Boeing B-29 Superfortress
Napsal: 23/6/2005, 23:14
B-29 letadlo které se asi tou největší mírou podílelo na strategických operacích v pacifiku a nakonec i na svržení atomové bomby v plné míře ukázalo jak ničivou zbraní jsou plně naložené bombardéry útočící z velkých výšek.
Superfortress operoval z letišť vybudovaných na osvobozených ostrovech např. ze Saipanu.Konstruktéři B-29 zastávali názor že tohle letadlo může operovat bez stíhací obrany (to stejné říkali i o B-17 a jak se později ukázalo byl to velmi milný názor).Jenže u B-29 měli částečně pravdu, pže SF měl velmi silnou obranu 11x 12,7mm kulometů v 5ti dálkově ovládaných věžích a odolnost letadla byla celkově vysoká---ve velkých svazech bylo pro japonské stíhače nebezpečné se přiblížit (je to to stejné jako formace B-17 v evropě - takřka),ale tak zde byly značné ztráty, jenže po začátku útoků kamikaze i takto silná obrana nestačila a bylo nutno povolat stíhačky jako doprovod.Tady se objevil částečný problém (a to zase stejný jako v evropě) kdy zkrátka nebyl vhodný letoun pro zajištění bombardérů a to vzhledem k dálce útoků,za začátku byly nasazovány letadla z letadlových lodí jenže tato taktika se později ukázala vzhledem k japonským lodím nebezpečná a proto se muselo čekat až do příchodu vhodné stíhačky;zkoušel se typ P-38 Lightning,ale ten se vzhledem k svojí obratnosti v boji se zery a jinými jap. stíhačkami příliš nehodil.Vhodná stíhačka se objevila až v letadlu P-51D Mustang která konečně mohla zajišťovat B-29 po celou dobu jejich cesty.
SF se ukázaly hlavně při útocích na japonská města které ničily velmi "rozsáhlým" způsobem.A to útoky zápalnými bombami které se pro ničení velmi lehce stavěným japonských domů velice hodily a města byla nemilosrdně "spalována".
Konstrukce B-29 byla velmi odolná a nevíc SF jako první letadlo s přetlakovým trupem mohl útočit z velkých výšek což mu zajišťovalo větší obranu.
Obranná střeliště byla rozdělena do 2 věží na horní střaně trupu,2 věží na spodu trupu a do 1 střeliště vzadu. Zajímavě vyřešena byla přední,vrchni věž ve které byly 4 až 5 kulometů uspořádaných do půlkruhu což mělo zničující dopad na správě trefený nepřátelský letoun.
B-29 byla moderním letadlem tehdejší doby,byla vybavená mnoha novými přístroji jako třeba systémem pro odposlouchávání vzdušného prostoru pomocí elektronických signálů,dále pak radarem pro kontrolu vzdušného prostoru a radarovým přístrojem pro přesné shazování pum i přes mraky.
Letadlo bylo vybaveno i odpočinkovými kójemi pro odpočinek posádky při dlouhých letech. Posádka se po letadlu pohybovala pomocí tunelu pro osoby který vedl celým letadlem přes pumovnici.
Nosnost letadla byla 9 075kg pum ve 2 pumovnicích.
Technické údaje:
-motory: 4x hvězdicové motory s turbodmychdlem Pratt and Whitney R-3350 Cyclone 19; výkon 1641kW
-max.rychlost: 576 km/h
-max let.výška: 9 700m
-dolet:5 230 km
Rozměry:
-rozpětí:42,05 m
-délka:30,18 m
-výška:9,02 m
-plocha křídel:161,27 m2
Výzbroj:11x 12,7 mm kulomety
9 075 kg pum
Nejznámější a bohužel také nejsmutnější nasazení B-29 bylo svržení atomových bomb na Hirošimu a Nagasaky.Bombardér který svrhl atomovou pumu /Little boy/ na Hirošimu se jmenoval "Enola Gay.".Druhý bombradér B-29 který svrhl druhou pumu /Fat man/ na Nagasaky se jmenoval "Bock´s car."
Kariéra B-29 neskončila 2.sv. válkou - tyto stroje byly ještě úspěšně nasazeny v Korejské válce a jako tankovací stroje částečně i ve válce s Vietnamem.
SF byl okopírován Rusy, a na základě SF byl sestrojen Tu-4 který se shodoval s B-29.

Pohled z horní strany na B-29.

Další obrázek B-29, velká písmena na směrovkách označovali příslušnost k určité letce a také aby se letadla při letech ve velkých svazech nepomíchala:)

Obrázek typický pro "umění" kterým se zdobila letadla B-29.
Superfortress operoval z letišť vybudovaných na osvobozených ostrovech např. ze Saipanu.Konstruktéři B-29 zastávali názor že tohle letadlo může operovat bez stíhací obrany (to stejné říkali i o B-17 a jak se později ukázalo byl to velmi milný názor).Jenže u B-29 měli částečně pravdu, pže SF měl velmi silnou obranu 11x 12,7mm kulometů v 5ti dálkově ovládaných věžích a odolnost letadla byla celkově vysoká---ve velkých svazech bylo pro japonské stíhače nebezpečné se přiblížit (je to to stejné jako formace B-17 v evropě - takřka),ale tak zde byly značné ztráty, jenže po začátku útoků kamikaze i takto silná obrana nestačila a bylo nutno povolat stíhačky jako doprovod.Tady se objevil částečný problém (a to zase stejný jako v evropě) kdy zkrátka nebyl vhodný letoun pro zajištění bombardérů a to vzhledem k dálce útoků,za začátku byly nasazovány letadla z letadlových lodí jenže tato taktika se později ukázala vzhledem k japonským lodím nebezpečná a proto se muselo čekat až do příchodu vhodné stíhačky;zkoušel se typ P-38 Lightning,ale ten se vzhledem k svojí obratnosti v boji se zery a jinými jap. stíhačkami příliš nehodil.Vhodná stíhačka se objevila až v letadlu P-51D Mustang která konečně mohla zajišťovat B-29 po celou dobu jejich cesty.
SF se ukázaly hlavně při útocích na japonská města které ničily velmi "rozsáhlým" způsobem.A to útoky zápalnými bombami které se pro ničení velmi lehce stavěným japonských domů velice hodily a města byla nemilosrdně "spalována".
Konstrukce B-29 byla velmi odolná a nevíc SF jako první letadlo s přetlakovým trupem mohl útočit z velkých výšek což mu zajišťovalo větší obranu.
Obranná střeliště byla rozdělena do 2 věží na horní střaně trupu,2 věží na spodu trupu a do 1 střeliště vzadu. Zajímavě vyřešena byla přední,vrchni věž ve které byly 4 až 5 kulometů uspořádaných do půlkruhu což mělo zničující dopad na správě trefený nepřátelský letoun.
B-29 byla moderním letadlem tehdejší doby,byla vybavená mnoha novými přístroji jako třeba systémem pro odposlouchávání vzdušného prostoru pomocí elektronických signálů,dále pak radarem pro kontrolu vzdušného prostoru a radarovým přístrojem pro přesné shazování pum i přes mraky.
Letadlo bylo vybaveno i odpočinkovými kójemi pro odpočinek posádky při dlouhých letech. Posádka se po letadlu pohybovala pomocí tunelu pro osoby který vedl celým letadlem přes pumovnici.
Nosnost letadla byla 9 075kg pum ve 2 pumovnicích.
Technické údaje:
-motory: 4x hvězdicové motory s turbodmychdlem Pratt and Whitney R-3350 Cyclone 19; výkon 1641kW
-max.rychlost: 576 km/h
-max let.výška: 9 700m
-dolet:5 230 km
Rozměry:
-rozpětí:42,05 m
-délka:30,18 m
-výška:9,02 m
-plocha křídel:161,27 m2
Výzbroj:11x 12,7 mm kulomety
9 075 kg pum
Nejznámější a bohužel také nejsmutnější nasazení B-29 bylo svržení atomových bomb na Hirošimu a Nagasaky.Bombardér který svrhl atomovou pumu /Little boy/ na Hirošimu se jmenoval "Enola Gay.".Druhý bombradér B-29 který svrhl druhou pumu /Fat man/ na Nagasaky se jmenoval "Bock´s car."
Kariéra B-29 neskončila 2.sv. válkou - tyto stroje byly ještě úspěšně nasazeny v Korejské válce a jako tankovací stroje částečně i ve válce s Vietnamem.
SF byl okopírován Rusy, a na základě SF byl sestrojen Tu-4 který se shodoval s B-29.

Pohled z horní strany na B-29.

Další obrázek B-29, velká písmena na směrovkách označovali příslušnost k určité letce a také aby se letadla při letech ve velkých svazech nepomíchala:)

Obrázek typický pro "umění" kterým se zdobila letadla B-29.