Curtis P-40
Napsal: 13/6/2005, 23:01
*** Diskuse byla uzamčena. Aktualizovaná verze článku je k dispozici ZDE ***
P-40 snad nejznámější letoun který působil v pacifiku se stal jakýmsi symbolem letectva USA na tomto bojišti WW2,stejně jako se třeba A-6M "zero" se stalo jakýmsi pomyslným symbolem ze strany Japonska.
Je nutno podotknout že ačkoliv je P-40 "proslulou" stíhačkou tak její výkony co se týče letových vlastností nebyly v době jejího použití vůbec nějaké oslnivé a v mnoha soubojích se to také ukázalo kdy proti vynikajícím Zerům hodně zaostávali co se týče obratnosti a výzbroje, jediným plusem pro P-40 byla jejich rychlost která byla větší než u Zer.
Na začátku války byly P-40 hlavní stíhačkou USA a byly jí vyzbojeny takřka všechny stíhací jednotky na všech základnách v USA i mimo ně - - Pearl Harbor, Midway...
P-40 byly exportovány i do Veké Británie kde sloužili v RAF v době její krize kdy byl nedostatek letounů pro cvičení nových pilotů, jenže tady se moc neosvědčily a tak je britové pod novým označením Tomahawk poslali do Afriky.Tady se osvědčili v protipozemním boji,ale jako proti Zerům zde utrpěli těžké ztráty když museli bojovat ve větších výškách (ale i mimo ně) s o mnoho lepšími Me-109E.
Po té co se zjistilo že P-40 v boji s japonskými stíhačkami zaostávají začal být vymýšlen nový typ stíhačky který my ji mohl nahradit, bylo přemýšleno nad několika typy ze kterých zvítězil bezpochyby typ Vought F-4U Corsair který byl používán hodně äť už jako palubní letoun. Jako náhrada za P-40 které létaly z "pevných" letiš´t byl vybrán hlavně letoun F-6F Hellcat a později "nově příchozí" P-51 Mustang:)
Avšak P-40ky se nakonec osvědčily v boji proti zerům a to v roce 1941.Kdy byla známá skupina Flying Tigers velice úspěšná v bojích se zery a stala se postrachem japonských letců!
Technické údaje:P-40B:
-pohon-motor Allison V-1710-33 (výkon 776 kW)
-max.rychlost-566 km/h
-dolet-1 175 km
-dostup-9 200 m
- výzbroj:2x 12,7mm kulomet na přídi
4x 12,7mm kulomet v křídlech (u RAF byly tyto zbraně nahrazeny 6ti kulomety 7,7mm)
-Rozpětí-11,38 m
-Délka-9,68 m
-Výška-3,77 m
-Nosná plocha- 21,95 m2
Samotný letoun P-40 byl hodně modifikován a přejmenováván podle těchto modifikací a to na:
Tomahawk:klasické P-40 přejaté pro RAF a vyzbrojeny částečně jinými zbraněmi.
Kittyhawk:pozdější P-40 s výkonějšími motory (např. Rolls-Royce Merlin)
Warhawk:poslední řada P-40 které měly podstatně lepší výzbroj a motor než první verze B,mphla nést i palivovou nádrž nebo pumu pod trupem.
P-40 byly velmi odolné letouny které toho hodně snesly což byla tehdy vlastnost letadla která se asi nejvíc cenila.Pilot byl dobře chráněn panceřováním které bylo hodně učíné vzhledem ke způsobu výroby japonských kulek a leteckých nábojů které byly hodně "měkké" (část cínu) která jim udávala vysokou rychlost a přesnost ale malou průraznost třeba u pancéřování...
P-40 byly poslány i do Ruska kde sváděli velice malou část bojů s Luftwaffe,"zastínily" je Aircobry a další ruská letadla...
Jaký je váš názor na působení tohoto letadla a celkově letadlo samotné?

Na "zádech" - jde dobře vidět typicky zatažený podvozek.

P-40 u RAF (v jeho barvách a označení)

Za letu...
P-40 snad nejznámější letoun který působil v pacifiku se stal jakýmsi symbolem letectva USA na tomto bojišti WW2,stejně jako se třeba A-6M "zero" se stalo jakýmsi pomyslným symbolem ze strany Japonska.
Je nutno podotknout že ačkoliv je P-40 "proslulou" stíhačkou tak její výkony co se týče letových vlastností nebyly v době jejího použití vůbec nějaké oslnivé a v mnoha soubojích se to také ukázalo kdy proti vynikajícím Zerům hodně zaostávali co se týče obratnosti a výzbroje, jediným plusem pro P-40 byla jejich rychlost která byla větší než u Zer.
Na začátku války byly P-40 hlavní stíhačkou USA a byly jí vyzbojeny takřka všechny stíhací jednotky na všech základnách v USA i mimo ně - - Pearl Harbor, Midway...
P-40 byly exportovány i do Veké Británie kde sloužili v RAF v době její krize kdy byl nedostatek letounů pro cvičení nových pilotů, jenže tady se moc neosvědčily a tak je britové pod novým označením Tomahawk poslali do Afriky.Tady se osvědčili v protipozemním boji,ale jako proti Zerům zde utrpěli těžké ztráty když museli bojovat ve větších výškách (ale i mimo ně) s o mnoho lepšími Me-109E.
Po té co se zjistilo že P-40 v boji s japonskými stíhačkami zaostávají začal být vymýšlen nový typ stíhačky který my ji mohl nahradit, bylo přemýšleno nad několika typy ze kterých zvítězil bezpochyby typ Vought F-4U Corsair který byl používán hodně äť už jako palubní letoun. Jako náhrada za P-40 které létaly z "pevných" letiš´t byl vybrán hlavně letoun F-6F Hellcat a později "nově příchozí" P-51 Mustang:)
Avšak P-40ky se nakonec osvědčily v boji proti zerům a to v roce 1941.Kdy byla známá skupina Flying Tigers velice úspěšná v bojích se zery a stala se postrachem japonských letců!
Technické údaje:P-40B:
-pohon-motor Allison V-1710-33 (výkon 776 kW)
-max.rychlost-566 km/h
-dolet-1 175 km
-dostup-9 200 m
- výzbroj:2x 12,7mm kulomet na přídi
4x 12,7mm kulomet v křídlech (u RAF byly tyto zbraně nahrazeny 6ti kulomety 7,7mm)
-Rozpětí-11,38 m
-Délka-9,68 m
-Výška-3,77 m
-Nosná plocha- 21,95 m2
Samotný letoun P-40 byl hodně modifikován a přejmenováván podle těchto modifikací a to na:
Tomahawk:klasické P-40 přejaté pro RAF a vyzbrojeny částečně jinými zbraněmi.
Kittyhawk:pozdější P-40 s výkonějšími motory (např. Rolls-Royce Merlin)
Warhawk:poslední řada P-40 které měly podstatně lepší výzbroj a motor než první verze B,mphla nést i palivovou nádrž nebo pumu pod trupem.
P-40 byly velmi odolné letouny které toho hodně snesly což byla tehdy vlastnost letadla která se asi nejvíc cenila.Pilot byl dobře chráněn panceřováním které bylo hodně učíné vzhledem ke způsobu výroby japonských kulek a leteckých nábojů které byly hodně "měkké" (část cínu) která jim udávala vysokou rychlost a přesnost ale malou průraznost třeba u pancéřování...
P-40 byly poslány i do Ruska kde sváděli velice malou část bojů s Luftwaffe,"zastínily" je Aircobry a další ruská letadla...
Jaký je váš názor na působení tohoto letadla a celkově letadlo samotné?

Na "zádech" - jde dobře vidět typicky zatažený podvozek.

P-40 u RAF (v jeho barvách a označení)

Za letu...