Dějiny středověku v letech 650 - 659
Napsal: 9/6/2012, 15:24
Dějiny středověku v letech 650 – 659
Uveřejněno s laskavým svolením autora: Mgr. Luboše Kováře, Poděbrady
Poznámky, obrázky: kacermiroslav
Rok 650
Franská říše
• Král Chlodvík se žení s Bathildou
Král Neustrie a Burgundska Chlodvík II. již dosáhl zletilosti a měl by se tedy oženit. Majordomus Erchinoald však z toho měl obavy, neboť si velmi dobře pamatoval, jak se Chlodvíkův otec král Dagobert I. po sňatku velmi rychle vymanil z vlivu svých rádců. Aby takové riziko omezil na minimum, nabídl Chlodvíkovi svoji anglosaskou otrokyni Bathildu. (Podle jiného zdroje to byla anglosaská princezna.) Král souhlasil a oženil se někdy roku 648/650. Bathilda však majordoma zklamala, neboť se postavila do čela jeho oponentů.
• Král Sigiberta adoptoval majordomova syna!
Chlodvíkův bratr austrasijský král Sigibert III. byl sice již ženatý, ale z jeho čtyřletého manželství s Chimnechildou zatím nevzešel žádný potomek. Protože i jeho zdraví nebylo pevné, panovaly obavy, že by v případě jeho smrti mohlo dojít k připojení Austrasie k Neustrii a Burgundsku. To rozhodně nechtěl připustit čelný představitel austrasijské autonomistické šlechty majordomus Grimoald, který Sigiberta přiměl, aby pod starým merovejským jménem Childebert adoptoval jeho vlastního syna (Childebert Adoptivus).
• Narození Pipina II.
Roku 635 nebo v letech 640 – 650 se Ansegiselovi, synovi Arnulfa z Met, a jeho manželce Begze, dceři Pipina Staršího, narodil pozdější vládce franské říše majordomus Pipin II. Střední.

Římská říše a Orient
• Arabové útočí po moři
Protože arabská ofenzíva proti říši římské se povážlivě zadrhla v maloasijské Anatolii, rozhodli se muslimové pokračovat po moři. Nyní již obojživelný syrský místodržící Muawija ibn Abí Sufján s ní v letech 649 – 654 dobyl ostrovy Kypr (649), Rhodos (654) a Kos (653), poplenil Krétu a zaútočil na Sicílii (652). Do centra jeho zájmu se pomalu dostává i samotná Konstantinopol.
• Bulhaři jdou na západ
Kolem roku 650 zničili Chazaři velkobulharskou říši v jižním Rusku a vrhli Bulhary směrem na západ.
• Pád Persepole
Po pádu hlavního města perské říše Ctesiphonu roku 637 se muslimové někdy v letech 649 – 650 zmocnili dalšího z hlavních měst Persie, hlouběji v nitru sasánovské říše ležící Persepole.
Itálie
• V Římě je zase živo
Od poloviny 7. století se do Říma valí tisíce poutníků z Galie, Británie a Hispánie.
Střední Evropa
• Avaři již mají to nejhorší za sebou
V polovině 7. století se situace v avarském kaganátu na území dnešního Maďarska stabilizuje a od 70. let dochází k jeho dalšímu mocenskému vzestupu (tzv. druhý kaganát).
• Slované se derou do Čech
Po roce 650 přichází do jižních Čech z Dolního Rakouska již třetí vlna slovanských osadníků.
Británie
• Agilbert biskupem v Dorchesteru
(®642) Když se pak [král Západních Sasů] Cenwealh vrátil [po tříletém vyhnanství] do svého království, přišel z Irska do jeho země nějaký biskup Agilbert, podle národnosti sice Gal, tehdy však již drahný čas pobýval v Irsku a oddával se tu studiu Písma. Biskup se připojil ke králi a vzal na sebe dobrovolně povinnosti hlasatele evangelia. Když král viděl, jak je vzdělaný a neúnavný, požádal jej, aby zde přijal biskupský stolec a zůstal pastýřem jeho lidu. Agilbert prosbě vyhověl a po mnoho let stál v čele celému národu s právy biskupa. Posléze však král, který znal jenom jazyk Sasů, byl unaven jeho cizí mluvou, a uvedl proto do země ještě dalšího biskupa, jenž znal zdejší jazyk. Jmenoval se Wine a byl rovněž vysvěcen na biskupa v Galii. Všechno své území rozdělil král na dvě diecéze a Winemu přidělil biskupský stolec ve městě Venta, které národ Sasů nazývá Wintancæstir [Winchester]. Protože se král s ním o tomto rozhodnutí neporadil, cítil se Agilbert těžce uražen a vrátil se do Galie. Přijal úřad pařížského biskupa a zemřel tam jako stařec.
• Kolem poloviny století byla obnovena christianizace Essexu.
Rok 651
Římská říše
• Arabové útočí po moři
Protože arabská ofenzíva proti říši římské se povážlivě zadrhla v maloasijské Anatolii, rozhodli se muslimové pokračovat po moři. Nyní již obojživelný syrský místodržící Muawija ibn Abí Sufján s ní v letech 649 – 654 dobyl ostrovy Kypr (649), Rhodos (654) a Kos (653), poplenil Krétu a zaútočil na Sicílii (652). Do centra jeho zájmu se pomalu dostává i samotná Konstantinopol.
• Muslimové drancují Malou Asii
V roce 649 a 651 činili muslimové pod vedením Habíba a Busra nájezdy do Isaurie (na jižním pobřeží maloasijského poloostrova), která ležela v západním sousedství Kilikie, do níž syrský místodržící (emír) Muáwijá pronikl již roku 646. Roku 651 se Římané, unavení těmito útoky, zavázali platit daně za mír a císař Konstans poslal svého blízkého příbuzného Gregoria chalífovi jako rukojmího za dohodu o příměří. To netrvalo nijak dlouho, a po něm vzplanula válka s ještě větší silou než předtím.
• Práce na kanonické redakci Koránu
Mezi muslimskými válečníky ze Sýrie a Iráku, bojujícími v Arménii, propukl roku 651 spor o správné čtení některých pasáží Koránu. Chalífa Uthmán tedy nechal mezi lety 651 – 656 pořídit konečnou kanonickou redakci Koránu, o němž muslimové věří, že je od věčnosti napsán na velké desce před Božím trůnem. Ta vycházela z rukopisu jedné z Muhammadových vdov, tzv. Hafsina kodexu. Protože ovšem nebyla opatřena punktací ani v ní nebyly doplněny samohlásky, vzniklo postupně stejně sedm uznaných škol četby této posvátné knihy.
• Arabové poraženi Núbijci
Arabští jezdci vyrazili tohoto roku z Egypta směrem na jih do křesťanské Núbie, ale stejně jako před deseti lety byli pověstnými núbijskými lučištníky odraženi. Chalífa tedy již definitivně zastavil válku proti těm, „z nichž kouká hubená kořist a velká zloba.“
Perská říše
• Konec perské říše a smrt jejího posledního krále
V listopadu tohoto roku je poslední perský král Jazdakart III. na útěku před muslimy zavražděn středoasijskými Turky. Sen o obnovení perské říše se rozplynul.
• Konec perské říše a smrt jejího posledního krále
Po porážce u Révšahru roku 644 se organizovaný odpor Peršanů zhroutil a žádných větších bojích s Araby již není zpráv. O osudech perského krále Jazdkarta se zprávy rozcházejí. Fantazie východních vypravěčů se právě zde rozpoutala jako naschvál a historická pravda jde již jen velmi těžko zjistit. V tragickém osudu králově měl prsty marvský guvernér Máhoé Súrík, který podivně intrikoval v jednáních Jazdkartových s Turky; Turci místo pomoci napadli královu družinu a rozprášili ji; král prchl k Marvu a našel útočiště v jednom mlýně, kde jej vrahové našli a zabili. To se stalo asi v listopadu 651, v 20. Jazdkartově roce, v 31. roce muslimské éry, v 429. roce sásánovské dynastie. Bylo mu nejvýše pětatřicet let.
• Konec perské říše a smrt jejího posledního krále
Arabské „vítězství všech vítězství“ u Nehavandu (642) zlomilo moc sasánovské Persie – král Isdigerd opustil Rei a po dobu deseti let jen prchal a přesouval se z místa na místo, centrální moc se úplně rozpadla, říše se zhroutila a Peršané se již nikdy nespojili proti vetřelcům, kteří obsazovali jednu provincii za druhou. A konečně roku 651 pronikli až k Mervu, kde král Isdigerd jako poslední z rodu Babekova našel na několik posledních let své útočiště. Říká se, že během celé té doby se snažil získat na svoji stranu tureckého chána a čínského císaře, ale že celé toto jeho diplomatické úsilí bylo marné, neboť všichni tito potentáti mu sice vyjadřovali svoji podporu, ale ve skutečnosti pro něj ani nepohnuli prstem.
A tak Isdigerd sdílel osud všech vládců, kteří prohráli a ztratili své království, když se na jedné straně utápěl v planých nadějích, které v něm vzbuzovali lichotníci a předstíraní přátelé, a na straně druhé propadal zoufalství při zprávách o postojích sousedních panovníků. A nakonec se sám stal obětí svých zrádných poddaných a uražených cizinců, kteří jej zavraždili pro jeho královské roucho.
Je těžké hodnotit vládu krále Isdigerda III. Na trůn usedl v 15 letech, v roce bitvy u Nehavandu mu bylo 24 a v roce jeho smrti pak 34 let. Příznivé je, že jeho osobu nelze spojovat s nějakými zločiny, což lze říci pouze o několika sasánovských vládcích. Jeho pověsti také velmi prospělo to, s jakým úsilím vzdoroval neodvratitelnému osudu a bránil území a svobodu svého národa. Ale na druhé straně nebyl schopen učinit rázná opatření proti útočníkům a zdá se, že byl osobně bojácný a navyklý životu v luxusu. Po celou svou dlouholetou vládu spoléhal na své generály a nikdy se nepostavil do čela své armády, aby zkřížil svůj meč s nepřítelem, ani nenavštívil vojenské tábory, aby své muže povzbudil a vybičoval k dalšímu boji. Vždy pobýval v bezpečné vzdálenosti za frontou a po každé porážce jenom utíkal – z Ctesiphonu do Holvánu, z Holvánu do Rei a konečně z Rei do Mervu –, aniž byl ochoten jakkoliv riskovat a alespoň se pokusit apelovat na známou loajalitu Peršanů sasánovskému rodu, která jediná je mohla vyburcovat k zoufalé obraně svého krále.
A všude na jeho strastiplném putování jej doprovázel zcela zbytečný královský dvůr v počtu 4000 osob, který mu nejenom znemožňoval volný pohyb, ale až příliš vyčerpával jeho omezené finanční zdroje. A místo toho, aby je všechny propustil a nahradil si zbroj válečníka bojujícího o korunu, oblékal si hedvábné roucho a zdobný pás posázený drahokamy a nasazoval si prsteny a náhrdelníky vhodné spíše do poklidného prostředí královského paláce. A právě tato až bláhově nepřiměřená nádhera vyprovokovala k činu jeho vrahy a připravila mu osud, který nebyl zcela nezasloužený. Panovníci, kteří ztratí korunu i život, většinou vzbuzují zájem a soucit dějepisců. To však neplatí pro posledního Sasánovce, kterého prameny nazývají slabochem, zbabělcem a zženštilcem. Ano, jistě to nebyl žádný velký hrdina, ale musíme si uvědomit, že usedl na trůn trůn hospodářsky a vojensky vyčerpané země, jež se snad ani nemohla vzchopit k účinnému odporu proti útočníkům.
Franská říše
• Svatý Emmeram založil klášter v Řezně.
Itálie
• Benevenťané mají nového vévodu
Když vévoda Raduald, jenž vládl vévodství po pět let [646 – 651], zemřel v Beneventu, stal se vévodou jeho bratr Grimuald a řídil vévodství Samnitů dvacet pět let [651 – 662]. Se zajatým děvčetem urozeného původu zplodil syna Romualda a dvě dcery. Byl to bojovný muž a jeho sláva se šířila všude kolem. Když jednou přišli Řekové a vyloupili svatyni sv. archanděla [Michaela] vystavěnou na Mons Garganus [Gargano], přitáhl Grimuald s celou svojí armádou a uštědřil jim krvavou porážku.
• Forum Julii má nového vévodu
Někdy v této době se po smrti vévody Grasulfa v Cividale [cca 617 – cca 651] ujal vlády nad vévodstvím Forum Julii [Friuli] Ago [651 – 663].
Británie
• Křesťanství u Středních Anglů
Křesťanství úspěšně proniklo už i ke Středním Anglům podřízeným pohanskému králi Mercie Pendovi, tj. do oblasti, jíž vládl Pendův syn Peada
• Smrt krále Deiry Oswina
V prvních letech svého panování měl [bernicijský král] Oswy [642 - 672] společníka ve vladařské důstojnosti jménem Oswine [644 – 651]. Oswine pocházel z rodu krále Edwina, byl totiž synem Osrica, jak jsme vypravovali dříve. Oswine, muž výjimečně soucitný a zbožný, stál po sedm let v čele národa Deirů [Northumbrie = Deira + Bernicie] za časů největšího blahobytu a všechen lid ho miloval. Ale Oswy, který vládl v království Berniciů, to jest nad zbývající částí národa, usazenou na sever od řeky Humber, nebyl schopen žít s ním v míru. Právě naopak: jak se stále prohlubovaly příčiny nesvárů, zahubil nakonec Oswina nejhanebnější smrtí.
Když totiž jeden proti druhému shromáždili svá vojska, viděl Oswine, že se nemůže vojensky střetnout s protivníkem, který má více pomocných sborů, a tak v tu chvíli považoval za vhodnější vzdát se válečných plánů a zachránit se pro lepší časy. Rozpustil tedy vojsko, které shromáždil, a bojovníkům rozkázal vrátit se domů. Bylo to na místě, jemuž se říká Wilfaræsdun, což znamená „Wilfarův pahorek“, a které leží asi deset mil od vesnice „U vodopádu“ [Catterick] severozápadním směrem. Sám pak odešel jen s jedním, sobě oddaným bojovníkem jménem Tondhere a ukryl se v domě pana Hunwolda, kterého rovněž považoval za nejvěrnějšího přítele. Ale běda! Bylo to úplně jinak! Neboť ten pán jej zradil a Oswy jej rukou svého správce Æthelwina dal spolu se vzpomenutým bojovníkem zavraždit způsobem každému odporným. Stalo se to 20. srpna, devátého roku Oswyho vlády, na místě zvaném Ingethlingum. [Gilling u Richmondu]. Později, aby byl očištěn ten zločin, tam vystavěli klášter, ve kterém se mají za vykoupení duší obou králů – zavražděného a i toho, který jeho vraždu přikázal – každodenně obětovat modlitby k Pánu.
Král Oswine byl na pohled sličný, postavou vznešený, v řeči příjemný a v mravech prostý, jeho ruka byla ke každému štědrá, k šlechticům stejně jako k nešlechticům. Díky tomu, pro královskou důstojnost jeho ducha, těla i skutků, jej všichni milovali. Do jeho služeb se skoro odevšad sbíhali i nejvznešenější muži. Vedle jeho ctnosti a skromnosti, a abych tak řekl zvláštního požehnání, si – jak se povídá – největšího obdivu zaslouží jeho pokora.
• Smrt biskupa z Lindisfarne sv. Aidana
Když po dovršení sedmnáctého roku v čele biskupství [635 - 651] nadešel čas Aidanovy smrti a donutil ho opustit lidské tělo, prodléval právě na královském statku, o němž byla řeč [Bebba, Bambourgh]. Na tom statku měl totiž biskup kostel i místnost k přespávání, a tak si zvykl dosti často tam docházet a pobývat, odtamtud také vycházel kázat po okolních krajích. Ostatně to dělával i na jiných královských statcích, protože neměl žádné vlastní pozemky, kromě svého kostela a nějakých políček kolem.
Když se rozstonal, postavili mu u západní části kostela přístřešek, který se přimykal ke kostelní stěně. Tak se stalo, že naposledy vydechl přený o sloup, postavený postavený zvenku jako opevnění kostela. Zemřel sedmnáctého roku svého biskupství, 31. srpna. Jeho tělo brzy nato odtamtud odnesli na ostrov Lindisfarne a pohřbili na hřbitově klášterních bratří. Po nějakém čase, když byla vybudována větší bazilika a vysvěcena na počest nejblaženějšího knížete apoštolů, do ní přenesli Aidanovy kosti a uložili je po pravé straně oltáře, v souladu s úctou, které byl tak významný velekněz hoden.
Po Aidanovi nastoupil jako biskup Finan, také on sem byl vyslán z irského ostrova a kláštera Iona (Hii) a v hodnosti biskupa setrval po dlouhý čas [651 - 661].
• Beda Venerabilis líčí, jak sv. Wilfrid opustil klášter v Lindisfarne a přes Kent a Lyon odešel studovat do Říma
Když v tom klášteře sloužil Bohu již několik let [cca tři], poznával onen mládenec bystrého ducha pozvolna, že Iry hlásaná cesta ctnosti není vůbec dokonalá, a rozhodl se, že půjde do Říma a prozkoumá, jaké kostelní a klášterní obřady a rituály se zachovávají u apoštolského stolce. Vypravoval o to bratřím, a ti schválili jeho záměr a přemlouvali jej, aby provedl, k čemu se odhodlal. Vyhledal tedy hned [northumbrijskou] královnu Eanflæd, která jej znala, neboť na její radu a naléhání byl přijat do řečeného kláštera, a oznámil jí, že z hloubi duše touží vydat se na pouť k hrobům apoštolů. Potěšena mladíkovým dobrým záměrem, poslal jej do Kentu ke králi Eorcenberhtovi [640 – 664], jenž byl jejím synovcem, a žádala jej, aby Wilfrida důstojně vypravil do Říma.
V té době byl v Kentu arcibiskupem Honorius [627 – 653], jeden z žáků svatého papeže Řehoře, muž velmi důkladně vzdělaný v církevních záležitostech. Když u něho bystrý hoch nějaký čas pobýval a usilovně se snažil naučit všemu, co kolem sebe viděl, přijel tam jiný [asi pětadvacetiletý] mladík jménem Biscop [†cca 690], příjmením Benedikt, z anglické šlechtické rodiny, který rovněž toužil navštívit Řím. Zmínili jsme se o něm již dříve.
Král tedy připojil Wilfrida k Benediktově průvodu a dal mu pokyn, aby jej s sebou vzal do Říma. Když však dorazili do Lyonu, zdržel tam Wilfrida biskup města Dalfinus a Benedikt započatou cestu až do Říma dokončil zdárně sám. [Annemundus Dalfinus byl na stolci od roku 656/657. Jiný Dalfinus, arcibiskupův bratr, vykonával úřad městského hraběte. Annemundus, resp. Annemondus nebo francouzsky Chamond vyrostl na dvoře krále Dagoberta I., později byl rádcem Chlodvíka II. Byl zavražděn dne 28. září roku 658 v politických bojích po jeho smrti.] Biskup totiž nalezl zalíbení v mladíkově moudré řeči, v půvabu sličné tváře, v pohotovém jednání i pevnosti a zralosti myšlení. Proto jej také bohatě podaroval vším, co po dobu, kdy tam pobývali, on i jeho přátelé potřebovali. Nadto mu nabízel, že bude-li chtít, svěří mu do správy nemalou část Galie a dá mu za manželku dosud neprovdanou dceru svého bratra a on sám jej bude stále mít jako adoptivního syna. Avšak Wilfrid vzdal biskupovi díky za přízeň, kterou mu, ačkoli byl cizinec, milostivě projevoval, a prohlásil, že spíše má v úmyslu vést jiný způsob života a že proto také opustil vlast a vydal se na cestu do Říma.
Když to biskup slyšel, vypravil jej do Říma, dal mu průvodce na cestu a k tomu jej vydatně zásobil vším, co bylo na cestu nezbytně třeba. Naléhavě jej však žádal, aby na zpáteční pouti do vlasti nezapomněl projít přes jeho město. Po příjezdu do Říma se Wilfrid oddal podle svého předsevzetí každodenním horlivým modlitbám a úvahám o církevních záležitostech. Díky tomu si získal přátelství [nám z jiných zdrojů neznámého] arcijáhna Bonifáce, velmi učeného muže, plného svatosti, který byl rovněž poradcem papeže. Za jeho vedení postupně prostudoval čtyři knihy evangelií, podle výkladu téhož učitele si osvojil také správný výpočet termínu Velikonoc a mnoho jiného, co patří do církevní nauky, čemu se doma naučit nemohl. Poté co zaneprázdněn tak úspěšným studiem strávil v Římě několik měsíců [vychází mi to až na sedm let], vrátil se k Dalfinovi do Galie a žil u něho tři léta: přijal od něho tonzuru a stal se mu nakonec tak drahým, že ho chtěl ustanovit svým dědicem. (®658)
Uveřejněno s laskavým svolením autora: Mgr. Luboše Kováře, Poděbrady
Poznámky, obrázky: kacermiroslav
Rok 650
Franská říše
• Král Chlodvík se žení s Bathildou
Král Neustrie a Burgundska Chlodvík II. již dosáhl zletilosti a měl by se tedy oženit. Majordomus Erchinoald však z toho měl obavy, neboť si velmi dobře pamatoval, jak se Chlodvíkův otec král Dagobert I. po sňatku velmi rychle vymanil z vlivu svých rádců. Aby takové riziko omezil na minimum, nabídl Chlodvíkovi svoji anglosaskou otrokyni Bathildu. (Podle jiného zdroje to byla anglosaská princezna.) Král souhlasil a oženil se někdy roku 648/650. Bathilda však majordoma zklamala, neboť se postavila do čela jeho oponentů.
• Král Sigiberta adoptoval majordomova syna!
Chlodvíkův bratr austrasijský král Sigibert III. byl sice již ženatý, ale z jeho čtyřletého manželství s Chimnechildou zatím nevzešel žádný potomek. Protože i jeho zdraví nebylo pevné, panovaly obavy, že by v případě jeho smrti mohlo dojít k připojení Austrasie k Neustrii a Burgundsku. To rozhodně nechtěl připustit čelný představitel austrasijské autonomistické šlechty majordomus Grimoald, který Sigiberta přiměl, aby pod starým merovejským jménem Childebert adoptoval jeho vlastního syna (Childebert Adoptivus).
• Narození Pipina II.
Roku 635 nebo v letech 640 – 650 se Ansegiselovi, synovi Arnulfa z Met, a jeho manželce Begze, dceři Pipina Staršího, narodil pozdější vládce franské říše majordomus Pipin II. Střední.

Římská říše a Orient
• Arabové útočí po moři
Protože arabská ofenzíva proti říši římské se povážlivě zadrhla v maloasijské Anatolii, rozhodli se muslimové pokračovat po moři. Nyní již obojživelný syrský místodržící Muawija ibn Abí Sufján s ní v letech 649 – 654 dobyl ostrovy Kypr (649), Rhodos (654) a Kos (653), poplenil Krétu a zaútočil na Sicílii (652). Do centra jeho zájmu se pomalu dostává i samotná Konstantinopol.
• Bulhaři jdou na západ
Kolem roku 650 zničili Chazaři velkobulharskou říši v jižním Rusku a vrhli Bulhary směrem na západ.
• Pád Persepole
Po pádu hlavního města perské říše Ctesiphonu roku 637 se muslimové někdy v letech 649 – 650 zmocnili dalšího z hlavních měst Persie, hlouběji v nitru sasánovské říše ležící Persepole.
Itálie
• V Římě je zase živo
Od poloviny 7. století se do Říma valí tisíce poutníků z Galie, Británie a Hispánie.
Střední Evropa
• Avaři již mají to nejhorší za sebou
V polovině 7. století se situace v avarském kaganátu na území dnešního Maďarska stabilizuje a od 70. let dochází k jeho dalšímu mocenskému vzestupu (tzv. druhý kaganát).
• Slované se derou do Čech
Po roce 650 přichází do jižních Čech z Dolního Rakouska již třetí vlna slovanských osadníků.
Británie
• Agilbert biskupem v Dorchesteru
(®642) Když se pak [král Západních Sasů] Cenwealh vrátil [po tříletém vyhnanství] do svého království, přišel z Irska do jeho země nějaký biskup Agilbert, podle národnosti sice Gal, tehdy však již drahný čas pobýval v Irsku a oddával se tu studiu Písma. Biskup se připojil ke králi a vzal na sebe dobrovolně povinnosti hlasatele evangelia. Když král viděl, jak je vzdělaný a neúnavný, požádal jej, aby zde přijal biskupský stolec a zůstal pastýřem jeho lidu. Agilbert prosbě vyhověl a po mnoho let stál v čele celému národu s právy biskupa. Posléze však král, který znal jenom jazyk Sasů, byl unaven jeho cizí mluvou, a uvedl proto do země ještě dalšího biskupa, jenž znal zdejší jazyk. Jmenoval se Wine a byl rovněž vysvěcen na biskupa v Galii. Všechno své území rozdělil král na dvě diecéze a Winemu přidělil biskupský stolec ve městě Venta, které národ Sasů nazývá Wintancæstir [Winchester]. Protože se král s ním o tomto rozhodnutí neporadil, cítil se Agilbert těžce uražen a vrátil se do Galie. Přijal úřad pařížského biskupa a zemřel tam jako stařec.
• Kolem poloviny století byla obnovena christianizace Essexu.
Rok 651
Římská říše
• Arabové útočí po moři
Protože arabská ofenzíva proti říši římské se povážlivě zadrhla v maloasijské Anatolii, rozhodli se muslimové pokračovat po moři. Nyní již obojživelný syrský místodržící Muawija ibn Abí Sufján s ní v letech 649 – 654 dobyl ostrovy Kypr (649), Rhodos (654) a Kos (653), poplenil Krétu a zaútočil na Sicílii (652). Do centra jeho zájmu se pomalu dostává i samotná Konstantinopol.
• Muslimové drancují Malou Asii
V roce 649 a 651 činili muslimové pod vedením Habíba a Busra nájezdy do Isaurie (na jižním pobřeží maloasijského poloostrova), která ležela v západním sousedství Kilikie, do níž syrský místodržící (emír) Muáwijá pronikl již roku 646. Roku 651 se Římané, unavení těmito útoky, zavázali platit daně za mír a císař Konstans poslal svého blízkého příbuzného Gregoria chalífovi jako rukojmího za dohodu o příměří. To netrvalo nijak dlouho, a po něm vzplanula válka s ještě větší silou než předtím.
• Práce na kanonické redakci Koránu
Mezi muslimskými válečníky ze Sýrie a Iráku, bojujícími v Arménii, propukl roku 651 spor o správné čtení některých pasáží Koránu. Chalífa Uthmán tedy nechal mezi lety 651 – 656 pořídit konečnou kanonickou redakci Koránu, o němž muslimové věří, že je od věčnosti napsán na velké desce před Božím trůnem. Ta vycházela z rukopisu jedné z Muhammadových vdov, tzv. Hafsina kodexu. Protože ovšem nebyla opatřena punktací ani v ní nebyly doplněny samohlásky, vzniklo postupně stejně sedm uznaných škol četby této posvátné knihy.
• Arabové poraženi Núbijci
Arabští jezdci vyrazili tohoto roku z Egypta směrem na jih do křesťanské Núbie, ale stejně jako před deseti lety byli pověstnými núbijskými lučištníky odraženi. Chalífa tedy již definitivně zastavil válku proti těm, „z nichž kouká hubená kořist a velká zloba.“
Perská říše
• Konec perské říše a smrt jejího posledního krále
V listopadu tohoto roku je poslední perský král Jazdakart III. na útěku před muslimy zavražděn středoasijskými Turky. Sen o obnovení perské říše se rozplynul.
• Konec perské říše a smrt jejího posledního krále
Po porážce u Révšahru roku 644 se organizovaný odpor Peršanů zhroutil a žádných větších bojích s Araby již není zpráv. O osudech perského krále Jazdkarta se zprávy rozcházejí. Fantazie východních vypravěčů se právě zde rozpoutala jako naschvál a historická pravda jde již jen velmi těžko zjistit. V tragickém osudu králově měl prsty marvský guvernér Máhoé Súrík, který podivně intrikoval v jednáních Jazdkartových s Turky; Turci místo pomoci napadli královu družinu a rozprášili ji; král prchl k Marvu a našel útočiště v jednom mlýně, kde jej vrahové našli a zabili. To se stalo asi v listopadu 651, v 20. Jazdkartově roce, v 31. roce muslimské éry, v 429. roce sásánovské dynastie. Bylo mu nejvýše pětatřicet let.
• Konec perské říše a smrt jejího posledního krále
Arabské „vítězství všech vítězství“ u Nehavandu (642) zlomilo moc sasánovské Persie – král Isdigerd opustil Rei a po dobu deseti let jen prchal a přesouval se z místa na místo, centrální moc se úplně rozpadla, říše se zhroutila a Peršané se již nikdy nespojili proti vetřelcům, kteří obsazovali jednu provincii za druhou. A konečně roku 651 pronikli až k Mervu, kde král Isdigerd jako poslední z rodu Babekova našel na několik posledních let své útočiště. Říká se, že během celé té doby se snažil získat na svoji stranu tureckého chána a čínského císaře, ale že celé toto jeho diplomatické úsilí bylo marné, neboť všichni tito potentáti mu sice vyjadřovali svoji podporu, ale ve skutečnosti pro něj ani nepohnuli prstem.
A tak Isdigerd sdílel osud všech vládců, kteří prohráli a ztratili své království, když se na jedné straně utápěl v planých nadějích, které v něm vzbuzovali lichotníci a předstíraní přátelé, a na straně druhé propadal zoufalství při zprávách o postojích sousedních panovníků. A nakonec se sám stal obětí svých zrádných poddaných a uražených cizinců, kteří jej zavraždili pro jeho královské roucho.
Je těžké hodnotit vládu krále Isdigerda III. Na trůn usedl v 15 letech, v roce bitvy u Nehavandu mu bylo 24 a v roce jeho smrti pak 34 let. Příznivé je, že jeho osobu nelze spojovat s nějakými zločiny, což lze říci pouze o několika sasánovských vládcích. Jeho pověsti také velmi prospělo to, s jakým úsilím vzdoroval neodvratitelnému osudu a bránil území a svobodu svého národa. Ale na druhé straně nebyl schopen učinit rázná opatření proti útočníkům a zdá se, že byl osobně bojácný a navyklý životu v luxusu. Po celou svou dlouholetou vládu spoléhal na své generály a nikdy se nepostavil do čela své armády, aby zkřížil svůj meč s nepřítelem, ani nenavštívil vojenské tábory, aby své muže povzbudil a vybičoval k dalšímu boji. Vždy pobýval v bezpečné vzdálenosti za frontou a po každé porážce jenom utíkal – z Ctesiphonu do Holvánu, z Holvánu do Rei a konečně z Rei do Mervu –, aniž byl ochoten jakkoliv riskovat a alespoň se pokusit apelovat na známou loajalitu Peršanů sasánovskému rodu, která jediná je mohla vyburcovat k zoufalé obraně svého krále.
A všude na jeho strastiplném putování jej doprovázel zcela zbytečný královský dvůr v počtu 4000 osob, který mu nejenom znemožňoval volný pohyb, ale až příliš vyčerpával jeho omezené finanční zdroje. A místo toho, aby je všechny propustil a nahradil si zbroj válečníka bojujícího o korunu, oblékal si hedvábné roucho a zdobný pás posázený drahokamy a nasazoval si prsteny a náhrdelníky vhodné spíše do poklidného prostředí královského paláce. A právě tato až bláhově nepřiměřená nádhera vyprovokovala k činu jeho vrahy a připravila mu osud, který nebyl zcela nezasloužený. Panovníci, kteří ztratí korunu i život, většinou vzbuzují zájem a soucit dějepisců. To však neplatí pro posledního Sasánovce, kterého prameny nazývají slabochem, zbabělcem a zženštilcem. Ano, jistě to nebyl žádný velký hrdina, ale musíme si uvědomit, že usedl na trůn trůn hospodářsky a vojensky vyčerpané země, jež se snad ani nemohla vzchopit k účinnému odporu proti útočníkům.
Franská říše
• Svatý Emmeram založil klášter v Řezně.
Itálie
• Benevenťané mají nového vévodu
Když vévoda Raduald, jenž vládl vévodství po pět let [646 – 651], zemřel v Beneventu, stal se vévodou jeho bratr Grimuald a řídil vévodství Samnitů dvacet pět let [651 – 662]. Se zajatým děvčetem urozeného původu zplodil syna Romualda a dvě dcery. Byl to bojovný muž a jeho sláva se šířila všude kolem. Když jednou přišli Řekové a vyloupili svatyni sv. archanděla [Michaela] vystavěnou na Mons Garganus [Gargano], přitáhl Grimuald s celou svojí armádou a uštědřil jim krvavou porážku.
• Forum Julii má nového vévodu
Někdy v této době se po smrti vévody Grasulfa v Cividale [cca 617 – cca 651] ujal vlády nad vévodstvím Forum Julii [Friuli] Ago [651 – 663].
Británie
• Křesťanství u Středních Anglů
Křesťanství úspěšně proniklo už i ke Středním Anglům podřízeným pohanskému králi Mercie Pendovi, tj. do oblasti, jíž vládl Pendův syn Peada
• Smrt krále Deiry Oswina
V prvních letech svého panování měl [bernicijský král] Oswy [642 - 672] společníka ve vladařské důstojnosti jménem Oswine [644 – 651]. Oswine pocházel z rodu krále Edwina, byl totiž synem Osrica, jak jsme vypravovali dříve. Oswine, muž výjimečně soucitný a zbožný, stál po sedm let v čele národa Deirů [Northumbrie = Deira + Bernicie] za časů největšího blahobytu a všechen lid ho miloval. Ale Oswy, který vládl v království Berniciů, to jest nad zbývající částí národa, usazenou na sever od řeky Humber, nebyl schopen žít s ním v míru. Právě naopak: jak se stále prohlubovaly příčiny nesvárů, zahubil nakonec Oswina nejhanebnější smrtí.
Když totiž jeden proti druhému shromáždili svá vojska, viděl Oswine, že se nemůže vojensky střetnout s protivníkem, který má více pomocných sborů, a tak v tu chvíli považoval za vhodnější vzdát se válečných plánů a zachránit se pro lepší časy. Rozpustil tedy vojsko, které shromáždil, a bojovníkům rozkázal vrátit se domů. Bylo to na místě, jemuž se říká Wilfaræsdun, což znamená „Wilfarův pahorek“, a které leží asi deset mil od vesnice „U vodopádu“ [Catterick] severozápadním směrem. Sám pak odešel jen s jedním, sobě oddaným bojovníkem jménem Tondhere a ukryl se v domě pana Hunwolda, kterého rovněž považoval za nejvěrnějšího přítele. Ale běda! Bylo to úplně jinak! Neboť ten pán jej zradil a Oswy jej rukou svého správce Æthelwina dal spolu se vzpomenutým bojovníkem zavraždit způsobem každému odporným. Stalo se to 20. srpna, devátého roku Oswyho vlády, na místě zvaném Ingethlingum. [Gilling u Richmondu]. Později, aby byl očištěn ten zločin, tam vystavěli klášter, ve kterém se mají za vykoupení duší obou králů – zavražděného a i toho, který jeho vraždu přikázal – každodenně obětovat modlitby k Pánu.
Král Oswine byl na pohled sličný, postavou vznešený, v řeči příjemný a v mravech prostý, jeho ruka byla ke každému štědrá, k šlechticům stejně jako k nešlechticům. Díky tomu, pro královskou důstojnost jeho ducha, těla i skutků, jej všichni milovali. Do jeho služeb se skoro odevšad sbíhali i nejvznešenější muži. Vedle jeho ctnosti a skromnosti, a abych tak řekl zvláštního požehnání, si – jak se povídá – největšího obdivu zaslouží jeho pokora.
• Smrt biskupa z Lindisfarne sv. Aidana
Když po dovršení sedmnáctého roku v čele biskupství [635 - 651] nadešel čas Aidanovy smrti a donutil ho opustit lidské tělo, prodléval právě na královském statku, o němž byla řeč [Bebba, Bambourgh]. Na tom statku měl totiž biskup kostel i místnost k přespávání, a tak si zvykl dosti často tam docházet a pobývat, odtamtud také vycházel kázat po okolních krajích. Ostatně to dělával i na jiných královských statcích, protože neměl žádné vlastní pozemky, kromě svého kostela a nějakých políček kolem.
Když se rozstonal, postavili mu u západní části kostela přístřešek, který se přimykal ke kostelní stěně. Tak se stalo, že naposledy vydechl přený o sloup, postavený postavený zvenku jako opevnění kostela. Zemřel sedmnáctého roku svého biskupství, 31. srpna. Jeho tělo brzy nato odtamtud odnesli na ostrov Lindisfarne a pohřbili na hřbitově klášterních bratří. Po nějakém čase, když byla vybudována větší bazilika a vysvěcena na počest nejblaženějšího knížete apoštolů, do ní přenesli Aidanovy kosti a uložili je po pravé straně oltáře, v souladu s úctou, které byl tak významný velekněz hoden.
Po Aidanovi nastoupil jako biskup Finan, také on sem byl vyslán z irského ostrova a kláštera Iona (Hii) a v hodnosti biskupa setrval po dlouhý čas [651 - 661].
• Beda Venerabilis líčí, jak sv. Wilfrid opustil klášter v Lindisfarne a přes Kent a Lyon odešel studovat do Říma
Když v tom klášteře sloužil Bohu již několik let [cca tři], poznával onen mládenec bystrého ducha pozvolna, že Iry hlásaná cesta ctnosti není vůbec dokonalá, a rozhodl se, že půjde do Říma a prozkoumá, jaké kostelní a klášterní obřady a rituály se zachovávají u apoštolského stolce. Vypravoval o to bratřím, a ti schválili jeho záměr a přemlouvali jej, aby provedl, k čemu se odhodlal. Vyhledal tedy hned [northumbrijskou] královnu Eanflæd, která jej znala, neboť na její radu a naléhání byl přijat do řečeného kláštera, a oznámil jí, že z hloubi duše touží vydat se na pouť k hrobům apoštolů. Potěšena mladíkovým dobrým záměrem, poslal jej do Kentu ke králi Eorcenberhtovi [640 – 664], jenž byl jejím synovcem, a žádala jej, aby Wilfrida důstojně vypravil do Říma.
V té době byl v Kentu arcibiskupem Honorius [627 – 653], jeden z žáků svatého papeže Řehoře, muž velmi důkladně vzdělaný v církevních záležitostech. Když u něho bystrý hoch nějaký čas pobýval a usilovně se snažil naučit všemu, co kolem sebe viděl, přijel tam jiný [asi pětadvacetiletý] mladík jménem Biscop [†cca 690], příjmením Benedikt, z anglické šlechtické rodiny, který rovněž toužil navštívit Řím. Zmínili jsme se o něm již dříve.
Král tedy připojil Wilfrida k Benediktově průvodu a dal mu pokyn, aby jej s sebou vzal do Říma. Když však dorazili do Lyonu, zdržel tam Wilfrida biskup města Dalfinus a Benedikt započatou cestu až do Říma dokončil zdárně sám. [Annemundus Dalfinus byl na stolci od roku 656/657. Jiný Dalfinus, arcibiskupův bratr, vykonával úřad městského hraběte. Annemundus, resp. Annemondus nebo francouzsky Chamond vyrostl na dvoře krále Dagoberta I., později byl rádcem Chlodvíka II. Byl zavražděn dne 28. září roku 658 v politických bojích po jeho smrti.] Biskup totiž nalezl zalíbení v mladíkově moudré řeči, v půvabu sličné tváře, v pohotovém jednání i pevnosti a zralosti myšlení. Proto jej také bohatě podaroval vším, co po dobu, kdy tam pobývali, on i jeho přátelé potřebovali. Nadto mu nabízel, že bude-li chtít, svěří mu do správy nemalou část Galie a dá mu za manželku dosud neprovdanou dceru svého bratra a on sám jej bude stále mít jako adoptivního syna. Avšak Wilfrid vzdal biskupovi díky za přízeň, kterou mu, ačkoli byl cizinec, milostivě projevoval, a prohlásil, že spíše má v úmyslu vést jiný způsob života a že proto také opustil vlast a vydal se na cestu do Říma.
Když to biskup slyšel, vypravil jej do Říma, dal mu průvodce na cestu a k tomu jej vydatně zásobil vším, co bylo na cestu nezbytně třeba. Naléhavě jej však žádal, aby na zpáteční pouti do vlasti nezapomněl projít přes jeho město. Po příjezdu do Říma se Wilfrid oddal podle svého předsevzetí každodenním horlivým modlitbám a úvahám o církevních záležitostech. Díky tomu si získal přátelství [nám z jiných zdrojů neznámého] arcijáhna Bonifáce, velmi učeného muže, plného svatosti, který byl rovněž poradcem papeže. Za jeho vedení postupně prostudoval čtyři knihy evangelií, podle výkladu téhož učitele si osvojil také správný výpočet termínu Velikonoc a mnoho jiného, co patří do církevní nauky, čemu se doma naučit nemohl. Poté co zaneprázdněn tak úspěšným studiem strávil v Římě několik měsíců [vychází mi to až na sedm let], vrátil se k Dalfinovi do Galie a žil u něho tři léta: přijal od něho tonzuru a stal se mu nakonec tak drahým, že ho chtěl ustanovit svým dědicem. (®658)