „
16:1
pro F-35 proti letounům 4. generace“ z cvičení Red Flag byly zařízeny tak, že F-35 s pomocí letounů AWACS a datalinků bojovaly proti znevýhodněným nejstarším generacím F-16 Block 30 z 80. let, které navíc musely spoléhat na pozemní radarové návodčí stylu Varšavské smlouvy 70. let.

Pro srovnání – přesně stejným způsobem znevýhodněné F-15C na cvičení Cope India 2005 utržily prohru 9:1 proti Su-30MKI, protože létaly bez datalinků a AWACSů jsa řízeny pozemními návodčími. Když však na cvičení Red Flag 2008 naopak F-15C létaly s datalinky a AWACS a Su-30MKI bez nich, výsledky se prakticky obrátily. Zlí jazykové přitom tvrdí, že podpora klíčových datalinků a AWACSů byla úmyslně zakázána proto, aby cvičení vyšlo dle politického zadání.
Paradoxne je to 20:1 z redflagu (coz neni zadne pratelske cviceni jako uvedene nize, ale komplexni scenare s desitkami/stovkami stroju co maji za ukol simlovat realne situace), ty agresori navadeny pres GCI, se mohli respawnovat a prave ten sestrel ucinil respawnujici stroj ktery prehledli. GCI maji takove schopnosti jake si urci a vzhledem k tomu, ze simuluji realne hrozby....
Navic agresori jdou pres mrtvoli, aby si zapsali zarez na F-35( a to je taky cil, najit chyby pilotu a v takcice a vyresit je), v realnem boji by tech par pilotu, co by prezilo kontakt s F-35 byli posrani az za usima a chovali se uplne jinak...
A zkouselo se proti F-22/35 uplne vsechno, jako napr. natahnout je za horsky hreben s podporou vlastni PVO...

To proc je neco na mezinarodnich cvicenich zakazane neni o politickem zadani, ale aby se utajily dane systemy.
Neexistuje vubec nic co by bylo testovano v tezsich podminkach nez F-35 a stavi se na to kompletni strelnice ktere umozni simulovat pokrocile hrozby.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Zajímavé je, že APG-79 je jediný americký AESA radar, který využívá v sériové výrobě GaN. Veřejně je to známo o zmenšené verzi APG-79(V)4, určené pro staré Hornety Námořní pěchoty.
APG-79(V)4, = 6 protopu pro hornety, asi by meli problem s vykonem a chlazenim s GAS. v3 a starsi GaN nemaji.
Nicméně všechny zdroje se zdají naznačovat, že pro využití AESA radaru jako směrového rušiče je potřeba GaN technologie – a radar APG-79 na Growleru právě tuto schopnost má. Je to pouhá jen indicie, nikoli jistota – ale kdyby to byla pravda, i menší APG-79 Growleru by se rázem takřka vyrovnal APG-81 na F-35.
APG-81 a 77v1 rusenim radarem umi taky
Command udava u obou 79 a i pro Raven 222km a apg 81 370km, takze bych tu jeho paritu bral s rezervou, a az i 81 prejde na GaN, tak to bude jak?
Drazsi GaN se ted dava tam, kde je to nutne kvuli velikosti anteny, omezenemu chazenim atd.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Neřekl bych že by třeba F-15 byla testována méně než F-35, nebo měl méně překážek. Jako drahý program své doby měl některé věci umetené, ale na druhou stranu, měl i velkou konkurenci v podobě námořnictva a části kongresu. USAF také nebyla tak úplně jednotná v přijetí těžkého, velkého letadla.
Za mě to má F-35 jednodušší než ostatní - čistě protože je v něm tolik peněz - že nemůže selhat ani kdyby nedokázal létat. A vzhledem k tomu, to má před sebou daleko umetenější než měl F-15.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11489
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Dzin »

Shania píše: 13/8/2022, 15:33 Mozna ze dedikovany moderni MAWS ma lepsi detekcni schopnosti odpalu nez DAS, ale kolik z nich je integranych tak jako DAS a tim nemyslim jen jako v ramci obraneho systemu stroje, ale v celkove fuzi dat a situacniho povedomi stroje.
V posledním čísle ATM pan Fojtík rozebírá právě tyto schopnosti optických čidel současných moderních strojů a F-35 z toho vychází jako o třídu lepší, než jeho konkurenti a jde tak docela dost proti internetovému článku, který tvrdí, že je to buď vyrovnané, nebo jsou na tom starší stroje lépe.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Wasp píše: 14/8/2022, 00:00 Neřekl bych že by třeba F-15 byla testována méně než F-35, nebo měl méně překážek. Jako drahý program své doby měl některé věci umetené, ale na druhou stranu, měl i velkou konkurenci v podobě námořnictva a části kongresu. USAF také nebyla tak úplně jednotná v přijetí těžkého, velkého letadla.
Za mě to má F-35 jednodušší než ostatní - čistě protože je v něm tolik peněz - že nemůže selhat ani kdyby nedokázal létat. A vzhledem k tomu, to má před sebou daleko umetenější než měl F-15.
Zas neprehanej, polovina roku 72 prvni let a v 75 uz mela prvni letka IOC. I kdyz budu pocitat exoticke testovani F-15 v NASA, coz 76-86 cinilo 330 letu. Tak je to jen zlomek.
F-35 2006-2018 pouze v ramci SSD melo 9200 letu. I kdyz to vydelis tremi, protoze tri ruzne verze a pro A bylo potreba nejmene, tak je to stale hodne testovani.

Takze bych to moc nesrovnaval, je jina doba, studena valka skoncila, uplne jine rozpocty a naroky na ty stroje.

Btw tady jsou seriove cisla stroju a kratky popis, u F-15 zacni v 71
http://www.joebaugher.com/usaf_serials/
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Zapomínáš na AIMVAL/ACEVAL kdy se také porovnávalo mezi F-14 a F-15 ( to F-35 nikdy neměl - konkurenta) a také tlak US Navy v počátku na vnucení F-14 pro USAF a a také tlak LWF, byť co nejvíce umeten. A před tím velkou kritiku na konstrukci F-15. A ano, F-35 by tehdy nevznikl, protože byla válka, byť studená a bylo třeba aby letadlo létalo a bojovalo, ne se nekonečně vyvíjelo s extrémními výdaji. F-15, z hlavy měl sestřel v roce 1979. Kolik let ho měl po prvním vzletu F-35 ?
Ale vývoj nekončil, plno věcí bylo třeba upravit. Ale letadlo už operačně působilo, a to také mimo jiné vadí části USAF u F-35 - dnešní stroje se vyvíjejí a vyvíjejí a stojí strašně moc peněz. Jiná doba, pravdu máš.
V dnešním systému vedení programů by F-15 nemohl vzniknout. Tehdy se problémy řešily, ne se na nich dělali peníze :D
Myslím si že je trefné že se to nedá porovnávat, proto bych vynechal hodnocení že jde o nejvíce testované letadlo - je to úplně jiná doba a jiné letadlo.
Náročnost konstrukce F-15 je v rychlosti zavedení, z úhlu pohledu samozřejmě.
Pro snížení výdajů přišla FM s F-16, F-20, švédi s Gripenem, a poslední inkarnace je NGAD ( důraz mají klást i na rychlost zavedení) a F-15EX s digitálním konceptem tvorby letadel.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

Lockheed Martin dostal uvolněných 7,6 mld. USD na výrobu a dodání dalších 129 letounů F-35, sérii označovanou jako Lot 15. Členění je 49 F-35A, 3 F-35B a 10 F-35C (pro Námořní pěchotu). Dále 15 F-35C pro US NAVY, 32 F-35A a 4 F-35B pro uživatele mimo rezort MO (asi Národní gardy) a 16 F-35A pro zahraniční kupce. Dodávky na Lot 15 mají být dokončeny do října 2024.

Mimo to byl zadaný kontrakt v hodnotě 53,4 mil. USD na modifikace a kontinuální vývoj variant se specifickými požadavky zahraničních zákazníků.

Podle vyjádření LM bylo zatím dodáno 825 letounů, které nalétaly 550 000 hodin při uskutečnění 323 000 startů.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Wasp píše: 14/8/2022, 12:18 Zapomínáš na AIMVAL/ACEVAL kdy se také porovnávalo mezi F-14 a F-15 ( to F-35 nikdy neměl - konkurenta) a také tlak US Navy v počátku na vnucení F-14 pro USAF a a také tlak LWF, byť co nejvíce umeten. A před tím velkou kritiku na konstrukci F-15. A ano, F-35 by tehdy nevznikl, protože byla válka, byť studená a bylo třeba aby letadlo létalo a bojovalo, ne se nekonečně vyvíjelo s extrémními výdaji. F-15, z hlavy měl sestřel v roce 1979. Kolik let ho měl po prvním vzletu F-35 ?
Ale vývoj nekončil, plno věcí bylo třeba upravit. Ale letadlo už operačně působilo, a to také mimo jiné vadí části USAF u F-35 - dnešní stroje se vyvíjejí a vyvíjejí a stojí strašně moc peněz. Jiná doba, pravdu máš.
V dnešním systému vedení programů by F-15 nemohl vzniknout. Tehdy se problémy řešily, ne se na nich dělali peníze :D
Myslím si že je trefné že se to nedá porovnávat, proto bych vynechal hodnocení že jde o nejvíce testované letadlo - je to úplně jiná doba a jiné letadlo.
Náročnost konstrukce F-15 je v rychlosti zavedení, z úhlu pohledu samozřejmě.
Pro snížení výdajů přišla FM s F-16, F-20, švédi s Gripenem, a poslední inkarnace je NGAD ( důraz mají klást i na rychlost zavedení) a F-15EX s digitálním konceptem tvorby letadel.
https://media.defense.gov/2012/May/16/2 ... 16-036.pdf

F-15 byl vybran ze tri variant jen podle podkladu na papire, zadna soutez a testovaci lety prototypu se nekonala. JSF mel soutez demostratoru X-32 a X-35.
AIMVAL/ACEVAL = takticke zkousky zbrani/ taktiky a davno bylo uz objendno pres 600ks F-15, F-14 pro USAF dost tezko, nejspis si to pletes s bojem o rozpocet mezi USAF a USN.

Doufej, ze F-35 zadny sestrel mimo dronu nikdy mit nebude... IOC vyhlasilo USN jako posledni v US uz v 2019. Takze F-35A uz vic jak 5 let bojeschopna je. B uz od 2015 v USMC.
Vývoj letounu Rafale byl zahájen v roce 1982 a do výzbroje byl uveden v roce 2001 (19 let).
Euro-fighter byl zahájen v roce 1983 a představen v roce 2003 (20 let).
Raptor byl zahájen v roce 1986 a uveden do služby v roce 2005 (19 let).
PAK-FA, vývojový letoun, byl zahájen v roce 2001 a bude zaveden v roce 20XX(XX let).
Gripen byl zahájen v roce 1979 a zaveden v roce 1998 (19 let).
Hornet vznikl přestavbou letounu YF-17(9 let) v letech 1975 až 1983(8 let), z něhož se v letech 1992 až 2000(8 let) vyvinul Super Hornet.
F-35 ve srovnání se všemi těmito letouny začal v roce 1996 a USAF jej zahájilo v roce 2016(20 let).
A to ma F-35 tri varianty, az budes neco placat o tom, ze to trvalo, a to se pres dva roky ztratilo snizovanim vahy kvuli B.
Jedinej problem s delkou vyvoje je, ze se puvodne slibovala polovicni doba, jak je videt zcela nerealisticky.

A jak je videt, nynejsi potize F-35 nejsou nicim unikatnim, aby jsi mel kontext...
https://epublications.marquette.edu/cgi ... t=mgmt_fac
Logistická podpora
Program F-15 zažil během posledních 25 let řadu logistických problémů. Zpočátku se plánovači letectva soustředili na nákup letounů, nikoliv na nákup náhradních dílů, a první jednotky F-15 trpěly nedostatkem náhradních dílů. Nedostatek se ještě prohloubil, když více letounů letounů vstoupilo do služby. Zatímco počáteční nedostatky v nákupu náhradních dílů byly z velké části vyřešeny, mnoho systémů na .
letounů se nadále potýkají s nedostatkem náhradních dílů. Navíc nízká spolehlivost trápila nové turboventilátorové motory Pratt and Whitney FlOO-PW-lOO letounů F-15AJB. Problémy se spolehlivostí spojené s touto novou generací modulárních motorů se podařilo z velké části překonat díky technickým úpravám a zlepšením materiálů, údržby a provozních postupů. V průběhu let se díky modernizaci motoru zlepšily výkony a provozní postupy. podporovatelnost motorů letounu F-15.
Současné logistické výzvy pro letouny F-15A/B/C/D vyplývají z následujících skutečností z nekompatibility subsystémů mezi staršími a novějšími letouny F-15A. a letovými konfiguracemi a kumulovaným opotřebením letounů. řídících ploch. Logistická podpora starších avionických systémů jako je radar APG-63, vyžaduje inovativní správu dílů.
a jedinečnou softwarovou podporu, aby bylo možné začlenit vylepšení starších systémů. Kromě toho se katodové trubice (CRT) používané v kokpitu letounu F -15 je stále obtížnější podporovat. protože letecký průmysl přechází na ploché displeje, a je k dispozici méně dodavatelů pro výrobu a opravy CRT.
A konečně, stárnoucí letové řídicí plochy vyžadují stále více pozornost kvůli omezeným finančním prostředkům a obtížím spojeným s s opravami starších součástí řízení letu. (3)
V současné době se problémy logistické podpory letounů F-15E soustřeďují kolem CRT. Měsíční míra poptávky po CRT často převyšuje množství kapacitu dostupné dodavatelské podpory. V případě víceúčelového barevného displeje (MPCD) je přidání dalšího dodavatele. certifikovaného pro výrobu CRT by měl vyřešit současné nedostatky.
U mnoha dalších systémů využívajících CRT je však třeba modernizovat systém. se může ukázat jako jediné skutečné řešení. (37)
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

U veškerých 349 operačních strojů USAF byly ukončeny kontroly výmetných složí odpalovacích sedadel a letouny byly uvolněny k operační službě. Závada nebyla nalezena. Byly nalezeny čtyři potenciálně nespolehlivé slože, které byly vyměněny. Zkontrolováno bylo celkem 706 systémů, tedy i dostatek náhradních. Na kontrolu čeká dalších 27 letounů, u kterých probíhají opravy a periodické údržby. Tam budou kontroly složí zahrnuty do výstupní kontroly.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Flogger G »

Už LM plně rozjelo výrobu na nové lince, aby to ty "Baťovi cvičky" v rychlosti dodávek připomínalo?
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od KOLT »

Jaké jiné letadlo obdobné kategorie se vyrábí alespoň srovnatelně sériově?
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

KOLT píše: 16/8/2022, 23:17 Jaké jiné letadlo obdobné kategorie se vyrábí alespoň srovnatelně sériově?
Žádné, ale když není argument, hodí se aspoň pošklebek.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Flogger G »

Už jsem psal, že v nějaké diskusi na netu, pod článkem o F-35, se někdo vyjádřil: "LM teď seká F-35 jako Baťa cvičky." Toto vyjádření mi v případě takto sofistikovaného výrobku připadá velmi směšné.
Důvod, proč se ptám na rozjezd nové linky je normálnímu člověku jasný - když chce naše vláda pořídit zrovna tyto stroje, budou pro naše letectvo vyrobeny včas? Mne zajímá zajištění ochrany vzdušného prostoru republiky, nikoliv zisky LM.

Základ otázky tedy nebyl zodpovězen - už nová linka produkuje F-35 v deklarovaném množství?
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Myslim ze maximalni produkce byla planovano neco malo pod 250ks
Legalne vyroba F-35 jeste neni ve full rate, na to se musi slozit statni zkousky, na next gen strelnicich simulujici pokrocile hrozby atd.

https://www.sps-aviation.com/story/?id= ... n-the-News
Obrázek
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Flogger G píše: 17/8/2022, 07:02 Už jsem psal, že v nějaké diskusi na netu, pod článkem o F-35, se někdo vyjádřil: "LM teď seká F-35 jako Baťa cvičky." Toto vyjádření mi v případě takto sofistikovaného výrobku připadá velmi směšné.
Důvod, proč se ptám na rozjezd nové linky je normálnímu člověku jasný - když chce naše vláda pořídit zrovna tyto stroje, budou pro naše letectvo vyrobeny včas? Mne zajímá zajištění ochrany vzdušného prostoru republiky, nikoliv zisky LM.

Základ otázky tedy nebyl zodpovězen - už nová linka produkuje F-35 v deklarovaném množství?
Problem s objednavkou je, ze musis pocitat s 2-3 roky pro pripravu dilu = long lead items a 1-2 roky vyroba. Takze jde o to, kdy objednas komponenty.
Zrychlit to muzes jedine tak, ze ti je nekdo prenecha. Pokud komponenty mas, tak to misto na lince je nejmensi problem.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od skelet »

Však přenechání místa na výrobní lince se povedou jednání. Věc o které se mluví celou dobu, a to i ze strany LM.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od KOLT »

Flogger, není směšné. Je to vyjádření toho, že F-35 je vyráběna ve svém segmentu nesrovnatelně více sériovým způsobem než konkurenční stroje. Asi jako Muskovi rakety proti všem ostatním.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od KOLT »

skelet, zaslechl jsem z armády myšlenku, že se může stát, že budeme provozovat F-35 souběžně s Gripeny. To mě docela překvapilo, ale zřejmě si věří, že by minimálně první stroje mohly létat u nás dřív než v roce 2029. Každopádně cílem je, abychom ve chvíli, kdy vrátíme Gripeny Švédsku, měli stroje certifikované na air-policing v množství dostatečném k výkonu tohoto úkolu. Asi nikdo nepředpokládá, že všech 24 kusů dorazí před rokem 2029.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Flogger G »

Shania, kolego, děkuji za perfektní odpověď.
Je logické, že přezbrojení by mělo začít alespoň ve druhé půli roku 2028, aby třeba 212. letka měla půl roku na seznámení se strojem a získání způsobilosti pro ochranu vzdušného prostoru. Mezitím 211. letka bude muset dále držet pronajaté JAS-39, aby, jak prohlásil nový NGŠ, byla zajištěna ochrana republiky. Určitě chce předejít nezáviděníhodné situaci našich východních sousedů. K tomu je třeba mít v operační použitelnosti alespoň 8 letadel a 14 pilotů od druhé poloviny roku 2029, také je třeba mít vyškolený dostatečný počet příslušníků ILS. Zbylá čtyři letadla mohou pro první přezbrojenou letku přijít na přelomu roků 29/30. Ostatní stroje již nejsou tak akutní.

Plánovaná roční produkce přes 200 strojů je určitě velmi dobrá, ještě když se dá v max. výkonu přiblížit k počtu 250. Teď jde o to, zda budou schopni při této produkci zabezpečit dostatečné množství náhradních dílů. Bez toho to také moc nejde.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“