Vliv námořních odzbrojovacích dohod na hlavní mocnosti
Velká Británie
Pro Royal Navy znamenala washingtonská ujednání něco podobného konzumaci šťavnatého ovoce s trpkou příchutí. Odzbrojovací dohody sice přinášely tolik potřebný klid, ale zároveň to byl první krok k ústupu z doposud neotřesitelné pozice námořní supervelmoci.
Co se týká reálných kroků učiněných k naplnění stanovených kvót, tak byly dosti bolestné. Dohody jmenovitě vyžadovaly sešrotování celkem 19ti velkých jednotek, z toho:
1 pre-dreadnought (Commonwealth) – ostatní staré řadové lodě již byly v té době vesměs vyřazeny
1 semi-dreadnought (Agamemnon) – následně přeměněn na cílovou loď, druhá jednotka byla vyřazena již předtím
7 starších dreadnoughtů s děly ráže 305mm (Dreadnought, Bellerophon, St. Vincent, Superb, Neptune, Hercules, Temeraire) – přičemž další dvě jednotky z této nejstarší generace, Colossus a Collingwood, si bylo možno po patřičných úpravách ponechat (jako nebojové jednotky), Colossus byl velice brzy stejně vyškrtnut a Collingwood nějaký čas sloužil jako loď pro výcvik dělostřelců (v této roli figuroval již od roku 1918)
4 starší bitevní křižníky s děly ráže 305mm (Inflexible, Indomitable, Australia, New Zealand)
1 novější dreadnought s děly ráže 305mm (Agincourt)
4 superdreadnoughty s děly ráže 343mm (Conqueror, Monarch, Orion, Erin) – další jednotka, Thunderer, v té době sloužila jako cvičná loď
1 bitevní křižník s děly ráže 343mm (Lion) – bitevní křižník Princess Royal byl taktéž vyřazen
Dále byly započítány i 4 rozestavěné/plánované jednotky v podobě objednaných bitevních křižníků třídy G3. Veskrze se jednalo o plavidla zastaralá, opotřebená či dokonce ani nespuštěná na vodu, ale i tak šlo o značnou tonáž a bojovou sílu, byť by se velice brzy z aktivní role stejně vytratila (v případě starších jednotek).
Naopak ve stavu mohla zůstat následující plavidla:
10 superdreadnoughtů s děly ráže 381mm (5 lodí třídy Royal Sovereign a 5 lodí třídy Queen Elizabeth)
3 bitevní křižníky s děly ráže 381mm (Hood, Renown, Repulse)
8 superdreadnoughtů s děly ráže 343mm (4 lodě třídy King Georgie V, 3 lodě třídy Iron Duke a 1 loď třídy Orion) – přičemž čtyři z nich měly být vyřazeny hned po dokončení dvojice plánovaných lodí s děly ráže 406mm
1 bitevní křižník s děly ráže 343mm (Tiger)
Kvalitativně na tom tedy nebylo britské námořnictvo špatně, neboť si ponechalo jádro nejsilnějších plavidel seskupených kolem superdreadnoughtů s 381mm děly, kterým v té době mohla konkurovat málokterá zahraniční konstrukce (v brzké době se navíc žádní noví soupeři díky stavebním prázdninám objevit nemohli, alespoň tedy v nějakém přelomovém počtu, naopak sami Britové měli posílit o dvě jednotky se 406mm děly). Zbývá již jen zodpovědět otázku, kam se mohl vývoj britských těžkých jednotek ubírat, nebýt mantinelů washingtonské smlouvy.
Zatímco ostatní světové mocnosti začaly své stavěné či projektované konstrukce vesměs vybavovat děly ráže 406mm, tak Velká Británie směřovala k dalšímu kvalitativnímu skoku, který již jednou předvedla při přechodu na ráži 381mm. Jako nový standard pro britskou bitevní linii byla preferována ráže 457mm, snad kromě několika projektů bitevních křižníků. Nejlepší představu asi poskytne stručný přehled projektů z období kolem roku 1920:
Bitevní křižníky
K2 (1920?) – výtlak 53 100 tun, rychlost ?? uzlů, výzbroj – 8x457 (4x2), 16x152, 6x120, 4x40 (vícehlavňové pom-pomy, platí i u dalších projektů), 2xTT, boční pancíř maximálně 305mm
K3 (1920?) – výtlak 52 000 tun, rychlost 30 uzlů, výzbroj – 9x457 (3x3), 16x152, 6x120, 4x40, 2xTT, boční pancíř maximálně 305mm
J3 (1921?) – výtlak 43 100 tun, rychlost 32 uzlů, výzbroj – 9x381 (3x3), 12x152, 6x120, 4x40, 2xTT, boční pancíř maximálně 305mm
I3 (1921?) – výtlak 51 750 tun, rychlost 32,5 uzlu, výzbroj – 9x457 (3x3), 16x152, 5x120, 4x40, 2xTT, boční pancíř maximálně 305mm
H3a/
H3b/
H3c (1921?) – výtlak 44 500/45 000/43 750 tun, rychlost 33,5/33,25/33,75 uzlu, výzbroj – 6x457 (2x3, různé rozložení věží u jednotlivých variant), 16x152, 5x120, 4x40, 2xTT, boční pancíř maximálně 356mm
Bitevní lodě
LII (1920) – výtlak 50 750 tun, rychlost 25 uzlů, výzbroj – 8x457 (4x2), 16x152, 4x120, boční pancíř maximálně 457mm
LIII (1920) – výtlak 49 100 tun, rychlost 26 uzlů, výzbroj – 9x457 (3x3), 16x152, 4x120, boční pancíř maximálně 457mm
L2 (1921) – výtlak 52 100 tun, rychlost 25 uzlů, výzbroj – 8x457 (4x2), 16x152, 6x120, 4x40, 2xTT, boční pancíř maximálně 381mm
L3 (1921) – výtlak 51 100 tun, rychlost 25 uzlů, výzbroj – 9x457 (3x3), 16x152, 6x120, 4x40, 2xTT, boční pancíř maximálně 381mm
M2 (1921) – výtlak 48 750 tun, rychlost 23,5 uzlu, výzbroj – 8x457 (4x2), 16x152, 5x120, 2x40, 2xTT, boční pancíř maximálně 381mm
M3 (1921) – výtlak 46 000 tun, rychlost 23,5 uzlu, výzbroj – 9x457 (3x3), 16x152, 5x120, 2x40, 2xTT, boční pancíř maximálně 381mm
Z těchto linií vzešly projekty bitevních lodí
N3 a bitevních křižníků
G3, které byly určeny k finální realizaci. Bitevní lodě typu N3, což byl prodloužený projekt M3, měly mít následující parametry – výtlak 48 000 tun, rychlost 23 uzlů, výzbroj – 9x457 (3x3), 16x152 (8x2), 6x120 (6x1), 4x40 (4x??, vícehlavňový pom-pom) a 2x622TT, boční pancíř maximálně 381mm. Nakonec nedošlo ani na jejich objednání, na rozdíl od bitevních křižníků G3, které byly na konci roku 1921 objednány v počtu 4 ks. Ale ani ony prakticky nikam nepokročily a stavba byla vzápětí zastavena. Parametry měly mít následující - výtlak 48 400 tun, rychlost 32 uzlů, výzbroj – 9x406 (3x3), 16x152 (8x2), 6x120 (6x1), 4x40 (4x??) a 2x622TT, boční pancíř maximálně 356mm.

model bitevního křižníku třídy G3
Řadu prvků z projektů G3 a N3 i s jejich futuristickým vzhledem převzal projekt
O3, což je projektové označení pro třídu
Nelson, neboli první washingtonské bitevní lodě. V rámci povoleného výtlaku 35 000 tun se bylo třeba oproti původním projektům poněkud uskrovnit, ale i tak vznikla silná, byť pomalá plavidla, ke kterým se váže několik zajímavostí. Spekulace, hraničící často až s hysterií, způsobilo například zvolené rozvržení dělových věží (seskupeny na přídi) a nástaveb s dosti volným prostorem na zádi. Až do oficiálního představení lodi ve finální podobě nikdo jistým sýčkům z vojenských i civilních kruhů nerozmluvil podezření, že Britové hodlají přijít s revolučním hybridním plavidlem se vzletovou palubou na zádi (aneb k čemu by tam jinak nechávali takový volný prostor?

). Další zajímavostí je použití torpéd ráže 622mm používajících v pohonné jednotce obohacení kyslíkem, která si mohli v roce 1926 prohlédnout i stále ještě celkem vřele přijímaní Japonci (spolupráce s britskými konstrukčními kancelářemi skončila až v druhé polovině 20tých let, poté co začali být malí šikmoocí mužíčci poněkud skoupí na informace) a jež u nich opětovně vzbudila zájem o kyslíkem poháněná torpéda a přičinila se o nový rozběh v roce 1917 pozastaveného vývoje. Pověstná „Long Lance/Dlouhá kopí“ tudíž tak trošku vděčí za svoji existenci i tomuto ojedinělému doplňkovému prvku z výzbroje britské třídy Nelson (nikde jinde pak tyto torpédomety nebyly použity).
Dokončení lodí Nelson a Rodney znamenalo zároveň snížení početního stavu britské bitevní floty o dvě jednotky, neboť bylo třeba dostát smluvním ujednáním a vyřadit čtveřici starších superdreadnoughtů s děly ráže 343mm – Thunderer, King George V, Ajax a Centurion. Centurion ušel sešrotování a byl přeměněn na cílovou loď, v kteréžto roli nahradil letitý obrněnec Agamemnon.
Další významná redukce stavů přišla jako důsledek Londýnské námořní konference a do poloviny roku 1932 tak byly vyřazeny všechny zbývající jednotky s děly ráže 343mm – bitevní lodě třídy Iron Duke (Iron Duke, Marlborough, Benbow a Emperor of India) plus bitevní křižník Tiger. Iron Duke dále sloužil jako cvičná jednotka, ale nejdříve musel být odpovídajícím způsobem upraven, tj. byla redukována výzbroj, pancéřování a výkon strojů. Do 30tých let tedy britské námořnictvo vstupovalo čistě s jednotkami vyzbrojenými děly ráže 381mm, tudíž se 13ti loděmi (10 bitevních lodí a trojice bitevních křižníků). Stačilo tedy jediné desetiletí, aby se ohromující síla britské bitevní linie, čítající více než čtyři desítky plavidel, smrsknula na necelou jednu třetinu.
Asi nejkontroverznějším bodem výstavby britského bitevního loďstva v námi postiženém údobí je třída
King George V, mnohými zatracovaná, leč pokud se dá říci, tak dosti nespravedlivě. Plánovaná náhrada tříd Queen Elizabeth a Royal Sovereign byla limitována ze dvou stran – nedobrovolně „washingtonským“ výtlakem 35 000 tun a dobrovolně děly ráže 356mm, kterážto byla Brity vyhlédnuta jako nový standard v rámci budoucích námořních dohod. V tomto úsilí si sice Velká Británie získala přízeň Američanů, ale díky bezzubosti ujednání z Druhé londýnské námořní konference to nemělo hrát do budoucna žádnou roli. Bylo sice možné sáhnout ke změně projektu, což nakonec učinili jejich američtí kolegové, leč Britové potřebovali nové bitevní lodě a potřebovali je rychle. Zůstalo tedy u ráže 356mm, přičemž finální konstrukce nesla dokonce o dvě těžká děla méně, než se původně předpokládalo. Právě výzbroj je největším trnem v oku většině kritiků této konstrukce a zpravidla skrze ni dochází svému tradičnímu zatracení a upozaďování na úkor ostatních soudobých tříd. Pokud se ale na lodě třídy King George V podíváme bez předsudků, tak co vlastně uvidíme? Silně chráněná plavidla se slušnou rychlostí, velice dobrými nautickými vlastnostmi, dobře uzpůsobená pro specifickou operační oblast a s na první pohled podřadnými, ale ve skutečnosti na svoji ráži dosti výkonnými děly. Podceňování tohoto posledního produktu svázaného mezinárodními dohodami tedy není tak zcela na místě.
Následná a nikdy nedokončená třída Lion je již mimo jakékoli limity a konstrukční linii britských bitevních lodí pak uzavírá osamocený a taktéž poněkud kontroverzní Vanguard, jehož výzbroj si nejspíše zaslouží mnohem více oprávněné kritiky než nebohá děla ráže 356mm na posledních britských sériových bitevnících.
Do vývoje britských letadlových lodí nezasáhla washingtonská konference až tak razantně, jako tomu bylo u předchozí kategorie. Na rozdíl od Spojených států a Japonska nemohli Britové využít žádný odpovídající rozestavěný trup a tak bylo přikročeno k přestavbě dvojice „bílých slonů“ neboli lehkých bitevních křižníků Courageous a Glorious. Z povolených výjimek se jednalo bezesporu o nejslabší plavidla. První moderní letadlovou lodí (a zároveň poslední „washingtonskou“) byla až známá Ark Royal, jejíž stavba začala v druhé polovině roku 1935, tedy jen krátce před novými jednáními o limitaci zbrojení (zbylé jednotky pocházely fyzicky i ideově z první poloviny 20tých let). Rok 1936 přinesl omezení maximálního výtlaku na 23 000 tun a v rámci tohoto stropu byly vyprojektovány letadlové lodě Illustrious, Victorious, Formidable a Indomitable, jež zároveň napevno vytyčily svébytnou britskou konstrukční školu upřednostňující vyšší ochranu na úkor počtu nesených letounů. Další konstrukce již nespadaly pod jakákoli omezení, byť na předchozí plavidla plynule navazovaly.
Jak již bylo řečeno v obecné části, poválečný vývoj křižníků utvářela do značné míry britská třída Hawkins. Reakce na sebe nenechaly dlouho čekat a ať už se nové trendy vyvíjely pro Royal Navy jakkoli nešťastným směrem, nebylo radno jen tak nečinně sedět. Do roku 1930 tak bylo promptně vyprodukováno celkem 15 těžkých křižníků, což Royal Navy v porovnání s ostatními světovými námořnictvy katapultovalo na první příčku. Pak ovšem nastal zásadní zvrat a vývojová linie britských těžkých křižníků náhle končí spolu s nerealizovanými jednotkami Surrey a Northumberland, které byly obětovány jako projev dobré vůle pro nadcházející jednání na Londýnské námořní konferenci. Britské námořní síly se cítily těžkými křižníky dostatečně nasyceny, silový poměr vůči ostatním mocnostem řešily kvantitativním omezením a jaly se plně věnovat kategorii lehkých křižníků. Stavba těžkých křižníků již nebyla nikdy obnovena.
Co se týká samotných lehkých křižníků, tak těch mělo britské námořnictvo z let válečných i ranně poválečných tak velkou zásobu, že ke stavbě nových jednotek přistoupilo až na počátku 30tých let. Do té doby tvořily jádro především početné jednotky typů C, D a E (část z nich byla sice cca od roku 1930 vyřazována, ale i tak se drtivá většina dočkala Druhé světové války). Prvními britskými moderními lehkými křižníky byly lodě třídy Leander, které již reagovaly na kvantitativní limity sjednané na Londýnské námořní konferenci. Následovala obdobná třída Amphion a zmenšená třída Arethusa, jež měla posloužit k lepšímu využití výtlakového limitu. Na japonské trucovité „lehké“ křižníky třídy Mogami vyzbrojené 15ti děly ráže 155mm reagovali Britové třídou Southampton s 12ti děly ráže 152mm, následované obdobnými plavidly tříd Gloucester a Edinburgh. Druhá londýnská námořní konference ustanovila pro nové křižníky maximální výtlak 8 000 tun a tato restrikce stála za vznikem třídy Fiji (nebo též typ „Colony“), neboli zmenšené varianty předchozího typu „Towns“ (zmíněné třídy Southampton, Gloucester a Edinburgh). Další plavidla již reagovala na válečné zkušenosti a nepodléhala žádným smluvním omezením.
V případě torpédových plavidel se Velká Británie držela konstrukce klasických torpédoborců a neměla potřebu se pouštět do dobrodružství s menšími torpédovkami. Standardní britský torpédoborec 20tých a poloviny 30tých let nepřesahoval výtlak 1 400 tun a byl zpravidla vyzbrojen čtyřmi kanóny ráže 120mm krytých štíty a dvěma čtyřnásobnými torpédomety. Britové u svých konstrukcí silově poskočili až s typem Tribal, byť se periodicky rádi vraceli k úspornějším plavidlům. Ale to je již zcela mimo zkoumané období.
Ponorek se významněji dotkla až ujednání z Londýnské námořní konference. Monstra třídy M již díky ztrátám a přestavbám kvalitativní ujednání neporušovala, ale jistá obtíž nastala v kvantitativní limitaci stanovující celkový výtlak britských ponorek na 52 700 tun. To značně afektovalo třídu T, jež měla nahradit starší a nevyhovující třídy O, P a R. Výtlak byl snížen k hodnotě mírně nad 1 000 tun, aby bylo umožněna výstavba většího množství jednotek, ale parametry se i tak ukázaly být na velice slušné úrovni.
Další kategorie již nebyly odzbrojovacími dohodami v zásadě omezovány, ale bylo nutno věnovat pozornost několika speciálním plavidlům, pro které bylo třeba získat patřičné výjimky. Za všechny lze jmenovat například monitory Erebus, Terror a Marshal Soult, minonosku Abdiel či australský hydroplánový nosič Albatross.
USA
Zatímco Velká Británie byla donucena sešrotovat již dokončená plavidla, v drtivé většině dreadnoughty, Spojené státy se musely zbavit „pouze“ zastaralých a rozestavěných jednotek. Jednalo se jmenovitě o:
13 pre-dreadnoughtů (Maine, Missouri, Virginia, Nebraska, Georgia, New Jersey, Rhode Island, Connecticut, Louisiana, Vermont, Kansas, Minnesota a New Hampshire) – ostatní starší plavidla byla v té době již vyřazena nebo vyřazována
2 ranné dreadnoughty s děly ráže 305mm (South Karolina, Michigan)
7 superdreadnoughtů s děly ráže 406mm (jedna loď třídy Colorado – Washington, šest lodí třídy South Dakota - South Dakota, Indiana, Montana, North Carolina, Iowa a Massachusetts) – vše nedokončené jednotky, většina z nich byla rozestavěna z 30-40%, pouze Washington byl prakticky před dokončením (75%)
6 bitevních křižníků s děly ráže 406mm (třída Lexington - Lexington, Constitution, Constellation, Saratoga, Ranger a United States) – opět rozestavěné jednotky před spuštěním na vodu, dvě bylo možno dokončit jako letadlové lodě

rozestavěná bitevní loď Washington a její neslavný konec
Z ambiciózního programu výstavby lodí s 406mm děly se tak podařilo přežít pouze třem jednotkám třídy Colorado (Colorado, Maryland a West Virginia). Celkem si mohlo US Navy ponechat následující bitevní lodě:
3 superdreadnoughty s děly ráže 406mm (třída Colorado) – v době konference byly dvě jednotky stále ve výstavbě
11 superdreadnoughtů s děly ráže 356mm (2 třídy Tennessee, 3 třídy New Mexico, 2 třídy Pennsylvania, 2 třídy Nevada, 2 třídy New York)
6 dreadnoughtů s děly ráže 305mm (2 třídy Wyoming, 2 třídy Florida, 2 třídy Delaware) – dvě jednotky nejstarší třídy Delaware (Delaware a North Dakota) si směli Američané ponechat pouze do dokončení jednotek třídy Colorado
Díky ujednáním z Washingtonu a Londýna Spojené státy následujících 20 let nepostavily jedinou bitevní loď a první nové jednotky dostalo americké námořnictvo až v roce 1941 v podobě třídy North Carolina. Naopak v 20tých a 30tých letech byly některé lodě vyřazeny – nejdříve zmíněná dvojice Delaware a North Dakota a posléze na základě smluvních dohod z Londýnské námořní konference ještě Florida, Utah a Wyoming, přičemž poslední uvedenou si bylo možno po patřičných úpravách ponechat jako cvičnou jednotku (sešrotována byla pouze Florida, Utah dále pokračoval ve službě jako cílová loď). Zbytek si ještě vrchovatě zabojoval ve Druhé světové válce, včetně posledního dreadnoughtu s děly ráže 305mm (Arkansas).
Projektové práce na nových bitevních lodích byly zahájeny v polovině roku 1935 a konstruktéři se dali do intenzivního boje s omezujícím výtlakovým limitem 35 000 tun. Vzniklo tak několik desítek projektových variant, lodě velké i malé, silně i slabě pancéřované, rychlé i pomalé, s děly ráže 356mm i 406mm, dokonce i hybridní plavidla s možností nesení letounů. Po přistoupení k podmínkám z Druhé londýnské námořní konference byla volba děl hlavní ráže jasná, ale ve finálním projektu, který představoval plavidlo s 12ti děly ráže 356mm ve třech čtyřdělových věžích, byla zapracována i možnost využití eskalační klausule a záměnu za silnější děla. Jak se nakonec ukázalo, byla právě toto cesta, jakou se měla nová třída
North Carolina (a nejen ona) ubírat. Hlavní výzbroj byla změněna na 9 děl ráže 406mm ve třech přídělových věžích, ale zapracování změn do rozestavěných plavidel se projevilo na pozdějším vstupu do služby. Následující třída
South Dakota vycházela z předchozí třídy, ale měla již integrovánu řadu úprav. Přesto se ale do jisté míry stále jedná o dozvuk odzbrojovacích dohod. Zcela novou kvalitativní příčku nastavily až lodě druhoválečné třídy Iowa a nerealizované třídy Montana.
Vývoj další důležité kategorie válečných plavidel (a pro USA v budoucnu doslova klíčové), tj. letadlových lodí, zásadně ovlivnila dvojice původně bitevních křižníků, jejichž přestavba byla zakotvena v ujednáních z Washingtonu. Letadlové lodě třídy
Lexington (Lexington, Saratoga) byly v kontextu tehdejších poměrů dosti výjimečnými plavidly a dlouho se jim nemohla rovnat ani řada pozdějších konstrukcí. Jejich hlavními devizami byla velikost, umožňující nesení velkého počtu palubních strojů a v neposlední řadě též vysoká rychlost. Silná hlavňová výzbroj v podobě osmi kanónů ráže 203mm, dobrá leda k občasnému pokoření lehčí jednotky na námořních cvičeních, případně k dezintegraci vlastních palubních letounů, je nutnou úlitbou dobové nevyhraněnosti taktického nasazení letadlových lodí a zaslouží si shovívavé přivření očí. Přinejmenším dodávala plavidlům o něco agresivnější vzezření. Dvojice třídy Lexington každopádně posloužila Američanům vrchovatou měrou k získání zkušeností a utříbení názorů na nasazení letadlových lodí.
K naplnění celkového výtlakového limitu 135 000 tun pro letadlové lodě pak Spojené státy postupně zařadily do služby jednotky
Ranger,
Yorktown,
Enterprise a
Wasp, vše menší lodě, tak aby bylo v rámci stanoveného limitu docíleno co největšího množství jednotek. Nejvíce se to dotklo poslední uvedené lodi, Wasp, na kterou zůstalo volných cca 15 000 tun výtlaku. Ani použité konstrukční techniky šetřící váhou nemohly zabránit přijetí nutných kompromisů (snížený výkon pohonné jednotky, nedostatečná ochrana) a tak není tato loď považována za příliš povedené plavidlo. Po pádu svazujících omezení došlo sice k autorizaci další jednotky třídy Yorktown (Hornet), ale vše rychle směřovalo ke kvalitativně vyšší třídě Essex, pozdější mohutné lodě třídy Midway nepočítaje.
Ačkoli se Spojené státy zásadním způsobem přičinily o stanovení parametrů nového „washingtonského“ křižníku, tak paradoxně s realizací svého vysněného Scoutu po značnou dobu otálely. Své první těžké křižníky, dvojici třídy
Pensacola s 10ti děly ráže 203mm, tak US Navy přebralo až na přelomu let 1929/1930. V době Londýnské námořní konference byla dokončována teprve druhá série těžkých křižníků, neboli šestice lodí náležejících k třídě
Northampton. Spojené státy tak byly jedinou z trojice hlavních mocností, která mohla ve výstavbě jednotek této kategorie nadále pokračovat (Britové již byli se svým arzenálem spokojeni a dostavili se k jednání v pozici nacpané a spokojené kočky, zatímco Japonci byli nuceni se se skřípěním zubů podvolit) a do konce 30tých let bylo postaveno dalších 10 smluvně podvázaných jednotek (třídy
Portland,
New Orleans a
Wichita). Další plavidla již patří k válečným konstrukcím nezatěžovaným žádnými limity.
Ani na výstavbu lehkých křižníků Spojené státy nijak zvláště nepospíchaly. Kvalitativní (a v podstatě i kvantitativní) vrchol v této kategorii představovaly po dlouhá léta křižníky třídy Omaha z počátku 20tých let, snadno rozpoznatelné dle originálního (byť nešťastného) umístění části svých děl. Ke stavbě nových plavidel se Američané odhodlali až v roce 1935 a první lodě začaly vstupovat do služby v roce 1938, od posledního plavidla třídy Omaha je tak dělilo téměř jeden a půl desetiletí. Jednalo se křižníky třídy
Brooklyn, velká plavidla na hranici 10 000 tunového výtlaku, disponující silnou výzbrojí. Ta se na základě soudobých trendů a vyhodnocení japonské třídy Mogami vyšplhala na celkem 15 děl ráže 152mm. Následovala další pauza ve výstavbě a další konstrukce již spadají do válečného údobí.
Japonsko
Když v roce 1921 japonští delegáti usedali k jednacímu stolu, měla jejich země za sebou 70 let překotného a bouřlivého vývoje. Japonsko se po svém nuceném vytržení z dlouhodobé izolace nejen vyhnulo potupnému osudu sousední Číny, rozparcelované západními mocnostmi, ale naopak se nevídaným tempem rozběhlo po cestě modernizace a posilování své zanedbatelné mezinárodní pozice. A císařské námořnictvo, pro ostrovní říši nepostradatelné, rostlo spolu se svou vlastí a pomáhalo trhat šťavnaté hrozny následujících desetiletí. Po vítězství nad Čínou následovalo překvapivé pokoření ruského soupeře, přičemž rozdrcení ruských námořních sil překvapilo snad celý svět, včetně samotných Japonců. Reputace a síla císařského námořnictva utěšeně rostla, k čemuž se zanedlouho přidala důležitá schopnost zajistit domácí výrobu kvalitních válečných lodí, včetně plavidel nejtěžších a výrobně nejsložitějších kategorií. Jak se ale říká, spolu s jídlem roste chuť a tehdejší Japonsko mělo apetit vskutku nezanedbatelný. O to nepříjemněji zapůsobila odtučňovací kůra, kterou se zemi vycházejícího slunce rozhodli naordinovat dietologové ve Washingtonu. Přístup k tomuto problému rozštěpil vojenské a vládní činitele na dva tábory. Na jedné straně se nacházeli umírnění příznivci smluvních ujednání, kteří realisticky zhodnotili situaci, nepřeceňovali hospodářský a vojenský potenciál ostrovní země a spokojili se s přisouzeným slabším postavením. To i tak nebylo zanedbatelné a pokud se na situaci podíváme rozumně, tak více pomyslných klacků si pod nohy naházeli Britové s Američany. Japonsko mohlo být veskrze spokojeno, dílčí nespokojenost mohla panovat pouze ve výši ústupků. Tento názor ale v žádném případě nepanoval v řadách radikální frakce, která odzbrojení a následné dohody viděla jen jako ponížení Japonska a bránění jeho dalšímu rozvoji. Válka (v tomto případě se Spojenými státy, jako novým perspektivním protivníkem) byla dle jejich názoru stejně nevyhnutelná a Japonsko si přistoupením k washingtonským ujednáním pouze zbytečně svazuje ruce. Zastánci smluvních ujednání sice zvítězili a Japonsko se se skřípením zubů zapojilo do limitačního kolotoče, ale silná militantní klika pracovala v pozadí dále, což vedlo k postupnému stupňování požadavků, neobnovení závazku v polovině 30tých let a k rychlému (a tentokráte již opravdu nevyhnutelnému) směřování k válce. Teprve ta udělala snům o japonské hegemonii v Asii rázný konec a přinesla kýžené vystřízlivění.
Na Washingtonské námořní konferenci byla relativní síla japonského námořnictva stanovena na 60% námořních sil Spojených států a Velké Británie, alespoň tedy co se týká mohutnosti flotily bitevních lodí. Japonci by rádi místo poměru 5:5:3 viděli raději poměr 10:10:7, což by přineslo kýžených 70%, kterážto hodnota byla stanovena jako nejnižší pro vítězství nad svým aktuálním rivalem, Spojenými státy. Na první pohled se tato hodnota může zdát jako taktéž nedostačující, ale japonská strategie vycházela z nutného geografického rozdělení amerických sil, tj. na pacifickou a atlantickou flotilu. V neposlední řadě mělo být americké uskupení na své cestě Pacifikem systematicky ohlodáváno lehčími silami, což mělo přivodit výchozí podmínky pro slavnou a monstrózní rozhodující bitvu, kde by japonské pancéřové kolosy rozdrtily své americké protějšky, bardi by ještě staletí pěli o vítězství atd. atd. Pro Japonce tedy byly bitevní lodě a jejich počet důležité, leč washingtonské závazky jim mnoho prostoru nedávaly…
Od slavného vítězství v rusko-japonské válce, kterou císařští námořníci vybojovali ještě s pomocí v převážné většině v zahraničí vyrobených plavidel, se změnilo mnohé. Krátce nato začaly ze skluzů sjíždět vlastní obrněnce – v roce 1907 byl dokončen velký pancéřový křižník Tsukuba (pro všechna jména používám anglickou transkripci), o rok později sesterská jednotka Ikoma, následované ještě silnější dvojicí Ibuki (1909) a Kurama (1911). To již ale japonské loděnice produkovaly i první bitevní lodě – semi-dreadnoughty Satsuma (1910) a Aki (1911) a konečně i první dreadnoughty, Settsu a Kawachi (1912). V zahraničí vyškolení konstruktéři, spolu s rozvíjejícím se domácím průmyslem, tedy opravdu nelenili. Milníkem je pak výstavba bitevních křižníků třídy Kongo, přičemž po vzorové jednotce dodané z Velké Británie, jež byla zároveň poslední lodí postavenou v zahraničí, následovala domácí výroba tří sesterských jednotek, již zcela v japonské režii. Následovala dvojice superdreadnoughtů třídy Fusō, ve své době (první jednotka dokončena v roce 1915) největších plavidel této kategorie na světě. Třída Ise z let 1917 až 1918 byla opakováním předchozích plavidel s optimálnějším rozmístěním věží.
Čtveřice superdreadnoughtů a stejný počet silných bitevních křižníků, vše s děly ráže 356mm, už představovala slušné nakročení k naplnění kýženého námořního programu „8-8 flota“, tedy vybudování loďstva sestávajícího z jádra osmi bitevních lodí a osmi bitevních křižníků. Jeho kořeny lze hledat již krátce po rusko-japonské válce a byl orientován na případný konflikt se Spojenými státy. Leč námořní technika a námořní výstavba protivníka se vyvíjejí a tak se byl nucen v čase transformovat i tento ambiciózní plán. Další proměnnou byly i toky z japonského rozpočtu, z kterého si měly obrněnce ukousnout lví podíl. Nebudu zabíhat do podrobností a pouze stručně nastíním dvě základní etapy plánu 8-8:
První etapa:
4 bitevní křižníky třídy Kongo (děla ráže 356mm)
2 superdreadnoughty třídy Fusō (děla ráže 356mm)
2 superdreadnoughty třídy Ise (děla ráže 356mm)
2 superdreadnoughty třídy Nagato (děla ráže 406mm)
2 superdreadnoughty třídy Tosa (děla ráže 406mm)
4 bitevní křižníky třídy Amagi (děla ráže 406mm)
S ohledem na mohutnou výstavbu amerických superdreadnoughtů a bitevních křižníků, vesměs s děly ráže 406mm, byl celý program v podstatě restartován. Jednotky s 356mm děly byly shledány jako zastaralé, měly být brzy vyřazeny a nová vlna 16ti plavidel (po krátkém intermezzu ve variantě 4-4) začínala třídou Nagato.
Druhá etapa:
2 superdreadnoughty třídy
Nagato (Nagato, Mutsu) (8 děl ráže 406mm)
2 superdreadnoughty třídy
Tosa (Tosa, Kaga) (10 děl ráže 406mm)
4 bitevní křižníky třídy
Amagi (Amagi, Akagi, Atago, Takao) (10 děl ráže 406mm) – odvozeny od třídy Tosa
4 bitevní křižníky třídy
Kii (Kii, Owari a dvě jednotky s nejistými jmény) (10 děl ráže 406mm) – variace na třídu Amagi (menší rychlost, lepší ochrana), v podstatě rychlé bitevní lodě, striktní rozlišení se již prakticky stíralo
4 superdreadnoughty – jednotky č. 13 až 16 – většinou jsou uváděny s plánovanou výzbrojí v podobě osmi děl ráže 457mm, ale ve skutečnosti nebyl jejich finální design stanoven (do té doby bylo zpracováno přinejmenším 13 předběžných variant, většina s 406mm kanóny – varianty A až J, zbytek s 457mm kanóny – varianty K až M)
Prostředky, které měla tato plavidla (včetně nutné výstavby lehčích doprovodných jednotek) odčerpat z národního rozpočtu, byly enormní. Pokud vezmeme v potaz sílu japonské ekonomiky, dále sraženou velkým zemětřesením z roku 1923, byla Washingtonská konference spíše darem z nebes než národní pohanou. Leč vyprávějte toto Japoncům (byť řada reálně smýšlejících jedinců se očividně našla).
K státnímu bankrotu ale naštěstí nedošlo, neboť v době úporných tahanic ve Washingtonu byli z 16ti vysněných mastodontů dokončeni pouze dva – bitevní lodě Nagato a Mutsu. I tak měla Mutsu namále a před sešrotováním ji uchránil pouze sveřepý odpor sestávající ze dvou odlišných přístupů – hraní na emotivní strunu (Mutsu byla částečně financována pomocí národní sbírky) a prostého nátlaku (hrozba torpédování klausulí o neopevňování pacifických základen). Téměř dokončená Tosa takové štěstí neměla, byť se pro její záchranu také dělo mnohé.

bitevní loď Tosa
Pro Japonce znamenal každopádně podpis smluv z Washingtonu ve výstavbě bitevních lodí okamžitou stopku. Navíc si smlouva žádala vyřazení/zrušení následujících plavidel:
3 velké pancéřové křižníky s děly ráže 305mm (Ikoma, Ibuki, Kurama) – v Japonsku nějaký čas vedeny mezi bitevními křižníky, čtvrtá jednotka, Tsukuba, byla ztracena v roce 1917 (výbuch muničních skladů)
4 pre-dreadnoughty (Hizen, Mikasa, Kashima, Katori) – ostatní pre-dreadnoughty (importované a kořistní ex-ruské jednotky) byly též vesměs vyřazeny či převedeny k pomocným úlohám
2 semi-dreadnoughty (Satsuma, Aki)
1 dreadnought s děly ráže 305mm (Settsu) – sesterská Kawachi se potopila v roce 1918 po výbuchu muničního skladu
6 superdreadnoughtů/bitevních křižníků s děly ráže 406mm (Tosa, Kaga, Amagi, Akagi, Atago, Takao) – vše rozestavěné jednotky, na vodu byly spuštěny pouze bitevní lodě Tosa a Kaga
8 plánovaných jednotek (třída Kii a lodě č. 13 až 16)
Ve výzbroji mohlo zůstat celkem 10 obrněnců:
4 bitevní křižníky s děly ráže 356mm (4 lodě třídy Kongo)
4 superdreadnoughty s děly ráže 356mm (2 lodě třídy Fuso a dvě lodě třídy Ise)
2 superdreadnoughty s děly ráže 406mm (2 lodě třídy Nagato)
Dvě z rozestavěných plavidel bylo možno přestavět na letadlové lodě a Japonci si pro tyto účely vybrali dvojici bitevních křižníků třídy Amagi – Amagi a Akagi. Bitevní loď Tosa byla potopena jako cvičný cíl (poznatky získané při ostřelování podstatně změnily náhled na ochranu japonských bitevních lodí a byly zakomponovány do budoucích projektů) a sesterská Kaga by patrně skončila stejným způsobem, nebýt již zmíněného ničivého zemětřesení v roce 1923. Trup Amagi byl na skluzu poškozen do takové míry, že jej nebylo možné (či spíše ekonomicky výhodné) opravit a jako náhrada byla vybrána právě Kaga.
Japonci v následujících letech a jednáních nejenže nedosáhli u bitevních lodí navýšení poměru na toužebných 70%, ale Londýnská námořní konference z roku 1930 přinesla naopak další redukci. Bitevní loď Hiei (obě kategorie nejtěžších plavidel v tu dobu již dávno splynuly) musela být částečně odzbrojena a přeměněna na cvičné plavidlo, byť v konečném důsledku to s ohledem na budoucí události bylo jen dočasné omezení. Na druhé londýnské setkání v roce 1936 přišli Japonci pro jistotu s návrhem na úplnou paritu tří hlavních mocností, což se setkalo s očekávanou odezvou a po vypršení dosavadních smluv měli ruce zcela volné. Nastal čas megalomanských bitevních lodí, které měly všem washingtonským i předwashingtonským konstrukcím vytřít zrak.
V případě letadlových lodí nebyla situace nijak dramatická a Japonci pouze rezignovali na stavbu druhé letadlové lodě, která by se zařadila po bok malého a v podstatě experimentálního nosiče Hōshō. Část zdrojů ji uvádí jako vylepšenou sesterskou jednotku, zatímco jiné ji vidí jako podstatně větší 15 000 tunové plavidlo. Naopak díky povoleným přestavbám získalo japonské námořnictvo dvojici velkých a hodnotných nosičů v podobě lodí
Akagi a
Kaga. V 20tých letech žádné další nosiče stavěny nebyly, pouze na přelomu 20tých a 30tých let se Japonci pokusili obejít podmínky washingtonské smlouvy a zahájili stavbu malého nosiče
Ryūjō. Tento průnik legislativní skulinou nebyl ani uspokojivý a ani úspěšný, neboť se jednalo o nevyhovující konstrukci a případným dalším pokusům zabránila ujednání z Londýnské námořní konference. Na jejich základě ale mohlo Japonsko vybudovat dva další a podstatně bojeschopnější nosiče, kterými se staly jednotky
Sōryū a
Hiryū. Jedná se o poslední japonské letadlové lodě washingtonské éry, kam lze ještě zařadit stínový program výstavby bojových (hydroplánové nosiče) a civilních jednotek (velké linkové parníky), které mohly být v případě války rychle konvertovány na nosiče letounů.
Na poli křižníkové výstavby se situace výrazně lišila dle jednotlivých kategorií. V případě lehkých křižníků dobíhala stavba jednotek objednaných v rámci variant plánu 8-8, a to až do poloviny 20tých let. Konstrukčně se jich Washingtonská konference nedotknula, ale stavba/objednávka některých jednotek byla na základě zrevidovaných potřeb loďstva zrušena. Opravdu moderní lehké křižníky pak byly stavěny až v průběhu Druhé světové války. 20tá a 30tá léta tak byla spíše doménou těžkých křižníků, kteroužto kategorii si Japonci zamilovali a obrátili se k ní jako ke kompenzaci za přerušenou výstavbu bitevních lodí. Po ranných a spíše umírněných plavidlech tříd
Furutaka a
Aoba, jejichž kořeny sahají ještě před washingtonská jednání, se Japonci pustili do výstavby naplno a dali vzniknout čtveřici úctyhodných jednotek třídy
Myōkō. Ty nesly 10 děl ráže 200mm, dosahovaly rychlosti přes 35 uzlů a zahájily tradici nenápadného ujíždění nad výtlakový limit. Další čtveřice, spadající do třídy
Takao, sledovala obdobnou linii. Jestli ovšem Washingtonská konference japonské admirály nepotěšila, tak londýnská jednání představovala další kopanec do zubů. Dosavadních 12 těžkých křižníků naplnilo povolený výtlakový limit a výstavbě oblíbených hraček byl najednou konec. Jenže rozladěné a vynalézavé Japonce nebylo radno podceňovat. Když nebylo možno dosáhnout cíle legální cestou, přistoupilo se opět k oblíbeným kličkám. Čtyři křižníky třídy
Mogami tak sice nesly 15 děl ráže 155mm, ale již od počátku bylo počítáno s budoucí (a později opravdu realizovanou) záměnou za 203mm kanóny. Obdobně měly být vybaveny i dva křižníky třídy
Tone, ale jejich stavbu ovlivnily dvě zásadní události – konstrukční nedostatky, které vyplouvaly na povrch díky několika incidentům z poloviny 30tých let a nepřistoupení k závazkům sjednaným na Druhé londýnské námořní konferenci. To poskytlo prostor a čas pro změnu designu a obě jednotky vstupovaly do služby již jako plnohodnotné těžké křižníky. Paradoxně šlo o poslední dokončené jednotky této kategorie.
Velice zajímavá byla také vývojová linie japonských torpédových plavidel. Až do poloviny 20tých let se tamější torpédoborce nijak neodlišovaly od světového standardu a kromě postupného vylepšování se na nich nedá pozorovat žádný zásadní zlom. Ten přišel až se třídou
Fubuki, která způsobila v tehdejším designu torpédoborců menší revoluci. Plavidla to byla velká (standardní výtlak 1 750 tun), mohutně vyzbrojená (6 děl ráže 127mm, 3 trojhlavňové torpédomety ráže 610mm), dosahovala značné rychlosti (38 uzlů) a přinášela i některé progresivní prvky, jako byly uzavřené věže pro 127mm děla. I přes doposud neodhalené (či prostě přehlížené) vrozené konstrukční vady se jednalo o v té době nejlepší plavidla své kategorie na světě, která vzbudila patřičný ohlas a obavy. Ale opět, stejně jako v případě křižníků, vyťala Londýnská námořní konference Japoncům řádný políček, rozdupala jim jejich plánované superbábovičky a podvázala možnosti jejich výstavby.
Ale ani zde nehodlali japonští admirálové a konstruktéři jen tak rezignovat a opustit ideu individuálně nadřazených jednotek. Výsledkem byla kontroverzní třída
Hatsuharu, která při více jak o 300 tun menším výtlaku disponovala prakticky stejnou výzbrojí a vybavením jako torpédoborce tříd Fubuki a Akatsuki (subvarianta třídy Fubuki). Nadstandardní výbava přinášela i nadstandardní nedostatky v pevnosti trupu a stabilitě plavidla, což plně vyplavalo na povrch díky incidentům z let 1934 a 1935, přičemž dosavadní praktiky byly konečně shledány jako neudržitelné. Následovala horečná mánie přestaveb spojená s posilováním konstrukce, přidáváním balastu a redukcí nástaveb a výzbroje, jež se prohnala napříč celým císařským námořnictvem a postihla značnou část japonských novostaveb z 20tých a 30tých let. To se týkalo mimo jiné i torpédovek třídy
Tomozuru (někdy též značeny jako třída
Chidori), dalšího zářného příkladu japonské steroidové mánie. Plavidla třídy Tomuzuru představovala další pokus o průnik skrze mezeru ve výkladu ustanovení smluvních ujednání, a stejně jako v případě letadlové lodě Ryūjō byl výsledek hubený. Limity z Londýnské konference sice svazovaly ruce v případě klasických torpédoborců, ale na plavidla pod 600 tun výtlaku se nevztahovala žádná omezení a Japonsko tak mohlo teoreticky postavit značné množství torpédovek. Ale není torpédovka jako torpédovka, respektive ta v japonském podání. Konstruktéři totiž dokázali na plavidlo se standardním výtlakem necelých 540 tun vměstnat výzbroj hodnou menšího torpédoborce. Že něco není tak úplně v pořádku se ukázalo záhy, když se v březnu 1934 při nočním cvičení převrátila torpédovka Tomozuru. Samotné plavidlo se sice podařilo zachránit, jiné to ovšem bylo s muži jeho posádky a ideou přezbrojené torpédovky. Následovala nutná přestavba a následující třída Otori byla již od počátku projektována s těmito úpravami.
Výstavba ponorek byla asi ze všech důležitějších kategorií ovlivněna nejméně. Redukce výstavby po podepsání washingtonských ujednání zastavila stavbu některých objednaných jednotek, ale vývojová linie pokračovala bez přerušení dále.
Francie
Francie sice stála v roce 1918 v rámci pomyslného stupně vítězů na jednom z nejpřednějších míst, ale vyhlídky v námořní oblasti s tímto příliš nekorespondovaly. První světová válka zásadně ovlivnila plánovanou výstavbu a pokud již před rokem 1914 Francouzi ve světovém kontextu kvantitativně a především kvalitativně poněkud zaostávali, tak pauza několika válečných let, spojených s alokací většiny dostupných zdrojů pro potřeby pozemní fronty, to rozhodně nijak nevylepšila. Ostatně i návrat k válkou přerušené linii byl díky celkové vyčerpanosti země přinejmenším obtížný. Francouzi sice nezaháleli, záhy oprášili své plány a revidovali konstrukce svých válečných plavidel dle získaných poznatků z reálného konfliktu, ale mezi přáním a realitou je často propastný rozdíl, což byl i zdejší případ.
Na jednáních ve Washingtonu tak bylo francouzské námořnictvo odkázáno do role druhořadé síly, byť sebevědomí Francouzi po nějaký čas požadovali v síle bitevní flotily dokonce paritu s trojicí hlavních mocností. Degradaci na stejnou úroveň s Itálií nepřijímali obzvláště radostně a vstřícně, kteréžto příkoří sveřepě vraceli při každé příležitosti, potápěli jeden návrh za druhým a i díky tomuto odporu nepostihly tehdejší odzbrojovací dohody více oblastí. O tom že Francouzi neměli chuť a ani sílu rozjíždět nějaké nové zbrojní závody a jednalo se tak spíše o malicherné soupeření svědčí i osud rozestavěných bitevních lodí třídy
Normandie (v době konference již v podstatě odepsány) a absence tlaku na náhradu bitevní lodi France ztracené v roce 1922.
Články washingtonské smlouvy ponechávaly Francii všechna momentálně provozovaná těžká plavidla (díky jejich kvalitě a omezenému počtu) a povolovaly řadu výjimek. První byla možnost důkladnější modernizace stávajících jednotek, druhou pak výstavba nových plavidel v letech 1927, 1929 a 1931, s níž se pojilo právo rozložit přidělenou tonáž (po 35 000 tunách pro každý uvedený rok) dle vlastního uvážení. V případě potřeby tedy mohlo být postaveno větší množství menších plavidel. Tento směr pak měl silné zastoupení v řadě francouzských (a zrcadlově i italských) meziválečných projektů.
Celkově si mohla Francie ponechat tyto jednotky:
3 semi-dreadnoughty (třída Danton - Condorcet, Diderot, Voltaire) – zbylé tři lodě buď došly újmy za První světové války (Danton) nebo dosloužily krátce po ní (Mirabeau, Vernigaud)
4 dreadnoughty s děly ráže 305mm (třída Courbet - Courbet, France, Jean Bart a Paris) – France se potopila již na konci srpna 1922 při najetí na skalisko
3 superdreadnoughty s děly ráže 340mm (třída Bretagne - Bretagne, Provence, Lorraine)
Co se týká následujícího vývoje, tak zatímco zájmy Velké Británie, Spojených států a Japonska byly do značné míry globální a vymezené vůči sobě navzájem, Francie své námořnictvo nadále budovala v kontextu evropských poměrů, se speciálním zaměřením na svého středomořského rivala, Itálii. Po opětovném vzestupu Německa bylo od počátku 30tých let nutno zohlednit i tohoto soupeře. Námořní výstavba je tedy úzce provázána s obdobnými aktivitami v těchto dvou zemích (a naopak).
Brzká ztráta dreadnoughtu France ponechala místnímu námořnictvu v kategorii bitevních lodí 6 jednotek s jakous takous bojovou hodnotou. Ty byly průběžnými, ale nijak zvláště důkladnými modernizacemi (postupný přechod na vytápění mazutem, zvýšení elevace děl, zlepšení systému řízení palby a dalších parametrů) udržovány ve službě po celá 20tá a 30tá léta a zúčastnily se ještě Druhé světové války. Počátek vývoje nových jednotek se sice datuje do poloviny 20tých let, ale možnost výstavby v letech 1927 a 1929 Francie nevyužila. Ve smlouvě uzavřené na Londýnské námořní konferenci jí ale bylo toto právo ponecháno. Kýl první moderní jednotky, rychlé bitevní lodi
Dunkerque, byl položen na konci roku 1932 a jednalo se o menší plavidlo o výtlaku 26 500 tun a s děly ráže 330mm. Dunkerque, zařazovaný někdy též anachronicky mezi bitevní křižníky (spolu se svou sesterskou a lépe pancéřovanou jednotkou
Strasbourg), je vyvrcholením vývojové cesty, která započala u lehkého „zabijáka washingtonských křižníků“, tj. jednotky o výtlaku 17 500 tun, ve Francii značené jako croiseur de combat (výzbroj 8x305 ve čtyřdělových věžích, rychlost dosahující až 35 uzlů, slabé pancéřování, výtlak umožňující postavit dvě jednotky v rámci 35 000 tunového limitu standardní „washingtonské“ bitevní lodě), dočasně zavrhla větší projekty nad 30 000 tun (částečně kvůli finanční náročnosti a stavebním kapacitám, částečně kvůli ostatním signatářům z Washingtonu – neboli nehnat hned první konstrukci do krajních mezí a nezačít nové závody), aby se na přelomu 20tých a 30tých let soustředila na plavidlo o výtlaku cca 23 300 tun a s děly ráže 305mm. Jednalo se vlastně o spojení následujících hledisek – finančních omezení, možnosti postavit v rámci povolených 70 000 tun tři plavidla, jednání s italskou stranou (neúspěšných) a zohlednění tehdejšího návrhu Velké Británie, která se snažila prosadit nové parametry pro bitevní lodě (25 000 tun, děla ráže 305mm). Na základě dalších požadavků a vzniku nových zahraničních konstrukcí (německé „kapesní bitevní lodě“ třídy Deutschland) byly parametry ještě o něco navýšeny (děla ráže 330mm, silnější pancéřování) a tak vznikla zmíněná třída Dunkerque.
Francouzské jednotky poněkud rozvířily stojaté vody meziválečné výstavby. Německá dvojice plavidel třídy Scharnhorst by Francouze ještě nechala relativně klidnými, ale v Itálii se spolu s programem radikální modernizace starších jednotek rozběhla i výstavba nových bitevních lodí třídy Vittorio Veneto. Francouzi tedy kontrovali vlastní konstrukcí na horní hranici povolených parametrů, tj. 35 000 tunovými bitevními loděmi třídy
Richelieu s děly ráže 380mm. Jako podklad byla vzata předchozí třída Dunkerque a výsledná plavidla se dají rozhodně zařadit k tomu vyvedenějšímu, co z restrikcí námořních úmluv vzešlo. Vzhledem k obsazení metropolitní Francie v roce 1940 to byly také poslední bitevní lodě, které vůbec tento stát postavil.
Nosiče letounů ovlivněné odzbrojovacími úmluvami zastupují v meziválečné éře dvě plavidla –
Béarn, jako klasická letadlová loď získaná povolenou přestavbou poslední jednotky nedostavěné třídy Normandie, a
Commandant Teste, velký hydroplánový nosič dokončený na přelomu 20tých a 30tých let. Tato jednotka, vyprojektovaná na dosáhnutí hraničního výtlaku 10 000 tun, byla zvolena jako levnější alternativa oproti pořízení druhé letadlové lodě. Dalším přínosem takovéhoto plavidla bylo i to, že nebylo nutno čerpat z omezeného povoleného výtlakového limitu pro letadlové lodě. Pro jeho naplnění se předpokládala buď výstavba jednoho většího, dvou středních či tří malých nosičů. Projektová řada (PA1 až PA16), zahrnující lodě rozličných velikostí a přístupů (včetně hybridních nosičů s děly ráže 203mm), začala již v druhé polovině 20tých let, ale k reálnému výsledku se Francouzi dopracovali až o téměř 10 let později, v předvečer Druhé světové války. To již ale bylo poněkud pozdě.
Sestava francouzských křižníků se na počátku 20tých let rozhodně nedala označit jako uspokojivá. Opírala se o letité pancéřové křižníky (vyřazeny na přelomu 20tých a 30tých let, chráněné křižníky byly masově vyřazeny hned po skončení války) a 5 o poznání modernějších kořistních plavidel německé a rakousko-uherské provenience (vyřazeny v první polovině 30tých let). V roce 1926 ale byla dokončena trojice lehkých křižníků třídy Duguay Trouin a na konci roku 1927 první z dvojice těžkých křižníků třídy
Duquesne, založených na předchozí konstrukci. Žádný zvláštní zázrak to nebyl, neboť v polovině 30tých let byla dokonce zvažována jejich přestavba na lehké letadlové lodě. Každopádně móda „washingtonských“ křižníků se tedy nevyhnula ani Francii. Ta se zpočátku vydala všeobecně vyznávanou cestou šizení pancéřování, ačkoli u následující třídy
Suffren, dokončované v letech 1930 až 1932, byl jeho podíl o poznání vyšší a v rámci třídy byl ještě dále navyšován (byť se stále nejednalo o nijak přehnané hodnoty). Konkurenční Italové sice z počátku vyznávali podobný přístup, tj. rychlost na úkor ochrany, ale to se radikálně změnilo s třídou Zara. O něco více nebezpečné se Středozemní moře stalo i s příchodem prvních lehkých křižníků řady Condottieri. Vznikl tak osamocený a částečně experimentální těžký křižník
Algérie, označovaný často za nejlepší těžký křižník stavěný dle původního 10 000 tunového limitu, ve kterém francouzští konstruktéři vrchovatě využili veškeré své dosavadní zkušenosti a um. Tato loď, dokončená v roce 1934, ale zároveň představuje poslední francouzské plavidlo této kategorie (pokud nepočítáme následné nerealizované projekty C5A3 a C5SA1 založené na tomto úspěšném křižníku, ale s jiným rozložením výzbroje, a dále jejich zvětšenou variantu určenou v roce 1940 k výstavbě 3-6 jednotek, označovanou povětšinou jako třída Saint Louis).
K ostatním kategoriím toho již není moc co říci. Například konstrukční linie francouzských torpédoborců je velice zajímavou kapitolou dějin válečných plavidel, ale odzbrojovací dohody do ní neměly šanci zasáhnout a nachází se tedy mimo naši oblast zájmu. Jedinou další postiženou skupinou jsou ponorky, ale pouze v okrajové míře. Již ve všeobecné části byla zmíněna francouzská křižníková ponorka
Surcouf, která se musela po stránce výzbroje poněkud uskrovnit (203mm děla místo původně plánované ráže 240mm). Později bylo v rámci dopřesnění limitů na Londýnské námořní konferenci výstavbě podobných mamutích podmořských plavidel zabráněno.
Itálie
Meziválečný vývoj italského námořnictva se točil kolem dvou úhelných kamenů – svého francouzského protějšku a částečně i britské středomořské flotily. Na Washingtonské námořní konferenci byl Itálii přisouzen paritní stav s Francií, který místní nejspíše, na rozdíl od uražené pýchy země galského kohouta, nijak zvláště nepobuřoval. Nastal čas vzájemného vymezování se a zrcadlového soupeření těchto dvou mocností, do kterého Itálie vstupovala s povolenou bitevní flotilou v následujícím složení:
4 pre-dreadnoughty (třída Regina Elena – Regina Elena, Vittorio Emanuele, Roma, Napoli)
5 dreadnoughtů s děly ráže 305mm (osamocený Dante Alighieri, třída Conte di Cavour – Conte di Cavour, Giulio Cesare, třída Andrea Doria – Andrea Doria, Caio Duilio) – v seznamu byl uveden i dreadnought Leonardo da Vinci ztracený v roce 1916, ale i přes úspěšné vyzdvižení bylo nakonec v roce 1923 rozhodnuto o jeho sešrotování
Stejně jako Francie rezignovala na výstavbu bitevních lodí třídy Normandie, tak i Itálie nepřistoupila k dokončení žádné z rozestavěných jednotek třídy
Francesco Caracciolo. Jednotky třídy Regina Elena s mizivou bojovou hodnotou byly vyřazeny v 20tých letech a tak jádro floty tvořila po dlouhá léta čtveřice lodí tříd Conte di Cavour a Andrea Doria, plus nejstarší dreadnought Dante Alighieri, odepsaný díky opotřebení na počátku 30tých let. Až do 30tých let neprošly bitevní jednotky žádnou výraznější modernizací (ke které nebyli Italové díky obdobnému přístupu Francie nijak nuceni) a ve světovém kontextu tak zaostávaly stále více. Vývoj patřičné náhrady se zpočátku nesl v identickém duchu jako v sousední Francii, s kterou sdílel i totožné smluvní podmínky a výjimky. Možnost výstavby v letech 1927 a 1929 nebyla využita (ale jak víme, toto právo zůstalo v londýnských smlouvách zachováno) a laborovalo se taktéž s konstrukcemi o menším výtlaku, z nichž některé nebyly příliš daleko od realizace. Leč zatímco Francie na počátku 30tých let konečně přistoupila k realizaci novostaveb, Itálie nejdříve sáhla po radikální modernizaci starších jednotek. V letech 1933 až 1937 tak byly rekonstruovány dvě jednotky třídy Conte di Cavour a v letech 1937 až 1940 zbylá dvojice třídy Caio Duilio. V té době ale již finišoval vývoj zcela nové a nadřazené konstrukce, bitevních lodí třídy Vittorio Veneto. Ačkoli byly kýly prvních dvou jednotek položeny v roce 1934, tedy ještě v době platnosti smluvních ujednání, jejich výtlak povolených 35 000 tun značně překračoval. Narozdíl od francouzské třídy Richelieu se tedy rozhodně nejedná o „washingtonské“ bitevní lodě, i když se tak měly ještě po nějaký čas nevinně tvářit.
Na poli letadlových lodí není moc co říci. Itálie byla jedinou zemí, která nevyužila možnosti přestavět některou z nedostavěných těžkých jednotek (konverze Francesco Caracciolo byla ale nějaký čas zvažována) a ani v námi sledovaném období nepostavila žádnou novou letadlovou loď. K tomuto kroku se odhodlala až v době Druhé světové války, ale stejně jako v případě Francie, i zde v hodině dvanácté.
Poslední reálně afektovanou skupinou je kategorie křižníků. Na konci 20tých let byly dokončeny první místní těžké křižníky v podobě dvojice lodí třídy
Trento a již tato prvotní konstrukce tajně přesáhla povolený 10 000 tunový limit o více jak 300 tun a předznamenala tak následnou standardní a oblíbenou italskou praxi. Samotné křižníky byly typickými představiteli první generace – rychlé, ale velice slabě pancéřované. Zásadní obrat nastal u čtyřčlenné třídy
Zara, dokončované v letech 1931 až 1932, která obdržela velice slušnou pancéřovou ochranu. I přes různé redukční kůry v designu se ale Italům podařilo tohoto výsledku docílit pouze díky značnému překročení limitu (v průměru 1 500 tun). Tato skutečnost samozřejmě zůstala utajena a jednotky třídy Zara se navenek tvářily jako standardní 10 000 tunové „washingtonské“ křižníky. Poslední těžký křižník, osamocený
Bolzano z roku 1933, vycházel z třídy Trento a navracel se k ideji rychlého, ale slabě pancéřovaného plavidla. Výtlakový limit překročil „pouze“ o necelých 900 tun.
Německo
Zatímco ostatní mocnosti oklešťovaly svá námořnictva na základě smluv z Washingtonu a Londýna, Německo mělo svá vlastní a podstatně přísnější omezení. Na základě Versailleské mírové smlouvy bylo jeho válečné námořnictvo redukováno na úroveň, která by stěží umožňovala vyrovnaný boj i s řadou tradičně slabších loďstev. Šestice „bitevních lodí“ v podobě totálně zastaralých predreadnoughtů obklopená maličkou smečkou postarších křižníků a torpédoborců, v drtivé většině posbíraných z toho mála, co se vítěznému nepříteli nehodilo, rozhodně hrůzu nenaháněla. Ba co hůře, stanovené maximální početní stavy (v aktivní službě se mohlo nacházet pouze 6 bitevních lodí, 6 křižníků, 12 torpédoborců a 12 malých torpédových plavidel, plus si mohli Němci několik jednotek z každé kategorie podržet navíc jako rezervní) a podmínky pro budoucí nahrazení zastaralých jednotek budily ještě méně nadějí na alespoň částečný vzestup k původním výšinám. První restrikcí byla životnost stávajících plavidel, která umožňovala jejich nahrazení novostavbami až po uplynutí určité doby od jejich dokončení. To by ještě zbrusu novou Reichsmarine nemuselo tolik trápit, neboť většina inventáře měla tuto podmínku již brzy naplnit. Horší to ale bylo s povolenými parametry. Bitevní lodě nesměly překročit 10 000 tun výtlaku, křižníky pak 6 000 tun, torpédoborce 800 tun a menší torpédové čluny 200 tun. V rámci těchto limitů se standardní plavidlo světové úrovně prostě postavit nedalo, což se týkalo hlavně bitevních lodí a torpédoborců. Aby toho nebylo málo, zcela zakázáno bylo vlastnictví ponorek a jejich výstavba.
Za těchto podmínek se Reichsmarine vydala schizofrenní cestou dodržování na ni uvalených restrikcí se souběžným skrytým vývojem zabezpečeným černými fondy a tyto restrikce obcházejícím. Období 20tých a počátku 30tých let se stalo érou krycích firem působících v zahraničí (což byl například případ ponorkového vývoje), projektování více i méně povolených konstrukcí, lavírování nad zásadní otázkou, jak v rámci omezeného manévrovacího prostoru vyprodukovat co nejvíce použitelná plavidla a v neposlední řadě vkládání nadějí do uvolnění drakonických omezení. Admiralita v čele s admirálem Zenkerem doufala, že se podaří postupně usmlouvat lepší podmínky a nově budované jednotky přeci jen rozměrově i výkonově poskočí. Tyto předpoklady se ale nenaplnily.
Naopak již při konstrukci svého prvního velkého poválečného plavidla, lehkého křižníku Emden, narazili Němci na problémy. Emden vycházel z posledních prvoválečných plavidel této kategorie, ale nové postupy a technologické novinky si do jeho konstrukce přeci jen cestu našly. Leč ne všechny, neboť spojenecká komise zakázala vývoj dvojdělových věží pro nové 150mm kanóny. Emden byl tedy nakonec vyzbrojen starším typem děl téže ráže v jednohlavňových postaveních, což jeho bojovou hodnotu rozhodně nepozvedlo. Následující třídy křižníků se sice takovéto nucené degradaci vyhnuly, ale stále bylo třeba dbát na dodržení výtlakového limitu. Aby došlo ke kýženému snížení hmotnosti, byla již u Emdenu použita řada úsporných konstrukčních technik, jako bylo například masivní použití svařování.

původní plánovaná podoba Emdenu
Největší výzvou bylo ale bezesporu zkonstruování vhodné náhrady za letité bitevní lodě. Výtlak 10 000 tun umožňoval prakticky pouze dva rozumné přístupy – buďto postavit těžce vyzbrojené a slušně pancéřované plavidlo spadající do kategorie pobřežních bitevních lodí, nebo rychlé plavidlo křižníkového typu s tomu odpovídající slabší výzbrojí a pancéřováním. V průběhu 20tých let se tedy laborovalo s různými schématy výzbroje, pancéřování a rychlosti, přičemž zde uvádím část těchto rozmanitých projektů:
I/10 – výzbroj 8x205 (4x2 ?), rychlost 32 uzlů
II/10 – výzbroj 4x380 (2x2 ?), rychlost 22 uzlů
I/28 – výzbroj 6x280 (2x3), 4x150 (2x2), 6x88 (3x2), rychlost ?? uzlů
II/28 – výzbroj 6x280 (3x2), 4x150 (2x2), 6x88 (3x2), rychlost ?? uzlů
II/30 – výzbroj 6x305, rychlost ?? uzlů
IV/30 – výzbroj 6x305 (3x2), 4x150 (2x2), 3x105 (3x1), rychlost ?? uzlů
V/30 – výzbroj 6x305 (2x3), 6x150 (3x2), 3x88 (3x1), rychlost ?? uzlů
VI/30 – výzbroj 4x305, 4x150, 6x88, rychlost ?? uzlů
VII/30 – výzbroj 4x305 (2x2), 4x150 (2x2), 4x88 (2x2), rychlost ?? uzlů
VIII/30 – výzbroj 4x?? (2x2), rychlost ?? uzlů
I/35 – výzbroj 3x?? (1x3), rychlost ?? uzlů
??? – výzbroj 9x240 (3x3), rychlost ?? uzlů

část německých projektů z 20tých let – I/28 (1), II/28 (2), IV/30 (3), V/30 (4), VII/30 (5) a blíže nespecifikovaný projekt (6)
Nakonec se prosadila koncepce korzárského plavidla křižníkového typu se silnou výzbrojí, slušnou rychlostí a slabším pancířem a vznikla tak slavná Panzerschiff, známá též pod populárním označením „kapesní bitevní loď“. Ačkoli jsou tato plavidla často glorifikována jako významný milník v dějinách námořní techniky, je záhodno nepodlehnout mámení kapesních bitevníků a držet se rozumné míry. Nikdo nemůže německým konstrukčním kancelářím upřít vynalézavost, s jakou vyprodukovaly v rámci omezených možností silné a bojově použitelné plavidlo, leč stále šlo o z nouze ctnost. I samotné označení Pocket battleship/kapesní bitevní loď není prvoplánově chválou, ale skrytým výsměchem. I tak ale koncepce Panzerschiffe ve své době vzbudila patřičnou odezvu a mezinárodní pozornost. Francouzi například zareagovali pomocí výstavby rychlých bitevních lodí třídy Dunkerque a své plány rozvinuli i Američané. Ti měli v případě, že by německé lodě strhly lavinu , vyhlásily nový námořní „módní trend“ a začaly se rojit po světových oceánech, v zásobě projekt přezbrojení svých těžkých křižníků. Místo standardních trojdělových věží s kanóny ráže 203mm měly obdržet dvojdělové věže s 254mm kanóny. Žádné další Panzerschiffe se ale nekonaly, takže tento projekt a jemu podobné reakce mohly spočinout v hloubi zaprášených národních archivů.
Přibližně ve stejné době, v jaké vznikaly výše zmíněné obrněnce, si německá admiralita hýčkala ještě jeden ambicióznější projekt. Toto ideové dítko admirála Zenkera bylo vyvíjeno na základě již zmíněného a nenaplněného předpokladu, že se časem podaří vyjednat volnější limity. 20tá léta jsou v celosvětovém měřítku původcem myšlenky „zabijáka křižníků“, tj. jednotky o výtlaku cca 17 500 tun, rychlé a slabě pancéřované bitevní lodi (v podstatě bitevního křižníku) vhodné pro likvidaci washingtonských křižníků a obecně slabších jednotek. V rámci výtlaku 35 000 tun stanoveného washingtonskou smlouvou by tak mohla být za jednu standardní bitevní loď postavena dvě takováto plavidla. Odpovídající projekty vznikly například ve Francii (croiseur de combat) či Itálii (kde měla dvě plavidla velice blízko k realizaci) a německá větev z konce 20tých let se držela obdobné linie. Výzbroj mělo tvořit – 8x305 (4x2), 8 či 9x150 (8x1 či 3x3, dle zdroje) a 4x88. Rychlost se měla pohybovat kolem 34 uzlů, pancíř patrně na úrovni Panzerschiffe, s kterými sdílel i velký dosah. K realizaci ale, jak víme, nedošlo.

německý projekt „zabijáka křižníků“ z konce 20tých let
Na plnohodnotná plavidla si muselo německé námořnictvo počkat až do poloviny 30tých let, kdy byla na základě Anglo-německé námořní dohody zrušena veškerá dosavadní omezení, přičemž jediným kritériem bylo nepřesáhnout hodnotu 35% britské tonáže (v případě opětovně zlegalizovaných ponorek dokonce 45%). Jednalo se o zásadní úspěch a velký ústupek, byť řada konstrukcí byla tajně připravena k realizaci (či se dokonce nacházela ve stavbě) již před podepsáním dohody (příkladem mohou být bitevní lodě třídy Scharnhorst či první ponorky stavěné v domácích loděnicích). Německé vojenské a politické špičky se brzy začaly opájet ambiciózními programy výstavby (viz. megalomanské plány X, Y a Z), ale do vypuknutí války se podařilo realizovat jen zlomek, z nějž se na jejím konci stalo pouhé torzo.