Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Od architektury přes malířství po hudbu

Moderátor: Bleu

Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Bleu »

Stuka:
Přiznám se, že takhle jsem se už dlouho nebavil. Jsme zase u toho, tobě prostě vadí, že to tady je. Nic míň nic víc.

Vadí Ti citovaná filosficko-teologická argumentace, která jak už napsal skelet slouží k tomu aby nastínila myšlení obou osobností, a to na čem stavěly a z čeho vycházely, a je to pro pochopení pozic obou názoru dost zásadní, že to tebe nezajímá a nerozumíš tomu a v podstatě se bráníš jakékoli historické empatii (akorát potom co si náhlelda do Eca se tak trochu mění) a nadhledu není problém té eseje, ale Tvůj.

To že skáčeš 2 metry vysoko při slově Bůh je v opět tvůj problém, ve chvíli kdy budeš psát cokoliv o středověku tak se tomu nevyhneš a vřele ti přeju, aby sis někdy odchodila jakékoliv přednášky na VŠ z obecných dějin středověku, asi budeš koukat co se řeší.

Edukativní - protože edukace znamená výchovu či vzdělávání - tak edukativní znamená výchovný či vzdělávací.

Ještě mi prozraď od kdy je palba jen o ww2 a vojenské technice?
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Stuka »

Esej od Bleua pokládám (teď když jsi mi to vysvětlil, jak ho mám brát) za pokus oživit dění na Palbě a rozšířit obzor čtenářům. Ovšem forma jakou to udělal není dobrá. Měl být věcný, držet se určité osnovy a v rámci ní předložit obrázek středověkového vnímaní světa. Proti tomu nic nemám.
Naposledy upravil(a) Stuka dne 13/1/2013, 21:32, celkem upraveno 3 x.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od skelet »

Nejde totiž o úvod do gotiky.
Esej je o sporu dvou investorů staveb, kterak mají tyto stavby vypadat. Nic úvodnějšího ke stavbě ani nemůžeš být
Už tím, že Bleu na úvod použil jako příklad stavbu vrcholního baroka, je úplně scestní. V baroku přece bylo smýšlení, filozofie a chápání věcí úplně jiné jako v gotice. Bleu smíchal dvě nesmíchatelné věci. Byla tedy chyba (a ne moje), že tak hloupě začal, protože čtenář trochu znalý architektury nevěděl která bije.
každý kdo dočetl k tomuto, Způsob výzdoby chrámu sv. Mikuláše je de facto výslednicí delšího vývoje, který započal ve 12. století. První polovina 12. století má v sobě zakomponovaný intelektuální spor mezi dvěma osobnostmi, které obě vycházely z novoplatonismu Dionysia Areopagity a které přesto zastávaly velmi rozdílné nazírání na svět. Řeč je Sugerovi, opatu ze Saint-Denis a cisterciákovi sv. Bernardovi z Clervaux., tak si to s barokem nemohl splést. Tedy autor to napsal kostrbatě, ale zcela jasně. Chyba je tedy na straně čtenáře (pokud to vůbec četl)
Stejně jako spor Sugera a Bernarda je pro architekty úplně vedlejší
pro dnešní architekty je vedlejší, pro tehdejší architekty nikoliv, jelikož ti dva pánové ty stavby zadávali a platili

k ostatním věcem se už vyjadřovat nebudu
reddog: Palba se rozrůstá, a spousta věcí zde přesahuje původní rámec, a je tomu tak dobře. Láká to sem lidi, kteří by sem jinak nikdy nešli a přitom mají co říci i k primárním tématům. Ano, máš pravdu, že Palba se snaží být maximálně apolitická, a také se tak děje i v oblasti teologie. Ale tento článek není teologický. Ten kdo to tvrdí, tak ho vůbec nepochopil (pokud ho četl)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Lord »

Pánové myslím, že nezávislý pozorovatel to vidí asi takto. Je zde určitá skupina, která by vás ryze s teologickými otázkami poslala na náboženské fórum. Na druhou stranu je Palba záběrem dějin opravdu široká, ať si každý najde svoje, a ostatní nečte. Alfik ovšem napsal jednu věc, která z článku není na první pohled zřejmá, a má podle mého soudu u podobných témat význam, aby zaujmuly širší okruh čtenářů.
...práce postrádá tři základní věci - které se dají napsat třemi větami: Co nám chceš říct, proč nám to říkáš, a proč bychom to měli číst. Asi to je dáno tím, že (jak píšeš) je to součást nějaké seminárky, vytržená z ní, a tudíž necelá. Čili je to věc stylu. Pro příklad: Když mě zastaví na ulici někdo kdo mě zve na nějaké "setkání kde bych si mohl vydělat" tak mu řeknu, aby mi ve třech větách sdělil o co jde, co z toho bude mít a co z toho budu mít já. Když to začne okecávat jako že "tam musím jít a slyšet to od odborníka" tak je mi jasné že je to nějaké letadlo - MLM. A oba ze zmiňovaných církevníků takto psali, v cit. spisech - oba napsali co, proč a jak.
Jaký má vlastně Bleu na věc názor, jak ji sám hodnotí, v čem je jeho přínos, krom toho, že odcitoval proti sobě dva úhly pohledu. Jak, on to vidí, převypráví, co z toho plyne, i o tom je vš studium. Ano v závěru to je, ale nemělo být i něco na úvod. Místo toho je tam náboženská báseň.
Chrám ztělesňoval nepokoru a pýchu, ona ale gotika moc skromná zrovna není a je pro ní typické značné prosvětlení. Stačilo to jen trochu více polopaticky napsat. A já bych pak věděl proč, že v tom je vysoký ideový spor 8-)
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Stuka »

Skelet napsal:
pro dnešní architekty je vedlejší, pro tehdejší architekty nikoliv, jelikož ti dva pánové ty stavby zadávali a platili
Naposledy upravil(a) Stuka dne 13/1/2013, 21:33, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Bleu »

že to sem nepatří? - a co článek Ljubov o rozkolu pravoslavné víry, čili kdyby nic jiného - ten tu je. Pro mě je to precedent nehledě k tomu, že moderátoři se vyjádřili tak jak se vyjádřili. Tím bych uzavřel debatu jestli to sem patří nebo ne.

Ten článek jsem rozeslal pár lidem, kteří s palbou.cz nemají nic společného, ale studují historii, či jí mají vystudovanou, případně se živí jako restaurátoři nebo historici umění. Nikdo z nich neměl zvláštních námitek, ale samozřejmě nějaké byly - kupodivu se výtky se netýkaly argumentace článku a popisu jednotlivých pozic středověkých osobností ani nástinu světelné metafyziky. Výtka padla proti příliš vznosnému úvodu, hned v závěsu se však dodalo, že na druhou stranu pokud je úvod o barokním chrámu a vzhledem k tomu, že je to esej to je bez problém u stravitelné.

Pokud jde ten o podle stuky teologický balast - tak si za ním jednozačně stojím. Balast to prostě neni. Vcelku to osvětluje další text, i pozice jednotlivých aktérů. K tomu jen dodám, že filosofie ve středověku = teologie. To je třeba si uvědomit a vzít to jako fakt.

To, že mluvím i Bernardovi jako o novoplatonikovi jste kupodivu jaksi přešli mlčením (že by z neznalosti? ), ačkoli on byl mystik a teoreticky by to bylo poměrně dobře napadnutelné - ale zase vzhledem k tomu, že řeším světlo v rámci novoplatonismu tak se to dá přežít.

Jakkoli jistě lze chápat starou architekturu čistě po technické a technologické stránce tak ji lze stejně chápat na úrovni symboliky, ikonografie, prostě celkové náplně atd. Oba přístupy jsou možné. Já však upřednostňuji to co jsem popsal a jak jsem to popsal. Já se neptám jak to postavili ja se ptám proč to postavili tak jak to postavili a co tim sledovali. V celku nevidím jedinej důvod proč bych si za tímto přístupem neměl stát. Uvědomuju si, že na palbě je naprostá většina článků pokud se týkají historie, ne čistě techniky - páč to moc historie neni - laděná jinak. Ten přistup je samozřejmě uplně legitimní a já nekritizuji - proč taky. Nikdo z vás kritiků se nezmoch na jakoukoli relevantní metodologickou kritiku. Přičemž Stuka ani nebyla s to projet si seznam literatury zdrojů z kterých jsem vycházel. Několikrát mě kvůli napadla že tam neni žádnej primární pramen o stavbě kostela v st. Denis. Samozřejmě, že tam je několikrát sem na něj upozornil.

Já zastávám názor že historie je věda o lidech, protože jí tvoří lidé a nikdo jinej. Historie je o jejich konání, osudech, myšlení. Proto sem nepsal o technických rozdílech mezi cisterciáckou a benediktínskou architekturou, protože je to ve své podstatě naprosto podružné.

Jestli se někomu dneska zdá to co církevní elity před 9ti sty lety k smíchu, nezajímavé, přiblblé nebo nepodstatné je to jen jeho problém. Mě to přijde natolik zajímavé že jsem tomu věnoval svůj čas.

edit:
A ještě poslední věc: O kostelu sv. Mikuláše tam píšu proto, že jsem v praxi viděl jak prosté venkovní světlo dokázalo kostel perfektně prosvít, a jak oltáře krásně zazářily, a jak ta architektura perfektně funguje - jo přiznám sed jsem si na prdel. Napadly mě dvě věci 1) že Suger zdá se nekecal, to světlo fakt funguje 2) že to je ta základní věc která podle mě propojuje jednotlivé slohy evropské sakrální architektury od gotiky nahoru.

Jestli jste prostě tak hustý že si na prdel z něčeho takové nesednete, a je mi buřt jestli to je z muziky, architektury nebo čehokoli dalšího tak vás upřímě lituju.

edit2: Jo docela bych se přimlouval za zřízení místnosti kde by mohli bejt články nemilitární..
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od skelet »

vlákno jsem ohlodal až na kost. Vaše neustálá schizofrenie už mě nebaví, takže odteď se zde bude řešit jen následující:

1) gotika
2) Bernard z Clairvaux
3) Suger

vše ostatní si řešte mezi sebou v SZ. Pokud tak neučiníte vystavíte se mému hněvu. A jistě nemusím připomínat, že moc lidí, kteří tak učinili sem už nechodí. Přeji příjemnou diskuzi
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Lord »

Skelet udělal, co musel udělat, lidi baví se hádat. Moderátoři rozhodli, jak rozhodli, to je jejich právo, maximálně by o tom bylo možné dát hlasovat, ale nemyslím si, že pár článků dokáže Palbu výrazně přeorientovat. Za měsíc si na to ani nikdo nevzpomene. Tolik k tomu, že i já za článkem stojím, ovšem mám výhrady, dále položím pár otázek, či můj dojem.

Méně znalé čtenáře této problematiky by jistě více zajímalo, a mohlo to být už v článku, pak by možná nikdo neřekl ani popel.
1) Kdo byl Bernard a Suger?
2) Bernard - je přijatelné umění a dekorace v kostelech? Je to opozice proti materialismu.
3) Příklady, fotky, jak má podle cisterciáců gotická architektura vypadat?
4) Jaký je význam klášterního kostela Saint-Denis? V čem konkrétně spočívaly alternativní nápady Bernarda z Clairvaux?

Obrázek

Například níže uvedený odkaz rozebírá jednotlivé aspekty metodicky, žádná filozofická esej. Místo toho se musely informace doplňovat v diskusi, často vzhledem k tématu a podání vypjaté.
http://www.students.sbc.edu/vandergriff ... alism.html
Jde o obsah, formu, a výklad.
Zdá se, že i Bleu nakonec přiznal, že ten úvod je óda. Operuje s pojmem novoplatonismu, což normální člověk neví ani co je. Namátkou zmíní kostel svatého Mikuláše, což je baroko, ale konkrétněji se hra světel a stínů nerozebírá. Navíc tato památka je spojena s rekatolizací, kolem toho zde už byla také zajímavá diskuse.
Stavitelé by pak zajímalo, jak se tyto ideje promítly konkrétně do koncepce stavby? Pak by jsme zjistili, že se jedná o složitou stavbu protínajících se elipsoidů, pod vedením Dientzenhofera. Jenže místo toho má člověk dojem, že to mají všechno na triku Suger a Bernard. Ale to slouží jen k úvodu, jako lákadlo a pak je dán největší prostor onomu sporu. Líbí se mi, jak "bohatší investor" Suger je pro pompu, vyvrcholením jsou pak nákladné církevní stavby, zatímco cisterciáci pro prostotu, přitom oba se zaklínali "Bohem". A já měl za to, že to má hlavně působit na ovečky, nyní vídím, že na to církevní hodnostáři měli svou ideologii, za to palec nahoru :up:
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Bleu »

No vida já bych si všiml ještě jedné věci - já přiznal že úvod je óda, tak by někteří pro změnu mohli přiznat že ta práce má úvod :)
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od skelet »

prosím velitele Lorda aby si to s Bleum řešil přes SZ, jinak se to tu opět zvrhne
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Bleu »

vida - "Hra světla v katedrále. V Sedlci první jarní slunce rozzáří oltář"

http://praha.idnes.cz/paprsek-slunce-ro ... zpravy_sfo
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Stuka »

Hezký.
Taky přidám.
Největší dojem na poutníky zřejmě udělalo světlo, podle písma svatého je Bůh světlo a proto bylo barevnými skly zmanipulované světlo zaplavující interiér osobně vnímáno jako posvátné a svaté. Aniž by si to uvědomovali, uctívali poutníci něco, co bylo předmětem lidské zbožnosti dávno před příchodem křesťanství - sluneční světlo.
Katedrála v Chartres http://www.novinky.cz/cestovani/204910- ... -dech.html.
Obrázek
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Lord »

No vidíš, to je polopaticky napsáno, že to pochopí každý :)

Zajímavý úkaz bude k vidění v sedlcké katedrále v Kutné Hoře. Se západem sluncem vstoupí oknem do zšeřelého prostoru paprsek světla a bude putovat po stěnách až nad oltář. Tato pozoruhodná hra světla a stínu se tu děje dvakrát ročně. To, že je budova postavená právě tak, aby hru umožnila, rozhodně není náhoda. Katedrála tak dokáže se světlem čarovat i mimo dny rovnodennosti. Dopomáhá jí k tomu 106 oken. Rekonstrukci provedl architekt Jan Blažej Santini Aichel, který se proslavil svým jedinečným stylem nazývaným barokní gotika.
Santini je nositelem syntézy baroka a gotiky. Zachování gotického ducha propojeného s velkolepostí baroka. Z dob Santiniho tu byly zelené zdi a červenohnědá podlaha - mělo to evokovat rajskou zahradu. Dnes je kostel světle žlutý.

Obrázek

Co se týče klenby, je tu zajímavý architektonický prvek, kterému se říká česká placka.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Bleu »

Ne nepochopí, protože to je krapet o nečem jinym.
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Na počátku bylo světlo

Příspěvek od Lord »

A o čem, Bůh tam přeci vstupuje prostřednictvím světla, ne. Aby mohl, musí být vysoká okna, atd.

Na počátku bylo světlo - prvním stvořitelským činem Boha bylo světlo. A Bůh viděl, že světlo bylo dobré. I rozdělil Bůh mezi světlem a mezi tmou. A bylo světlo. Ani nebe ani Země ještě nebyly stvořeny.

Amen

The Secret of Chartres is in the Light
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Bleu »

ach jo... - reaguju na tu citaci - to je v zásadě normální popis toho, že do katedrály svítí světlo. Já jsem článku pokusil o ikonograficky resp. ikonologický výklad toho působení světla tam. Já v tom spatřuji docela zásadní rozdíl.
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Lord »

To jsem si musel najít co to je - nauka o výkladu výtvarných děl, dobrý :) Zásadní rozdíl v tom určitě je, nebudu šprýmovat. Snad spíše rozvinutí diskuse, ale zatím nikdo.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Stuka »

Bleu se chtěl pokusit o výklad z křesťanského duchovního hlediska. Jak tehdy stavitelé - věřící - se snažili něco z té krásy, kterou vnímali jako boží projev - ukázat nebo zdúraznit ve svých stavbách, případně ji tlumočit ostatním věřícím. Dnes záleží na rozpoložení návštěvníka chrámu, zda vidí ve hře světla boží přítomnost, nebo je okouzlen dovedností architektů nebo zda vnímá duchovno chrámu jako oslavu lidského umu a světla ze slunce. Chápu to dobře? :)
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Lord »

Stuka asi jsme oba trošku jantaři, protože nás nepolíbila filosofická fakulta :D On i ten "ikonologický výklad" by měl být trošku polopatický, jak se tedy "boží zjevení" promítalo konkrétně to těch prvků v katedrálách, což mi právě v úvodním článku jaksi chybělo, takže se to snažím doplňovat aspoň v následující diskusi, sic se zdá, že ne k přílišnému nadšení Bleu, pokud k tomu nemá co říci, je to možná škoda. Já bych to viděl jako dobré propojení "teorie s praxí", zatímco se to chce asi více zamyslet nad těmi hlubokými myšlenkami a poznat v nich duchovní krásu. Je to o úhlu pohledu, ale "Palba" tíhne spíše k něčemu jinému. Katedrály sami o sobě skrývají určitá tajemství, je to umění pro zasvěcence. Např. půdorys katedrál je ovlivněn určitou symbolikou, gotický chrám až na výjimky má podobu latinského kříže, tj. ukřižování Ježíše. Chrámy mají apsidu obrácenou na jihovýchod, průčelí na severozápad, příčné lodi - které tvoří ramena kříže, směřují ze severovýchodu na jihozápad, stanovená orientace, je to kvůli tomu, aby věřící kráčeli ke svatyni s tváří obrácenou směrem, odkud vychází slunce, k Orientu, k Palestině, kolébce křesťanství.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Suger, sv. Bernard a idea chrámu

Příspěvek od Stuka »

S tím souhlasím. Ale to už jsme se tady hádali ze začátku diskuse, že Bleu mohl článek napsat aspoň s nějakým úvodem resp. vysvětlením. Ani teď bohužel, nic asi nedoplní, i když by mně jeho pohled na dané téma - polopatě vysvětlené i pro laiky - zajímal.
ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Umění v historických souvislostech“