Clanek obsahujici novinky o JSE. Jak tu dlouho rikam, mimo simulatory se uz prakticky neda cvicit rozsahlejsi scenare na potrebne urovni.
Představitelé amerického námořnictva (USN) tento týden oznámili, že virtuální testovací prostor původně vytvořený k posouzení účinnosti mise stíhacích letounů Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighters byl od roku 2022 tichounce využíván k poskytování pokročilého výcviku americkým a mezinárodním stíhacím pilotům, který nelze replikovat ve skutečném světě.
"Trénujeme letce F-35 asi dva roky a poptávka je obrovská, s téměř každým operačním eskadronem F-35 v námořnictvu, námořní pěchotě a letectvu Spojených států, který sem chce čas, aby získal exponenciální vystavení vysokofrekvenčnímu hrozivému prostředí," říká Blaine Summers, ředitel Joint Simulation Environment (JSE) pro Naval Air Warfare Center Aircraft Division (NAWCAD) na základně NAS Patuxent River v Marylandu.
USN JSE poskytuje "hyperrealistický digitální rozsah" a zahrnuje skutečné kokpity stíhacích letounů (výše, F-35), což umožňuje pilotům zažít "téměř přesný virtuální prostředí", říká USN.
Unikátní, realistický výcvik poskytovaný JSE již vedl americké vojenské síly k přidání simulátorů kokpitů F-22 do systému. Úředníci také pracují na začlenění simulátorů Boeing F/A-18 Super Hornet, EA-18G Growler a Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye do systému.
"Teprve před dvěma týdny jsme překročili hranici 1 000 pilotů F-35 vycvičených v tomto prostředí," říká Summers.
JSE, zrozené v roce 2016 s cílem poskytnout bezpečné místo k plnému testování klasifikovaných senzorů a misních systémů F-35, bylo překážkou, která zdržela rozhodnutí o plném rychlostním produkci letounu až do minulého měsíce, téměř devět let poté, co se letoun poprvé stal operačním u Námořní pěchoty Spojených států (USMC).
Ale i když se NAWCAD potýkal s dokončením a ověřením JSE, myšlenka použití virtuálního bitevního prostoru jako moderního vzdělávacího nástroje pro společné služby se ujala, říká Summers.
Na začátku roku 2022 instruktoři a studentští piloti z 6. perutě Výcvikové školy letectva USAF, se sídlem na základně Nellis AFB poblíž Las Vegas, cestovali na základnu NAS Patuxent River, aby využili JSE pro rozsáhlé cvičení.
"Provedli 32 obranných protivzdušných misí," vzpomíná Summers. "Každá z těchto misí byla osm F-35 proti až 20 [protivníkovým] hrozbám. Takže osm letadel versus 20 letadel, 32krát. To je prostě nevídané. To nemůžeme udělat na našich otevřených prostorách. Většina našich simulátorů na nízké úrovni nemá spolehlivost k dosažení takového průtoku. To je, když se JSE pro výcvik narodilo."
JSE je souborem propojených simulátorů umístěných ve zařízeních NAWCAD v Patuxent River. Osm kokpitů F-35, nyní spojených s čtyřmi kokpity Lockheed Martin F-22, každý sídlí v 4,6 metru (15 stop) širokých kupolích, což pilotům poskytuje 300° úhel pohledu a ponoří je do virtuálního prostředí.
Piloti zaujmou místo ve stíhačkách F-35 a F-22, které "odpovídají skutečným letounům až na číslo dílu", s každým tlačítkem, obrazovkou, přepínačem a senzorem identickým s těmi nalezenými na skutečných stíhačkách, říká Summers.
Simulované kokpity také běží na skutečných operačních letových programech nalezených na stíhačkách - "Skutečný kód z letounu, opětovně hostovaný v našem prostředí," zdůrazňuje Summers.
Na digitálním strelnici JSE lze simulovat množství složitých misí, které zahrnují tisíce hrozeb odvozených přímo z nejnovějších modelů americké zpravodajské komunity. Protivníkové letouny a zbraně, a hrozby z elektromagnetického, infračerveného a kybernetického prostoru, lze integrovat v různých kombinacích, simulujících nepřátelské a spojenecké síly.
Summers říká, že JSE umožňuje americkému vojenskému letectvu vystavit své zbraně a letce informovanému, složitému a hustě obsazenému hrozivému prostředí. "To jednoduše nemůžeme udělat na našich otevřených prostorech, protože nemáme dostatek vybavení, dostatek letadel nebo složitost systémů."
JSE umožňuje stíhacím pilotům plně využívat letadla, zbraně a senzory mimo dosah protivníků. Je to uzavřená enkláva, kde mohou aviatikové USN, USAF a USMC "provádět formální taktiky a experimentovat s novými", říká Summers.
Americké námořnictvo nainstalovalo čtyři kokpity F-22 (jeden z nich výše) vedle osmi kokpitů F-35 ve výcvikovém centru JSE, což umožňuje námořním a leteckým pilotům začít trénovat jako společné síly tento rok.
Integrace zbraňových systémů v rámci JSE má být rozšířena. Kokpity F/A-18 a EA-18G jsou nyní přidávány, a kokpity E-2D a taktické pracovní stanice mají připojit tento kalendářní rok, říká Summers.
Plány také počítají s aktualizacemi JSE, aby se přizpůsobily budoucím a vznikajícím platformám, včetně stíhače šesté generace Next Generation Air Dominance, stealth bombardéru Northrop Grumman B-21 a autonomních dronů známých jako kolaborativní bojová letadla.
Školení v rámci JSE je již součástí formálního učebního plánu pro výcvikové školy služeb. Zařízení poskytuje přednasazení výcvik pro stíhací eskadry v celé armádě.
Do roku 2025 plánuje americká armáda integrovat prvky prostředí digitálního rozsahu do integrovaného zkušebního a výcvikového zařízení na základně NAS Fallon v Nevadě, která je domovem Programu instruktora taktiky stíhacích letounů USN, známého spíše jako TOPGUN.
V roce 2028 očekává USAF, že obdrží plně věrný JSE s kokpity F-35 a F-22 ve svém virtuálním výcvikovém a testovacím centru v Nellis.
Pracuje se na "přenesení schopnosti JSE blíže k oblastem koncentrace bojovníků", říká Summers. "Pracujeme na tom, jak dostat tuto schopnost replikovanou na různých zařízeních námořnictva a letectva po celém DoD."
Piloti, kteří se ve školicím prostředí JSE vzdělávají, odcházejí s pochopením jeho hodnoty jako jediného výcvikového prostředí "mimo válku", které realisticky simuluje, jak by bojovali s protivníky ve skutečném leteckém boji, říká Summers.
"Často operátoři říkají, že toto je poprvé, co sedí v kokpitu [a] opravdu mají pocit strachu," dodává. "To je proto, že reprezentace hrozby je vysoké kvality. Operátor F-35 dostává viditelná a slyšitelná varování. Zapojují se do boje s zbraněmi. Jsou potrestáni, když udělají taktické chyby."