Zkáza svazu "Z"
Napsal: 7/6/2005, 22:53
Svaz "Z" byl tvořen bitevní lodí HMS Prince of Wales (kapitán Leach), křižníkem HMS Repulse (kapitán Tennant) a čtyřmi torpédoborci, velitelem svazu byl viceadmirál sir Thomas Philips. Svaz byl vyslán 25.října 1941 z Evropy, konkrétně Princ of Wales s torpédoborci Electra a Express, u Cejlonu se připojil Repulse, ze Středomoří připluli torpédoborce Tenedos a Vampire. Do Singapuru svaz doplul 2.prosince. Úkolem bylo zabránit vylodění Japonců na Malajský poloostrov, zároveň se jednalo o Churchilovo gesto pro Američany. Bohužel nebyla součástí svazu letadlová loď Indomitable, která při cvičné plavbě najela na mělčinu a byla vážně poškozena. S podporou pozemních stíhaček nebylo možno počítat vzhledem k jejich malému množství a nízkým kvalitám. Philips se však mylně domníval, že mohutná protiletadlová palba jeho lodí je dostatečná. Uvažovalo se o návratu svazu zpět do Británie, avšak to nebylo politicky průchozí.
8.prosince v 17:30 opustil svaz Singapur, aby zasáhl proti výsadku v Singoru na východním pobřeží poloostrova. To Japonci zjistili, vzhledem k špatnému počasí, teprve o den později, kdy byl cca v 17 hodin zpozorován ponorkou I-65 a průzkumným letounem E13A. Na krátkou chvíli byl kontakt přerušen, avšak další E13A svaz záhy opět objevili. V 6:35 se pro nedostatek paliva odpojil torpédoborec Tenedos. Ten měl v cca 8 hodin druhého dne vyslat rádiovou zprávu, aby byli vyslány další torpédoborce pro ochranu svazu. Uvažovalo se také s možností, že Japonci depeši zachytí a budou předpokládat, že tam se nalézá celý svaz. Během noci se ke svazu přiblížila na vzdálenost cca 20 mil 7.eskadra Japonských křižníků, avšak radar, instalovaný na Princi of Wales, měl poruchu a Japonské lodě jím tehdy ještě nedisponovali, takže se minuli.
Svaz plul k Singoru do 12:15, poté Philips rezignoval na původní záměr, nebot bylo jasné, že vyloďující plavidla již nebude možno nečekaně přepadnout, a snažil se zmizet průzkumným letounům, avšak marně. Po několika změnách kursu se při plavbě zpět do Singapuru dozvěděl o vylodění v Kuantanu a rozhodl se zasáhnout zde. V noci z 9. na 10. vzlétli bombardéry ze Saigonu G3M a G4M 22.Kokú Kantai (letecké flotily), ale nebyli úspěšné. Naopak chybou Tai-i (poručíka) Hachiro Takedy, velitel 2.Chutai (letky) z Mihoro Kokútai (leteckého pluku), který špatně identifikoval těžký křižník Chókai, vlajkovou loď víceadmirála Ozawy, došlo málem k napadení vlastní lodi! Poté došlo k odvolání letounů zpět na základnu. Svaz byl však zpozorován ponorkou I-58, opět měl ale štěstí, když se dostala do pozice vhodné pro útok, zasekli se ji torpedomety a než došlo k jejich opravení, byl svaz již daleko. 5 torped, vypálených pak z velké dálky na Repulse, jej minulo, aniž posádka něco zaznamenala. K ránu doplul svaz ke Kuantanu, kde se ukázalo, že se jednalo o falešný poplach a tak zamířil opět do Singapuru.
Ponorka I-58 však oznámila kurs lodí. Bylo jasné, že Japonské lodě svaz již nedostihnou, proto bylo rozhodnuto opět zaútočit letecky. 10.prosince v 5:00 ráno vzlétlo 9 G3M a 2 C5M s úkolem najít svaz, mezi 6:30 až 8:00 pak dalších 24 G3M z Genzan Kokútai, 33 G3M z Mihoro Kokútai a 26 G4M z Kanoya Kokútai, vše z 22.Kokú Kantai, část byla vyzbrojena pumami, část torpedy. V 10:15 jeden G3M z Mihoro Kokútai svaz identifikoval a okamžitě vyslal zprávu. Následně začali letouny útočit.
V 11:15 zaútočilo prvních 8 G3M 1.Chutai Mihoro Kokútai, Repulse byl zasažena jednou 250 kg pumou, avšak poškození nebylo vážné. Druhý útok v 11:30 byl proveden torpédy nesenými 16 G3M 1.Chutai z Genzan Kokútai a byl podstatně přesnější. Prince of Wales byla zasažena dvěmi torpédy na zádi, poškození byla velice vážná, loď se naklonila o 13°a rychlost klesla na 10 uzlů, došlo k zaseknutí kormidla a zablokování hřídele levého šroubu - ten nevydržel nápor, ohnul se a prorazil v trupu dost velký otvor. Loď se stala neovladatelnou. Dalších 9 G3M zaútočilo na Repulse, ten však včas provedl manévr o 45° doprava, jakmile letouny vypustili torpeda, takže jej žádné nezasáhlo. Následoval útok pomocí pum letounů G3M z 1.Chutai Mihoro Kokútai opět na Repulse, nebyl však přesný, podobně dopadl i útok 7dalších G3M s torpedy z 4.Chutai Mihoro Kokútai.
Ačkoliv k útoku došlo pouhých 125 mil od Singapuru, nedošlo k spojení viceadmirála Philipse s ním a následnému vyslání stíhačů. Proč, to je dodnes záhadou. Kapitán Tennant si zpočátku netroufl sám vyslat zprávu, pokoušel se spojit s Philipsem na Princi of Wales, po marných pokusech nakonec přeci jen informoval Singapur, zpráva byla zachyceny ve 12:04 a ve 12:15 bylo vysláno 6 stíhačů Buffalo, jež však do bojů nezasáhli. O něco později nařídil změnit kurs o 180°, aby se přesvědčil o stavu Prince of Wales. Když byl od něho cca 700 m, došlo k dalšímu útoku. V 12:45 na Prince of Wales zaútočilo 6 G4M části 3.Chutai Kanoya Kokútai s torpedy, čtyři z nich zasáhla (na příď, pod předním můstkem a dvakrát na zái) a bylo jasné, že s lodí je konec. Dalších 8 G4M z 1.,2. a zbylé části 3.Chutai proto zaměřilo svoji pozornost na Repulse. Ten opět velmi dovedně manévroval, letounům se však povedlo zaútočit z obou stran zároveň. Křižník zasáhla tři torpeda a mimo jiné došlo k zablokování kormidel, o chvíli později bylo vypuštěno další torpedo, jež bylo poslední ranou. Byl vydán rozkaz k evakuaci, v 12:33 se Repulse potopil, Prince of Wales pak ve 13:20, kdy jí byla zasazena poslední rána pumami 17 G3M z Mihoro Kokútai. Ke dnu s sebou vzala i víceadmirála Philipse.
Torpédoborce Electra, Express a Vampire zachránili 90 důstojníků a 1195 námořníků z Prince of Wales, z Repulse 42 důstojníků a 793 námořníků. Celkem zahynulo 47 důstojníků a 793 námořníků. Japonci přišli o pouhé 3 bombardéry. Tato akce ukončila spory o možnosti lodí ubránit se leteckému útoku. Následovalo dobytí Singapuru, zbylé britské lodě se stáhli na Cejlon. Praktická absence těžších lodí Spojenců umožnila tažení Japonců Pacifikem a dobytí obrovských prostor během 4 měsíců. Jejich získání zpět trvalo 4 roky...
P.S. Předem se omlouvám za případné nedostatky, bohužel mám vícero pramenů a v některých věcech si poněkud protiřečí, snažil jsem se vybrat důvěryhodnější informace, ale...

Japonský útok na HMS Repulze

Forcez_attack

Princeofwalessink
8.prosince v 17:30 opustil svaz Singapur, aby zasáhl proti výsadku v Singoru na východním pobřeží poloostrova. To Japonci zjistili, vzhledem k špatnému počasí, teprve o den později, kdy byl cca v 17 hodin zpozorován ponorkou I-65 a průzkumným letounem E13A. Na krátkou chvíli byl kontakt přerušen, avšak další E13A svaz záhy opět objevili. V 6:35 se pro nedostatek paliva odpojil torpédoborec Tenedos. Ten měl v cca 8 hodin druhého dne vyslat rádiovou zprávu, aby byli vyslány další torpédoborce pro ochranu svazu. Uvažovalo se také s možností, že Japonci depeši zachytí a budou předpokládat, že tam se nalézá celý svaz. Během noci se ke svazu přiblížila na vzdálenost cca 20 mil 7.eskadra Japonských křižníků, avšak radar, instalovaný na Princi of Wales, měl poruchu a Japonské lodě jím tehdy ještě nedisponovali, takže se minuli.
Svaz plul k Singoru do 12:15, poté Philips rezignoval na původní záměr, nebot bylo jasné, že vyloďující plavidla již nebude možno nečekaně přepadnout, a snažil se zmizet průzkumným letounům, avšak marně. Po několika změnách kursu se při plavbě zpět do Singapuru dozvěděl o vylodění v Kuantanu a rozhodl se zasáhnout zde. V noci z 9. na 10. vzlétli bombardéry ze Saigonu G3M a G4M 22.Kokú Kantai (letecké flotily), ale nebyli úspěšné. Naopak chybou Tai-i (poručíka) Hachiro Takedy, velitel 2.Chutai (letky) z Mihoro Kokútai (leteckého pluku), který špatně identifikoval těžký křižník Chókai, vlajkovou loď víceadmirála Ozawy, došlo málem k napadení vlastní lodi! Poté došlo k odvolání letounů zpět na základnu. Svaz byl však zpozorován ponorkou I-58, opět měl ale štěstí, když se dostala do pozice vhodné pro útok, zasekli se ji torpedomety a než došlo k jejich opravení, byl svaz již daleko. 5 torped, vypálených pak z velké dálky na Repulse, jej minulo, aniž posádka něco zaznamenala. K ránu doplul svaz ke Kuantanu, kde se ukázalo, že se jednalo o falešný poplach a tak zamířil opět do Singapuru.
Ponorka I-58 však oznámila kurs lodí. Bylo jasné, že Japonské lodě svaz již nedostihnou, proto bylo rozhodnuto opět zaútočit letecky. 10.prosince v 5:00 ráno vzlétlo 9 G3M a 2 C5M s úkolem najít svaz, mezi 6:30 až 8:00 pak dalších 24 G3M z Genzan Kokútai, 33 G3M z Mihoro Kokútai a 26 G4M z Kanoya Kokútai, vše z 22.Kokú Kantai, část byla vyzbrojena pumami, část torpedy. V 10:15 jeden G3M z Mihoro Kokútai svaz identifikoval a okamžitě vyslal zprávu. Následně začali letouny útočit.
V 11:15 zaútočilo prvních 8 G3M 1.Chutai Mihoro Kokútai, Repulse byl zasažena jednou 250 kg pumou, avšak poškození nebylo vážné. Druhý útok v 11:30 byl proveden torpédy nesenými 16 G3M 1.Chutai z Genzan Kokútai a byl podstatně přesnější. Prince of Wales byla zasažena dvěmi torpédy na zádi, poškození byla velice vážná, loď se naklonila o 13°a rychlost klesla na 10 uzlů, došlo k zaseknutí kormidla a zablokování hřídele levého šroubu - ten nevydržel nápor, ohnul se a prorazil v trupu dost velký otvor. Loď se stala neovladatelnou. Dalších 9 G3M zaútočilo na Repulse, ten však včas provedl manévr o 45° doprava, jakmile letouny vypustili torpeda, takže jej žádné nezasáhlo. Následoval útok pomocí pum letounů G3M z 1.Chutai Mihoro Kokútai opět na Repulse, nebyl však přesný, podobně dopadl i útok 7dalších G3M s torpedy z 4.Chutai Mihoro Kokútai.
Ačkoliv k útoku došlo pouhých 125 mil od Singapuru, nedošlo k spojení viceadmirála Philipse s ním a následnému vyslání stíhačů. Proč, to je dodnes záhadou. Kapitán Tennant si zpočátku netroufl sám vyslat zprávu, pokoušel se spojit s Philipsem na Princi of Wales, po marných pokusech nakonec přeci jen informoval Singapur, zpráva byla zachyceny ve 12:04 a ve 12:15 bylo vysláno 6 stíhačů Buffalo, jež však do bojů nezasáhli. O něco později nařídil změnit kurs o 180°, aby se přesvědčil o stavu Prince of Wales. Když byl od něho cca 700 m, došlo k dalšímu útoku. V 12:45 na Prince of Wales zaútočilo 6 G4M části 3.Chutai Kanoya Kokútai s torpedy, čtyři z nich zasáhla (na příď, pod předním můstkem a dvakrát na zái) a bylo jasné, že s lodí je konec. Dalších 8 G4M z 1.,2. a zbylé části 3.Chutai proto zaměřilo svoji pozornost na Repulse. Ten opět velmi dovedně manévroval, letounům se však povedlo zaútočit z obou stran zároveň. Křižník zasáhla tři torpeda a mimo jiné došlo k zablokování kormidel, o chvíli později bylo vypuštěno další torpedo, jež bylo poslední ranou. Byl vydán rozkaz k evakuaci, v 12:33 se Repulse potopil, Prince of Wales pak ve 13:20, kdy jí byla zasazena poslední rána pumami 17 G3M z Mihoro Kokútai. Ke dnu s sebou vzala i víceadmirála Philipse.
Torpédoborce Electra, Express a Vampire zachránili 90 důstojníků a 1195 námořníků z Prince of Wales, z Repulse 42 důstojníků a 793 námořníků. Celkem zahynulo 47 důstojníků a 793 námořníků. Japonci přišli o pouhé 3 bombardéry. Tato akce ukončila spory o možnosti lodí ubránit se leteckému útoku. Následovalo dobytí Singapuru, zbylé britské lodě se stáhli na Cejlon. Praktická absence těžších lodí Spojenců umožnila tažení Japonců Pacifikem a dobytí obrovských prostor během 4 měsíců. Jejich získání zpět trvalo 4 roky...
P.S. Předem se omlouvám za případné nedostatky, bohužel mám vícero pramenů a v některých věcech si poněkud protiřečí, snažil jsem se vybrat důvěryhodnější informace, ale...

Japonský útok na HMS Repulze

Forcez_attack

Princeofwalessink